Maar dat is niet het geval. Terence en Dennis McKenna zijn/waren goed opgeleide wetenschappers (maar dan in de biologie en niet de natuurkunde).quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 15:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, anders is het gewoon een drugsgebruiker die zonder enige kennis van zaken en out of context uitspraken doet over wetenschap. Net zo erg wat mij betreft.
Die quote heeft natuurlijk poėtische waarde en moet niet letterlijk genomen worden, behalve de laatste zin "matter is not lacking in magic, matter IS magic". McKenna doelt daarmee op de vreemdheid van de kwantumfysica en op het mysterie van het bestaan op zich.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 13:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit topic staat vol met dergelijke suggesties ja.
Onder meer deze quote: "Every electron is the yawning mouth of a wormhole that leads to quadrillions of higher dimensional universes that are completely beyond rational comprehension. Matter is not lacking in magic, matter IS magic."
Wat, wetenschappelijk gezien, echt nonsens is. En dat is maar een voorbeeld. Het is mij niet duidelijk waarom de uitspraken van Mckenna nou interessanter zouden zijn dan die van, zeg, Deepak Chopra. Het is grotendeels pseudo-wetenschappelijke onzin.
Een bioloog die uitspraken doet over kosmologie en natuurkunde kan net zo goed geen wetenschapper zijn.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 15:32 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar dat is niet het geval. Terence en Dennis McKenna zijn/waren goed opgeleide wetenschappers (maar dan in de biologie en niet de natuurkunde).
Ja, maar hij blijft grappigquote:
Ehm, dat is niet eens een hypothese.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 15:32 schreef Libertarisch het volgende:
Het idee dat het universum en alles wat daaruit voortkwam uit het niets verscheen zonder enkele reden is een erg vergezochte hypothese, niet?
Als je het mij vraagt heeft McKenna helemaal niets interessants te vertellen tav philosophy of mind. En dat zeg ik als iemand die meer dan genoeg ervaring heeft met psychedelica.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 15:32 schreef Libertarisch het volgende:
En McKenna heeft interessante op ervaring gebaseerde alternatieven te bieden voor het wetenschappelijk materialisme, feit is dat mensen zoals Daniel Dennett waarschijnlijk zelfs te schijterig zijn om ooit DMT te proberen.
'Hypothese' wordt in het dagelijks spraakgebruik gebezigd in de zin van 'veronderstelling, aanname'quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 15:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehm, dat is niet eens een hypothese.
Oh, dat is bijzonder. De meeste mensen die trippen zijn dol op McKenna. Dat betekent niet dat zijn uitspraken juist zijn...maar interessant zijn ze wel.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 15:40 schreef Molurus het volgende:
Als je het mij vraagt heeft McKenna helemaal niets interessants te vertellen tav philosophy of mind. En dat zeg ik als iemand die meer dan genoeg ervaring heeft met psychedelica.
De manier waarop wetenschappers dit begrip gebruiken is nagenoeg identiek. En het is geen hypothese in die betekenis. Ook geen aanname of veronderstelling. Het is op zijn best een compleet mislukte stroman: het is een slecht gedefinieerde claim die helemaal niemand doet.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 15:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
'Hypothese' wordt in het dagelijks spraakgebruik gebezigd in de zin van 'veronderstelling, aanname'
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypothese![]()
Als iemand die aardig wat heeft getript kan ik toch niet anders dan concluderen dat dit een crackpot van het niveau Deepak Chopra is.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 15:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Oh, dat is bijzonder. De meeste mensen die trippen zijn dol op McKenna. Dat betekent niet dat zijn uitspraken juist zijn...maar interessant zijn ze wel.
Uitspraken kun je altijd doen. Maar het lijkt me toch vrij lastig om zonder enige kennis van zaken uitspraken te doen over natuurkunde die geen complete onzin zijn.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 15:45 schreef Libertarisch het volgende:
Je hebt geen kennis van natuurkunde nodig om uitspraken te doen over de aard van onze realiteit.
Dat valt als je het mij vraagt wel mee. Waar heb je het precies over?quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 15:45 schreef Libertarisch het volgende:
Als je diep genoeg graaft in de natuurkunde kom je erachter dat we eigenlijk helemaal niks weten, zo staan er in het boek van Krauss 'A universe from nothing' heel veel magische natuurkundige concepten die heel ver van onze realiteit af staan.
De meeste wetenschappers nemen toch aan of veronderstellen dat het universum uit het niks is gekomen zonder een reden en dat alles wat na de big bang is gebeurt berust op toeval?quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 16:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
De manier waarop wetenschappers dit begrip gebruiken is nagenoeg identiek. En het is geen hypothese in die betekenis. Ook geen aanname of veronderstelling. Het is op zijn best een compleet mislukte stroman: het is een slecht gedefinieerde claim die helemaal niemand doet.
Dat mag je vinden maar die mening is niet gebaseerd op een realistische kijk op de feiten.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 16:09 schreef Molurus het volgende:
Als iemand die aardig wat heeft getript kan ik toch niet anders dan concluderen dat dit een crackpot van het niveau Deepak Chopra is.
Krauss beschrijft in het boek manieren waarop 'iets' uit 'niets' kan ontstaan met behulp van kwantummechanische gravitatievelden en antimateriele banen waarvan de wiskundige formules prachten kloppen en extrapoleert dan fotonen die uit het niets komen naar het gehele universumquote:Op dinsdag 18 oktober 2016 16:09 schreef Molurus het volgende:
Dat valt als je het mij vraagt wel mee. Waar heb je het precies over?
net zo erg? maar totaal iets anders dan hetgeen je stelde.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 15:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, anders is het gewoon een drugsgebruiker die zonder enige kennis van zaken en out of context uitspraken doet over wetenschap. Net zo erg wat mij betreft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |