Hi! Vanaf juni dit jaar zijn wij actief begonnen met het zoeken naar een huis. Vanwege ons drukke werk hebben wij besloten een hypotheekadviseur in de arm te nemen. Eerste stap was uiteraard het berekenen van de maximale hypotheek. Aangezien ik een financial lease contract bij Renault heb, en dit aangemerkt staat als schuld bij het BKR, werd de mogelijke hypotheek flink gedrukt, maar nog wel binnen onze wensen. Voor deze berekeningen heb ik vanaf het begin van het hypotheekproces alle contracten, afbetalingsregelingen etc. van Renault doorgestuurd naar onze adviseur.
Na het vinden van een huis en overleg met onze adviseur welk bod voor ons haalbaar was, hebben we dit huis gekocht. Dolblij natuurlijk! Na het aanleveren van alle benodigde financiële gegevens etc. keurt de hypotheekverstrekker onze hypotheek af. reden --> De financial lease schuld was net te hoog, waardoor we enkele honderden euro's tekort kwamen.
Vervolgens hebben we met onze hypotheekadviseur gekeken waar deze fout vandaan kwam, aangezien de adviseur altijd heeft aangegeven dat de lease geen probleem zou worden. De adviseur heeft het leasecontract nooit doorgenomen, waardoor hij een door mij genoemde schatting als richtlijn heeft gebruikt. Hij heeft deze schatting van mij dus nooit gecontroleerd met de documenten van Renault, die hij vanaf dag 1 in bezit had.
De oplossingen om toch de hypotheek rond te krijgen waren:
- Een doorlopend krediet nemen.
- De lease aflossen (openstaande schuld was nog 5000 euro).
Ik heb ervoor gekozen om de schuld van 5000 euro in één keer af te lossen. Dit kostte echter wel 80 euro meer vanwege een boeteclausule voor vervroegde aflossing. hiervan was onze adviseur ook niet op de hoogte terwijl dit wel in het contract van Renault stond!! Hier moest ik zelf onze adviseur op wijzen met als reactie 'o dat wist ik niet'... Een doorlopend krediet was voor mij geen optie vanwege de hoge rente (7.7% p/j).
Al met al zijn wij erg ontevreden over onze adviseur. Er zijn nog meer slordigheden gepasseerd in dit proces, maar deze blunder is wel de ergste. Kunnen wij de adviseur aansprakelijk stellen voor de gemaakte kosten? Niet alleen voor de 80 euro boete, maar ook de 'gedwongen' aflossing van 5000 euro was een kostepost die we niet van te voren ingecalculeerd hadden. Kort gezegd zijn wij van mening dat de adviseur steken heeft laten vallen buiten onze macht...