quote:'We doen het zo zorgvuldig en respectvol mogelijk'
De Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS) worstelt met een hoog aantal nabestaanden dat geen toestemming geeft voor orgaandonatie. Vorig jaar weigerde twee derde als een potentiële donor niet geregistreerd staat in het donorregister. ,,Mensen weten vaak niet van elkaar hoe iemand tegenover orgaandonatie staat'', zegt woordvoerster Jeantine Reiger.
Campagnes oppervlakkig
,,Landelijke campagnes zijn wat oppervlakkiger en vooral bedoeld om mensen te wijzen op het belang nu al een keuze te maken. Dan zadel je nabestaanden er niet mee op. Voor meer informatie kunnen ze dan bij ons terecht.''
De NTS geeft voorlichting aan verschillende doelgroepen, zoals allochtonen, jongeren en ouderen. ,,We proberen het zo goed mogelijk uit te leggen. Meer informatie is niet altijd beter. Het gaat om duidelijke informatie.''
Tevreden over procedure
Volgens de NTS zijn 'vrijwel alle nabestaanden' tevreden over de procedure van orgaandonatie. Artsen worden getraind in hoe ze de familie tot een weloverwogen keuze kunnen laten komen. Michaël Kuiper, neuroloog en intensivist, merkt dat sommige families overvallen worden door de donatievraag. ,,Ze hebben er niet met hun familie over gesproken. Het is ook confronterend om over je eigen sterfelijkheid na te denken. Families zijn dan vaak niet in staat een besluit te nemen. Bij twijfel neigen ze eerder tot 'nee'.''
De vraag over orgaandonatie wordt in principe pas gesteld als duidelijk is dat medisch handelen zinloos is. Uit eerder onderzoek (2011) van Erasmus MC en Nivel blijkt dat de ziekenhuizen de procedures niet altijd goed volgen. Het hersendoodprotocol wordt soms niet nageleefd, de vraag over orgaandonatie wordt te vroeg gesteld en de communicatie met nabestaanden laat te wensen over.
Zorgvuldig en respectvol
Kuiper herkent zich daarin niet. ,,We proberen het zo zorgvuldig en respectvol mogelijk te doen. Pas als we zeker zijn dat de patiënt zal overlijden, bespreken we met de familie orgaandonatie. Sommige naasten willen erbij zijn als hersendood officieel wordt vastgesteld. Elke procedure wordt geëvalueerd.''
Kuiper begrijpt dat 'hersendood' voor nabestaanden moeilijk te accepteren is als een daadwerkelijke 'dood'. Hij kent de voorbeelden van mensen die uit hersendood zouden zijn ontwaakt, maar dat heeft volgens hem altijd te maken met een foute diagnose waarbij het protocol niet juist is uitgevoerd.
Onomkeerbaar feit
Een juist vastgestelde hersendood is een onomkeerbaar feit, zegt hij. ,,We kunnen een lichaam wel kunstmatig langer aan de gang houden, maar de hersenen zijn onherstelbaar kapot. De patiënt is in juridische zin overleden. Alles wat iemand tot mens maakt, communiceren en zelfstandig ademhalen, is verdwenen. Ook zonder orgaandonatie zou de behandeling dan gestopt worden. We weten ook zeker dat er geen reactie is op pijnprikkels, maar er is natuurlijk niemand die dat kan navertellen.''
Toch ziet Kuiper dat orgaandonatie veel mooie dingen oplevert. ,,Een plotseling afscheid is altijd moeilijk, maar mensen kunnen ook troost vinden in de wetenschap dat de dierbare door donatie voortleeft in een ander. Er zijn ook nabestaanden die geen toestemming geven en daar later spijt van hebben.''
Niet alles is geschikt daarom zijn ook zoveel donoren nodig en ja uitwisseling met buitenland gebeurd om te zorgen dat er zoveel mogelijk organen beschikbaar zijn.quote:Op zaterdag 10 september 2016 11:37 schreef Tiemie het volgende:
Veel interessanter is om te weten hoeveel organen daadwerkelijk gebruikt worden. Ik begreep dat een aanzienlijk deel niet geschikt is en een ander aanzienlijk deel naar het buitenland vervoert wordt
De arts wist blijkbaar al hoe het zou aflopen maar het is niet netjes inderdaad. Verder begrijp ik de artsen ook wel die kennen ook de situatie van de mensen die op een orgaan wachten en weten wat een transplantatie voor hun en hun familie betekent. Het lijkt me voor hun best lastig om te zien hoe aan de ene kant organen verloren gaan en aan de andere kant patiënten van hun daardoor omkomen of op de IC blijven liggen.quote:Op zaterdag 10 september 2016 11:45 schreef Greys het volgende:
Het verhaal van de moeder van Sophie vind ik wel akelig, eerlijk gezegd. Want dat klopt totaal niet met 'we bespreken donatie pas als we zeker weten dat de patiënt het niet gaat overleven'. Er was nog sprake van 'als ze de nacht doorkomt dan...' en pas na vraag over doneren kwam men met hersendood en stekker eruit. Als het echt zo is gegaan snap ik dat die vrouw daar de rest van haar leven vraagtekens bij blijft houden. Dat doordrammen over extra organen nadat toestemming is gegeven voor nieren ook. Snap heel goed dat mensen op de wachtlijst erop zitten te wachten, maar ik blijf er ook nog een paar procent twijfels over houden om orgaandonor te worden als je dit soort dingen leest. Bloeddonor ben ik al jaren, maar daar hoef ik niet dood voor.
Het is een goede gewoonte om donorlichamen te ruilen met buitenlandse instellingen; het is tenslotte onaangenaam als je als medisch student het lichaam van een familielid of kennis op de tafel hebt bij een snijpracticum.quote:Op zaterdag 10 september 2016 11:37 schreef Tiemie het volgende:
Veel interessanter is om te weten hoeveel organen daadwerkelijk gebruikt worden. Ik begreep dat een aanzienlijk deel niet geschikt is en een ander aanzienlijk deel naar het buitenland vervoert wordt
Een hersendode lijkt me geen patiënt maar een dode.quote:Niet onder narcose
Dat roept de vraag op in hoeverre een hersendode patiënt nog kan voelen. Zeker tijdens de uitname van organen, waarbij als laatste het kloppende hart wordt verwijderd. De patiënt krijgt wel spierverslappers, maar wordt niet onder narcose gebracht.
In dat geval maakt het niet uit of je een donor bent, die nier ben je kwijt.quote:Op zaterdag 10 september 2016 11:33 schreef ietjefietje het volgende:
Precies de reden waarom wij geen donor zijn. Wat denk je dat er gebeurt als jij in coma ligt en een lid van de koninklijke familie heeft een niertje nodig?
Ja, dat is idd voor de artsen ook heel moeilijk. En begrijp ik ook. Begrijp ook dat de meeste nabestaanden er uiteindelijk juist wél een goed gevoel aan overhouden omdat ze weten dat hun dierbare en de beslissing andere mensen heeft gered.quote:Op zaterdag 10 september 2016 11:50 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De arts wist blijkbaar al hoe het zou aflopen maar het is niet netjes inderdaad. Verder begrijp ik de artsen ook wel die kennen ook de situatie van de mensen die op een orgaan wachten en weten wat een transplantatie voor hun en hun familie betekent. Het lijkt me voor hun best lastig om te zien hoe aan de ene kant organen verloren gaan en aan de andere kant patiënten van hun daardoor omkomen of op de IC blijven liggen.
quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:02 schreef MisterCe het volgende:
[..]
In dat geval maakt het niet uit of je een donor bent, die nier ben je kwijt.
Maar als je zelf dan eens 'iets' nodig hebt, zou je daar dan wel recht op moeten hebben? Ik vind eigenlijk van niet. Ondanks mijn eigen twijfels.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:04 schreef MisterCe het volgende:
Gewoon geen donor worden, het zou me niet verbazen dat zij expres foute diagnoses stellen alleen om jouw organen te krijgen.
Tuurlijk, wel de lusten niet de lasten. Zo werkt dat toch in de samenleving? Net als die mensen met hoge hypotheken. Wanneer zij hun huis met gigantische winsten verkopen hoor je ze niet maar als hun huis onder water staat dan is het de schuld van de bank en moeten zij gered worden.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:07 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar als je zelf dan eens 'iets' nodig hebt, zou je daar dan wel recht op moeten hebben? Ik vind eigenlijk van niet. Ondanks mijn eigen twijfels.
Zeker een heftig verhaal, maar bij dat soort verhalen houd ik er zelf altijd wel rekening mee dat diegene op dat moment in een nogal emotionele situatie zat en misschien niet alles goed heeft begrepen of onthouden ofzo. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de arts wel goed duidelijk heeft gemaakt dat het niet meer goed zou komen, maar dat de moeder dat onbewust een beetje heeft weggezet omdat ze het niet wilde/kon geloven. Wel zeer begrijpelijk dat je het daar als moeder later heel moeilijk mee krijgt.quote:Op zaterdag 10 september 2016 11:45 schreef Greys het volgende:
Het verhaal van de moeder van Sophie vind ik wel akelig, eerlijk gezegd. Want dat klopt totaal niet met 'we bespreken donatie pas als we zeker weten dat de patiënt het niet gaat overleven'. Er was nog sprake van 'als ze de nacht doorkomt dan...' en pas na vraag over doneren kwam men met hersendood en stekker eruit. Als het echt zo is gegaan snap ik dat die vrouw daar de rest van haar leven vraagtekens bij blijft houden. Dat doordrammen over extra organen nadat toestemming is gegeven voor nieren ook. Snap heel goed dat mensen op de wachtlijst erop zitten te wachten, maar ik blijf er ook nog een paar procent twijfels over houden om orgaandonor te worden als je dit soort dingen leest. Bloeddonor ben ik al jaren, maar daar hoef ik niet dood voor.
Dat is wel een lastig punt. Hoe zit het dan bijvoorbeeld met de mensen die geen organen mogen doneren (vanwege een aandoening bijvoorbeeld) en zich dus niet kunnen laten registreren?quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:07 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar als je zelf dan eens 'iets' nodig hebt, zou je daar dan wel recht op moeten hebben? Ik vind eigenlijk van niet. Ondanks mijn eigen twijfels.
Natuurlijk, er zijn vast wel een paar boeven/mensen met zeer dringende geldproblemen tussen de artsen.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:04 schreef MisterCe het volgende:
Gewoon geen donor worden, het zou me niet verbazen dat zij expres foute diagnoses stellen alleen om jouw organen te krijgen.
Iedereen heeft mijn inziens recht op de beste medische zorg, onafhankelijk van zijn eigen keuzes in zijn eerdere leven.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:07 schreef Greys het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat ze je niet eerst in een MRI-scanner hebben gelegd, want dat aluminiumhoedje kan veel schade veroorzaken aan dat soort apparatuur.quote:Op zaterdag 10 september 2016 11:33 schreef ietjefietje het volgende:
Precies de reden waarom wij geen donor zijn. Wat denk je dat er gebeurt als jij in coma ligt en een lid van de koninklijke familie heeft een niertje nodig?
Als er ooit wetgeving komt die zegt dat je als niet-donor geen organen kunt krijgen, zullen ze daar wel een uitzondering voor maken.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:15 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat is wel een lastig punt. Hoe zit het dan bijvoorbeeld met de mensen die geen organen mogen doneren (vanwege een aandoening bijvoorbeeld) en zich dus niet kunnen laten registreren?
Eens.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:28 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Iedereen heeft mijn inziens recht op de beste medische zorg, onafhankelijk van zijn eigen keuzes in zijn eerdere leven.
Donatie is een gift, en als zodoende geheel vrijblijvend. Aan barmhartigheid moet je geen extra rechten verlenen, dan is het geen barmhartigheid meer, maar wordt het een transactie, een ruil.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:07 schreef Greys het volgende:
[..]
Zal ook een hoop discussie over zijn. Wat als je bijvoorbeeld aangeeft alleen je nieren te willen (of kunnen) doneren en verder niks, heb je dan wel recht op een bijvoorbeeld een hart als je die opeens nodig blijkt te hebben? Of heb je enkel recht op dingen waar je zelf ook donor voor wil/kan zijn?quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:33 schreef probeer het volgende:
[..]
Donatie is een gift, en als zodoende geheel vrijblijvend. Aan barmhartigheid moet je geen extra rechten verlenen, dan is het geen barmhartigheid meer, maar wordt het een transactie, een ruil.
Daarbij dient volgens mij volgens de Nederlandse wet iedereen dezelfde toegang tot medische hulp te hebben. Wanneer alleen orgaandonoren organen mogen ontvangen, gaat ook dat de deur uit. Lijkt me onwenselijk.
Stellen dat ze iemand laten overlijden om een orgaan voor een belangrijk individu te oogsten, gaat mij idd ook wat ver. Maar ik denk wel dat iemand van het koninklijk huis voorrang krijgt wanneer diegene een orgaan nodig heeft. Me dunkt dat onze kroonprinses echt niet gewoon onderaan de lijst gezet wordt.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:32 schreef Operc het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat ze je niet eerst in een MRI-scanner hebben gelegd, want dat aluminiumhoedje kan veel schade veroorzaken aan dat soort apparatuur.
[..]
Als je bv een nier bij leven schenkt, kom je toch echt bovenaan de wachtlijst indien je er daarna zelf eentje nodig hebt. Dat is hoe het geregeld is.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:33 schreef probeer het volgende:
[..]
Donatie is een gift, en als zodoende geheel vrijblijvend. Aan barmhartigheid moet je geen extra rechten verlenen, dan is het geen barmhartigheid meer, maar wordt het een transactie, een ruil.
Daarbij dient volgens mij volgens de Nederlandse wet iedereen dezelfde toegang tot medische hulp te hebben. Wanneer alleen orgaandonoren organen mogen ontvangen, gaat ook dat de deur uit. Lijkt me onwenselijk.
Ik ben geen donor, maar zou toch graag een orgaan krijgen mocht ik dat nodig hebben.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:38 schreef Physsic het volgende:
[..]
Zal ook een hoop discussie over zijn. Wat als je bijvoorbeeld aangeeft alleen je nieren te willen (of kunnen) doneren en verder niks, heb je dan wel recht op een bijvoorbeeld een hart als je die opeens nodig blijkt te hebben? Of heb je enkel recht op dingen waar je zelf ook donor voor wil/kan zijn?
Lijkt me ook onwenselijk.
Wat een onzin, de artsen hebben zelf geen enkel belang bij die organen.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:04 schreef MisterCe het volgende:
Hoe lang heeft die prins Friso hersendood gelegen voordat ze over orgaandonatie begonnen te zeurenquote:Op zaterdag 10 september 2016 12:39 schreef probeer het volgende:
[..]
Stellen dat ze iemand laten overlijden om een orgaan voor een belangrijk individu te oogsten, gaat mij idd ook wat ver. Maar ik denk wel dat iemand van het koninklijk huis voorrang krijgt wanneer diegene een orgaan nodig heeft. Me dunkt dat onze kroonprinses echt niet gewoon onderaan de lijst gezet wordt.
Of je gaat je er eens in verdiepen.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:17 schreef halfway het volgende:
Krijg je een nier van een HIV flikker, en bedankt.
Waarom zou dat niet zou zijn, de regels zijn erg duidelijk en ik denk niet dat ze een misdaad zullen begaan.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:39 schreef probeer het volgende:
[..]
Stellen dat ze iemand laten overlijden om een orgaan voor een belangrijk individu te oogsten, gaat mij idd ook wat ver. Maar ik denk wel dat iemand van het koninklijk huis voorrang krijgt wanneer diegene een orgaan nodig heeft. Me dunkt dat onze kroonprinses echt niet gewoon onderaan de lijst gezet wordt.
Serieus?!?quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:42 schreef Greys het volgende:
[..]
Als je bv een nier bij leven schenkt, kom je toch echt bovenaan de wachtlijst indien je er daarna zelf eentje nodig hebt. Dat is hoe het geregeld is.
Dus hoe zeer ik het op zich qua gevoel ook met je post eens ben - ondanks mijn eigen twijfel - het is niet helemaal zo dat je daarna dezelfde rechten hebt. Al is bij leven doneren uiteraard weer anders dan na je dood.
Ow, ze zullen het vast en zeker inderdaad wel via kleine lettertjes legaal gemaakt hebben. Dat er in uitzonderlijke gevallen .. blabla etc ...quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:46 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet zou zijn, de regels zijn erg duidelijk en ik denk niet dat ze een misdaad zullen begaan.
Als je door donatie nog maar één nier hebt en die nier stopt ermee heb je natuurlijk ook wel een veel groter probleem als iemand die er nog twee heeft waarvan er eentje stopt. Even heel kort door de bocht.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:46 schreef probeer het volgende:
[..]
Serieus?!?
Kijk, daar heb je het dus al. Geschuif met wachtlijsten, voorrang voor die en die.
Ik kan niet eens een nier doneren. Dat zou dan doodleuk betekenen dat ik dikke pech zou kunnen hebben, wanneer de nier die ik nodig heb gaat naar een of ander persoon die tijdens het leven een familielid geholpen heeft met een nier. Iets wat ik ook meteen zou doen als het nodig was en ik geschikt zou blijken.
Zoals ik het lees, hebben ze het nog nergens over gehad. Die arts heeft de ouders alleen gevraagd om er alvast over na te denken. Dat zal hij wel menselijker hebben gevonden dan hen plots met de vraag te overvallen.quote:Op zaterdag 10 september 2016 11:45 schreef Greys het volgende:
Volgens mij is dat grote onzin maar het is wel zo dat omdat je dan nog maar één nier het de medische urgentie hoger is als die gaat falen en dus kun je om die reden sneller een nier krijgen.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:42 schreef Greys het volgende:
[..]
Als je bv een nier bij leven schenkt, kom je toch echt bovenaan de wachtlijst indien je er daarna zelf eentje nodig hebt. Dat is hoe het geregeld is.
Dus hoe zeer ik het op zich qua gevoel ook met je post eens ben - ondanks mijn eigen twijfel - het is niet helemaal zo dat je daarna dezelfde rechten hebt. Al is bij leven doneren uiteraard weer anders dan na je dood.
Jij zou dus geen donororgaan accepteren, als je er een nodig had?quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:11 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Tuurlijk, wel de lusten niet de lasten. Zo werkt dat toch in de samenleving? Net als die mensen met hoge hypotheken. Wanneer zij hun huis met gigantische winsten verkopen hoor je ze niet maar als hun huis onder water staat dan is het de schuld van de bank en moeten zij gered worden.
Of mensen die geen zorgpremie betalen. Vind je dat die geen medische hulp moeten krijgen wanneer zij die nodig zouden hebben?
Nu is mijn lichaam net zo goed eigendom van de staat, alleen als ik expliciet een opt-in heb kan ik daar onderuit.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:14 schreef SeLang het volgende:
Als het aan D66 ligt dan wordt je lichaam eigendom van de staat. Na je (hersen)dood ben je dan gewoon een zak organen die voor allerlei dingen kunnen worden gebruikt. Alleen als je een expliciet een opt-out hebt kun je daar onderuit.
Volgens mij zit daar wel een of andere orde van urgentie in. Valt opzich ook genoeg tegenin te brengen, maar daar zit ten minste een medische noodzaak achter, wat ik wel kan begrijpen.quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:50 schreef Greys het volgende:
[..]
Als je door donatie nog maar één nier hebt en die nier stopt ermee heb je natuurlijk ook wel een veel groter probleem als iemand die er nog twee heeft waarvan er eentje stopt. Even heel kort door de bocht.
Geen idee of dat normaal eigenlijk ook voorrang op een wachtlijst geeft qua urgentie, dus zonder dat er gedoneerd is, bedenk ik me net. Gaat degene met de hoogste urgentie voor of degene die het langste wacht? Echt geen idee.
(Maar dat je na donatie bij leven naar boven schuift weet ik wel.)
Al is dat op zich toch ook een non-probleem?quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jij zou dus geen donororgaan accepteren, als je er een nodig had?
Ja, legaal gezien is dat helemaal een mijnenveld. Wat nou met mensen die zich pas registreren als ze een mogelijk negatieve diagnose krijgen, etc.?quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Al is dat op zich toch ook een non-probleem?
> Meneer, u heeft een nier nodig, maar staat onderaan op de lijst omdat u zelf geen donor bent.
< Ow ... lekker dan, dat principe van donatie. Fijn dat daar voorwaarden aan verbonden worden. Heel barmhartig allemaal ...
> Tsja meneer, ik kan er ook niets aan doen dat het nu eenmaal zo werkt ...
< Snap ik. Wacht even, één momentje .. *pakt telefoon, logt in met digi-d, vinkt het donor-vakje aan* ... Kijk, nu ben ik wel donor. Laat maar komen die nier.
> .......
Als er, vanuit allemaal kleine lettertjes, toch zo geschoven en gemanipuleerd mag worden binnen die donor-lijst, dan zou ik daar zelf geen enkel probleem mee hebben. Dat systeem van 'eerlijk op je beurt wachten' is dan toch allang al om zeep geholpen.quote:Op zaterdag 10 september 2016 13:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, legaal gezien is dat helemaal een mijnenveld. Wat nou met mensen die zich pas registreren als ze een mogelijk negatieve diagnose krijgen, etc.?
Mijn vraag was dan ook niet of hij legaal een nier zou kunnen krijgen, maar of hij die nier zou accepteren.
Hoe is het dan grote onzin? Ik zei dat als je doneert bij leven je daarna zelf hoger op de wachtlijst komt als je er zelf eentje nodig hebt. Dit is wat er verteld wordt aan iemand die bij leven een nier doneert aan een vreemde, iig. Ik zie de onzin niet?quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:53 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Volgens mij is dat grote onzin maar het is wel zo dat omdat je dan nog maar één nier het de medische urgentie hoger is als die gaat falen en dus kun je om die reden sneller een nier krijgen.
Ik mag hopen (maar heb niet de medische kennis om het te bevestigen) dat dat dan puur en alleen omwille van die laatste reden is, en inderdaad niet 'omdat hij/zij zo lief was om zelf te doneren'.quote:Op zaterdag 10 september 2016 13:04 schreef Greys het volgende:
[..]
Hoe is het dan grote onzin? Ik zei dat als je doneert bij leven je daarna zelf hoger op de wachtlijst komt als je er zelf eentje nodig hebt. Dit is wat er verteld wordt aan iemand die bij leven een nier doneert aan een vreemde, iig. Ik zie de onzin niet?
En of dat nou mede is omdat ze je zo nobel vonden (dat denk ik idd niet, het is je eigen keuze) of omdat je er daarna gewoon nog maar eentje hebt en dus urgenter bent gaan ze je idd vast niet zwart op wit geven met een gedichtje in een lijstje.
quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:02 schreef MisterCe het volgende:
[..]
In dat geval maakt het niet uit of je een donor bent, die nier ben je kwijt.
Omdat het niets te maken heeft met de vorige donatie en je niet door de donatie bovenaan de wachtlijst komt, het is niet zo geregeld.quote:Op zaterdag 10 september 2016 13:04 schreef Greys het volgende:
[..]
Hoe is het dan grote onzin? Ik zei dat als je doneert bij leven je daarna zelf hoger op de wachtlijst komt als je er zelf eentje nodig hebt. Dit is wat er verteld wordt aan iemand die bij leven een nier doneert aan een vreemde, iig. Ik zie de onzin niet?
En of dat nou mede is omdat ze je zo nobel vonden (dat denk ik idd niet, het is je eigen keuze) of omdat je er daarna gewoon nog maar eentje hebt en dus urgenter bent gaan ze je idd vast niet zwart op wit geven met een gedichtje in een lijstje.
quote:Op zaterdag 10 september 2016 12:42 schreef Greys het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |