abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165453311
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 16:47 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Ik noem het soevereiniteit. De VN is niks. Poep in mijn en honderden miljoenen ogen verspreid over de rest van de wereld. Een waardeloos orgaan. Totaal waardeloos. Waarom zou je alles een-op-een van ze overnemen? Het zijn ook maar mensen die niet alle gevolgen overzien van verdragen/teksten die ze opstellen. De VN is een religie. En religie moet je niet aan andere mensen willen opdringen. Daarnaast rust een deel van de oplossing in repressie, afkicken en werken aan armoedebestrijding/onderwijs/banen.
Normen en waarden (in dit geval, mensenrechten) zijn inderdaad een keuze. Dan kan je er voor kiezen om daar niets mee te doen, maar dan moet je er ook niet raar van op kijken als mensen die wel enige normen en waarden hanteren, dat flink afkeuren.

Iemand een kogel door zijn hoofd jagen is inderdaad een heel effectieve vorm van verslavingszorg. Al ga je wellicht een beetje voorbij aan het hele 'zorg' aspect. Maar och.

En hij lijkt nog niet echt bezig met die armoedebestrijding (ofnouja ... armen doodschieten is in feite wel een soort van bestrijding, maar dat zal je vast niet bedoelen) of dat onderwijs.

En dan is het toch een beetje krom om je huidige acties goed te praten met mooie beloftes.

[ Bericht 9% gewijzigd door probeer op 20-09-2016 16:59:14 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_165453321
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 16:40 schreef Richestorags het volgende:
Waar waren al die mensenrechtenfundamentalisten voordat Duterte aan de macht kwam? Die hadden zich nooit in de Filipijnen noch in de situatie daar verdiept. En nu geven ze ineens om mensenrechten daar, zich niet realiserend dat die al tientallen jaren op grove wijze worden geschonden door corruptie, de regering, bendes, burgeroorlog, polite en "justitie".

Oh dus als we van te voren wel een topic over de filipijnen hadden gehad hier en regelmatig naar de mensonterende omstandigheden daar hadden gewezen dan was het opeens wel moreel goed. :')

Ga toch weg met zulke logica.

Ik heb hier al vaak genoeg verklaard dat ik zogenaamde vrije handel totale nonsens vind, als in die vrije handel de externaliteiten niet meegenomen blijven worden. Juist door die externaliteiten mee te nemen zouden bijvoorbeeld de grondstoffen niet tegen zulke lage prijzen gewonnen kunnen worden omdat die bedrijven gewoon aan de milieunormen en arbeidsnormen die wij hier vastgesteld hebben zouden moeten voldoen. Doen ze dat niet zit er gewoon een flinke heffing op waardoor ze hier niet geimporteerd worden. Ditzelfde zou moeten gelden voor alles wat we uit azie importeren.

Zelfs vrouwen worden gewoon afgeslacht zonder proces. :')

http://www.volkskrant.nl/(...)filipijnen~a4380223/
pi_165453463
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 16:52 schreef probeer het volgende:

[..]

Normen en waarden (in dit geval, mensenrechten) zijn inderdaad een keuze. Dan kan je er voor kiezen om daar niets mee te doen, maar dan moet je er ook niet raar van op kijken als mensen die wel enige normen en waarden hanteren, dat flink afkeuren.

Iemand een kogel door zijn hoofd jagen is inderdaad een heel effectieve vorm van verslavingszorg. Al ga je wellicht een beetje voorbij aan het hele 'zorg' aspect. Maar och.
De omgang met criminelen en staatsvernietigende elementen verschilt per cultuur. Afrika heb je stammen die vormen een cirkel om de verdachte en sommen dan zaken op die goed aan hem zijn, want ze geloven in dat die man het verkeerde pad op is gegaan vanwege een te kort aan liefde. Prima! Hun methode. Ze gebruiken daarbij geen gang naar de rechter. De Filipijnse methode is momenteel killen en afkicken! Prima, dat waren een van de punten waarvoor Duterte is verkozen. Het is aan de Filipijnen zelf om signalen af te geven als ze het daar niet meer mee eens zijn. Verslavingszorg bestaat niet alleen uit killen. De 50 afkickcentra die de Filipijnen 'rijk' is zitten overvol en kunnen het niet meer aan. Daarom heeft Duterte China benaderd om een afkickcentra voor 600.000 verslaafden te bouwen. Het is lekker makkelijk praten vanaf de zijlijn. Repressie, als waarschuwing, is gewoon een methode. Het kan dienen als preventie zodat anderen gewaarschuwd zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door George_Zina op 20-09-2016 17:04:19 ]
pi_165453545
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 16:59 schreef George_Zina het volgende:

[..]

De omgang met criminelen en staatsvernietigende elementen verschilt per cultuur. Afrika heb je stammen die vormen een cirkel om de verdachte en sommen dan zaken op die goed aan hem zijn, want ze geloven in dat die man het verkeerde pad op is gegaan vanwege een te kort aan liefde. Prima! Hun methode. Ze gebruiken daarbij geen gang naar de rechter. De Filipijnse methode is momenteel killen en afkicken! Prima, dat waren een van de punten waarvoor Duterte is verkozen. Het is aan de Filipijnen zelf om signalen af te geven als ze het daar niet meer mee eens zijn.
Als het vanuit hun gedachtegang goed zit, wie zijn wij dan om er over te oordelen? Dat idee?

Pas je dat culturele relativisme altijd toe? Ook dichter bij huis?
pi_165453629
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 16:59 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Verslavingszorg bestaat niet alleen uit killen. De 50 afkickcentra die de Filipijnen 'rijk' is zitten overvol en kunnen het niet meer aan. Daarom heeft Duterte China benaderd om een afkickcentra voor 600.000 verslaafden te bouwen.
Ok, fair enough. Hopelijk kijkt hij daarbij ook naar de faciliteiten en kwaliteit van die verslavingszorg, en zijn het niet gewoon verkapte gevangenissen waar mensen alsnog aan hun lot overgelaten worden totdat ze letterlijk wegrotten. Want dan kan je dus ook niet echt van zorg spreken, dat is dan gewoon een iets subtielere vorm van 'mensen afknallen'.

quote:
Het is lekker makkelijk praten vanaf de zijlijn. Repressie, als waarschuwing, is gewoon een methode. Het kan dienen als preventie zodat anderen gewaarschuwd zijn.
Willekeurig en zonder rechtspraak een deel van de verslaafden afslachten is geen methode. Dat is willekeur. Blind om je heen schoppen. Als hij het methodisch aan zou pakken zou of elke verslaafde hetzelfde recht op rechtspraak en behandeling hebben, of elke verslaafde afgeslacht worden.
pi_165453672
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 17:04 schreef probeer het volgende:

[..]

Als het vanuit hun gedachtegang goed zit, wie zijn wij dan om er over te oordelen? Dat idee?

Pas je dat culturele relativisme altijd toe? Ook dichter bij huis?
Nou ja, ik ben het met zoveel zaken oneens in NL maar bemoei mij zelden mee. Weet je, als de meerderheid dat wil dan so be it. Ik heb daar niks mee te maken dan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 17:08 schreef probeer het volgende:

Willekeurig en zonder rechtspraak een deel van de verslaafden afslachten is geen methode. Dat is willekeur. Blind om je heen schoppen. Als hij het methodisch aan zou pakken zou of elke verslaafde hetzelfde recht op behandeling hebben, of elke verslaafde afgeslacht.
Wat een flauwekul. Hoe in hemelsnaam gaan de Filipijnen tienduizenden rechtszaken op touw zetten voor alle criminelen? Hoe? Dat zou 50 jaar duren en klauwen vol geld kosten. En daarnaast werkt die rechtsstaat niet. De rechtsmacht is corrupt tot op het bot. Snel schoonmaak houden is vereist zodat men de aandacht op andere zaken kan richten. Er zijn maar weinig landen waar de rechtsmacht naar behoren functioneert. Het is ook een zeer en zeer log systeem. Geen probleem in ontwikkelde landen met relatief weinig criminelen, maar voor de meeste ontwikkelingslanden is dat even anders. Maatwerk is dan vereist. Je niet blind staren op een propere rechtsgang die in 'onze' ogen het unicum is van 'beschaafdheid'.

[ Bericht 1% gewijzigd door George_Zina op 20-09-2016 17:17:32 ]
pi_165453793
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 17:11 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Nou ja, ik ben het met zoveel zaken oneens in NL maar bemoei mij zelden mee. Weet je, als de meerderheid dat wil dan so be it. Ik heb daar niks mee te maken dan.
Het zou gemeen en oneerlijk van me zijn om nu je hele PoHi door te spitten naar een paar situaties waarin je tot een minderheid behoort en toch een (ietwat) dwingende of veroordelende mening uit over een kwestie die ook jouw leven beļnvloed. Bovendien heb ik daar ook helemaal geen zin in, dus dat doe ik niet. Maar als ik in de toekomst een keer op een post reageer met "bemoei je met je eigen zaken" dan verwijst het naar dit. Nog steeds flauw, maar ik ben dan ook soms een beetje een klootzak wat dat betreft.

quote:
Wat een flauwekul. Hoe in hemelsnaam gaan de Filipijnen tienduizenden rechtszaken op touw zetten voor alle criminelen? Hoe? Dat zou 50 jaar duren en klauwen vol geld kosten. En daarnaast werkt die rechtsstaat niet. De rechtsmacht is corrupt tot op het bot. Snel schoonmaak houden is vereist zodat men de aandacht op andere zaken kan richten.
Ja, dat zal heel moeizaam gaan en veel tijd en geld kosten. Waarbij vooruitgang niet eens gegarandeerd is. En dat valt deels op te lossen door het hele gedoe te omzeilen, en gewoon zelf te bepalen wat er moet gebeuren. Wat goed en wat slecht is. Wie er mag blijven leven en wie er dood moet. Of zelfs om er voor te kiezen om gewoon je ogen dicht te doen en in het rond te schieten.

Maar volgens onze geldende taalkundige definities ben je dan dus gewoon een tiran. (En bovendien een massamoordenaar, al voldoet hij daar dus sowieso wel aan ongeacht de hele uitkomst van dit gedoe). Heeft niets meer te maken met rechten, normen en waarden, en al zeker niet democratie (iets wat veel meer omhelst dan de manier waarop iemand verkozen is of zelfs hoeveel mensen er achter een beslissing staan).

En een 'iedereen mag doen wat hij/zij zelf goed acht, en het oordeel van de ander maakt niets uit' voldoet voor mij simpelweg niet. Is natuurlijk ook compleet belachelijk en onrealistisch, want het is inmiddels toch wel een aardig geldende opvatting dat we met meerdere mensen in één realiteit bestaan. Dat we niet allemaal onderdeel zijn van Duterte's letterlijke droom.

[ Bericht 9% gewijzigd door probeer op 20-09-2016 17:28:14 ]
pi_165453997
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 17:17 schreef probeer het volgende:

[..]

Het zou gemeen en oneerlijk van me zijn om nu je hele PoHi door te spitten naar een paar situaties waarin je tot een minderheid behoort en toch een (ietwat) dwingende of veroordelende mening uit over een kwestie die ook jouw leven beļnvloed. Bovendien heb ik daar ook helemaal geen zin in, dus dat doe ik niet. Maar als ik in de toekomst een keer op een post reageer met "bemoei je met je eigen zaken" dan verwijst het naar dit. Nog steeds flauw, maar ik ben dan ook soms een beetje een klootzak wat dat betreft.

[..]

Ja, dat zal heel moeizaam gaan en veel tijd en geld kosten. Waarbij vooruitgang niet eens gegarandeerd is. En dat valt deels op te lossen door het hele gedoe te omzeilen, en gewoon zelf te bepalen wat er moet gebeuren. Wat goed en wat slecht is. Wie er mag blijven leven en wie er dood moet. Of zelfs om er voor te kiezen om gewoon je ogen dicht te doen en in het rond te schieten.

Maar volgens onze geldende taalkundige definities ben je dan dus gewoon een tiran. Heeft niets meer te maken met rechten, normen en waarden, en al zeker niet democratie (iets wat veel meer omhelst dan de manier waarop iemand verkozen is).
Herstel, het is in jouw ogen barbaars en tiraniek! Weet je, het Oude Griekenland is een van de grootste beschavingen allertijden. Hun uitvindingen zijn legio. Ellenlange lijsten van wetenschappers en filosofen. Toch gingen ze niet bepaald 'beschaafd' om met criminelen. De koperen stier was de doodstraf die in het Oude Griekenland werd opgelegd aan de zwaarste criminelen. En dan hebben we het een van de allergrootste beschavingen die de mensheid ooit heeft gekend. De Arabieren borduurden voort op kennis die de Oude Grieken achterlieten en hebben het geconserveerd, waardoor het Westen die later weer heeft overgenomen. Kortom, ik zie een propere rechtsgang en propere straffen niet als hoog vereiste om een beschaving genoemd te worden. Ik kijk eerder naar onderwijs, criminaliteit, wetenschap, innovatie, kunst en dergelijke. Als een land daarin floreert en baanbrekende zaken behaalt dan is het in mijn bescheiden ogen een prachtige natie. Ook al snijden ze de hoofden van criminelen dagelijks af in het openbaar.

quote:
De messingen stier, ook bekend als de Siciliaanse stier, was een executiemiddel dat in het Oude Griekenland werd gebruikt. De messingen stier was een beeld van een stier gemaakt van messing. In de stier zat een deur, waardoor de ter dood veroordeelde naar binnen werd geduwd. Als de veroordeelde eenmaal in de stier was opgesloten, ontstak men een vuur onder de stier. Het messing werd gloeiend heet, hierdoor werd de veroordeelde langzaam geroosterd. De methode was 'heel gewoon' in het oude Griekenland en werd ook wel toegepast in het Romeinse Rijk.
http://historiek.net/wp-c(...)r-e1443425611528.jpg

Griekse uitvinder geroosterd in eigen Siciliaanse stier
pi_165454166
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 17:25 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Herstel, het is in jouw ogen barbaars en tiraniek! Weet je, het Oude Griekenland is een van de grootste beschavingen allertijden. Hun uitvindingen zijn legio. Ellenlange lijsten van wetenschappers en filosofen. Toch gingen ze niet bepaald 'beschaafd' om met criminelen. De koperen stier was de doodstraf die in het Oude Griekenland werd opgelegd aan de zwaarste criminelen. En dan hebben we het een van de allergrootste beschavingen die de mensheid ooit heeft gekend. De Arabieren borduurden voort op kennis die de Oude Grieken achterlieten en hebben het geconserveerd, waardoor het Westen die later weer heeft overgenomen. Kortom, ik zie een propere rechtsgang en propere straffen niet als hoog vereiste om een beschaving genoemd te worden. Ik kijk eerder naar onderwijs, criminaliteit, wetenschap, innovatie, kunst en dergelijke. Als een land daarin floreert en baanbrekende zaken behaalt dan is het in mijn bescheiden ogen een prachtige natie. Ook al snijden ze de hoofden van criminelen dagelijks af in het openbaar.

[ afbeelding ]

[..]

http://historiek.net/wp-c(...)r-e1443425611528.jpg

Griekse uitvinder geroosterd in eigen Siciliaanse stier
Ik zie al dat we er allebei een handje van hebben om naderhand nog een aardige edit/toevoeging te maken, wat er in een lopende discussie (waarvan ik wil benadrukken dat ik hem ondanks het wezenlijke meningsverschil toch als erg aangenaam beschouw, waarvoor dank) soms voor kan zorgen dat de ander al gereageerd heeft.

Mijn edit:
En een 'iedereen mag doen wat hij/zij zelf goed acht, en het oordeel van de ander maakt niets uit'* voldoet voor mij simpelweg niet. Is natuurlijk ook compleet belachelijk en onrealistisch, want het is inmiddels toch wel een aardig geldende opvatting dat we met meerdere mensen in één realiteit bestaan. Dat we niet allemaal onderdeel zijn van Duterte's letterlijke droom.

* En in die zin dus ook dat cultuur-relativerende idee dat een groep (of cultuur) met compleet andere normen en waarden niet zomaar rechtvaardig/ethisch/objectief kan oordelen over de normen en waarden (of het gedrag) van een andere groep (of cultuur).
pi_165454178
"Het rechtssysteem in de grote meerderheid van de landen van de wereld werkt niet"

President Duterte van de Filipijnen, heeft vorige week de staat van wetteloosheid uitgeroepen. Hollande en Erdogan voerden onlangs de noodtoestand in hun land in, iets vergelijkbaars: men geeft meer vrijheid aan politie en leger om de mensen aan te pakken die de wetten zelf niet respecteren en het gerechtelijk apparaat misbruiken om hun straf te ontlopen. In principe is dit een tijdelijke maatregel. Ook bij ons leeft dat debat. Het grootste gevaar van wetteloosheid is dat staatshoofden met dictatoriale neigingen dit gebruiken om hun politieke concurrenten en de media uit te schakelen.

Duterte heeft tijdens zijn verkiezingscampagne eerder dit jaar zelf gezegd dat hij misdadigers vermoord heeft en toch werd hij verkozen. Vandaag steunt 90 procent van de bevolking zijn wetteloze aanpak van misdadigers. Duterte zag dat het in de stad waar hij burgemeester was, nooit zou lukken om via de wettelijke weg de drugsmaffia uit te schakelen en deed het daar op een andere manier.

Het is te gemakkelijk om te zeggen dat dit niet mag, zoals Obama dat van plan was vanuit de rechtscultuur van de Verenigde Staten. De bevolking wil dat de problemen opgelost geraken en dat misdadigers bestraft worden. Die heeft geen boodschap aan uitleg waarom dat niet lukt. Door het rechtssysteem niet te volgen zijn er daar ongetwijfeld mensen onterecht omgebracht, maar veel minder dan er zouden zijn gedood door misdadigers als Duterte niet zou hebben ingegrepen. Het is dus te begrijpen dat leiders van landen waar het gerecht niet werkt, voor resultaat kiezen in plaats van te verzanden in iets dat niet werkt.

In de meeste ontwikkelingslanden werkt justitie niet, omdat er te veel corruptie is. Rechters worden omgekocht of bedreigd als ze niet meewerken. Tot voor kort was dat zelfs nog in Italiė het geval, tot operatie “propere handen”. Daarbij lieten de leidende rechters hun leven in de strijd om het gerecht opnieuw te doen werken.

Op de website worldjusticeproject.org zie je dat er een enorm verschil is in betrouwbaar gerecht tussen de “Westerse” en de meeste andere landen. Je kan zelfs zeggen dat anno 2016 het rechtssysteem in de grote meerderheid van de landen van de wereld niet werkt. Als we het “werken van het gerecht” daar vergelijken met iets dat we beter kennen, zoals je verplaatsen tussen twee steden, dan is er nog geen 50 procent kans dat iemand die van Rome naar Parijs wil, ooit in Parijs geraakt.

Bekijken we dan ook nog eens de vervoersmiddelen voor die verplaatsing, dan moet je bij ons die rit afleggen met een paardenkoets. Er zijn amper een handvol landen in de wereld die rijden met een moderne auto, namelijk de Scandinavische landen. Daar werkt het gerecht écht goed.

Bron

Dit artikel zegt wel redelijk objectief waar het op staat.
pi_165454202
En ja, in die zin vind ik 'niet willekeurig mensen vermoorden die vaak zelf niets meer dan een slachtoffer zijn' beter dan 'wel willekeur mensen vermoorden die vaak zelf niets meer dan een slachtoffer zijn'.

En dat idee wil ik desnoods best dwingend andere mensen opleggen.
pi_165454307
Met een oude barbaarse Griekse doodstraf aankomen kakken waarbij expleciet staat dat er dan wel een veroordeling heeft plaatsgevonden, dit als reden waarom klakkeloos mensen zonder proces afknappen in de moderne tijd goed zou zijn. Hell zelfs in het oude Griekenland deed men al aan een rechtsgang Socrates is ter dood veroordeeld en niet door een boze meute populisten vermoord.

http://law2.umkc.edu/facu(...)socratesaccount.html
pi_165454496
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 17:33 schreef George_Zina het volgende:
"Het rechtssysteem in de grote meerderheid van de landen van de wereld werkt niet"

[ afbeelding ]

President Duterte van de Filipijnen, heeft vorige week de staat van wetteloosheid uitgeroepen. Hollande en Erdogan voerden onlangs de noodtoestand in hun land in, iets vergelijkbaars: men geeft meer vrijheid aan politie en leger om de mensen aan te pakken die de wetten zelf niet respecteren en het gerechtelijk apparaat misbruiken om hun straf te ontlopen. In principe is dit een tijdelijke maatregel. Ook bij ons leeft dat debat. Het grootste gevaar van wetteloosheid is dat staatshoofden met dictatoriale neigingen dit gebruiken om hun politieke concurrenten en de media uit te schakelen.

Duterte heeft tijdens zijn verkiezingscampagne eerder dit jaar zelf gezegd dat hij misdadigers vermoord heeft en toch werd hij verkozen. Vandaag steunt 90 procent van de bevolking zijn wetteloze aanpak van misdadigers. Duterte zag dat het in de stad waar hij burgemeester was, nooit zou lukken om via de wettelijke weg de drugsmaffia uit te schakelen en deed het daar op een andere manier.

Het is te gemakkelijk om te zeggen dat dit niet mag, zoals Obama dat van plan was vanuit de rechtscultuur van de Verenigde Staten. De bevolking wil dat de problemen opgelost geraken en dat misdadigers bestraft worden. Die heeft geen boodschap aan uitleg waarom dat niet lukt. Door het rechtssysteem niet te volgen zijn er daar ongetwijfeld mensen onterecht omgebracht, maar veel minder dan er zouden zijn gedood door misdadigers als Duterte niet zou hebben ingegrepen. Het is dus te begrijpen dat leiders van landen waar het gerecht niet werkt, voor resultaat kiezen in plaats van te verzanden in iets dat niet werkt.

In de meeste ontwikkelingslanden werkt justitie niet, omdat er te veel corruptie is. Rechters worden omgekocht of bedreigd als ze niet meewerken. Tot voor kort was dat zelfs nog in Italiė het geval, tot operatie “propere handen”. Daarbij lieten de leidende rechters hun leven in de strijd om het gerecht opnieuw te doen werken.

Op de website worldjusticeproject.org zie je dat er een enorm verschil is in betrouwbaar gerecht tussen de “Westerse” en de meeste andere landen. Je kan zelfs zeggen dat anno 2016 het rechtssysteem in de grote meerderheid van de landen van de wereld niet werkt. Als we het “werken van het gerecht” daar vergelijken met iets dat we beter kennen, zoals je verplaatsen tussen twee steden, dan is er nog geen 50 procent kans dat iemand die van Rome naar Parijs wil, ooit in Parijs geraakt.

Bekijken we dan ook nog eens de vervoersmiddelen voor die verplaatsing, dan moet je bij ons die rit afleggen met een paardenkoets. Er zijn amper een handvol landen in de wereld die rijden met een moderne auto, namelijk de Scandinavische landen. Daar werkt het gerecht écht goed.

Bron

Dit artikel zegt wel redelijk objectief waar het op staat.
Zijn hele beleid doet zo'n enorme afbreuk aan de legitimiteit van zijn macht.

Wetteloosheid. Ok, en dan natuurlijk alleen die wetten die hem verkeerd uitkomen bij het vermoorden of opsluiten van mensen. En hoe kan je in godsnaam wetteloosheid uitroepen terwijl je je eigen macht verleent aan diezelfde wetten?

Daarbij, niemand denkt dat het makkelijk is om zijn gedrag te veroordelen. Ja, het veroordelen op zichzelf is een makkelijke handeling. Ik heb het nu al meerdere keren gedaan, vanachter mijn pc in mijn veilige kamertje. Met een jointje zelfs, zonder risico om er om vermoord te worden.
Maar de gevolgen van die veroordeling (de mening dat er gewerkt moet worden aan een oplossing waar wel enige ethiek bij komt kijken) is alles behalve simpel. Enorm complex probleem. Proces van jaren, zo niet decennia. En dat beseffen we ons allemaal prima. En inderdaad, wij hoeven het niet te doen dus we hebben makkelijk praten. Maar dat verandert er niets aan dat het óók heel erg makkelijk en simplistisch is om als een dictator alle macht naar je toe te trekken en wetgeving, ethisch handelen, de integriteit van een ander, compleet aan je laars te lappen.

Tot slot, die vermeende legitimiteit door dat strooien met dat '90% staat achter hem' is gewoon fucking onzin. Zo werkt het niet. Democratie omhelst juist ook het belang van de bescherming van de minderheid. Dat is veel meer dan simpelweg '>50%'.
pi_165454769
Duterte had moeten investeren in een fatsoenlijk justitieel apparaat, onderwijs en het bedrijfsleven. Maar hij is vooral bezig met machtspolitiek. Hij laat tegenstanders vermoorden en iedereen die drugs verhandelt of gebruikt is vogelvrij verklaard.

Hij probeert zich af te zetten tegen de corrupte politici en bestuurders van het verleden, maar ik zie er juist een prima voortzetting in.

Kortom, ik verwacht dat de puinhopen op de Filipijnen ook de komende jaren gewoon nog blijven bestaan.
pi_165455392
Dochter van Britse baron doodgeschoten in Filipijnen

Maria Aurora Moyniha (rechts) en haar zus, de bekende actrice Maritoni Fernandez. © Facebook

De dochter van een Britse baron is het zoveelste slachtoffer geworden van de oorlog tegen drugs in de Filipijnen. Dat meldt de Amerikaanse zender CNN. Maria Aurora Moynihan (45) werd vorige week doodgeschoten in de Filipijnse hoofdstad Manilla. Naast haar lichaam werd een brief gevonden waar op stond: „Drugshandelaar voor beroemdheden, jij bent de volgende."

De doodgeschoten dochter van een drugsbaron. Heeft een aantal kogels moeten opvangen in haar borst.

Moynihan was in 2013 aangeklaagd voor het bezit van drugs. Ze werd aangehouden met cannabis, XTC en crystal meth op zak, maar werd niet vervolgd voor het verkopen van drugs, alleen voor het bezit ervan. Haar vader, Antony Moynihan, was een Britse baron die in de jaren zestig naar de Filipijnen verhuisde en te boek staat als een drugshandelaar.

Drugs- en corruptieoorlog
Moynihan is het zoveelste slachtoffer van de gewelddadige drugsoorlog die Rodrigo Duterte is begonnen sinds zijn aantreden als president van de Filipijnen. Duterte staat bekend om zijn harde aanpak van criminelen en zijn weinig diplomatieke taalgebruik. Onlangs nog zegde Obama een bezoek aan Duterte af, omdat hij hem voor 'hoerenzoon' had uitgescholden. Al tijdens de verkiezingsrace beloofde Duterte korte metten te maken met drugshandelaren en criminelen.

Inmiddels zijn er al meer dan 1100 mensen geėxecuteerd door de politie en meer dan 18.000 criminelen gearresteerd. Volgens enkele mensenrechtenorganisaties ligt het aantal executies nog veel hoger. Tijdens een hoorzitting voor de Senaat vorige week verklaarde een voormalige huurmoordenaar nog dat hij onderdeel was van een moordeenheid die in opdracht van Duterte drugscriminelen executeerde in de tijd dat Duterte nog de burgemeester was van Davao.

Bron

Wat zijn Nederlandse media traag. Dit stond al dagen geleden in de Engelstalige nieuwsbladen. Opgeruimd staat netjes. Wie weet kunnen ze mij beter aannemen voor rubriek Zuid-Oost Aziė. Het aantal doden klopt niet. Die staat inmiddels op 3500 (zie link). Duterte is 10 weken aan de macht. Dat is een prachtig aantal van 35 per dag.

https://www.theguardian.c(...)philippines-drug-war

[ Bericht 1% gewijzigd door George_Zina op 20-09-2016 18:44:02 ]
pi_165455677
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 18:35 schreef George_Zina het volgende:
Dochter van Britse baron doodgeschoten in Filipijnen

[ afbeelding ]
Maria Aurora Moyniha (rechts) en haar zus, de bekende actrice Maritoni Fernandez. © Facebook

De dochter van een Britse baron is het zoveelste slachtoffer geworden van de oorlog tegen drugs in de Filipijnen. Dat meldt de Amerikaanse zender CNN. Maria Aurora Moynihan (45) werd vorige week doodgeschoten in de Filipijnse hoofdstad Manilla. Naast haar lichaam werd een brief gevonden waar op stond: „Drugshandelaar voor beroemdheden, jij bent de volgende."

[ afbeelding ]
De doodgeschoten dochter van een drugsbaron. Heeft een aantal kogels moeten opvangen in haar borst.

Moynihan was in 2013 aangeklaagd voor het bezit van drugs. Ze werd aangehouden met cannabis, XTC en crystal meth op zak, maar werd niet vervolgd voor het verkopen van drugs, alleen voor het bezit ervan. Haar vader, Antony Moynihan, was een Britse baron die in de jaren zestig naar de Filipijnen verhuisde en te boek staat als een drugshandelaar.

Drugs- en corruptieoorlog
Moynihan is het zoveelste slachtoffer van de gewelddadige drugsoorlog die Rodrigo Duterte is begonnen sinds zijn aantreden als president van de Filipijnen. Duterte staat bekend om zijn harde aanpak van criminelen en zijn weinig diplomatieke taalgebruik. Onlangs nog zegde Obama een bezoek aan Duterte af, omdat hij hem voor 'hoerenzoon' had uitgescholden. Al tijdens de verkiezingsrace beloofde Duterte korte metten te maken met drugshandelaren en criminelen.

Inmiddels zijn er al meer dan 1100 mensen geėxecuteerd door de politie en meer dan 18.000 criminelen gearresteerd. Volgens enkele mensenrechtenorganisaties ligt het aantal executies nog veel hoger. Tijdens een hoorzitting voor de Senaat vorige week verklaarde een voormalige huurmoordenaar nog dat hij onderdeel was van een moordeenheid die in opdracht van Duterte drugscriminelen executeerde in de tijd dat Duterte nog de burgemeester was van Davao.

Bron

Wat zijn Nederlandse media traag. Dit stond al dagen geleden in de Engelstalige nieuwsbladen. Opgeruimd staat netjes. Wie weet kunnen ze mij beter aannemen voor rubriek Zuid-Oost Aziė. Het aantal doden klopt niet. Die staat inmiddels op 3500 (zie link). Duterte is 10 weken aan de macht. Dat is een prachtig aantal van 35 per dag.

https://www.theguardian.c(...)philippines-drug-war
Een mooi visitekaartje om investeerders naar de Filipijnen te lokken (niet dus).
pi_165455714
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 18:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Een mooi visitekaartje om investeerders naar de Filipijnen te lokken (niet dus).
Die kwamen al jaren geleden naar de Filipijnen en toen stond het land ook al bekend als een hemel voor criminelen, pedoseksuelen en ander vuil. Die laten zich niet leiden door dode criminelen, maar door geld en winst. Het is alleen wel jammer dat ze onder Duterte geen mijnbouwvergunningen kunnen kopen! De milieuwetgeving wordt stevig aangescherpt onder zijn kabinet. Een van zijn ministers was een fervente milieu-activiste voordat ze macht kreeg van Duterte. Ze heeft al 10 mijnbouwbedrijven laten sluiten en gaan nog meer volgen. Dat is wel jammer. Ze zouden graag een corrupte hoofd hebben zodat ze hem kunnen om kopen en het land kunnen uitbuiten en haar mensen.
pi_165455822
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 18:55 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Die kwamen al jaren geleden naar de Filipijnen en toen stond het land ook al bekend als een hemel voor criminelen, pedoseksuelen en ander vuil. Die laten zich niet leiden door dode criminelen, maar door geld en winst. Het is alleen wel jammer dat ze onder Duterte geen mijnbouwvergunningen kunnen kopen! De milieuwetgeving wordt stevig aangescherpt onder zijn kabinet. Een van zijn ministers was een fervente milieu-activiste voordat ze macht kreeg van Duterte. Ze heeft al 10 mijnbouwbedrijven laten sluiten en gaan nog meer volgen. Dat is wel jammer. Ze zouden graag een corrupte hoofd hebben zodat ze hem kunnen om kopen en het land kunnen uitbuiten en haar mensen.
Voor Duterte en zijn regering zijn er steeds maar twee opties. Of de overlast van drugsdealers en gebruikers blijft bestaan, of ze worden uitgeroeid.

Hetzelfde met de mijnbouw, of de mijnen vervuilen de omgeving, of de mijnen moeten sluiten.

Het was natuurlijk slimmer geweest om afspraken te maken met de mijnindustrie, binnen vijf jaar hebben jullie de milieuvervuiling teruggedrongen en een minimaal niveau van sociale zekerheid ingebouwd voor de mijnwerkers. Nu vertrekken de bedrijven gewoon.
pi_165455879
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 19:00 schreef luxerobots het volgende:

Het was natuurlijk slimmer geweest om afspraken te maken met de mijnindustrie, binnen vijf jaar hebben jullie de milieuvervuiling teruggedrongen en een minimaal niveau van sociale zekerheid ingebouwd voor de mijnwerkers. Nu vertrekken de bedrijven gewoon.
Die mijnbouwbedrijven zien die audit (controle) met angst en beven tegemoet. Die willen niet vertrekken uit het grondstofrijke Filipijnen. Hoewel al 10 gedwongen vertrokken zijn en meer gaan volgen vanwege milieu- en natuurschendingen volgens mevrouw Lopez. Overigens niet alleen dat, vorig jaar zijn 22 Lumads (inheemse bevolking) doodgeschoten omdat ze protesteerden tegen mijnbouw. Het is ook nog een criminele industrie die zich tegoed doet aan arme landen. Het is nu pas dat de duimschroeven worden aangedraaid. Dat staat ze totaal niet aan. Nu kunnen ze niet meer zo gemakkelijk natuur- en milieuvervuilend werken. Als dat het kapitalisme in houdt dan mag het gelijk even een eind oprotten. Beter aan andere industrie werken. Duterte heeft al laten weten dat hij zeker van is dat de Filipijnen zonder mijnbouw kunnen. Men is overigens al bezig met strengere regelgeving!

[ Bericht 6% gewijzigd door George_Zina op 20-09-2016 19:09:18 ]
pi_165456610
De Lima heeft haar ambt als senator verloren.

Philippine Senator, an Outspoken Duterte Critic, Loses Key Post

Senator Leila de Lima at a session of the Philippine Senate on Tuesday. She was stripped of her post as chairwoman of the Senate Justice Committee.

MANILA — For one outspoken critic of President Rodrigo Duterte’s deadly antidrug campaign in the Philippines, the denouement came quickly.

Within 24 hours, the critic, Senator Leila de Lima, was stripped of her post as chairwoman of the Senate Justice Committee, which recently had heard damning testimony from a professed Duterte hit man, and the House of Representatives opened hearings on allegations that she had received payoffs from drug lords.

Speaking on the Senate floor, her voice catching at times, Ms. de Lima said on Tuesday that she was the victim of a “new McCarthyism” aimed at ending her inquiry into the president’s possible role in extrajudicial killings.

“Many friends and colleagues have told me, if only I did not call out the president on the murderous consequences of his war on drugs, and decided to be as meek as a sheep, I would not be in this trouble,” she said.

Edwin Lacierda, the spokesman for former President Benigno Aquino, called the attacks on Ms. de Lima an “unprecedented, brazen power play” to silence her.

If that was the rationale, it mirrors similar efforts by Mr. Duterte and his allies in recent days to attack critics of his drug policy, including the United Nations, President Obama and the foreign news media. But Ms. de Lima has been Mr. Duterte’s most prominent domestic critic, and if her voice is muted, there is no one of her stature left standing among the opposition.

Mr. Duterte has widespread support — measured at 91 percent in a July Pulse Asia opinion poll — and even some advocates who are normally outspoken have maintained an uncharacteristic silence since he took office. He had previously tried to quiet Ms. de Lima by accusing her of adultery and said at one point that she should hang herself.

But Ms. de Lima persisted, and her difficulties with her colleagues came to a head last week when she called a professed former assassin, Edgar Matobato, as a witness before her committee.

Mr. Matobato testified that Mr. Duterte had ordered the killing of about 1,000 suspected criminals and political opponents while serving as mayor of Davao City, the position he held until he became president in June. One victim was fed to crocodiles, Mr. Matobato said, and others were thrown into the sea. He testified that he heard Mr. Duterte order some of the killings.

In an interview with The New York Times, Mr. Matobato said that Mr. Duterte was the founder of the Davao Death Squad, the shadowy group believed to have carried out the killings, and that it was largely made up of police officers.

In his first response to the accusations, Mr. Duterte told reporters Monday evening that Mr. Matobato’s testimony was untrue. Ms. de Lima could be guilty of suborning perjury if she knew the witness was lying, said Mr. Duterte, a former prosecutor.

The reaction of President Duterte and his men when he heard that De Lima lost her post

“If you know it’s a lie and you have a person testify, you are an active participant,” he said. “It’s a serious crime.” Since Mr. Duterte took office, the police have killed more than 1,500 people who they say resisted arrest. There have been another 1,500 unsolved killings, including many victims found with cardboard signs identifying them as drug dealers.

Ms. de Lima said on Tuesday that her hearings had established “an uncanny similarity” between killings committed by the Davao Death Squad and the “current phenomenon” of nationwide extrajudicial killings.

“The implication is that we have a group of serial killers and mass murderers right within the ranks of the organization which is supposed to protect and serve the people,” she said. “I might be jumping to conclusions, but what if it is true?” Mr. Lacierda said it was Mr. Matobato’s testimony that did her in.

“His testimony confirmed what President Duterte has been casually boasting during the campaign,” Mr. Lacierda said. “For the first time, there was firsthand testimony of the existence of the death squads which media, both domestic and international, would most likely emphasize to the bane of this administration and, hence, must be stopped.”

On Tuesday, a spokesman for Mr. Duterte told reporters that the president had no role in Ms. de Lima’s ouster. But at the very least, the Senate action illustrates the strong support the president has in Congress, where he has the backing of a majority in both houses.

On Tuesday, the House Justice Committee began hearings on allegations that drug lords received favored treatment in prison while Ms. de Lima was justice secretary, the post she held before winning election to the Senate this year. Imprisoned drug lords were brought to a House committee room where they testified that they had paid Ms. de Lima more than $20,000 a month to let them live in luxury in prison.

One inmate, Rodolfo Magleo, a former police chief inspector who was convicted of kidnap for ransom, testified that the most powerful prisoners received beer deliveries by the truckload and were allowed to carry guns in prison, likening conditions there to “the Wild West.”

In her speech, Ms. de Lima denied receiving any money from the drug dealers or allowing them to receive special treatment. She also pushed back at criticism that she had made the Philippines look bad by investigating the killings.

“I am not the one giving a bad image to the country before the international media,” she said. “The real problem of the country and this administration is the extrajudicial killing of more than 3,000 of our countrymen in the past three months.”

New York Times

Eindelijk, verdachte van het aannemen van smeergeld van drugslords zodat ze niet vervolgd zouden worden. Haar chauffeur deed naar verluidt rondes rijden om geld op te halen bij lands grootste criminelen. Drugslords betaalden haar elk 20.000 dollar per maand om in een luxe cel te mogen verblijven met flatscreen, wifi, jacuzzi en ander luxe. FOK! die internationale media. Eerst rotzooi opruimen en dan zal zich dat op de lange termijn driedubbel uitbetalen. Dan maar even een pikzwarte naam.

[ Bericht 0% gewijzigd door George_Zina op 20-09-2016 19:41:42 ]
pi_165458861
Transgender politician wins seat in Philippines parliament

Geraldine Roman vows to campaign against restrictions stopping Filipinos from changing their name and gender after historic victory

Geraldine Roman won 62% of votes in Bataan, where she succeeds her mother as a representative in the congress. Photograph: Romeo Ranoco/Reuters

Geraldine Roman has celebrated overcoming “bigotry, hatred and discrimination” after becoming the first transgender politician to win a congressional seat in the predominantly Catholic Philippines.

After her victory in Monday’s election, Roman is being hailed by the lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) community as a source of hope in a country where Church influence means divorce, abortion and same-sex marriage are banned.

“The politics of bigotry, hatred and discrimination did not triumph. What triumphed was the politics of love, acceptance and respect,” Roman said after her victory for a seat in Congress representing the farming province of Bataan, just northwest of Manila.

Roman, a Catholic, said she was looking forward to becoming a lawmaker so she could respond to critics who dismissed her as a one-issue politician not to be taken seriously. “I’m elated; very, very happy. I’m also excited to work. I realise that the burden is bigger because the stereotype of [LGBT] people … is we are frivolous, that we have nothing substantial to say, so I have to prove them wrong,” she said.

Roman will be the highest-ranking openly LGBT politician in the Philippines, where other lawmakers have refused to come out for fear of losing support from the Catholic church and other religious groups.

A political neophyte, Roman will succeed her mother as representative of Bataan, where her family has been a political force for three generations. Her mother had to stand down after serving the maximum number of three terms.

Roman’s father was a former congressman whose death in 2014 prompted her to consider continuing the family legacy. Political families dominate Philippine politics, from the local to the national level, and belonging to such a dynasty was widely regarded as being crucial to Roman’s success.

Still the constituents of Bataan overwhelmingly endorsed Roman, with the vote count showing she had secured 62% support. “She is also a human being. We all have rights. It’s not an issue to me that she is transgender,” farmer Bern Salenga said during a campaign sortie in Roman’s home town before the election.

Roman has been living as a woman for two decades. She had a successful career as senior editor at the Spanish News Agency. She speaks Spanish, French and Italian and won a scholarship to study in Spain, where she met her partner of 18 years.

She underwent sex reassignment surgery and legally changed her name and gender in the 1990s – a recognition she said she wanted other transgender people to have.

In 2001, a law was passed making it impossible for transgender Filipinos to change their name and gender. Roman has vowed to campaign to lift those restrictions, and to push for an anti-discrimination bill that ensures equal treatment in the workplace, schools, commercial establishments and government offices.

Despite the focus on her gender, Roman said her priority was the people of Bataan, and to help more poor students nationwide get scholarships. “Equality [is] not only in terms of gender but also in terms of socioeconomic status. To be rich or poor should not matter. Whether educated or not, people should have the same opportunities so I’m going beyond gender to include more issues,” she said.

With her historic victory, Roman said she hoped more LGBT Filipinos would be inspired to join government. “I want to inspire everybody. There are many factors for discrimination: on the basis of gender, age, educational attainment, creed. So to all people who experience discrimination, I want to inspire them.”

https://www.theguardian.c(...)ment-geraldine-roman

De eerste Filipijnse transgender is verkozen als politicus in de Filipijnen. Het gaat hier dan wel om Bataan. Een provincie van 600.000 inwoners. De Filipijnen (101 miljoen inwoners + 11 miljoen Filipino's in het buitenland die vorig jaar 25 miljard dollar stuurden naar de Filipijnen) zijn verdeeld in 81 provincies. Niet de nationale overheid. Daar zal de Rooms-Katholieke kerk niet blij mee zijn (80% van de Filipijnen zijn Rooms-Katholiek). Duterte staat positief tegenover meer rechten voor de LGBT-groep. De bevolkingsgroei moet ook aangepakt worden. De Filipijnse bevolking groeit echt hard. Volgens de VN met dit tempo telt de Filipijnen in 2050 zo'n 157 miljoen mensen. De gemiddelde leeftijd op de Filipijnen is momenteel 23 jaar.

Religie in de Filipijnen. Philippine Independent Church en Iglesia ni Cristo zijn afgesplitst van de Rooms-Katholieke kerk en zijn een eigen veel kleinere kerkgenootschap geworden.

[ Bericht 0% gewijzigd door George_Zina op 20-09-2016 22:54:58 ]
pi_165461863
Duterte: 'Fuck de EU'.

De Filipijnse president Rodrigo Duterte heeft zich weer eens van zijn meest diplomatieke kant laten zien. Verschillende Europarlementariėrs hadden hun zorgen geuit over de volledig uit de klauwen gelopen 'war on drugs' in de Filipijnen, en Duterte had maar een reactie: "Fuck you."

De Europarlementariėrs riepen de Filipijnse overheid op een einde te maken aan de golf van buitengerechtelijke executies en moorden, meldt Politico. In een korte reactie zei Duterte: "Ik heb de veroordeling van de EU gelezen. Ik zal 'fuck you' tegen hen zeggen. Ze zeggen dit als boetedoening voor hun zonden."

Verder noemde het subtiele staatshoofd het hypocriet dat de EU-lidstaten hem aanvielen, vanwege hun eigen bloedige geschiedenis. "En nu heeft de EU het lef om mij te veroordelen. Ik herhaal: 'fuck you'." Eerder beledigde Duterte de Amerikaanse president Obama en de paus.

https://www.powned.tv/artikel/duterte-fuck-de-eu-af
pi_165462425
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 19:04 schreef George_Zina het volgende:

[..]

(...) Duterte heeft al laten weten dat hij zeker van is dat de Filipijnen zonder mijnbouw kunnen. Men is overigens al bezig met strengere regelgeving!
Als de mijnbouw verdwijnt, gaat dat wel ten koste van de economie en de werkgelegenheid. En dat speelt de criminaliteit ook weer in de kaart.

quote:
6s.gif Op dinsdag 20 september 2016 22:36 schreef George_Zina het volgende:
Duterte: 'Fuck de EU'.

[ afbeelding ]

De Filipijnse president Rodrigo Duterte heeft zich weer eens van zijn meest diplomatieke kant laten zien. Verschillende Europarlementariėrs hadden hun zorgen geuit over de volledig uit de klauwen gelopen 'war on drugs' in de Filipijnen, en Duterte had maar een reactie: "Fuck you."

De Europarlementariėrs riepen de Filipijnse overheid op een einde te maken aan de golf van buitengerechtelijke executies en moorden, meldt Politico. In een korte reactie zei Duterte: "Ik heb de veroordeling van de EU gelezen. Ik zal 'fuck you' tegen hen zeggen. Ze zeggen dit als boetedoening voor hun zonden."

Verder noemde het subtiele staatshoofd het hypocriet dat de EU-lidstaten hem aanvielen, vanwege hun eigen bloedige geschiedenis. "En nu heeft de EU het lef om mij te veroordelen. Ik herhaal: 'fuck you'." Eerder beledigde Duterte de Amerikaanse president Obama en de paus.

https://www.powned.tv/artikel/duterte-fuck-de-eu-af
Heel diplomatiek en verstandig...

In dit topic ging het er nog over dat de Filipijnen de handel met Europa wil bevorderen, en nu is het 'fuck you'. Deze man is maar moeilijk serieus te nemen.
pi_165462609
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 22:55 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Als de mijnbouw verdwijnt, gaat dat wel ten koste van de economie en de werkgelegenheid. En dat speelt de criminaliteit ook weer in de kaart.

[..]

Heel diplomatiek en verstandig...

In dit topic ging het er nog over dat de Filipijnen de handel met Europa wil bevorderen, en nu is het 'fuck you'. Deze man is maar moeilijk serieus te nemen.
Handel is handel. Dat moet totaal los staan van de bemoeienis hoe de Filipijnen omgaan met drugscriminelen en gebruikers. Er is een handelsverdrag getekend dat de Filipijnen ruim 6000 producten mag afzetten op de Europese markt zonder invoerheffing. Niet hoe ze om moeten gaan met criminelen en ander gespuis.
  dinsdag 20 september 2016 @ 23:11:12 #300
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_165462814
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 18:06 schreef luxerobots het volgende:
Duterte had moeten investeren in een fatsoenlijk justitieel apparaat, onderwijs en het bedrijfsleven. Maar hij is vooral bezig met machtspolitiek. Hij laat tegenstanders vermoorden en iedereen die drugs verhandelt of gebruikt is vogelvrij verklaard.

Hij probeert zich af te zetten tegen de corrupte politici en bestuurders van het verleden, maar ik zie er juist een prima voortzetting in.

Kortom, ik verwacht dat de puinhopen op de Filipijnen ook de komende jaren gewoon nog blijven bestaan.
Daar is hij mee bezig. Lees je in in zijn economische plannen en kijk wat hij van Davao City heeft gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')