Dat wordt toch al gedaan via inkomsten-, loon- en vermogensbelasting? Daar wordt al meritocratisch gehandeld: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Alleen zijn grenzen. Erfbelasting is gewoon een grens. Dat is gewoon puur legale diefstal vanuit overheidswege. Helemaal van de ratten besnuffeld. Goed dat je dan als particulier geld in het buitenland stalt. Gewoon uit principe zou je dat alleen al moeten doen. Hard gewerkt, zuinig geweest, en dan komt de overheid nog even een graai uit doen. Er zijn gewoon grenzen. NL is gewoon doorgedraaid met erfbelasting.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:08 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Daar is dan toch ook weinig meritocratisch aan? Dat is toch ook het hele principe van onze samenleving, die meritocratische gedachte?
Ik geloof niet dat alle mensen allemaal gelijk zijn.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Waarom? Omdat dat dus ingaat tegen de meritocratische gedachte. Dat iedereen gelijke kansen moet krijgen in de samenleving en men beloond dient te worden op basis van prestaties en niet op basis van afkomst bijvoorbeeld.
Dat geloof ik evenmin. Ik had het dan ook over gelijke kansen. Dat is wel het uitgangspunt van de meritocratische samenleving, dat iedereen op basis van inzet en verdienste uiteindelijk beloond wordt voor zijn of haar prestaties. Voorwaarde daarvoor is uiteraard het zoveel mogelijk garanderen van gelijke kansen.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:14 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat mensen allemaal gelijk zijn.
De belastingen van presterende mensen moet omhoog om het falen van de rest te compenseren en nu gaat het ineens over pure meritocratiequote:Op woensdag 7 september 2016 01:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Waarom? Omdat dat dus ingaat tegen de meritocratische gedachte. Dat iedereen gelijke kansen moet krijgen in de samenleving en men beloond dient te worden op basis van prestaties en niet op basis van afkomst bijvoorbeeld.
Ja maar ik geloof dan ook niet dat zo'n samenleving bestaat. Er zijn verschillen tussen kansen en mogelijkheden.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:14 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat geloof ik evenmin. Ik had het dan ook over gelijke kansen. Dat is wel het uitgangspunt van de meritocratische samenleving.
Met het in stand houden van de juiste voorzieningen creëer je inderdaad pure meritocratie ja. Als je de voorzieningen zo maakt dat mensen niet alles uit hun leven kunnen halen dan valt die meritocratische gedachte ook weg.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:15 schreef Grems het volgende:
[..]
De belastingen van presterende mensen moet omhoog om het falen van de rest te compenseren en nu gaat het ineens over pure meritocratie
Dat is de lange discussie..... werk je voor geld en wat dat dan voor je doetquote:Op woensdag 7 september 2016 01:00 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Dat is toch voor geen enkele samenleving goed? Dat niemand meer het meest haalbare uit zijn leven wilt halen? Waarom zou je dan nog een studie gaan volgen? Je verdient niet meer dan iemand die bij een fastfoodcounter werkt :p
En daarom een sobere uitkering. Zodat eenieder gestimuleerd wordt iets van zijn of haar leven te makenquote:Op woensdag 7 september 2016 01:16 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Met het in stand houden van de juiste voorzieningen creëer je inderdaad pure meritocratie ja. Als je de voorzieningen zo maakt dat mensen niet alles uit hun leven kunnen halen dan valt die meritocratische gedachte ook weg.
Klopt, ik ben er ook kritisch op, maar het is wel het uitgangspunt van het beloningssysteem en waardering binnen onze samenleving.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:15 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja maar ik geloof dan ook niet dat zo'n samenleving bestaat. Er zijn verschillen tussen kansen en mogelijkheden.
Misschien zie je die vele miljoenen als succes. De mogelijkheid om alles te kunnen doen wat je wilt?quote:Op woensdag 7 september 2016 01:17 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat is de lange discussie..... werk je voor geld en wat dat dan voor je doet
of werk je om jezelf daarmee te kunnen uitdagen.
Vervolgens kan je je afvragen hoe veel geld je (denkt) te moeten verdienen om daarmee een doel te bereiken. De zin om vele miljoenen te willen verdienen, ontgaat mij volledig tenzij het puur gaat om het "spelletje" (of zo je wilt, macht).
Ja natuurlijk is dat onrechtvaardig. Kinderen die niet op een sport kunnen omdat ze niet uit een milieu komen waar dat allemaal wel kan. Alsnog snap ik niet die gedachte dat het dan maar moet worden weg gehaald bij de mensen waarbij dat wel kan.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Klopt, ik ben er ook kritisch op, maar het is wel het uitgangspunt van het beloningssysteem en waardering binnen onze samenleving.
Dan maakt ongelijke startposities de waardering en positie in de samenleving waarop je wordt beoordeeld wel onrechtvaardiger.
Ik snap het probleem niet.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:02 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Precies dat bedoel ik, maar volgens Vallon is dat nog niet genoeg.
Nee, nog een keer belasting erover, gewoon omdat het kan.
Absoluutquote:Op woensdag 7 september 2016 01:18 schreef George_Zina het volgende:
Als succesvolle figuur moet je echt niet in NL willen blijven. Gewoon snel verkassen naar de USA of een ander vrijzinnig land waar succes wel mag. Ik ben echt blij met die tweede paspoort. Het land heeft geen afspraken met NL over het uitwisselen van gegevens en dergelijke. Genot!
In welk hokje zit ik nu :pquote:Op woensdag 7 september 2016 01:22 schreef George_Zina het volgende:
Je moet hoogstens inkomsten en loonbelasting betalen. Dat is prima, want die voorzieningen kosten allemaal een lieve duit, maar vermogens- en erfbelasting dan wordt gewoon een principiële grens overgestoken door de Nederlandse overheid.
Friedman gaat compleet voorbij aan alle agurmentatie.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:06 schreef Grems het volgende:
Koning Friedman legt het even uit, m.b.t. erfbelasting.
Als je dit doortrekt ben je dus in feite voor een klassenmaatschappij?quote:Op woensdag 7 september 2016 01:20 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja natuurlijk is dat onrechtvaardig. Kinderen die niet op een sport kunnen omdat ze niet uit een milieu komen waar dat allemaal wel kan. Alsnog snap ik niet die gedachte dat het dan maar moet worden weg gehaald bij de mensen waarbij dat wel kan.
En heb het nu nog steeds over die erfbelasting.
Wat een prachtig land is dat toch ook.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:22 schreef Grems het volgende:
[..]
Absoluut![]()
Als je het goed doet in de VS willen mensen weten hoe je het voor elkaar gekregen hebt en of je wellicht tips hebt. In Nederland louter afgunst.
Zeker in dit opzicht een enorme verademing vergeleken met Nederland.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:24 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Wat een prachtig land is dat toch ook.
Ik zie inderdaad dat je het niet snapt.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:22 schreef Vallon het volgende:
Ik snap het probleem niet.
Degene die het ontvangt, zie het als inkomen, betaald gewoon belasting over dat inkomen.
Helemaal mee eens! Nivelleren, nivelleren, nivelleren. Waarom zou je dan nog een studie volgen of überhaupt iets gaan doen. Dan kun je beter schultenbrau gaan zuipen met een bijstandsuitkering.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:26 schreef Grems het volgende:
[..]
Zeker in dit opzicht een enorme verademing vergeleken met Nederland.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |