abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165143488
LISE WITTEMANDEN HAAG - Wie zijn zaakjes goed voor elkaar heeft, mag wat GroenLinks betreft flink gaan betalen. De partij wil mensen met veel spaargeld, een aardige erfenis of een goed pensioen laten opdraaien voor onder meer mensen die schulden hebben of in de bijstand zitten.

In het verkiezingsprogramma, dat GroenLinks-leider Jesse Klaver (30) dinsdagavond presenteerde in het hippe Amsterdamse cultureel centrum De Melkweg, wordt dan ook op grote schaal met geld geschoven. Winsten, vermogens en vrijwel alles wat slecht voor het milieu zou zijn, zoals autorijden en vlees eten, worden daarin zwaarder belast ten bate van typische GroenLinks-hobby’s als cultuur, ontwikkelingssamenwerking, openbaar vervoer en vergroening.

Volgens Klaver is zijn verkiezingsprogramma daarmee ’het alternatief voor Rutte en Wilders’. Tegelijkertijd zegt hij ook de mensen die nu PVV stemmen ermee te willen bereiken. Zij zijn namelijk volgens hem ’in de steek gelaten’ omdat ze niet hebben geprofiteerd van de globalisering, maar daarentegen wel hun wijken ongevraagd zagen veranderen door immigranten. Hij wil hen daarom betrekken bij zijn ‘beweging’ die ’groter en sterker is, dan welke tegenstelling dan ook.’

http://www.telegraaf.nl/b(...)op_nivelleren__.html

Heb je zuinig geleefd, stem dan Groen Links, zij verdelen uw geld met de kanslozen. Dat hoeft u niet meer te doen!! Ik zeg DOEN.
pi_165143490
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:08 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Daar is dan toch ook weinig meritocratisch aan? Dat is toch ook het hele principe van onze samenleving, die meritocratische gedachte?
Dat wordt toch al gedaan via inkomsten-, loon- en vermogensbelasting? Daar wordt al meritocratisch gehandeld: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Alleen zijn grenzen. Erfbelasting is gewoon een grens. Dat is gewoon puur legale diefstal vanuit overheidswege. Helemaal van de ratten besnuffeld. Goed dat je dan als particulier geld in het buitenland stalt. Gewoon uit principe zou je dat alleen al moeten doen. Hard gewerkt, zuinig geweest, en dan komt de overheid nog even een graai uit doen. Er zijn gewoon grenzen. NL is gewoon doorgedraaid met erfbelasting.
pi_165143496
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:11 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Waarom? Omdat dat dus ingaat tegen de meritocratische gedachte. Dat iedereen gelijke kansen moet krijgen in de samenleving en men beloond dient te worden op basis van prestaties en niet op basis van afkomst bijvoorbeeld.
Ik geloof niet dat alle mensen allemaal gelijk zijn.
pi_165143499
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:14 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat mensen allemaal gelijk zijn.
Dat geloof ik evenmin. Ik had het dan ook over gelijke kansen. Dat is wel het uitgangspunt van de meritocratische samenleving, dat iedereen op basis van inzet en verdienste uiteindelijk beloond wordt voor zijn of haar prestaties. Voorwaarde daarvoor is uiteraard het zoveel mogelijk garanderen van gelijke kansen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_165143503
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:11 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Waarom? Omdat dat dus ingaat tegen de meritocratische gedachte. Dat iedereen gelijke kansen moet krijgen in de samenleving en men beloond dient te worden op basis van prestaties en niet op basis van afkomst bijvoorbeeld.
De belastingen van presterende mensen moet omhoog om het falen van de rest te compenseren en nu gaat het ineens over pure meritocratie :')
pi_165143510
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:14 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat geloof ik evenmin. Ik had het dan ook over gelijke kansen. Dat is wel het uitgangspunt van de meritocratische samenleving.
Ja maar ik geloof dan ook niet dat zo'n samenleving bestaat. Er zijn verschillen tussen kansen en mogelijkheden.
pi_165143518
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:15 schreef Grems het volgende:

[..]

De belastingen van presterende mensen moet omhoog om het falen van de rest te compenseren en nu gaat het ineens over pure meritocratie :')
Met het in stand houden van de juiste voorzieningen creëer je inderdaad pure meritocratie ja. Als je de voorzieningen zo maakt dat mensen niet alles uit hun leven kunnen halen dan valt die meritocratische gedachte ook weg.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 7 september 2016 @ 01:17:30 #8
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_165143523
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:00 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Dat is toch voor geen enkele samenleving goed? Dat niemand meer het meest haalbare uit zijn leven wilt halen? Waarom zou je dan nog een studie gaan volgen? Je verdient niet meer dan iemand die bij een fastfoodcounter werkt :p
Dat is de lange discussie..... werk je voor geld en wat dat dan voor je doet
of werk je om jezelf daarmee te kunnen uitdagen.

Vervolgens kan je je afvragen hoe veel geld je (denkt) te moeten verdienen om daarmee een doel te bereiken. De zin om vele miljoenen te willen verdienen, ontgaat mij volledig tenzij het puur gaat om het "spelletje" (of zo je wilt, macht).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_165143525
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:16 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Met het in stand houden van de juiste voorzieningen creëer je inderdaad pure meritocratie ja. Als je de voorzieningen zo maakt dat mensen niet alles uit hun leven kunnen halen dan valt die meritocratische gedachte ook weg.
En daarom een sobere uitkering. Zodat eenieder gestimuleerd wordt iets van zijn of haar leven te maken ^O^
pi_165143528
Als succesvolle figuur moet je echt niet in NL willen blijven. Gewoon snel verkassen naar de USA of een ander vrijzinnig land waar succes wel mag. Ik ben echt blij met die tweede paspoort. Het land heeft geen afspraken met NL over het uitwisselen van gegevens en dergelijke. Genot!
pi_165143530
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:15 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja maar ik geloof dan ook niet dat zo'n samenleving bestaat. Er zijn verschillen tussen kansen en mogelijkheden.
Klopt, ik ben er ook kritisch op, maar het is wel het uitgangspunt van het beloningssysteem en waardering binnen onze samenleving.

Dan maakt ongelijke startposities de waardering en positie in de samenleving waarop je wordt beoordeeld wel onrechtvaardiger.
pi_165143538
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:17 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat is de lange discussie..... werk je voor geld en wat dat dan voor je doet
of werk je om jezelf daarmee te kunnen uitdagen.

Vervolgens kan je je afvragen hoe veel geld je (denkt) te moeten verdienen om daarmee een doel te bereiken. De zin om vele miljoenen te willen verdienen, ontgaat mij volledig tenzij het puur gaat om het "spelletje" (of zo je wilt, macht).
Misschien zie je die vele miljoenen als succes. De mogelijkheid om alles te kunnen doen wat je wilt?

Prima toch als je die gedachte hebt?
pi_165143543
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:18 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Klopt, ik ben er ook kritisch op, maar het is wel het uitgangspunt van het beloningssysteem en waardering binnen onze samenleving.

Dan maakt ongelijke startposities de waardering en positie in de samenleving waarop je wordt beoordeeld wel onrechtvaardiger.
Ja natuurlijk is dat onrechtvaardig. Kinderen die niet op een sport kunnen omdat ze niet uit een milieu komen waar dat allemaal wel kan. Alsnog snap ik niet die gedachte dat het dan maar moet worden weg gehaald bij de mensen waarbij dat wel kan.

En heb het nu nog steeds over die erfbelasting.
  woensdag 7 september 2016 @ 01:22:02 #14
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_165143551
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:02 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Precies dat bedoel ik, maar volgens Vallon is dat nog niet genoeg.
Nee, nog een keer belasting erover, gewoon omdat het kan. o|O
Ik snap het probleem niet.
Degene die het ontvangt, zie het als inkomen, betaald gewoon belasting over dat inkomen.

Het alternatief is dat je het surplus compleet wegbelast bij degene die het verdiend waarmee je de persoon die het heeft verdiend direct straf voor die verdiensten. Links of rechts zal je middels belasting moeten zorgen dat de gezamenlijk verkregen inkomen wordt verdeeld over de samenleving als geheel.
pi_165143552
Het boeit mij vrij weinig met welk doel iemand miljonair wilt worden, zijn leven en zijn geld :p
pi_165143553
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:18 schreef George_Zina het volgende:
Als succesvolle figuur moet je echt niet in NL willen blijven. Gewoon snel verkassen naar de USA of een ander vrijzinnig land waar succes wel mag. Ik ben echt blij met die tweede paspoort. Het land heeft geen afspraken met NL over het uitwisselen van gegevens en dergelijke. Genot!
Absoluut _O_

Als je het goed doet in de VS willen mensen weten hoe je het voor elkaar gekregen hebt en of je wellicht tips hebt. In Nederland louter afgunst.
pi_165143558
Je moet hoogstens inkomsten en loonbelasting betalen. Dat is prima, want die voorzieningen kosten allemaal een lieve duit, maar vermogens- en erfbelasting dan wordt gewoon een principiële grens overgestoken door de Nederlandse overheid. Het is gewoon legale diefstal want over het geld is al inkomsten cq. loonbelasting betaald.

[ Bericht 8% gewijzigd door George_Zina op 07-09-2016 01:30:54 ]
pi_165143564
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:22 schreef George_Zina het volgende:
Je moet hoogstens inkomsten en loonbelasting betalen. Dat is prima, want die voorzieningen kosten allemaal een lieve duit, maar vermogens- en erfbelasting dan wordt gewoon een principiële grens overgestoken door de Nederlandse overheid.
In welk hokje zit ik nu :p
  woensdag 7 september 2016 @ 01:24:09 #19
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_165143571
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:06 schreef Grems het volgende:
Koning Friedman legt het even uit, m.b.t. erfbelasting.
Friedman gaat compleet voorbij aan alle agurmentatie.
Zijn werkwijze en politiek(e adviezen) is één van de oorzaken van alle (financiële) ellende.
Lees Naomi Klein er maar op na.
pi_165143572
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:22 schreef Yasmin23 het volgende:
In welk hokje zit ik nu :p
Niet aan de communistische cq. extreemlinkse kant. Denk centrumlinks.
pi_165143577
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:20 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja natuurlijk is dat onrechtvaardig. Kinderen die niet op een sport kunnen omdat ze niet uit een milieu komen waar dat allemaal wel kan. Alsnog snap ik niet die gedachte dat het dan maar moet worden weg gehaald bij de mensen waarbij dat wel kan.

En heb het nu nog steeds over die erfbelasting.
Als je dit doortrekt ben je dus in feite voor een klassenmaatschappij?

Dan krijg je situaties dat het op den duur onmogelijk wordt van 'een dubbeltje nog een kwartje te worden'.

Lijkt me niet bevorderlijk voor de economie, innovatie, belastinginkomsten, veiligheid, stabiliteit enz. enz.

Maar goed, ik chargeer enigszins hoor. :P

Maar je zegt wel in feite dat je niet snapt waarom er herverdeeld zou moeten worden en dat 'minder bedeelden' het maar zelf moeten uitzoeken (want als de beter bedeelde niet wil delen, waar moet het geld dan vandaan komen)?
pi_165143578
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:22 schreef Grems het volgende:

[..]

Absoluut _O_

Als je het goed doet in de VS willen mensen weten hoe je het voor elkaar gekregen hebt en of je wellicht tips hebt. In Nederland louter afgunst.
Wat een prachtig land is dat toch ook.
pi_165143586
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:24 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Wat een prachtig land is dat toch ook.
Zeker in dit opzicht een enorme verademing vergeleken met Nederland.
pi_165143589
quote:
12s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:22 schreef Vallon het volgende:
Ik snap het probleem niet.
Degene die het ontvangt, zie het als inkomen, betaald gewoon belasting over dat inkomen.
Ik zie inderdaad dat je het niet snapt.
Daarom maar even vetgedrukt Daar is al meerdere keren belasting over betaald, zowel inkomens als vermogensbelasting.
De erfgenaam hoeft dat niet nog een keer te doen.
pi_165143592
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 01:26 schreef Grems het volgende:

[..]

Zeker in dit opzicht een enorme verademing vergeleken met Nederland.
Helemaal mee eens! Nivelleren, nivelleren, nivelleren. Waarom zou je dan nog een studie volgen of überhaupt iets gaan doen. Dan kun je beter schultenbrau gaan zuipen met een bijstandsuitkering.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')