Vijfdaagse trip naar het oosten.... deel 1.....
![29235603472_6337b8486d_c.jpg]()
De reis richting Praag werd in meerdere etappes (en over meerdere dagen) afgelegd. De eerste tussenstop was op het fraaie centraal station van Bremen. Tijdens een stop van zo'n 45 minuten passeerde de voor de EVB rijdende MWB-taurus 182 912 met een containertrein naar Bremerhaven op 23 augustus 2016.
![29266693071_0b3d5a0f7d_c.jpg]()
Siemens Mobility bouwt in opdracht van de Deutsche Bahn sinds 2011 in totaal 170 nieuwe hogesnelheidstreinen type ICE4. Er komt zowel een 7-delige als een 12-delige variant, waarvan laatstgenoemde per december 2017 in dienst genomen zou moeten gaan worden. Toelating vindt plaats in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland op basis van maximaal 250km/u.
Doel is dat de ICE4 in eerste instantie de oudste generatie IC-treinen aflost maar ook de relatief oude ICE1 en ICE2 worden uiteindelijk vervangen door de ICE4. De eerste stellen ICE4 zijn inmiddels afgebouwd en rijden testritten door Duitsland.
Op woensdag 24 augustus 2016 kwam ik stel 9005 (412 005) tegen bij Eilsleben op weg richting Magdeburg en vermoedelijk Berlijn.
![29331416976_a12833b934_c.jpg]()
De Havelländische Eisenbahn (HVLE) is een goederenvervoerder uit Berlijn maar is ook ver daarbuiten actief. Het locomotievenpark kenmerkt zich door de fraaie oranje outfit die nagenoeg alle loks dragen. Toch is het niet eenvoudig om er een plaatje van te krijgen, want echt vaste treinen rijden ze niet. Een portie geluk, of voorkennis is dus benodigd.
Ik had woensdag 24 augustus 2016 het geluk dat er niet 1 of 2 maar zelfs 3 bestickerde HVLE-loks voor deze uit Ermewa silowagens bestaande koolstoftrein zaten. De 246 001, 185 583 en 246 010 passeren hier het stationnetje en de boog van Ovelgünne op weg richting Magdeburg.
![29099885770_75645eb45a_c.jpg]()
Door de bovenleidingsstoring van de vorige dag hebben veel Intercity-treinen tussen Magdeburg en Hannover moeten omrijden via Wolfsburg. Hierdoor kwam het kopmaken in Magdeburg te vervallen. Als gevolg hiervan reden op donderdag 25 augustus 2016 meerdere treinen andersom. Zo ook de 146 552 met IC 2235 uit Emden naar Leipzig, hier met lok voor richting Magdeburg.
![29279613572_4d3c422726_c.jpg]()
Het regionale treinverkeer tussen Braunschweig en Magdeburg bestaat uit een uurdienst van de Elbe-Saale-Bahn van DB Regio. Sinds begin van dit jaar zijn de oude loks van de serie 112, 114 en 143 niet meer vast voor deze trein te vinden, want de serie 146.1 heeft hier zijn intrede gemaakt. Heel soms wordt er nog wel een omloop met een oudere lok gereden. Zo ook op donderdag 25 augustus 2016 toen de 114 035 met RB 17917 zojuist uit Ovelgünne is vertrokken richting Magdeburg Hbf.
![29100413410_6f08c3d39e_c.jpg]()
Halverwege de middag passeerde deze korte militaire trein beladen met 6 Panzerhaubitze 2000-tanks. De militaire voertuigen zijn beladen op wagens van het depot Münster(Örtze), gelegen tussen Uelzen en Bremen maar ik heb geen idee of deze trein ook daarheen ging.
Trekkende kracht was tot mijn geluk wederom een ex-DB-Regio 143'er, namelijk de 143 807 die pas sinds 19 augustus 2016 van DB Regio naar DB Cargo is overgegaan. Blijkbaar had men nog niet de moeite genomen het bestemmingsdisplay in de lok aan te passen...
Deel 2 volgt....