abonnement Unibet Coolblue
pi_166396632
Haha ik liep langs dit zaakje vandaag en ik vroeg me serieus af of ze het bruine pak van meneer Aart verkopen :')

Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  donderdag 3 november 2016 @ 19:47:29 #277
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_166397230
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 10:49 schreef Breuls het volgende:
Burgerij, Ellis, Hamburg, Pickles, Holy Smoke.

Moet ik doorgaan? 8-)
Holy smoke is ruk. Vind ik dan. Burgerij en Hamburg zijn wel oké
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_166412454
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 10:46 schreef Kaas- het volgende:
Gewoon je burger halen bij Ter Marsch in de Witte de Withstraat en anders bij de Burgertrut daar achter de Markthal. :9

Meer tips voor goede burgertenten zijn altijd welkom. 8-)
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 10:46 schreef Kaas- het volgende:
Gewoon je burger halen bij Ter Marsch in de Witte de Withstraat en anders bij de Burgertrut daar achter de Markthal. :9

Meer tips voor goede burgertenten zijn altijd welkom. 8-)
Nou... Ik heb de 'beste' ( of minst slechte) burgerzaken in Rotterdam bezocht.

Iwanius bij Ter Marsch.

Iwanius bij De Burgerij.

Iwanius bij Hamburg

Iwanius bij HUGH Rotterdam.

Iwanius bij de Burgerclub.

Laatst bezochte werd maanden later in de media/ metro e.d. tot de beste van Rotterdam gekozen. Nr.#2? HUGH. Kortom, zo slecht zag ik het nog niet.
pi_166547417
Net een mooie en interessante documentaire gezien over de razzia van 1944.
Veel oude Rotterdammers aan het woord die als dwangarbeiders moesten werken in Duitsland en een prachtig gedicht over onze stad met veel emotie voorgelezen door Gerard Cox aan het einde.

http://www.omroepmax.nl/2doc/2doc-razzia-in-rotterdam/
pi_166549428
quote:
17s.gif Op woensdag 9 november 2016 21:21 schreef WHATSHESAID het volgende:
Net een mooie en interessante documentaire gezien over de razzia van 1944.
Veel oude Rotterdammers aan het woord die als dwangarbeiders moesten werken in Duitsland en een prachtig gedicht over onze stad met veel emotie voorgelezen door Gerard Cox aan het einde.

http://www.omroepmax.nl/2doc/2doc-razzia-in-rotterdam/
Bedankt voor het delen, dit ga ik zeker terugkijken (ondanks Gerard Cox). :)
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166583464
Wat zijn een beetje leuke cafetjes/barretjes in r'dam? Niet te duur en waar wel jongeren komen (maar niet van die sjonnies). Iets zoals Paddy murphy.
Moeten zij weten
pi_166586163
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:54 schreef H0D3NPYL het volgende:
Wat zijn een beetje leuke cafetjes/barretjes in r'dam? Niet te duur en waar wel jongeren komen (maar niet van die sjonnies). Iets zoals Paddy murphy.
boudewijn, bar3, zondebok en t zwarte schaap ect ect ;)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_166588976
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:54 schreef H0D3NPYL het volgende:
Wat zijn een beetje leuke cafetjes/barretjes in r'dam? Niet te duur en waar wel jongeren komen (maar niet van die sjonnies). Iets zoals Paddy murphy.
Locus Publicus en Bokaal voor de speciaalbieren :9~
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_166589067
Of proeflokaal Reijngoud.
pi_166589746
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 20:09 schreef Tem het volgende:
Of proeflokaal Reijngoud.
ook leuk ja :Y
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  Admin zaterdag 12 november 2016 @ 08:48:50 #286
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_166599697
Bokaal is nog steeds erg leuk. Ze hebben een zusterkroeg geopend aan de Weena, genaamd (let op, hier komt het) Weena, maar daar ben ik nog niet binnen geweest.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
pi_166600654
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 08:48 schreef Breuls het volgende:
Bokaal is nog steeds erg leuk. Ze hebben een zusterkroeg geopend aan de Weena, genaamd (let op, hier komt het) Weena, maar daar ben ik nog niet binnen geweest.
Wij zeggen altijd aan het Weena? :@
Zal wel zo'n dingetje zijn als het Zwaanshals en op de Hoogstraat.
pi_166600699
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 10:19 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Wij zeggen altijd aan het Weena? :@
Zal wel zo'n dingetje zijn als het Zwaanshals en op de Hoogstraat.
ik zeg ook het weena :P naar het hof van weena.

Ik doe dan wel weer de Zwaanshals, omdat de hals :Y
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  Admin zaterdag 12 november 2016 @ 10:49:10 #289
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_166601094
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 10:19 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Wij zeggen altijd aan het Weena? :@
Zal wel zo'n dingetje zijn als het Zwaanshals en op de Hoogstraat.
Ik heb echt geen idee wat de regels zijn voor het Weena, de Neude, et cetera. Ik zeg de Weena uit gewoonte, omdat op mijn werk servers ooit een naming convention hadden waarin ze vernoemd waren naar Rotterdamse locaties en eentje heette Weena, en men verwees ernaar door er 'de' voor te zetten (naar de Hollandse gewoonte om namen te prefixen met een lidwoord -meestal 'de'-, zoals we inderdaad ook met straatnamen doen).

Eigenlijk is het natuurlijk 'Weena', niet 'de Weena' of 'het Weena'. :P
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 10:22 schreef littledrummergirl het volgende:

Ik doe dan wel weer de Zwaanshals, omdat de hals :Y
Ja, en de Coolsingel, want een singel is een ding. Maar we zeggen meestal ook 'de Blaak'. Waarom? Wat is er mis met 'het Blaak'? Geen idee. :P
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  Admin zaterdag 12 november 2016 @ 10:55:54 #290
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_166601170
Leuk: Onze Taal heeft een artikel over lidwoorden voor (winkel)namen: https://onzetaal.nl/taaladvies/hema-de-hema

Ze trekken eigenlijk alleen conclusies op basis van onderzoek en gewoonte, maar schrijven niet voor wat je behoort te doen.

In mijn omgeving hoor ik de meeste mensen het over 'de Albert Heijn' hebben, en ik trek zelf de conclusie dat dat voortkomt uit het feit dat er meerdere winkels zijn. Je kunt daarom spreken van 'een AH' omdat het er één van meerdere is, en dus zou je ook 'de' mogen zeggen om te verwijzen naar een specifieke winkel. Maar een winkel in mijn straat, die overigens niet meer bestaat, was gewoon 1 winkel van een ondernemer, en dus was dat 'Lokalheroz', niet 'de Lokalheroz'. En tóch heeft iemand het ooit zo genoemd. Vermoedelijk uit gewoonte.

Zelf probeer ik altijd dit soort lidwoorden te vermijden, maar gewoonte wint wel eens van het verstand. :P
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
pi_166601274
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 10:22 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

ik zeg ook het weena :P naar het hof van weena.

Ik doe dan wel weer de Zwaanshals, omdat de hals :Y
Het Weena heb ik zo van mijn ouders meegekregen, die zeggen het altijd zo. Als ik het zou moeten verklaren komt het denk ik ook door het Hof van Weena.

Het Zwaanshals weet ik ook niet goed waarom daar Het gebruikt wordt, geloof dat er vroeger een landgoed zat oid.
Straatnamenregister van de gemeente heeft het ook over Het Zwaanshals:
quote:
Men had in het Zwaanshals in 1643 'de Witte Gecroonde Swaen'.
pi_166601424
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 10:49 schreef Breuls het volgende:

[..]

Ik heb echt geen idee wat de regels zijn voor het Weena, de Neude, et cetera. Ik zeg de Weena uit gewoonte, omdat op mijn werk servers ooit een naming convention hadden waarin ze vernoemd waren naar Rotterdamse locaties en eentje heette Weena, en men verwees ernaar door er 'de' voor te zetten (naar de Hollandse gewoonte om namen te prefixen met een lidwoord -meestal 'de'-, zoals we inderdaad ook met straatnamen doen).

Eigenlijk is het natuurlijk 'Weena', niet 'de Weena' of 'het Weena'. :P

[..]

Ja, en de Coolsingel, want een singel is een ding. Maar we zeggen meestal ook 'de Blaak'. Waarom? Wat is er mis met 'het Blaak'? Geen idee. :P
Dit en dat stukje over die winkels zet wel gelijk weer aan tot nadenken.
Bij straten is het denk ik meer gebruikelijk om er wat bij te zetten. Ik ga naar Weena klinkt zo gek. Je zegt toch meestal iets als: naar het Weena, dat zit op de Coolsingel etc. Dat zit op Coolsingel, die woont op Heemraadsingel klinkt vreemd.

En straten waar geen -straat, -singel, -laan etc achter staat zijn denk ik plaatselijk gebruik.

Hoorde pas stukje op Radio Rijnmond over dit soort Rotterdamse dingen en dat je aan sommige uitspraken oude Rotterdammers (of generaties) kan ontdekken. Ze stelden de vraag of je (de luisteraar) OP de Hoogstraat zegt of IN de Hoogstraat en waarom dan. Ik zeg OP omdat mijn ouders dat ook doen en automatisch overgenomen, maar had geen idee waarom. Werd uitgelegd dat Hoogstraat vroeger een zeedijk was en dat van generatie op generatie dus OP de Hoogstraat is overgedragen, al hebben we nu geen idee meer dat het een dijk was.

Mbt die winkels: grappig stukje. Ik ben in Gouda opgegroeid en daar zegt iedereen idd de Hema, de V&D, de AH. Mijn ouders (uit Rotterdam) deden dat echt veel minder en die grapten weleens daarover tegen me dat ik dat deed. Heb idee dat het gebruik hier wat minder is.
Weet niet of die gewoonte bij veel mensen te maken heeft met meerdere winkels of 1 winkel. Interessant wel.
  Admin zaterdag 12 november 2016 @ 11:39:45 #293
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_166601914
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 11:13 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Dit en dat stukje over die winkels zet wel gelijk weer aan tot nadenken.
Bij straten is het denk ik meer gebruikelijk om er wat bij te zetten. Ik ga naar Weena klinkt zo gek. Je zegt toch meestal iets als: naar het Weena, dat zit op de Coolsingel etc. Dat zit op Coolsingel, die woont op Heemraadsingel klinkt vreemd.
Het klinkt vreemd omdat je het gewend bent. Als je het vergelijkt met de VS, dan zie je dat het daar anders werkt: je gaat naar Bleecker Street, niet the Bleecker Street. En de winkel zit op Fifth Avenue, niet the Fifth Avenue.

Dus het is wel apart dat wij het wel doen.
quote:
En straten waar geen -straat, -singel, -laan etc achter staat zijn denk ik plaatselijk gebruik.
Mijn straat heeft zo'n naam, maar ik zet er toch altijd 'de' voor. Waarom? Nog steeds geen idee.
quote:
Hoorde pas stukje op Radio Rijnmond over dit soort Rotterdamse dingen en dat je aan sommige uitspraken oude Rotterdammers (of generaties) kan ontdekken. Ze stelden de vraag of je (de luisteraar) OP de Hoogstraat zegt of IN de Hoogstraat en waarom dan. Ik zeg OP omdat mijn ouders dat ook doen en automatisch overgenomen, maar had geen idee waarom. Werd uitgelegd dat Hoogstraat vroeger een zeedijk was en dat van generatie op generatie dus OP de Hoogstraat is overgedragen, al hebben we nu geen idee meer dat het een dijk was.
Misschien niet, maar aangezien de naam Rotterdam afkomstig is van waar de Hoogstraat de Binnenrotte kruist is het eigenlijk wel verplichte achtergrondkennis voor Rotterdammers. :P
quote:
Mbt die winkels: grappig stukje. Ik ben in Gouda opgegroeid en daar zegt iedereen idd de Hema, de V&D, de AH. Mijn ouders (uit Rotterdam) deden dat echt veel minder en die grapten weleens daarover tegen me dat ik dat deed. Heb idee dat het gebruik hier wat minder is.
Weet niet of die gewoonte bij veel mensen te maken heeft met meerdere winkels of 1 winkel. Interessant wel.
De theorie van meerdere winkels komt van mijzelf; het voelt als de meest logische verklaring om iemands bedrijfsnaam ineens een lidwoord te geven, omdat je het dan hebt over een instantie van een bedrijf, in plaats van het hele bedrijf.

Stel dat LHO en Isegrim ineens een tweede vestiging openen, zou het dan niet logischer worden om het ineens over 'de Jeroen Bakt Brood' te hebben? Als je dat nu doet word je waarschijnlijk gek aangekeken. :P

Overigens heb ik nog een sub-verklaring; HEMA is een afkorting en het zelfstandig naamwoord in de volledige naam is 'maatschappij'. Daar kun je veel eenvoudiger een lidwoord voor plaatsen.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
pi_166604527
Dank u voor de tips _O_
Moeten zij weten
  zaterdag 12 november 2016 @ 14:14:26 #295
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_166605019
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 20:09 schreef Tem het volgende:
Of proeflokaal Reijngoud.
+1

En Locus Publicus en Bokaal inderdaad.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  zaterdag 12 november 2016 @ 14:14:57 #296
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_166605020
Al zitten wij meestal gewoon bij Stalles denk ik, lekker simpel.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_166605203
Van als die kroeg adviezen krijg ik dorst. Vanavond eens een Texels bockje drinken :9
pi_166605218
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 14:14 schreef richolio het volgende:
Al zitten wij meestal gewoon bij Stalles denk ik, lekker simpel.
Stalles is één van mijn favoriete kroegen eigenlijk :Y

Lekkere muziek, leuk publiek en niet al te druk zoals de witte aap. Kwam vroeger ook wel vaak in Rotown maar dat is beetje verleden tijd geworden.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2016 14:29:44 ]
pi_166605308
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 14:26 schreef Tem het volgende:

[..]

Stalles is één van mijn favoriete kroegen eigenlijk :Y

Lekkere muziek, leuk publiek en niet al te druk zoals de witte aap. Kwam vroeger ook wel vaak in Rotown maar dat is beetje verleden tijd geworden.
Ja, jammer is dat he? In mijn studententijd ging ik soms wel twee avonden per week helemaal naar de haaien in Rotown en het was altijd leuk en druk.
pi_166605318
Vind Rotown geen reetje aan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')