abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164644866
Ik heb al eens een boek over beleggen gelezen en ben van plan om dat boek deze week nogmaals te lezen om alles te onthouden. Maar ik heb wel wat praktische vragen:
-Hoe groot moet mijn startkapitaal zijn?
-Bij welke instantie beleggen? (Gewoon bij de bank, of iets als PLUS500 of BUXX?)
-Hoe up to date blijven? (Welke apps en dergelijke?)
  donderdag 18 augustus 2016 @ 11:21:16 #2
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_164644978
Ik neem aan dat je het over speculeren hebt, gezien het feit dat je de gok-app Bux noemt? Dat is namelijk amper beleggen te noemen.

Als je denkt dat je de markt kan verslaan en bij de beste x% behoort moet je je vooral op losse aandelen gaan storten. Dan rijst wel de vraag waarom je dat denkt. Maar wat is je doel? Dat is handig om te weten, want er zijn tal van manieren om je geld te beleggen.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  donderdag 18 augustus 2016 @ 11:21:44 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_164644990
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 11:16 schreef wegmetdeEU het volgende:
Ik heb al eens een boek over beleggen gelezen en ben van plan om dat boek deze week nogmaals te lezen om alles te onthouden. Maar ik heb wel wat praktische vragen:
-Bij welke instantie beleggen? (Gewoon bij de bank, of iets als PLUS500 of BUXX?)
1) Dat maakt in principe niet uit, maar onder de 10.000 euro kun je niet veel meer doen dan een gespreid beleggingsfonds kopen.
2) Er zijn verschillende brokers. Zelf zit ik bij Binck, de goedkoopste op dit moment is DeGiro.
3) Het is niet zo heel relevant om up-to-date te blijven. Ik lees het FD, de DFT en af en toe IEX.nl. Maar of dat mijn resultaten verbeterd betwijfel ik.
The End Times are wild
  donderdag 18 augustus 2016 @ 11:23:13 #4
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164645030
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 11:21 schreef LXIV het volgende:
Ik lees het FD, de DFT en af en toe IEX.nl.
Dan weet je in elk geval achteraf wat je had moeten kopen of verkopen.
Tot nooit .......
  donderdag 18 augustus 2016 @ 11:23:31 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_164645040
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 11:23 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dan weet je in elk geval achteraf wat je had moeten kopen of verkopen.
Dat kan ik aan de koersen ook wel zien.
The End Times are wild
pi_164645602
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 11:21 schreef finsdefis het volgende:
Ik neem aan dat je het over speculeren hebt, gezien het feit dat je de gok-app Bux noemt? Dat is namelijk amper beleggen te noemen.

Maar wat is je doel? Dat is handig om te weten, want er zijn tal van manieren om je geld te beleggen.
Mijn doel is om mijn geld niet te verspelen en er wat zinnigs mee te doen. Hoe je het noemt weet ik niet, maar wat ik wil doen is aandelen opkopen en met winst verkopen. Ik noem Buxx omdat ik die klotereclame nog steeds in mijn kop heb zitten :(

quote:
Als je denkt dat je de markt kan verslaan en bij de beste x% behoort moet je je vooral op losse aandelen gaan storten. Dan rijst wel de vraag waarom je dat denkt.
Wat moet ik hier op zeggen?

quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 11:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

1) Dat maakt in principe niet uit, maar onder de 10.000 euro kun je niet veel meer doen dan een gespreid beleggingsfonds kopen.
2) Er zijn verschillende brokers. Zelf zit ik bij Binck, de goedkoopste op dit moment is DeGiro.
3) Het is niet zo heel relevant om up-to-date te blijven. Ik lees het FD, de DFT en af en toe IEX.nl. Maar of dat mijn resultaten verbeterd betwijfel ik.
Maakt het erg veel uit waar je zit, naast de prijs die je er voor betaalt?
pi_164645977
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 11:46 schreef wegmetdeEU het volgende:
Mijn doel is om mijn geld niet te verspelen..
Ik snap dat dat een doel is, maar is het ook een harde eis? Speculeren moet je immers niet doen met geld wat je niet kan missen.

quote:
De prijs maakt uit, de rest boeit niet.
pi_164646094
Als je je geld niet wil verspelen, dan moet je een spaarrekening openen die onder het depositogarantie valt.

Op de beurs loop je sowieso risico op je geld
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164646583
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 11:16 schreef wegmetdeEU het volgende:
Ik weet niet of het tweemaal lezen van een boek over beleggen de beste voorbereiding is, zeker gezien de vragen die je vervolgens stelt, Misschien even heel goed bedenken wat je wilt gaan bereiken en jezelf enkele vragen stellen.

Ten eerste is beleggen risicovol, de kans dat je geld verliest is groot, en de kans dat je alles kwijt raakt is aanwezig. Kun je je dat veroorloven? Heb je een financiele buffer die je kwijt kan raken zonder dat het je in de schulden of problemen brengt?

Ten tweede: wat wil je er mee bereiken? wil je er echt een kapitaal mee gaan opbouwen, wil je er op korte of lange termijn geld mee gaan verdienen? Of wil je het doen voor de leuk cq spanning? Wil je het zelf doen of uit handen geven? Interesseert de financiele markt je uberhaupt? Heb je de tijd en zin om je er in te gaan verdiepen en om continue op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen?
De mogelijkheden en risico's hangen allemaal af van dit soort vragen. Er zijn volgens mij genoeg fora waar je in kunt lezen, denk dat dat meer bruikbare informatie oplevert dan dat boek van jou, hoe vaak je dat ook leest.
  donderdag 18 augustus 2016 @ 14:07:10 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_164648248
quote:

[..]

Mijn doel is om mijn geld niet te verspelen en er wat zinnigs mee te doen. Hoe je het noemt weet ik niet, maar wat ik wil doen is aandelen opkopen en met winst verkopen. Ik noem Buxx omdat ik die klotereclame nog steeds in mijn kop heb zitten :(

[..]

Wat moet ik hier op zeggen?

[..]

Mwaoh. Niet zoveel. Ik zou gewoon budget gaan.
The End Times are wild
  donderdag 18 augustus 2016 @ 15:07:57 #11
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_164649514
quote:

[..]

Gaat het je uitsluitend om de waardegroei, of wil je er ook een inkomenscomponent uit halen?
Wat is je handelsfrequentie, denk je dagelijks te kopen/verkopen, of wil je eens per maand handelen?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_164650533
Koop wat zilver / goud, dan heb je ook iets fysieks.

Aandelen valt weinig over te zeggen. Index is het beste, maar de koersen lijken hoog te staan. De markten worden verneukt door de centrale banken.
pi_164703677
Belangrijkste les is imho dat zelfs de meeste ervaren fondsbeheerders de markt niet consistent weten te verslaan. Vandaar de vraag waarom je denkt dat het jou wel zou lukken?

Het alternatief is dan (zeer geschikt voor jouw situatie) low cost index trackers (ETFs)
Die kan je bij de Giro kopen of bijv. via Meesman via een automatische incasso elke maand inleggen.
Zo heb je lage (beheer)kosten en geen/lage minimum bedragen die je moet inleggen.

edit: manifold heeft overigens wel een goed punt met de vraag waarom. Wat zijn je doelen.
Als je het voor de lol doet en er van wil leren is natuurlijk een ander verhaal dat je nu wat verstandigs met je geld wilt doen en waarde wil gaan opbouwen 'voor later'..
pi_164905852
Je kan beter vastgoed kopen. Alhoewel je dat beter 4 jaar geleden had kunnen doen.
pi_164905881

[ Bericht 100% gewijzigd door The_Temp op 28-08-2016 09:23:52 ]
pi_164905890
Je bent 17 man, gooi dat geld op een spaarrekening en ga lekker de stad in met je vrienden.
  zondag 28 augustus 2016 @ 09:57:49 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_164906205
Hoe jonger je begint, hoe beter. Na je 45-ste heeft het eigenlijk al geen zin meer om met beleggen te beginnen. Rond de 20 is ideaal.
The End Times are wild
pi_164907046
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 09:57 schreef LXIV het volgende:
Hoe jonger je begint, hoe beter. Na je 45-ste heeft het eigenlijk al geen zin meer om met beleggen te beginnen. Rond de 20 is ideaal.
Waarom? De resultaten die ik nu behaal met beleggen (leeftijd >> 50) zijn aanmerkelijk beter dan in mijn jonge jaren (< jaar 2000). Je snapt wel waarom
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 28 augustus 2016 @ 11:07:40 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_164907181
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 11:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarom? De resultaten die ik nu behaal met beleggen (leeftijd >> 50) zijn aanmerkelijk beter dan in mijn jonge jaren (< jaar 2000). Je snapt wel waarom
Omdat je voor het beleggen (in aandelen) een horizon van 20 jaar nodig hebt. En als je 50+ bent, deze horizon dus na je 70-ste ligt!
The End Times are wild
pi_164907239
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 11:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Omdat je voor het beleggen (in aandelen) een horizon van 20 jaar nodig hebt. En als je 50+ bent, deze horizon dus na je 70-ste ligt!
Je kan ook beleggen op korte termijn. Elke dag verkopen/kopen bijvoorbeeld. Daar heb je als je ouder bent ook meer tijd voor.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 28 augustus 2016 @ 11:11:16 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_164907245
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 11:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je kan ook beleggen op korte termijn. Elke dag verkopen/kopen bijvoorbeeld.
Dat is geen beleggen maar speculeren. De gemiddelde particulier kost dit alleen maar geld.
The End Times are wild
pi_164907261
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 11:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is geen beleggen maar speculeren. De gemiddelde particulier kost dit alleen maar geld.
In het begin wel, maar uit ervaring weet ik dat het beter wordt.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 28 augustus 2016 @ 11:20:17 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_164907416
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 11:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In het begin wel, maar uit ervaring weet ik dat het beter wordt.
Hoe zouden je kansen kunnen toenemen dan? De markt blijft onvoorspelbaar. Als je jarenlang roulette speelt wordt het ook niet beter. Je kunt hooguit een periode meer geluk hebben.
The End Times are wild
pi_164907435
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 11:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoe zouden je kansen kunnen toenemen dan? De markt blijft onvoorspelbaar. Als je jarenlang roulette speelt wordt het ook niet beter. Je kunt hooguit een periode meer geluk hebben.
Bij mij kwam het omdat ik sneller heb leren te reageren en meer risico heb durven te nemen.
  zondag 28 augustus 2016 @ 11:21:56 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_164907451
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 11:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij mij kwam het omdat ik sneller heb leren te reageren en meer risico heb durven te nemen.
Het maakt niet uit hoe snel je reageert. En meer risico's? Waarom zou het inzetten van 80K ipv 8K je winstkans vergroten?
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')