Er zijn toch wel meer dan 4 vorige spelen?quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 10:42 schreef Kaas- het volgende:
We hebben nu al meer gouden medailles dan op 3 van de 4 vorige Spelen.
toen was het helemaal kutquote:Op dinsdag 16 augustus 2016 12:27 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Er zijn toch wel meer dan 4 vorige spelen?
Dat klopt niet helemaal. We hebben evenveel als in 2012, 1 minder dan 2008, meer dan 2004 en de helft van 2000. Dus meer dan op 1 van de 4 vorige Spelenquote:Op dinsdag 16 augustus 2016 10:42 schreef Kaas- het volgende:
We hebben nu al meer gouden medailles dan op 3 van de 4 vorige Spelen.
Toch knap voor een choke-land waar bijna alle sporters falen, geen topsportklimaat heerst en te weinig budget is.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 12:30 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat klopt niet helemaal. We hebben evenveel als in 2012, 1 minder dan 2008, meer dan 2004 en de helft van 2000. Dus meer dan op 1 van de 4 vorige SpelenAls we verder terug kijken dan waren alleen 1928 en 1936 ook 6 keer goud, de rest allemaal minder. Maar naar verwachting worden dit gewoon de op-een-na beste spelen voor Nederland
![]()
quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 12:30 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat klopt niet helemaal. We hebben evenveel als in 2012, 1 minder dan 2008, meer dan 2004 en de helft van 2000. Dus meer dan op 1 van de 4 vorige SpelenAls we verder terug kijken dan waren alleen 1928 en 1936 ook 6 keer goud, de rest allemaal minder. Maar naar verwachting worden dit gewoon de op-een-na beste spelen voor Nederland
![]()
Precies, leuk hoor als je 7 keer goud haalt door 3 sporters, maar 7 keer door 7 sporters is veel beter. En vooral het zwemmen, heb je daar een topper haal je zo 2/3x goud (zie de Bruijn). In de breedte zijn we dus beter dan het topjaar van Sydney.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 13:16 schreef kilon het volgende:
Het geeft toch een goed gevoel dat we zelfs zonder zwemmen en in mindere mate judo gewoon een goed aantal gouden medailles kunnen pakken. Medailles in de breedte is altijd mooier.
Zelfs op de winterspelen hebben we maar 1 keer vaker goud gehaald dan we nu al hebben.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 12:30 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
![]()
Klopt, dit zijn gewoon voortreffelijke Spelen, maar ook de afgelopen 20 jaar doen we echt prima meequote:Op dinsdag 16 augustus 2016 13:40 schreef Jane het volgende:
[..]
Zelfs op de winterspelen hebben we maar 1 keer vaker goud gehaald dan we nu al hebben.(8x goud in 2014)
Nu dus meer dan 2004 en 2012, en evenveel als 2008.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 12:30 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
![]()
quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 16:42 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Nu dus meer dan 2004 en 2012, en evenveel als 2008.
episch is dat, nu duitsland inhalenquote:Op dinsdag 16 augustus 2016 16:47 schreef DO2 het volgende:
We staan momenteel zelfs boven Australië in de medaillespiegel,.
http://www.mo.be/artikel/(...)rijker-dan-deelnemenquote:De Chinezen zijn op zoek gegaan naar wat ik de zachte medailles noem. Je hebt de harde medailles, zoals bijvoorbeeld de 100 meter sprint. Daar is het echt heel moeilijk om medailles te winnen. Maar pakweg de K2 roeien, daar is het relatief gemakkelijk om een medaille te halen: er zijn maar 10 of 20 mensen in de wereld die de sport beoefenen. Dus als je daar in drilt, dan kan je een medaille halen. En dat is wat China heeft gedaan: in het pistoolschieten, in het schoonspringen, in het synchroonzwemmen, … Maar in de “moeilijke” sporten, met harde medailles, zag je China niet. Waar waren ze in de atletiek, in het zwemmen?
Ja prachtig, ik vraag me af of men doorheeft hoe belachelijk de paniek in de eerste dagen was.quote:
Interessant. Schaatsen en hockey zullen ook wel aan de zachte kant zijn.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 17:26 schreef Klopkoek het volgende:
Als vergelijking:
[..]
http://www.mo.be/artikel/(...)rijker-dan-deelnemen
Sportbonden zijn inderdaad eerder een probleem, dan dat ze nuttig zijn. Het zijn nogal conservatieve organisaties, die vaak ook niet zo best geleid worden. Maar dat hangt ook een beetje van de commerciële belangstelling en omvang van de sport af. Je hebt domweg meer middelen als je een populaire en commercieel interessante sport hebt.quote:Op zondag 14 augustus 2016 10:34 schreef danos het volgende:
Het geld wordt ook deels opgeslokt door corrupte en slecht georganiseerde bonden en andere organen. Er moet veel meer sport in het onderwijs, niet voor topsportcreatie (das mooi meegenomen) maar voor gezondheid.
Ik vind het Amerikaanse model erg mooi met college, university competities. Hier hebben we meer een verenigingsleven buiten school, misschien moeten we dat eens overwegen open te breken en de sport veel meer naar het onderwijs te trekken.
Verder moeten we natuurlijk ook gewoon accepteren dat we maar met 16 miljoen zijn..
Dat weet ik zo net nog niet; het aantal mensen wat in Nederland actief aan hockey doet is best wel significant (alleen de voetbalbond heeft minder leden voorzover ik weet). Dus om in het Nederlandse team te komen, moet je toch een behoorlijke inspanning verrichten, en er veel tijd/trainingsarbied instoppen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 17:31 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Interessant. Schaatsen en hockey zullen ook wel aan de zachte kant zijn.
Wel een kwestie van perspectief inderdaad. Van de individuele sporters is het zeker knap, maar van Nederland als land mag je er wel medailles verwachten (waarmee ik niet bedoel vanuit je luie stoel woest worden op de sporters wanneer ze onverhoopt het toch niet redden)quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 18:04 schreef drexciya het volgende:
[..]
Dat weet ik zo net nog niet; het aantal mensen wat in Nederland actief aan hockey doet is best wel significant (alleen de voetbalbond heeft minder leden voorzover ik weet). Dus om in het Nederlandse team te komen, moet je toch een behoorlijke inspanning verrichten, en er veel tijd/trainingsarbied instoppen.
Het is wel zo dat bepaalde sporten, zoals hockey niet in de hele wereld populair zijn. Maar dat geldt andersom bij zoiets als gewichtheffen; dat is meer een regionaal/cultureel iets neem ik dan aan. Aan de ene kant is dat ook wel een beetje de charme van de Olympische Spelen; sporten, die je normaal niet zou zien, krijgen nu ook wat aandacht.
En dus nu al 8.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 00:20 schreef quo_ het volgende:
[..]
Mee eens. In Sydney hadden we 7 nederlandse sporters c.q. teams met goud en nu staat de teller al op 6.
De Nederlandse hockeybond heeft meer leden dan de Duitse. Zowel de vrouwen als mannen. Bij de vrouwen zie je dat verschil, bij de mannen totaal niet.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 18:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Wel een kwestie van perspectief inderdaad. Van de individuele sporters is het zeker knap, maar van Nederland als land mag je er wel medailles verwachten (waarmee ik niet bedoel vanuit je luie stoel woest worden op de sporters wanneer ze onverhoopt het toch niet redden)
Goede vergelijking dit ook.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 18:51 schreef Little_Lion het volgende:
Gouden medailles (2014 en 2016)
1. USA 37
2. Rusland 24
3. China 18
4. Groot-Brittannie 17
5. Nederland 16
6. Canada 12
Geen topsport klimaat...
Welquote:
Jepquote:
Dat is eigenlijk pas echt Nederland in een notendop, ¤/medaille als allesbeslissende maatstaf nemen. Redementsdenkenquote:Op dinsdag 16 augustus 2016 18:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De Nederlandse hockeybond heeft meer leden dan de Duitse. Zowel de vrouwen als mannen. Bij de vrouwen zie je dat verschil, bij de mannen totaal niet.
Turnen kun je trouwens een harde medaille noemen.
In de Volkskrant stond dat noc nsf meer geld steekt in de vrouwensporten. Simpelweg omdat de weerstand daar lager ligt.
Ja maar je kunt beter zomerspelen van 2012 en 2016 bij elkaar op tellen. Bij de winterspelen domineren we gewoon met het schaatsen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 19:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Die persoon bedoelt het positief hoor. Bij de allerbeste (en zeer grote) landen.
Ieder land wat hoog staat heeft wel één of meerdere onderdelen waar men domineert. Niet alleen Nederland bij het schaatsen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 19:08 schreef Collide het volgende:
[..]
Ja maar je kunt beter zomerspelen van 2012 en 2016 bij elkaar op tellen. Bij de winterspelen domineren we gewoon met het schaatsen.
Ja. Zo heeft elk land zijn eigen focus en visie op het doel van sport... En of de aansturing/vraag van bovenaf of onderaf moet komen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 19:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk pas echt Nederland in een notendop, ¤/medaille als allesbeslissende maatstaf nemen. Redementsdenken
Maar als je veel aan schaatsen doet als land heb je automatisch bij de zomerspelen minder kanshebbers. Zomer en winterspelen samen geeft dus wel een beter beeld dan alleen zomer of winterspelen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 19:08 schreef Collide het volgende:
[..]
Ja maar je kunt beter zomerspelen van 2012 en 2016 bij elkaar op tellen. Bij de winterspelen domineren we gewoon met het schaatsen.
Niets staat de andere landen in de weg om dat ook te doen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 18:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In de Volkskrant stond dat noc nsf meer geld steekt in de vrouwensporten. Simpelweg omdat de weerstand daar lager ligt.
Precies. Als schaatsen niet zo populair was, waren al die schaatsers mogelijk gaan hardlopen of zo. Dan haal je bij de atletiek meer medailles.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 19:18 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar als je veel aan schaatsen doet als land heb je automatisch bij de zomerspelen minder kanshebbers. Zomer en winterspelen samen geeft dus wel een beter beeld dan alleen zomer of winterspelen.
Maar die doen dat niet omdat (top)sportbeleid dikwijls meerdere doelen en functies heeft, waar een balans in moet worden gevonden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 19:21 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Niets staat de andere landen in de weg om dat ook te doen.
Ik kan me voorstellen dat de medailles bij de dames wel degelijk een hoop meisjes inspireren om te gaan sporten.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 19:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar die doen dat niet omdat (top)sportbeleid dikwijls meerdere doelen en functies heeft, waar een balans in moet worden gevonden. Ook wordt de logica vaak omgedraaid: mannensport staat in hoger aanzien, dus inspireert, initieert enz. meer.
quote:Op zondag 14 augustus 2016 09:28 schreef wackmack het volgende:
Topsportland op basis van toeval en uitschieters
Voorlopig valt de NNedeland medailleoogst in Rio tegen. Daar kunnen we verbaasd over doen, maar het is niet heel vreemd. Het succes van exceptionele talenten zoals Dafne Schippers, Ranomi Kromowidjojo en Epke Zonderland heeft niets met beleid te maken.
Thijs Zonneveld 14-08-16, 08:00
twitter:thijszonneveld twitterde op dinsdag 16-08-2016 om 18:50:59Als ik dat betoog over investeren in sport de volgende keer nou vóór de Spelen schrijf, beginnen de Nederlanders dan vanaf dag 1 te winnen? reageer retweet
twitter:thijszonneveld twitterde op dinsdag 16-08-2016 om 18:56:33(Overigens sta ik er nog steeds achter hoor. Zonder investeringen haken we vanzelf af.) reageer retweet
twitter:thijszonneveld twitterde op dinsdag 16-08-2016 om 18:57:26(En qua investeringen in breedtesport en talentontwikkeling zijn we nu al bezig de boot te missen.) reageer retweet
twitter:thijszonneveld twitterde op maandag 15-08-2016 om 23:05:38@GerdjanKipping Persoonlijk ben ik er vooral voor om overheidsgeld te steken in breedtesport en talentontwikkeling. reageer retweet
Dat effect wordt dikwijls overschat, zeker v.w.b. een duurzaam effect. Er zijn effectievere methoden van intrinsieke aansporing. Motivatie en creativiteit van onderaf is effectiever, vervolgens kunnen dan de mogelijkheden voor worden neergezet zodat bijv. een nieuwe Anton Geesink niet tegen hindernissen aan loopt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 19:26 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat de medailles bij de dames wel degelijk een hoop meisjes inspireren om te gaan sporten.
Elk land heeft wel een sport waarin het domineert. Zo doen de Italianen het buitengewoon goed bij het schieten, de Britten bij het baanwielrennen. De noren bij het langlaufen..quote:
Religie, conservatief tribalisme of gewoon gebrek aan emancipatie staat dat nu juist wél in de weg, dat is de hele clou waarom wij, het verlichte westen, daar voordeel hebben.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 19:21 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Niets staat de andere landen in de weg om dat ook te doen.
Er zijn natuurlijk wel wat argumenten tegen het idee om vrouwen meer geld en kansen te geven dan mannen. Of het idee dat rendementsdenken boven elk ander doel van sport staat. Het is juist puur tribalisme om alleen naar het rendement te kijken, ipv de individuele ontwikkeling en creativiteit.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 20:35 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Religie, conservatief tribalisme of gewoon gebrek aan emancipatie staat dat nu juist wél in de weg, dat is de hele clou waarom wij, het verlichte westen, daar voordeel hebben.
Je hebt wel gelijk dat onze buurlanden het ook zouden moeten kunnen.
Als Friesland een land was geweest dan...quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 20:26 schreef alopio het volgende:
[..]
Elk land heeft wel een sport waarin het domineert. Zo doen de Italianen het buitengewoon goed bij het schieten, de Britten bij het baanwielrennen. De noren bij het langlaufen..
We hoeven ook niet het hele verenigingsleven op te geven, maar er zal wel wat moeten veranderen. Bij veel sporten loopt dit terug. Zeker individuele sporten.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 17:26 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ons systeem van verenigingen is zo slecht niet.
Ja, hier in China heeft iedere school z'n eigen atletiekveld maar er wordt amper gebruik van gemaakt. Of er worden alleen maar doelloos rondjes gelopen omdat de leraar ook geen idee heeft.
Dat zeg ik nergens.quote:Overigens was de suggestie van een Amerikaans systeem ook gestoord. Dus we moeten eerst onze universiteiten onbetaalbaar maken en dan topsporters subsidiëren voor de uni?
Zelden zoveel onzin gelezen.
Wishful thinking. Alsof de Chinezen niet graag trainers willen neerzetten die er verstand van hebben. Feit is gewoon dat je dat niet voor elkaar gaat krijgen. En niet eens alleen omdat het financieel niet haalbaar is. Er zijn domweg niet genoeg trainers om elke school te voorzien. Het financiële aspect komt daar dan dus nog bij. Leraren verdienen al te weinig en op de vakantiedagen na zijn er weinig pluspunten te bedenken aan het leraarschap. Salarissen zijn matig, de machtsverhouding leraar-ouder is al jaren zoek, leraren krijgen te maken met idiote proefballonnetjes van politici waardoor er elke zoveel jaar weer een nieuwe methode wordt ingevoerd.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 09:16 schreef Komakie het volgende:
We hoeven ook niet het hele verenigingsleven op te geven, maar er zal wel wat moeten veranderen. Bij veel sporten loopt dit terug. Zeker individuele sporten.
Dus omdat het in China niet werkt, gaat het hier ook niet werken? Je zegt zelf dat er een leraar staat die geen idee heeft wat hij moet doen. Terwijl ik zelf aangeef dat je voor een trainer moet zorgen die dat wel weet.
Ik lees prima.quote:Dat zeg ik nergens.
Het enige dat ik zeg is dat ze een voorbeeld kunnen nemen aan het systeem dat sport veel nauwer met scholen moet gaan samenwerken. Ik zeg nergens dat ze topsporters moeten gaan subsidiëren. Ik heb het over breedte sport. Kinderen aan het sporten krijgen. Van daar uit kun je talenten zoeken/vinden.
Leer gewoon eens beter lezen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |