Mij is destijds verteld dat ze het geven om de baarmoeder te laten samentrekken, zodat je minder bloedverlies hebt en minder risico op fluxus.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 14:43 schreef ViviRAWRS het volgende:
Ik moet me daar ook nog over inlezen. Oxytocine is dan wel geregistreerd als geneesmiddel om de baarmoeder te laten samentrekken en zo postpartum bloedingen te voorkomen, maar volgens de productinformatie geef je dat ná de geboorte van de placenta.
Mag ik dat een tikje naïef vinden?quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:02 schreef Quoi het volgende:
Ze geven het me allemaal maar als het nodig is. Dat zullen ze wel weten![]()
Ja dat snap ik, maar volgens de productinformatie geef je dat pas nadat de placenta geboren is, en hier lees ik steeds dat het al meteen gegeven is.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:07 schreef Burdie het volgende:
Mij is destijds verteld dat ze het geven om de baarmoeder te laten samentrekken, zodat je minder bloedverlies hebt en minder risico op fluxus.
Niet iedereen vindt dat soort details even belangrijk, dat is ook ieders goed recht hequote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:10 schreef Burdie het volgende:
[..]
Mag ik dat een tikje naïef vinden?. Er wordt, vooral in het ziekenhuis, vaak met protocollen gewerkt. Niks kijken of iets nodig is, gewoon het protocol volgen. Als je wilt dat er wordt gekeken of iets nodig is ipv dat klakkeloos het protocol wordt gevolgd, dan kan je dat het beste van te voren aangeven/in je bevalplan schrijven.
En dat is vaak waar het dus mis gaat, als je geen issues hebt met dingen is het fijn, maar of iets echt nodig is weet je natuurlijk pas als die placenta niet komt en etc etc.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:02 schreef Quoi het volgende:
Ze geven het me allemaal maar als het nodig is. Dat zullen ze wel weten![]()
Dat vind ik ook weer te kort door de bocht. Ik heb een beetje vertrouwen in de hulpverleners daar. Ik ben zelf op eenzelfde manier opgeleid en heb gelukkig geleerd niet zomaar klakkeloos een protocol te volgen. Jammer dat de ervaring wel zo is, misschien bij jou, maar zorg houdt vaak in: combi van common sense, kennis, intuïtie, noem nog maar vijftig zaken en ja, ook volgens protocollen, maar die horen niet op de voorgrond te staan. Het is geen "computer says no" business zeg.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:10 schreef Burdie het volgende:
[..]
Mag ik dat een tikje naïef vinden?. Er wordt, vooral in het ziekenhuis, vaak met protocollen gewerkt. Niks kijken of iets nodig is, gewoon het protocol volgen. Als je wilt dat er wordt gekeken of iets nodig is ipv dat klakkeloos het protocol wordt gevolgd, dan kan je dat het beste van te voren aangeven/in je bevalplan schrijven.
Weet je dat zeker? Toen ze er eenmaal uit was wilde ik niets liever dan haar vastpakken en bekijken en besnuffelen en kusjes geven en overladen met tranen en enquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 14:58 schreef Mies_poes het volgende:
[..]
Dat kan nog weleens lang gaan duren, want ik wil de baby niet aanleggen, maar op mijn buik leggen zodat ze zelf omhoog moet kruipen om de borst te vindenkan binnen twintig minuten gevonden zijn, maar kan ook zomaar een uur duren.
Mijn vk neemt geen risico bij een thuisbevalling.
Door het al te geven voordat de placenta geboren is, trekt je bm al wat meer samen waardoor die placenta er net wat sneller uit komt c.q. een zetje krijgt als het allemaal niet zo uit zichzelf wil.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:11 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Ja dat snap ik, maar volgens de productinformatie geef je dat pas nadat de placenta geboren is, en hier lees ik steeds dat het al meteen gegeven is.
Oh dat zou ik me ook heel goed voor kunnen stellenquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:18 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Weet je dat zeker? Toen ze er eenmaal uit was wilde ik niets liever dan haar vastpakken en bekijken en besnuffelen en kusjes geven en overladen met tranen en en![]()
Ik zou me iig niet in kunnen houden
absoluut, maar ik merk ook vaak dat mensen hier zich weinig inlezen of denken dat ze normale wensen hebben en dan een bevalling als traumatisch ervaren een beetje door het struisvogelen of het niet kunnen inschatten van wat het met je doet. ik voel eigenlijk wel heel erg de neiging om daar mensen voor te behoedenquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:15 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Niet iedereen vindt dat soort details even belangrijk, dat is ook ieders goed recht he
Dat is voor mij na 3 bevallingen wel precies waar het voor mij voor staat jaquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:16 schreef Quoi het volgende:
Dat vind ik ook weer te kort door de bocht. Ik heb een beetje vertrouwen in de hulpverleners daar. Ik ben zelf op eenzelfde manier opgeleid en heb gelukkig geleerd niet zomaar klakkeloos een protocol te volgen. Jammer dat de ervaring wel zo is, misschien bij jou, maar zorg houdt vaak in: combi van common sense, kennis, intuïtie, noem nog maar vijftig zaken en ja, ook volgens protocollen, maar die horen niet op de voorgrond te staan. Het is geen "computer says no" business zeg.
Van dit idee moet ik nou huilen. Wat lijkt me dat fantastisch.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:18 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Weet je dat zeker? Toen ze er eenmaal uit was wilde ik niets liever dan haar vastpakken en bekijken en besnuffelen en kusjes geven en overladen met tranen en en![]()
Ik zou me iig niet in kunnen houden
Oh maar dat moment is net zoquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:24 schreef Mies_poes het volgende:
[..]
Oh dat zou ik me ook heel goed voor kunnen stellenmaar als ik dit filmpje dan weer zie
Wat een prachtig filmpje!quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:24 schreef Mies_poes het volgende:
[..]
Oh dat zou ik me ook heel goed voor kunnen stellenmaar als ik dit filmpje dan weer zie
Ja en dat laatste wachten ze dus niet af kennelijk. De baarmoeder kan pas écht goed samentrekken als de placenta al geboren is, dat zal wel de reden zijn waarom het zo in de productinformatie staat.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:21 schreef Twinkle20 het volgende:
Door het al te geven voordat de placenta geboren is, trekt je bm al wat meer samen waardoor die placenta er net wat sneller uit komt c.q. een zetje krijgt als het allemaal niet zo uit zichzelf wil.
Ik dus wel, maar dat maakt het vaak alleen maar ingewikkelder.quote:Als ik het zo goed zeg.. ben geen medicus.
Ja, vind je dat echt? Ik zie hier namelijk eigenlijk veel vaker mensen die "overgeinformeerd" zijn, daardoor een enorme waslijst aan wensen hebben en dan doet de natuur gewoon haar ding, loopt het allemaal anders en zijn er allemaal teleurstellingen die waarschijnlijk niet eens heel teleurstellend waren geweest als je er niet vanaf had geweten.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:25 schreef Moppert het volgende:
[..]
absoluut, maar ik merk ook vaak dat mensen hier zich weinig inlezen of denken dat ze normale wensen hebben en dan een bevalling als traumatisch ervaren een beetje door het struisvogelen of het niet kunnen inschatten van wat het met je doet. ik voel eigenlijk wel heel erg de neiging om daar mensen voor te behoeden
Amen.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:32 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Ja, vind je dat echt? Ik zie hier namelijk eigenlijk veel vaker mensen die "overgeinformeerd" zijn, daardoor een enorme waslijst aan wensen hebben en dan doet de natuur gewoon haar ding, loopt het allemaal anders en zijn er allemaal teleurstellingen die waarschijnlijk niet eens heel teleurstellend waren geweest als je er niet vanaf had geweten.
Quoi komt me ook niet over als iemand die niet over die dingen nadenkt. En voor sommige mensen zíjn die dingen nou eenmaal niet zo heel belangrijk. Het zou goed zijn als sommige adviseurs hier zich daar ook eens bij neer zouden leggen in plaats van te blijven bestoken met "denk je daar nu wel goed over na"-tjes. Voor mij werkte het veel beter om er écht open minded in te gaan. Maar door constant tegengeluid te krijgen kan ook zo iemand daar op gegeven moment onnodig aan gaan twijfelen.
Wen er maar aan, zodra je twee strepen heeft, heeft de hele wereld ineens een mening over hoe je dingen doet en zal ook niet schromen om dat kenbaar te makenquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:38 schreef PiperMaru het volgende:
Eens met SQ. Ik lees me graag in, maar vind het soms lastig dat je geacht wordt om overal een duidelijke mening over te hebben op het gebied van bevallen omdat je zo veel te kiezen hebt tegenwoordig. Ik vind niet overal wat van maar ben wel graag goed geïnformeerd. Maar er is zoveel informatie en in alle informatie lopen feiten en meningen door elkaar en op basis waarvan moet je dan een keuze maken? Maar misschien moet ik daar maar vast aan wennen voor de komende 18 jaar
Vind je wel een beetje opdringerigquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:28 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Oh maar dat moment is net zoals je het kind al een beetje op de goede plek legt
Je hoeft niet meteen je tepel er in te forceren, dan kunnen ze alsnog zelf aanhappen
(uiteraard is dit eenieders vrije keuze, laat dat duidelijk zijn)
quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:32 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Ja, vind je dat echt? Ik zie hier namelijk eigenlijk veel vaker mensen die "overgeinformeerd" zijn, daardoor een enorme waslijst aan wensen hebben en dan doet de natuur gewoon haar ding, loopt het allemaal anders en zijn er allemaal teleurstellingen die waarschijnlijk niet eens heel teleurstellend waren geweest als je er niet vanaf had geweten.
Quoi komt me ook niet over als iemand die niet over die dingen nadenkt. En voor sommige mensen zíjn die dingen nou eenmaal niet zo heel belangrijk. Het zou goed zijn als sommige adviseurs hier zich daar ook eens bij neer zouden leggen in plaats van te blijven bestoken met "denk je daar nu wel goed over na"-tjes. Voor mij werkte het veel beter om er écht open minded in te gaan. Maar door constant tegengeluid te krijgen kan ook zo iemand daar op gegeven moment onnodig aan gaan twijfelen.
Ja maar ik mag dat, want ik ben blauw.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:42 schreef Mies_poes het volgende:
[..]
Vind je wel een beetje opdringerig
Oh dat is het ook.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:27 schreef Cygne het volgende:
[..]
Van dit idee moet ik nou huilen. Wat lijkt me dat fantastisch.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat betreft de discussie: het is ook best lastig om een balans te vinden in jezelf voorbereiden, informeren en bedenken wat je wel en niet wil, en tegelijk ook vertrouwen op de hulpverleners, en je eigen lijf en je baby. Sommige mensen 'schieten' naar mijn idee soms ook door in het één of het ander. Het is verstandig om er over na te denken, maar sommige zaken ook weer los te laten. Ik had bijvoorbeeld wel wat expliciete wensen, maar over die prik had ik dan weer geen zorgen of bezwaren. Die heb ik gewoon 'ondergaan'."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
+10. Mensen werken ook niet in de zorg om je een rotbevalling te kunnen bezorgen; en ik zeg dat als slechte-ervaring-hebster. Dat had echt geen zak te maken met de mensen in het ziekenhuis. En: gelukkig maar dat er oxi in mijn infuus gedouwd werd, anders zat ik hier wellicht niet.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:32 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Dit! Daarom wilde ik eigenlijk helemaal geen "bevalplan" maken. Als er érgens weinig aan te plannen valt is het wel een bevalling.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:32 schreef Stormqueen het volgende:
Maar ook dit is herkenbaar. Zoals laatst hier met die navelveter in plaats van een navelklem. Bij werkelijk ieder detail rondom de geboorte kun je er tegenwoordig voor kiezen om het anders-dan-standaard te doen, waardoor ook de standaard een keuze wordt waar je over na moet denken.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:38 schreef PiperMaru het volgende:
Ik lees me graag in, maar vind het soms lastig dat je geacht wordt om overal een duidelijke mening over te hebben op het gebied van bevallen omdat je zo veel te kiezen hebt tegenwoordig.
Ik stond er net zo in als jij. En mijn bevalling verliep met een hoop toeters en bellen en plotwendingem, maar ik heb het niet als traumatisch ervaren door oa de communicatie en dat ik me wel veilig voelde.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:43 schreef Quoi het volgende:
[..]![]()
Mijn boekenkast puilt uit van de gynaecologie en verloskunde boeken, vanwege mijn achtergrond (arts). Ik ken de doemscenario's, de ins en outs. Ik heb alleen geen enkele clue hoe mijn eigen bevalling gaat lopen. Er is voor mij dus één regel: communiceer en overleg met mij of mijn partner. Verder heb ik vertrouwen.
Laten we er wel weer mee stoppen, lieve mama's-to-be. Iedereen haar eigen mening en aanpak
Nou ja, het is niet alleen mijn ervaring dat sommige protocollen gewoon gevolgd worden zonder te kijken naar de noodzaak van de interventie, maar als je daar verder vertrouwen in hebt, prima iddquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:16 schreef Quoi het volgende:
[..]
Dat vind ik ook weer te kort door de bocht. Ik heb een beetje vertrouwen in de hulpverleners daar. Ik ben zelf op eenzelfde manier opgeleid en heb gelukkig geleerd niet zomaar klakkeloos een protocol te volgen. Jammer dat de ervaring wel zo is, misschien bij jou, maar zorg houdt vaak in: combi van common sense, kennis, intuïtie, noem nog maar vijftig zaken en ja, ook volgens protocollen, maar die horen niet op de voorgrond te staan. Het is geen "computer says no" business zeg.
Het scheelt mij een hoop, want ik hoef me er dus vooraf niet druk om te maken. Ik vertrouw ook de trambestuurder als hij een kruispunt oversteekt - en dat hij ook even naar links en rechts kijkt, ipv doorrijdt omdat hij mag.
Dat een ander dat wel doet, helemaal prima
Het is wel je eigen lichaam waar je een keuze over maakt he. En er is niet per se meer keuze tegenwoordig, vaak juist minder, omdat een ánder de keuzes voor je maakt dus jouw mogelijkheden al beperkt. Zoals de dingen die uit voorzorg en voor hun (artsen) gemak gedaan worden... je ligt daar toch niet voor hun gemakje?quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:38 schreef PiperMaru het volgende:
Eens met SQ. Ik lees me graag in, maar vind het soms lastig dat je geacht wordt om overal een duidelijke mening over te hebben op het gebied van bevallen omdat je zo veel te kiezen hebt tegenwoordig. Ik vind niet overal wat van maar ben wel graag goed geïnformeerd. Maar er is zoveel informatie en in alle informatie lopen feiten en meningen door elkaar en op basis waarvan moet je dan een keuze maken? Maar misschien moet ik daar maar vast aan wennen voor de komende 18 jaar
Huh, je bent toch gezondheidswetenschapper?quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:43 schreef Quoi het volgende:
Mijn boekenkast puilt uit van de gynaecologie en verloskunde boeken, vanwege mijn achtergrond (arts).
Noujaaaa zegquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:49 schreef Mies_poes het volgende:
Ik ga me niet in de discussie mengen, maar wil wel even zeggen dat ik Quoi's manier van tegen de bevalling aankijken heel mooi vind. Je bent zo rustig en relaxt. Geldt trouwens ook voor je zwangerschap. Mooi mens.
Ookquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:53 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Huh, je bent toch gezondheidswetenschapper?
+1 ik maakte me er bij nr 1 niet druk om en nu ook niet, met uitzondering dat ik nu bij wee-opwekkers wat sneller af zou wachten.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:16 schreef Quoi het volgende:
[..]
Het scheelt mij een hoop, want ik hoef me er dus vooraf niet druk om te maken. Ik vertrouw ook de trambestuurder als hij een kruispunt oversteekt - en dat hij ook even naar links en rechts kijkt, ipv doorrijdt omdat hij mag.
Dat een ander dat wel doet, helemaal prima
Dat vind ik ook nogal een rare stelling. Ja, ik ken mijn lichaam, maar nee, ik heb geen medische achtergrond. Voor dat gedeelte leg ik mijn vertrouwen graag bij mensen die er wel wat van af weten. Dat doet niets af aan het vertrouwen in mijn lichaam.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:53 schreef Unihipili het volgende:
Ik vind het jammer dat bij blind vertrouwen op anderen, vertrouwen in zelf minder is. Er gaat nooit een arts of wie dan ook zijn die meer over jou kan weten dan jijzelf. Maar daarvoor moet je jezelf dus wel (willen leren) kennen.
Toevallig heb ik net een artikel gelezen waar blijkt dat de oxytocineprik in het betreffende onderzoek geen significant verschil maakt voor het al dan niet geboren laten worden van de placenta, wel voor het bloedverlies daarna.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:21 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Door het al te geven voordat de placenta geboren is, trekt je bm al wat meer samen waardoor die placenta er net wat sneller uit komt c.q. een zetje krijgt als het allemaal niet zo uit zichzelf wil.
Als ik het zo goed zeg.. ben geen medicus. Zo heb ik het begrepen althans.
Uiteraard, als je hulp nodig hebt dan schakel je hulp in. Op verzoek van jou/jouw lichaam. De "hulp" krijgen die niet nodig is, is geen hulp. Ook niet als de ander zegt van wel.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:58 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Dat vind ik ook nogal een rare stelling. Ja, ik ken mijn lichaam, maar nee, ik heb geen medische achtergrond. Voor dat gedeelte leg ik mijn vertrouwen graag bij mensen die er wel wat van af weten. Dat doet niets af aan het vertrouwen in mijn lichaam.
Maar daar gaat het mij om. Ik kan niet altijd inschatten of die hulp wel of niet nodig is. Ik mis daarvoor nogal essentiele kennis.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 16:02 schreef Unihipili het volgende:
[..]
Uiteraard, als je hulp nodig hebt dan schakel je hulp in. Op verzoek van jou/jouw lichaam. De "hulp" krijgen die niet nodig is, is geen hulp. Ook niet als de ander zegt van wel.
Als er dingen bij me gedaan worden die zíj noodzakelijk achten, voor hún gemakje, voelt dat voor mij echt als mezelf vrijwillig laten verkrachten. Want ja zij vinden het nodig... er is niet naar mijn mening gevraagd.
En wat nou als jij geen hulp wilt, maar de medici zien dat je lichaam dat wél wil? Of hey, je baby?quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 16:02 schreef Unihipili het volgende:
[..]
Uiteraard, als je hulp nodig hebt dan schakel je hulp in. Op verzoek van jou/jouw lichaam. De "hulp" krijgen die niet nodig is, is geen hulp. Ook niet als de ander zegt van wel.
Als er dingen bij me gedaan worden die zíj noodzakelijk achten, voor hún gemakje, voelt dat voor mij echt als mezelf vrijwillig laten verkrachten. Want ja zij vinden het nodig... er is niet naar mijn mening gevraagd.
Dit. Wiens gemak is het eigenlijk als ze uit voorzorg een waaknaald plaatsen, zodat ze meteen een infuus kunnen aansluiten wanneer je fors bloedverlies hebt en je bloedvaten dichtklappen en dus niet meer te prikken bent?quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 16:04 schreef BlueEyes het volgende:
Sorry maar ik doe niks als verpleegkundige voor mijn gemak. Maar omdat dat een patiënt helpt.
En de artsen met wie ik samenwerk geldt dat net zo voor.
Dat verandert de zaak niet.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 16:05 schreef Crumpette het volgende:
[..]
En wat nou als jij geen hulp wilt, maar de medici zien dat je lichaam dat wél wil? Of hey, je baby?
Ik heb begrepen dat ze je in noodgevallen tijdelijk uit de ouderlijke macht kunnen ontheffen, maar dat lijkt me zo absurd ver gaan dat ik daar verder nooit iets over opgezocht heb.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 16:07 schreef Unihipili het volgende:
[..]
Dat verandert de zaak niet.
Het gaat mij om informed consent he. Je kunt pas een keuze maken als je de keuzeopties weet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |