quote:My best mate and I have an agreement...
Whoever dies first, the other must go to their funeral and tie a "get well soon" balloon that must be buried with the coffin in front of everyone.
Ja iddquote:Op dinsdag 9 augustus 2016 14:19 schreef Droopie het volgende:
Een vriend zijn vader overleed en dat was een fijne uitvaart.
Er was een koffieruimte en een kleine aula waar wat stoelen en banken stonden en zijn vader achter een open muur lag opgebaard (dus uit het zicht).
In de aula was rustige muziek, niet te dramatisch
In de koffieruimte was na 10 minuten stilte en geroezemoes de zoon, die nam kort het woord om te zeggen dat zijn vader genoeg had geleden en hoopte dat de dag niet te zwaar zou worden, en of we niet te stil wilde zijn.
Dat was gewoon 1,5 uur 'gezellig' en herrineringen ophalen.
Zoiets wil ik ook, ipv de 3 tranentrekkende liedjes en ongemakkelijke stilte.
En ja, er was genoeg ruimte voor verdriet maar het was een mooie dag met echte emoties, maar toch een lach.
Ook drugs?quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 14:24 schreef imikethat het volgende:
Juist wel een feestje. Niet treuren dat iemand dood is, maar vieren dat iemand geleefd heeft. Geef maar bier, muziek en eten. Net zoals ik mijn leven leef
Een uitvaart is toch per definitie geen feestje? Je neemt afscheid van een dierbare. Dat kan toch niemand leuk vinden?quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 14:24 schreef imikethat het volgende:
Juist wel een feestje. Niet treuren dat iemand dood is, maar vieren dat iemand geleefd heeft. Geef maar bier, muziek en eten. Net zoals ik mijn leven leef
Wat ben je weer gezellig.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 14:40 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik wil juist wel dat het een soort feestje is, daar hoort fleurige kleding bij, en dat ze niet hoeven te rouwen om mij, ik ben immers daar waar ik wil zijn.
Als je bijvoorbeeld een echte houser bent is dat niet zozeer respectloos, aangezien dat jouw leefstijl omschrijft. Dan vind ik dj scooter op je begrafenis gepaster dan J.S. Bachquote:Op dinsdag 9 augustus 2016 13:56 schreef Elvi het volgende:
Ik wil sowieso niet dat mn begrafenis een feestje wordt.
Zoek eens op hoe ze begrafenissen in zuid-amerika vieren. 1 groot feest met bijbehorende kist in allemaal vormen en kleuren. Geen traan maar alleen maar lachende mensen daarquote:Op dinsdag 9 augustus 2016 14:35 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Een uitvaart is toch per definitie geen feestje? Je neemt afscheid van een dierbare. Dat kan toch niemand leuk vinden?
Zoals ik hierboven al zei, na het officiële (noodzakelijk) deel is het een ander verhaal, maar dat moet toch gewoon ontstaan als dat zo is?
Sowieso. Grote pot met joints en zakjes pepquote:
Leuk feestje, ik ben er bij.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 16:12 schreef imikethat het volgende:
[..]
Sowieso. Grote pot met joints en zakjes pep
Ik lichamelijk ookquote:
Omdat ik het zonde vind als mensen om mij rouwen?!quote:
Omdat het leven een lijdensweg is en de dood een bevrijding. Aldus bepaalde levensovertuigingen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 16:11 schreef imikethat het volgende:
[..]
Zoek eens op hoe ze begrafenissen in zuid-amerika vieren. 1 groot feest met bijbehorende kist in allemaal vormen en kleuren. Geen traan maar alleen maar lachende mensen daar
Zo zie ik het in ieder geval (ben ook Zuid-Amerikaans). Maar ik heb geen specifiek geloof (ja mijn eigen geloofquote:Op dinsdag 9 augustus 2016 19:12 schreef Kamina het volgende:
[..]
Omdat het leven een lijdensweg is en de dood een bevrijding. Aldus bepaalde levensovertuigingen.
Zo heeft ieder land (of werelddeel, of cultuur) zijn of haar gebruiken. Daar is dat normaal. In Nederland komt het altijd zo gedwongen en gemaakt over. Hier is het niet normaal om allerlei feestgedruis te hebben bij een uitvaart. Net als dat het niet normaal is om je binnen een paar uur openlijk in brand te steken.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 16:11 schreef imikethat het volgende:
[..]
Zoek eens op hoe ze begrafenissen in zuid-amerika vieren. 1 groot feest met bijbehorende kist in allemaal vormen en kleuren. Geen traan maar alleen maar lachende mensen daar
Ik vraag me ook af wat je uiteindelijk krijgt als je hier een feestelijke begrafenis wil.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 09:06 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Zo heeft ieder land (of werelddeel, of cultuur) zijn of haar gebruiken. Daar is dat normaal. In Nederland komt het altijd zo gedwongen en gemaakt over. Hier is het niet normaal om allerlei feestgedruis te hebben bij een uitvaart. Net als dat het niet normaal is om je binnen een paar uur openlijk in brand te steken.
Een heel gemaakte sfeer krijg je, want het moet zogenaamd.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 10:29 schreef Sick_Little_Monkey het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af wat je uiteindelijk krijgt als je hier een feestelijke begrafenis wil.
Zou me niks verbazen als zeker de helft van de gasten een beetje glimlachend, maar toch wat ongemakkelijk om zich heen zit te kijken omdat we dat gewoon niet gewend zijn in Nederland.
Dat openbaar in brand steken vind ik persoonlijk niet zo. Ik weet dat het in india veel gebeurt, maar het idee vind ik niet zo hygiënisch. Verder vind ik een feest eromheen wel mooi eigenlijkquote:Op woensdag 10 augustus 2016 09:06 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Zo heeft ieder land (of werelddeel, of cultuur) zijn of haar gebruiken. Daar is dat normaal. In Nederland komt het altijd zo gedwongen en gemaakt over. Hier is het niet normaal om allerlei feestgedruis te hebben bij een uitvaart. Net als dat het niet normaal is om je binnen een paar uur openlijk in brand te steken.
Probleem van zo'n video is natuurlijk: wanneer maak je hemquote:Op woensdag 10 augustus 2016 13:41 schreef Yesse het volgende:
Ik heb eigenlijk maar weinig voorkeuren, ik ben er zelf niet bij. Mij maakt het dus weinig uit. Misschien een mooi nummer waar mensen me aan kunnen herinneren, verder laat ik het aan mijn ouders en vriend. Wat zij het prettigst vinden.
Wel een keer er over nagedacht om een filmpje te maken met wat berichtjes voor de mensen die ik liefheb als een soort laatste 'bericht' dat evt. kan worden gespeeld tijdens begrafenis/crematie. Maar nooit iets mee gedaan (nog)
Ook een van de redenen om hem niet te maken. Maar ik denk ook vooral aan mijn ouders en mijn vriend. Nadeel is inderdaad dat je hem steeds moet updaten. Ik hoop namelijk nog minimaal 50 jaar mee te gaanquote:Op woensdag 10 augustus 2016 14:06 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Probleem van zo'n video is natuurlijk: wanneer maak je hem![]()
Voor hetzelfde geld bedank je iemand voor iets, terwijl net is uitgekomen wat voor een rotzak het is haha. Beetje jammer zou dat zijn. Maar ja, je weet niet of je morgen gaat of over 40 jaar....
50 zelfs, maak het nog even lastigerquote:Op woensdag 10 augustus 2016 14:39 schreef Yesse het volgende:
[..]
Ook een van de redenen om hem niet te maken. Maar ik denk ook vooral aan mijn ouders en mijn vriend. Nadeel is inderdaad dat je hem steeds moet updaten. Ik hoop namelijk nog minimaal 50 jaar mee te gaan
Ja, ik wil liefst toch minimaal 80 jaar worden. En als ik kijk naar de vrouwelijke lijn in mijn familie is 80 nog jongquote:Op woensdag 10 augustus 2016 16:03 schreef Coritchando het volgende:
[..]
50 zelfs, maak het nog even lastiger
Bolletjes zijn nog luxequote:Op woensdag 10 augustus 2016 16:55 schreef Postbus100 het volgende:
In ieder geval geen witte bolletjes met ham en kaas. Doe dan maar een broodje kroket of iets luxere broodjes (met sla en kaas/vleeswaren). En liever ook geen nazit in een kring. Een nazit is prima, maar de vorm van een kring vind ik afschuwelijk. Voor de rest zoeken ze het maar uit wat ze prettig vinden.
Die krijg ik ook altijd, maar daarna volgt er nog een broodje voor de familie. Cake kan lekkerder, maar vind ik niet het grootste probleem, maar die broodjes...quote:Op woensdag 10 augustus 2016 17:30 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Bolletjes zijn nog luxeOp de crematie van mijn opa's kregen we alleen een klef plak cake.
Das iig iets wat ik absoluut niet wil.
Haha waren die zo vies?quote:Op woensdag 10 augustus 2016 17:32 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Die krijg ik ook altijd, maar daarna volgt er nog een broodje voor de familie. Cake kan lekkerder, maar vind ik niet het grootste probleem, maar die broodjes...
Kledingvoorschriften in thema, flauwe grappen tijdens de rede, borreltje achteraf, eventueel met grappige diapresentatie of filmpjes. Beetje als een afstudeerborrel.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 10:29 schreef Sick_Little_Monkey het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af wat je uiteindelijk krijgt als je hier een feestelijke begrafenis wil.
Zou me niks verbazen als zeker de helft van de gasten een beetje glimlachend, maar toch wat ongemakkelijk om zich heen zit te kijken omdat we dat gewoon niet gewend zijn in Nederland.
Niet zozeer vies, maar wel klef, goedkoop en creatieve armoede. Die ham is trouwens wel van die vieze, goedkope ham. Er kan wel wat meer van gemaakt worden. Bijvoorbeeld broodjes met hagelslag (jammiequote:
Ja vind ik ook idd.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 17:50 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Niet zozeer vies, maar wel klef, goedkoop en creatieve armoede. Die ham is trouwens wel van die vieze, goedkope ham. Er kan wel wat meer van gemaakt worden. Bijvoorbeeld broodjes met hagelslag (jammie) Of salade oid. Gewoon wat meer aandacht voor het eten.
Mooi als dat inderdaad spontaan gebeurtquote:Op woensdag 10 augustus 2016 18:50 schreef OllieNL het volgende:
Snap dat moeilijke gedoe nooit.
Zitten huilen op een kluitje, daar wordt niemand beter van. Zelf ooit eens op een begrafenis waar vogel geluiden werden afgespeelt ipv muziek iets te hard tegen me ma gezegd van "kijk daar, daar zit ie", halve zaal aan het lachen incl weduwe. Die heeft me later hiervoor nog bedankt omdat ze wel een lach kon gebruiken die dag. Zo moet het ook zijn volgens mij, lachend iemand herdenken en afscheid nemen.
Dit precies eig.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 14:01 schreef Kreator het volgende:
Het interesseert me oprecht helemaal niks. Dood is dood. Mijn nabestaanden moeten maar doen waar ze zelf de meeste baat bij hebben.
Crematie lijkt me wel makkelijker trouwens. Dan hoeft ook niemand een graf te bezoeken.
Is het niet zo dat ze niet altijd je lichaam kunnen gebruiken en dus alsnog rekening moet houden met een uitvaart ?quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 14:29 schreef LurkJeRot het volgende:
Ik laat mijn lichaam na aan de wetenschap dus ik denk dat er niet echt een uitvaart komt. Is maar goed ook, ik heb geen gezin en ben nogal een loner en wil daar niet iemand anders mee opzadelen.
Volgens mij blijft er niet veel over van je lichaam het lijkt mij dat ze elk lichaamsdeel gebruiken en of opslaan voor later gebruik.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 11:04 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Dat lijkt me ook wel wat: je lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap. Maar ja, worden er dan niet tóch organen uitgehaald en besloten dat die voor donatie beschikbaar kunnen zijn? Of worden er sowieso organen uitgehaald en niet meer teruggeplaatst?
Ik heb wel het gevoel dat ik een bijzonder lichaam heb, sowieso wat betreft mijn rug wat niemand anders in de wereld heeft (tenminste: nog nooit over gelezen, wel flink naar gezocht). En misschien ontdekken ze nog iets ander speciaals inside me?
Nee, donatie en beschikking aan de wetenschap staat helemaal los van elkaar. Organen kunnen ze toch niet meer gebruiken want dat luistert heel nauw.(moet heel snel na overlijden en op een OK) Bij de anatomie willen ze de lichamen zo compleet mogelijk hebben en worden ze daar pas 'verwerkt'.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 11:04 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Dat lijkt me ook wel wat: je lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap. Maar ja, worden er dan niet tóch organen uitgehaald en besloten dat die voor donatie beschikbaar kunnen zijn? Of worden er sowieso organen uitgehaald en niet meer teruggeplaatst?
Ik heb wel het gevoel dat ik een bijzonder lichaam heb, sowieso wat betreft mijn rug wat niemand anders in de wereld heeft (tenminste: nog nooit over gelezen, wel flink naar gezocht). En misschien ontdekken ze nog iets ander speciaals inside me?
Zonder kist begraven worden mag wel.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 16:16 schreef Lod het volgende:
Ik zou eigenlijk wel voor de leeuwen gegooid willen worden of zo. Gewoon terug voeren in de voedselketen. Zonder kist in de grond is ook prima.
Maar ja, dat zal wel weer niet mogen. En verder boeit het me eigenlijk niet, ik maak daar toch niks van mee.
Ik zou idd ook op een natuurbegraafplaats begraven willen wordenquote:Op dinsdag 9 augustus 2016 13:56 schreef Elvi het volgende:
Naar aanleiding van het topic R&P / Hoe kan het dat sommige mensen zo gemakkelijk doen over donor worden? waar we het af en toe over onze uitvaart hadden leek het mij wel interessant om te weten hoe anderen hun uitvaart willen inrichtenmisschien een beetje morbide, maar memento mori en zulks
TS begint:
Ik wil sowieso niet dat mn begrafenis een feestje wordt. Een begrafenis is een ritueel voor de nabestaanden om je leven te herinneren en om je dood te verwerken. Ik vind het dan niet realistisch dat je er dan per sé een feestje van wil maken.
Ik wil begraven worden op een natuurlijk begraafplaats. Dus niet 1 waar je in rijtjes naast elkaar ligt voor 10/15 jaar, maar 1 waar je in een bos wordt begraven en opgaat in de natuur. Als grafzerk wil ik daarom geen echte zerk maar een mooie grote kei (met eventueel mn naam erop).
Ik wil ook geen kist, maar een lijkwade. Dan kan je lichaam wat sneller vergaan dan in een kist (is in mijn beleving ook milieuvriendelijker).
De kosten voor de natuurbegrafenis zelf zijn vrij laag, en dat geld gaat ook nog eens naar het natuurbehoud.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 19:28 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ik zou idd ook op een natuurbegraafplaats begraven willen worden
De natuurbegraafplaats waar ik eerder ben geweest had alleen als opties een lijkwade, mand, of kist van onbewerkt hout. De overledene mag dan ook geen sierraden ofzo om, alles moet biologisch afbreekbaar zijn. Een kei met naam was daar ook geen optie, maar je kreeg zo'n boomstam-schijf waar je naam op gebrand is.
Verder krijgen de nabestaanden de coördinaten om je terug te kunnen vinden, en heb je eeuwig grafrecht.
Vind 't zelf een hartstikke mooi idee om zo na je dood op te gaan in de natuur. Normale begraafplaatsen zijn imo eigenlijk een waste of space en natuur.
Die plek waar ik was geweest was echt een ontzettend mooi natuurgebied waar je kon kiezen om in een bos-deel of heide-deel begraven te kunnen worden, vrij gevarieerd landschap en haast ingericht als een mooi natuurpark met bospaadjes e.d.
Liever dat dan 'gewoon' begraven of gecremeerd.
Verder hoeft mijn uitvaart wmbt geen feestje te worden, maar ik zou wel willen dat er 'mooi'/'vrolijk' op m'n leven wordt teruggekeken. En naast de slappe koffie en cake zou ik ook bier en wijn geschonken willen hebben en lekkere hapjes etc. of broodjes enzo. Moet maar eens gaan investeren in een bredere uitvaartverzekering
Ik wil dat ze keihard gaan janken allemaalquote:Op dinsdag 9 augustus 2016 13:56 schreef Elvi het volgende:
Naar aanleiding van het topic R&P / Hoe kan het dat sommige mensen zo gemakkelijk doen over donor worden? waar we het af en toe over onze uitvaart hadden leek het mij wel interessant om te weten hoe anderen hun uitvaart willen inrichtenmisschien een beetje morbide, maar memento mori en zulks
TS begint:
Ik wil sowieso niet dat mn begrafenis een feestje wordt. Een begrafenis is een ritueel voor de nabestaanden om je leven te herinneren en om je dood te verwerken. Ik vind het dan niet realistisch dat je er dan per sé een feestje van wil maken.
Ik wil begraven worden op een natuurlijk begraafplaats. Dus niet 1 waar je in rijtjes naast elkaar ligt voor 10/15 jaar, maar 1 waar je in een bos wordt begraven en opgaat in de natuur. Als grafzerk wil ik daarom geen echte zerk maar een mooie grote kei (met eventueel mn naam erop).
Ik wil ook geen kist, maar een lijkwade. Dan kan je lichaam wat sneller vergaan dan in een kist (is in mijn beleving ook milieuvriendelijker).
Mooi zo! Vond al dat er veel te weinig waren in NLquote:Op zaterdag 13 augustus 2016 00:41 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
De kosten voor de natuurbegrafenis zelf zijn vrij laag, en dat geld gaat ook nog eens naar het natuurbehoud.
De komende jaren worden er door natuurmonuten meer opgericht had ik begrepen.
http://natuurbegravennede(...)atuurbegraafplaatsenquote:Op zaterdag 13 augustus 2016 01:17 schreef Moira. het volgende:
[..]
Mooi zo! Vond al dat er veel te weinig waren in NL
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'De mens leert uit de geschiedenis dat de mens niets leert uit de geschiedenis.'
'Geboren worden is een nodeloos storende episode in de gelukzalige rust van het niets.'
quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 23:07 schreef habitue het volgende:
http://www.hemelvlucht.nl/asverstrooiing-per-vuurpijl/asvuurpijl
Dit wil ik!
quote:Gemiddeld blijft er na een crematie 3 tot 4 kg as over. 1 vuurpijl kan ongeveer 120 gram as dragen. Dit betekend dat er in totaal ongeveer 30 vuurpijlen nodig zijn voor een volledige asverstrooiing. Lees verder en kom meer te weten over as verstrooien per vuurpijl
Met oud en nieuw op de kerstbomenstapel in Kijkduin verbrand worden en om 12.00 uur met 30 pijlen de lucht in, kan dat donorcodicil ook de vuilnisbak in (of de lucht, dat kan ook)quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 23:07 schreef habitue het volgende:
http://www.hemelvlucht.nl/asverstrooiing-per-vuurpijl/asvuurpijl
Dit wil ik!
Ik had ook zoiets in gedachten, alleen wist ik nog niet dat dit bestond. Ik dacht aan cremeren en mijn as te mengen met het zand dat wordt gebruikt om een boom te planten.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 00:06 schreef Luuntje het volgende:
graag in een 'seed'-kist die de grond ingaat en waar uiteindelijk een boom uitgroeit.
Dit dus;
http://ballinnn.com/binne(...)incarneren-als-boom/
Oh verschrikkelijk ja.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 16:55 schreef Postbus100 het volgende:
In ieder geval geen witte bolletjes met ham en kaas. Doe dan maar een broodje kroket of iets luxere broodjes (met sla en kaas/vleeswaren). En liever ook geen nazit in een kring. Een nazit is prima, maar de vorm van een kring vind ik afschuwelijk. Voor de rest zoeken ze het maar uit wat ze prettig vinden.
Welke snacks heb je precies voor ogen? Kaassauffle's ook? Vlammetjes?quote:
Sky funeralquote:Op donderdag 18 augustus 2016 11:22 schreef SeLang het volgende:
Ik raak zoek ergens in de wildernis en mijn lichaam wordt opgegeten door een zeldzame gier. Pas na een jaar ofzo beginnen mensen mij te missen, aangezien ze het van mij wel gewend zijn dat ik regelmatig maanden achter elkaar op reis ben zonder telefoon / internet dus niemand vindt het raar dat ze niets van me horen.
Kaasstengels, mini-kaassoufflés, vlammetjes, bitterballen, mini-frikandellen, mini-loempias & kipnuggets.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 09:49 schreef habitue het volgende:
[..]
Welke snacks heb je precies voor ogen? Kaassauffle's ook? Vlammetjes?En sauzen ????
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |