abonnement Unibet Coolblue
pi_164962221
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 10:01 schreef Hexxenbiest het volgende:

Maar eigenlijk kun je in het wereldse leven evengoed buitengesloten worden door familie en vrienden. Als je bijv gaat scheiden en de wederzijdse vrienden kiezen een kant. Als je homoseksueel bent en je familie ziet dat niet zitten (ja, ook bij atheïsten gebeurt dat). Of als je trouwt met iemand van een ander ras die de goedkeuring niet heeft van je familie of vrienden. Zelfs als je iemand beneden je stand trouwt kunnen je ouders je onterven. Dus.
ja, maar dat heeft niks met sektes te maken, omdat er niet een bepaalde groep mensen bepaald dat je wordt "buiten gesloten".
Dan bedoel ik dus een directeur plus nog enkele anderen die de regels etc bepalen.
Aan gezien je binnen gezinnen vaak geen georganiseerde zaken zijn wat allemaal op papier staat etc.

bij het JG wel die hebben een aantal "organen" zoals jullie dat geloof ik noemen?
Die bepalen zo'n beetje tot in de puntjes voor jullie wat wel en niet mag volgens God.
Alles wat in jullie WT tijdschrift of zo staat is volgens hun waar en owee als je buiten dat boekje denkt, dat kan niet.

Neem nu dan toch maar zoiets als het verbod op bloedtransfusie.
Waarom zou God zoiets verbieden?
Denk je dat God het fijner vindt dat iemand sterft zonder bloed transfusie.
Of nog heel wat jaren leeft tot eer van God dankzij een transfusie?
Of als het een atheïst betreft dat diegene nog tijd heeft om tot geloof te komen dankzij een bloedtransfusie?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:20:05 #127
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_164964890
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 13:19 schreef sjoemie1985 het volgende:

Neem nu dan toch maar zoiets als het verbod op bloedtransfusie.
Waarom zou God zoiets verbieden?
Denk je dat God het fijner vindt dat iemand sterft zonder bloed transfusie.
Of nog heel wat jaren leeft tot eer van God dankzij een transfusie?
Of als het een atheïst betreft dat diegene nog tijd heeft om tot geloof te komen dankzij een bloedtransfusie?
Of nà de bloedtransfusie inziet dat God een illusie is... :P

Kan allemaal.
pi_164965699
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 13:19 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

ja, maar dat heeft niks met sektes te maken, omdat er niet een bepaalde groep mensen bepaald dat je wordt "buiten gesloten".
Dan bedoel ik dus een directeur plus nog enkele anderen die de regels etc bepalen.
Aan gezien je binnen gezinnen vaak geen georganiseerde zaken zijn wat allemaal op papier staat etc.
Je hebt het mis als je denkt dat 'niet een bepaald groep mensen bepaalt'. Wanneer ouders hun homoseksuele zoon eruit gooien is dat vaak ook omdat zij zich schamen voor hun omgeving en/of familie. "Wat zullen de mensen wel denken wanneer ik toelaat dat mijn zoon met een man gaat". Wanneer ouders hun kind onterven omdat ze een ander ras trouwen is dat ook om "wat zullen de mensen wel denken". Indirect bepaalt hún groep.

quote:
bij het JG wel die hebben een aantal "organen" zoals jullie dat geloof ik noemen?
Die bepalen zo'n beetje tot in de puntjes voor jullie wat wel en niet mag volgens God.
Alles wat in jullie WT tijdschrift of zo staat is volgens hun waar en owee als je buiten dat boekje denkt, dat kan niet.
Voordat we JG worden zijn we verplicht eerst de bijbel te bestuderen. JG geloven in de beleidvolle slaaf, dat zjn de mensen die 'in verbinding' staan met Jehovah. Wat zij zeggen nemen wij dus voor waar aan, logisch. Als je dat niet gelooft, kun je geen JG zijn. Ook logisch, niet? Waarom zou je dan JG zijn? Als allerlei ideeën en interpretaties worden toegelaten zal er chaos ontstaan. Net als bij de christenheid, één zelfde groep, maar verdeeld in verschillende groepen die hun eigen ideeën hebben. Geen eenheid, chaos. Bij een bedrijf zou men dat mismanagement noemen. Er zijn geen regels.

quote:
Neem nu dan toch maar zoiets als het verbod op bloedtransfusie.
Waarom zou God zoiets verbieden?

Serieus vraag je dit? Ken je gebod van 'neem geen bloed tot u' niet?

quote:
Denk je dat God het fijner vindt dat iemand sterft zonder bloed transfusie.
Of nog heel wat jaren leeft tot eer van God dankzij een transfusie?
Of als het een atheïst betreft dat diegene nog tijd heeft om tot geloof te komen dankzij een bloedtransfusie?
Een van de redenen van dat verbod is dat bloed heilig is. Tuurlijk wil God niet dat je eerder sterft, maar het aardse leven is tijdelijk. Je kunt er eeuwig leven ervoor in de plaats krijgen, geloven ze. Voor sommige mensen is dit leven alles en ze doen alles om langer te leven, ook God ongehoorzaam zijn. Maar ze sterven allemaal uiteindelijk toch. Wat houden ze dan over?
Wat atheïsten betreft, ik heb nog nooit meegemaakt dat ze bloedtransfusie weigeren. :+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2016 16:05:44 ]
pi_164965750
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 15:20 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Of nà de bloedtransfusie inziet dat God een illusie is... :P

Kan allemaal.
Wat bedoel je met illusie?
Je denkt dat een JG na een bloedtransfusie dood gaat ofzo? :D
pi_164966045
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 16:01 schreef Hexxenbiest het volgende:
Voordat we JG worden zijn we verplicht eerst de bijbel te bestuderen.
Dan wordt het eens zachtjesaan tijd dat je daarmee begint. Wat weet jij verder dan wat er in de Bijbel staat ? Niks ! Hoe en wanneer de Bijbel ontstaan is, wie er allemaal hun deel aan hebben bijgedragen ? Niks van dat alles.
quote:
JG geloven in de beleidvolle slaaf, dat zjn de mensen die 'in verbinding' staan met Jehovah.
Zo kan ik het ook. Ik sta in verbinding met Jehovah, maar die verteld me een ander verhaal. Wat nu ?
Neem nu de volgende aanname uit de tijd dat de dieren nog spraken:
quote:
Een van de redenen van dat verbod is dat bloed heilig is.
Heb jij enig idee waarom toen in het brons- en ijzertijd men dacht dat bloed heilig was ? Staat niet in je heilig boek toch ?
Om de een of andere duistere reden dacht men dat de ziel/geest in het bloed zat. Door bloed tot u te nemen ( drinken dus ) dacht men dat de ziel of geest zou over gaan op hen. Het was ooit een gebruik om het bloed van de overwonnene te drinken om zo de kracht en de ziel/geest over te nemen. Men kon dus letterlijk iemands bloed drinken. Zeggen we nog als we iemand grondig haten. Idem dito met slachtvee of afgeschoten wild. Van dit gebruik heeft men later afgezien, maar dit is onder de vorm van een spijsregel blijven bestaan. Moet je wel zeer dom en onwetend zijn deze regel nog na te volgen. Bron: Jehovah. :D

quote:
Tuurlijk wil God niet dat je eerder sterft, maar het aardse leven is tijdelijk. Je kunt er eeuwig leven ervoor in de plaats krijgen, geloven ze. Voor sommige mensen is dit leven alles en ze doen alles om langer te leven, ook God ongehoorzaam zijn. Maar ze sterven allemaal uiteindelijk toch. Wat houden ze dan over?
Dit is té harteloos om op te reageren. Weer eens een voorbeeld van een sekte. :(
pi_164966291
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 16:23 schreef ATON het volgende:

[..]

Dan wordt het eens zachtjesaan tijd dat je daarmee begint. Wat weet jij verder dan wat er in de Bijbel staat ? Niks ! Hoe en wanneer de Bijbel ontstaan is, wie er allemaal hun deel aan hebben bijgedragen ? Niks van dat alles.

[..]

Zo kan ik het ook. Ik sta in verbinding met Jehovah, maar die verteld me een ander verhaal. Wat nu ?
Neem nu de volgende aanname uit de tijd dat de dieren nog spraken:

[..]

Heb jij enig idee waarom toen in het brons- en ijzertijd men dacht dat bloed heilig was ? Staat niet in je heilig boek toch ?
Om de een of andere duistere reden dacht men dat de ziel/geest in het bloed zat. Door bloed tot u te nemen ( drinken dus ) dacht men dat de ziel of geest zou over gaan op hen. Het was ooit een gebruik om het bloed van de overwonnene te drinken om zo de kracht en de ziel/geest over te nemen. Men kon dus letterlijk iemands bloed drinken. Zeggen we nog als we iemand grondig haten. Idem dito met slachtvee of afgeschoten wild. Van dit gebruik heeft men later afgezien, maar dit is onder de vorm van een spijsregel blijven bestaan. Moet je wel zeer dom en onwetend zijn deze regel nog na te volgen. Bron: Jehovah. :D

[..]

Je snapt het niet. Als ik JG niet geloofde was ik geen JG.

quote:
Dit is té harteloos om op te reageren. Weer eens een voorbeeld van een sekte. :(
Het leven is overrated. Er is niet één mens die een kwaliteit leven heeft. Er komt toch een eind aan.

Geen bloedtransfusie betekent tegenwoordig niet dat je dood gaat. Genoeg alternatieven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2016 16:36:45 ]
pi_164966384
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 16:01 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Je hebt het mis als je denkt dat 'niet een bepaald groep mensen bepaalt'. Wanneer ouders hun homoseksuele zoon eruit gooien is dat vaak ook omdat zij zich schamen voor hun omgeving en/of familie. "Wat zullen de mensen wel denken wanneer ik toelaat dat mijn zoon met een man gaat". Wanneer ouders hun kind onterven omdat ze een ander ras trouwen is dat ook om "wat zullen de mensen wel denken". Indirect bepaalt hún groep.

[..]

Voordat we JG worden zijn we verplicht eerst de bijbel te bestuderen. JG geloven in de beleidvolle slaaf, dat zjn de mensen die 'in verbinding' staan met Jehovah. Wat zij zeggen nemen wij dus voor waar aan, logisch. Als je dat niet gelooft, kun je geen JG zijn. Ook logisch, niet? Waarom zou je dan JG zijn? Als allerlei ideeën en interpretaties worden toegelaten zal er chaos ontstaan. Net als bij de christenheid, één zelfde groep, maar verdeeld in verschillende groepen die hun eigen ideeën hebben. Geen eenheid, chaos. Bij een bedrijf zou men dat mismanagement noemen. Er zijn geen regels.

[..]

Serieus vraag je dit? Ken je gebod van 'neem geen bloed tot u' niet?

[..]

Een van de redenen van dat verbod is dat bloed heilig is. Tuurlijk wil God niet dat je eerder sterft, maar het aardse leven is tijdelijk. Je kunt er eeuwig leven ervoor in de plaats krijgen, geloven ze. Voor sommige mensen is dit leven alles en ze doen alles om langer te leven, ook God ongehoorzaam zijn. Maar ze sterven allemaal uiteindelijk toch. Wat houden ze dan over?
Wat atheïsten betreft, ik heb nog nooit meegemaakt dat ze bloedtransfusie weigeren. :+
Het gebod van: neem geen bloed tot u ken ik niet.
Waar staat dit verbod dan? Noemt Jezus dit ook expliciteit dat het dus niet mag?

En waarom zou je het gene dat over bloed eten gelijk stellen met bloedtransfusie?
Kenden ze in die soms al bloedtransfusies?

Graag een keer antwoord op de vraag geven en geen weder vraag stellen BVD :)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_164966472
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 16:01 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Je hebt het mis als je denkt dat 'niet een bepaald groep mensen bepaalt'. Wanneer ouders hun homoseksuele zoon eruit gooien is dat vaak ook omdat zij zich schamen voor hun omgeving en/of familie. "Wat zullen de mensen wel denken wanneer ik toelaat dat mijn zoon met een man gaat". Wanneer ouders hun kind onterven omdat ze een ander ras trouwen is dat ook om "wat zullen de mensen wel denken". Indirect bepaalt hún groep.

[..]

Voordat we JG worden zijn we verplicht eerst de bijbel te bestuderen. JG geloven in de beleidvolle slaaf, dat zjn de mensen die 'in verbinding' staan met Jehovah. Wat zij zeggen nemen wij dus voor waar aan, logisch. Als je dat niet gelooft, kun je geen JG zijn. Ook logisch, niet? Waarom zou je dan JG zijn? Als allerlei ideeën en interpretaties worden toegelaten zal er chaos ontstaan. Net als bij de christenheid, één zelfde groep, maar verdeeld in verschillende groepen die hun eigen ideeën hebben. Geen eenheid, chaos. Bij een bedrijf zou men dat mismanagement noemen. Er zijn geen regels.

[..]

Serieus vraag je dit? Ken je gebod van 'neem geen bloed tot u' niet?

[..]

Een van de redenen van dat verbod is dat bloed heilig is. Tuurlijk wil God niet dat je eerder sterft, maar het aardse leven is tijdelijk. Je kunt er eeuwig leven ervoor in de plaats krijgen, geloven ze. Voor sommige mensen is dit leven alles en ze doen alles om langer te leven, ook God ongehoorzaam zijn. Maar ze sterven allemaal uiteindelijk toch. Wat houden ze dan over?
Wat atheïsten betreft, ik heb nog nooit meegemaakt dat ze bloedtransfusie weigeren. :+
Ik denk dat je juist ook vragen krijgt als ze hun zoon uit huis zetten.
Dus of ze krijgen vragen uit schaamte omdat hun zoon bijvoorbeeld Homo is ofzo.
Of ze krijgen juist vragen van boze of verontwaardigde mensen omdat zij hun zoon (om welke reden dan ook) uit huis zetten, onterven, niks meer mee van doen willen hebben.
hoewel ik dat laatste tegenwoordig eerder verwacht.

Aangezien veel mensen er tegenwoordig wat makkelijker mee omgaan.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_164967046
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 16:40 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Het gebod van: neem geen bloed tot u ken ik niet.
Waar staat dit verbod dan?
Leviticus 17:14 is één tekst.
Als je de rest niet kent...

quote:
Noemt Jezus dit ook expliciteit dat het dus niet mag?

Volgens mij niet expliciet, maar God verandert niet. In zijn ogen is bloed de ziel en dat blijft ook zo. Wil jij beweren dat God in dit opzicht van gedachten is veranderd en bloed in zijn ogen geen ziel meer is en je het dus mag eten?
quote:
En waarom zou je het gene dat over bloed eten gelijk stellen met bloedtransfusie?
Dus als men zegt dat je geen heroïne mag eten, dan mag je het dus wel spuiten?
quote:
Kenden ze in die soms al bloedtransfusies?
Ben ik een kind van twee? :')

Wat is niet duidelijk aan 'bloed is ziel en dus geen bloed tot je nemen'? Moet het specifiek ook "bloedtransfusie" staan? Al vindt men 100 jaar later een ander soort methode uit om bloed in je te krijgen, het blijft dat bloed voor God heilig is.
quote:
Graag een keer antwoord op de vraag geven en geen weder vraag stellen BVD :)
Soms is het echt onvermijdelijk om geen wedervraag te stellen. Vooral bij stomme vragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2016 17:21:07 ]
pi_164967081
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 16:45 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik denk dat je juist ook vragen krijgt als ze hun zoon uit huis zetten.
Dus of ze krijgen vragen uit schaamte omdat hun zoon bijvoorbeeld Homo is ofzo.
Of ze krijgen juist vragen van boze of verontwaardigde mensen omdat zij hun zoon (om welke reden dan ook) uit huis zetten, onterven, niks meer mee van doen willen hebben.
hoewel ik dat laatste tegenwoordig eerder verwacht.

Aangezien veel mensen er tegenwoordig wat makkelijker mee omgaan.
Hoe je het draait of keert, men handelt naar de (ongeschreven) regels van een groep. Jij niet uitgezonderd.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:08:51 #136
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_164967909
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 16:04 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Wat bedoel je met illusie?
Je denkt dat een JG na een bloedtransfusie dood gaat ofzo? :D
Nee natuurlijk niet. JG zijn fysiologisch niet anders dan anderen. Maar een JG kan na een bloedtransfusie, net als anderen, langzaam of ineens gaan inzien dat wat hij aanhangt een illusie is.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:18:51 #137
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_164968085
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 17:18 schreef Hexxenbiest het volgende:
Leviticus 17:14 is één tekst.
Gold alleen voor joden. Die toentertijd in de woestijn leefden. Vandaar ook het verbod op varkensvlees. Dat bederft snel en is gevoelig voor bacteriën. Verder kost het houden van varkens in de woestijn veels te veel voedsel en water. Jullie mogen toch ook varkensvlees eten?

Je vergelijk met Herione gaat mank. Je spuit ook geen zuurkool in je bloed. Transfusies zijn er om mensen te redden. Er zijn JG gestorven vanwege jullie opvatting.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:19:42 #138
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_164968102
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 17:20 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Hoe je het draait of keert, men handelt naar de (ongeschreven) regels van een groep. Jij niet uitgezonderd.
Touché. ^O^
pi_164969527
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 16:36 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Je snapt het niet. Als ik JG niet geloofde was ik geen JG.

[..]

Het leven is overrated. Er is niet één mens die een kwaliteit leven heeft. Er komt toch een eind aan.

Geen bloedtransfusie betekent tegenwoordig niet dat je dood gaat. Genoeg alternatieven.
Is er iets wat je niet begrepen hebt uit mijn post of moet ik het nog eens herhalen ? :(
pi_164981171
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 18:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet. JG zijn fysiologisch niet anders dan anderen. Maar een JG kan na een bloedtransfusie, net als anderen, langzaam of ineens gaan inzien dat wat hij aanhangt een illusie is.
Only omdat hij een bloedtransfusie heeft genomen? Ik zie de link niet.
Hij kan zich juist alleen maar schuldig voelen ofzo (of niet).

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 18:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Gold alleen voor joden. Die toentertijd in de woestijn leefden. Vandaar ook het verbod op varkensvlees. Dat bederft snel en is gevoelig voor bacteriën. Verder kost het houden van varkens in de woestijn veels te veel voedsel en water. Jullie mogen toch ook varkensvlees eten?

Je vergelijk met Herione gaat mank. Je spuit ook geen zuurkool in je bloed. Transfusies zijn er om mensen te redden. Er zijn JG gestorven vanwege jullie opvatting.
Het schijnt bij niemand door te kunnen dringen dat bloed in Gods ogen de ziel is. In het OT, in het jaar 25 vChr., in het jaar 2000. En het blijft zo, ook in het jaar 5000.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 19:21 schreef ATON het volgende:

[..]

Is er iets wat je niet begrepen hebt uit mijn post of moet ik het nog eens herhalen ? :(
Jij bent degene die mij niet heeft begrepen. Ik geloof ze, dus waarom zou ik doen wat jij zegt?
Als jou kind zegt dat hij om 12 uur weer thuis was en het lijkt er ook op en je gelooft hem, zou je dan nog gaan onderzoeken of dat wel zo is?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2016 09:11:38 ]
pi_164981752
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 09:10 schreef Hexxenbiest het volgende:

Het schijnt bij niemand door te kunnen dringen dat bloed in Gods ogen de ziel is. In het OT, in het jaar 25 vChr., in het jaar 2000. En het blijft zo, ook in het jaar 5000.
Niet in Gods ogen, maar in de ogen van de mensen uit de ijzer- en bronstijd. Ondertussen weten we dat dit helemaal niet het geval is. Als de JG's dit nog denken zitten die met hun kennis nog in de bronstijd. Men kan dit als achterlijk bestempelen.
  woensdag 31 augustus 2016 @ 10:02:29 #143
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_164981785
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 09:10 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Only omdat hij een bloedtransfusie heeft genomen? Ik zie de link niet.
Hij kan zich juist alleen maar schuldig voelen ofzo (of niet).
Je mist het punt van discussie. Is verder ook niet belangrijk. Er is geen link. Er zit geen ziel of zo in het bloed en je bent niet ineens een andere mens na een transfusie. Je kunt je wel stukken beter voelen maar dat is wat anders.
quote:
[..]

Het schijnt bij niemand door te kunnen dringen dat bloed in Gods ogen de ziel is. In het OT, in het jaar 25 vChr., in het jaar 2000. En het blijft zo, ook in het jaar 5000.
Sommige Bijbelvertalingen, waaronder de NBG-vertaling, spreken over ‘de ziel is in het bloed’ (zoals in Genesis 9:4 en Deuteronomium 12:23). Wanneer wij het woord ‘ziel’ gebruiken, dan gebruiken we dat meestal in de Griekse filosofische betekenis en niet in de Hebreeuwse betekenis. Het christendom van de eerste eeuwen werd al snel sterk beïnvloed door de Griekse filosofie. Dit liet zijn sporen na in het denken van invloedrijke kerkvaders zoals Origenes en Augustinus. Bij de Griekse filosofen werd de ziel beschouwd als de zetel van het verstand en het gevoel. Het Hebreeuwse woord ziel (nefesj/נפש) betekent in de eerste plaats leven of levenskracht[2]. Het verwijst naar een levend wezen dat ademhaalt[3]. David verwijt Saul (in 1 Samuël 24) dat die erop uit is hem de ziel te ontnemen. Bedoeld wordt ‘zijn leven te nemen’. De Herziene Statenvertaling vertaalt de bovenstaande verzen met leven, zoals ook de meeste Engelse Bijbelvertalingen dan doen[4].


De idee dat mensenbloed iemands persoonlijkheid of ziel zou bevatten is nergens in de Hebreeuwse - of Griekse Bijbel terug te vinden, maar is afkomstig van het heidense Griekse denken.

De JG hangen hier dus een heidense dwaalleer aan.
pi_164982129
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 10:02 schreef hoatzin het volgende:
De idee dat mensenbloed iemands persoonlijkheid of ziel zou bevatten is nergens in de Hebreeuwse - of Griekse Bijbel terug te vinden, maar is afkomstig van het heidense Griekse denken.

De JG hangen hier dus een heidense dwaalleer aan.
Dit is nu net het verschil tussen het N.T. en het O.T. Het N.T. stoelt op het Grieks denken en het O.T. op het Hebreeuws denken. Per slot is het N.T. een Helleense constructie ( met uitzondering van het Marcus evangelie, alhoewel hier ook al invloed te merken is ).
pi_164982238
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 09:58 schreef ATON het volgende:

[..]

Niet in Gods ogen, maar in de ogen van de mensen uit de ijzer- en bronstijd. Ondertussen weten we dat dit helemaal niet het geval is. Als de JG's dit nog denken zitten die met hun kennis nog in de bronstijd. Men kan dit als achterlijk bestempelen.
Waarom zeg je dat het niet in Gods ogen is? Overtuig me.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 10:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je mist het punt van discussie. Is verder ook niet belangrijk. Er is geen link. Er zit geen ziel of zo in het bloed en je bent niet ineens een andere mens na een transfusie. Je kunt je wel stukken beter voelen maar dat is wat anders.

[..]

Sommige Bijbelvertalingen, waaronder de NBG-vertaling, spreken over ‘de ziel is in het bloed’ (zoals in Genesis 9:4 en Deuteronomium 12:23). Wanneer wij het woord ‘ziel’ gebruiken, dan gebruiken we dat meestal in de Griekse filosofische betekenis en niet in de Hebreeuwse betekenis. Het christendom van de eerste eeuwen werd al snel sterk beïnvloed door de Griekse filosofie. Dit liet zijn sporen na in het denken van invloedrijke kerkvaders zoals Origenes en Augustinus. Bij de Griekse filosofen werd de ziel beschouwd als de zetel van het verstand en het gevoel. Het Hebreeuwse woord ziel (nefesj/נפש) betekent in de eerste plaats leven of levenskracht[2]. Het verwijst naar een levend wezen dat ademhaalt[3]. David verwijt Saul (in 1 Samuël 24) dat die erop uit is hem de ziel te ontnemen. Bedoeld wordt ‘zijn leven te nemen’. De Herziene Statenvertaling vertaalt de bovenstaande verzen met leven, zoals ook de meeste Engelse Bijbelvertalingen dan doen[4].


De idee dat mensenbloed iemands persoonlijkheid of ziel zou bevatten is nergens in de Hebreeuwse - of Griekse Bijbel terug te vinden, maar is afkomstig van het heidense Griekse denken.

De JG hangen hier dus een heidense dwaalleer aan.

Je schijnt weer te zijn vergeten dat JG niet in 'ziel' geloven als soul soul. De ziel is de persoon of het dier zelf. Niks persoonlijkheid.
pi_164982574
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 10:35 schreef Hexxenbiest het volgende:
Waarom zeg je dat het niet in Gods ogen is? Overtuig me.
Is uw God dan dom en achterlijk om zo'n onzin te laten optekenen, of zijn het bedenksels van een primitief volk? Vul zelf maar in.
pi_164983473
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 17:18 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Leviticus 17:14 is één tekst.
Als je de rest niet kent...

[..]

Volgens mij niet expliciet, maar God verandert niet. In zijn ogen is bloed de ziel en dat blijft ook zo. Wil jij beweren dat God in dit opzicht van gedachten is veranderd en bloed in zijn ogen geen ziel meer is en je het dus mag eten?

[..]

Dus als men zegt dat je geen heroïne mag eten, dan mag je het dus wel spuiten?

[..]

Ben ik een kind van twee? :')

Wat is niet duidelijk aan 'bloed is ziel en dus geen bloed tot je nemen'? Moet het specifiek ook "bloedtransfusie" staan? Al vindt men 100 jaar later een ander soort methode uit om bloed in je te krijgen, het blijft dat bloed voor God heilig is.

[..]

Soms is het echt onvermijdelijk om geen wedervraag te stellen. Vooral bij stomme vragen.
Overal gaat het over het ETEN van bloed, dus bijvoorbeeld een stuk runder vlees waar nog volop bloed door heen stroomt, dat mochten ze niet eten.
en daarbij wordt dit tegen het volk Israël gezegd dat zij dat niet mogen of de vreemdelingen die bij hun in huis zijn op dat moment.
het waren wetten/ regels voor het volk Israël
En het gaat ook nog eens om dierlijk bloed.
Nergens staat iets over het tot je nemen van menselijk bloed.

als er staat dat je heroïne niet mag eten dan mag je het inderdaad nie eten, maar spuiten zou dan wel mogen.

Maar jij leest alleen leviticus 17: vers 14, maar het is in zulke gevallen ook beter om de teksten er omheen te lezen.
Anders haal je de tekst uit zijn verband en begrijp je de context niet en weet je de helft niet van waar het eigenlijk omgaat.
jij leest alleen: eet geen bloed.
Daarbij staat er ook geschreven aan wie die tekst is gericht :)

[ Bericht 13% gewijzigd door sjoemie1985 op 31-08-2016 13:15:15 ]
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_164983845
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 10:55 schreef ATON het volgende:

[..]

Is uw God dan dom en achterlijk om zo'n onzin te laten optekenen, of zijn het bedenksels van een primitief volk? Vul zelf maar in.
Ik kan niet zeggen dat ik overtuigd ben.....

quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 11:43 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Overal gaat het over het ETEN van bloed, dus bijvoorbeeld een stuk runder vlees waar nog volop bloed door heen stroomt, dat mochten ze niet eten.
en daarbij wordt dit tegen het volk Israël gezegd dat zij dat niet mogen of de vreemdelingen die bij hun in huis zijn op dat moment.
het waren wetten/ regels voor het volk Israël
En het gaat ook nog eens om dierlijk bloed.
Nergens staat iets over het tot je nemen van menselijk bloed.
Als jij nu ook es míjn vragen beantwoordt?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2016 11:59:36 ]
pi_164984146
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 11:58 schreef Hexxenbiest het volgende:
Ik kan niet zeggen dat ik overtuigd ben.....
Hou jij je dan maar bij je domme god die denkt dat de ziel in het bloed zit. :D
pi_164984244
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 12:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Hou jij je dan maar bij je domme god die denkt dat de ziel in het bloed zit. :D
Ik vind dat mensen die niet lezen wat er staat, niet over dom moeten praten. Voor de miljoenste keer, ziel is geen geest of persoonlijkheid. Ziel ben jij, het bloed is jij.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')