Antaris | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:00 |
Een goedemorgen, Wat vinden jullie van dit plan? Ik erger me soms ook aan bijv uitstoot van auto's, zoals bijv. stilstaande taxi's. Wat zijn volgend jullie goede zaken om het luchtkwaliteit te verbeteren? Zelf dacht ik om het binnenstad/centrum te verbieden voor verkeer, alleen groene vrachtwagens en bussen mogen er wel rijden. Het is niet helemaal haalbaar maar lijkt me wel een tof plan. Link: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)tvervuiling-a1514326 | |
myShizzle | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:01 |
Daagt aan | |
Nerdslayer | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:02 |
Milieudefensie ![]() | |
Mystikvm | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:06 |
Goede zaak. Net als in de Urgenda-zaak behoort een overheid te doen wat ze beloven. Als ze daar laks in zijn, dan is het goed dat een partij ze voor de rechter sleept om ze tot actie te dwingen. Als de overheid de middelen heeft om doden als gevolg van slechte luchtkwaliteit te voorkomen, dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat van de overheid verwacht mag worden dat ze deze middelen inzet. | |
Red_85 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:10 |
Moet milieudefensie lekker gaan stemmen op partijen die hun visie en beleid steunen. Of zelf wat gaan oprichten. Dit is alleen maar trollen om het trollen van een stelletje stinkende tofuvretende nietsnutten. | |
xpompompomx | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:11 |
Dit. Na ons de zondvloed! | |
Teydelyk | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:11 |
Ts heeft geen auto en woont niet in het centrum. Wat moet ik dan doen onrendabele arme sloeber, naar huis lopen? Genoeg dingen die ik niet met de fiets kan vervoeren. Honden bijvoorbeeld. | |
Mystikvm | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:15 |
Heeft weinig met trollen te maken. Als de luchtkwaliteit gevaar voor de volksgezondheid oplevert en de overheid doet niets, dan heeft dat alles met laksheid te maken en kan de overheid daar prima voor verantwoordelijk gesteld worden. Voor dit soort zaken is er juist een rechter, om te kijken of de overheid inderdaad in gebreke blijft. Ik snap dat het populair is om alles wat naar 'milieu' en 'natuur' neigt af te gaan zeiken, maar misschien moet je voorbij de boodschapper kijken en naar de boodschap zelf. | |
kipknots | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:20 |
Goede actie. Er zijn nu eenmaal afspraken gemaakt en daar heeft de overheid zich ook aan te houden. En dit gebeurt netjes via de officiele weg. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:21 |
Hij heeft geen auto en woont niet in het centrum en dus is het een 'arme onrendabele sloeber'? Verder inderdaad heel zielig voor je dat je je hond dan voortaan op de fiets mee moet namen. Zo zielig zelfs dat dat belangeijker is dan een schone lucht zou ik zelfs willen zeggen. ![]() | |
1299 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:21 |
Daagt de staat aan ![]() | |
Basp1 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:22 |
Wat snap je niet aan overheids beleid wat gemaakt is wat men zelf niet nakomt en nu door een organisatie op hun eigen falen worden aangesproken? ![]() | |
Red_85 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:22 |
Het is juist populair doen om voor dit soort zaken de bevolking te benadelen. En alles wat die tofuvreters aangrijpen om een overheid te trollen, doen ze. Dat is het soort mens wat er achter zit. Boodschap zelf is prima, meer voor de rest valt het nog wel mee in NL wat voor luchtvervuiling er is. Ga lekker de chinese of vs overheid aanklagen. Voor elke elektra auto die hier op straat komt, voor elke milieuzone die hier wordt ingesteld, komen in china 50 benzineslurpers en 6 kolencentrales voor terug. En rekeningrijden is weer zo'n mooie stropop die continu uit de kast getrokken wordt, maar is alleen maar een symboolmaatregel die milieudefensie echt niet in een beter daglicht gaat stellen voor het grote publiek. Moerdijk en de kolencentrale in Eemshaven. Ga daar lekker tegen ageren. Maar laat je idiote symboolpolitiek lekker oprotten. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:23 |
Het soort mens wat erachter zit ![]() | |
Mystikvm | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:25 |
We wonen toch niet in China, of wel dan? Als de overheid hier zegt de luchtkwaliteit te willen verbeteren en ze doen er te weinig aan, dan kan iemand ze via de rechter aan hun belofte houden. Ik snap niet waarom je dat aan wilt grijpen om je persoonlijke afkeer van mensen die zich met de kwaliteit van onze leefomgeving bezig houden kenbaar te maken. Dat jij een hekel hebt aan tofuvreters wil helemaal niet zeggen dat ze ongelijk hebben. | |
MPC60 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:25 |
Valt wel mee ja? Nederland heeft de ergst vervuilde lucht van Europa. ![]() | |
Red_85 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:27 |
Wat wij hier willen doen gaat echt niet de opwarming van de aarde tegenhouden. Sterker nog, het heeft geen enkele flikker zin als je het niet globaal gaat aanpakken. Zodra china nog steeds kolencentrales bouwt en daar het wagenpark groeit.. wat heeft het dan voor zin hier iedereen nog meer 'milieubelasting' te laten betalen. Want dat is waar het weer op neer gaat komen. Ow ow nou zijn het allemaal hele lieve mensjes... milieudefensie, flikker toch op. | |
Red_85 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:28 |
Peking wel eens gezien? Of LA op een warme zomerdag zonder wind, of wel in Europa in Parijs bijvoorbeeld? Of Bitterfeld? Ruhrgebied? Dat niveau heb je hier in Rotterdam niet eens. Dus wat bazel je? | |
#ANONIEM | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:29 |
Red_85 denk ook dat milieudefensie de bevolking benadeelt. Terwijl de overheid de eigen afspraken mbt vervuilde lucht niet nakomt, oftewel ons allemaal dagelijks in vervuilde lucht laat rondlopen. Milieudefensie klaagt daarom geheel terecht de overheid aan en dan zijn het volgens red_85 tofuvreters die de bevolking benadelen. .... ![]() | |
MPC60 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:30 |
Het gaat dan ook helemaal niet over de opwarming van de aarde, het gaat over de luchtkwaliteit Voor iedereen in Nederland. Lees je wel waar je op reageert of vind je het gewoon leuk om ongefundeerde meningen uit te spugen? | |
Childofthe90s | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:30 |
Milieuzones, gratis parkeren aan de rand van de stad i.c.m. goed en goedkoop openbaar vervoer. Te veel mensen die ov links laten liggen omdat ze liever een kwartier in de file staan dan als sardientjes worden vervoerd, kan ze geen ongelijk geven. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:30 |
Het gaat niet om de opwarming van de Aarde maar om doden die in NL vallen ivm de vervuilde lucht hier en afspraken die daaromtrent zijn gemaakt | |
Red_85 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:31 |
Dit. Maar rekeningrijden is belangrijker. | |
MPC60 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:31 |
Kan mij het schelen wat er in Peking gebeurt, het gaat mij om mijn leefomgeving, wat bazel jij nou allemaal zelf man. ![]() | |
Mystikvm | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:31 |
Het gaat niet om de opwarming. Het gaat er om dat mensen die in de buurt van een snelweg wonen of aan een drukke straat eerder doodgaan door de luchtvervuiling. Blijkbaar vind jij dat niet zo belangrijk, maar er zijn mensen die zich daar wel druk om maken. Bovendien heeft de overheid zich gecommitteerd aan het terugdringen van mensen die eerder doodgaan aan slechte luchtkwaliteit. Als ze dan in gebreke blijven, kan iemand ze gewoon voor de rechter dagen. Ja, nu weten we wel dat jij milieudefensie een stel kneuzen vindt. Maar nogmaals, de boodschapper doet niks af aan de boodschap. Jij probeert hier alleen maar je eigen angst te dat jouw auto onder je kont wordt weggehaald te botvieren op mensen die een belangrijke doodsoorzaak in binnensteden aan de kaak willen stellen. Alsof het hun persoonlijke doel zou zijn om Red_85 een loer te draaien. Je stelt je wel een beetje aan hoor. | |
Red_85 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:32 |
Jou leefomgeving? Die is prima. Zelfs met die lucht is hier de levensstandaard en -verwachting 1 van de hoogste wereldwijd. Daar wel eens over nagedacht? Dit is echt complete onzin. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:33 |
Red_85 woont in Rotterdam en daar zijn onlangs zones ingegaan waar je met oude auto's niet meer in mag komen. Zou dat de reden voor z'n frustratie zijn? ![]() | |
MPC60 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:33 |
![]() Dit is hoe de luchtvervuiling in Europa er uitziet. | |
Mystikvm | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:34 |
Als er in je huurhuis schimmel op de muren zit dan ga je toch ook naar je huisbaas of woningcorporatie? En dan daag je die toch ook voor de rechter als ze zeggen "Ja, hallo, een beetje schimmel? Je moet niet zeiken, in Bolivia hebben ze nog veel meer schimmel op de muren! Fijne dag verder." | |
#ANONIEM | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:35 |
Maar er vallen duizenden onnodige doden per jaar. Met je complete onzin ![]() En los daarvan : de overheid maakt een afspraak en komt deze niet na. Dus worden ze aangeklaagd. Dat is toch alleen maar goed man? | |
Red_85 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:37 |
http://www.ad.nl/bizar/le(...)het-hoogst~aa374127/ Zat landen waar de lucht schoner is, welke achter ons staan. Tevens zie ik Dat 2/3 van de rode centra in het gebied rond NL licht, niet eens NL is. Dat is Vlaanderen en het Ruhrgebied. Rotterdam en de haven is ons centrum. Ga lekker ook bij je buren aankloppen. Hypocrietje. | |
MPC60 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:38 |
Ga zelf lekker bij je buren aankloppen. | |
Red_85 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:39 |
Jij wil schonere lucht hebben... Succes. | |
MPC60 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:39 |
Hebben m'n buren weinig invloed op hoor. ![]() | |
Red_85 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:40 |
Die vallen ook door keukentrapjes. Of ongelukken tijdens het reizen. Overheid kan daar ook wat aan doen. Door keukentrapjes en reizen te beperken. Daar zie ik dan milieudefensie weer niet voor op de bres staan. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:40 |
Red_85 leg nou even het probleem uit van een overheid die wordt aangeklaagd omdat ze zich niet aan afspraken houden... Snap er niks van namelijk. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:41 |
![]() Fijne dag verder he! | |
Red_85 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:41 |
Schijnbaar wel dus. Zie Vlaanderen en het Ruhrgebied. Grenzen gelden niet voor de natuur he. Beetje zuidwester of oostenwind en het vliegt zo deze kant op. Kom jij aan met je rekeningrijden. Nederland prima blauw, maar alsnog stik je de pestmoord. Schijnbaar. | |
Red_85 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:42 |
Jij ook he ![]() ![]() | |
Bosbeetle | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:42 |
Goh bij alle grote steden (en het rurh gebied) is er vervuiling.. vreemd. | |
MPC60 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:43 |
En daarom doen we er maar niks aan? | |
Bosbeetle | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:44 |
Nee natuurlijk moeten we er wat aan doen maar dat kaartje lijkt gepost om te laten zien dat het in nederland erger is dan elders, maar als ik objectief naar dat kaartje kijk kan ik vooral concluderen dat er nederland wat oppervlakte te kort komt. Wat me ook opvalt is dat Berlijn zo schoon is trouwens... | |
#ANONIEM | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:45 |
Leg nou eens uit wat er raar is aan een overheid die aangeklaagd wordt om dat ze zich niet aan afspraken houden. Als er een belangenorganisatie de overheid Wil aanklagen voor die keukentrapjes voor je kan dat ook. Heeft milieudefensie alleen weinig mee te maken. Met schone lucht juist heel veel | |
Bosbeetle | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:47 |
Heeft de regering eigenlijk ook boetes oid gekregen toen urgenda gelijk kreeg? | |
Toefjes | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:47 |
Grappig dat met discussies over de rijksbegroting en overheidsuitgaven er altijd een groep is die "de volgende generaties" naar voren schuift als argument. Tijdens milieu vraagstukken heeft diezelfde groep gewoon schijt aan de volgende generaties. | |
Bosbeetle | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:48 |
Het is ook grappig dat mensen die een groen hart voor het milieu hebben vaak ook voor een volgende generatie zorgen, terwijl het afzien van voortplanting veel beter voor het milieu is aangezien een mens nogsteed een enorme vervuiler is. | |
Mystikvm | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:50 |
De Hokjesman had daar een leuke aflevering over, over de groene, milieubewuste mensen. Gingen ze ook langs bij Milieudefensie, en een man die niks meer met hun te maken wilde hebben (vond ze oubollige hippies). Daar werd ook gewezen op een hart voor het milieu hebben, maar toch meer dan twee kinderen op de wereld zetten, en dat dat eigenlijk gewoon hypocriet is. | |
Toefjes | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:52 |
Het consequent zijn is ver te zoeken. Ik zorg niet voor voortplanting omdat ik gewoon lui ben aangelegd. Bovendien zie ik vaak om me heen dat voortplanting meestal leidt tot alimentatie. | |
Bosbeetle | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:54 |
Wat ik ook grappig vind is dat vele oplossingen neerkomen op nieuwe dingen maken, om de vervuiling van oude auto's tegen te gaan moeten we nieuwe auto's maken. De productie van nieuwe auto's wordt nooit meegerekend. Voor het isoleren van huizen moeten wel plastic producten geproduceerd worden op niet milieu vriendelijke methodes. Als je een hart hebt voor het milieu stook je gewoon minder in een tochtig huis...Milieuvriendelijkheidapps is ook zo iets.. het is zoveel milieu vriendelijker om gewoon je mobiel uit te laten staan of gewoon geen mobiel te nemen. Ik ben helemaal voor de milieu beweging maar ik word vaak een beetje kriegel van de ik wil én alle luxe hebben én milieuvriendelijk zijn. Goed voor het milieu zonder concessies. Of nog een stapje verder milieu vriendelijk zijn om geld te besparen. | |
Teydelyk | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:58 |
Geen mobiel hebben omdat dat niet milieuvriendelijk is ![]() Werkloos? Geen vrienden of familie die je wilt kunnen bellen? | |
SpecialK | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:59 |
Er zijn natuurlijk zeker wel technologisch hoogstaande producten te bedenken die netto milieuvriendelijker zijn. Het is geen zero-sum game. We hebben binnenkort meer elektrische auto's en we staan op het punt autobezit tot verleden tijd te maken (over 5 a 10 jaar). Dat is slechts de transportsector. Reken maar dat dat netto fijnstof, CO2 en andere dingen reduceert. | |
Mystikvm | dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:59 |
Na het werk wil ik inderdaad gewoon zonder broek en shirt op de bank zitten en een boek lezen. Niet nog kinderen ophalen van de opvang. Mijn bijdrage aan het milieu is inderdaad puur uit eigen belang. | |
Bosbeetle | dinsdag 2 augustus 2016 @ 12:04 |
Nee ik heb dat wel maar ik pretendeer niet milieu vriendelijk te zijn. Het zegt gewoon iets over wat milieu vriendelijk tegenwoordig behelst... Wat ik ook zo'n onbegrijpelijke "hype" vind is dat alles wat electrisch is gelijk voor milieuvriendelijk uitgescholden wordt. Er wordt nooit gekeken naar rendement of efficientie van die apparaten. Zo is een boormachine met een stekker veel milieu vriendelijker dan een accuboormachine omdat je via accus meer verliest. En ook wordt er niet naar gekeken hoe die electrische energie dan weer tot stand komt. Er zijn serieus mensen die een elektrische fiets milieuvriendelijk noemen.. ik zou zeggen neem een gewone fiets! Er wordt vaak maar naar 1 laag in het proces gekeken en niet veel dieper en daar irriteer ik me soms wel eens aan... Alle beetje helpen gaat niet meer op als alle beetje 2 lagen dieper eigenlijk meer energie kosten. | |
Toefjes | dinsdag 2 augustus 2016 @ 12:04 |
Rij ook een zuinige auto, omdat ik dan meer bespaar. Kan ik lekker met het milieu-onvriendelijke vliegtuig op vakantie naar verre bestemmingen. Vaak zijn ze daar armer dan hier, dus doe ik wel weer aan ontwikkelingshulp. Krijgen ze daar een eerlijke kans er milieu-technisch net zo'n pestbende van te maken als wij hier. | |
Bosbeetle | dinsdag 2 augustus 2016 @ 12:08 |
Maar hoe zit het met de vervuiling die in china ontstaat voor de delving van grondstoffen voor batterijen van die electrische auto's. En hoe zit het met de hoeveelheid van die grondstoffen, hebben we straks een zware metalen tekort als we niet meer naar olie boren? Goed voorbeeld van zo'n kortizichtige kijk is het amerikaanse beleid ze hebben om beter aan hun milieu eisen te voldoen, delving van bepaalde gronstoffen voor chips verplaatst naar china. Zodat er minder vervuiling is in amerika ![]() We gaan straks gewoon weer dezelfde fouten maken als de laatste 100 jaar met olie maar dan met andere grondstoffen. | |
Mystikvm | dinsdag 2 augustus 2016 @ 12:11 |
En dan druk zetten met diplomaten. Het gebeurt wel. Daarnaast is recycling erg belangrijk, niet alleen hergebruik, maar ook tweedehands verkoop. Deeleconomie, dat soort zaken. Echt niet alle initiatieven leveren per saldo niks op. De slogan 'een beter milieu begint bij jezelf' is nog steeds actueel. Voor veel zaken zijn zeer aantrekkelijke alternatieven beschikbaar die ook een milieuvriendelijke oorsprong hebben. Als je een beetje inkomen hebt en je bent milieubewust, dan kun je daar gewoon voor kiezen. | |
SpecialK | dinsdag 2 augustus 2016 @ 12:16 |
Dat is wat mij betreft een technologisch/politiek probleem, niet zozeer een resource probleem. De accuindustrie staat niet stil en er zal bij een grotere markt beter worden gerecycled. Daarnaast is het zaak om met China en andere industriele landen goede afspraken te maken over uitstoot. Dat is inderdaad kortzichtig maar wel fijn voor de Amerikaanse burger natuurlijk. Ik denk dat de politieke wil om ieders milieu netjes te houden gelijk staat aan de waarde en grootte van de middenklasse van elk land. Die waarde is netto omhoog gegaan en de middenklasse is sterk gegroeid de afgelopen 30 jaar dus ik denk dat het wat dat betreft (in golfbewegingen) de schonere kant op zal gaan. Vooral aangezien steeds meer industrie zich lijkt te richten op energie efficientere producten die gebruik maken van gerecyclede componenten. Ook lijkt eigenaarschap weg te gaan zoals ik al zei. Het effect hiervan is dat consumenten dus niet meer massaal auto's kopen en laten wegrotten en verkopen maar dat grote transportbedrijven van geboorte tot dood verantwoordelijk zijn voor hun kapitaal. Daar ligt een kans voor overheden om bewuste keuzes af te dwingen daar waar individuele burgers veel moeilijk te managen zijn. | |
Bosbeetle | dinsdag 2 augustus 2016 @ 12:24 |
Het is gewoon een erg lastig en complex probleem. Zo is fietsen bijvoorbeeld (met productie van de fiets meegerekend) milieu vriendelijker dan lopen in nederland omdat je met lopen meer energie verbrand en die energie komt weer uit voedsel dat weer niet zo milieuvriendelijk geproduceerd is. Dit soort rare niet makkelijk uit te rekenen dingen (je zou denken lopen is beter) zie je heel veel. | |
SpecialK | dinsdag 2 augustus 2016 @ 12:28 |
Het klopt dat we veel bewuster (en dan bedoel ik niet consumentenbewustzijn alleen maar maar vooral macro-niveau technisch) om moeten gaan met de energie die we kunnen onttrekken uit de planeet of van de zon en dat het geheelplaatje zeker belangrijk is. Ik denk echter dat om op dat punt te komen we eerst modulair dingen efficienter moeten maken. Op dit moment liggen er nl gigantische kansen voor het bedrijfsleven om nieuwe diensten te maken die milieuvriendelijker en goedkoper zijn voor de consument. Waaruit technologie ontstaat die we in de toekomst dus ook kunnen gebruiken voor die holistische aanpak. Maar om op dit moment te springen naar zo'n holistische aanpak zonder die tussenstap is niet praktisch. Ik hoop dat ik niet te vaag ben hiermee maar ik denk dat je slim bent en snap wat ik bedoel. | |
ITrade | dinsdag 2 augustus 2016 @ 12:29 |
Dus wat gebeurd er in realiteit. Bedrijf produceert een x product in Nederland, Nederland scherpt de regels nog net wat aan om "ons milieu" te beschermen. Heel leuk bedacht, nu het gevolg: Bedrijf gaat naar China want daar is het goedkoper en zijn er geen regels. Mensen in Nederland zonder baan (maar wel met schonere lucht! ![]() | |
Bosbeetle | dinsdag 2 augustus 2016 @ 12:33 |
mee eens | |
Captain_Ghost | dinsdag 2 augustus 2016 @ 12:43 |
Je kan op meerdere manieren schoon rijden of energie gaan gebruiken. - Ga op de fiets of neem elektrische auto - woning op nul energie voorzien. - Energiecentrale verplichten in 2030 0% uitstoot opwekken. - geld aan wetenschappelijk besteden voor de technische oplossing voor de scheepsvaart en vrachtwagenpark met 0 uitstoot. Niet iedereen kan zomaar nieuwe auto of woningbouw realiseren. Niet iedereen is rijk genoeg om zoiets te uitvoeren. Natuurlijk kan de overheid kiezen voor de subsidie of investeringen geven. Maar huidige kabinet geven alleen geld weg aan de windemolen die niet veel op levert. (geld verspilling). of maakt verkeerde keuzes. Eigenlijk willen onze kabinet alleen voor zich houden. Daar begint het al mee. [ Bericht 8% gewijzigd door Captain_Ghost op 02-08-2016 12:48:39 ] | |
Basp1 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 12:44 |
In vergelijking met een scooter is het veel milieu vriendelijker, zelfs in vergelijking met korte autoritjes is het nog veel beter, in vergelijking met normaal fietsen idd niet. ![]() | |
Bosbeetle | dinsdag 2 augustus 2016 @ 12:47 |
Maar de vergelijking boeit niet zoveel in dit geval... En dat is wat er dus heel veel gebeurt. Men kiest iets uit om te doen en zoekt daar de meest milieuvriendelijke variant voor. Maar men kiest zelden om het gewoon niet te doen want in de meeste gevallen is dat nog veel milieuvriendelijker. | |
Basp1 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 12:48 |
Dat komt omdat die zogenaamde vrijhandelsverdragen totaal niet bijdragen hieraan, dan moeten bij die verdragen ook de externaliteiten meegenomen gaan worden maar dat komt de grote bedrijven dan niet goed uit. | |
Basp1 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 12:55 |
Met ons welvaartsdogma waarin we vast zitten is een stap terug om iets niet te doen totaal te verklaren. Ik heb zelf al rond de 15 jaar geen auto meer, daarvoor ben ik wel verhuist naar de plaats waar ik werk. Maar velen kijken mij nog steeds vreemd aan als ik zeg dat ik geen auto heb. Ja hoe moet je dan dingen vervoeren, 2* op die fiets of je bestelt een taxi, huurt een auto voor een dag, leent er een het hoeft niet zo moeilijk te zijn, maar je moet je er wel op instellen en ook bijvoorbeeld altijd een langere (vaak voor mij wel ontspannende) reistijd incalculeren. | |
Tocadisco | dinsdag 2 augustus 2016 @ 12:58 |
In dit geval gaat het om verdragen die relatief straightforward zijn, er wordt bijvoorbeeld een harde grens getrokken in wat wel of niet acceptabele concentraties no2 in de lucht zijn, maar dat is helaas niet altijd het geval. Een hoop verdragen zijn een stuk vager over de zaken die ze regelen en ik weet niet of we er nou zo gelukkig van moeten worden dat iemand met zo'n zwak democratisch mandaat als een rechter dat dan verder gaat interpreteren om de overheid vervolgens tot concreet beleid te dwingen. | |
JeMoeder | dinsdag 2 augustus 2016 @ 14:05 |
Daagt aan? Really? Aan de ene kant heeft MD wel een punt, van de stikstofoxiden, ozon en stoffracties die hier in de lucht hangen gaan we collectief vroeger dood. In de Randstad wat meer dan in de rest van Nederland. Wat betreft stoffracties, daar kan de staat niet zo veel aan doen: veel van het stof komt overwaaien uit het buitenland. Nederland heeft wel degelijk de slechtste luchtkwaliteit van Europa. Smog is niet de enige 'luchtkwaliteit' die er is. Regionaal gezien doet alleen de Po-vlakte in Italië het slechter dan de Randstad/Roergebied/Vlaanderen. | |
Hathor | dinsdag 2 augustus 2016 @ 14:08 |
Dan neem je een skateboard of rollerskates en laat je de hond trekken, net als Cesar Milan. | |
JeMoeder | dinsdag 2 augustus 2016 @ 14:09 |
De veestapel is de grootste boosdoener, daar is ons wagenpark niets bij. Symboolpolitiek, die elektrische auto's. | |
SpecialK | dinsdag 2 augustus 2016 @ 14:31 |
Leg eens uit welk aspect van de veestapel de grote boosdoener is dan. CO2? | |
Tocadisco | dinsdag 2 augustus 2016 @ 15:48 |
Ammoniak: http://www.rivm.nl/Docume(...)itstoot_fors_gedaald | |
ietjefietje | dinsdag 2 augustus 2016 @ 16:05 |
dit dus | |
ietjefietje | dinsdag 2 augustus 2016 @ 16:08 |
De mensen die zich druk maken om het milieu zijn vaak degenen die zonder slag of stoot duizenden immigranten toelaten en zich never nooit niet afvragen, hoeveel vervuiling die weer gaan veroorzaken. | |
Antaris | dinsdag 2 augustus 2016 @ 16:14 |
Leuke topic, al zeg ik het zelf :-) Veel interessante opmerkingen en meningen. Ik had deze topic in haast gemaakt, mijn excuses voor de fouten. | |
crystal_meth | dinsdag 2 augustus 2016 @ 16:19 |
Die 134 kiloton komt neer op 33 kg ammoniak per hectare (voor de volledige oppervlakte van Nederland). Best veel... | |
Bosbeetle | dinsdag 2 augustus 2016 @ 16:20 |
Jij denkt wel heel lokaal... ![]() | |
crystal_meth | dinsdag 2 augustus 2016 @ 16:49 |
En kijk jij naar de extra energie en de grondstoffen nodig om het extra voedsel te kweken als je een gewone ipv elektrische fiets gebruikt? Herinnert me aan de claim dat tabak waardevolle landbouwgrond in beslag neemt, waarbij men vergeet dat niet-rokers gemiddeld enkele kilo's meer wegen, en je 50 keer meer landbouwgrond nodig hebt om het extra voedsel voor die niet-roker te verbouwen dan nodig is voor de tabak van de gemiddelde roker. Of dat bericht onlangs, dat gebrek aan beweging wereldwijd jaarlijks 50 miljard kost. Wat we zouden besparen als iedereen een uur per dag zou bewegen (wandelen ..). Dat komt neer op 3 eurocent per persoon per dag. Hoeveel eten koop je met 3 eurocent, genoeg voor een uurtje wandelen? (natuurlijk is niet roken en meer bewegen goed voor de gezondheid, wat belangrijker is dan vermeende economische voordelen) | |
Bosbeetle | dinsdag 2 augustus 2016 @ 16:51 |
Jup daarom is de fiets zo'n goed voorbeeld omdat je je daar heel efficient mee kunt voortbewegen. Het is efficienter om het voedsel --> mens --> fiets te doen dan voedsel --> mens --> electriciteit + fiets. Vooral omdat er zo veel verloren gaat in het batterij energie en motor departement. Zoals ik al eerder aangaf gewoon zonder motor fietsen is zelfs efficienter dan lopen. | |
crystal_meth | dinsdag 2 augustus 2016 @ 17:47 |
Een amerikaan eet gemiddeld 2700 kcal per dag, wat neerkomt op 3.14 kWh. Hij betaalt daar ongeveer 8$ voor, of 2.5$ per kWh. De elektriciteitsprijs in de VS is gemiddeld 0.128$ per kWh. Voedsel is dus 20 keer duurder dan elektriciteit voor dezelfde energieinhoud. Er zijn inderdaad verliezen bij het laden van de batterij en een motor is niet 100% efficient, maar datzelfde geldt voor het lichaam, als je spieren 100W leveren verbruikt je lichaam een meervoud daarvan aan energie. Kijk bvb naar de Tour de france, gemiddelde output van de renners in de vlakke etappes is 218W. (bron) Een etappe van vijf uur (geen idee wat het gemiddelde is) komt dus neer op zowat 1.1 kWh, of minder dan 1000 kcal. Maar ze eten per dag wel zo'n 3000 kcal meer dan een normale mens, en verliezen meestal gewicht tijdens de Tour, dus het rendement zal niet meer dan 1/3 bedragen. Een batterij + motor haalt dat rendement ook, de prijsverhouding van voedsel/elektriciteit gaat dus niet kleiner worden, gewoon fietsen blijft 20 keer duurder dan elektrisch. Wanneer je rekening houdt met de kostprijs van de fiets (en vooral de batterij) kan elektrisch rijden wel duurder uitkomen, dat hangt ook af van het gebruik. | |
JeMoeder | dinsdag 2 augustus 2016 @ 18:55 |
Nee, methaan (ergste broeikasgas ooit), stikstofdioxiden en ammoniak (verzuring van de grond en oxiderende stoffen in de lucht). | |
SpecialK | woensdag 3 augustus 2016 @ 07:40 |
Een concentratie/opvang probleem. Inherent beter op te lossen bij grote bedrijven dan bij individuele consumenten. | |
Bosbeetle | woensdag 3 augustus 2016 @ 09:07 |
Ah het zal er om hangen ik denk trouwens dat de hoeveelheid kWh die bij de tour getrapt wordt een beetje van een andere orde is dan wat iemand in nederland trapt. Trouwens ging ik ook uit van nederland in bergachtig gebied zal het wel weer anders liggen. En zo zie je maar weer dat het gewoon niet makkelijk is om goed voor het milieu te zijn. |