Socialisten, bij wie de mond overloopt van het woord eerlijkheid, kunnen hun standpunten alleen onderbouwen met hele lappen tekst. Zij grijpen tenslotte doorlopend in in de markt en maken zo de maatschappij onnodig complex.quote:Op woensdag 27 juli 2016 19:07 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Juist, begin maar in het libertarisme topic. Daar bestaan meer dan de helft van de tegengeluiden uit one-liners.
Dat is traditie bij links, hele lappen dialectiektisch materialisme met zelfverzonnen vakjargon zodat het er heel indrukwekkend uitziet, metafysica is er jip en janneke bij. Bepaalde user hier doet dat erg goed, hele lappen aan copy past data neerzetten zonder duidelijk te maken wat nu het punt is wat hij wil maken. Wolfgang Leonhard haalde dit in de jaren 50 al onderuit door aan te tonen dat het puur lege statements zijn die verder geen inhoudelijke waarde hebben maar slechts dienen om te rechtvaardigen, het construct bouwt op een soort pseudo Kantiaanse woordenbrij vol met het zo als ik zei, zelfverzonnen vakjargon. Dit is een soort autoimmunisatie, de persoon die vraag wat het punt nu is of wat je nu probeerd te zeggen kan je zo als dom verkopen.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Socialisten, bij wie de mond overloopt van het woord eerlijkheid, kunnen hun standpunten alleen onderbouwen met hele lappen tekst. Zij grijpen tenslotte doorlopend in in de markt en maken zo de maatschappij onnodig complex.
Door zo te denken is het onvoorstelbaar dat er mensen zijn voor wie interactie iets vrijwilligs is.
Als je gelooft in de markt in plaats van een maakbaarheidsideaal dan is het heel eenvoudig om ook korte antwoorden te geven.
Omgekeerd is juist door mainstream economen, die ik maar even de kernspelers van de rechtse neo-liberale ideologie noem, hetzelfde gedaan. Namelijk, al datgene wat complex is en hun versimpelde beeld van de macro-economische werkelijkheid (i.e. hun economische groei-modellen) verstoort reduceren tot 'externaliteiten'. Ik zou eerder zeggen dat jouw versimplificering van de term 'vrijheid' geconstrueerd is dan de nuance die daar vervolgens in is aangebracht.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Socialisten, bij wie de mond overloopt van het woord eerlijkheid, kunnen hun standpunten alleen onderbouwen met hele lappen tekst. Zij grijpen tenslotte doorlopend in in de markt en maken zo de maatschappij onnodig complex.
Door zo te denken is het onvoorstelbaar dat er mensen zijn voor wie interactie iets vrijwilligs is.
Als je gelooft in de markt in plaats van een maakbaarheidsideaal dan is het heel eenvoudig om ook korte antwoorden te geven.
Een blik op bijna 50 delen van het libertarisme draadje bewijst het tegendeel. Daar plempen zowel voor- als tegenstanders hele lappen tekst.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Socialisten, bij wie de mond overloopt van het woord eerlijkheid, kunnen hun standpunten alleen onderbouwen met hele lappen tekst. Zij grijpen tenslotte doorlopend in in de markt en maken zo de maatschappij onnodig complex.
Door zo te denken is het onvoorstelbaar dat er mensen zijn voor wie interactie iets vrijwilligs is.
Als je gelooft in de markt in plaats van een maakbaarheidsideaal dan is het heel eenvoudig om ook korte antwoorden te geven.
https://www.quora.com/Does-a-free-market-existquote:The traditional economic definition of a free market is one in which there are no barriers to either entry or exit. Not everyone subscribes to this definition, however, as Rob Weir's answer indicates. Some people view a "free market" as one in which the government imposes no restrictions.
This discrepancy in definitions separates, in general, what we call left-wing-free market economics from right-wing free market economics. In the former, these economists typically use the "no barrier" definition of free markets, which requires active government intervention to keep large players from engaging in anti-competitive behavior. For the right-wing free-market economist the crucial element is the lack of government involvement in setting the terms of the deal.
Then aside from these two basic schools there is the question of whether two parties can truly trade freely. One can examine almost any trade and see where an externality is present, and that says nothing about whether one of the parties possesses superior market power and is using that to extract advantage from the other. Put another way, in nearly every trade someone, by virtue of their "market position", is extracting more value from the trade than the value of the good or service itself. Each economist measures and deems the importance of this differently. Some would again argue, so long as the parties consent that the market is free. Others would argue that some persons are coerced into consent.
I suspect as with most things, the truth is neither of these positions, but some awkward admixture of the two.
http://www.newyorker.com/magazine/2010/08/30/covert-operationsquote:Kochs’ subsidization of a pro-corporate movement fulfills, in many ways, the vision laid out in a secret 1971 memo that Lewis Powell, then a Virginia attorney, wrote two months before he was nominated to the Supreme Court. The antiwar movement had turned its anger on defense contractors, such as Dow Chemical, and Ralph Nader was leading a public-interest crusade against corporations. Powell, writing a report for the U.S. Chamber of Commerce, urged American companies to fight back. The greatest threat to free enterprise, he warned, was not Communism or the New Left but, rather, “respectable elements of society”—intellectuals, journalists, and scientists. To defeat them, he wrote, business leaders needed to wage a long-term, unified campaign to change public opinion.
Charles Koch seems to have approached both business and politics with the deliberation of an engineer. “To bring about social change,” he told Doherty, requires “a strategy” that is “vertically and horizontally integrated,” spanning “from idea creation to policy development to education to grassroots organizations to lobbying to litigation to political action.” The project, he admitted, was extremely ambitious. “We have a radical philosophy,” he said.
In 1977, the Kochs provided the funds to launch the nation’s first libertarian think tank, the Cato Institute. According to the Center for Public Integrity, between 1986 and 1993 the Koch family gave eleven million dollars to the institute. Today, Cato has more than a hundred full-time employees, and its experts and policy papers are widely quoted and respected by the mainstream media. It describes itself as nonpartisan, and its scholars have at times been critical of both parties. But it has consistently pushed for corporate tax cuts, reductions in social services, and laissez-faire environmental policies.
Doe dit toch niet. Het impliceert dat je het wel allemaal begrijpt. Dat is wat hoogmoedig m.i.quote:
nogmaals, voer jij je eigen discussiesquote:Op donderdag 28 juli 2016 16:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Doe dit toch niet. Het impliceert dat je het wel allemaal begrijpt. Dat is wat hoogmoedig m.i.
Volgens mij beweert hij zoiets ook niet. Maar we wachten het af.
Ik vraag me af hoelang je dit nog kunt doen. Het schept niet echt een basis voor iets constructiefs.quote:Op donderdag 28 juli 2016 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
nogmaals, voer jij je eigen discussies
Nog twee zinssnedes uit dat zeer invloedrijke document/memoquote:Op donderdag 28 juli 2016 16:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Doe dit toch niet. Het impliceert dat je het wel allemaal begrijpt. Dat is wat hoogmoedig m.i.
Volgens mij beweert hij zoiets ook niet. Maar we wachten het af.
Edit: zo te zien beweert ie dat wel. Maar we wachten het af. Er lijkt me in jouw post sprake van een zogenaamd vals dilemma (drogreden) omdat die twee begrippen die jij noemt enkel van toepassing zijn op de evolutieleer en niet op de al dan niet vrije markt als zodanig.
Met de Franse slag*. Gevoelsmatig zeg ik daar ja tegen. Maar is er ook bewijsmateriaal dat dat the way to go is?quote:Op donderdag 28 juli 2016 16:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
Er is maar een soort markt die vrij is. Laisser-faire is een in de economie gebruikelijke uitdrukking voor de vrijheid van productie en (handels)verkeer; letterlijk is de betekenis ongeveer "maar op zijn beloop laten, maar laten gaan, de vrije hand laten", het tegengestelde dus van dirigisme en interventionisme.
Gezond verstand. Iedereen is primair op zijn eigen belang uit.quote:Op donderdag 28 juli 2016 16:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Met de Franse slag. Gevoelsmatig zeg ik daar ja tegen. Maar is er ook bewijsmateriaal dat dat the way to go is?
Wat kartelvorming in de hand werkt. Ik moet zeggen dat ik net even snel de Wiki over het economisch denken heb doorgenomen en dat ik dat herken als een lappendeken van meningen van grote denkers maar dat een consensus ver te zoeken is als ik mij niet vergis. Eigenlijk weten we het niet en economie is geen wetenschap (wat ik al wist) maar vooral een kwestie van belangenbehartiging (wat jij beweert). Lastig hoor. Als je een economie als een kwestie van herverdeling ziet (wat misschien iets te simpel is) dan is het van belang dat je zoveel mogelijk invloed krijgt om aan de juiste touwtjes te trekken. Het is ook alweer een ding wat in de basis niet eerlijk is. Zoals eigenlijk alles in het leven.quote:Op donderdag 28 juli 2016 16:44 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Gezond verstand. Iedereen is primair op zijn eigen belang uit.
Op wat is dit een reactie?quote:Op donderdag 28 juli 2016 16:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
Er is maar een soort markt die vrij is. Laisser-faire is een in de economie gebruikelijke uitdrukking voor de vrijheid van productie en (handels)verkeer; letterlijk is de betekenis ongeveer "maar op zijn beloop laten, maar laten gaan, de vrije hand laten", het tegengestelde dus van dirigisme en interventionisme.
Het is in ieder geval de letterlijke tekst van de inleiding van deze:quote:Op donderdag 28 juli 2016 17:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Op wat is dit een reactie?
Er ontbreken ook een aantal meewerkend en lijdende voorwerpen in de stelling, evenals het onderwerp.
Het principe van vraag en aanbod is logisch en natuurlijk. Verder is de marktideologie compleet geconstrueerd. En dan met name het onderwerpen aan de resultaten van de markt. De logica dat wat iemand volgens de markt aan inkomen krijgt de optelsom is van wat men bereidt is diegene te betalen is puur geconstrueerd en één groot fabeltje. Het principe van homo economicus wordt niet voor niets keer op keer neergesabeld in de sociale wetenschap..quote:Op donderdag 28 juli 2016 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je de markt ziet als politiek construct, als iets kunstmatigs dus, dan heb je het echt niet begrepen. Dat is alsof je denkt dat erg geen evolutie is maar intelligent design.
Laissez-faire is een reactie geweest op overheidsingrepen in Frankrijk. Het bepleit een passieve houding van een overheid richting de economie. In het directief 'laissez-faire' is de protagonist ook de overheid. Met andere woorden: er zijn geen moderne markten zonder overheden. Markten zoals ze er nu zijn zijn gecrëeerd of gefaciliteerd door overheden. Er van uitgaan dat je nu nog terug kan naar vrije markten is naïef. Zoals ik al stelde is marktwerking heel anders dan 'de vrije markt' en de marktideologie waar deze op leunt. Vrije markten zoals jij ze bepleit zijn een utopie in een geglobaliseerde samenleving. In een geglobaliseerd kapitalisme zal van absolute vrijheid in een markt nooit sprake zijn, en wordt de status van optimale vrijheid altijd bereikt met een bepaalde mate van overheidsinterventie.quote:Op donderdag 28 juli 2016 16:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
Er is maar een soort markt die vrij is. Laisser-faire is een in de economie gebruikelijke uitdrukking voor de vrijheid van productie en (handels)verkeer; letterlijk is de betekenis ongeveer "maar op zijn beloop laten, maar laten gaan, de vrije hand laten", het tegengestelde dus van dirigisme en interventionisme.
Kan het zijn dat we jou een tijdje gemist hebben? Ik vind het trouwens (nog steeds) erg goed wat je schrijft. Had ik al eens gezegd geloof ik. Welkom terug.quote:Op donderdag 28 juli 2016 17:21 schreef keste010 het volgende:
[..]
Het principe van vraag en aanbod is logisch en natuurlijk. Verder is de marktideologie compleet geconstrueerd. En dan met name het onderwerpen aan de resultaten van de markt. De logica dat wat iemand volgens de markt aan inkomen krijgt de optelsom is van wat men bereidt is diegene te betalen is puur geconstrueerd en één groot fabeltje. Het principe van homo economicus wordt niet voor niets keer op keer neergesabeld in de sociale wetenschap..
Dank je wel! Ik ben inderdaad een jaartje uit de running geweest. Keek vandaag voor het eerst weer eens op FOK in tijden en zag meteen al een sterk staaltje rechtse fact-free posts waar ik graag even op in ging.quote:Op donderdag 28 juli 2016 17:33 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Kan het zijn dat we jou een tijdje gemist hebben? Ik vind het trouwens (nog steeds) erg goed wat je schrijft. Had ik al eens gezegd geloof ik. Welkom terug.
De markt qua betalen naar bereid wat men is te betalen en inkomen is natuurlijk compleet verstoord door cao's. Toch zie je dat mensen met bijzonder gevraagde skills en die kunnen onderhandelen zeer goed betaald worden. Het zijn niet alleen je skills op productiegebied die bepalend zijn, maar ook je onderhandelingsskills.quote:Op donderdag 28 juli 2016 17:21 schreef keste010 het volgende:
[..]
Het principe van vraag en aanbod is logisch en natuurlijk. Verder is de marktideologie compleet geconstrueerd. En dan met name het onderwerpen aan de resultaten van de markt. De logica dat wat iemand volgens de markt aan inkomen krijgt de optelsom is van wat men bereidt is diegene te betalen is puur geconstrueerd en één groot fabeltje. Het principe van homo economicus wordt niet voor niets keer op keer neergesabeld in de sociale wetenschap..
Dat hele volksstammen problemen hebben dit te accepteren is correct, zo zijn er ook hele volksstammen die menen dat een samenleving zonder de bezielende invloed van Islam of christendom niet mogelijk is. Mensen geloven nu eenmaal vaak in ongefundeerde zaken.quote:Op donderdag 28 juli 2016 17:32 schreef keste010 het volgende:
[..]
Laissez-faire is een reactie geweest op overheidsingrepen in Frankrijk. Het bepleit een passieve houding van een overheid richting de economie. In het directief 'laissez-faire' is de protagonist ook de overheid. Met andere woorden: er zijn geen moderne markten zonder overheden. Markten zoals ze er nu zijn zijn gecrëeerd of gefaciliteerd door overheden. Er van uitgaan dat je nu nog terug kan naar vrije markten is naïef. Zoals ik al stelde is marktwerking heel anders dan 'de vrije markt' en de marktideologie waar deze op leunt. Vrije markten zoals jij ze bepleit zijn een utopie in een geglobaliseerde samenleving. In een geglobaliseerd kapitalisme zal van absolute vrijheid in een markt nooit sprake zijn, en wordt de status van optimale vrijheid altijd bereikt met een bepaalde mate van overheidsinterventie.
Ik neem trouwens maar aan dat als je niet meer reageert over de opmerking over lange teksten dit een losse flodder was?
Juist. Goed, door die laatste opmerking zijn we wel weer klaar. De arrogantie...quote:Op donderdag 28 juli 2016 17:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De markt qua betalen naar bereid wat men is te betalen en inkomen is natuurlijk compleet verstoord door cao's. Toch zie je dat mensen met bijzonder gevraagde skills en die kunnen onderhandelen zeer goed betaald worden. Het zijn niet alleen je skills op productiegebied die bepalend zijn, maar ook je onderhandelingsskills.
Verder sociaal en wetenschap is een gotspe, weinig tot niets wetenschappelijks daaraan.
Dat laatste daar beschuldigt men elkaar niet geheel onverwacht over en weer van.quote:Op donderdag 28 juli 2016 17:37 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dank je wel! Ik ben inderdaad een jaartje uit de running geweest. Keek vandaag voor het eerst weer eens op FOK in tijden en zag meteen al een sterk staaltje rechtse fact-free posts waar ik graag even op in ging.
Dat is wel een beetje lastig inderdaad. Die alwetende arrogantie. Die pretentie. Maar laat je daar niet door weerhouden om je zegje te doen. Het zal een lange moeilijke queeste worden. En daar moet je zin in hebben.quote:Op donderdag 28 juli 2016 17:45 schreef keste010 het volgende:
[..]
Juist. Goed, door die laatste opmerking zijn we wel weer klaar. De arrogantie...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |