abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 juli 2016 @ 09:59:54 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_163899924
De voorzitter van de politiebond heeft zijn neus vol van de goednieuws show van politiek en justitie. De waarheid is dat de burger geen nut meer ziet in het doen van aangifte.

quote:
De politie loopt jaarlijks honderdduizenden aangiftes mis, omdat slachtoffers van misdrijven niet naar de politie stappen. Ze denken dat er toch niets met hun aangifte gebeurt.
Ik ben de goednieuwsshow van justitie zat - Gerrit van de Kamp, voorzitter politievakbond ACP
Politie en justitie stellen al jaren dat Nederland veiliger wordt, omdat er steeds minder aangiftes binnenkomen. Maar uit een recent verschenen stuk van het ministerie van Veiligheid en Justitie blijkt dat die daling deels is te wijten aan aangiftemoeheid onder burgers.

In het stuk staat dat de aangiftebereidheid de laatste tien jaar spectaculair is gedaald: 'Als deze in 2014 op het niveau van 2005 had gelegen, zou de politie circa 300.000 aangiftes meer hebben ontvangen.'

Vorig jaar registreerde de politie 1 miljoen misdrijven, terwijl dat er in 2005 nog ruim 1,3 miljoen waren. ,,Dit bewijst dat Nederland helemaal niet veiliger wordt", stelt Gerrit van de Kamp, voorzitter van politievakbond ACP. ,,Ik ben de goednieuwsshow van justitie zat. Het is schokkend dat honderdduizenden Nederlanders geen aangifte meer doen van strafbare feiten."

Ook Slachtofferhulp Nederland is bezorgd. ,,Zonder aangifte start de politie geen onderzoek, behalve bij huiselijk geweld", zegt woordvoerder Eline Buijs. ,,Daders kunnen dan niet gepakt en gestraft worden."

Uit slachtofferenquêtes van het CBS blijkt dat vorig jaar van 27 procent van de misdrijven aangifte werd gedaan bij de politie. Tien jaar eerder was dat nog 35 procent. Vooral van vandalisme en bedreiging wordt tegenwoordig nauwelijks nog aangifte gedaan.

Van de Kamp schrijft de daling van de aangiftebereidheid onder meer toe aan de sluiting van tweehonderd politiebureaus. ,,Sinds de start van de Nationale Politie is de afstand tussen burgers en politie groter geworden.

Het ministerie van Veiligheid en Justitie bevestigt de zorgen over aangiftemoeheid. Deze zomer wordt een onderzoek afgerond naar de oorzaken van de dalende aangiftebereidheid, zegt een woordvoerder.

Ambtenaren van het ministerie schrijven dat 'veel mensen met een lage opleiding, lage sociale status en korte aanwezigheid in Nederland niet goed de weg weten naar de instanties en instituties van het recht'.

Uit de slachtofferenquêtes komt naar voren dat mensen twijfelen of de politie wel actie onderneemt. 'De aangifte wordt toch opzij gelegd', en 'we horen er nooit meer iets over', zijn veelgehoorde reacties.
http://www.tubantia.nl/al(...)a-misdrijf-1.6208968

Politiek van nieuw flinks tot conservatief rechts is al decennia lang bezig met het roepen van strenger straffen, (imho alleen maar om meer geld op te kunnen halen met verkeersboetes) maar men moet zich focussen op hoger oplospercentage.
Burgers hebben geen enkel vertrouwen meer in justitie, die zien namelijk dat aangifte doen geen zin heeft.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_163900010
Het begint gewoon eng te worden hoe vaak ik gelijk krijg.
pi_163900098
Tijd voor Wilders _O_
pi_163900123
quote:
11s.gif Op donderdag 21 juli 2016 10:05 schreef Braindead2000 het volgende:
Het begint gewoon eng te worden hoe vaak ik gelijk krijg.
Even een correctie, je hebt natuurlijk gelijk, maar helaas krijg je het nog niet.
"onze" bestuurders vinden dat ze het zo goed doen :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_163900222
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 10:10 schreef TheJanitor het volgende:
Tijd voor Wilders _O_
Wat gaat die doen dan?
pi_163900263
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 10:18 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat gaat die doen dan?
Een politiestaat optuigen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_163900327
Joh, je meent het.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_163900340
quote:

[..]

Wat gaat die doen dan?
Die is niet bang criminaliteit/allochtonen aan te pakken.
  donderdag 21 juli 2016 @ 10:25:35 #10
450978 MisterMaster
Money destroys the world
pi_163900342
quote:

[..]

Wat gaat die doen dan?
Hopelijk niet pappen en nathouden maar ingrijpen. En niet alleen maar zijn afschuw en medeleven betonen aan de nabestaanden zoals die Pinnokio die er nu staat ons voor te liegen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
'De mens leert uit de geschiedenis dat de mens niets leert uit de geschiedenis.'
'Geboren worden is een nodeloos storende episode in de gelukzalige rust van het niets.'
  donderdag 21 juli 2016 @ 10:28:20 #11
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_163900398
Dit voelde ik al die tijd al in mijn rommelende onderbuik.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_163900429
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 10:28 schreef Mani89 het volgende:
Dit voelde ik al die tijd al in mijn rommelende onderbuik.
Nou, en ook omdat dat al eerder in verschillende actualiteitenprogramma's is voorbij gekomen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_163900620
Het is ook helemaal niet de moeite waard om aangifte te gaan doen, ik sta nog liever een uur in de rij voor een kassa bij de AH.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_163900646
Ik quote even de kern van het artikel hoor:
quote:
Maar uit een recent verschenen stuk van het ministerie van Veiligheid en Justitie blijkt dat die daling deels is te wijten aan aangiftemoeheid onder burgers.
Criminaliteit daalt dus wel, maar minder dan gesteld. Goed bezig dus ^O^
pi_163900730
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 10:25 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Die is niet bang criminaliteit/allochtonen aan te pakken.
Ja, hoe?
pi_163900809
quote:

[..]

Wat gaat die doen dan?
Aangfite.
Ja doei.
pi_163900830
Ik heb wel eens het advies gekregen van de politie om geen aangifte te doen nadat ik een paar stompen in mijn gezicht kreeg van een tokkie een paar straten verderop. Want dan krijgt hij al je gegevens...
Ik liep 's nacht naar huis vanaf een vriend en dat vond die tokkie verdacht dus vond hij het nodig me wat klappen te geven. :')
pi_163900926
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 10:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, hoe?
Meer geld en autoriteit naar de politie.
  donderdag 21 juli 2016 @ 11:00:00 #19
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_163900948
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 10:43 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

En het andere deel door bepaalde misdrijven buiten de statistieken te houden... Dat er statistische trucs toegepast worden is al een tijdje bekend.
pi_163901097
En als je dan een keer aangifte doet dan gebeurd er simpelweg geen klap mee.

Zelf jaren terug ook meegemaakt, voor duizenden euro's aan audio uit mn auto gejat.
Op de vele stekkers die men (dat moet ik de boeven wel nageven :+ ) netjes losgekoppeld had zaten mogelijk vingerafdrukken.

De politie had alleen maar even hoeven kijken of er vingerafdrukken op zaten en die door een database te gooien. De kans dat die vingerafdrukken er zaten leek mij redelijk groot, maar de politie deed er niets mee. Ook niet toen ik er om vroeg. Spullen uiteraard nooit meer teruggezien.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_163901184
Lijkt mij geen nieuws. Het oplospercentage is belachelijk laag.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_163902642
quote:
Maar uit een recent verschenen stuk van het ministerie van Veiligheid en Justitie blijkt dat die daling deels is te wijten aan aangiftemoeheid onder burgers.
Toch knap dat mensen zulke verkeerde conclusies weten te trekken. Natuurlijk gaat het niet goed met het oplospercentage als je het ministerie laat kapen door de corrupte incompetenten van de VVD. Maar dat wil niet zeggen dat de criminaliteit niet daalt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 21 juli 2016 @ 12:21:46 #23
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_163902819
De oplossingspercentages van de politie zijn nou niet bepaald indrukwekkend - je zou denken dat als er minder aangiftes zijn dat percentage zou stijgen, wat de vraag oproept "wat DOEN die politiemensen eigenlijk de hele dag?"

Vroeger, toen ik nog in Rotjeknor woonde, zag ik regelmatig de wijkagent voorbij kuieren. Die man kende zijn pappenheimers en zag het als er iets vreemds was. Nu zie ik af en toe een politiebusje langsrijden; dan lijkt het me toch dat je veel minder ziet en vooral dat je veel minder HOORT; gewoon een 'praatje pot' met de burgers is er niet meer bij.

MAAR HEE, dat is maar goed ook; 'de politiek' heeft al een aantal gevangenissen weg (nou ja, de Belgen huren er wat) en wil er een aantal sluiten. Want het is goedkoper om niets te doen en zelfs goedkoper om criminelen in een hotel te zetten dan in een gevangenis .....

De politie is vooral bezig met zichzelf de laatste tijd; een reorganisatie die al veel langer duurt dan gedacht en natuurlijk ook heel erg veel meer kost. Maar het levert geen ene malle moer op.

We moeten MEER BLAUW OP STRAAT en dan wel letterlijk; gewoon weer een wijkagent die de mensen en zijn / haar wijk kent. Die aanspreekbaar is (want nu moet je een afspraak maken om aangifte te mogen komen doen ....) en zichtbaar.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
pi_163903575
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2016 09:59 schreef Pietverdriet het volgende:
De voorzitter van de politiebond heeft zijn neus vol van de goednieuws show van politiek en justitie. De waarheid is dat de burger geen nut meer ziet in het doen van aangifte.

[..]

http://www.tubantia.nl/al(...)a-misdrijf-1.6208968

Politiek van nieuw flinks tot conservatief rechts is al decennia lang bezig met het roepen van strenger straffen, (imho alleen maar om meer geld op te kunnen halen met verkeersboetes) maar men moet zich focussen op hoger oplospercentage.
Burgers hebben geen enkel vertrouwen meer in justitie, die zien namelijk dat aangifte doen geen zin heeft.
Toch moet worden toegegeven dat het beleid de afgelopen decennia gemaakt/bepaald is door overwegend rechtse kabinetten......

Kortom, hoe hard de VVD ook roept dat zij veiligheid hoog in het vaandel hebben staan, in de praktijk komt er helemaal niets van terecht. Ik hoop dat de kiezer dit nog weet als hij/zij straks in het stemhokje staat....

Overigens, wmb hoeft het geen of-of situatie te zijn. Zowel het oplospercentage, als de opgelegde straffen moeten omhoog.
pi_163903630
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 10:43 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Dat vind wel een beetje kort door de bocht. Waarom denk je dit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')