abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164007956
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Heb net antwoord terug je kan de maand rente die je krijgt bij de CF firma op een rekening laten staan/opsparen tegen 0% rente en bijvoorbeeld eens per jaar of als het een substantieel bedrag is dit naar je toe halen tegen 0.25 euro administratie kosten.
Oke, ik kreeg dezelfde terugkoppeling; bij een investering van 250 en terugboeking aan het einde van de 5 jaar betaal je dus 4 euro aan transactiekosten. Dat vind ik nog wel acceptabel.

Ik heb SiG ook even gemaild met betrekking tot het uitstappen na 5 jaar:

quote:
Beste SameninGeld,

Ik heb een vraag met betrekking tot de mogelijkheden die er zijn om na 5 jaar uit een langer lopend project te stappen.

Laten we het volgende project als voorbeeld nemen: https://investeren.sameni(...)ngstraat-39a-utrecht

Na 60 maanden looptijd wil ik graag uit dit project. Echter komt er geen vrijwillige aflossing van de lener. Daarnaast wordt er ook geen extra geld opgehaald door crowdfunding. Volgens de bijgevoegde Financiële analyse en rapportage betekent dat dat ik nog minstens 60 maanden in het project moet blijven. En misschien wel nog een keer 60 maanden langer.

Ten eerste wil ik dit misschien niet. Ten tweede heb ik geen enkele mogelijkheid om een investeringsbeslissing te nemen op basis van de nieuw voorgestelde rente want ik heb namelijk geen exit mogelijkheid.

Al met al vind ik de situatie zoals hier boven voorgesteld onwenselijk.

Mijn vraag is: Klopt mijn voorstelling van zaken? En wat vinden jullie hiervan?

Met vriendelijke groet,

Mynheer007
Binnen een uur kreeg ik de volgende reactie:

quote:
Geachte Mynheer007,

De voorstelling van zaken is juist.
Als tegenargument kan ik alleen opmerken dat u nu geīnteresseerd bent en we gaan ervan uit dat dit over 5 of 10 jaar niet anders zal zijn bij andere investeerders. Temeer omdat de laatste 5 jaar nog maar die 5 jaar is waar u nu ook in geīnteresseerd bent en anderen dat dan ook zullen zijn.
Wij hopen dat we zo groot kunnen worden dat we over een aantal jaar die zekerheid wel kunnen geven dat een ieder altijd kan uitstappen maar helaas is daar veel geld voor nodig en als startende onderneming kunnen we dat helaas nog niet bieden.

Met vriendelijke groet,

SiG
Ik had al een soortgelijke reactie verwacht. Eigenlijk zouden ze een soort van uitstapgarantie moeten geven want dan is het wel aantrekkelijk. Nu is alleen het project met de looptijd van 60 maanden interessant.

Ik heb ook nog even navraag gedaan naar het punt dat ze in principe zelf de rente kunnen bepalen na 5 jaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mynheer007 op 25-07-2016 21:49:45 ]
pi_164007976
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 21:19 schreef obligataire het volgende:

[..]

Inderdaad. Als alle 'overdue' dossiers slecht aflopen zal het rendement uiteindelijk hooguit nul zijn. Althans in mijn geval. Maar tussentijds ziet het er (visueel) fantastisch uit :):)

Ik ben Bondora aan het afbouwen ten gunste van Mintos en Twino. Maar ook hier houd ik het bescheiden. Het is allemaal veel risicovoller dan het wordt voorgesteld. Een garantie is net zo sterk als de partij die hem aanbiedt :):)
Helemaal mee eens, ik heb voor mezelf een maximum gesteld voor buitenlandse CF. Bondora zit ik bescheiden in, Mintos en Twino een beetje meer.

Het is lastig om goed renderende investeringen te vinden tegen een acceptabel risico en daarmee lonkt de buitenlandse crowdfunding wel om uit te breiden
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164008233
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 21:11 schreef BruderKlaus het volgende:

[..]

Zit al ruim een jaar bij Bondora. Mijn gevoel is dat de Bondora statistieken wat optimistisch zijn. Volgens Bondora zit ik op een gemiddelde interest van 22,2% met 2,6% in overdues. Echter bij calculatie van overdues wordt alleen gekeken naar de aflossingen die gedaan hadden moeten zijn. Een lening van 60 termijnen waarvan de eerste termijn overdue is geraakt telt dus maar voor 1/60e mee. Ergo, mijn idee is dat de defaults veel te optimistisch worden weergegeven.

Kijkende naar de hoofdsom van leningen die in default zijn geraakt is inmiddels 27,5% van de totale portefeuille van mij in default.
Als je dan toch richting de Baltische staten wilt gaan zou ik eerder Mintos/Twinio aanraden.
Ja, dat de defaults te optimistisch wordt weergegeven ben ik met je eens. Toch maak ik ook wel mee dat opgelopen achterstanden worden ingelopen. Met een gemiddelde interest van 22,2% mag je best 5-10% writeoff hebben. Bij mij bedraagt de rente ruim 30%, dus ik verwacht dat writeoff bij mij wel zal oplopen tot ruim 10%.
Mintos en Twino doe ik trouwens ook. Vooral Mintos loopt goed.

[ Bericht 1% gewijzigd door Benger op 25-07-2016 21:43:24 ]
pi_164008518
Ik zit op alle drie de platformen met een klein bedrag. Defaults bij Bondora zijn hoog maar op de lange termijn verwacht ik wel winstgevend te zijn. Mijn ervaring is dat vooral de 1e maand van de looptijd een slechte maand voor de defaults is; van een substantieel gedeelte van mijn defaults heb ik nooit een terugbetaling ontvangen (en daarvan zie je op een paar uitzonderingen na niets meer van terug en schrijf ik dus direct helemaal af). Echter als ze eenmaal betalen dan vallen de deaults relatief mee. Uiteindelijk hoop ik op bondora wel een mooi dubbelcijferig rendement neer te zetten. Via Twino en Mintos is het wel lekker makkelijk investeren maar is het platformrisico ook erg groot.

De aanwezigheid van een secondary market vind ik bij deze platformen wel een erg prettige gedachte. Eerst dacht ik dat een secondary market ook wel iets zou zijn voor Nederlandse crowdfundingsplatformen zodat je een exitmogelijkheid hebt. Echter gezien het feit dat mensen met voorkennis over mogelijke faillissementen hun projecten kunnen dumpen via een secondary market lijkt het me iets wat niet zomaar van de grond zou kunnen komen.
Echter lijkt het me geen kwaad kunnen dat platformen serieus nadenken over het creëren van exitmogelijkheden.

Een optie zou zijn dat wanneer je vervroegd je geld terug wil hiervoor een aanvraag in kan dienen bij het platform. De leningnemer zou hier dan bijvoorbeeld een melding kunnen krijgen dat hij een gedeelte vroeger af kan lossen (en hierbij zou je bijvoorbeeld ook een korting moeten kunnen aanbieden als investeerder).

Zou iemand dit artikel kunnen plaatsen?
New head of UK Financial Conduct Authority warns about peer-to-peer lending platforms that market buyback guarantees, provision funds and fixed rates to their investors.
City regulator warns on peer-to-peer lending (20.07.2016, Financial Times)

[ Bericht 6% gewijzigd door Mynheer007 op 25-07-2016 22:14:44 ]
pi_164014847
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 21:11 schreef BruderKlaus het volgende:

[..]

Zit al ruim een jaar bij Bondora. Mijn gevoel is dat de Bondora statistieken wat optimistisch zijn. Volgens Bondora zit ik op een gemiddelde interest van 22,2% met 2,6% in overdues. Echter bij calculatie van overdues wordt alleen gekeken naar de aflossingen die gedaan hadden moeten zijn. Een lening van 60 termijnen waarvan de eerste termijn overdue is geraakt telt dus maar voor 1/60e mee. Ergo, mijn idee is dat de defaults veel te optimistisch worden weergegeven.
Je kunt bij Bondora bij Cash Flow ook een alternatieve forecast maken waarbij je minder terug krijgt van leningen waar overdue betalingen zijn. Met de voorgestelde alternatieve instellingen (90%/35%/75%/0%) kom ik nog op 18,94%.
pi_164015508
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 21:48 schreef Mynheer007 het volgende:
Zou iemand dit artikel kunnen plaatsen?
New head of UK Financial Conduct Authority warns about peer-to-peer lending platforms that market buyback guarantees, provision funds and fixed rates to their investors.
City regulator warns on peer-to-peer lending (20.07.2016, Financial Times)
Kun je 'm hier niet lezen?
http://on.ft.com/29Xt4nU

Dan staat ie in de spoiler voor je:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_164015771
Niet heel veel nieuws in dat artikel. Toch twee leuke quotes:
"He said the way P2P sites are paid fees without taking on the risk of loans on a balance sheet is akin to the securitisation of subprime loans before the financial crisis."
Dat P2P platforms betaald worden, zonder zelf risico te lopen is een probleem. Het leidt tot perverse prikkels.
"Mr Bailey noted that although some platforms have so-called reserve funds to pay out to investors in the event that borrowers default, there is "no guarantee in that fund"."
M.a.w. de garantiefondsen zijn leeg. Er is vooraf geen storting in gedaan, maar ze worden gevuld uit een opslag op de ontvangen betalingen. (Een soort omslagstelsel dus.)
pi_164015775
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 09:46 schreef Graankorrel het volgende:

[..]

Kun je 'm hier niet lezen?
http://on.ft.com/29Xt4nU

Dan staat ie in de spoiler voor je:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nope, bedankt.

Het is voor mij inmiddels wel duidelijk dat ik mijn investeringen in p2p-lending beperkt moet houden en goed moet blijven spreiden om het platformrisico enigszins te beperken.

BTW: Dit artikel werd getipt door Bondora om o.a. te waarschuwen tegen platformen met buyback-garantie maar als ik het zo lees waarschuwt hij ook tegen platformen als Bondora.
pi_164016803
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 10:06 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Nope, bedankt.

Het is voor mij inmiddels wel duidelijk dat ik mijn investeringen in p2p-lending beperkt moet houden en goed moet blijven spreiden om het platformrisico enigszins te beperken.

BTW: Dit artikel werd getipt door Bondora om o.a. te waarschuwen tegen platformen met buyback-garantie maar als ik het zo lees waarschuwt hij ook tegen platformen als Bondora.
Spreiden is inderdaad verstandig.
Ik zie hier niet direct een waarschuwing tegen Bondora in. Bondora geeft geen garanties en krijgt zijn vergoeding naarmate de lening wordt terugbetaald. Blijft dat er geen depositogarantie is en het zeer risicovol is. Het is gokken, maar je mag verwachten dat het een betere investering is dan een kraslot.
pi_164016945
https://www.collincrowdfu(...)ming-steenstra-cv-2/

De nieuwe Collin stond al op 78% en was binnen 5 minuten vol.

Als ondernemer zou ik zelf een veel lagere rente bieden want zelfs met een rente van 5% was deze wel binnen een dag vol gekomen.

quote:
ABN AMRO is bereid maximaal ¤ 500.000,- op beide schepen te financieren. Voor de aankoop van de Vagebond is in totaal ¤ 520.000,- nodig. Daarnaast loopt er een lening van Collin Crowdfund van pro resto circa ¤ 60.000,- onder 1e hypotheek op de Studium. Omdat ABN AMRO 1e hypotheek op beide schepen verkrijgt wordt de bestaande lening van Collin Crowdfund geherfinancierd en komt er een nieuwe lening van ¤ 85.000,- met een looptijd van 5 jaar. Hiermee komt een verantwoorde stapelfinanciering tot stand.
Ik was zelf net te laat. Heb het geld nog wel overgemaakt maar kreeg daarna een mailtje dat iemand anders mij voor is geweest. Ik vind het wel vreemd want na mijn investering stond er nog 12% open.
pi_164017051
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:11 schreef Mynheer007 het volgende:

Als ondernemer zou ik zelf een veel lagere rente bieden want zelfs met een rente van 5% was deze wel binnen een dag vol gekomen.

[..]
ABN AMRO is bereid maximaal ¤ 500.000,- op beide schepen te financieren. Voor de aankoop van de Vagebond is in totaal ¤ 520.000,- nodig. Daarnaast loopt er een lening van Collin Crowdfund van pro resto circa ¤ 60.000,- onder 1e hypotheek op de Studium. Omdat ABN AMRO 1e hypotheek op beide schepen verkrijgt wordt de bestaande lening van Collin Crowdfund geherfinancierd en komt er een nieuwe lening van ¤ 85.000,- met een looptijd van 5 jaar. Hiermee komt een verantwoorde stapelfinanciering tot stand.
Ja, hiermee zie je dus weer waar de belangen liggen van Collin, en dat is niet bij de investeerders.
De investeerders van de eerste lening hebben nu weliswaar als eerste mogen inschrijven echter hun oude lening met het eerste hypotheekrecht zijn ze nu gewoon kwijt zonder passen vergoeding. Hup, daar gaan de zekerheden weer naar de ABN Amro.
pi_164017159
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, hiermee zie je dus weer waar de belangen liggen van Collin, en dat is niet bij de investeerders.
De investeerders van de eerste lening hebben nu weliswaar als eerste mogen inschrijven echter hun oude lening met het eerste hypotheekrecht zijn ze nu gewoon kwijt zonder passen vergoeding. Hup, daar gaan de zekerheden weer naar de ABN Amro.
Dat ben ik helemaal met je eens. Echter wilde ik deze toch mee pakken gezien het mij een prima draaiend bedrijf lijkt.
pi_164017190
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:11 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik was te laat. Ik vind het op zich geen geweldig project. Weer een project met stapelfinanciering waarbij de zekerheden bij de bank liggen.
Er is hoofdelijke aansprakelijkheid, maar er staat niet bij of dat wat voorstelt. Dan is het meestal niks.
Ik heb de indruk dat Hoekstra aan de touwtjes trekt en Steenstra leningen bij Collin met HA mag afsluiten, waarbij Hoekstra probeert buiten schot te blijven als het mis gaat.
Ik vraag me af of de stille vennoot wel 'stil' genoeg is. De Studium staat op de site van Hoekstra gewoon gemeld. Als de stille vennoot zich niet stil houdt, is hij mede aansprakelijk voor deze lening. Dat is denk ik de enige hoop die je hebt als hier iets mis gaat. Maar dan moet Collin wel doortastend optreden.
pi_164017275
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 10:06 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Nope, bedankt.

Maar dat klopt weer niet helemaal omdat als je naar Twino kijkt is die buyback-garantie complexer. Het is niet zo dat de 12% die jij gegarandeerd krijgt ook is wat hun rekenen. Hun rekenen misschien wel 2x% en normale omstandigheden kunnen hun prima winst maken zonder dat hun perse gebruik hoeven maken van een extra potje. Of het genoeg is bij extreme omstandigheden tja dat weet niemand.
Maar zo kan je deze tekst ook prima in het NL crowdfunding toepassen. GvE en andere partijen rekenen de fee vooraf en het te lopen risico houden ze ook zeer onduidelijk.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164017343
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:21 schreef Benger het volgende:
Weer een project met stapelfinanciering waarbij de zekerheden bij de bank liggen.
Op zich denk ik een redelijk project die ik ook niet heb meegepakt aangezien het inderdaad weer een project is met stapelfinanciering waarbij de zekerheden bij de bank liggen. Vooral heel zuur voor de mensen uit het eerste project, die zijn in mijn ogen gewoon een oor aan genaaid. Blijkbaar zitten er hier geen mensen in dit eerste project want ik heb er hier nog niet eerder over gelezen. Dat Collin krijgt steeds meer nare trekjes :(
pi_164017444
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 18:50 schreef Benger het volgende:
2,71% rente over je investering is volgens mij wel een nieuw dieptepunt.
jij werkt bij crowdaboutnow? Daar krijg je wel 20+% rendement
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164017541
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Vooral heel zuur voor de mensen uit het eerste project, die zijn in mijn ogen gewoon een oor aan genaaid. Blijkbaar zitten er hier geen mensen in dit eerste project want ik heb er hier nog niet eerder over gelezen. Dat Collin krijgt steeds meer nare trekjes :(
Och ze krijgen wel drie maanden boeterente. Bij de meeste platformen heb je in zo'n geval gewoon pech gehad.
pi_164017621
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Op zich denk ik een redelijk project die ik ook niet heb meegepakt aangezien het inderdaad weer een project is met stapelfinanciering waarbij de zekerheden bij de bank liggen. Vooral heel zuur voor de mensen uit het eerste project, die zijn in mijn ogen gewoon een oor aan genaaid. Blijkbaar zitten er hier geen mensen in dit eerste project want ik heb er hier nog niet eerder over gelezen. Dat Collin krijgt steeds meer nare trekjes :(
Ik denk ook een redelijk mooi project en heb hem wel kunnen bemachtigen. De bank heeft een hypotheekrecht op 500.000 en de schepen zijn recent getaxeerd op 795.000. Een flinke overwaarde ondanks dat de executiewaarde lager zal liggen denk ik dat er vast nog wel iets overblijft voor deze lening.

De constructie met Hoekstra zie ik ook als positief voor in ieder geval de beladingsgraad. Hoekstra zal eerder een schip een vracht geven waar hij zelf belang bij heeft dan een schip van een derde inhuren als er een terugval in de vraag naar transporten zou komen.

Tenslotte is de HA ook nog een soort van bonus al denk ik dat daar niet heel veel van verwacht moet worden.
pi_164018261
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:37 schreef Benger het volgende:

[..]

Och ze krijgen wel drie maanden boeterente. Bij de meeste platformen heb je in zo'n geval gewoon pech gehad.
Nou, nou, drie maanden boeterente :'( :N . Hiep hiep hoera, maar ik had toch liever gezien dat het project in dit geval gewoon was uitgediend. Dan kan je in dit geval toch beter een projectje hebben lopen bij GvE. Ik heb daar al drie keer een project gehad wat eerder is afgelost met betaling van de rente over de volledige looptijd. We mopperen vaak op GvE maar dat hebben ze prima geregeld.
pi_164018876
quote:
Ik heb de laatste meegepakt. 3 jaar tegen leuk rendement wat m.i. goed in verhouding met het risico staat. Ook het bedrag is overzichtelijk.
Signature
pi_164019074
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 12:08 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nou, nou, drie maanden boeterente :'( :N . Hiep hiep hoera, maar ik had toch liever gezien dat het project in dit geval gewoon was uitgediend. Dan kan je in dit geval toch beter een projectje hebben lopen bij GvE. Ik heb daar al drie keer een project gehad wat eerder is afgelost met betaling van de rente over de volledige looptijd. We mopperen vaak op GvE maar dat hebben ze prima geregeld.
Ik heb deze ervaring ook met GvE, zo hoort het ook. Je gaat toch een overeenkomst aan die niet zonder toestemming van beide partijen veranderd kan worden? Volgens mij heeft collin zich schuldig gemaakt aan contractbreuk (al zal er misschien wel in de kleine lettertjes iets staan over deze constructie).

Er is trouwens weer een niet nader te noemen project van Symbid in de soep gelopen. Echter lijkt het er wel op dat alle gelden terug gaan komen met een rendement over 2,25 jaar van 5% in het totaal (administratiekosten symbid niet meegerekend). Er is namelijk een koper gevonden voor de aandelen en er wordt 21 euro betaald per certificaat wat ik in 2014 voor 20 euro heb aangekocht. Op zich geen slechte deal, maar ik ben wel erg benieuwd waarom een koper geīnteresseerd is in een sterk verlieslatend bedrijf.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mynheer007 op 26-07-2016 13:15:12 ]
pi_164019768
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 12:37 schreef Jackthe het volgende:

[..]

Ik heb de laatste meegepakt. 3 jaar tegen leuk rendement wat m.i. goed in verhouding met het risico staat. Ook het bedrag is overzichtelijk.
Ik ga denk ik nooit begrijpen dat je als je iedere maand 2.300 kunt stukslaan dat je dan zo'n lening neemt waar je na 3 jaar 1.300 extra kwijt bent. Pak zelf een kwast, spaar een paar maanden, doe niet alles tegelijk... Maar goed, het is niet aan mij gelukkig, ze doen maar. Ik sla dergelijke leningen per definitie altijd over, al geven ze 20% rente.
pi_164020006
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:41 schreef mike79_n het volgende:

[..]Ik denk ook een redelijk mooi project en heb hem wel kunnen bemachtigen. De bank heeft een hypotheekrecht op 500.000 en de schepen zijn recent getaxeerd op 795.000. Een flinke overwaarde ondanks dat de executiewaarde lager zal liggen denk ik dat er vast nog wel iets overblijft voor deze lening.
Het lijkt een forse overwaarde maar of er veel overblijft bij verplichte verkoop betwijfel ik. Het is niet voor niets dat de ABN het laatste stukje niet ook wil financieren, terwijl ze eigenlijk het allerminste risico lopen. Maar daar is de crowd dan goed voor. De rente is voor Collin met 8% daardoor aan de hoge kant. Ik heb net te lang zitten aarzelen :)
Pecunia non olet
pi_164020118
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 13:10 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Ik ga denk ik nooit begrijpen dat je als je iedere maand 2.300 kunt stukslaan dat je dan zo'n lening neemt waar je na 3 jaar 1.300 extra kwijt bent. Pak zelf een kwast, spaar een paar maanden, doe niet alles tegelijk... Maar goed, het is niet aan mij gelukkig, ze doen maar. Ik sla dergelijke leningen per definitie altijd over, al geven ze 20% rente.
Begrijpen doe ik het ook niet. Maar als iemand zo geld wilt besteden en mij rendement geven. Die houd ik niet tegen, heb ik er liever meer van. :Y :Y :Y
Als ik 10 van zulk soort leningen heb, waarvan er 1 a 2 in problemen komen en ik gedeeltelijk het bedrag terug krijg heb ik een mooi rendement. En kennelijk zijn die mensen ook blij *O* *O* *O*
Ik doe liever dit met een klein bedragje dan zo'n vage hockeystick.
Signature
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')