quote:Leger Turkije verklaart macht te hebben overgenomen
Het Turkse leger heeft de macht overgenomen in Turkije. Dat heeft het leger zelf zojuist bekendgemaakt. De Bosporusbrug en de Fatih Sultan Mehmetbrug in Istanbul zijn vanavond afgesloten door militairen. In Ankara zouden schoten zijn gehoord, melden ooggetuigen. Daar vliegen ook straaljagers en helikopters boven de stad.
Het leger zegt in de verklaring dat het tot een staatsgreep is overgegaan omdat de regering de democratie heeft uitgehold. Verder werd verklaard dat het land nu door een ,,vredesraad'' wordt geregeerd die de veiligheid van het volk garandeert.
De Turkse minister van Justitie stelt dat de beweging van de Turkse geestelijke Fethullah Gülen achter de staatsgreep zit. Gülen gold lange tijd als bondgenoot van Erdogan, maar volgens de Turkse pers raakten ze met elkaar in onmin toen de regering plannen maakte om de particuliere scholen te sluiten.
Erdogan heeft het volk opgeroepen om de straat op te gaan en zich te uiten tegen de militaire coup. De coupplegers zullen volgens hem zwaar worden gestraft
quote:Geert Wilders, leider van de PVV, hoopt dat dit het einde is van het fascistische regime van Erdogan -
Kari Piri, Europarlementariër voor de PvdA, zegt 'een angstig gevoel' te hebben gekregen toen ze de oproep van president Erdogan hoorde. Hij vroeg de Turken om zich te verzetten en de straat op te gaan. "Je weet dat het leger op dit moment heeft afgekondigd om dat juist niet te doen. Dan houd ik vooral mijn hart vast. Er mogen hier geen slachtoffers vallen. Ik heb vooral angst voor wat er de komende uren gaat gebeuren."
twitter:SkyNewsBreak twitterde op vrijdag 15-07-2016 om 23:49:47Update - AFP: Strong explosion heard in #Turkey's capital #Ankara reageer retweet
Andere meldingentwitter:BNONews twitterde op vrijdag 15-07-2016 om 23:50:56NEW: Loud explosion heard in Ankara while shots are fired into the air at Taksim Square in Istanbul https://t.co/zVkqI7L41I reageer retweet
twitter:AlptekinAkdogan twitterde op vrijdag 15-07-2016 om 21:30:38Blokkade van Turkse leger op de Bosporusbrug. https://t.co/VTRZOFrybX reageer retweet
twitter:obk twitterde op zaterdag 16-07-2016 om 02:56:38Burgers pakken soldaten op https://t.co/N5mDNngykE reageer retweet
Coup gepleegd in Turkije. Voor- en tegenstanders doe net alsof hun partij al "gewonnen" heeft.quote:
Burgers beschoten live op beeld bij ATVtwitter:ask1907com twitterde op zaterdag 16-07-2016 om 01:51:40#DarbeyeHayır sivillere canlı yayında sivillere ateş açıldı... https://t.co/6Pg9ArRJQP reageer retweet
Natuurlijkquote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:00 schreef Zelfscanner het volgende:
Stiekem staan we allemaal te wachten tot ze de studio binnenkomen
Bedankt Hans.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:00 schreef Infection het volgende:
Lijkt wel een voetbalwedstrijd in het kantoor van CNN Türk.
man man man man mantwitter:geertwilderspvv twitterde op vrijdag 15-07-2016 om 23:46:37I hope Erdogans islamofascist regime is finished. The sooner the better. #Turkey reageer retweet
Ze bezorgen slecht sinds 23:00u ongeveer.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:00 schreef SoldMayor het volgende:
Jammer dat de kebabtent precies nu dicht is hier.
Had eigenlijk nog wel wat gelust.
Welke grenzenquote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:01 schreef Gutmensch het volgende:
"Bulgaria - Turkey border closed"
De EU gooit haar grenzen dicht.
Vreemd inderdaad dat niemand hier dat kan vertalenquote:
Ik dacht dat de grenzen onmogelijk dicht konden?quote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:01 schreef Gutmensch het volgende:
"Bulgaria - Turkey border closed"
De EU gooit haar grenzen dicht.
Oké.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:02 schreef Nober het volgende:
[..]
Amarantha lekker ding kom naar buiten dan
Maar dan in het Turks.
Turken houden niet van legercoups, slechte ervaringen mee.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:01 schreef SoldMayor het volgende:
Waar zijn eigenlijk de Pro Coup mensen?
Ik bedoel waarom gaan die ook niet de straat op?
Dit is dus wat grotendeels van de Fokkers steunen.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:00 schreef Wave103 het volgende:
Burgers beschoten live op beeld bij ATVtwitter:ask1907com twitterde op zaterdag 16-07-2016 om 01:51:40#DarbeyeHayır sivillere canlı yayında sivillere ateş açıldı... https://t.co/6Pg9ArRJQP reageer retweet
xDquote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:01 schreef TwyLight het volgende:
[..]
Welke grenzen
[ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ]
Asker disari gastquote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:02 schreef Drxx het volgende:
[..]
Ik verstond "allah akbar", soldaten aan de verliezende hand zo te horen.
Is her niet gewoon dat de rest van get leger dat niet aan de coup meedoet Zegt dat ze weer alles onder controle heeft?quote:Op zaterdag 16 juli 2016 02:59 schreef Ties02 het volgende:
Het klinkt nogal tegenstrijdig, zeggen dat je de macht hebt over het gehele land
maar vervolgens de studio uitgejaagd worden door een stelletje burgers
Ik zie niets.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:03 schreef alwaysbenice het volgende:
Gewoon een staats ingreep live kunnen zien in zo'n kantoor, wat een tijden
??quote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:03 schreef TwyLight het volgende:
There is a pressconference with Erdogan right now.
Zit hij niet in z'n vliegtuig rond te cirkelen?quote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:03 schreef TwyLight het volgende:
There is a pressconference with Erdogan right now.
twitter:AP twitterde op zaterdag 16-07-2016 om 03:03:16BREAKING: Large crowds greet President Recep Tayyip Erdogan as he emerges from a vehicle at Istanbul's Ataturk Airport. reageer retweet
twitter:AP twitterde op zaterdag 16-07-2016 om 03:03:16BREAKING: Large crowds greet President Recep Tayyip Erdogan as he emerges from a vehicle at Istanbul's Ataturk Airport. reageer retweet
Als die legerlui straaljagers hebben, waarom knallen ze hem niet uit de lucht?quote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:03 schreef Infection het volgende:
[..]
Zit hij niet in z'n vliegtuig rond te cirkelen?
Je zus mag wel bij mij op vakantiequote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:03 schreef capuchon_jongen het volgende:
Precies gezellig daar in Turkije. Mijn zus zou morgen op reis vertrekken, denk dat ik haar even uit bed zal bellen om te zeggen dat ze best niet naar schiphl zal rijden straks
https://www.reddit.com/live/x9gf3donjlkqquote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:04 schreef skysherrif het volgende:
[..]
waar haal je dit vandaan eigenlijk.
Je weet het niet. Misschien hebben deze mensen inside info over wat Erdogan wil gaan doen met het land en is dit een laatset poging dat te voorkomen.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:04 schreef Kosmoproleet het volgende:
Als liberale democraat kun je zoiets niet steunen.
Wat?quote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:04 schreef J0kkebr0k het volgende:
Gaan we nog wel vaker zien dit. Volk gaat wereldwijd in opstand komen. Let maar op.
Het is al de hele tijd live.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:05 schreef Ceberut het volgende:
Ze gaan weer live zo in de studio bij CNN
Ok, maar toch.... let maar opquote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:05 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Wat?
Een deel van het leger probeert een coup te plegen. Dat heeft niks met volksopstand te maken.
Als liberale democraat kun je Erdo ook niet steunen. Zodra je de vrijheid van meningsuiting gaat beteugelen en informatiebronnen gaat beheersen ben je niet meer democratisch legitiem.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 03:04 schreef Kosmoproleet het volgende:
Als liberale democraat kun je zoiets niet steunen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |