https://ind.nl/particulie(...)Paginas/default.aspxquote:Bij verkrijging van de Nederlandse nationaliteit verliest u de Afghaanse nationaliteit niet automatisch. In principe wordt van u verlangd dat u afstand doet van uw oorspronkelijke nationaliteit. Hier zijn echter uitzonderingen op.
Dat lijkt waarschijnlijk. Echter als de overheid zelf zegt dat het niet meer geregistreerd wordt:quote:Op zaterdag 9 juli 2016 20:22 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
https://ind.nl/particulie(...)Paginas/default.aspx
Als je de Nederlandse nationaliteit hebt en je verzoek aan Afghanistan nog steeds niet verwerkt is in de computersystemen (hebben ze die daar?) gok ik dat je op dit moment nog twee nationaliteiten hebt.
Dan weet Nederland dus niet dat ik een dubbele nationaliteit heb? Beetje vaag. Tenzij het niet in BRP geregistreerd wordt, maar nog wel ergens staat.quote:Een burger kan, naast de Nederlandse nationaliteit, meerdere andere nationaliteiten hebben maar deze worden sinds 6 januari 2014 niet meer geregistreerd in de BRP. Daarom worden de andere nationaliteiten (naast de Nederlandse) ook niet getoond in MijnOverheid.
Vond het gewoon een nick die tussenuit springt. Niet echte een goede reden verderquote:Op zaterdag 9 juli 2016 20:38 schreef Geralt het volgende:
Als je al 2 jaar geleden Nederlander bent geworden, waarom heb je dan nu deze nick gekozen? Je bent geen vluchteling meer, maar Nederlander.
Nu nog wel ja, maar straks zijn er zoveel dan spring je er niet meer tussenuitquote:Op zaterdag 9 juli 2016 20:43 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
Vond het gewoon een nick die tussenuit springt.
Nee mensen kunnen niet een bestaande nick kiezenquote:Op zaterdag 9 juli 2016 20:43 schreef Geralt het volgende:
[..]
Nu nog wel ja, maar straks zijn er zoveel dan spring je er niet meer tussenuit![]()
![]()
https://esta.cbp.dhs.gov/(...)line_Help_1.htm#ata8quote:What if I have dual citizenship, but my non-VWP passport is expired or I do not have a passport for that country?
If you have any additional passports, please enter the most recent passport information, even if that passport is expired. If you are a dual citizen but do not have a passport from another country, select the country from the drop down list and do not enter anything in the Passport Number field.
Ik heb juist een antwoord nodig op de "If you are a dual citizen" gedeelte om de ESTA vraag correct te beantwoorden. Dat weet de VS niet.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 20:50 schreef MichaelScott het volgende:
Je zou ook nog contact op kunnen nemen met de Customs & Border Protection, uiteindelijk gaat het erom of de VS vindt dat je een dubbele nationaliteit hebt.
[..]
https://esta.cbp.dhs.gov/(...)line_Help_1.htm#ata8
Als Afghaan in 2014 Nederlander worden.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 19:19 schreef Vluchteling het volgende:
Ik kom oorspronkelijk uit Afghanistan en ben in 2014 genaturaliseerd tot Nederlander. Een vereiste daarbij was dat ik een verzoek indiende bij Afghanistan voor het afstaan van mijn Afghaanse nationaliteit.
Want jij bent precies op de hoogte van de exacte omstandigheden waar TS en zijn familie in verkeerden?quote:Op zaterdag 9 juli 2016 21:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als Afghaan in 2014 Nederlander worden.
Streng kan je de IND niet noemen, hoewel Nederland een veel prettiger land is, is in Afghanistan prima veilig te leven.
Als je minimaal 5 jaar een verblijfsvergunning hebt in Nederland, dan kan je Nederlander worden ongeacht je afkomst of de reden dat je in Nederland bent.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 21:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als Afghaan in 2014 Nederlander worden.
Streng kan je de IND niet noemen, hoewel Nederland een veel prettiger land is, is in Afghanistan prima veilig te leven.
Dat kan alleen als je een permanente verblijfsvergunning hebt en dat wordt niet snel afgegeven.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 21:24 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
Als je minimaal 5 jaar een verblijfsvergunning hebt in Nederland, dan kan je Nederlander worden ongeacht je afkomst of de reden dat je in Nederland bent.
Als mijn verzoek niet behandeld is, dan gok ik dat mijn naam nergens voor komt in de Afghaanse administratie. Als ik nergens voor kom in de administratie, dan ga ik ervan uit dat ik niet een Afghaanse staatsburger ben.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 21:18 schreef Nerdslayer het volgende:
Als je in 2014 bent genataraliseerd tot Nederlander ben je vanaf 2008 of 2009 in Nederland toch? Je spreekt in ieder geval fantastisch Nederlands![]()
Wat wil je weten? Of je een Afghaan staatsburger bent of of je op papier twee nationaliteiten hebt?
Mijn opa en oma zijn in de jaren '80 met mijn toen 13-jarige moeder van Hongarije naar Nederland geëmigreerd. Toen ze de Nederlandse nationaliteit kregen moesten ze hun Hongaarse paspoort afgeven bij de Hongaarse ambassade en een verklaring ondertekenen.
Toen ze een tijd terug een verklaring omtrent gedrag moest aanvragen bij de gemeente had ze aangegeven slechts één nationaliteit te hebben. In 'het systeem' staat echter dat ze ook de Hongaarse nationaliteit heeft.
Er kwam ergens tussen de jaren '80 en nu een Hongaarse wet die regelde dat mensen in bepaalde gevallen weer de Hongaarse nationaliteit terug konden krijgen, het gaat dan om geëmigreerden die een simpelere inburgeringstoets moesten halen.
De volgende situaties kunnen dan nu mogelijk zijn:
- Ze is wel een Hongaars staatsburger maar heeft geen paspoort en staat geregistreerd als Hongaar die in het buitenland leeft
- Ze heeft afstand gedaan van de Hongaarse nationaliteit maar had daar in de tussentijd feitelijk wel recht op
- Ze heft afstand gedaan en moet het opnieuw aanvragen
Ik zou dus ook een Hongaars staatsburger moeten zijn als ze op mijn geboortedatum feitelijk recht had op die nationaliteit.
Dit was slechts mijn persoonlijke situatie, maar het komt er dus op neer dat het Nederlandse systeem niet gelijk hoeft te lopen met het Afghaanse systeem. Als Afghanistan jouw verzoek niet behandeld heeft zal je nog wel de Afghaanse nationaliteit hebben, op papier dan.
Bijkomend probleem is dat door de aflevering van democratie per Amerikaanse luchtpost een groot deel van de Afghaanse administratie verloren is gegaan...
Dat zou dus betekenen dat ik ook bij de gemeente kan vragen wat er op papier staat bij mij?quote:Toen ze een tijd terug een verklaring omtrent gedrag moest aanvragen bij de gemeente had ze aangegeven slechts één nationaliteit te hebben. In 'het systeem' staat echter dat ze ook de Hongaarse nationaliteit heeft.
Ik meen me te herinneren dat ik een "verblijfsvergunning regulier bepaalde tijd" had. Ik weet niet wat dat exact inhoudt, maar dat is wat het genoemd werdquote:Op zaterdag 9 juli 2016 21:27 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Dat kan alleen als je een permanente verblijfsvergunning hebt en dat wordt niet snel afgegeven.
Zou kunnen, bij m'n moeder wisten ze dat bij de gemeente wel.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 21:42 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
Als mijn verzoek niet behandeld is, dan gok ik dat mijn naam nergens voor komt in de Afghaanse administratie. Als ik nergens voor kom in de administratie, dan ga ik ervan uit dat ik niet een Afghaanse staatsburger ben.
Mijn vraag is dus of ik op papier in Nederland twee nationaliteiten heb. Want dat is de informatie die ik in wil vullen voor de ESTA.
[..]
Dat zou dus betekenen dat ik ook bij de gemeente kan vragen wat er op papier staat bij mij?
Ik ben trouwens in 2001 naar Nederland gekomen.
Dus je was geen asielzoeker neem ik aan?quote:Op zaterdag 9 juli 2016 21:46 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren dat ik een "verblijfsvergunning regulier bepaalde tijd" had. Ik weet niet wat dat exact inhoudt, maar dat is wat het genoemd werd
Ik ben wel als asielzoeker naar Nederland gekomen. Ik viel onder de de mensen die als gevolg van het generaal pardon in 2007 een verblijfsvergunning kregen.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 21:53 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Dus je was geen asielzoeker neem ik aan?
Oh, dan is het inderdaad normaal dat je regulier krijgt ipv asiel.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 21:57 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
Ik ben wel als asielzoeker naar Nederland gekomen. Ik viel onder de de mensen die als gevolg van het generaal pardon in 2007 een verblijfsvergunning kregen.
Ik was toen 11 jaar. Ik kwam uiteraard samen met mijn ouders.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 22:00 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Oh, dan is het inderdaad normaal dat je regulier krijgt ipv asiel.
Maar hoe oud was je toen je naar Nederland kwam?
quote:Op zaterdag 9 juli 2016 20:43 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
Vond het gewoon een nick die tussenuit springt. Niet echte een goede reden verder
Asiel is voor asielzoekers en regulier voor niet-asielzoekers.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 22:02 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
Ik was toen 11 jaar. Ik kwam uiteraard samen met mijn ouders.
Wat is het verschil tussen regulier en asiel?
Ik heb de IND gebeld en daar gaven ze aan dat ik bij de gemeente een uitreksel moet vragen waarin mijn nationaliteiten staan. Echter lees ik dit op de website van de gemeente:quote:Op zaterdag 9 juli 2016 22:10 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Asiel is voor asielzoekers en regulier voor niet-asielzoekers.
Tot 2007 had je geen verblijfsstatus, waarschijnlijk omdat je ouders de procedure ging rekken of nieuwe aanvragen gingen indienen, jij kreeg dan een verblijfsstatus regulier omdat het de bedoeling is dat je dan blijft.
En ik vermoed dat je een status regulier ONbepaalde tijd kreeg.
Beide kloppen, alleen is de gemeente Amsterdam wat uitgebreider. Bij iemand die Nederlander is, wordt niet meer geregistreerd of hij meerdere nationaliteiten heeft. Dus als jij een uittreksel uit de BRP aanvraagt, staat daar alleen op dat jij Nederlander bent. Bij iemand die geen Nederlander is, worden wel alle nationaliteiten geregistreerd.quote:Op maandag 11 juli 2016 11:14 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
En bij gemeente Den Haag staat er dit:
http://www.denhaag.nl/hom(...)el-nationaliteit.htm
Wat is het nou![]()
Ohja, ik was even vergeten dat we in Nederland leven en van alles en nog wat aan administratief werk niet op elkaar aansluitquote:Op maandag 11 juli 2016 11:14 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
Ik heb de IND gebeld en daar gaven ze aan dat ik bij de gemeente een uitreksel moet vragen waarin mijn nationaliteiten staan. Echter lees ik dit op de website van de gemeente:
https://www.amsterdam.nl/(...)AA16-65DE57D902AB%7D
Het is dus blijkbaar onmogelijk om achter te komen.
Edit:
En bij gemeente Den Haag staat er dit:
http://www.denhaag.nl/hom(...)el-nationaliteit.htm
Wat is het nou![]()
Maakt dit het niet onmogelijk om mensen met dubbele nationaliteit te deporteren bij een misdrijf, waar sommige politici voor pleiten? Hoe kan je iemand deporteren als je niet eens weet waar je diegene naartoe moet deporteren? Of zie ik iets over het hoofd?quote:Op maandag 11 juli 2016 16:53 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Maar formeel betekent dit dus dat het hebben van twee nationaliteiten op papier onmogelijk is; je kunt namelijjk alleen de Nederlandse nationaliteit hebben
Klopt, als je Nederlander bent. Dat is overigens een bewuste keuze, geen administratief foutje. Het is namelijk een gegeven dat irrelevant is om bij te houden in de BRP. Er zijn geen A- of B-Nederlanders. Bovendien is het nogal foutgevoelig, en lastig bij te houden. Dit soort gegevens worden niet automatisch uitgewisseld met andere landen.quote:Op maandag 11 juli 2016 16:53 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Ohja, ik was even vergeten dat we in Nederland leven en van alles en nog wat aan administratief werk niet op elkaar aansluit
Dus kennelijk worden buitenlandse nationaliteiten niet meer opgeslagen (wtf).
Die gegevens zijn wel bekend bij de IND, en voor het beperkte aantal mensen die het betreft kan er een onderzoek gestart worden als het relevant wordt.quote:Op maandag 11 juli 2016 17:23 schreef Vluchteling het volgende:
[..]
Maakt dit het niet onmogelijk om mensen met dubbele nationaliteit te deporteren bij een misdrijf, waar sommige politici voor pleiten? Hoe kan je iemand deporteren als je niet eens weet waar je diegene naartoe moet deporteren? Of zie ik iets over het hoofd?
Ook kun je iemand zijn Nederlandse nationaliteit niet ontnemen aangezien diegene dan op papier voor Nederland staatloos wordt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |