Niemand heeft je ooit verteld dat je voor fatsoenlijke startersbanen iets meer moet hebben gepresteerd dan alleen een WO-diploma? Met alleen zo'n papiertje kom je niet ver. Je maakt jezelf interessant door extra dingen er bij te doen, zoals buitenlandervaring, een eigen bedrijf, bestuursjaar van een vereniging, topsport of hoge cijfers.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 07:33 schreef dorkette het volgende:
Hoi,
Ik zit met een kwestie en zou graag jullie mening hierover willen hebben. Ik studeer deze maand af aan de uni voor mijn master Communicatie. Een baan zoek ik eigenlijk in de online marketing. Qua werkervaring heb ik alleen dat wat ik mezelf heb aangeleerd en voor mkb'ers adviseer ik af en toe. Ook heb ik een half jaar vrijwillig stage gelopen maar dit bedrijf richtte zich meer op online strategieën.
Nu heb ik gesolliciteerd op een functie voor online marketeer bij een bedrijf. Ze waren razend enthousiast over mijn brede kennis (ook deels programmeer kennis), maar zelfs na een tweede en enthousiast gesprek bij de directeur bleek dat ik te weinig werkervaring had. Nu hebben ze me wel een baan als "campagnemedewerker" bij hun zusterbedrijf aangeboden. Hier zal ik dan online campagnes van klanten beheren.
Ondanks het feit dat ze het continu hebben over groeimogelijkheden, zeggen ze ook dat ik laag moet beginnen.
Ze bieden me eerst een oproepcontract voor 2 mnd (ook omdat ik bij mijn bijbaan receptie verzorgingshuis moet uitwerken). Hier hebben ze het over ¤9,50 bruto per uur. Bij mijn huidige bijbaan verdien ik ¤11,67 excl weekendtoeslagen. Wanneer deze twee maanden voorbij zijn en alles goed is gegaan bieden ze me een jaarcontract met hoogstwaarschijnlijk ¤1800 bruto per maand, misschien iets hoger afhankelijk van hoe ik gepresteerd heb.
Al met al komt dat flink rauw op mijn dak. Keihard gewerkt voor die WO bachelor en master en nu word je zo afgestraft omdat je geen werkervaring hebt? Wat vinden jullie daar van.. Aangezien mijn bijbaan contract in oktober afloopt ben ik ook niet in de positie dit af te slaan en hebben ze ook nog eens een concurrentiebeding in hun contract staan.
Binnen de communicatie- en marketingsector telt werkervaring buitensporig zwaar mee op dit moment. Deels heeft dit te maken dat de kwaliteit van de professional af te lezen is aan zijn (veelal haar) trackrecord, aan de andere kant ook aan het overaanbod aan nieuwe instroom.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 10:34 schreef dorkette het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik heb nog niet onderhandeld, wel laten weten dat ik het vrij laag vindt, maar ze komen steeds terug op het feit van "Ja maar je hebt weinig ervaring." Desondanks vind ik wel dat ik met WO denkniveau wel wat hoger mag gaan zitten. Ze waren blijkbaar wel onder de indruk van mijn CV in de zin van dat ze een baan hebben kunnen lospeuteren maar daar willen ze me dan wel bar slecht voor betalen.
Onthou wel dat je in een branche zit met een overschot aan startend personeel.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 14:06 schreef dorkette het volgende:
Oke dan... mail met mijn verwoording voor een beter salaris is verstuurd.. Kijken wat ze erop zeggen.
Gefrustreerd vooral.quote:
Waarom doen mensen die studie dan nog?quote:Op vrijdag 8 juli 2016 22:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
Je moet al blij zijn met deze studie dat je al loon krijgt. Bij bijvoorbeeld psychologie (WO opleiding) moet je gratis werken en als je naar het aantal studenten kijkt die iets doen in de communicatie, gaat hier hier ook naartoe in dit vakgebied.
1800 bruto is niet eens zo heel verkeerd in dit vakgebied.
Je vormt je tijdens je studie toch een beeld van de markt die je op wilt, beetje verkenning op zijn minst. Als dit TS nog verbaasd dan heeft hij dus werkelijk geen enkel idee van waar hij mee bezig is.quote:
Als ik kijk hoe TS z'n posts formuleert, dan zal het niet veel soeps zijn.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 14:48 schreef LuNaTiC het volgende:
En wat heb je dan precies gestuurd? Hoe heb je het geformuleerd?
Om de 1 of andere reden heerst hier ook het idee dat managers die na een studie bedrijfskunde de boel wel even komen managen meer moeten verdienen / hoger ingeschaald moeten worden dan een nieuwbakken ingenieur die net een 5-jarige zware studie achter de rug heeft, je mag ongeacht het veld waar je in zit inderdaad blij zijn als je met 2700-3000 per maand kan beginnen. En een tekort aan hoogopgeleide technici, mwah, er is denk ik vooral een tekort aan hoogopgeleide technici die niet voor een hongerloontje willen werken, ik zie mensen vaak ook naar het buitenland vertrekken omdat ze daar een betere deal kunnen krijgen.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 19:57 schreef Shreyas het volgende:
Er wel uitzonderingen, zoals (tand)artsen, die beginnen wel met 3500 euro per maand, maar dat zou voor elke bèta master moeten gelden, zeker gezien het enorme tekort aan hoogopgeleide technici.
Tja in de politiek zitten nou eenmaal voor bestuurders en die alfa makkelijker vonden dan beta.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 23:42 schreef Henno het volgende:
[..]
Om de 1 of andere reden heerst hier ook het idee dat managers die na een studie bedrijfskunde de boel wel even komen managen meer moeten verdienen / hoger ingeschaald moeten worden dan een nieuwbakken ingenieur die net een 5-jarige zware studie achter de rug heeft, je mag ongeacht het veld waar je in zit inderdaad blij zijn als je met 2700-3000 per maand kan beginnen. En een tekort aan hoogopgeleide technici, mwah, er is denk ik vooral een tekort aan hoogopgeleide technici die niet voor een hongerloontje willen werken, ik zie mensen vaak ook naar het buitenland vertrekken omdat ze daar een betere deal kunnen krijgen.
Met gladde praatjes en een maatpak kom je hier blijkbaar verder.
Veel is relatief, maar als je maar 100 euro per maand meer verdiend dan het HBO demotiveer je mensen het maximale uit zichzelf te halen. Je studeert en werkt niet alleen voor je zelf, sommige mensen hebben ook een gezin.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 23:53 schreef Atak het volgende:
Waarom moet je per se veel verdienen?
Je studeert voor jezelf en niet voor je werkgever.
Dit is normaliter aan elkaar gerelateerd en ik ben nog geen werkgever tegengekomen die het ''worst zal wezen'' dat zijn werknemers een WO opleiding hebben. Als een bedrijf een aanbesteding wil winnen zijn CVs van de werknemers van cruciaal belang bijvoorbeeld.quote:De werkgever betaalt voor wat je doet en voor hem kan betekenen. Dat je een WO hebt is mooi en aardig maar dat kan jouw toekomstige werkgever een worst wezen. #ToughLove
Maar geld is natuurlijk niet de enige motivator om het beste uit jezelf te halen. Ik ben ook zeer gemotiveerd om het beste uit mezelf te halen. Maar ik werk in de eerste instantie aan mijn ontwikkeling omdat ik het leuk vind om steeds beter en slimmer te worden en uitdagingen tot een succes te brengen. Geef je de kennis en vaardigheid door dan wordt het nog leuker, kan je anderen zien groeien.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 03:03 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Veel is relatief, maar als je maar 100 euro per maand meer verdiend dan het HBO demotiveer je mensen het maximale uit zichzelf te halen. Je studeert en werkt niet alleen voor je zelf, sommige mensen hebben ook een gezin.
[..]
Dit is normaliter aan elkaar gerelateerd en ik ben nog geen werkgever tegengekomen die het ''worst zal wezen'' dat zijn werknemers een WO opleiding hebben. Als een bedrijf een aanbesteding wil winnen zijn CVs van de werknemers van cruciaal belang bijvoorbeeld.
Waarom is dat dan niet zo? Misschien omdat het kennelijk meevalt met dat tekort aan hoogopgeleide technici? 'Linkse bewegingen' de schuld geven is mij te makkelijk. Je bent geen slachtoffer.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 19:57 schreef Shreyas het volgende:
Er wel uitzonderingen, zoals (tand)artsen, die beginnen wel met 3500 euro per maand, maar dat zou voor elke bèta master moeten gelden, zeker gezien het enorme tekort aan hoogopgeleide technici.
Een tekort aan een bepaald beroep resulteert niet altijd in een hoger salaris. In de zorg is er een tekort aan verpleegkundigen, maar die krijgen echt matig betaald hoor.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 12:07 schreef Valid het volgende:
[..]
Waarom is dat dan niet zo? Misschien omdat het kennelijk meevalt met dat tekort aan hoogopgeleide technici? 'Linkse bewegingen' de schuld geven is mij te makkelijk. Je bent geen slachtoffer.
Absolute uitzondering natuurlijk. Het gros van de WO afgestudeerden van Rechtsgeleerheid mag blij zijn als ze na een jaar een HBO functie hebben een 2200 p.m. halen.quote:Vind het eerlijk gezegd ook opvallend dat je daarentegen bij enkele advocatenkantoren begint met EUR 3700 p/m, zelfs ruim EUR 4500 p/m als je het totale jaarsalaris incl. bonus etc. over twaalf maanden verspreidt. Om nog niet te spreken van de kosten voor recruitment die ze maken per aanname en de opleiding die voor je wordt betaald.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |