abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163563290
Beste mensen,

Ik zit met een behoorlijk dilemma waar ik zelf niet uit lijk te komen, maar waar ik op korte termijn wel een besluit over moet nemen:

Ben sinds een paar maanden begonnen met solliciteren na m'n WO-opleiding, en ben vooral aan het kijken naar traineeships. Dat resulteerde een paar weken geleden in een aanbod voor het Rijkstraineeship. Was ik in essentie best tevreden over, gezien de vrij strenge selectieprocedure en het aanzien dat dit (2-jarig) programma binnen de overheid heeft. Eigenlijk stond m'n besluit al vast, totdat ik onlangs ook werd uitgenodigd voor een laatste gesprek bij een commerciële organisatie(één van de big 4). Ook dit ging om een traineeship, wel eenjarig. Gisteren te horen gekregen dat ik van deze partij een aanbod heb gekregen.

Goed nieuws zou je denken, maar voor mij beginnen de 'problemen' hier een beetje: Ik moet nu een keuze maken. Commercieel of overheid, ik heb geen idee wat beter (/verstandiger/interessanter/strategisch) is. Beide werkomschrijvingen lijken interessant, beide bieden gelegenheid tot persoonlijke ontwikkeling en doorgroei. Heb voor mijzelf al talloze plus-min-lijstjes gemaakt, maar uiteindelijk wegen ze steeds tegen elkaar op. Het maatschappelijke debat vind ik leuk, maar ik vind het ook prettig om in een snelle c.q. dynamische omgeving te werken. Een commerciële omgeving motiveert mij waarschijnlijk meer, maar ik vind het wel belangrijk om een goede work-life balance te hebben. Ik heb met meerdere mensen in mijn omgeving gesproken, en krijg vaak te horen dat een switch achteraf van commercieel naar publiek makkelijker gemaakt is dan vice versa, maar ik weet niet of dat zo is.

Kortom: ik kom er niet uit. Is er iemand die mij hierin kan voorzien van advies? Misschien iemand die al iets verder gevorderd is in zijn/haar carrière, en misschien te maken heeft gehad met beide sectoren? Ik ben bewust dat deze afweging per persoon kan verschillen, maar ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën..

Mijn dank is groot!

[ Bericht 100% gewijzigd door Nizno op 08-07-2016 00:43:31 ]
  woensdag 6 juli 2016 @ 18:46:40 #2
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163563362
Tldr

Maar: overheid.. zekerheid.. en je moet echt veel moeite doen om ontslagen te worden..
pi_163563465
Doe wat je leuker lijkt.
  woensdag 6 juli 2016 @ 19:06:17 #4
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_163563793
Dat traineeship is best prestigieus, maar dat zijn de BIG4 natuurlijk ook. Ik zou dan voor 2 jaar zekerheid kiezen.
pi_163563812
Ik heb bij beide gewerkt, bedrijfsleven/overheid beiden op vwo/mbo niveau en bedrijfsleven op HBO+ niveau. Eerlijk gezegd heeft het bedrijfsleven me veel meer kansen gegeven. Die traineeships zijn leuk, maar het is wat mij betreft ook heel veel gebakken lucht. De overheid is erg star of in ieder geval hebben ze zich naar mij voor wat betreft banen heel erg star opgesteld voor de HBO+ banen terwijl ik gewoon de papieren had. Kwam nog eens bij dat de mensen die exact de juiste specialisatie hadden ook nog eens erg ongelukkig bleken te zijn in hun werk.
pi_163563931
Als je twijfelt kan je beter commercieel gaan. Krijg je gauw genoeg spijt van en dan werk je vervolgens over een paar jaar alsnog bij de overheid :p
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_163564489
Hangt er vanaf of je wel of geen ambitie hebt
  woensdag 6 juli 2016 @ 20:00:56 #8
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_163565241
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 19:35 schreef doge het volgende:
Hangt er vanaf of je wel of geen ambitie hebt
Dat is erg generaliserend.

Ik heb bij semi-overheid gewerkt (wetenschappelijk instituut) en daar kon je echt wel je ambities kwijt. Prachtige projecten gedaan, die je in het bedrijfsleven amper zag.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_163565421
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 18:43 schreef tompie100 het volgende:
Beste mensen,

Ik zit met een behoorlijk dilemma waar ik zelf niet uit lijk te komen, maar waar ik op korte termijn wel een besluit over moet nemen:

Ben sinds een paar maanden begonnen met solliciteren na m'n WO-opleiding, en ben vooral aan het kijken naar traineeships. Dat resulteerde een paar weken geleden in een aanbod voor het Rijkstraineeship. Was ik in essentie best tevreden over, gezien de vrij strenge selectieprocedure en het aanzien dat dit (2-jarig) programma binnen de overheid heeft. Eigenlijk stond m'n besluit al vast, totdat ik onlangs ook werd uitgenodigd voor een laatste gesprek bij een commerciële organisatie(één van de big 4). Ook dit ging om een traineeship, wel eenjarig. Gisteren te horen gekregen dat ik van deze partij een aanbod heb gekregen.

Goed nieuws zou je denken, maar voor mij beginnen de 'problemen' hier een beetje: Ik moet nu een keuze maken. Commercieel of overheid, ik heb geen idee wat beter (/verstandiger/interessanter/strategisch) is. Beide werkomschrijvingen lijken interessant, beide bieden gelegenheid tot persoonlijke ontwikkeling en doorgroei. Heb voor mijzelf al talloze plus-min-lijstjes gemaakt, maar uiteindelijk wegen ze steeds tegen elkaar op. Het maatschappelijke debat vind ik leuk, maar ik vind het ook prettig om in een snelle c.q. dynamische omgeving te werken. Een commerciële omgeving motiveert mij waarschijnlijk meer, maar ik vind het wel belangrijk om een goede work-life balance te hebben. Ik heb met meerdere mensen in mijn omgeving gesproken, en krijg vaak te horen dat een switch achteraf van commercieel naar publiek makkelijker gemaakt is dan vice versa, maar ik weet niet of dat zo is.

Kortom: ik kom er niet uit. Is er iemand die mij hierin kan voorzien van advies? Misschien iemand die al iets verder gevorderd is in zijn/haar carrière, en misschien te maken heeft gehad met beide sectoren? Ik ben bewust dat deze afweging per persoon kan verschillen, maar ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën..

Mijn dank is groot!
Kan inderdaad een erg lastige keuze zijn. De belangrijkste argumenten voor en tegen beide richtingen noem je zelf al.

Het rijkstrainneeship is overigens wel een hele goede ingang bij de overheid, dus mocht je voor de overheid willen kiezen heb je wel gelijk een goed ticket.

Heb zelf met ongeveer dezelfde vraag gezeten en heb uiteindelijk gekozen om in een commerciële organisatie te starten. Denk dat het ook op langere termijn meer vruchten afwerpt als je een jaar of vijf in een meer commerciële en in die zin competitieve omgeving hebt gewerkt.
pi_163573665
Enkel mensen zonder zelfrespect kiezen voor de overheid.
Door het discriminatiebeleid zitten daar volstrekt incapabelen op diverse posities.
Heb je een kut , dan heb je een streepje voor ... ben je ook nog moslim , dan scoor je nog meer punten .. Zit je ook nog in een rolstoel ? Dan is het jackpot.
pi_163573918
Ben zelf in de accountancy begonnen en na 5 jaar overgestapt naar de overheid. Geen moment spijt van gehad. Ik weet wel dat de overstap na nu 8 jaar overheid riching bedrijfsleven erg lastig is. In mijn vakgebied financiën kent de overheid wel hele specifieke vakgebieden die je in het bedrijfsleven niet hebt en uiteraard vv. Dit zet je bij sollicitatie denk ik altijd wel op achterstand.

Je hebt het het zelf over een goede werk/privé balans. Van mijzelf en mensen om mij heen durf ik wel te stellen dat je dan niet richting de big4 (maar ook de kleinere kantoren) hoeft te gaan. De eerste 10 jaar wordt je uitgeknepen en dan is het nog maar de vraag of je echt kunt doorgroeien binnen het kantoor. Kijk bv maar eens naar het verloop binnen bepaalde sectoren (bv audit) dat is echt heel hoog. Ik ben wel van mening dat je meer doorgroeimogelijkheden hebt binnen het bedrijfsleven. Die kansen zijn in overheids land beperkter. Je hebt daar ook gewoon minder specialismen.

Neemt niet weg dat ik geen moment spijt hebt gehad en een ontzettend b leuke baan heb. Ontzettend divers, veel verantwoordelijkheid en een goed belegde boterham.
pi_163620330
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 02:52 schreef TheLostArtofGivingaFuck het volgende:
Enkel mensen zonder zelfrespect kiezen voor de overheid.
Door het discriminatiebeleid zitten daar volstrekt incapabelen op diverse posities.
Heb je een kut , dan heb je een streepje voor ... ben je ook nog moslim , dan scoor je nog meer punten .. Zit je ook nog in een rolstoel ? Dan is het jackpot.
Voor zover ik weet wordt hier formeel niet op gestuurd.

Wel is het zo dat vrouwen, moslims en gehandicapten eerder bij de overheid zullen solliciteren dan gezonde blanke mannen, en dat de mensen die bij de overheid werken minder bekrompen zijn en vrouwen, moslims en gehandicapten dus ook een eerlijke kans zullen geven.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  zaterdag 9 juli 2016 @ 13:23:06 #13
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_163620368
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 02:52 schreef TheLostArtofGivingaFuck het volgende:
Enkel mensen zonder zelfrespect kiezen voor de overheid.
Het is wel handig om te vermelden wanneer en bij welke instantie je deze ervaring hebt opgedaan.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  zaterdag 9 juli 2016 @ 14:53:11 #14
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_163622043
Ik heb met dezelfde keuze gezeten en er ook voor gekozen om niet bij de overheid aan de slag te gaan, Voor mij was dat extra lastig omdat mijn studieachtergrond voor 80% op de overheid gericht is en ministeries op dit moment nog steeds belangrijke klanten zijn. Vanzelfsprekender zou zijn geweest om wel voor een ambtelijke carrière kiezen. Ik ken ook heel erg veel rijkstrainees die ook heel tevreden zijn met hun keuze. Dat was ook voor mij een reden om er wel voor te solliciteren plus op nog een paar andere ambtelijke starterfuncties.

Wat voor mij uiteindelijk bepalend was:

(A) ik heb gesproken met rijkstrainees uit eerdere lichtingen en naar hun ervaringen gevraagd en gekeken in hoeverre ik er door geïnspireerd werd / ik mijzelf herken. Dit kan ik hoe dan ook aanraden!

(B) ik heb een paar weken meegelopen op een ministerie en daar een trauma aan over gehouden. Hoewel deze ervaring niet helemaal representatief was heb ik wel een realistische inkijk gekregen in de ambtelijke cultuur. Het was ook het ministerie waar ik in aanmerking voor kwam.

Veel van mijn vrienden / kennissen (zeker degene met een achtergrond in de accountancy) zitten of zaten voor dezelfde keuze. Praktisch iedereen kiest op dit moment voor een commerciële carrière. Voor mijn kennissen spelen ook de volgende overwegingen mee. Voor mij iets minder, maar ik herken ze wel en ik denk dat het noemen wel de moeite waard is:

(A) salaris. Rijkstrainee (zowel de reguliere als de financiele) betaalt 2400 met een doorstroom naar 3000. Bij een commercieel kantoor start je vaak al op de 3000 met doorstroom naar 4000 a 5000 in een paar jaar. Voor de mensen die denken dat dit te hoog is:: mensen die in aanmerking komen voor het trainee zitten in het hogere segment van de starterfuncties, waardoor je veelal ook in aanmerking komt voor "betere" commerciële functies.

(B) jonge omgeving. De gemiddelde leeftijd binnen de overheid is momenteel 52 jaar. Op de afdelingen waar je ingezet wordt als trainee ben je praktisch altijd de jongste. De instroom van jongeren is bij de Rijksoverheid momenteel ook praktisch nul. Alleen stagiaires, trainees (ook niet veel) en wat technici. Bij een corporate begin je vaak met een lichting van leeftijdsgenoten en is je directe leidinggevende maar een generatie ouder.

(C) Status en doorstroming. Het is een publiek geheim dat chef Rijkstrainee Stef Blok (minister van Rijksdienst) geen hoge pet op heeft van de kwaliteit van de trainees. Hij laat zich regelmatig negatief uit over de trainees en ook buiten de ministeries om wordt er veel geklaagd. Of dat terecht is weet ik niet, maar qua prestige komt het niet ten goede. Als je daarentegen EY of KPMG op je cv hebt staan kan je daarna doorstromen binnen elk ander bedrijf. Binnen het trainee dinges moet je na 2 jaar intern solliciteren op een vacature en die kan niet altijd interessant of lucratief zijn.

(D) beoordeling, werkdruk en coaching. De werkdruk van een Rijkstrainee is relatief laag (afhankelijk van de afdeling), de begeleiding vaak minimaal en de beoordeling is ingewikkeld. Onvoldoendes worden niet gegeven (kost teveel geld) en als trainee heb je veel ruimte om te blijven dobberen. Bij een corporate traject lig je bij disfunctioneren er bij wijze van spreken al na 3 maanden uit. De werkdruk ligt hoger maar daarmee ook de ontwikkelmogelijkheden.

Tot slot kent de overheid steeds meer een grote voorkeur voor mensen met jarenlange werkervaring, een phd en/of een corporate achtergrond. Dus niet meer voor mensen die vanaf hun 22ste bij het rijk werken! De tijd dat je op je 28ste DG kon worden is wel voorbij. De hotemetoten worden tegenwoordig geselecteerd uit de top van de consultancy bedrijven, advocatuur of financiële dienstverleners.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryon op 09-07-2016 15:07:35 ]
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zaterdag 9 juli 2016 @ 15:10:10 #15
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_163622398
Lijkt me een heel simpele keuze: bedrijfsleven
pi_163628927
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 14:53 schreef Ryon het volgende:

(C) Status en doorstroming. Het is een publiek geheim dat chef Rijkstrainee Stef Blok (minister van Rijksdienst) geen hoge pet op heeft van de kwaliteit van de trainees. Hij laat zich regelmatig negatief uit over de trainees en ook buiten de ministeries om wordt er veel geklaagd. Of dat terecht is weet ik niet, maar qua prestige komt het niet ten goede. Als je daarentegen EY of KPMG op je cv hebt staan kan je daarna doorstromen binnen elk ander bedrijf. Binnen het trainee dinges moet je na 2 jaar intern solliciteren op een vacature en die kan niet altijd interessant of lucratief zijn.
Dit is voor het eerst dat ik dit hoor. Grappig dat ze 'buiten de ministeries om' klagen. Wie klagen er dan volgens jou, en waarom?

En ook jouw verhaal over Big4 klopt gewoon niet. Ik heb bij een Big Four gezeten en vrij snel de overstap gemaakt naar overheid, maar dit verhaal raakt kant noch wal.

Sterker nog, ze zijn de traineeships verder aan het uitbouwen.

[ Bericht 3% gewijzigd door MoneyTalks op 09-07-2016 21:24:46 ]
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  zaterdag 9 juli 2016 @ 21:31:26 #17
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_163629450
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:09 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Dit is voor het eerst dat ik dit hoor. En ook jouw verhaal over Big4 klopt gewoon niet.

Ik heb bij een Big Four gezeten en vrij snel de overstap gemaakt naar overheid, maar dit verhaal raakt kant noch wal.

Sterker nog, ze zijn de traineeships verder aan het uitbouwen.
Dat je het voor het eerst hoort vind ik prima maar opmerkelijk. Maar het zou voor de TS nuttig zijn als je specificeert en onderbouwt wat er precies niet zou kloppen ;)

Verder is het nadrukkelijk niet mijn doel om jouw beroep of keuze aan te vallen en als jij tevreden bent dan vind ik dat leuk om te horen. Voor de TS zou het wel helpen als je zou zeggen waarom jij tevreden bent, want het argument "ik vond EY niet leuk" is natuurlijk geen reden waarom iets anders wel leuk is :P

Verder weet je waarschijnlijk ook wel dat de uitbouwing die je noemt een hervorming is. Blok heeft het programma al een keer hervormd. Dat is goed, maar wel een bevestiging van wat ik stelde :P
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_163629602
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:31 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat je het voor het eerst hoort vind ik prima maar opmerkelijk. Maar het zou voor de TS nuttig zijn als je specificeert en onderbouwt wat er precies niet zou kloppen ;)

Verder is het nadrukkelijk niet mijn doel om jouw beroep of keuze aan te vallen en als jij tevreden bent dan vind ik dat leuk om te horen. Voor de TS zou het wel helpen als je zou zeggen waarom jij tevreden bent, want het argument "ik vond EY niet leuk" is natuurlijk geen reden waarom iets anders wel leuk is :P

Verder weet je waarschijnlijk ook wel dat de uitbouwing die je noemt een hervorming is. Blok heeft het programma al een keer hervormd. Dat is goed, maar wel een bevestiging van wat ik stelde :P
Lol, je zit nu de bewijslast om te draaien.

Jij geeft aan dat je geen ervaring hebt bij de overheid.

Vervolgens beweer jij een aantal zaken over werken bij de overheid.

Geef dan eens wat meer informatie, zoals:

- hoe heeft Stef Blok aangegeven 'geen hoge pet' op te hebben over de kwaliteit van de trainees?
- waar heeft Stef Blok zich 'regelmatig' negatief uitgelaten over trainees?
- wie klagen er 'buiten de ministeries om' over trainees en waarom?

Je zit nu bewust onrust te stoken.

Andere punten waar je het over hebt zoals salaris en jonge omgeving zijn subjectief. Salaris heb je immers zelf in de hand, het staat je vrij te solliciteren op een hogere functie. Een jonge omgeving is niet per definitie positief, immers zal de interne competitiedruk hoger zijn en zijn je collega's minder ervaren dus zal je ook minder van je collega's kunnen leren. De werkdruk heb je zelf al aangegeven dat het afhankelijk is van de afdeling, en dat kan zowel positief als negatief ervaren worden.

Het belangrijkste is dat je kiest voor een carrière die bij je past. Snelle jongens passen minder goed bij de overheid, terwijl maatschappelijk betrokken mensen daar juist wel wat beter tot hun recht zullen komen. Eenieder zijn ding. Feit blijft dat je prima carrière kunt maken binnen de overheid, en dit heb je zelf in de hand.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_163631028
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:00 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Dat is erg generaliserend.

Ik heb bij semi-overheid gewerkt (wetenschappelijk instituut) en daar kon je echt wel je ambities kwijt. Prachtige projecten gedaan, die je in het bedrijfsleven amper zag.
Klopt wel redelijk. Overheid is voornamelijk erg interessant voor de minder ambitieuze mensen. Salaris voor lager opgeleid werk is vrij hoog, weinig uitbuiting, veel vakantiedagen, vaak 36-urige werkweek. Doorstroom is matig en de hoge functies zijn weer weinig topverdieners.
Semi-overheid lijkt wel anders te zijn, beetje wel de voordelen, niet de nadelen. Doorstroom en opleiding lijkt beter te gaan met de beperkte ervaring die ik daar in heb (lees vrienden die daar in zitten).
pi_163631181
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 22:37 schreef Adames het volgende:

[..]

Klopt wel redelijk. Overheid is voornamelijk erg interessant voor de minder ambitieuze mensen. Salaris voor lager opgeleid werk is vrij hoog, weinig uitbuiting, veel vakantiedagen, vaak 36-urige werkweek. Doorstroom is matig en de hoge functies zijn weer weinig topverdieners.
Semi-overheid lijkt wel anders te zijn, beetje wel de voordelen, niet de nadelen. Doorstroom en opleiding lijkt beter te gaan met de beperkte ervaring die ik daar in heb (lees vrienden die daar in zitten).
Als ik jouw beschrijving zo lees, zou je kunnen stellen dat je juist hyper-ambitieus moet zijn om te kunnen slagen binnen de overheid?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_163631323
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 22:44 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Als ik jouw beschrijving zo lees, zou je kunnen stellen dat je juist hyper-ambitieus moet zijn om te kunnen slagen binnen de overheid?
kansen (doorstroom) worden meer gegund aan de mensen die er langer zitten dan daadwerkelijk aan de mensen die goed presteren.
al kan je natuurlijk alsnog redelijk job hoppen binnen de overheidswereld om goed te eindigen.
pi_163631964
Ik heb ook de indruk dat het makkelijker is om vanuit het bedrijfsleven bij de overheid te komen dan andersom. Werkdruk bij de overheid is over het algemeen lager. Je hebt nu ambitie, maar over een paar jaar wil je misschien ook tijd hebben om te genieten van het geld wat je verdient. En daar is geen topsalaris voor nodig.
Ik heb ook de indruk dat je als blanke man minder kans maakt op bepaalde functies bij de overheid.
Bureaucratie en regeltjes is iets waar je wel goed tegen moet kunnen bij de overheid. Ze hebben ook regels verzonnen om de regeldruk te verminderen. Op veel plaatsen wordt ook continu gereorganiseerd. Er staan muren tussen afdelingen. Daarvan roept men dat men ze wil afbreken, maar het is niet handig dat ook te doen.
Omdat er veel vergrijzing is bij de overheid en je als nieuwkomer bij een afdeling weinig kans maakt om hoger op te komen, is het belangrijk om zelf elke paar jaar iets anders te zoeken. Groeien vanuit de functie waar je begint lukt niet. Ik geloof dat het bij zo'n traineeprogramma al standaard is dat je bij verschillende ministeries stage loopt.
Persoonlijk zou ik voor het bedrijfsleven gaan en dan na een tijdje proberen zelf iets te beginnen, of me bij een klein bedrijfje aan te sluiten/over te nemen. Ik heb slechte ervaringen met de overheid en grote organisaties.
pi_163639092
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 19:12 schreef MoneyTalks het volgende:
Als je twijfelt kan je beter commercieel gaan. Krijg je gauw genoeg spijt van en dan werk je vervolgens over een paar jaar alsnog bij de overheid :p
De stap van overheid naar commercieel is veel gemakkelijker dan andersom omdat de overheid heel vaak ervaring binnen de overheid als glasharde eis stelt.

Door te beginnen bij de overheid zet je dus meer deuren open voor je toekomst. Bij veel functies is het salaris bij de overheid ook hoger en de arbeidsvoorwaarden beter. Maar dat is dus afhankelijk van je beroep/opleiding.

-edit- Ik lees net dat voor veel traineeships dit verhaal niet opgaat.
  zondag 10 juli 2016 @ 13:17:04 #24
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_163639277
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:38 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Lol, je zit nu de bewijslast om te draaien.

Jij geeft aan dat je geen ervaring hebt bij de overheid.

Vervolgens beweer jij een aantal zaken over werken bij de overheid.
Om mijzelf nogmaals te herhalen:
quote:
Verder is het nadrukkelijk niet mijn doel om jouw beroep of keuze aan te vallen en als jij tevreden bent dan vind ik dat leuk om te horen.
Ik heb er geen belang bij om "te zitten stoken" (jouw woorden ;) ). TS heeft er wel belang bij dat je ervaringen deelt en specificeert. Als jij een positieve ervaring hebt. Noem en deel die dan.

De uitspraken die ik doel zijn natuurlijk gebaseerd op mijn professionele ervaringen en die van mijn vrienden. Ik heb met een stuk of twintig trainees gesproken toen ik de keuze moest maken en ik adviseer TS het om hetzelfde te doen. Ik pretendeer niet dat ik de keuze voor hem kan maken, maar ik kan wel de factoren noemen die voor mij belangrijk zijn geweest. Dat die subjectief zijn is een vaststaand feit en dat wordt ook niet betwist. Sterker nog: ik geef nadrukkelijk aan dat sommige factoren voor mij wel of niet van belang zijn geweest ;) Aan TS en anderen zelf de verantwoordelijkheid om te bepalen wat belangrijk is of niet.
quote:
Jij geeft aan dat je geen ervaring hebt bij de overheid.
Dit is incorrect en heb ik ook nadrukkelijk niet aangegeven. Slordig.
quote:
- hoe heeft Stef Blok aangegeven 'geen hoge pet' op te hebben over de kwaliteit van de trainees?
- waar heeft Stef Blok zich 'regelmatig' negatief uitgelaten over trainees?
Dit zou jij als trainee zelf moeten weten :? Tijdens zijn termijn is het programma kritisch geëvalueerd en zijn er aardig wat aanpassingen doorgevoerd. Ik neem aan dat jij daar wel bij betrokken bent geweest? Anders vraag ik mij af waarom ik als externe wel een gesprek gehad met Blok en jij niet. Niet lullig bedoeld, maar dit is geen staatsgeheime informatie.
quote:
- wie klagen er 'buiten de ministeries om' over trainees en waarom?
Het meeste geklaag komt tegenwoordig uit Brussel. Zoals je ongetwijfeld weet kan je als trainee een half jaar in Brussel gedetacheerd worden. Je krijgt daar dan te maken met een aantal andere partijen die daar actief zijn o.a in het lobbycircuit. De kwaliteit van de instroom van de kantoren daar ligt erg hoog en dan steekt de Nederlandse inbreng vanuit het Rijk er vrij schril tegenaan.
quote:
Andere punten waar je het over hebt zoals salaris en jonge omgeving zijn subjectief. Salaris heb je immers zelf in de hand, het staat je vrij te solliciteren op een hogere functie. Een jonge omgeving is niet per definitie positief, immers zal de interne competitiedruk hoger zijn en zijn je collega's minder ervaren dus zal je ook minder van je collega's kunnen leren. De werkdruk heb je zelf al aangegeven dat het afhankelijk is van de afdeling, en dat kan zowel positief als negatief ervaren worden.
Of de factor "jonge omgeving" voor iemand positief is of niet vind ik niet interessant. Ik noem deze factor nadrukkelijk omdat dit voor heel veel starters wel van belang is en de overheid op dit punt "negatief" uitblinkt. Als jij het fijn vindt om in een oudere omgeving te werken dan is dat natuurlijk prima, maar veel starters vinden dat moeilijk. Dat kan jij onzin vinden maar ook voor TS kan dat bijvoorbeeld al anders liggen.

Ik ben door verschillende overheidsorganisaties benaderd en betrokken geweest om op dit punt een verschil te maken en de jeugdige instroom te vergroten. Zoals je waarschijnlijk weet is de "vergroening" een actieplan geweest. Hier is veel over gepubliceerd. Willekeurig linkje van het internet met wat gegevens:

http://old.caop.nl/filead(...)_bij_de_overheid.pdf

Het rijkstrainee heeft ook te maken gehad met deze uitstroom. Veel jongeren zijn na de twee jaar niet intern doorgestroomd (om verschillende redenen). Die uitstroom komt hard aan en heeft ook effect op de cultuur en de kansen die jongeren krijg. Daar valt nog veel aan te verbeteren.

Salaris van het traineeship ligt vast en is niet onderhandelbaar. Dat wist je toch? De salarisschalen binnen de overheid liggen ook al grotendeels vast, belangrijke inkomstenbronnen zoals winstuitkeringen heb je ook niet. Een trainee bij een bank verdient al in het eerste jaar duizend euro bruto meer dan een rijkstrainee en na twee jaar kan dat verschil zelfs oplopen tot tweeduizend euro verschil. Niet voor iedereen is geld belangrijk, maar dat zijn toch een boel centen.

Dat je meer verdient als je een hogere functie hebt is logisch ;) Maar dat geldt ook buiten de overheid :P De tijd van "vaste armoede" (laag loon, maar wel veel zekerheid) is binnen de overheid voorbij, maar er zit op veel; functies nog steeds een beloningsverschil met de commerciële tegenhanger ;)

De werkdruk binnen de overheid (work - life balance) is aanzienlijk anders dan binnen een private onderneming. Ik kan een halve college geven waarom dit zo is (kernwoord: probleemoplossingsfabriek / reactieve houding) maar ik denk dat dit voor iedereen die interesse heeft om voor de overheid te werken wel bekend is. Al dan niet zelf ervaren via een stage ofzo.

quote:
Het belangrijkste is dat je kiest voor een carrière die bij je past. Snelle jongens passen minder goed bij de overheid, terwijl maatschappelijk betrokken mensen daar juist wel wat beter tot hun recht zullen komen. Eenieder zijn ding. Feit blijft dat je prima carrière kunt maken binnen de overheid, en dit heb je zelf in de hand.
Dat is een open deur en dus precies de reden waarom TS dit topic opent :P Niemand beweert ook dat je geen carrière kan maken binnen de overheid. De vraag van TS richtte zich wat voor hem interessanter was ;)
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 10 juli 2016 @ 16:06:47 #25
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_163643787
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 19:06 schreef Scuidward het volgende:
Dat traineeship is best prestigieus, maar dat zijn de BIG4 natuurlijk ook. Ik zou dan voor 2 jaar zekerheid kiezen.
Big 4 is niet prestigieus.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_163647337
Mijn persoonlijke ervaringen:

- Switch van overheid naar bedrijfsleven geen probleem (andersom vaak moeilijker)
- Overheid is veel beter qua ontwikkelingsmogelijkheden
- Commercieel is ook vaak bureaucratisch alleen benoemt men het niet zo / is het minder officieel
- Work / life balance is commercieel ook prima zolang je zelf je grenzen goed bewaakt

Nogmaals dit is puur persoonlijk, en kan me bijv voorstellen dat bij de big 4 je work life balance wel in het gedring komt, zeker als starter.
  zondag 10 juli 2016 @ 18:28:40 #27
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_163647751
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 18:11 schreef TwinkleStar001 het volgende:
- Commercieel is ook vaak bureaucratisch alleen benoemt men het niet zo / is het minder officieel
Hier geloof ik niks van.
Ten percent faster with a sturdier frame
  zondag 10 juli 2016 @ 23:55:02 #28
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_163657990
TS heeft inmiddels al een aantal dagen niks van zich laten horen. Ben eigenlijk wel benieuwd waar TS voor gaat kiezen. :)
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_163662389
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 14:53 schreef Ryon het volgende:
Ik heb met dezelfde keuze gezeten en er ook voor gekozen om niet bij de overheid aan de slag te gaan, Voor mij was dat extra lastig omdat mijn studieachtergrond voor 80% op de overheid gericht is en ministeries op dit moment nog steeds belangrijke klanten zijn. Vanzelfsprekender zou zijn geweest om wel voor een ambtelijke carrière kiezen. Ik ken ook heel erg veel rijkstrainees die ook heel tevreden zijn met hun keuze. Dat was ook voor mij een reden om er wel voor te solliciteren plus op nog een paar andere ambtelijke starterfuncties.

Wat voor mij uiteindelijk bepalend was:

(A) ik heb gesproken met rijkstrainees uit eerdere lichtingen en naar hun ervaringen gevraagd en gekeken in hoeverre ik er door geïnspireerd werd / ik mijzelf herken. Dit kan ik hoe dan ook aanraden!

(B) ik heb een paar weken meegelopen op een ministerie en daar een trauma aan over gehouden. Hoewel deze ervaring niet helemaal representatief was heb ik wel een realistische inkijk gekregen in de ambtelijke cultuur. Het was ook het ministerie waar ik in aanmerking voor kwam.

Veel van mijn vrienden / kennissen (zeker degene met een achtergrond in de accountancy) zitten of zaten voor dezelfde keuze. Praktisch iedereen kiest op dit moment voor een commerciële carrière. Voor mijn kennissen spelen ook de volgende overwegingen mee. Voor mij iets minder, maar ik herken ze wel en ik denk dat het noemen wel de moeite waard is:

(A) salaris. Rijkstrainee (zowel de reguliere als de financiele) betaalt 2400 met een doorstroom naar 3000. Bij een commercieel kantoor start je vaak al op de 3000 met doorstroom naar 4000 a 5000 in een paar jaar. Voor de mensen die denken dat dit te hoog is:: mensen die in aanmerking komen voor het trainee zitten in het hogere segment van de starterfuncties, waardoor je veelal ook in aanmerking komt voor "betere" commerciële functies.

(B) jonge omgeving. De gemiddelde leeftijd binnen de overheid is momenteel 52 jaar. Op de afdelingen waar je ingezet wordt als trainee ben je praktisch altijd de jongste. De instroom van jongeren is bij de Rijksoverheid momenteel ook praktisch nul. Alleen stagiaires, trainees (ook niet veel) en wat technici. Bij een corporate begin je vaak met een lichting van leeftijdsgenoten en is je directe leidinggevende maar een generatie ouder.

(C) Status en doorstroming. Het is een publiek geheim dat chef Rijkstrainee Stef Blok (minister van Rijksdienst) geen hoge pet op heeft van de kwaliteit van de trainees. Hij laat zich regelmatig negatief uit over de trainees en ook buiten de ministeries om wordt er veel geklaagd. Of dat terecht is weet ik niet, maar qua prestige komt het niet ten goede. Als je daarentegen EY of KPMG op je cv hebt staan kan je daarna doorstromen binnen elk ander bedrijf. Binnen het trainee dinges moet je na 2 jaar intern solliciteren op een vacature en die kan niet altijd interessant of lucratief zijn.

(D) beoordeling, werkdruk en coaching. De werkdruk van een Rijkstrainee is relatief laag (afhankelijk van de afdeling), de begeleiding vaak minimaal en de beoordeling is ingewikkeld. Onvoldoendes worden niet gegeven (kost teveel geld) en als trainee heb je veel ruimte om te blijven dobberen. Bij een corporate traject lig je bij disfunctioneren er bij wijze van spreken al na 3 maanden uit. De werkdruk ligt hoger maar daarmee ook de ontwikkelmogelijkheden.


Tot slot kent de overheid steeds meer een grote voorkeur voor mensen met jarenlange werkervaring, een phd en/of een corporate achtergrond. Dus niet meer voor mensen die vanaf hun 22ste bij het rijk werken! De tijd dat je op je 28ste DG kon worden is wel voorbij. De hotemetoten worden tegenwoordig geselecteerd uit de top van de consultancy bedrijven, advocatuur of financiële dienstverleners.
Wat betreft zo´n traineeship hangt het er ook wel een beetje vanaf wat je er zelf van maakt is mijn ervaring. Ik ken ex-trainees die na hun traineeship werk doen van hetzelfde niveau als hun bijbaan tijdens de studie en ik ken een ex-trainee die direct na zn traineeship leidinggevende is met flinke verantwoordelijkheden. Van prestige kan je niet leven, van een leuke baan nadat je jezelf bewezen hebt wel. Daarnaast heb je aan de rijksoverheid natuurlijk een heel goede werkgever en, als je wil, een carriere voor het leven.

Verder heb je denk ik gelijk dat je niet voor het rijkstraineeship wil kiezen als je flink geld wil verdienen. Commercieel zal altijd beter verdienen (al zijn de salarissen binnen de overheid soms verrassend hoog). Daar staat vaak ook wel weer een andere werkdruk tegenover :+ .
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_163686515
quote:
7s.gif Op maandag 11 juli 2016 11:23 schreef Ahmad1nejad het volgende:

[..]

Wat betreft zo´n traineeship hangt het er ook wel een beetje vanaf wat je er zelf van maakt is mijn ervaring. Ik ken ex-trainees die na hun traineeship werk doen van hetzelfde niveau als hun bijbaan tijdens de studie en ik ken een ex-trainee die direct na zn traineeship leidinggevende is met flinke verantwoordelijkheden. Van prestige kan je niet leven, van een leuke baan nadat je jezelf bewezen hebt wel. Daarnaast heb je aan de rijksoverheid natuurlijk een heel goede werkgever en, als je wil, een carriere voor het leven.

Verder heb je denk ik gelijk dat je niet voor het rijkstraineeship wil kiezen als je flink geld wil verdienen. Commercieel zal altijd beter verdienen (al zijn de salarissen binnen de overheid soms verrassend hoog). Daar staat vaak ook wel weer een andere werkdruk tegenover :+ .
Dit. Tis ook maar hoe je het bekijkt. Bij de overheid heb je standaard een 36-uurs contract, en overwerken is niet nodig. Zou je dat doorvertalen naar een 40-uurs contract zoals in het bedrijfsleven de norm is, dan zou je het salaris van de ambtenaar moeten verhogen met 11,1% om de salarissen te kunnen vergelijken. En in de praktijk misschien wel met meer dan 20% omdat (afhankelijk van het niveau van de functie) in het bedrijfsleven verwacht wordt dat je méér dan 40 uur per week werkt. Al met al heb je dus een betere work-life balance, tegen een passend salaris bij de overheid.

Ryon generaliseerd heel erg. Hij realiseert zich bijvoorbeeld niet dat minder dan de helft van de trainees een Rijkstrainee is. Meer dan de helft is een specialistisch trainee. Bijvoorbeeld Financial Trainee, Audit Trainee, Rijkswaterstaat Trainee, Tax Talent Trainee, Wetgevingsjurist Trainee, Rijks ICT Trainee, BoFEB, Diplomatenklasje. Specialistisch trainees zullen sneller doorgroeien, immers zijn die specialistisch traineeships niet voor niets in het leven geroepen (arbeidskrapte).
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  zondag 30 oktober 2016 @ 21:54:06 #31
376238 jantjevertonghen
Overigens Jan Vertonghen _O_
pi_166314572
Overheid kiezen niet big 4
Overigens Jan Vertonghen _O_ Wat een baas was dat _O_
pi_166443510
Ik heb in dezelfde boot gezeten: BIG 4 Auditpraktijk of de Belastingdienst. Uiteindelijk voor de Belastingdienst gekozen om z.s.m. mijn studie te voltooien. Daarna kijk ik wel veder. Prettig is vooral dat je echt de tijd hebt voor jezelf (gestart per 1 september), en als 22 jarige is dit enorm nodig.
pi_166448257
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 18:28 schreef TC03 het volgende:

[..]

Hier geloof ik niks van.
Bureaucratisch/niet buraucratisch heeft volgens mij meer met de grootte van het bedrijf te maken. Genoeg grote commerciele bedrijven waar je voor iedere scheet die je wilt laten toestemming moet vragen bij een afdeling/persoon boven je.

Wil je geen bureaucratie kan je beter in het mkb werken

edit: zie nu pas dat dit al maanden oud is :{
pi_166450938
Ik heb zelf bij zowel big4 als overheid gewerkt en het is echt niet zo zwart-wit als de meeste reacties hierboven.

In deze fase van je carrière is leren, kansen krijgen en veel verschillende soorten ervaring opdoen het belangrijkste. Het gaat om je ontwikkelcurve. Daarnaast is het onzin dat je nooit meer terug kan naar commercieel of vice versa. Big 4 firms adviseren overheden en waarderen daarom ook juist ervaring bij de overheid.

Je hebt gesprekken gehad. Bij welke mensen heb je het beste gevoel? Waar verwacht je de meeste kansen te krijgen? Waar ervaar je het meeste vertrouwen? Daar zou ik voor gaan.

Ik startte bij een vd Big 4 en kreeg daar mijn eerste jaar amper kansen doordat mijn manager me niet zag staan. Mocht alleen de rot klusjes doen. Toen overgestapt naar de overheid, waar ik een goede band kreeg met mijn leidinggevende. Daar ontwikkelde ik me snel. Na een tijdje stokte het. Toen ben ik weer weggegaan en naar een andere van de Big 4 gegaan. Daar heb ik juist weer een goede tijd gehad. Bij een korte detachering bij een ministerie trof ik vervolgens weer een een slechtere werkomgeving.

Kortom: publiek-commercieel. Het is niet zwart wit. Het ligt aan de situatie en tal van andere contextuele factoren. En aan jezelf natuurlijk.
pi_166470211
Werk zelf bij overheid (belastingdienst) en heb via studie (accountancy) veel contact met mensen bij de big 4. In mijn ervaring is de overheid een werkgever die je moet liggen. Als dat niet het geval is kan je beter naar een commerciële partij gaan. Ook beaam ik het verhaal van stormtrooper40c. Het is niet zwart-wit. Daarnaast maakt het ook veel uit waar je binnen de overheid terechtkomt.

Zelf heb ik ervaren dat je erg snel verantwoordelijkheid krijgt, veel mogelijkheden om bij te scholen (opleidingen worden helaas extern niet altijd erkend). Je zult wel zelf een carrière moeten bouwen. Je kan er makkelijk na een aantal jaren achterover leunen en er mee wegkomen. Als je opleidingen wilt doen/meer verantwoordelijkheid wilt, dan zal je dat zelf moeten aangeven naar je leidinggevende. Mensen gaan jou niet benaderen met de vraag "is cursus x wat voor je?", dat zal je echt zelf moeten doen.

Ook heb ik verhalen gehoord van commerciële mensen. Zij hebben soms maandenlang hetzelfde trucje mogen toepassen (debiteuren controle bijvoorbeeld). Nadeel daar is dat de partner/controleleider altijd verantwoordelijk is en daarom alle ingewikkelde onderwerpen zelf zal willen doen. Daardoor kom je als starter onderaan binnen en mag je dus niet veel.

Resumerend denk ik dat je moet kijken wat bij jou past. Voor beide trajecten valt wat te zeggen. Overstappen beide kanten op gebeurt vaak en zou geen belemmering moeten zijn.
pi_166470375
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 12:53 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Dit. Tis ook maar hoe je het bekijkt. Bij de overheid heb je standaard een 36-uurs contract, en overwerken is niet nodig. Zou je dat doorvertalen naar een 40-uurs contract zoals in het bedrijfsleven de norm is, dan zou je het salaris van de ambtenaar moeten verhogen met 11,1% om de salarissen te kunnen vergelijken. En in de praktijk misschien wel met meer dan 20% omdat (afhankelijk van het niveau van de functie) in het bedrijfsleven verwacht wordt dat je méér dan 40 uur per week werkt. Al met al heb je dus een betere work-life balance, tegen een passend salaris bij de overheid.

Ryon generaliseerd heel erg. Hij realiseert zich bijvoorbeeld niet dat minder dan de helft van de trainees een Rijkstrainee is. Meer dan de helft is een specialistisch trainee. Bijvoorbeeld Financial Trainee, Audit Trainee, Rijkswaterstaat Trainee, Tax Talent Trainee, Wetgevingsjurist Trainee, Rijks ICT Trainee, BoFEB, Diplomatenklasje. Specialistisch trainees zullen sneller doorgroeien, immers zijn die specialistisch traineeships niet voor niets in het leven geroepen (arbeidskrapte).
Hoe kom je er bij dat overwerken niet nodig is? Toen ik bij de overheid zat werkte ik regelmatig over. Ongecompenseerd.

Het valt me sowieso op dat bijna alle 'advies' hierboven bestaat uit generalistisch geouwehoer. Ik heb bij veel verschillende overheden gezeten in diverse bestuurslagen en sectoren en herken weinig van alle bovenstaande statements. Overigens ook een paar jaar ervaring in het bedrijfsleven, daar ben ik uiteindelijk beter op mijn plek.

Ik zou TS adviseren na te gaan hoe hij zichzelf wil ontwikkelen. Dus niet of het nu leuk is, maar welke competenties je leert in de beide trainerships en wat dan het meest past bij zijn langetermijndoel qua carrière
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_166470514
Bijna iedereen zit hier zijn eigen situatie aangevuld met een beetje anekdotisch bewijs te veralgemeniseren.

Mijn advies is om te kijken wie je directe leidinggevende wordt bij beide organisaties, in het begin van je carriere is dat van groot belang. Als er geen klik is bij de ene maar wel bij de andere dan zou mijn keus gemaakt zijn. Heb je bij beide een klik dan zou ik toch voor de big4 gaan alleen al omdat je daar wrs je postdoctorale studie kunt starten.
  maandag 7 november 2016 @ 10:45:27 #38
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_166471744
quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2016 08:57 schreef Harmankardon het volgende:
Bijna iedereen zit hier zijn eigen situatie aangevuld met een beetje anekdotisch bewijs te veralgemeniseren.

Mijn advies is om te kijken wie je directe leidinggevende wordt bij beide organisaties, in het begin van je carriere is dat van groot belang. Als er geen klik is bij de ene maar wel bij de andere dan zou mijn keus gemaakt zijn. Heb je bij beide een klik dan zou ik toch voor de big4 gaan alleen al omdat je daar wrs je postdoctorale studie kunt starten.
Dit dus! Je kiest niet alleen een baan en een logo, maar ook een leidinggevende.

Daarnaast is ook belangrijk om het volgende in je achterhoofd te houden:
- bij overheid ben je altijd opdrachtgever voor de Big4/adviesbureaus e.d.
- bij Big4 (en ook adviesbureaus e.d.) ben je vrijwel altijd opdrachtnemer voor overheden (en andere bedrijven)

Dus: wil je opdrachten wegzetten en aansturen (vragen uitzetten, opdrachten begeleiden, uitkomsten laten landen bij de bewindspersonen)? Of wil je die opdrachten zelf uitvoeren (dus adviezen schrijven, presenteren, opdrachten acquireren e.d.)

Dat Stef Blok klaagt over trainees? Tja, zal wel. Over Stef Blok wordt in de ambtenarij soms ook weinig vleiends gezegd (understatement). Ik kan alleen over mijn eigen waarneming spreken: in mijn directie (op een kerndepartement van het ministerie van IenM) lopen er altijd een paar rond. Het zijn junior medewerkers (logisch), de ene wat beter dan de andere. Vaak stromen de meeste na hun traineeship door in een vaste functie op schaal 11 (tusen 3000 en 4600 bruto). De eerste lichtingen trainees zijn inmiddels directeur en zelfs al (plaatsvervangend) DG.

Bij het Rijk is het prima werken. Mocht je toe zijn aan kinderen e.d. dan zit je bij het Rijk beter: alle regelingen die vanuit SZW worden bedacht, worden bij de overheid zelf heel netjes toegepast. Dat is echt wel prima. Bij adviesbureaus is dat toch vaak wat minder. Daar staan dan weer andere dingen tegenover (auto van de zaak bijvoorbeeld).

Als trainee bij het Rijk is het heel belangrijk om je vierde plek goed te kiezen: daar stroom je vaak definitief in. Het percentage dat een aanstelling krijgt aangeboden na 18 of 24 maanden is hoog, je hebt dus vrijwel zeker een vaste baan na twee jaar. Bij de Big4 geldt natuurlijk dat dat wat minder is. Je krijgt veel opleidingen, maar je weet ook dat uiteindelijk nog geen 10% partner kan worden. De uitval in de vlakke piramide is dus erg hoog.

Zoals gezegd: het is wat je wil. :)

* Goverman is zelf op een functie ingestroomd bij Rijkswaterstaat, zo'n tien jaar geleden. Inmiddels werkt Goverman op zijn vierde plek bij VenW/IenM, ditmaal bij de directie spoor.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_166500464
Wil je wegrotten tot je pensioen -> Overheid.

Heb je ambitie en wil je carriere maken -> Bedrijfsleven.
pi_166628864
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 14:37 schreef Craptacular het volgende:
Wil je wegrotten tot je pensioen -> Overheid.

Heb je ambitie en wil je carriere maken -> Bedrijfsleven.
Want carrière maken binnen de overheid kan niet? :')
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_166629359
quote:
2s.gif Op zondag 13 november 2016 17:20 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Want carrière maken binnen de overheid kan niet? :')
"carriere" wel.

Je werkt wat vaker met Henk en Ingrid die zijn doorgegroeid vanuit de postkamer. ;) Het niveau is allemaal wat lager dan in het bedrijfsleven. :)
pi_166629533
Don't feed the troll mensen.
pi_166629547
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 17:31 schreef Craptacular het volgende:

[..]

"carriere" wel.

Je werkt wat vaker met Henk en Ingrid die zijn doorgegroeid vanuit de postkamer. ;) Het niveau is allemaal wat lager dan in het bedrijfsleven. :)
Ik zie anders genoeg mensen vanuit het bedrijfsleven (met name Big Four, grote corporates en consultancy) als zij-instromers binnenkomen binnen het Rijk, die hebben ook geen ambitie meer? Of zien ze dat er simpelweg meer uitdaging is binnen de publieke zaak? :)
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_166630128
quote:
2s.gif Op zondag 13 november 2016 17:36 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Ik zie anders genoeg mensen vanuit het bedrijfsleven (met name Big Four, grote corporates en consultancy) als zij-instromers binnenkomen binnen het Rijk, die hebben ook geen ambitie meer? Of zien ze dat er simpelweg meer uitdaging is binnen de publieke zaak? :)
Dat kan goed. Je ziet dat mensen niet tientallen jaren bij de big four blijven. Ze "gebruiken" de ervaring om erna het wat rustiger aan te kunnen doen bij een werkgever. Hetzij bedrijfsleven of overheid.
Een paar jaar big four ervaring op je cv doet goede dingen voor je salaris als je switched. :)
pi_166630369
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 17:49 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Dat kan goed. Je ziet dat mensen niet tientallen jaren bij de big four blijven. Ze "gebruiken" de ervaring om erna het wat rustiger aan te kunnen doen bij een werkgever. Hetzij bedrijfsleven of overheid.
Een paar jaar big four ervaring op je cv doet goede dingen voor je salaris als je switched. :)
Ambitie is volgens jou dus vooral iets voor de eerste 10 jaar van je werkzame leven? :)
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  zondag 13 november 2016 @ 20:18:58 #46
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_166636456
Ik denk dat overheid heel populair is omdat het al eeuwen bekend staat als 'zekerheid' en 'goed pensioen' maar ik denk zelf dat als je daar eenmaal bent je ook doodongelukkig kan zijn. Dus hoger, meer prestige en beter betaald maakt eigenlijk niet uit, het gaat er om of je gelukkig bent in je functie.
  zondag 13 november 2016 @ 20:19:41 #47
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_166636480
quote:
2s.gif Op zondag 13 november 2016 17:55 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Ambitie is volgens jou dus vooral iets voor de eerste 10 jaar van je werkzame leven? :)
De meeste mensen komen er dan achter dat je leven wegwerken nutteloos is. Omdat bijvoorbeeld hun ouders overlijden etc
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')