abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163541340
OP van tomatenboer:

Van Joop.nl

quote:
Actiegroep wil einde aan racistische attracties in Efteling

Actiegroep Stop Oppressive Stereotypes wil dat pretpark De Efteling stopt met enkele racistische attracties die in het park te zien zijn. De Efteling zelf heeft nu laten weten graag met de actiegroep in gesprek te gaan om te kijken of er een oplossing gevonden kan worden. Dat meldt Nu.nl.

Op Facebook schrijft de actiegroep:

“ Onderdrukkingen beginnen met stereotyperingen. Efteling zou dit soort zaken zelf kunnen weten wanneer ze hier geld aan uitgeven. Niet-witte kinderen zijn voor Efteling helaas niet belangrijk genoeg om geld aan uit te geven. Ze reduceren ze liever tot stereotyperingen want daar verdienen ze geld mee. ”

Het gaat dan vooral om de atracties Monsieur Cannibale en Carnaval Festival. De eerste is een grote kannibaal – een stereotypering van een zwarte man – omringd door kookpotten, de tweede is een collectie van 275 poppen, met daarin vijf donkere figuren: Afrikaanse bosjesmannen.

Tegenover Nu.nl zegt een woordvoerder van het pretpark in Kaatsheuvel dat de Efteling graag ‘een dagje uit wil zijn voor iedereen, ongeacht geslacht, ras, politieke of seksuele voorkeur’. Om die reden wil het park nu met de actiegroep in gesprek. ‘We horen graag wat de pijnpunten zijn, zoals we dat bij elke klacht doen.’

De woordvoerder laat ook weten dat het niet de eerste klachten zijn die De Efteling over dit onderwerp ontvangt. ‘Maar het zijn er nooit heel veel geweest’.

In februari dit jaar haalde Monsieur Cannibale de Amerikaanse krant Wall Street Journal. Daarin schreef journaliste Gisela Williams over haar ervaringen in het pretpark:

“ Bij de attractie Monsieur Cannibale was een enorme figuur met een koksmuts op zijn hoofd en een lepel door zijn neus. Een racistische stap terug naar de tijd van de VOC. ”

Bron: Joop.nl
Het nieuws dat je wist dat zou komen. :')

Het heeft nog lang geduurd eerlijk gezegd.

Waar maken mensen zich druk om zeg.... straks kunnen we alles wel gaan verbieden omdat bepaalde mensen kampen met een structureel minderwaardigheidscomplex waardoor ze zich overal door aangevallen en beledigd voelen.

Game on. ^O^ .

Met update: zie hieronder.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 06-07-2016 13:38:47 ]
I´m back.
pi_163541358
quote:
Actiegroep stelt eisen aan mogelijke afspraak met Efteling

KAATSHEUVEL - Actiegroep SOS heeft gereageerd op de uitnodiging van de Efteling voor een gesprek. De groep geeft in een brief aan dat het pretpark dan wel duidelijk moet maken dat ze de klacht en de actiegroep serieus neemt.
Bekijk ook...
Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen
Dat blijkt uit een brief die de stichting via Facebook openbaar heeft gemaakt.

Onderhandelen
SOS laat weten dat zij niet gaat onderhandelen met de Efteling over of er sprake is van racisme. ,,Ondanks de intenties van uw park en uw ontwerpers worden de attracties als racistisch ervaren." Ook haalt de actiegroep aan dat er voldoende naslagwerk is die aantoont dat het verbeelden van de gekleurde mensen wereldwijd als een vorm van racisme wordt gezien. ,,Wij geven geen ruimte voor dit soort onderhandelingen omdat je racisme afschaft en niet afbouwt.

Klachten
Mocht de Efteling aan deze eis voldoen, dan wil SOS dat het pretpark ook de mogelijkheid biedt om eerder klachten over racisme in te zien. ,,U geeft aan bij de pers dat u meerdere klachten over racisme heeft gekregen maar reduceert dit tot enkele klachten, alsof daarmee de ernst van de beschuldigingen minder is." SOS wil bij een eventuele afspraak zien hoe de klachten in het verleden zijn gedocumenteerd en of klachten ook voorgelegd zijn aan een deskundige.

De actiegroep sluit het document af met: ,,Graag zien wij uw reactie tegemoet zodat we daarna een afspraak kunnen plannen".

Open brief
Via een open brief liet Stop Oppresive Stereotyping weten dat de groep graag in gesprek zou gaan met de Efteling, omdat zij sommige attracties als racistisch ziet. Daarbij ging het bijvoorbeeld over Carnaval Festival en Monsieur Cannibale.
De discussie óf het racistische is, is uitgesloten dus.
I´m back.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 19:43:22 #3
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_163541386
Geheel terecht.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  dinsdag 5 juli 2016 @ 19:44:43 #4
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_163541406
quote:
"Laat. Ons. Met. Rust, gekken die overal racisme in zien."
http://nieuws.tpo.nl/nieu(...)g-laat-ons-met-rust/
  dinsdag 5 juli 2016 @ 19:47:03 #5
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_163541447
Wat een vertoning zeg :')
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_163541462
Wie zit daar nu achter, vraag je je af.
I´m back.
pi_163541468
Dit soort groepen. :')
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  † In Memoriam † dinsdag 5 juli 2016 @ 19:58:50 #8
88815 The_Emotion
98.3
pi_163541700
Eigenlijk hoopte ik dat het een grapje was.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  dinsdag 5 juli 2016 @ 20:01:26 #9
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_163541765
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 19:47 schreef Ryan3 het volgende:
Iemand met een Kannibalenverleden.
pi_163541788
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 19:47 schreef Ryan3 het volgende:
Sylvana misschien wel :Y
Brutal. Fucking. Metal.
pi_163541800
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 20:01 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Iemand met een Kannibalenverleden.
Maar als kannibalenslachtoffer nakomeling heb je dus niets meer te vertellen over de Efteling?
I´m back.
pi_163541826
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 20:02 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Sylvana misschien wel :Y
Nee, puntje idd, dit heeft Sylvana laten liggen, op zich opmerkelijk, want de meeste NL'ers (behalve ik) zijn altijd razend enthousiast over de Efteling...
I´m back.
pi_163541915
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 19:43 schreef Gutmensch het volgende:
Geheel terecht.
Jij bent 1 van de meest racistische users op fok!, dus jouw uitspraak is niet verbazend.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_163541944
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 19:43 schreef Gutmensch het volgende:
Geheel terecht.
8)7
pi_163542054
"Onderdrukkingen beginnen met stereotyperingen"

Fout.

Onderdrukkingen beginnen, en worden in stand gehouden door individuen die een groep mensen (negers in de huidige maatschappij in dit geval) hardnekkig willen blijven vergelijken met een slaaf (stereotype).

Niet door het feit dat stereotypes bestaan.

Stereotyperingen zijn goed en heb je overal (homo's, domme blondjes, domme spierbundels, etc) maar de oplossing begint met het begrijpen van het feit dat dat niet voor de hele groep geldt. Sterker nog, het is vrij asociaal en wereldvreemd en eigenlijk niet toelaatbaar om dat wel te doen en zoveel waarde op te hangen aan een stereotype.

Doe je dat namelijk wel, dan pretendeer je dus dat een groep mensen in feite dat stereotype is en niets meer dan dat.

[ Bericht 3% gewijzigd door Danny86 op 05-07-2016 20:34:13 ]
  dinsdag 5 juli 2016 @ 20:26:21 #16
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_163542273
Hele dag op je luie reet achter de pc zitten, met je dankzij bijstandsuitkering gefinancierde internetverbinding op zoek naar locaties en zaken die je kunt bashen door een misplaatste racismekaart te trekken.

Tering wat een bestaan moet je dan hebben :N
pi_163542446
quote:
Jochem Myjer is met stomheid geslagen door het nieuws dat actiegroep Stop Oppressive Stereotypes ervoor pleit dat de Efteling iets doet aan de racistische stereotypering van enkele attracties.

De cabaretier schrijft op zijn Facebookpagina: "'Dat je afval gooit in de mond van een obesitas-patiënt vind ik nog schokkender' aldus slachtoffer Holle Bolle Gijs.... De Efteling racistisch? Nederland is nu definitief knettergek geworden!"
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_163542638
Klachten
Mocht de Efteling aan deze eis voldoen, dan wil SOS dat het pretpark ook de mogelijkheid biedt om eerder klachten over racisme in te zien. ,,U geeft aan bij de pers dat u meerdere klachten over racisme heeft gekregen maar reduceert dit tot enkele klachten, alsof daarmee de ernst van de beschuldigingen minder is." SOS wil bij een eventuele afspraak zien hoe de klachten in het verleden zijn gedocumenteerd en of klachten ook voorgelegd zijn aan een deskundige.

...

Seriously?

Jezus fucking christ mensen
There are only 151 Pokémon.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 20:45:40 #19
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_163542688
:')!!
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_163542733
Op één of andere manier, vooral vanwege de anonimiteit van die groep, denk ik toch dat het een hoax is.
Waarom zou je als Efteling de publiciteit zoeken als een anonieme groep zo maar wat eisen stelt aan jou?
I´m back.
pi_163542786
Kut man, een vriend van mij heeft rood haar. Ik pleit voor een verbod op alle vuurtorens in Nederland.
Zonder wrijving geen glans
pi_163542808
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 20:47 schreef Ryan3 het volgende:
Op één of andere manier, vooral vanwege de anonimiteit van die groep, denk ik toch dat het een hoax is.
Waarom zou je als Efteling de publiciteit zoeken als een anonieme groep zo maar wat eisen stelt aan jou?
Natuurlijk is het een hoax, een hilarische hoax.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_163542811
Kan iemand mij vertellen wat er mis gaat in Nederland? We verliezen ons tolerante imago.
pi_163542878
Als de Efteling hierin meegaat dan geven ze aan dat alle negers uit de maatschappij in feite dat stereotype zijn.

Het zou een mooie boel worden als we elke blonde vrouw als extreem dom gaan zien en vinden dat elke homo een roze boa en een string aanmoet en dat elke moslima een snor heeft.

De oplossing ligt in het begrip dat niet iedereen zo is. Dan is er ook geen reden om de vergelijking te maken en er uberhaupt moeilijk over te doen.

De oplossing ligt in ieder geval niet in het verbieden van plaatjes van homo's met een string, blonde vrouwen of moslima's met een snor, of een zwarte man bij een kookpot. Daar zou om gelachen moeten worden, mits iedereen weet dat we meer zijn dan dat uiteraard.

Homo's worden overigens nog steeds onthoofd in vele landen, en zelfs die eisen niet zo'n achterlijk verbod. Die weten dat ze meer zijn dan dat.
pi_163542881
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 20:51 schreef Odaiba het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat er mis gaat in Nederland? We verliezen ons tolerante imago.
We waren nooit tolerant, maar onverschillig.
I´m back.
pi_163542904
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 20:51 schreef Odaiba het volgende:
Komt door een polariserende groep huilnegers of huilallochtonen in het algemeen die totaal doorslaan in het aankaarten van rascisme waar dat er niet is. Hierdoor krijg je vanzelf een ander kamp met nette Nederlanders die een afkeer krijgt van eerstgenoemde groep die denken dat ze heel speciaal zijn.
pi_163542961
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 20:55 schreef Silven het volgende:

[..]

Komt door een polariserende groep huilnegers of huilallochtonen in het algemeen die totaal doorslaan in het aankaarten van rascisme waar dat er niet is. Hierdoor krijg je vanzelf een ander kamp met nette Nederlanders die een afkeer krijgt van eerstgenoemde groep die denken dat ze heel speciaal zijn.
Beter gezegd: Die willen blijven laten zien dat ze geen volwaardig mens zijn.

Terwijl het kamp met de nette Nederlanders ze juist wel als mens ziet.

Maar zodra de koek op is, vinden de huilnegers altijd wel weer een onderwerp om ervoor te zorgen dat ze zichzelf niet als mens hoeven te zien. Nu zijn het de Efteling attracties, volgende maand zijn het de dropjes in de supermarkt.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 21:04:10 #28
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_163543061
D'r zit daar bij de Efteling iemand op Marketing die het heul goed begrepen heeft.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_163543079
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 21:04 schreef AgLarrr het volgende:
D'r zit daar bij de Efteling iemand op Marketing die het heul goed begrepen heeft.
Ja dat moest haast wel. Het is te lachwekkend om echt te zijn.

En als het wel zo is, wens ik ze sterkte.

Ik hoor wel wanneer ze klaar zijn met dat etnische geprofileer en kunnen lachen om stereotypes zoals ieder mens dat doet.
pi_163543085
Tsja, dat krijg je als je meegaat met dit gehuil. Al indertijd met de negerzoen (over Jodekoeken hoor je gek genoeg niemand zeiken, kennelijk hebben Joden minder lange tenen) had men hard op de rem moeten stampen. Maar ieder 'succes' zorgt voor nieuwe verontwaardiging. Alleen al daarom zou je zwarte piet misschien weer extra stereotyperend moeten maken totdat men stopt met het gezeik.
pi_163543102
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 20:50 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Kut man, een vriend van mij heeft rood haar. Ik pleit voor een verbod op alle vuurtorens in Nederland.
Stuur een boze brief naar Bassie. :o
pi_163543107
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 21:06 schreef VEM2012 het volgende:
Tsja, dat krijg je als je meegaat met dit gehuil. Al indertijd met de negerzoen (over Jodekoeken hoor je gek genoeg niemand zeiken, kennelijk hebben Joden minder lange tenen) had men hard op de rem moeten stampen. Maar ieder 'succes' zorgt voor nieuwe verontwaardiging. Alleen al daarom zou je zwarte piet misschien weer extra stereotyperend moeten maken totdat men stopt met het gezeik.
De negerzoen was, net als dit vrees ik, een reclamestunt :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_163543113
quote:
Ik denk idd dat het een hoax is, niet per se van de Efteling zelf trouwens.
I´m back.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 21:08:21 #34
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163543127
quote:
https://www.eftepedia.nl/lemma/Koen_Sanders

Oud achterbuurjongen, slimme vent wel idd.
Al denk ik dat ie hier eerder hoofdpijn van krijgt dan dat het uit zijn koker komt :') .
pi_163543155
quote:
99s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 21:07 schreef bijdehand het volgende:

[..]

De negerzoen was, net als dit vrees ik, een reclamestunt :)
Was dat alleen in Zweden een echt protest? Nou ja, er is iig al eerder meegegaan met huilverhalen. En zoals gezegd: ieder succes brengt alleen maar meer gezeik met zich.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 21:10:05 #36
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_163543166
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 21:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik denk idd dat het een hoax is, niet per se van de Efteling zelf trouwens.
Ik hoop het maar, op deze manier komt het onderwerp enkel en alleen maar meer in het verdomhoekje terecht. Het wordt steeds moeilijker om dat soort clubs serieus te nemen.

Dat gaat dan weer ten koste van de mensen die oprecht te maken hebben met racisme.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_163543216
quote:
13s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 19:58 schreef Remqo het volgende:
Eigenlijk hoopte ik dat het een grapje was.
Waarom?
Wat als ze in Suriname een pretpark maken met een blanke op klompen, een kaas en tulpen in de handen?
5 Ferrari's op videoband!
pi_163543217
wow, 1x in de efteling geweest, ook die kannibaal gezien maar ik kreeg er geen "racistische" denkbeelden bij.

het park an sich is leuk. de enige frustratie die ik had....:
-mega wachttijden voor "leuke atracties", ik betaal liever de dubbele prijs en dat je dan enigzins kan "doorlopen"
-extreme prijzen voor beetje eten (ik eet veel)

Maar nu is de efteling dus racistisch....
  † In Memoriam † dinsdag 5 juli 2016 @ 21:14:37 #39
88815 The_Emotion
98.3
pi_163543235
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 21:13 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Waarom?
Wat als ze in Suriname een pretpark maken met een blanke op klompen, een kaas en tulpen in de handen?
Dan doen ze dat toch?
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_163543240
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 21:13 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Waarom?
Wat dan? Serieus, moet je daarvan van de leg raken?
pi_163543257
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 21:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Wat dan? Serieus, moet je daarvan van de leg raken?
is stereotypering wat niet klopt
  dinsdag 5 juli 2016 @ 21:16:01 #42
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_163543262
Waarom negeren (lol) we dit soort dingen gewoon niet? Ook weer allemaal "beroepsactivisten" zeker.
  † In Memoriam † dinsdag 5 juli 2016 @ 21:18:27 #43
88815 The_Emotion
98.3
pi_163543310
quote:
9s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 21:16 schreef Twiitch het volgende:
Waarom negeren (lol) we dit soort dingen gewoon niet? Ook weer allemaal "beroepsactivisten" zeker.
Zulk volk moet je ook geen podium geven, dat dit überhaupbt besproken wordt.
Eigenlijk zou dit topic op slot moeten en het onderwerp doodgezwegen moeten worden!
- Ian Malcolm
pi_163543321
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 21:15 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Dus? Ze doen maar!
pi_163543366
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 21:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dus? Ze doen maar!
En je vindt het ook leuk als je in het buitenland op vakantie bent en ze in winkels zeggen 'kijken kijken niet kopen' als ze door hebben dat je Nederlands bent?
  dinsdag 5 juli 2016 @ 21:20:33 #46
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_163543370
quote:
8s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 21:18 schreef Remqo het volgende:

[..]

Zulk volk moet je ook geen podium geven, dat dit überhaupbt besproken wordt.
Eigenlijk zou dit topic op slot moeten en het onderwerp doodgezwegen moeten worden!
Een van de weinige grote nadelen van het informatietijdperk. Vroeger moest je echt iets interessants te vertellen hebben voordat je mening een grote groep mensen bereikte, nu kan elke amoebe wel een protest organiseren, domme mensen genoeg.
pi_163543397
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 21:15 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Ja, dat is het grappige van stereotypes. Dat ze vaak niet kloppen.

Uiteraard is het wel belangrijk dat je niet teveel waarde hecht aan stereotypes. Als je dat wel doet geef je aan dat je jezelf zo ziet en dat het dus wel klopt.
  † In Memoriam † dinsdag 5 juli 2016 @ 21:22:34 #48
88815 The_Emotion
98.3
pi_163543415
quote:
9s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 21:20 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Een van de weinige grote nadelen van het informatietijdperk. Vroeger moest je echt iets interessants te vertellen hebben voordat je mening een grote groep mensen bereikte, nu kan elke amoebe wel een protest organiseren, domme mensen genoeg.
Er wordt een drol neergelegd en daar komen strontvliegen op af, helaas maar waar.

Lees m'n sig maar eens.
- Ian Malcolm
pi_163543442
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 21:20 schreef Ferrari_Tape het volgende:

En je vindt het ook leuk als je in het buitenland op vakantie bent en ze in winkels zeggen 'kijken kijken niet kopen' als ze door hebben dat je Nederlands bent?
Niet dat ik dat risico echt loop, maar zou dat gebeuren zou ik er om kunnen lachen. De gemiddelde Nederlander is inderdaad van het type 'gierig'.

Ze doen maar!
pi_163543445
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 21:20 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Ik zou hard lachen. Ik weet immers wie ik echt ben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')