Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik wist dat de kans dat hij dan zou opgegeven en er een einde aan zou maken zeer groot was.
Als hij er een einde aan zou maken omdat ik bij hem weg was gegaan zouden mijn kinderen op moeten groeien zonder vader en dat zou dan mijn schuld zijn. ..zo dacht ik toen..
Maar ik vergat één ding en dat is dat hij ten alle tijden verantwoordelijk is en blijft voor zijn eigen leven, voor de keuzes die hij maakt en de dingen die hij doet.
Ik heb jaren lang gevochten, hem ontelbare kansen gegeven en die heeft hij niet aangepakt. Dat was zijn keuze en zijn verantwoordelijkheid. Ik was uitgeput van het vechten, weggaan was een reactie uitgelokt door zijn gedrag.
Als hij zou besluiten om op te geven en er een einde aan te maken op het moment dat ik mijn handen van hem af zou trekken zou dat volledig zijn eigen keuze zijn. Ik zou daar op geen enkele manier verantwoordelijkheid voor dragen.
Hoe hij zou reageren op het moment dat ik aan zou geven dat ik zo niet verder kon en dat ik niet langer zijn reddingsboei zou zijn was volledig zijn eigen keuze en verantwoordelijkheid.
Jij bent op geen enkele manier verantwoordelijk voor zijn leven. Hij en hij alleen is verantwoordelijk voor wat hij doet en ook voor de gevolgen van zijn gedrag.
Je neemt nu iedere keer dat hij zijn verantwoordelijkheid niet neemt die verantwoordelijkheid over omdat jij en met name jullie kinderen er de dupe van zouden worden als je dit niet zou doen. Heel begrijpelijk maar daarmee hou je het probleem eigenlijk in stand. Hij hoeft de verantwoordelijkheid niet te nemen want hij weet dat jij het toch wel zult doen.
quote:
dus daarom zoek ik een oplossing, een oplossing om dragelijk met elkaar oud te worden, ik zoek geen perfectie, ik ben zelf ook niet perfect, maar het moet wel dragelijk zijn en blijven, en het feit dat wij geen intimiteit hebben, niet vrijen, en steeds verder van elkaar verwijderd raken, is ondraaglijk voor mij geworden, iedereen is heel gauw van het scheiden,
Bij hem weggaan betekent niet dat je direct van hem moet scheiden.
De situatie zoals hij nu is, is voor jou ondragelijk. Toch hou je het zelf in stand door iedere keer weer de verantwoordelijkheid die hij niet neemt over te nemen.
quote:
maar ik denk dat scheiden, in onze situatie, alleen maar meer problemen met zich mee gaat brengen.
Voor jou of voor hem?
Als je nu zou mogen kiezen tussen de situatie zoals hij nu is en een situatie dat jullie uit elkaar zijn (en dan zonder rekening te houden met het effect dat het eventueel op hem zou hebben als jullie uit elkaar gaan, dus alleen puur vanuit jezelf en de kinderen), waarvoor zou je dan kiezen?
quote:
En inderdaad wist ik waar ik aan begon, ik heb dat risico met hem genomen, ik dacht dat hij de kracht kon vinden, dmv een gezin stichten, om te stoppen met drinken, maar dat blijkt toch veel moeilijker voor hem te zijn dan ik heb ingeschat, en nu zitten we met de gebakken peren.
Nee je wist niet waar aan je begon, je onderschatte het en dacht dat jij hem wel kon redden.
Maar het is nutteloos om over dat soort dingen na te gaan denken. Je hebt toen die keuze gemaakt, daar kun je nu niks meer aan veranderen, de situatie is nu gewoon zoals hij is, punt.