Jazeker, hoe meer concurrentie hoe beter. De enige reden dat VS mensen op de maan heeft kunnen afzetten is omdat ze in een machtsstrijd waren verwikkeld met de Sovjet-Unie. Als een land alleen aan de top zit dan is de noodzaak veel minder om te investeren in vooruitgang en ontwikkeling.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 00:44 schreef Childofthe90s het volgende:
Kan het alleen maar toejuichen dat meerdere landen gaan concurreren op het gebied van ruimtevaart en ruimtetechnologie, kan ons op dat gebied alleen maar verder brengen.
Het is van de zotte dat ze sinds de jaren zeventig nooit meer een mens op de maan hebben gezet. Eén simpel ruimtestation die vlak boven onze atmosfeer rondjes draait. Dat is het.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 00:47 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
[..]
Jazeker, hoe meer concurrentie hoe beter. De enige reden dat VS mensen op de maan heeft kunnen afzetten is omdat ze in een machtsstrijd waren verwikkeld met de Sovjet-Unie. Als een land alleen aan de top zit dan is de noodzaak veel minder om te investeren in vooruitgang en ontwikkeling.
Het is wel een stuk veiliger. Bij elk ongeluk waarbij mensen de dood vinden moet er eerst weer uitgebreid onderzoek gedaan worden en loopt het weer jaren vertraging op.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 08:24 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is van de zotte dat ze sinds de jaren zeventig nooit meer een mens op de maan hebben gezet. Eén simpel ruimtestation die vlak boven onze atmosfeer rondjes draait. Dat is het.
Al die verkenners en robotwagentjes zijn natuurlijk imposant, maar het vervangt niet de waarneming en de beleving van de mens zelf.
quote:Op dinsdag 5 juli 2016 08:24 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is van de zotte dat ze sinds de jaren zeventig nooit meer een mens op de maan hebben gezet. Eén simpel ruimtestation die vlak boven onze atmosfeer rondjes draait. Dat is het.
Al die verkenners en robotwagentjes zijn natuurlijk imposant, maar het vervangt niet de waarneming en de beleving van de mens zelf.
Deze is volgend jaar helemaal verroest.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:52 schreef eight het volgende:
160 miljoen ¤ voor zo'n grote telescoop?
Dat zou bij westerse projecten miljarden hebben gekost.
Hoewel dat ding ongetwijfeld een miljard zou hebben gekost is hij afgezien van zijn schaal minder technisch indrukwekkend en op minder dodelijk terrein gebouwd als recente westerse telescopen. Deze mega telescopen worden al 50 jaar gebouwd en hebben veel minder bewegende onderdelen.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:52 schreef eight het volgende:
Ik moest aan andere games denken na het lezen van de naam Aperture Telescopequote:Op dinsdag 5 juli 2016 23:36 schreef vigen98 het volgende:
Ben ik de enige of dachten jullie ook dat dit leek op die BF4 map?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat was ook mijn eerste gedachte.quote:Op woensdag 6 juli 2016 00:03 schreef Hexagon het volgende:
Ik moest denken aan de schotel in de film Goldeneye
Jij hebt gelijk maar uiteindelijk zullen wij mensen natuurlijk wel andere planeten moeten gaan kolonialiseren, buiten ons zonnestelsel uiteraard, als we willen overleven wanneer de aarde onbewoonbaar wordt. In het ideale geval zelfs in een ander melkwegstelsel maar laten we daar niet over speculeren, het zou geweldig zijn als we ooit naar een ander zonnestelsel zouden kunnen gaan, desnoods door enkele generaties mensen op te offeren (kunstmatige zwaartekracht, gesloten ecosysteem en zo).quote:Op dinsdag 5 juli 2016 09:32 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Het is wel een stuk veiliger. Bij elk ongeluk waarbij mensen de dood vinden moet er eerst weer uitgebreid onderzoek gedaan worden en loopt het weer jaren vertraging op.
Nu ruimtevaart eindelijk commercieel interessant wordt denk ik dat bedrijven ook liever voor onbemande ruimtevaart gaan kiezen. Elon Musk roept wel dat hij mensen op Mars wil zetten, maar meer dan een beetje prestige is dat niet. Een karretje als Opportunity levert veel meer resultaat op dan een mens, omdat dat karretje jaren onderzoek kan doen en een mens kan er maar een paar dagen blijven en is dan vooral bezig met niet doodgaan.
Wat betreft dat leven: of dat bacteriën in een plasje water nu zo interessant zijn weet ik niet. Ik zou het pas echt interessant vinden als we zoogdieren, vogels, vissen en planten en zo zouden vinden op een andere planeet maar daarvoor zullen we buiten ons zonnestelsel moeten komen en dat lukt nu enkel nog met een object wat zo zwaar weegt als een paperclip.
Hoe dan ook, ik ben het met je eens dat het idioot is dat sinds de jaren '70 de echt grensverleggende ruimtevaart in het slop is geraakt. Ook de zoektocht naar leven op Mars lijkt me een nogal doodlopend spoor. Er zijn veel interessantere objecten in ons zonnestelsel, maar daar wordt door overheden niet in geïnvesteerd.
Is een maanbasis niet juist vrij zinloos? Volgens mij is een groot ruimtestation beter om missies naar mars te lanceren. Tenzij je alle nodige grondstoffen van de maan kan halen. Dan zou het idd misschien beter zijn daar een basis te bouwen. Maar als alle grondstoffen eerst van de aarde naar de maan moeten en dan naar mars kan je dat spul beter in de ruimte laten hangen.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 00:23 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
Prachtig. De telescoop wordt in september in werking gesteld. Hoewel ik een mens op de maan zetten tegen 2036 weer niet heel ambitieus vindt. De Amerikanen hebben dat al jaren geleden geflikt. De ambitie zou moeten zijn om een permanente maanbasis te bouwen op de maan. Dat zou pas ambitie zijn. Vanuit daar kan men broeden op een reis naar Mars.
Ik denk van niet. Als het de ambitie is om ooit naar Mars te gaan kun je beter eerst een maanbasis bouwen. Een maanbasis zou al een enorme uitdaging zijn. De mens is gewoon extreem kwetsbaar in de ruimte. Hoe ga je met de schadelijke straling, meteorieten en hevige temperatuurfluctuaties dealen op de maan? We zijn gebouwd om de aardoppervlakte te leven. Het zou een enorme prestatie zijn als de mens in staat zou zijn om een basis op de maan te bouwen.quote:Op woensdag 6 juli 2016 05:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Is een maanbasis niet juist vrij zinloos? Volgens mij is een groot ruimtestation beter om missies naar mars te lanceren. Tenzij je alle nodige grondstoffen van de maan kan halen. Dan zou het idd misschien beter zijn daar een basis te bouwen. Maar als alle grondstoffen eerst van de aarde naar de maan moeten en dan naar mars kan je dat spul beter in de ruimte laten hangen.
Ik hoop echt dat het volgende ruimtestation na het ISS zo'n donut-vorm module krijgt, om zwaarekracht te nabootsen. Probleem is alleen dat zo'n vorm geloof ik minimaal een straal moet hebben van 500 meter om een beetje nuttig te zijn.
Oke, als testcase bedoel je? Ja dat zou handig zijn. Alleen dat moet er wel echt gigantisch meer geld naar de ruimtevaart toe gaan denk ik.quote:Op woensdag 6 juli 2016 05:51 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
[..]
Ik denk van niet. Als het de ambitie is om ooit naar Mars te gaan kun je beter eerst een maanbasis bouwen. Een maanbasis zou al een enorme uitdaging zijn. De mens is gewoon extreem kwetsbaar in de ruimte. Hoe ga je met de schadelijke straling, meteorieten en hevige temperatuurfluctuaties dealen op de maan? We zijn gebouwd om de aardoppervlakte te leven. Het zou een enorme prestatie zijn als de mens in staat zou zijn om een basis op de maan te bouwen.
Als testcase en voor wetenschappelijk onderzoek. Veel meer geld. De ruimtevaart is een ondergeschoven kindje. Volgens mij komt de jaarbegroting van NASA niet boven de 25 miljard euro uit terwijl het Amerikaanse leger elk jaar ruim 500 miljard euro op haar bordje krijgt. Het is daarom goed om te zien dat commerciële bedrijven zich op de ruimtevaart zijn gaan storten. Hopelijk hoeft het in de toekomst dus niet grotendeels te leunen op belastinggeld.quote:Op woensdag 6 juli 2016 05:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Oke, als testcase bedoel je? Ja dat zou handig zijn. Alleen dat moet er wel echt gigantisch meer geld naar de ruimtevaart toe gaan denk ik.
Uiteindelijk moet je inderdaad wel, maar het lijkt me goed eerst wat andere zaken te overwinnen. Zoals de enorme kosten van het lanceren vanaf de aarde. Zolang we niet goedkoop aan onze eigen zwaartekracht kunnen ontsnappen, heeft bemande ruimtevaart weinig effect en is het gewoon beter het tot die tijd met onbemande technologie te doen.quote:Op woensdag 6 juli 2016 02:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij hebt gelijk maar uiteindelijk zullen wij mensen natuurlijk wel andere planeten moeten gaan kolonialiseren, buiten ons zonnestelsel uiteraard, als we willen overleven wanneer de aarde onbewoonbaar wordt. In het ideale geval zelfs in een ander melkwegstelsel maar laten we daar niet over speculeren, het zou geweldig zijn als we ooit naar een ander zonnestelsel zouden kunnen gaan, desnoods door enkele generaties mensen op te offeren (kunstmatige zwaartekracht, gesloten ecosysteem en zo).
Het is in ieder geval mooi dat China nu een wezenlijke bijdrage levert, althans een begin hiervan. Al doen ze het ongetwijfeld mede voor de prestige.
Echt hequote:Op woensdag 6 juli 2016 08:09 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Uiteindelijk moet je inderdaad wel, maar het lijkt me goed eerst wat andere zaken te overwinnen. Zoals de enorme kosten van het lanceren vanaf de aarde. Zolang we niet goedkoop aan onze eigen zwaartekracht kunnen ontsnappen, heeft bemande ruimtevaart weinig effect en is het gewoon beter het tot die tijd met onbemande technologie te doen.
Zo jammer dat ik dat allemaal niet meer mee ga maken
Toelichting voor het grotere beeldveld? Ik las dat die Chinese een aanzienlijk grotere hoek (40 graden, + en -) heeft dan die in Puerto Rico (20 graden, + en -).quote:Op woensdag 6 juli 2016 02:44 schreef Sarasi het volgende:
Tot je je beseft dat LOFAR een groter beeldveld heeft, een betere resolutie, goedkoper is en een stuk minder invasief.
Maar leuk hoor. Dat ze de grootste individuele radiotelescoop hebben nu, in China.
Ja, we moeten nog allerlei probleempjes oplossen maar we moeten wel begrijpen dat we op de lange termijn (duizenden/tienduizenden jaren) hiernaar toe moeten werken. Het zal nooit goedkoop worden om aan de zwaartekracht te ontsnappen maar het lijkt me inmiddels wel duidelijk dat veel efficiënter kan dan met een raket die vanaf de grond opstijgt. We moeten m.i. werken aan gesloten ecosystemen en kunstmatige zwaartekracht (via beweging). Als we ooit goede warpmotoren gaan krijgen waarmee je sneller dan het licht kan reizen, geweldig, maar we moeten op meerdere paarden wedden en zelfs als je zo snel reist is het wel fijn als je meerdere generaties kan opofferen om je op een andere planeet te vestigen gezien de belachelijk grote (en groter wordende) afstanden.quote:Op woensdag 6 juli 2016 08:09 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Uiteindelijk moet je inderdaad wel, maar het lijkt me goed eerst wat andere zaken te overwinnen. Zoals de enorme kosten van het lanceren vanaf de aarde. Zolang we niet goedkoop aan onze eigen zwaartekracht kunnen ontsnappen, heeft bemande ruimtevaart weinig effect en is het gewoon beter het tot die tijd met onbemande technologie te doen.
Zo jammer dat ik dat allemaal niet meer mee ga maken
LOFAR heeft een field of view tot de horizon. Puur omdat het meerdere antennes combineert. Als je googelt vind je meerdere bronnen, onder andere op de LOFAR website zelf.quote:Op woensdag 6 juli 2016 18:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Toelichting voor het grotere beeldveld? Ik las dat die Chinese een aanzienlijk grotere hoek (40 graden, + en -) heeft dan die in Puerto Rico (20 graden, + en -).
Jij maakt een grote redeneerfout; dat die technische ontwikkeling steeds maar door kan blijven gaan. Dat is niet zo zeker, we zullen moeten afwachten wat de grenzen zijn. Het gaat hierbij niet alleen om de menselijke innovativiteit (of althans van een zeer klein promillage van de mensenquote:Op woensdag 6 juli 2016 09:49 schreef Donnis het volgende:
[..]
Echt heIn plaats daarvan leven we een in een primitieve tijd waar we slechts de eerste contouren (internet, satellieten, globalisering) van de potentie van de mensheid zien. Ondertussen moet je in Amerika kiezen tussen twee extreem slechte kandidaten als president, heb je een economische depressie vanwege Brexit en is voor het extremisten normaal om koppen te choppen omdat ze nog steeds in verzonnen geschriften geloven. Triest. Fuck deze tijd, mijn mindset zou veel beter passen in 2500.
Natuurlijk zullen we soms tegen een plafond stoten en zal de ontwikkeling stagneren, maar uiteindelijk komt er wel weer progressie. Er was ook een tijd dat we dachten dat de mens niet kon vliegen. Ik denk dat het mogelijk is om sneller dan het licht te gaan, maar we hebben nog geen benul hoe het kan. Over dat ruimtereizen enzo: ik denk dat daar ook oplossingen voor te vinden zijn. Mensen klonen met langere levensverwachting, half mens/half robot worden zodat je de lange reis kan overleven. Misschien juist onbemande drones door het universum te verspreiden om het in kaart te brengen? Er is genoeg te bedenken.quote:Op woensdag 6 juli 2016 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij maakt een grote redeneerfout; dat die technische ontwikkeling steeds maar door kan blijven gaan. Dat is niet zo zeker, we zullen moeten afwachten wat de grenzen zijn. Het gaat hierbij niet alleen om de menselijke innovativiteit (of althans van een zeer klein promillage van de mensen), het gaat ook om wat er fysisch gezien mogelijk is. Als het fysisch onmogelijk blijkt te zijn om materie sneller te laten reizen dan het licht, ook met warptechnologie, dan houdt het op. Beter gezegd, als dat wel mogelijk is maar het kost teveel energie om te gebruiken dan houdt het op. Om maar een voorbeeldje te noemen. We moeten afstanden overbruggen waar het licht tientallen, honderden of zelfs duizenden jaren over doet. Stel dat we ooit met 25% van de snelheid van het licht zouden kunnen reizen dan zouden we in ieder geval kunnen beslissen om 4 generaties mensen op te offeren om ons te kunnen vestigen op een andere bewoonbare planeet, als die er zou zijn op die afstand (onwaarschijnlijk maar mogelijk). Of we offeren 20 generaties mensen op. Ik denk dat we vooral onderzoek moeten doen naar gesloten ecosystemen en kunstmatige zwaartekracht zodat dat mogelijk is. Dat eerste onderzoek is al gedaan, helaas faalde het eerste hopeloos, de mensen in kwestie bleken het psychisch niet aan te kunnen.
En mensen moeten eens leren om over vele generaties te denken in plaats van binnen hun eigen levensduur.
Een ander voorbeeld van fysische grenzen, we weten voor 100% zeker dat de CPU's bijna uitontwikkeld zijn (en in het verlengde dus ook de grafische kaarten). Met de transistortechnologie kan je het niet veel kleiner maken dan dat nu het geval is. We zitten nu op 14 nm (soort van, don't ask), we kunnen de 10 nm. bereiken met de atomen die nu worden gebruikt, mogelijk 6 nm. met andere atomen en dan houdt het op met de ontwikkeling van deze technologie. Je kan hopen dat we met optische technieken verder komen maar het kan ook best dat dit de harde grens is van wat computers kunnen. Niet dat daar iets mis mee is (het schiet wel tekort voor allerlei zaken waarvoor supercomputers moeten worden gebruikt) maar je kan niet steeds maar verder iets blijven ontwikkelen.
Natuurkundig is het helemaal niet mogelijk om sneller dan het licht te reizen. Bovendien zouden onze voertuigen en lichamen dat helemaal niet aankunnen.quote:Op woensdag 6 juli 2016 18:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als we ooit goede warpmotoren gaan krijgen waarmee je sneller dan het licht kan reizen, geweldig, maar we moeten op meerdere paarden wedden en zelfs als je zo snel reist is het wel fijn als je meerdere generaties kan opofferen om je op een andere planeet te vestigen gezien de belachelijk grote (en groter wordende) afstanden.
Natuurkundig zit er een groot probleem in de bovenstaande zin (denk er even over naquote:Op donderdag 7 juli 2016 14:47 schreef Elzies het volgende:
Natuurkundig is het helemaal niet mogelijk om sneller dan het licht te reizen.
Warptechnologie is een hypothese, net zoals wormgaten dat ook zijn. Er is nog nooit onomstotelijk aangetoond dat wormgaten verbindingspunten zijn tussen stukken Ruimte.quote:Op donderdag 7 juli 2016 14:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurkundig zit er een groot probleem in de bovenstaande zin (denk er even over na).
Het is natuurkundig gezien wel degelijk mogelijk om je sneller te verplaatsen t.o.v. de ruimte om je heen dan het licht, dat heet warptechnologie. Ja, dat is allemaal keurig onderbouwd met formules (de NASA neemt het ook serieus en heeft er een afdeling voor opgericht), het probleem is alleen dat het heel erg veel energie kost om de ruimte te krommen. Als jij moeite hebt om het je voor te stellen, stel dat je op een lopende band rijdt met een auto die 200 km/u rijdt en die lopende band verplaatst zich met 100000 km/u. Hetzelfde principe.
Het is zeker niet uit te sluiten dat we er ooit in slagen om naar andere zonnestelsels te reizen, de vraag is alleen of dat we het ontwikkelen en of dat we de tijd krijgen om dat te doen. Maar mogelijk is het. We zouden alleen wel vele generaties van mensen moeten opofferen. Bovendien moeten we eerst maar even afwachten of dat we het geluk hebben dat ons naburige zonnestelsel een bewoonbare planeet heeft. Ik denk dat daar eerder het probleem zit dan in de mogelijkheid om er te geraken.
Hoe komen ze daar nou bij? Misschien het belangrijkste instrument voor de Chinezen maar niet voor het westen. Iedere astronoom kan je vertellen dat telescopen op aarde hun beperkingen hebben. Het is niet voor niets dat we de Hubble de ruimte in hebben gegooid. Het belangrijkste instrument voor ruimteonderzoek wordt in 2018 de ruimte in geschoten en heet de James Webb-ruimtetelescoop. Het is de meeste krachtige telescoop ooit gebouwd en kan zelfs exoplaneten fotograferen.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 00:23 schreef uit het artikel het volgende:
Naar verwachting kan de FAST in september in werking worden gesteld en zal de enorme schotel de komende twintig jaar het belangrijkste instrument zijn voor ruimte-onderzoek.
Zo'n schotel bouwen wij voor een appel en een ei. 160 miljoen vind ik nog veel voor zo'n ding. De Amerikanen bouwde de Arecibo telescoop (zie foto) in Puerto Rico voor slechts 9,3 miljoen.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 21:52 schreef eight het volgende:
Dat is al lang achterhaald, een nieuwe theorie gaat ervan uit dat je het met veel minder energie (denk aan nucleaire reactoren) zou kunnen, dit dankzij het gebruiken van een andere vorm.quote:Op donderdag 7 juli 2016 15:06 schreef Elzies het volgende:
Maar de energie om zoiets op te wekken zou de omvang van een planeet als Jupiter vergen.
De James Webb wordt ook wel de krachtige opvolger van Hubble genoemd. Ik verwacht er ook veel van.quote:Op donderdag 7 juli 2016 15:12 schreef Alektorophobia. het volgende:
[..]
Hoe komen ze daar nou bij? Misschien het belangrijkste instrument voor de Chinezen maar niet voor het westen. Iedere astronoom kan je vertellen dat telescopen op aarde hun beperkingen hebben. Het is niet voor niets dat we de Hubble de ruimte in hebben gegooid. Het belangrijkste instrument voor ruimteonderzoek wordt in 2018 de ruimte in geschoten en heet de James Webb-ruimtetelescoop. Het is de meeste krachtige telescoop ooit gebouwd en kan zelfs exoplaneten fotograferen.
[..]
Zo'n schotel bouwen wij voor een appel en een ei. 160 miljoen vind ik nog veel voor zo'n ding. De Amerikanen bouwde de Arecibo telescoop (zie foto) in Puerto Rico voor slechts 9,3 miljoen.
[ afbeelding ]
Wil je baanbrekend werken zal je in deze business echt met miljarden moeten komen. De James Webb telescoop die in 2018 wordt gelanceerd heeft tot nu toe al 8 miljard gekost.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |