Het nieuws dat je wist dat zou komen.quote:Actiegroep wil einde aan racistische attracties in Efteling
Actiegroep Stop Oppressive Stereotypes wil dat pretpark De Efteling stopt met enkele racistische attracties die in het park te zien zijn. De Efteling zelf heeft nu laten weten graag met de actiegroep in gesprek te gaan om te kijken of er een oplossing gevonden kan worden. Dat meldt Nu.nl.
Op Facebook schrijft de actiegroep:
“ Onderdrukkingen beginnen met stereotyperingen. Efteling zou dit soort zaken zelf kunnen weten wanneer ze hier geld aan uitgeven. Niet-witte kinderen zijn voor Efteling helaas niet belangrijk genoeg om geld aan uit te geven. Ze reduceren ze liever tot stereotyperingen want daar verdienen ze geld mee. ”
Het gaat dan vooral om de atracties Monsieur Cannibale en Carnaval Festival. De eerste is een grote kannibaal – een stereotypering van een zwarte man – omringd door kookpotten, de tweede is een collectie van 275 poppen, met daarin vijf donkere figuren: Afrikaanse bosjesmannen.
Tegenover Nu.nl zegt een woordvoerder van het pretpark in Kaatsheuvel dat de Efteling graag ‘een dagje uit wil zijn voor iedereen, ongeacht geslacht, ras, politieke of seksuele voorkeur’. Om die reden wil het park nu met de actiegroep in gesprek. ‘We horen graag wat de pijnpunten zijn, zoals we dat bij elke klacht doen.’
De woordvoerder laat ook weten dat het niet de eerste klachten zijn die De Efteling over dit onderwerp ontvangt. ‘Maar het zijn er nooit heel veel geweest’.
In februari dit jaar haalde Monsieur Cannibale de Amerikaanse krant Wall Street Journal. Daarin schreef journaliste Gisela Williams over haar ervaringen in het pretpark:
“ Bij de attractie Monsieur Cannibale was een enorme figuur met een koksmuts op zijn hoofd en een lepel door zijn neus. Een racistische stap terug naar de tijd van de VOC. ”
Bron: Joop.nl
Dat komt omdat blanken meer zelfvertrouwen hebben. Het is wel een stereotype, maar wat dan? Wat maakt het mij uit of ze Nederlanders op klompen laten lopen terwijl tegenwoordig de meerderheid dat niet doet? Ik voel me er niets minder om.quote:Op maandag 4 juli 2016 22:45 schreef luxerobots het volgende:
[ afbeelding ]
Gelukkig zijn blanke witte stereotypes niet beledigend.
Die zitten niet op FOK! dan.quote:Op maandag 4 juli 2016 22:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat komt omdat blanken meer zelfvertrouwen hebben.
en gele ook niet. De fata morgana next? Niet alle arabieren laten scheetjes?quote:Op maandag 4 juli 2016 22:45 schreef luxerobots het volgende:
[ afbeelding ]
Hahaha, dat poppetje heeft een Marokkanenkapsel.quote:Op maandag 4 juli 2016 22:45 schreef luxerobots het volgende:
[ afbeelding ]
Ik vind het carnaval festival ook niet passen qua sfeer in de Efteling. Zeker al omdat het in zo'n grote fabriekshal zit. 0,0 Anton Piek. Maar kinderen vinden het echt geweldig om zo naar alle landen te reizen en willen steevast er nog een keer in.quote:Op maandag 4 juli 2016 23:13 schreef BaardaapAd het volgende:
Monsieur Cannibale
Het ding staat er al jaren (sinds 1988) en - voorzichtig uitgedrukt - is al langer omstreden. Ik vond het ding persoonlijk niet in de Efteling passen (wat ook voor een aantal andere latere toevoegingen geldt trouwens), want een al te simpele basis attractie waar amper iets creatiefs mee is gedaan (vergelijk dat eens met Villa Volta; ook een standaard attractie maar gigantisch aangekleed - meer dan welke andere versie ervan dan ook).
Carnaval Festival
Bedacht door de man achter Loekie de Leeuw en wat mij betreft ook totaal fehl am platz in de Efteling; het soort ellende dat je eerder in Plopsaland zou verwachten (qua goedkopige uitstraling en terminale afgrijselijkheid).
Maar ondertussen kent wel iedereen de $%#$@muziek van die attracties.quote:Op maandag 4 juli 2016 23:13 schreef BaardaapAd het volgende:
Monsieur Cannibale
Het ding staat er al jaren (sinds 1988) en - voorzichtig uitgedrukt - is al langer omstreden. Ik vond het ding persoonlijk niet in de Efteling passen (wat ook voor een aantal andere latere toevoegingen geldt trouwens), want een al te simpele basis attractie waar amper iets creatiefs mee is gedaan (vergelijk dat eens met Villa Volta; ook een standaard attractie maar gigantisch aangekleed - meer dan welke andere versie ervan dan ook).
Carnaval Festival
Bedacht door de man achter Loekie de Leeuw en wat mij betreft ook totaal fehl am platz in de Efteling; het soort ellende dat je eerder in Plopsaland zou verwachten (qua goedkopige uitstraling en terminale afgrijselijkheid).
Laat er een pop in de fata morgana een scheet?quote:Op maandag 4 juli 2016 23:05 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
en gele ook niet. De fata morgana next? Niet alle arabieren laten scheetjes?
Toen kende het laagopgeleide gespuis hun plek nog inderdaad.quote:Op maandag 4 juli 2016 23:50 schreef JimmyDean het volgende:
Ik zou wel terug willen naar de tijd van de VOC.
Wat die kannibalenkookpot betreft, terecht. Dat is echt niveau Kuifje in Afrika.quote:Op maandag 4 juli 2016 23:42 schreef Childofthe90s het volgende:
Volgens mij is dit niet de eerste keer, dit roepen ze al jaren over deze attractie.
Mooi stripboek. Veel verder zijn ze aldaar overigens niet gekomen.quote:Op maandag 4 juli 2016 23:54 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wat die kannibalenkookpot betreft, terecht. Dat is echt niveau Kuifje in Afrika.
Och, wilde je toch nog even wat onaardigs zeggen? Om te laten zien dat je-n-et echt meent?quote:Op maandag 4 juli 2016 23:58 schreef JimmyDean het volgende:
Mooi stripboek. Veel verder zijn ze aldaar overigens niet gekomen.
Afrika is niet voor niets het meest falende continent.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 00:00 schreef Ringo het volgende:
[..]
Och, wilde je toch nog even wat onaardigs zeggen? Om te laten zien dat je-n-et echt meent?
Schrijf er een proefschrift over.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 00:01 schreef JimmyDean het volgende:
Afrika is niet voor niets het meest falende continent.
Het is een karikatuur van een traditioneel Afrikaanse man zoals zij vroeger en soms nog steeds in stammen bestonden/bestaan. Net zoals dat Holle Bolle Gijs een karikatuur is van een dikke Hollandse zeeman. Big deal.quote:Op maandag 4 juli 2016 23:54 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wat die kannibalenkookpot betreft, terecht. Dat is echt niveau Kuifje in Afrika.
Maar dat carnaval is één grote bak flauwe clichés en platitudes, kan me niet voorstellen dat de negertjes daar tussen de spleetoogjes en de blozend-blonde klompenboertjes zo'n aparte plaats innemen.
Nu jij erover begint heb ik dat liedje in m'n hoofd! Bedankt weer witte man.quote:Op maandag 4 juli 2016 23:04 schreef Dingflofbips het volgende:
Nu heb ik dat liedje in m'n hoofd. Bedankt weer negers!
Ben benieuwd wat Sylvana daarvan zou vinden!quote:Op dinsdag 5 juli 2016 00:17 schreef Physsic het volgende:
Als alle poppen en figuren in de Efteling blank zouden zijn, is er dan geen probleem meer?
Misschien is dat een oplossing.
Een paar dagen geleden waren ze nog bezig hun eigen slavernijherdenking te verstoren, nu hebben ze weer tijd voor dit project.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 00:44 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Neem het ze eens kwalijk. Die schooiers hebben de hele dag toch niets beters te doen.
Onduidelijk verhaal. Willen ze nou meer of minder donkere figuren in de Efteling?quote:Monsieur Cannibale staat een zwarte kannibaal in het middelpunt van de molen. Bij Carnaval Festival zijn vijf Afrikaanse bosjesmannen te vinden. Verder staat er geen enkel donker figuur in de 275 poppen tellende attractie.
Ah, de poppen en figuren zijn kwetsend en racistisch. Ik ben ondertussen erg nieuwsgierig geworden naar hoe een niet-kwetsende, niet-racistische figuur er dan uit moet zien.quote:Vrijdag werd een open brief verstuurd door de mensen achter de pagina aan ‘Stichting Natuurpark de Efteling’. Daarin stond dat Monsieur Cannibale en Carnaval Festival 'uiterst kwetsend en racistisch' zijn. Als de attracties niet worden aangepast, komen er acties in het park.
quote:Op maandag 4 juli 2016 23:04 schreef Dingflofbips het volgende:
Nu heb ik dat liedje in m'n hoofd. Bedankt weer negers!
Ook de brief is in het Engels. Lekker hopen dat de Amerikaanse internetverslaafde sjw's het oppakkenquote:Op dinsdag 5 juli 2016 00:02 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Dit soort actiegroepen met Engelse namen.
Bron?quote:Op maandag 4 juli 2016 22:44 schreef LXIV het volgende:
Als Pipi Langkous en Jip&Janneke tegenwoordig al zo racistisch zijn dat ze op basisscholen in de Randstad op de index komen, dan de Efteling toch ook zeker!
zelfs de gutmensch jooplezers zijn dat SJW gelul al lang zat.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 02:34 schreef Manke het volgende:
"Onderdrukkingen beginnen met stereotyperingen."
Die missen een paar hersencellen. Niemand wordt of zal worden onderdrukt door die paar uiterlijke stereotypen in de befteling.
De reacties op joop zijn wel opvallend, zullen zeker snel weggehaald worden.
Volledig de weg kwijt.quote:Yellowface is een racistische stereotypering van Aziatische mensen. Overal ter wereld is dit bekend en wekt deze negatieve beeldvorming afschuw op bij mensen. Efteling denkt daar anders over en vindt dit vermaak voor kinderen.
In de link staat meer over deze en andere racistische stereotypering(en).
http://yellow-face.com/
Uhh... Ze hebben de Efteling aangeschreven er wat aan te doen en de Efteling heeft aangegegen in gesprek te willen.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 07:55 schreef rmrt2010 het volgende:
Ik stel voor dat de Politie keihard optreedt tegen wie een van die attracties durft te slopen, aan te raken, en ze gelijk als een gevaar voor de samenleving bestempelt en ook onder die speciale anti-terroristische wetgeving stelt. Kijken of ze dan nog zich durven te vertonen waar dan ook.
ja, ga eens in noord ierland of schotland kijken. daar slaan de katholieken en protestanten elkaar nog steeds de hersens in.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 09:35 schreef Monopoly het volgende:
Hoe de neuk kan je je nog zo druk maken om ellende van meer dan 400 jaar geleden?_!
Hoor je Protestanten nog over de ellende die ze is aangedaan door de Katholieken?
Hoor je de Nederlanders nu nog klagen over de Duitsers en de Werhmacht?
Wat een geleuter allemaal. Wat er is gebeurd in de geschiedenis verdiend allemaal geen schoonheidsprijs. Maar ipv je er zo druk om te maken, geef educatie opdat het niet nogmaals kan gebeuren.
Als je al niet racistisch was dan wordt je hiervan racistisch.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 09:47 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het is allemaal wilderiaans gehuil, niks meer of minder. iedereen snapt dat deze dingen beledigend zijn, maar de hakken gaan in het zand, gewoon omdat men niet (meer) wil toegeven aan buitenlanders.
of met andere woorden; je verzetten tegen beschuldigingen van racisme, door nog eens extra racistisch te doen....
Je kan niet objectief bepalen of iets beledigend is of niet. Dat hangt van de beledigde partij af. Mensen zijm hierover beledigd dús is het beledigend.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 09:47 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ja, ga eens in noord ierland of schotland kijken. daar slaan de katholieken en protestanten elkaar nog steeds de hersens in.
en ja, we treuren nog elk jaar over de oorlog.
het is allemaal wilderiaans gehuil, niks meer of minder. iedereen snapt dat deze dingen beledigend zijn, maar de hakken gaan in het zand, gewoon omdat men niet (meer) wil toegeven aan buitenlanders.
of met andere woorden; je verzetten tegen beschuldigingen van racisme, door nog eens extra racistisch te doen....
Probleem is dat dit ook een (ernstige) beschuldiging is. Je kan ook wel iemand een dief gaan noemen, maar als dit niet het geval is zal die persoon fel reageren, en terecht.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 10:06 schreef RM-rf het volgende:
Misschien raar, maar van mij mag iedereen gewoon iets racistisch vinden en die gedachte ook openlijk uitspreken...
lijkt me namelijk goed als mensen ook mogen zeggen wat ze denken, evengoed als hun gedachte is dat iets 'racistisch' zou zijn.
Of datgene dat dan ook daadwerkelijk is, is nog wat anders, maar het alles mogen zeggen is iets dat moet kunnen, zonder direkt een groot schandaal te maken over wat gezegd is
misschien moet je niet zo over-gevoelig daarop reageren?quote:Op dinsdag 5 juli 2016 10:11 schreef Kontiki het volgende:
[..]
Probleem is dat dit ook een (ernstige) beschuldiging is. Je kan ook wel iemand een dief gaan noemen, maar als dit niet het geval is zal die persoon fel reageren, en terecht.
Dan zal de premisse "Je bent geen kannibaal, je bent geen Afrikaanse kannibalenstamlid en je roert in de regel niet in mensgrote kookpotten." onjuist zijn.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 10:11 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je kan niet objectief bepalen of iets beledigend is of niet. Dat hangt van de beledigde partij af. Mensen zijm hierover beledigd dús is het beledigend.
Het waarom is me echter een raadsel. Ik voel me ook niet beledigd door Holle Bolle Gijs die met zijn zeemanshoedje een karikatuur is van de dikke gulzige blanke oude zeevaarders. Waarom niet? Ik ben niet (zo) dik, ik ben geen zeeman uit lang vervlogen tijden en ik ben enkel af en toe een karikatuur van mezelf. Ik snap dus niet dat donkere mensen zich beledigd voelen door monsieur cannibal. Je bent geen kannibaal, je bent geen Afrikaanse kannibalenstamlid en je roert in de regel niet in mensgrote kookpotten.
Dat het beledigend is, daar is geen twijfel over. Men is immers beledigd. Maar ik zie met de beste wil van de wereld niet waarom
Van Sylvana mag dat natuurlijk gewoon, zo lang haar politieke vrienden maar aan de taharrush kunnenquote:Op dinsdag 5 juli 2016 00:07 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Nu jij erover begint heb ik dat liedje in m'n hoofd! Bedankt weer witte man.
Trouwens, blonde vrouwen in traditionele jurk met klompen is dan ook not done?
omdat zij zo geassocieerd worden met kannibalen met kookpotten, terwijl ze gewoon, net als jij en ik, moderne mensen in een modern land zijn. de pijn van hun voorouders wordt zo ook hun pijn, want ze zien hier weer eens overduidelijk, dat hun voorouders als minderwaardig werden gezien.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 10:11 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je kan niet objectief bepalen of iets beledigend is of niet. Dat hangt van de beledigde partij af. Mensen zijm hierover beledigd dús is het beledigend.
Het waarom is me echter een raadsel. Ik voel me ook niet beledigd door Holle Bolle Gijs die met zijn zeemanshoedje een karikatuur is van de dikke gulzige blanke oude zeevaarders. Waarom niet? Ik ben niet (zo) dik, ik ben geen zeeman uit lang vervlogen tijden en ik ben enkel af en toe een karikatuur van mezelf. Ik snap dus niet dat donkere mensen zich beledigd voelen door monsieur cannibal. Je bent geen kannibaal, je bent geen Afrikaanse kannibalenstamlid en je roert in de regel niet in mensgrote kookpotten.
Dat het beledigend is, daar is geen twijfel over. Men is immers beledigd. Maar ik zie met de beste wil van de wereld niet waarom
Dief!quote:Op dinsdag 5 juli 2016 10:12 schreef RM-rf het volgende:
[..]
misschien moet je niet zo over-gevoelig daarop reageren?
Ik stem partij van de dieren en de bokkenrijders zijn inhumaan ja! Zo voeden we onze kinderen niet op, weg met die attractie.quote:Op maandag 4 juli 2016 23:13 schreef BaardaapAd het volgende:
Monsieur Cannibale
Carnaval Festival
Vrij beledigend voor Paul de Leeuw.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 00:33 schreef luxerobots het volgende:
Trouwens, zijn deze lelijkerds er alleen in een blanke uitvoering?
[ afbeelding ]
Maar ik voel mij ook njet geassocieerd met een dikke gulzige zeevaarder uit lang vervlogen tijden alleen omdat ie blank is. Ik raad andere blanken met mi aan hetzelfde te doen. Net als ik zwarten aanraad zich niet geassocieers te voelen met mensetende stamleden uit lang vervlogen tijden alleen omdat ze dezelfde kleur hebben.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 10:19 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
omdat zij zo geassocieerd worden met kannibalen met kookpotten, terwijl ze gewoon, net als jij en ik, moderne mensen in een modern land zijn. de pijn van hun voorouders wordt zo ook hun pijn, want ze zien hier weer eens overduidelijk, dat hun voorouders als minderwaardig werden gezien.
dit zijn dingen die okee waren in tijden dat negers als kwaadaardige beesten werden afgeschilderd. ik snap niet waarom jij NIET snapt wat daar vervelend aan is..
Gelukkig mogen we dat nog steeds.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 10:06 schreef RM-rf het volgende:
Misschien raar, maar van mij mag iedereen gewoon iets racistisch vinden en die gedachte ook openlijk uitspreken...
lijkt me namelijk goed als mensen ook mogen zeggen wat ze denken, evengoed als hun gedachte is dat iets 'racistisch' zou zijn.
Of datgene dat dan ook daadwerkelijk is, is nog wat anders, maar het alles mogen zeggen is iets dat moet kunnen, zonder direkt een groot schandaal te maken over wat gezegd is
exact!quote:
is dat niet een beetje eigen aan de meeste internet communicatie? Anonieme 'Roept-U-Maars'..quote:Op dinsdag 5 juli 2016 10:34 schreef yvonne het volgende:
Het wordt alleen vervelend als het geuit wordt door een clubje anonieme lui.
Je moet ook niet op een zaterdag naar de efteling gaan...quote:Op maandag 4 juli 2016 23:42 schreef LXIV het volgende:
Toevallig had ik afgelopen zaterdag een kinderfeestje in de Efteling. Het is toch vooral betalen om heel veel te wachten. En nog even te wachten. En dan zo'n ride van 1 minuut en dan weer lopen en wachten, wachten, wachten. Het is meer wachten dan wat anders.
Misschien omdat ze vaak gediscrimineerd worden, en daardoor zich sneller aangevallen voelen en het overal in terugzien. Dus gaan ze lopen "zeiken" op dingen om een grens aan te geven.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 10:11 schreef timmmmm het volgende:
[..]
In Schotland?quote:Op dinsdag 5 juli 2016 09:47 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ja, ga eens in noord ierland of schotland kijken. daar slaan de katholieken en protestanten elkaar nog steeds de hersens in.
Als ze in het park gaan staan wel, ja. Als ze van het terrein blijven zit dat weer anders.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 10:52 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Trouwens, mocht het tot acties komen, kunnen ze dan niet gewoon uit het park geflikkerd worden wegens wangedrag? Privé-terrein enzo.
Wanneer gaat dit trollaccount eens door de versnipperaar?quote:Op maandag 4 juli 2016 22:43 schreef Ceberut het volgende:
Terechte actie. Kappen met dit soort achterlijke fratsen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |