Het nieuws dat je wist dat zou komen.quote:Actiegroep wil einde aan racistische attracties in Efteling
Actiegroep Stop Oppressive Stereotypes wil dat pretpark De Efteling stopt met enkele racistische attracties die in het park te zien zijn. De Efteling zelf heeft nu laten weten graag met de actiegroep in gesprek te gaan om te kijken of er een oplossing gevonden kan worden. Dat meldt Nu.nl.
Op Facebook schrijft de actiegroep:
“ Onderdrukkingen beginnen met stereotyperingen. Efteling zou dit soort zaken zelf kunnen weten wanneer ze hier geld aan uitgeven. Niet-witte kinderen zijn voor Efteling helaas niet belangrijk genoeg om geld aan uit te geven. Ze reduceren ze liever tot stereotyperingen want daar verdienen ze geld mee. ”
Het gaat dan vooral om de atracties Monsieur Cannibale en Carnaval Festival. De eerste is een grote kannibaal – een stereotypering van een zwarte man – omringd door kookpotten, de tweede is een collectie van 275 poppen, met daarin vijf donkere figuren: Afrikaanse bosjesmannen.
Tegenover Nu.nl zegt een woordvoerder van het pretpark in Kaatsheuvel dat de Efteling graag ‘een dagje uit wil zijn voor iedereen, ongeacht geslacht, ras, politieke of seksuele voorkeur’. Om die reden wil het park nu met de actiegroep in gesprek. ‘We horen graag wat de pijnpunten zijn, zoals we dat bij elke klacht doen.’
De woordvoerder laat ook weten dat het niet de eerste klachten zijn die De Efteling over dit onderwerp ontvangt. ‘Maar het zijn er nooit heel veel geweest’.
In februari dit jaar haalde Monsieur Cannibale de Amerikaanse krant Wall Street Journal. Daarin schreef journaliste Gisela Williams over haar ervaringen in het pretpark:
“ Bij de attractie Monsieur Cannibale was een enorme figuur met een koksmuts op zijn hoofd en een lepel door zijn neus. Een racistische stap terug naar de tijd van de VOC. ”
Bron: Joop.nl
Dat komt omdat blanken meer zelfvertrouwen hebben. Het is wel een stereotype, maar wat dan? Wat maakt het mij uit of ze Nederlanders op klompen laten lopen terwijl tegenwoordig de meerderheid dat niet doet? Ik voel me er niets minder om.quote:Op maandag 4 juli 2016 22:45 schreef luxerobots het volgende:
[ afbeelding ]
Gelukkig zijn blanke witte stereotypes niet beledigend.
Die zitten niet op FOK! dan.quote:Op maandag 4 juli 2016 22:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat komt omdat blanken meer zelfvertrouwen hebben.
en gele ook niet. De fata morgana next? Niet alle arabieren laten scheetjes?quote:Op maandag 4 juli 2016 22:45 schreef luxerobots het volgende:
[ afbeelding ]
Hahaha, dat poppetje heeft een Marokkanenkapsel.quote:Op maandag 4 juli 2016 22:45 schreef luxerobots het volgende:
[ afbeelding ]
Ik vind het carnaval festival ook niet passen qua sfeer in de Efteling. Zeker al omdat het in zo'n grote fabriekshal zit. 0,0 Anton Piek. Maar kinderen vinden het echt geweldig om zo naar alle landen te reizen en willen steevast er nog een keer in.quote:Op maandag 4 juli 2016 23:13 schreef BaardaapAd het volgende:
Monsieur Cannibale
Het ding staat er al jaren (sinds 1988) en - voorzichtig uitgedrukt - is al langer omstreden. Ik vond het ding persoonlijk niet in de Efteling passen (wat ook voor een aantal andere latere toevoegingen geldt trouwens), want een al te simpele basis attractie waar amper iets creatiefs mee is gedaan (vergelijk dat eens met Villa Volta; ook een standaard attractie maar gigantisch aangekleed - meer dan welke andere versie ervan dan ook).
Carnaval Festival
Bedacht door de man achter Loekie de Leeuw en wat mij betreft ook totaal fehl am platz in de Efteling; het soort ellende dat je eerder in Plopsaland zou verwachten (qua goedkopige uitstraling en terminale afgrijselijkheid).
Maar ondertussen kent wel iedereen de $%#$@muziek van die attracties.quote:Op maandag 4 juli 2016 23:13 schreef BaardaapAd het volgende:
Monsieur Cannibale
Het ding staat er al jaren (sinds 1988) en - voorzichtig uitgedrukt - is al langer omstreden. Ik vond het ding persoonlijk niet in de Efteling passen (wat ook voor een aantal andere latere toevoegingen geldt trouwens), want een al te simpele basis attractie waar amper iets creatiefs mee is gedaan (vergelijk dat eens met Villa Volta; ook een standaard attractie maar gigantisch aangekleed - meer dan welke andere versie ervan dan ook).
Carnaval Festival
Bedacht door de man achter Loekie de Leeuw en wat mij betreft ook totaal fehl am platz in de Efteling; het soort ellende dat je eerder in Plopsaland zou verwachten (qua goedkopige uitstraling en terminale afgrijselijkheid).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |