net als nooitgedacht beitels, ook erg gewild. op de een of andere manier is dat staal harder en werkt het beter (heb zelf nog 2 of 3 van die nooitgedachts hier)quote:Op woensdag 6 juli 2016 20:28 schreef bluemoon23 het volgende:
Er is onder de echte liefhebbers van handschaven een levende handel op Ebay in vooroorlogse Stanley schaven.
En dan heb ik het niet over de Golfoorlog![]()
Schaven uit de jaren 20 en 30 worden weer opgeknapt indien nodig en dagelijks gebruikt.
Ja ik wist dat jij dat inderdaad had, daarvan "ken" ik dat merk ookquote:Op woensdag 6 juli 2016 20:57 schreef bleiblei het volgende:
Starrett is wel superfijn!
Koop je em wel metrisch met gradenboog en 45gr-unit?
Ik ben nog steeds erg tevreden met de mijne.
Ik zie bij Baptist alleen een losse boby van de #4quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:02 schreef bleiblei het volgende:
De meest allround schaaf is een bankschaaf #4 of #4,5.
En eventueel een klein blokschaafje er bij.
Rest is niet echt iets wat je als hobbyist nodig hebt.
Is dat dan niet gewoon een 4.5? (en dus geschikt als "allrounder")quote:De #5 1/4 bankschaaf van Veritas valt qua lengte tussen een #4 en 5 in. Hierdoor wordt deze schaaf ook wel de 'junior jack plane' genoemd.
Je kan ook nog kijken bij http://www.axminster.co.uk/hand-tools/planes-spokeshaves-scrapersquote:Op woensdag 6 juli 2016 21:06 schreef Atmoz het volgende:
Dat is dus ook wat P.S. zei, met die #4 deed hij alles tijdens de bouw van z'n werkbank.
Toch nog eens even snel kijken naar een leuke Veritas #4
[edit]
[..]
Ik zie bij Baptist alleen een losse boby van de #4
Dan moet je dus nog alles zelf uitzoeken... (en er dus verstand van hebben).
Wel zie ik een #5 1/4 waar bij staat:
[..]
Is dat dan niet gewoon een 4.5? (en dus geschikt als "allrounder")
Oh, die vallen qua prijs wat beter uit ja.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:28 schreef bartos het volgende:
Je kan ook nog kijken bij http://www.axminster.co.uk/hand-tools/planes-spokeshaves-scrapers
Hun " eigenmerk" rider krijgt online goede recenties.
Een review van de n4. Hij heeft de schaaf dan wel gratis gehad maar lijkt wel eerlijk.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:34 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Oh, die vallen qua prijs wat beter uit ja.
En ze zien d'r ook nog eens strak/mooi uit![]()
Thanks!
Nummer 5 is naar mijn inziens de meest universele. Maar het heeft echt geen zin om schaven te kopen als je geen slijpgereedschap hebt. Diamantplaatje en wetsteen heb je toch wel minstens nodig.quote:Op woensdag 6 juli 2016 19:38 schreef Atmoz het volgende:
k begreep uit een Youtube van Paul Sellers (bouwen van werkbank) dat hij hiervoor alleen een No.4 gebruikte. Is dat dan de meest gangbare ofzo? C.q. welke schaaf moet ik kopen als ik er nog 0 heb?
quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:42 schreef bartos het volgende:
[..]
Een review van de n4. Hij heeft de schaaf dan wel gratis gehad maar lijkt wel eerlijk.
En de levertijden van Axminster zijn ok toen ik er vorige keer bestelde. Verzendkosten wel wat hoger dan normaal
Is dit wat?quote:Op woensdag 6 juli 2016 23:07 schreef usernaamvergeten het volgende:
Nummer 5 is naar mijn inziens de meest universele. Maar het heeft echt geen zin om schaven te kopen als je geen slijpgereedschap hebt. Diamantplaatje en wetsteen heb je toch wel minstens nodig.
Ah, dáár is dat ding voorquote:Op donderdag 7 juli 2016 08:23 schreef bleiblei het volgende:
Een Tormek Atmoz!
Oh, en als je met de hand wil wetten zou ik sowieso een veritas mk2 aanraden als slijp/wethulp.
Beitels kun je er ook mee slijpenquote:Op donderdag 7 juli 2016 08:35 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Ah, dáár is dat ding voor![]()
Wat kun je daar nog meer mee?
Heb ik er ook wat aan om beitels mee te slijpen?
En bijlen? En wat nog meer? Even wat verzinnen waardoor 't nuttig wordt...![]()
Om alleen schaven te slijpen (die ik in het verleden nog nooit gebruikt hebt) vind ik het teveel geld.
Tormek T4?
http://www.toolnation.nl/(...)fd4M0CFesV0wodDXcCOw
Cool.quote:Op donderdag 7 juli 2016 08:42 schreef derLudolf het volgende:
Beitels kun je er ook mee slijpenVolgens de beschrijving bij Baptist alles van bijl tot schilmesje, als je maar het juiste hulpstuk hebt
Mooi dingquote:Op donderdag 7 juli 2016 09:12 schreef bleiblei het volgende:
Ik heb een T7. Één extra beugel (heb ik) en draaiplateau (heb ik niet) zijn erg handig.
Schaven koop je het beste tweedehands, middeklasse nieuw is er niet echt en anders zit je al gelijk aan merken zoals Veritas/ Lee Nielsen etc.quote:Op donderdag 7 juli 2016 08:07 schreef Atmoz het volgende:
Vandaag eens voorzichtig kijken naar alle merken, soorten en maten.
Als ik er maar één neem is zo'n Veritas nog wel te doen, maar misschien is het juist handig om er 3 (ofzo) te nemen. Dan is het wel fijner om wat goedkopere (de Riders) te nemen.
Prima oplossing voor tijdelijk, op de lange duur gaat dat veel meer geld kosten. En schuurpapier slijpt niet zo snel als diamant, loopt snel vol.quote:Op donderdag 7 juli 2016 09:49 schreef Redcoon het volgende:
Je zou ook eerst kunnen slijpen op schuurpapier op een vlakke ondergrond. Ik moet binnenkort veel doen met mijn schaaf en beitels, maar heb even niet genoeg geld voor een diamantsteen of een slijpmachine.
Dit ding vervangt allesquote:Op donderdag 7 juli 2016 09:18 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Mooi ding![]()
Ik ga voor de T4.
Wat bedoel je met extra beugel?
[edit]
Bedoel je deze erbij nemen?
https://www.baptist.nl/ho(...)n-met-fijninstelling
[/edit]
Is die ronde staaf wat erbovenop zit, en dan als extra deze: https://www.baptist.nl/ho(...)haaf-en-steekbeitels
niet genoeg? Draaiplateau kan altijd nog, daar zie ik nu het nut niet van in!
Verder nog iets? Of vervangt dit alles? (wetsteen, olie, glasplaatje, etc...)
Ik heb zo'n T7 2e hands gekocht van een messensmit. Die verkocht 'm omdat het hem te lang duurde om een nieuwe snede aan een mes te maken. Dat is ook meteen het voornaamste nadeel van het apparaat: op moment dat je een nieuwe vouw of snede moet slijpen kan het best lang duren. Ik heb bv laatst een beitel (Irwin, Engels staal) een nieuwe vouw gegeven van 25 ipv 30 graden. Daar ben ik geloof alles bij mekaar 30-45 min mee bezig geweest. Een bestaande vouw dupliceren is zo gebeurt.quote:Op donderdag 7 juli 2016 09:18 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Mooi ding![]()
Ik ga voor de T4.
Wat bedoel je met extra beugel?
[edit]
Bedoel je deze erbij nemen?
https://www.baptist.nl/ho(...)n-met-fijninstelling
[/edit]
Is die ronde staaf wat erbovenop zit, en dan als extra deze: https://www.baptist.nl/ho(...)haaf-en-steekbeitels
niet genoeg? Draaiplateau kan altijd nog, daar zie ik nu het nut niet van in!
Verder nog iets? Of vervangt dit alles? (wetsteen, olie, glasplaatje, etc...)
Hmzzz, das wel handig. Niet allemaal die losse dingen (die toch weer kwijt raken).quote:Op donderdag 7 juli 2016 10:02 schreef bleiblei het volgende:
Dit ding vervangt alles.
Je hebt wetpasta nodig, maar die wordt meegeleverd (bij de T7 iig).
Dju, je maakt 't me niet makkelijk hequote:Voordeel van T4 vs. T7 is stevigere behuizing, maar vooral grotere diameter steen.
Daardoor is de kromming die je in je beitels/messen slijpt kleiner en blijft het spul langer scherp.
Die machine heeft links de stenen slijpschijf en recht de leren wetschijf. Die beugel moet je daarom elke keer omdraaien als je wisselt van schijf. Daarom, 2 beugels. Kan je ze lekker laten zitten op de ideale standaard instelling.
Draaiplateau is erg handig omdat als je van slijpen naar wetten gaat, je het ding omdraait (1 keer per ongeluk niet gedaan en daarmee de leren schijf vernacheld).
Thanks voor je duidelijke en uitgebreide reactiequote:Op donderdag 7 juli 2016 10:28 schreef ciewy het volgende:
Ik heb zo'n T7 2e hands gekocht van een messensmit. Die verkocht 'm omdat het hem te lang duurde om een nieuwe snede aan een mes te maken. Dat is ook meteen het voornaamste nadeel van het apparaat: op moment dat je een nieuwe vouw of snede moet slijpen kan het best lang duren. Ik heb bv laatst een beitel (Irwin, Engels staal) een nieuwe vouw gegeven van 25 ipv 30 graden. Daar ben ik geloof alles bij mekaar 30-45 min mee bezig geweest. Een bestaande vouw dupliceren is zo gebeurt.
Overigens hebben ze voor dat probleem ook een oplossing; de BMG-100. Dan kun je je jigs gewoon gebruiken met een "normale", droge werkbankslijper.
Verder ben ik alleen maar positief over het apparaat. Ik slijp er m'n keukenmessen mee, zakmes, scharen, heggenschaar, beitels voor de vandiktebank, (platte) schroevendraaiers, beitels, schaafbeitels. M'n schoonpa had vorige week bijna het topje van z'n duim eraf omdat ik hun
keukenmessen ook maar eens onder handen heb genomen.
Er staat me trouwens iets bij van de tijd waarmee je een T4 onafgebroken achter elkaar kunt laten lopen. Ik geloof dat dat iets van 30 minuten per uur is. Daarna moet 'ie afkoelen (er zitten meen ik plastic onderdelen op die dan smelten). Da's dus niet zo handig als je een vouw moet herslijpen of als je veel slijpwerk hebt.
Wat misschien nog een andere optie voor je is is een werkbankslijper met een CBN (diamanten) wiel. Daar lees ik heel veel positieve verhalen over. Als je die koppelt met een gewone werkbankslijper en die jigs van Tormek heb je volgens mij het beste van beide werelden. Een goed merk voor "droge" werkbankslijpers is Creusen, nederlands fabrikaat.
groeten
Dat is ook de reden dat ik uiteindelijk die T7 2e hands heb gekocht. Zat enorm te twijfelen, maar ik ga er vanuit dat deze machine heel wat jaartjes mee gaat. En het gemak dat je hebt van scherp handgereedschap weegt voor mij persoonlijk wel op tegen de behoorlijke aanschafprijs.quote:Op donderdag 7 juli 2016 10:47 schreef Atmoz het volgende:
Die minpunten van de T4 staan me eerlijk gezegd niet aan.
Iets wat maar een half uur mag aan staan vind ik 'n beetje "tjah, tjah" eigenlijk![]()
Ligt aan de beschadiging. Zoals ik eerder al schreef duurt het herslijpen van staal (ook afhankelijk van de hardheid van het staal) met de Tormek lang. Die schroevendraaiers slijp je overigens uit de hand. Wel met de universele steun (voor het makkelijk vast houden van een hoek), maar je klemt ze verder niet oid.quote:Op donderdag 7 juli 2016 10:47 schreef Atmoz het volgende:
Mooie keukenmessen-set, beitel-set, meerdere bijlen, heggenscharen, diverse messen, dadelijk een paar schaven, etc.. schroevendraaiers ermee "repareren" kan dat ook?
Die CBN stenen zou ik toch nog maar eens naar googelen. Die zet je er 1 keer op en hoef je vervolgens niet meer te vervangen...quote:Op donderdag 7 juli 2016 10:47 schreef Atmoz het volgende:
Ik heb een goede/zware werkbankslijper (Bosch Blauw) maar ik voel meer voor een los apparaat. Steeds die stenen verwisselen (ik gebruik die werkbankslijper wekelijks) vind ik ook niet zo relax.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |