abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163566501
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:28 schreef bluemoon23 het volgende:
Er is onder de echte liefhebbers van handschaven een levende handel op Ebay in vooroorlogse Stanley schaven.
En dan heb ik het niet over de Golfoorlog ;)
Schaven uit de jaren 20 en 30 worden weer opgeknapt indien nodig en dagelijks gebruikt.
net als nooitgedacht beitels, ook erg gewild. op de een of andere manier is dat staal harder en werkt het beter (heb zelf nog 2 of 3 van die nooitgedachts hier)
  woensdag 6 juli 2016 @ 20:57:01 #52
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163566920
Starrett is wel superfijn!
Koop je em wel metrisch met gradenboog en 45gr-unit?
Ik ben nog steeds erg tevreden met de mijne :Y .
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 20:57:06 #53
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163566924
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schaven/veritas-schaven

Is er niet één schaaf te vinden die gewoon een beetje voor alles te gebruiken is?
Ik ga toch geen stukken hout van gekapte bomen glad maken. Gewoon een beetje wat kepers uit de houthandel rechter maken om tot een 100% glad oppervlak te komen als ik bijvoorbeeld 10 van die dingen aan elkaar lijm (lamineren). Daar zal toch wel een "alround" schaaf voor te krijgen zijn? En de rest met het schuurapparaat ofzo?!

Heb eigenlijk geen zin om -net zoals vele van die houtbewerkers op Youtube- de hele kast te hebben volstaan met allemaal van die schaven...

[edit]

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:57 schreef bleiblei het volgende:
Starrett is wel superfijn!
Koop je em wel metrisch met gradenboog en 45gr-unit?
Ik ben nog steeds erg tevreden met de mijne :Y .
Ja ik wist dat jij dat inderdaad had, daarvan "ken" ik dat merk ook :P

Moet effe een leuke foto uitzoeken, en dan in het andere topic posten :+
Echt mooi spul, zojuist vanalles over gelezen. Beetje te vergelijken met Incra. Gewoon té goed voor iemand als mij, maar wel heel cool 8-)
  woensdag 6 juli 2016 @ 21:02:03 #54
36431 bleiblei
pi_163567133
De meest allround schaaf is een bankschaaf #4 of #4,5.
En eventueel een klein blokschaafje er bij.
Rest is niet echt iets wat je als hobbyist nodig hebt.
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 21:06:00 #55
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163567306
Dat is dus ook wat P.S. zei, met die #4 deed hij alles tijdens de bouw van z'n werkbank.

Toch nog eens even snel kijken naar een leuke Veritas #4 :D

[edit]

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 21:02 schreef bleiblei het volgende:
De meest allround schaaf is een bankschaaf #4 of #4,5.
En eventueel een klein blokschaafje er bij.
Rest is niet echt iets wat je als hobbyist nodig hebt.
Ik zie bij Baptist alleen een losse boby van de #4
Dan moet je dus nog alles zelf uitzoeken... (en er dus verstand van hebben).
Wel zie ik een #5 1/4 waar bij staat:

quote:
De #5 1/4 bankschaaf van Veritas valt qua lengte tussen een #4 en 5 in. Hierdoor wordt deze schaaf ook wel de 'junior jack plane' genoemd.
Is dat dan niet gewoon een 4.5? (en dus geschikt als "allrounder")

[ Bericht 67% gewijzigd door Atmoz op 06-07-2016 21:14:15 ]
pi_163568234
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 21:06 schreef Atmoz het volgende:
Dat is dus ook wat P.S. zei, met die #4 deed hij alles tijdens de bouw van z'n werkbank.

Toch nog eens even snel kijken naar een leuke Veritas #4 :D

[edit]

[..]

Ik zie bij Baptist alleen een losse boby van de #4
Dan moet je dus nog alles zelf uitzoeken... (en er dus verstand van hebben).
Wel zie ik een #5 1/4 waar bij staat:

[..]

Is dat dan niet gewoon een 4.5? (en dus geschikt als "allrounder")
Je kan ook nog kijken bij http://www.axminster.co.uk/hand-tools/planes-spokeshaves-scrapers
Hun " eigenmerk" rider krijgt online goede recenties.
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 21:34:14 #57
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163568449
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 21:28 schreef bartos het volgende:

Je kan ook nog kijken bij http://www.axminster.co.uk/hand-tools/planes-spokeshaves-scrapers
Hun " eigenmerk" rider krijgt online goede recenties.
Oh, die vallen qua prijs wat beter uit ja.

En ze zien d'r ook nog eens strak/mooi uit ^O^

Thanks!
pi_163568754
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 21:34 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Oh, die vallen qua prijs wat beter uit ja.

En ze zien d'r ook nog eens strak/mooi uit ^O^

Thanks!
Een review van de n4. Hij heeft de schaaf dan wel gratis gehad maar lijkt wel eerlijk.

En de levertijden van Axminster zijn ok toen ik er vorige keer bestelde. Verzendkosten wel wat hoger dan normaal
pi_163571735
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 19:38 schreef Atmoz het volgende:
k begreep uit een Youtube van Paul Sellers (bouwen van werkbank) dat hij hiervoor alleen een No.4 gebruikte. Is dat dan de meest gangbare ofzo? C.q. welke schaaf moet ik kopen als ik er nog 0 heb?
Nummer 5 is naar mijn inziens de meest universele. Maar het heeft echt geen zin om schaven te kopen als je geen slijpgereedschap hebt. Diamantplaatje en wetsteen heb je toch wel minstens nodig.
  Knikkerking donderdag 7 juli 2016 @ 08:07:07 #60
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163574181
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 21:42 schreef bartos het volgende:

[..]

Een review van de n4. Hij heeft de schaaf dan wel gratis gehad maar lijkt wel eerlijk.

En de levertijden van Axminster zijn ok toen ik er vorige keer bestelde. Verzendkosten wel wat hoger dan normaal
^O^
Vandaag eens voorzichtig kijken naar alle merken, soorten en maten.
Als ik er maar één neem is zo'n Veritas nog wel te doen, maar misschien is het juist handig om er 3 (ofzo) te nemen. Dan is het wel fijner om wat goedkopere (de Riders) te nemen.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 23:07 schreef usernaamvergeten het volgende:

Nummer 5 is naar mijn inziens de meest universele. Maar het heeft echt geen zin om schaven te kopen als je geen slijpgereedschap hebt. Diamantplaatje en wetsteen heb je toch wel minstens nodig.
Is dit wat?
https://www.baptist.nl/ho(...)-set-met-6-gradaties

En daarbij deze:
http://www.cookandco.nl/k(...)jX4M0CFcE_Gwod4QUFRQ

Zoals ik al eerder zei: dat (met de hand) schaven en alles wat daarbij komt kijken vond ik eerst maar niets, maar nu ik er een beetje in aan het duiken ben kom ik toch wel mooie spullen tegen :9~ Een hele nieuwe wereld...

Wat is wijsheid he? ;)
Alle hulp is meer dan welkom _O_
  donderdag 7 juli 2016 @ 08:23:04 #61
36431 bleiblei
pi_163574330
Een Tormek Atmoz! :P
Oh, en als je met de hand wil wetten zou ik sowieso een veritas mk2 aanraden als slijp/wethulp :Y .
  Knikkerking donderdag 7 juli 2016 @ 08:35:57 #62
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163574424
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 08:23 schreef bleiblei het volgende:
Een Tormek Atmoz! :P
Oh, en als je met de hand wil wetten zou ik sowieso een veritas mk2 aanraden als slijp/wethulp :Y .
Ah, dáár is dat ding voor :9
Wat kun je daar nog meer mee?
Heb ik er ook wat aan om beitels mee te slijpen?
En bijlen? En wat nog meer? Even wat verzinnen waardoor 't nuttig wordt... O-)
Om alleen schaven te slijpen (die ik in het verleden nog nooit gebruikt hebt) vind ik het teveel geld.

Tormek T4?
http://www.toolnation.nl/(...)fd4M0CFesV0wodDXcCOw
  Moderator donderdag 7 juli 2016 @ 08:42:07 #63
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_163574482
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 08:35 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ah, dáár is dat ding voor :9
Wat kun je daar nog meer mee?
Heb ik er ook wat aan om beitels mee te slijpen?
En bijlen? En wat nog meer? Even wat verzinnen waardoor 't nuttig wordt... O-)
Om alleen schaven te slijpen (die ik in het verleden nog nooit gebruikt hebt) vind ik het teveel geld.

Tormek T4?
http://www.toolnation.nl/(...)fd4M0CFesV0wodDXcCOw
Beitels kun je er ook mee slijpen :Y Volgens de beschrijving bij Baptist alles van bijl tot schilmesje, als je maar het juiste hulpstuk hebt
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Knikkerking donderdag 7 juli 2016 @ 08:46:38 #64
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163574513
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 08:42 schreef derLudolf het volgende:

Beitels kun je er ook mee slijpen :Y Volgens de beschrijving bij Baptist alles van bijl tot schilmesje, als je maar het juiste hulpstuk hebt
Cool.
Misschien is zo'n Tormek niet eens zo'n super gek idee!

Bleiblei, welke heb jij?
Nog andere dingen waarmee ik rekening moet houden?
  donderdag 7 juli 2016 @ 09:12:40 #65
36431 bleiblei
pi_163574721
Ik heb een T7. Één extra beugel (heb ik) en draaiplateau (heb ik niet) zijn erg handig.
  Knikkerking donderdag 7 juli 2016 @ 09:18:26 #66
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163574776
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 09:12 schreef bleiblei het volgende:
Ik heb een T7. Één extra beugel (heb ik) en draaiplateau (heb ik niet) zijn erg handig.
Mooi ding 8-)

Ik ga voor de T4.
Wat bedoel je met extra beugel?

[edit]
Bedoel je deze erbij nemen?
https://www.baptist.nl/ho(...)n-met-fijninstelling
[/edit]

Is die ronde staaf wat erbovenop zit, en dan als extra deze: https://www.baptist.nl/ho(...)haaf-en-steekbeitels

niet genoeg? Draaiplateau kan altijd nog, daar zie ik nu het nut niet van in!

Verder nog iets? Of vervangt dit alles? (wetsteen, olie, glasplaatje, etc...)

[ Bericht 11% gewijzigd door Atmoz op 07-07-2016 09:23:35 ]
  donderdag 7 juli 2016 @ 09:32:56 #67
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_163574979
*edit*

Oops verkeerde topic.
pi_163575073
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 08:07 schreef Atmoz het volgende:

Als ik er maar één neem is zo'n Veritas nog wel te doen, maar misschien is het juist handig om er 3 (ofzo) te nemen. Dan is het wel fijner om wat goedkopere (de Riders) te nemen.
Schaven koop je het beste tweedehands, middeklasse nieuw is er niet echt en anders zit je al gelijk aan merken zoals Veritas/ Lee Nielsen etc.
Kijk anders eens bij Ducotools voor een mooie Stanley no 5. Heb je meestal wel nog wat werk aan (zijn natuurlijk niet nieuw) maar dan heb je wel een schaaf die je niet meer zal verslijten.
pi_163575148
quote:
1s.gif
Op donderdag 7 juli 2016 08:23 schreef bleiblei het volgende:

Voor een beginner niet zo gek, ik heb het uit de hand gedaan altijd maar het heeft echt wel een jaar geduurd voor dat goed ging. Nou is mijn steen ook waardeloos maar ik heb een washita besteld, ben erg benieuwd!
  donderdag 7 juli 2016 @ 09:49:46 #70
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_163575237
Je zou ook eerst kunnen slijpen op schuurpapier op een vlakke ondergrond. Ik moet binnenkort veel doen met mijn schaaf en beitels, maar heb even niet genoeg geld voor een diamantsteen of een slijpmachine.

Goedkope manier om je gereedschap gebruiksklaar te krijgen. Mocht gebruik van je schaven en beitels nou niet zo vaak voorkomen als gedacht, dan heb je in ieder geval geen diepte investering in slijpmateriaal gedaan.

pi_163575279
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 09:49 schreef Redcoon het volgende:
Je zou ook eerst kunnen slijpen op schuurpapier op een vlakke ondergrond. Ik moet binnenkort veel doen met mijn schaaf en beitels, maar heb even niet genoeg geld voor een diamantsteen of een slijpmachine.
Prima oplossing voor tijdelijk, op de lange duur gaat dat veel meer geld kosten. En schuurpapier slijpt niet zo snel als diamant, loopt snel vol.

http://www.toolstation.nl/shop/p56163?table=no
Deze zijn ook niet slecht, 3 voor 7,50 euro.
  donderdag 7 juli 2016 @ 10:02:36 #72
36431 bleiblei
pi_163575410
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 09:18 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Mooi ding 8-)

Ik ga voor de T4.

[edit]
[/edit]

Is die ronde staaf wat erbovenop zit, en dan als extra deze: https://www.baptist.nl/ho(...)haaf-en-steekbeitels

Dit ding vervangt alles :) .
Je hebt wetpasta nodig, maar die wordt meegeleverd (bij de T7 iig).

Voordeel van T4 vs. T7 is stevigere behuizing, maar vooral grotere diameter steen.
Daardoor is de kromming die je in je beitels/messen slijpt kleiner en blijft het spul langer scherp :) .

Die machine heeft links de stenen slijpschijf en recht de leren wetschijf. Die beugel moet je daarom elke keer omdraaien als je wisselt van schijf. Daarom, 2 beugels. Kan je ze lekker laten zitten op de ideale standaard instelling.

Draaiplateau is erg handig omdat als je van slijpen naar wetten gaat, je het ding omdraait (1 keer per ongeluk niet gedaan en daarmee de leren schijf vernacheld).
pi_163575778
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 09:18 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Mooi ding 8-)

Ik ga voor de T4.

[edit]
[/edit]

Ik heb zo'n T7 2e hands gekocht van een messensmit. Die verkocht 'm omdat het hem te lang duurde om een nieuwe snede aan een mes te maken. Dat is ook meteen het voornaamste nadeel van het apparaat: op moment dat je een nieuwe vouw of snede moet slijpen kan het best lang duren. Ik heb bv laatst een beitel (Irwin, Engels staal) een nieuwe vouw gegeven van 25 ipv 30 graden. Daar ben ik geloof alles bij mekaar 30-45 min mee bezig geweest. Een bestaande vouw dupliceren is zo gebeurt.

Overigens hebben ze voor dat probleem ook een oplossing; de BMG-100. Dan kun je je jigs gewoon gebruiken met een "normale", droge werkbankslijper.

Verder ben ik alleen maar positief over het apparaat. Ik slijp er m'n keukenmessen mee, zakmes, scharen, heggenschaar, beitels voor de vandiktebank, (platte) schroevendraaiers, beitels, schaafbeitels. M'n schoonpa had vorige week bijna het topje van z'n duim eraf omdat ik hun
keukenmessen ook maar eens onder handen heb genomen.

Er staat me trouwens iets bij van de tijd waarmee je een T4 onafgebroken achter elkaar kunt laten lopen. Ik geloof dat dat iets van 30 minuten per uur is. Daarna moet 'ie afkoelen (er zitten meen ik plastic onderdelen op die dan smelten). Da's dus niet zo handig als je een vouw moet herslijpen of als je veel slijpwerk hebt.

Wat misschien nog een andere optie voor je is is een werkbankslijper met een CBN (diamanten) wiel. Daar lees ik heel veel positieve verhalen over. Als je die koppelt met een gewone werkbankslijper en die jigs van Tormek heb je volgens mij het beste van beide werelden. Een goed merk voor "droge" werkbankslijpers is Creusen, nederlands fabrikaat.

groeten
  Knikkerking donderdag 7 juli 2016 @ 10:47:33 #74
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163576090
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:02 schreef bleiblei het volgende:

Dit ding vervangt alles :) .
Je hebt wetpasta nodig, maar die wordt meegeleverd (bij de T7 iig).
Hmzzz, das wel handig. Niet allemaal die losse dingen (die toch weer kwijt raken).

quote:
Voordeel van T4 vs. T7 is stevigere behuizing, maar vooral grotere diameter steen.
Daardoor is de kromming die je in je beitels/messen slijpt kleiner en blijft het spul langer scherp :) .

Die machine heeft links de stenen slijpschijf en recht de leren wetschijf. Die beugel moet je daarom elke keer omdraaien als je wisselt van schijf. Daarom, 2 beugels. Kan je ze lekker laten zitten op de ideale standaard instelling.

Draaiplateau is erg handig omdat als je van slijpen naar wetten gaat, je het ding omdraait (1 keer per ongeluk niet gedaan en daarmee de leren schijf vernacheld).
Dju, je maakt 't me niet makkelijk he ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:28 schreef ciewy het volgende:

Ik heb zo'n T7 2e hands gekocht van een messensmit. Die verkocht 'm omdat het hem te lang duurde om een nieuwe snede aan een mes te maken. Dat is ook meteen het voornaamste nadeel van het apparaat: op moment dat je een nieuwe vouw of snede moet slijpen kan het best lang duren. Ik heb bv laatst een beitel (Irwin, Engels staal) een nieuwe vouw gegeven van 25 ipv 30 graden. Daar ben ik geloof alles bij mekaar 30-45 min mee bezig geweest. Een bestaande vouw dupliceren is zo gebeurt.

Overigens hebben ze voor dat probleem ook een oplossing; de BMG-100. Dan kun je je jigs gewoon gebruiken met een "normale", droge werkbankslijper.

Verder ben ik alleen maar positief over het apparaat. Ik slijp er m'n keukenmessen mee, zakmes, scharen, heggenschaar, beitels voor de vandiktebank, (platte) schroevendraaiers, beitels, schaafbeitels. M'n schoonpa had vorige week bijna het topje van z'n duim eraf omdat ik hun
keukenmessen ook maar eens onder handen heb genomen.

Er staat me trouwens iets bij van de tijd waarmee je een T4 onafgebroken achter elkaar kunt laten lopen. Ik geloof dat dat iets van 30 minuten per uur is. Daarna moet 'ie afkoelen (er zitten meen ik plastic onderdelen op die dan smelten). Da's dus niet zo handig als je een vouw moet herslijpen of als je veel slijpwerk hebt.

Wat misschien nog een andere optie voor je is is een werkbankslijper met een CBN (diamanten) wiel. Daar lees ik heel veel positieve verhalen over. Als je die koppelt met een gewone werkbankslijper en die jigs van Tormek heb je volgens mij het beste van beide werelden. Een goed merk voor "droge" werkbankslijpers is Creusen, nederlands fabrikaat.

groeten
Thanks voor je duidelijke en uitgebreide reactie ^O^

Die minpunten van de T4 staan me eerlijk gezegd niet aan.
Iets wat maar een half uur mag aan staan vind ik 'n beetje "tjah, tjah" eigenlijk }:|
En als ik ga kijken heb ik eigenlijk best wel wat spul wat straks (het is nu nog vrij nieuw allemaal) ooit eens geslepen moet worden:

Mooie keukenmessen-set, beitel-set, meerdere bijlen, heggenscharen, diverse messen, dadelijk een paar schaven, etc.. schroevendraaiers ermee "repareren" kan dat ook?

Ik heb een goede/zware werkbankslijper (Bosch Blauw :P) maar ik voel meer voor een los apparaat. Steeds die stenen verwisselen (ik gebruik die werkbankslijper wekelijks) vind ik ook niet zo relax.
pi_163577478
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:47 schreef Atmoz het volgende:

Die minpunten van de T4 staan me eerlijk gezegd niet aan.
Iets wat maar een half uur mag aan staan vind ik 'n beetje "tjah, tjah" eigenlijk }:|
Dat is ook de reden dat ik uiteindelijk die T7 2e hands heb gekocht. Zat enorm te twijfelen, maar ik ga er vanuit dat deze machine heel wat jaartjes mee gaat. En het gemak dat je hebt van scherp handgereedschap weegt voor mij persoonlijk wel op tegen de behoorlijke aanschafprijs.

quote:
Mooie keukenmessen-set, beitel-set, meerdere bijlen, heggenscharen, diverse messen, dadelijk een paar schaven, etc.. schroevendraaiers ermee "repareren" kan dat ook?
Ligt aan de beschadiging. Zoals ik eerder al schreef duurt het herslijpen van staal (ook afhankelijk van de hardheid van het staal) met de Tormek lang. Die schroevendraaiers slijp je overigens uit de hand. Wel met de universele steun (voor het makkelijk vast houden van een hoek), maar je klemt ze verder niet oid.

Je vergeet trouwens nog een belangrijk iets dat je er mee kunt slijpen: boren. Die mal staat ook nog op mijn verlanglijstje :P :Y

quote:
Ik heb een goede/zware werkbankslijper (Bosch Blauw :P) maar ik voel meer voor een los apparaat. Steeds die stenen verwisselen (ik gebruik die werkbankslijper wekelijks) vind ik ook niet zo relax.
Die CBN stenen zou ik toch nog maar eens naar googelen. Die zet je er 1 keer op en hoef je vervolgens niet meer te vervangen...
  donderdag 7 juli 2016 @ 12:17:47 #76
36431 bleiblei
pi_163577766
Mjaah, een bits uit een beitel slijpen duurt lang idd. Maar dat moet je a. Voorkomen dat het nodig is. En b. Één werkbankslijper voor gebruiken om em vervolgens scherp te maken met de tormek. Ik heb mijn tormek gekocht omdat het handmatig scherp maken van messen en gereedschap mij te lang duurde. En dan is ie een verademing. Op de werkbankslijper krijg ik het niet scherp en moet je goed op de hitte letten, anders is het staal in no time verbrand.
  donderdag 7 juli 2016 @ 12:18:34 #77
36431 bleiblei
pi_163577781
Die cbn stenen heb ik trouwens ook goede dingen van gelezen :) .
  Knikkerking donderdag 7 juli 2016 @ 12:25:21 #78
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163577897
De twijfel is weg, ik belde voor een T7, en ging met een T8 "naar huis" 8-) (korting gekregen omdat T7 niet leverbaar was)

Als het goed is morgen hier :7
En inderdaad: scherp gereedschap is wel zo fijn. Maar dat moet goed komen de komende jaren :)

Nogmaals super thanks heren ^O^
  donderdag 7 juli 2016 @ 13:13:20 #79
36431 bleiblei
pi_163578785
Wat doen jullie eigenlijk met jullie schroevendraaiers dat je die met een slijpsteen moet repareren? :D
pi_163579011
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 12:25 schreef Atmoz het volgende:
De twijfel is weg, ik belde voor een T7, en ging met een T8 "naar huis" 8-) (korting gekregen omdat T7 niet leverbaar was)

Als het goed is morgen hier :7
En inderdaad: scherp gereedschap is wel zo fijn. Maar dat moet goed komen de komende jaren :)

Nogmaals super thanks heren ^O^
Van harte gefeliciteerd, volgens mij ga je daar geen spijt van krijgen...

quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:13 schreef bleiblei het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk met jullie schroevendraaiers dat je die met een slijpsteen moet repareren? :D
Hahahahaha, euh... uitlenen ;)
  Knikkerking donderdag 7 juli 2016 @ 13:25:15 #81
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163579049
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:13 schreef bleiblei het volgende:
Niets (verkeerds), ik heb nog nooit een schroevendraaier hoeven te repareren :)
Maar vond het wel cool dat dat ook met zo'n Tormek ging, mocht dat eens nodig zijn.

[edit]

quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:23 schreef ciewy het volgende:

Van harte gefeliciteerd, volgens mij ga je daar geen spijt van krijgen...

Dank u ^O^ komt inderdaad zeker goed.
Ga ik veel plezier van hebben m'n hele leven :9
  donderdag 7 juli 2016 @ 13:49:32 #82
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_163579489
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 08:07 schreef Atmoz het volgende:

[..]

^O^

[..]

Is dit wat?
https://www.baptist.nl/ho(...)-set-met-6-gradaties

En daarbij deze:
http://www.cookandco.nl/k(...)jX4M0CFcE_Gwod4QUFRQ

Zoals ik al eerder zei: dat (met de hand) schaven en alles wat daarbij komt kijken vond ik eerst maar niets, maar nu ik er een beetje in aan het duiken ben kom ik toch wel mooie spullen tegen :9~ Een hele nieuwe wereld...

Wat is wijsheid he? ;)
Alle hulp is meer dan welkom _O_
Zou je aanraden om een tijdje met een #4 schaaf aan de gang te gaan. Dan merk je vanzelf wel waar daarnaast nog behoefte aan heb. Sowieso ga je met een #4 een heel eind komen.

Ps. pas op, handgereedschap is net zo verslavend als elk ander soort gereedschap. ;)
  Knikkerking donderdag 7 juli 2016 @ 14:03:46 #83
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163579753
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:49 schreef Redcoon het volgende:

Zou je aanraden om een tijdje met een #4 schaaf aan de gang te gaan. Dan merk je vanzelf wel waar daarnaast nog behoefte aan heb. Sowieso ga je met een #4 een heel eind komen.
Prima tip, dank!
Dat ga ik ook doen.
Wil sowieso niet meteen meerdere bestellen omdat ik niet eens weet hoe zoiets allemaal precies werkt. Dus rustig aan dit opbouwen is denk ik veel beter.

quote:
Ps. pas op, handgereedschap is net zo verslavend als elk ander soort gereedschap. ;)
Ik heb 't al door :P
Hoe duur bijvoorbeeld dat Woodpeckers ook is, je blijft ernaar kijken.
Zelfde geldt ook voor Incra, Veritas en Lie-Nielsen O-)

Geweldig wat er allemaal te krijgen in. Kun je helemaal op leeglopen, haha })
pi_163618796
Atmoz heeft duidelijk nog geen jonkies :')
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_163619425
Bereid je er maar vast op voor, die junior Atmozjes worden met Led`s en sensors omhangen.
Ik zie het projecttopic nu al voor mij _O-
  Knikkerking zaterdag 9 juli 2016 @ 12:37:26 #86
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163619601
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 11:51 schreef Bartholomeus het volgende:
Atmoz heeft duidelijk nog geen jonkies :')
Ik heb al een klein hondje, das voorlopig zéker genoeg :D

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 12:27 schreef bluemoon23 het volgende:
Bereid je er maar vast op voor, die junior Atmozjes worden met Led`s en sensors omhangen.
Ik zie het projecttopic nu al voor mij _O-
Tja, dat weet ik zo niet...
Dan gaat "iets mét LED's is altijd beter dan zonder LED's" (want: je kunt ze altijd uitzetten) niet meer op. Je ziet ze namelijk hangen, ook als ze uit staan, en das minder mooi. Of ik moet ze ook daar netjes wegwerken/infrezen >:) 8)7
  zaterdag 9 juli 2016 @ 13:19:52 #87
36431 bleiblei
pi_163620316
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 14:03 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Prima tip, dank!
Dat ga ik ook doen.
Wil sowieso niet meteen meerdere bestellen omdat ik niet eens weet hoe zoiets allemaal precies werkt. Dus rustig aan dit opbouwen is denk ik veel beter.

[..]

Ik heb 't al door :P
Hoe duur bijvoorbeeld dat Woodpeckers ook is, je blijft ernaar kijken.
Zelfde geldt ook voor Incra, Veritas en Lie-Nielsen O-)

Geweldig wat er allemaal te krijgen in. Kun je helemaal op leeglopen, haha })
Oh, er is zo veel mooi spul O+ .
Achterbuurman had van de week ook Woodpecker ontdekt en was er helemaal lyrisch over.
Toen ik begon over Incra, rolde zijn vriendin met haar ogen en liep ze weg _O- .
  Knikkerking zaterdag 9 juli 2016 @ 13:30:05 #88
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163620478
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 13:19 schreef bleiblei het volgende:

Oh, er is zo veel mooi spul O+ .
Achterbuurman had van de week ook Woodpecker ontdekt en was er helemaal lyrisch over.
Toen ik begon over Incra, rolde zijn vriendin met haar ogen en liep ze weg _O- .
Whaha, ruig :P
Ik kan 't me helemaal voorstellen.
Precies zoals mijn vriendin reageert als ik zeg "sjat, ik heb me iets gekocht" 8)7 "wat nu weer, je hebt toch al genoeg?!" (ze ziet trouwens bijna alle apparaten aan voor een boormachine, dus ze denkt dat ik er al 20 heb ofzo :+ )

Wel cool dat je personen IRL kent die dat soort merken (uit hun eigen) kennen. Ik heb alleen vrienden wat het via mij kennen. Dus kan ook nooit iemand om raad/tips vragen ofzo. Daarom is dit forum hier ook zo fijn natuurlijk :)
pi_163621929
Nou, volgens mij heb je al wel meer (accu)boormachines dan je vriendin schoenen heeft, dus......
  Moderator zaterdag 9 juli 2016 @ 15:43:40 #90
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_163622962
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 14:45 schreef bluemoon23 het volgende:
Nou, volgens mij heb je al wel meer (accu)boormachines dan je vriendin schoenen heeft, dus......
Misschien niet... Soort zoekt soort :+

Als ik werkschoeisel meetel kom ik ook wel op 10+
  zaterdag 9 juli 2016 @ 20:51:29 #91
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_163628545
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 15:43 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Misschien niet... Soort zoekt soort :+

Als ik werkschoeisel meetel kom ik ook wel op 10+
ik niet, maar wel meer als 10 jaar geleden; toen had ik werkschoenen, een paar gympies en slippers om naar de schuur te lopen en dawast. Simple life is simple. Tegenwoordig is mijn kledingkast volgens mij beter gevuld als die van Anne :') :@
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator zaterdag 9 juli 2016 @ 21:00:49 #92
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_163628731
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 20:51 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ik niet, maar wel meer als 10 jaar geleden; toen had ik werkschoenen, een paar gympies en slippers om naar de schuur te lopen en dawast. Simple life is simple. Tegenwoordig is mijn kledingkast volgens mij beter gevuld als die van Anne :') :@
Ik ben verwend met schoentjes van Floris van Bommel... Wil niets anders meer :@ Heb ondertussen 5 paar, gemiddeld ¤170 per paar betaald denk ik (niet eens de volle pond)

Laarzen, houten klompen, Sika's, kisten, werkschoenen.

Dus ja 10 paar heb ik sowieso wel :+
pi_163628896
advies gevraagd voor een LED bouwlamp.

De beetje gangbare maten zijn 10 Watt. Vraag mij erg af of daar wel een beetje voldoende licht vanaf komt.

20 Wat is ongeveer de volgende stap maar begint bij 100 euro. Best prijzig voor een bouwlampje.

Moet gebruikt worden bij het verbouwen van een huis in de wintermaanden.
  zaterdag 9 juli 2016 @ 21:12:36 #94
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_163629013
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:07 schreef Glider76 het volgende:

De beetje gangbare maten zijn 10 Watt. Vraag mij erg af of daar wel een beetje voldoende licht vanaf komt.

20 Wat is ongeveer de volgende stap maar begint bij 100 euro. Best prijzig voor een bouwlampje.

In de winter kan je net zo goed halogeen nemen, kan je de warmte goed gebruiken. En meer licht.
Ik vind het nadeel van die led bouwlampen vooral de schaduw en als je 1x in de lamp lijkt ben je meteen blind.

10w led is ongeveer 100w halogeen. Niet heel fel dus.
  zaterdag 9 juli 2016 @ 21:13:43 #95
36431 bleiblei
pi_163629035
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:07 schreef Glider76 het volgende:

Ah gelukkig, het topic kreeg al een vrouwelijk tintje ;) :P .
Maareh, 10 watt komt erg veel licht vanaf, daar moet je je niet in vergissen :N .
Dus lijkt mij voldoende. Zoek wel naar een fijne lichtkleur. Niet te blauw.
  zaterdag 9 juli 2016 @ 21:17:56 #96
36431 bleiblei
pi_163629121
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:12 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

In de winter kan je net zo goed halogeen nemen, kan je de warmte goed gebruiken. En meer licht.
Ik vind het nadeel van die led bouwlampen vooral de schaduw en als je 1x in de lamp lijkt ben je meteen blind.

10w led is ongeveer 100w halogeen. Niet heel fel dus.
Qua blind & schaduw ben ik het met je eens. Qua hoeveelheid licht vind ik 10w echt fors.
Aan de andere kant zie ik in dit tabelletje dat 10w led vergelijkbaar is met 50w halogeen.
Maar dat vind ik zelf wat ongeloofwaardig:
http://www.lamp.nu/conten(...)_diverse_lampen.html
  zaterdag 9 juli 2016 @ 21:23:33 #97
309342 ErkendFokker
pi_163629261
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:17 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Qua blind & schaduw ben ik het met je eens. Qua hoeveelheid licht vind ik 10w echt fors.
Aan de andere kant zie ik in dit tabelletje dat 10w led vergelijkbaar is met 50w halogeen.
Maar dat vind ik zelf wat ongeloofwaardig:
http://www.lamp.nu/conten(...)_diverse_lampen.html
Klopt wel aardig hoor. Maximale rendement is 10x zo hoog als halogeen, maar een goedkope led is maar 5x zo zuinig per lumen.

Vooral met een bouwlamp voor 1 verbouwing ga je dat nooit terugverdienen. Die dingen zijn alleen handig op batterij of als je altijd de verlichting aan hebt staan.

En nogmaals: waarschijnlijk ga je in de winter ook gewoon een elektrische kachel aanzetten tijdens de verbouwing? Kan je net zo goed die lamp gebruiken.
pi_163629373
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:23 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Klopt wel aardig hoor. Maximale rendement is 10x zo hoog als halogeen, maar een goedkope led is maar 5x zo zuinig per lumen.

Vooral met een bouwlamp voor 1 verbouwing ga je dat nooit terugverdienen. Die dingen zijn alleen handig op batterij of als je altijd de verlichting aan hebt staan.

En nogmaals: waarschijnlijk ga je in de winter ook gewoon een elektrische kachel aanzetten tijdens de verbouwing? Kan je net zo goed die lamp gebruiken.
Het is natuurlijk niet enkel voor 1 verbouwingkje. Maar de energie besparing is eigenlijk niet de voornaamste reden. Meer omdat vandaag de dag bijna alles led is. Verder omdat Led bijna niet kapot gaat en zo'n halogeen bij elke keer omvallen doorbrandt.

Hoewel dat laatste misschien wel mee zal vallen.

Led bouwlamp op accu is helemaal schrikbaren duur. rond de 150 euro geloof ik bij Hornbach. En hoelang gaat de accu dan mee? uurtje?
  zaterdag 9 juli 2016 @ 21:31:40 #99
309342 ErkendFokker
pi_163629453
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:28 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk niet enkel voor 1 verbouwingkje. Maar de energie besparing is eigenlijk niet de voornaamste reden. Meer omdat vandaag de dag bijna alles led is. Verder omdat Led bijna niet kapot gaat en zo'n halogeen bij elke keer omvallen doorbrandt.

Hoewel dat laatste misschien wel mee zal vallen.

Led bouwlamp op accu is helemaal schrikbaren duur. rond de 150 euro geloof ik bij Hornbach. En hoelang gaat de accu dan mee? uurtje?
https://www.ledlampenkope(...)l8FVgThrsaAth58P8HAQ

Misschien is dit wat? Niet extreem duur maar wel extreem veel licht.
pi_163630499
Die LED bouwlampen hebben ze volgens mij ook wel bij action voor ¤10/15
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')