abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163416274
Zaterdag werd er in mijn buurt een concert gegeven door leden van Evangelie gemeente De Deur, ik ben samen met mijn vriendin gaan kijken, ik ben niet gelovig maar sta er wel voor open.
Tijdens het concert werden we aangesproken door een lid van deze Evangelie gemeente en wat hij zei sprak me wel aan eveneens als de andere mensen die tussen de liedjes wat vertelde over hun geloof en ervaring.
Ik kreeg een foldertje in de hand met info, gisteren ben ik naar een dienst gegaan en heb daarna nog met dezelfde man gesproken als zaterdag.Die man zei dat ik zeker de volgende keer welkom ben erop mijn eigen tempo het kon doen.

Moet zeggen dat het geheel op mij positief overkwam, ik voelde me welkom en de preek die gegeven werd vond ik erg boeiend, ik vond het best indrukwekkend en overweeg volgende week weer te gaan.
Ik ga niet over 1 nacht ijs, in het verleden heeft iemand geprobeerd me over te halen om me aan te sluiten bij de mormonen, klonk ook heel interessant tot dat ik wat info ging checken op internet, over De Deur kan ik weinig vinden behalve dat sommige het vinden neigen naar een sekte en die dingen stammen ook uit 2011

Wat is wijsheid?
Zijn er mensen hier met ervaringen of die meer van De Deur weten?

Mijn vriendin trouwens is al gelovig en zit aangesloten bij een kerk in haar woonplaats Ede
pi_163416316
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 18:49 schreef Ice2015 het volgende:

Wat is wijsheid?
Niet afhankelijk zijn van (religieuze) organisaties voor je geluk.

En of het een sekte is of niet maakt natuurlijk niet zoveel uit. Het christendom is ook een sekte maar dan eentje met veel mensen :P
Conscience do cost.
pi_163417439
Wat ik zo 1, 2, 3 kan vinden is het onderdeel van een bredere stroming uit Amerika. Het is evangelisch met veel invloeden van de pinksterbeweging en het charismatische christendom. Het heeft een flink verleden met de hippies, veel hippies zijn tot geloof gekomen en hebben zich er bij aangesloten. Wat ik zo nu kan lezen is het geen sekte of iets wat daar op lijkt. Qua geloof is het een normale protestants-christelijke denominatie.

Meer informatie om te lezen in spoilers.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je er goed bij voelt zou ik als ik jou was lekker blijven gaan. Maar ze gaan denk ik wel aansturen dat je op een bepaald moment wel tot geloof hoort te komen, ze zoeken ook mensen (enkelen) die als pastor ergens anders een kerkgemeenschap willen opzetten. Dus het is duidelijk dat ze de intentie hebben om het geloof in Jezus en God te verspreiden over de wereld.

In wat voor gemeenschap zit je vriendin? Is dit ook charismatisch/evangelisch/pinksterbeweging? Want als dat gereformeerd, pkn of lutheraans is dan zal het wel een verschilletje zijn.

Als ze katholiek is dan is het echt helemaal anders. En dan snap ik ook niet goed waarom je er naar toe zou willen gaan.

Misschien meer informatie?
pi_163418007
quote:
Wat is wijsheid?
Zelf de Bijbel(NBV/NBG/HSV, zolang het maar geen vertaling is van Jehova getuigen of Mormonem) lezen, als ze iets zeggen wat niet overeenkomt weet je hoe laat het is (niet dat ik dat in grote lijnen verwacht, buiten de bekende verschillen tussen de bepaalde denominaties). Verder kun je bepaalde dingen bij je vriendin (en andere Christenen) staven.
pi_163418270
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 19:46 schreef TserrofEnoch het volgende:
Wat ik zo 1, 2, 3 kan vinden is het onderdeel van een bredere stroming uit Amerika. Het is evangelisch met veel invloeden van de pinksterbeweging en het charismatische christendom. Het heeft een flink verleden met de hippies, veel hippies zijn tot geloof gekomen en hebben zich er bij aangesloten. Wat ik zo nu kan lezen is het geen sekte of iets wat daar op lijkt. Qua geloof is het een normale protestants-christelijke denominatie.

Meer informatie om te lezen in spoilers.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je er goed bij voelt zou ik als ik jou was lekker blijven gaan. Maar ze gaan denk ik wel aansturen dat je op een bepaald moment wel tot geloof hoort te komen, ze zoeken ook mensen (enkelen) die als pastor ergens anders een kerkgemeenschap willen opzetten. Dus het is duidelijk dat ze de intentie hebben om het geloof in Jezus en God te verspreiden over de wereld.

In wat voor gemeenschap zit je vriendin? Is dit ook charismatisch/evangelisch/pinksterbeweging? Want als dat gereformeerd, pkn of lutheraans is dan zal het wel een verschilletje zijn.

Als ze katholiek is dan is het echt helemaal anders. En dan snap ik ook niet goed waarom je er naar toe zou willen gaan.

Misschien meer informatie?
Mijn vriendin zit bij de katholieke kerk zover ik weet maar dat is in Ede en ik woon in Nijmegen

[ Bericht 0% gewijzigd door Ice2015 op 30-06-2016 20:24:13 (Typefout) ]
pi_163418592
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 19:46 schreef TserrofEnoch het volgende:
Want TS gaat naar de kerk vanwege zijn vriendin? Er is verder maar een Christelijke God, dus waarom zou TS niet naar de kerk uit de OP kunnen als ze daar het Woord van God op een begrijpelijke voor hem manier kunnen uitleggen?
pi_163418720
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 20:22 schreef Ice2015 het volgende:

[..]

Mijn vriendin zit bij de katholieke kerk zover ik weet maandag is in Ede en ik woon in Nijmegen
Katholiek en een mengelmoesje van de protestantse charismatisch/evangelisch/pinksterbeweging-stromingen is dan wel heel anders vergeleken met elkaar.
Geen idee hoe oecumenisch De Deur is en hoe essentieel het geloof in de katholieke vorm voor je vriendin is. Je zou met die persoon kunnen spreken in een persoonlijk gesprek, hoe ze daar tegenover staan.

Indien je ongeveer hetzelfde wil binnen het katholicisme. Dan raad ik meer een charismatische katholieke beweging aan. Is eigenlijk bijna hetzelfde het zijn de charismatische/evangelische/pinksterbeweging-achtige katholieken binnen de katholieke kerk. Kom ergens tegen dat ze blijkbaar jaarlijks een dag hebben dat de charismatische katholieken samenkomen in Ede bij de Schuilplaats. Grappig toeval.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 20:37 schreef vaduz het volgende:

[..]

Want TS gaat naar de kerk vanwege zijn vriendin? Er is verder maar een Christelijke God, dus waarom zou TS niet naar de kerk uit de OP kunnen als ze daar het Woord van God op een begrijpelijke voor hem manier kunnen uitleggen?
Kan wel natuurlijk.

Maar als ze katholiek is, kan het zijn dat ze liever naar de kerk gaat binnen het framework van de katholieke kerk. Ik zeg verder niet dat TS naar de kerk wil voor zijn vriendin of iets dergelijke.

Maar praat er eens over met je vriendin en ga eens in gesprek met die man. Het kan goed dat ze redelijk oecumenisch ingesteld zijn en dat ze het helemaal okee vinden dat iemand van een andere christelijke overtuiging is en deze ook wil blijven naleven, maar de diensten leuker vindt bij De Deur bijvoorbeeld.

Het verschil zit 'm in een hoop zaken. Maar de diensten bij De Deur zullen naar wat ik verwacht dan wel makkelijker uit te zitten te zijn dan de gemiddelde stoffige katholieke dienst.

Edit: Google over de Amerikaanse tak.
'The church is classified as Pentecostal however the church does not participate in what they call "counterfeit themes", such as the Toronto Blessing or the Pensacola Outpouring. It also doesn't participate in "interdenominational services" (this is where several different denominations periodically have a joint church service together), though individual members are free to do so. The fellowship also is opposed to certain aspects of the Ecumenical Movement such as the attempts to reconcile Protestantism and Roman Catholicism, as it believes that the teachings of the latter are contrary to the Bible.[10]'

De Amerikaanse tak is niet zo van de oeccumenie, dus geen idee hoe dat bij De Deur zit.

[ Bericht 7% gewijzigd door TserrofEnoch op 30-06-2016 21:08:56 ]
pi_163428861
Als je er gelukkig van wordt en het voor je hout snijdt, zou ik niet weten waarom je er niet mee bezig zou gaan. Zolang je je relativeringsvermogen maar niet verliest :P
  vrijdag 1 juli 2016 @ 10:48:44 #9
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_163430237
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 20:37 schreef vaduz het volgende:

[..]

Of geen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  vrijdag 1 juli 2016 @ 10:53:06 #10
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_163430312
quote:
Zaterdag werd er in mijn buurt een concert gegeven door leden van Evangelie gemeente De Deur, ik ben samen met mijn vriendin gaan kijken, ik ben niet gelovig maar sta er wel voor open.
Tijdens het concert werden we aangesproken door een lid van deze Evangelie gemeente en wat hij zei sprak me wel aan eveneens als de andere mensen die tussen de liedjes wat vertelde over hun geloof en ervaring.
Ik kreeg een foldertje in de hand met info, gisteren ben ik naar een dienst gegaan en heb daarna nog met dezelfde man gesproken als zaterdag.Die man zei dat ik zeker de volgende keer welkom ben erop mijn eigen tempo het kon doen.

Moet zeggen dat het geheel op mij positief overkwam, ik voelde me welkom en de preek die gegeven werd vond ik erg boeiend, ik vond het best indrukwekkend en overweeg volgende week weer te gaan.
Ik ga niet over 1 nacht ijs, in het verleden heeft iemand geprobeerd me over te halen om me aan te sluiten bij de mormonen, klonk ook heel interessant tot dat ik wat info ging checken op internet, over De Deur kan ik weinig vinden behalve dat sommige het vinden neigen naar een sekte en die dingen stammen ook uit 2011

Wat is wijsheid?

Mijn vriendin trouwens is al gelovig en zit aangesloten bij een kerk in haar woonplaats Ede
Wat is voor jou de overweging om hier eventueel bij te willen? Heb je ergens al het idee dat er een god moet bestaan en ben je op zoek naar het juiste clubje? Voel je je welkom bij deze groep en is het vnl. een sociale keuze? Of denk je dat deze mensen de juiste god aanhangen en uit het aanbod van duizenden afsplitsingen precies de juiste interpretatie aanhangen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_163430737
quote:

Wat is wijsheid?

Wijsheid? Get out while you can. :o
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_163432228
Ik heb er ook even vluchtig over hun website gekeken.
En het klinkt wel goed vertrouwd, met name natuurlijk de visie over het geloof etc.

Verder kan ik alleen maar adviseren: kijk goed wat bij je visie past en als het vertrouwd aanvoelt bij de deur bijvoorbeeld en je voelt je er welkom kun je er gerust blijven.
Zolang Het maar bijbels gezien klopt en desnoods zoek je het thuis ofzo nog even na hoe het er staat. De bijbel zegt ook dat je alles moet onderzoeken en het goede daarvan behouden.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_163434029
Je zegt dat je niet gelovig bent, maar is dat wel echt zo? Analyseer de boodschap eens in haar kern.

http://www.dedeur.nl/pages/wat-wij-geloven/

Dat zijn 5 korte alinea's en het grootste deel is klinkklare onzin. Herstel, ik heb het nog een keer gelezen, het is állemaal onzin! Er is geen enkele aanwijzing dat ook maar 1 zin van hun geloofsbelijdenis 'waar is.'

(tongentaal, wereld geschapen in 6 dagen , eeuwig leven, waterdoop, etc)

Wat trekt jouw als ongelovige aan in zulke fantasieën? De belofte van dat eeuwige leven? Ben je bang voor de dood? Zo bang dat je daar de logica en de rede voor wilt opgeven?

Muziek en rituelen kunnen indrukwekkend zijn, religie is een vorm van kunst. Het kan best mooi zijn. Maar besef dat het niet meer dan dat is. Vind je het nog steeds waardevol als je die toeters en bellen even aan de kant schuift en naar de kern van wat zulke mensen zeggen te geloven kijkt? Wil je echt bij een clubje geestelijke gnomen horen die denken dat de wereld in 6 dagen geschapen is? Het kunnen de allerliefste mensen zijn, maar je kunt ook zingeving vinden op een wat meer intellectuele manier.

Als je je aangetrokken voelt tot religieuze rituelen is dit een goed boek voor je:

Alain de Botton laat zien dat niet alles van religie onzin is, en hoe je ook in een moderne wereld de waardevolle zaken van religie kunt blijven benutten, zonder je te hoeven verliezen in infantiele sprookjes...
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  vrijdag 1 juli 2016 @ 15:12:55 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_163436390
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 20:22 schreef Ice2015 het volgende:

[..]

Mijn vriendin zit bij de katholieke kerk zover ik weet maar dat is in Ede en ik woon in Nijmegen
Dus afhankelijk van je woonplaats ga je een compleet andere god aanbidden dan je vriendin. Klinkt alsof de zoektocht naar waarheid vooral heel gemakkelijk moet zijn.

(indien het een zoektocht naar gemeenschap is heb ik niks gezegd natuurlijk)
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  vrijdag 1 juli 2016 @ 15:43:41 #15
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163437209
Doen ze aan tongentalen en handoplegging?
pi_163437818
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 15:43 schreef Manke het volgende:
Doen ze aan tongentalen en handoplegging?
Naar wat ik gelezen heb zit die kans er wel in. De Amerikaanse tak in ieder geval wel.
pi_163441073
Het is inderdaad meer een zoektocht naar een gemeenschap of kerk waar ik me rustig kan verdiepen in het geloof zonder het gevaar te lopen financieel of geestelijk gesloopt te worden, het sociale aspect speelt ook best een rol
  vrijdag 1 juli 2016 @ 19:32:02 #18
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163441555
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 19:06 schreef Ice2015 het volgende:
Het is inderdaad meer een zoektocht naar een gemeenschap of kerk waar ik me rustig kan verdiepen in het geloof zonder het gevaar te lopen financieel of geestelijk gesloopt te worden, het sociale aspect speelt ook best een rol
hier kan je in ieder geval alvast rustig beginnen:
http://www.verhoevenmarc.be/johannesevangelie.htm
  vrijdag 1 juli 2016 @ 19:33:38 #19
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163441589
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 16:09 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Naar wat ik gelezen heb zit die kans er wel in. De Amerikaanse tak in ieder geval wel.
moet je mee oppassen heb ik me laten vertellen. de geestesgaven mogen geen hoofdzaak zijn, dat is wel zo bij charismaten en pinksters
pi_163442659
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 13:41 schreef vaarsuvius het volgende:
Je zegt dat je niet gelovig bent, maar is dat wel echt zo?
TS is zoekende. Verder gelooft iedereen wel ergens in (Atheisten dus ook).
quote:
Dat zijn 5 korte alinea's en het grootste deel is klinkklare onzin. Herstel, ik heb het nog een keer gelezen, het is állemaal onzin!
Wie ben jij om dat te bepalen? Omdat het niet overeenkomt met jouw geloof is het onzin?
pi_163442704
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 15:12 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dus afhankelijk van je woonplaats ga je een compleet andere god aanbidden dan je vriendin.
Want verschillende Christelijke denominaties aanbidden ieder een andere God? 8)7
  zaterdag 2 juli 2016 @ 05:51:08 #22
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_163452633
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 20:29 schreef vaduz het volgende:

[..]

Want verschillende Christelijke denominaties aanbidden ieder een andere God? 8)7
Zo goed als. Ze doen wel alsof het ongeveer dezelfde god is maar de eigenschappen van deze god zijn vaak tegenstrijdig tussen de denominaties in.
Als er overeenstemming was dan waren er ook geen denominaties, hea.
pi_163452661
quote:

[..]

De joden en de moslims hebben ook dezelfde god. Kwestie van denominatie.
pi_163452665
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 05:51 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zo goed als. Ze doen wel alsof het ongeveer dezelfde god is maar de eigenschappen van deze god zijn vaak tegenstrijdig tussen de denominaties in.
Als er overeenstemming was dan waren er ook geen denominaties, hea.
Ik denk dat de overeenkomsten nog altijd veel groter zijn als de verschillen. Alleen lichten mensen liever de verschillen uit, dan te kijken naar de kern van het Evangelie.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 06:17 schreef ATON het volgende:

[..]

De joden en de moslims hebben ook dezelfde god. Kwestie van denominatie.
Denk niet dat je ook maar een christen/jood/moslim vind die dat gaat ondersteunen(dat aan de ene kant Joden en Christenen en aan de andere kant Moslims dezelfde God aanbidden). Terwijl mensen van verschillende christelijke denominaties het over dezelfde God hebben
  zaterdag 2 juli 2016 @ 06:35:41 #25
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_163452679
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 06:21 schreef vaduz het volgende:

[..]

Ik denk dat de overeenkomsten nog altijd veel groter zijn als de verschillen. Alleen lichten mensen liever de verschillen uit, dan te kijken naar de kern van het Evangelie.
Er is natuurlijk maar 1 god en stiekem zijn alle religies die god aan het aanbidden. Toch? Zelfs hindu's die denken dat ze meerdere goden aanbidden zijn eigenlijk verschillende facetten van onze christelijke god aan het aanbidden.

quote:
[..]

Denk niet dat je ook maar een christen/jood/moslim vind die dat gaat ondersteunen(dat aan de ene kant Joden en Christenen en aan de andere kant Moslims dezelfde God aanbidden). Terwijl mensen van verschillende christelijke denominaties het over dezelfde God hebben
Ik ken er zat van elk geloof. Moslims die dat denken zijn wat zeldzamer maar zat christenen die dat hele "het is allemaal dezelfde god" riedeltje aanhouden. Je argumenten zijn nogal arbitrair.
pi_163452735
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 06:35 schreef SpecialK het volgende:
Er is natuurlijk maar 1 god en stiekem zijn alle religies die god aan het aanbidden. Toch? Zelfs hindu's die denken dat ze meerdere goden aanbidden zijn eigenlijk verschillende facetten van onze christelijke god aan het aanbidden.
Dit beweer ik nergens. Vind het erg goedkoop van je dat je me dit in de mond probeert te leggen. :N
quote:
Ik ken er zat van elk geloof. Moslims die dat denken zijn wat zeldzamer maar zat christenen die dat hele "het is allemaal dezelfde god" riedeltje aanhouden.
Er zullen best nominale gelovigen van ieder geloof zijn die dat beweren. Ik denk dat dat zeker niet geld voor degene die het Schrift bestudeerd hebben en actief het geloof beleiden.

quote:
Je argumenten zijn nogal arbitrair.
Jouw standpunt, dat het verschil tussen verschillende Christelijke denominaties van gelijke groote is als het verschil tussen het Christelijke geloof en andere geloven, is pas absurd.
pi_163452852
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 06:21 schreef vaduz het volgende:

Denk niet dat je ook maar een christen/jood/moslim vind die dat gaat ondersteunen(dat aan de ene kant Joden en Christenen en aan de andere kant Moslims dezelfde God aanbidden). Terwijl mensen van verschillende christelijke denominaties het over dezelfde God hebben.
Ik denk van wel, maar dat was het punt niet.
  zaterdag 2 juli 2016 @ 08:23:50 #28
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_163452970
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 20:27 schreef vaduz het volgende:

[..]

TS is zoekende. Verder gelooft iedereen wel ergens in (Atheisten dus ook).
Zoekende is of er überhaupt bovennatuurlijke (buiten onze ruimte/tijd?) entiteiten bestaan en zo ja of deze entiteiten enige invloed hebben op het Universum waarin we bestaan (laat staan op ons). De TS daarentegen lijkt me wel degelijk te geloven en ook vrij specifiek, dus niet heel erg zoekende. Hooguit naar groep waar hij zich comfortabel bij voelt.

Allemaal verder niet erg, maar ook ik vond het een vrij opmerkelijke uitsprak. "Niet geloven, maar er wel op voor openstaan" suggereert dat je al gelooft. Het lijkt me namelijk niet echt een hele berekende afweging...of je geloof...of niet (toch? Ik geloof niet, dus een heel goed referentie kader heb ik niet als het om goddelijke entiteiten gaat ;) ).
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_163453026
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 19:06 schreef Ice2015 het volgende:
De alarmbellen moeten gaan rinkelen als de club in een 6 dagen schepping gelooft en in dinosaurussen die samen op de thee gingen met mensen... De meeste jongetjes weten al op 8 jarige leeftijd dat dat onzin is als ze in hun 'dinosaurus-periode' zitten.
De geestelijke bochten waarin je je moet wringen om dergelijke BS te geloven gaat je slopen....

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 20:27 schreef vaduz het volgende:

Wie ben jij om dat te bepalen? Omdat het niet overeenkomt met jouw geloof is het onzin?
Feiten veranderen niet met wat iemand gelooft. Sommige feiten, zoals de ouderdom van de aarde en de manier* om water in wijn te veranderen hebben wij als mensheid al eeuwen vastgelegd, die hoeven we dus niet steeds zelf te gaan bepalen als individu.

*
SPOILER
pi_163453151
Als je al bijna was overgehaald om naar de mormonen te gaan, kan ik je wel een tip geven. Het verhaal wat ze vertelden was misschien leuk en aardig maar de geschiedenis van het geloof en waar ze in geloven slaat echt nergens op. (Bedacht door een oplichter, South Park heeft er ook een aflevering overgemaakt en nee dat is niet overdreven)

Dus voor je weer makkelijk wordt overgehaald, misschien moet je je eerst even verdiepen in de geschiedenis en mythe waar ze in geloven. Zoals je zelf al gezien hebt slaat dat geloof van de mormonen nergens op maar het christendom is natuurlijk niet veel anders.

En als je gister niet gelovig was en nu opeens wel, wil je dan niet gewoon ergens bij horen ipv dat je het ook geloofd? Of geloof je gewoon wat je leuk lijkt?
pi_163459638
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 08:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik denk van wel, maar dat was het punt niet.
Wat was het punt dan wel?
pi_163459715
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 08:23 schreef Semisane het volgende:

[..]

Zoekende is of er überhaupt bovennatuurlijke (buiten onze ruimte/tijd?) entiteiten bestaan en zo ja of deze entiteiten enige invloed hebben op het Universum waarin we bestaan (laat staan op ons). De TS daarentegen lijkt me wel degelijk te geloven en ook vrij specifiek, dus niet heel erg zoekende. Hooguit naar groep waar hij zich comfortabel bij voelt.
Mag de TS dat zelf bepalen? Verder zou het wel handig zijn om aan te geven waar je je op beroept/ waar je deze definitie vandaan hebt.
quote:
Allemaal verder niet erg, maar ook ik vond het een vrij opmerkelijke uitsprak. "Niet geloven, maar er wel op voor openstaan" suggereert dat je al gelooft. Het lijkt me namelijk niet echt een hele berekende afweging...of je geloof...of niet
Geloof is bovenal een proces. Het is niet het eenmalig aanmeten van bepaalde opvattingen.
pi_163459960
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 08:41 schreef vaarsuvius het volgende:
Feiten veranderen niet met wat iemand gelooft.
Inderdaad en om dat te staven zul je de feiten moeten kennen. Niet alles wat als feit wordt gepresenteerd is ook daadwerkelijk zo. Door de eeuwen heen zijn er tal van beweringen die initeel als feit gepresenteerd zijn ontkracht. Ook vandaag de dag wordt de naam van de wetenschap misbruikt voor bedenkelijke theorieen, net zoals dat religie wordt misbruikt.
Daarom is het van belang beide te bestuderen.
quote:
Sommige feiten, zoals de ouderdom van de aarde en de manier* om water in wijn te veranderen hebben wij als mensheid al eeuwen vastgelegd, die hoeven we dus niet steeds zelf te gaan bepalen als individu.
De ouderdom van de aarde is nog altijd niet eenduidig vastgelegd en daar bestaan nog altijd vele theorieen over. Dat jij in een andere theorie gelooft als hetgeen in Genisis beschreven staat (Wat je ook nog op verschillende manieren kan interpeteren) is jouw geloofsovertuiging, net zoals ik of de TS, de visboer of wie dan ook een andere geloofsovertuiging kan hebben. Verder lopen door de eeuwen heen de gangbare theorieen nogal uiteen. Wat betreft het veranderen van water in wijn: De door jouw beschreven manier is inderdaad een manier, maar niet de manier die in het Evangelie (tentijde van de bruiloft die Jezus Christus bezocht) is beschreven. Ook hier staat dat jij de vrijheid hebt om een bepaalde geloofsovertuiging al dan niet te belijden.
  zaterdag 2 juli 2016 @ 16:01:00 #34
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_163460019
Ik heb niet al te beste verhalen/geruchten over de evangeliegemeente de Deur gehoord. Onder andere dat wanneer je eenmaal binnenzit er erg wordt opgedrongen om financieel bij te dragen aan de gemeente en het 'moeten' evangeliseren.

Nu zijn dat geluiden die ik heb opgevangen, hoeft niet meteen betrouwbaar te zijn. Misschien is de gemeente ook veranderd, of zijn individuele gevallen uit de context gerukt en hebben die mijn oren bereikt.

Hoe dan ook: Gooi je relativeringsvermogen en gezond verstand niet in de prullenbak. En als je merkt dat je kritische vragen niet worden geaccepteerd, of dat je wordt beticht van 'ongeloof' op het moment dat je bepaalde offers niet wil maken, wees dan wel op je hoede.
Er zijn genoeg (evangelische) kerken waar dat soort dingen makkelijker kunnen :).

Alleen in Ede (en in Nijmegen vast ook) al zijn er nog een handvol evangelische gemeentes, dus keus zat wat dat betreft.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jovatov op 02-07-2016 16:09:10 ]
pi_163460022
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 09:00 schreef t4rt4rus het volgende:
Zoals je zelf al gezien hebt slaat dat geloof van de mormonen nergens op maar het christendom is natuurlijk niet veel anders.
Het Christendom is juist heel veel anders. Met deze uitspraak doe je alleen laten blijken dat je kennis van het Christendom en Mormoonse geloof onvoldoende is, om er een vergelijk tussen te maken.
pi_163460752
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 15:41 schreef vaduz het volgende:

[..]

Wat was het punt dan wel?
Dat de moslim, de joden en de christenen met dezelfde god zijn opgescheept, en niet of ze het leuk vinden. Dàt was mijn punt.
pi_163460835
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 16:01 schreef vaduz het volgende:

[..]

Het Christendom is juist heel veel anders. Met deze uitspraak doe je alleen laten blijken dat je kennis van het Christendom en Mormoonse geloof onvoldoende is, om er een vergelijk tussen te maken.
Vertel eens, wat is het verschil ? Mormonen zijn ook christenen hoor. Wie heeft hier gebrek aan kennis !
pi_163460905
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 16:32 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat de moslim, de joden en de christenen met dezelfde god zijn opgescheept, en niet of ze het leuk vinden. Dàt was mijn punt.
Je bedoelt zo een beetje dat er maar een Almachtige God is voor iedereen? Dus niet dat Moslims enerzijds en Joden/Christenen anderzijds dezelfde God aanbidden?
pi_163460996
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 16:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Vertel eens, wat is het verschil ?
Lees de doctrines/ Zo een beetje alles wat Joseph Smit heeft verzonnen.
quote:
Mormonen zijn ook christenen hoor.
Een zeer controversieele uitspraak waar geen enkele Christelijke leider het mee eens is. Nog belangrijker het boek van Mormonen staat haaks op de Bijbel.
quote:
Wie heeft hier gebrek aan kennis !
Ik laat deze vraag maar even open, zodat de lezer zelf kan oordelen.
pi_163461163
Asl jij zelf niet gelovig bent, maar wel dat "kerk" idee aantrekkelijk vindt, die saamhorigheid, het samenkomen, de positiviteit die je in die groep deelt, stukje zingeving/verdieping van kennis e.d.. Waarom dan niet eens kijken of er een "atheistische kerk" of andere groep is in je omgeving?

Dat soort organisatie's/groepen zijn groeiende en komen op steeds meer plaatsen op (van kleine groepjes tot iets groter) en bieden datzelfde groepsgevoel e.d. wat de kerk biedt, alleen dan zonder geloof en religieuze regels e.d.. Die springen in op de aantrekkingskracht van het "kerk" idee, van het rituele tot die saamhorigheid, maar dan zonder gelovig/religieus sausje eroverheen.

Sommige zijn naar mijn mening iets teveel een beweging tegen theisme (gericht op het verminderen van de invloed van geloof tot aan als doel geloof dat uitsterft), maar anderen gaan juist niet over een "anti" beweging, maar willen dat mooie van dat "kerk" idee, zonder dat religieuze sausje.
Die geven zeer interessante lezingen, verdiepen dus je kennis, praten over zingeving, hebben dat fijne groepsgevoel wat maakt dat je je zeer welkom voelt. Kortom, al het goede van dat "kerk' gevoel. Het goede van dat "groepsgevoel" zonder dat je hoeft te geloven en zonder nare dogma's en de verdere nadelen van de gevestigde bekende geloven.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_163461242
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 16:49 schreef erodome het volgende:
Waarom dan niet eens kijken of er een "atheistische kerk" of andere groep is in je omgeving?
Samen geloven dat er geen God is... 8)7 Een beetje zoals de Communistische Partij dus.
pi_163461501
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 16:52 schreef vaduz het volgende:

[..]

Samen geloven dat er geen God is... 8)7 Een beetje zoals de Communistische Partij dus.
Nee, dat is het niet echt...

Bij sommigen wel, daar gaat het vooral over het verheerlijken van niet geloven en een aversie jegens wel geloven. Maar bij vele andere groepen gaat het veel meer over het samenkomen, evt de rituelen die binden (geen dit is de ultieme waarheid idee erachter). Gewoon simpelweg dat "kerk" gevoel alleen dan zonder religie (waar dus ook mensen met wel een geloof of religie zich bij aan kunnen sluiten, er niet geoordeeld wordt).
Vind daar niets raars aan, de mens is nu eenmaal een groepsdier dus er zal behoefte zijn aan groepscohesie.
Heb er meer over gelezen dan dat ik mensen ken die zich bij dat soort groepen aansluiten (ken er maar 2 persoonlijk), maar vooral vanuit dat lezen heb ik gemerkt dat er best veel mensen zijn die dat gemeenschapsgevoel/groepsgevoel van dat "kerkwezen" missen, alhoewel ze geen hang meer hebben naar die religie noch een persoonlijk geloof hebben.

Niet voor niets is het "kerk idee" populair, werkt het, het trekt echt best veel mensen aan. Dat heeft een reden die ik ook in de OP teruglees. Dan is het goed in mijn ogen dat er ook andere mogelijkheden zijn dan alleen binnen dat religieuze, waar iemand die niet echt gelooft/niet religieus is, ook zijn ei in kwijt kan.

Weet van die 2 mensen dat ze bij een groep zitten die leuke lezingen houdt over wetenschap, er discussie's zijn waar je deel van uit kan maken over zingeving zonder geloof. Er daarnaast gewoon een samenkomen is, een groepsgevoel, een luisterend oor, een schouder om op te steunen, een fijne ijd samen waarin men zich welkom voelt, geborgen voelt.

Hoe je er ook over denkt zelf, veel mensen hebben daar toch een zekere behoefte naar. Zeker in een wereld die steeds meer gericht is op het individu. Deze groepen vullen een lege plek in, geven mensen dat mooie van die geloofsgemeenschap zonder geloof/religie die erbij komt kijken.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_163461613
Aanvulling:

Het blijkt dat religie/kerkbelevenis iets biedt waar best veel mensen behoefte aan hebben. Wat een gemis oplevert als mensen uit dat ik geloof/volg religie idee stappen.
Daar zijn dus alternatieven voor zonder dat je je gelijk hoeft aan te sluiten bij geloof/religie.
  zaterdag 2 juli 2016 @ 19:48:01 #44
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_163465356
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 15:45 schreef vaduz het volgende:

[..]

Mag de TS dat zelf bepalen? Verder zou het wel handig zijn om aan te geven waar je je op beroept/ waar je deze definitie vandaan hebt.
De TS mag van mij het inderdaad zelf bepalen, enkel ik geef enkel aan dat ik het een beetje aparte uitspraak is. Volgens mij ben ik redelijk vrij om dat te uiten. Ik geef overigens geen definitie en heb dit verder nergens vandaan gehaald behalve mijn eigen gedachten. :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 15:45 schreef vaduz het volgende:Geloof is bovenal een proces. Het is niet het eenmalig aanmeten van bepaalde opvattingen.
Geloven zal een proces zijn, maar niet geloven is enkel dat. Daar zit verder geen proces aan vast, het is gewoon de afwezigheid van geloof. Maar goed het maakt ook verder weinig uit, het is een beetje geneuzel over een uitspraak die verder in context moet worden gelezen, denk ik. :)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_163471500
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 16:01 schreef vaduz het volgende:

[..]

Ik bedoel niet dat ze bijna hetzelfde geloven. Ik bedoel dat beiden onzin zijn die misbruikt zijn om mensen onder de duim te houden.

Daarnaast zien veel mormonen zich wel als christenen, waarschijnlijk omdat ze ook geen flauw benul hebben welke religie ze aanhangen.

Het mooie is dat het ontstaan van de mormonen niet lang geleden is en we weten dat de oprichter een bekende oplichter was en daar vaak genoeg voor heeft gezeten.
En welke oplichtingspraktijken kan je nou juist uitvoeren zonder bestraft te worden, religie. Goeie zet van hem.
  zaterdag 2 juli 2016 @ 22:45:51 #46
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163471558
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 22:10 schreef ATON het volgende:

[..]

De Islam is ontstaan uit de verketterde christelijke stromingen uit de 4e eeuw. Pas later heeft de politiek dit geloof gekaapt, net zoals met het christendom gebeurt is. Dit kan je de nodige info geven:
http://cobra.canvas.be/cm(...)e-recensie/1.1256450

[..]

dus mohammed heeft er weinig mee te maken en is mogelijk fictief?
Dacht dat de Arabieren aan afgoderij deden, waarbij mo's stam allah aanbad. Zijn vader heette Abdallah, dienaar van allah, nog voor de openbaringen.
pi_163471674
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 15:58 schreef vaduz het volgende:

De ouderdom van de aarde is nog altijd niet eenduidig vastgelegd en daar bestaan nog altijd vele theorieen over.

Nee hoor. Er is maar 1 gangbare theorie over de ouderdom van de aarde. (NB het gaat in wetenschap er niet om de cijfers achter de komma bij een getal zo groot als de leeftijd van het zonnestelsel...). Dus als we nu de consensus hebben dat het 4.54 x109 is en over 100 jaar blijkt dat 4.57 x 109 een betere benadering is, dan betekent dat niet dat de theorie fout was, maar alleen dat het model 100 jaar later qua nauwkeurigheid nog wat aangescherpt is. Toen ik klein was stond er 4.7 in mijn 'Zonnestelsel boek.' Dat is een onbeduidend detail. Het gaat erom dat we weten dat het niet een factor 10 meer of minder is.

Voor verschillende theorieën over de ouderdom van de aarde moet je terug naar de 19de eeuw. Toen waren er nog heel wat verschillende ideeën, op basis van biologie, geologie of natuurkunde ging ieder zijn eigen berekeningen doen en kwam uit op verschillende getallen. Toen kon je echt spreken van 'vele theorieën'.

Sinds de ontdekking van radioactiviteit en de ontwikkeling van radiometrische datering begin 20ste eeuw is er nog maar 1 theorie over.

quote:
Dat jij in een andere theorie gelooft als hetgeen in Genisis beschreven staat (Wat je ook nog op verschillende manieren kan interpeteren) is jouw geloofsovertuiging, net zoals ik of de TS, de visboer of wie dan ook een andere geloofsovertuiging kan hebben.
Dat zijn geloofsovertuigingen , die hebben niks met feiten te maken die op wetenschappelijke theorieën zijn gebaseerd. In Genesis staat geen theorie.
  zondag 3 juli 2016 @ 22:27:45 #48
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163498162
In de koran wordt hij ook Christus en messias genoemd
pi_163498241
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 22:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Van joodse afkomst wel, maar verder zo Helleens dat ze 1; Grieks schreven en geen Aramees, 2; Ze de Septuagint gebruikten en niet de Hebreeuwse Tenach. Is je dat nog niet bekend ?
Dat deden ze dus niet om het voor hun zelf makkelijker te maken, maar om het woord onder zoveel mogelijk volken te verspreiden. Als het zich vandaag had afgespeeld waren ze zeker Amerikaanse propagandisten?
quote:
Mohammed heeft hier niks mee te zien.
Waarmee je zelf dus aangeeft dat er geen verband is tussen het Jodendom en de Islam.
quote:
Zo bizar is dit niet. Ieder weldenkend mens kan hier niet onderuit dat het om dezelfde god gaat. Let wel: ieder weldenkend mens.
Goede uitleg wel, goed onderbouwd ook.
pi_163513426
Even schoonmaken.
pi_163513518
Okay weer open. OT graag.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 13:24:59 #52
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_163533577
quote:

[..]

Jazeker! Waarom denk je dat er zoveel stromingen zijn? Zelfs binnen 1 gemeente of kerk bestaan er verschillende beelden en visies van God.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 13:32:17 #53
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_163533761
quote:
1s.gif Op zondag 3 juli 2016 22:27 schreef Manke het volgende:
Christus betekent gezalfde. :+
pi_163534812
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 13:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jazeker! Waarom denk je dat er zoveel stromingen zijn? Zelfs binnen 1 gemeente of kerk bestaan er verschillende beelden en visies van God.
Ze hebben het allemaal wel over de zelfde God, alleen vatten sommige gemeentes/ stromingen bepaalde teksten uit de bijbel (helaas) wat anders op, of ze hebben een andere visie op de bijbel.
waardoor je dus helaas een andere stroming krijgt en er dus weer een zogenaamde muur wordt gebouwd, terwijl God eigenlijk wil dat die muren af worden gebroken en alle christenen samen 1 "kerk" dienen te vormen ondanks de verschillende gedachtes.
Er wordt niet voor niets in de bijbel gesproken over dat we 1 lichaam moeten vormen waarvan Jezus het Hoofd moet zijn.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 14:31:26 #55
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_163535031
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 14:19 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ze hebben het allemaal wel over de zelfde God, alleen vatten sommige gemeentes/ stromingen bepaalde teksten uit de bijbel (helaas) wat anders op, of ze hebben een andere visie op de bijbel.
waardoor je dus helaas een andere stroming krijgt en er dus weer een zogenaamde muur wordt gebouwd, terwijl God eigenlijk wil dat die muren af worden gebroken en alle christenen samen 1 "kerk" dienen te vormen ondanks de verschillende gedachtes.
Er wordt niet voor niets in de bijbel gesproken over dat we 1 lichaam moeten vormen waarvan Jezus het Hoofd moet zijn.
Dat kan God wel willen maar dan bestaat er vervolgens discussie welke kerk dan als voorbeeld moet gaan dienen als "de kerk die God eigenlijk wil".

En dan ben je weer bij af. Want daar bestaat geen overeenstemming over en dat zal ook nooit gebeuren.

De stelling blijft overeind. :)
pi_163535232
"de kerk" beter benaming is eigenlijk gemeente van God moet er zijn voor de mensen die nog niet bij daar bij horen.
Maar veel "kerken"/ gemeenschappen proberen eigenlijk nog alleen mensen binnen de muren te houden zonder naar buiten toe te treden en nieuwe gemeente leden aan te trekken om ook bij de gemeente te komen, of mensen op nieuw weer bij Gods gemeente te brengen.
Mensen als jij en Aton en waarschijnlijke vele andere forumleden ;) Of dat ooit gaat gebeuren weet ik niet en leg ik daarom ook in God's hand ik kan er alleen om bidden. :)
I am a child of God
God is not dead.
pi_163536855
quote:
1s.gif Op zondag 3 juli 2016 22:27 schreef Manke het volgende:
En ook wel eens ' geprezen ',wat in het Arabisch ' moehammadoe-n ' wil zeggen. Later heeft men daar Mohammed van gemaakt.
pi_163536977
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 14:40 schreef sjoemie1985 het volgende:
Mensen als jij en Aton en waarschijnlijke vele andere forumleden ;) Of dat ooit gaat gebeuren weet ik niet en leg ik daarom ook in God's hand ik kan er alleen om bidden. :)
Voor je begint te bidden zou je eerst dit filmpje eens bekijken:

dinsdag 19 juli 2016 @ 18:44:50 #59
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_163861060
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 14:40 schreef sjoemie1985 het volgende:
mensen op nieuw weer bij Gods gemeente brengen.
En bij welke gemeente moeten Aton, ik en de andere ongelovigen dan zijn? Het zijn er nog al wat he? :{
pi_163891659
Het behoren tot een geloofsgenootschap heeft voordelen, je bevindt je onder gelijk gestemde mensen, hier vloeien vriendschappen en zelfs huwelijken uit voort.
Je luistert naar gloedvolle preken, je mag zingen, er wordt mooie muziek ten beste gegeven, je ondervindt hulp, ondersteuning, wijze raad.
Er wordt voor je gebeden als dat nodig is zoals bij ziekte.
Dat zijn zoveel voordelen dat de geloofsleer waar het eigenlijk om gaat niet helemaal met de werkelijkheid hoeft overeen te stemmen of zelfs waar hoeft te zijn. (vrij naar Maarten `t Hart)
pi_163980771
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 16:01 schreef Jovatov het volgende:
Ik heb niet al te beste verhalen/geruchten over de evangeliegemeente de Deur gehoord. Onder andere dat wanneer je eenmaal binnenzit er erg wordt opgedrongen om financieel bij te dragen aan de gemeente en het 'moeten' evangeliseren.[...]
Wat is daar mis mee? Dat hoort toch bij het geloven in Jezus? Het is niet helemaal duidelijk maar het lijkt er op dat je als gelovige 20% van je bruto salaris, danwel alles moet afstaan (Leviticus 27:30-31, Mark 12:41-44), dit is belastingaftrekbaar. Eigenlijk sta je het ook niet af, het was in de eerste plaats al van God, zie Psalm 24:1 en Haggai 2:8. Sterker nog, als je het niet afstaat ben je een dief van God! (Malachi 3:8-10).

Voor wat betreft het missiewerk: Als je gelooft dat iemand voor eeuwig zal branden in de hel (Matthew 25:41) als je hem of haar niet bekeert, is het dan niet een verschrikkelijk idee om ze daarvoor niet te waarschuwen?

[ Bericht 3% gewijzigd door RolandArthur op 24-07-2016 18:51:37 ]
pi_163980992
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 18:45 schreef RolandArthur het volgende:

[..]

Wat is daar mis mee? Dat hoort toch bij het geloven in Jezus? Het is niet helemaal duidelijk maar het lijkt er op dat je als gelovige 20% van je bruto salaris, danwel alles moet afstaan (Leviticus 27:30-31, Mark 12:41-44), dit is belastingaftrekbaar. Eigenlijk sta je het ook niet af, het was in de eerste plaats al van God, zie Psalm 24:1 en Haggai 2:8. Sterker nog, als je het niet afstaat ben je een dief van God! (Malachi 3:8-10).
Kan God met een Rolls Royce rijden. Beter dan de fiets toch ?

quote:
Voor wat betreft het missiewerk: Als je gelooft dat iemand voor eeuwig zal branden in de hel als je hem of haar niet bekeert, is het dan niet een verschrikkelijk idee om ze daarvoor niet te waarschuwen?
Zo werken kettingbrieven ook. Zeer efficiënt.
[/quote]
pi_163981378
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 18:53 schreef ATON het volgende:

Kan God met een Rolls Royce rijden. Beter dan de fiets toch ?

Haha! :D Je bedoelt natuurlijk de Pastoor, zodat hij missiewerk kan uitvoeren ter meerdere eer en Glorie van God! En waarom stoppen bij een Rolls Royce? Een beetje zichzelf respecterende Pastoor heeft op zijn minst een vliegtuig van $65 miljoen om te kunnen preken tegen de mensjes in Donker Afrika om ze te vertellen dat ze arm zijn omdat God ze niet lief vindt (Proverbs 10:22)

[ Bericht 0% gewijzigd door RolandArthur op 24-07-2016 19:14:45 ]
pi_163982004
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 19:09 schreef RolandArthur het volgende:

[..]

Haha! :D Je bedoelt natuurlijk de Pastoor, zodat hij missiewerk kan uitvoeren ter meerdere eer en Glorie van God! En waarom stoppen bij een Rolls Royce? Een beetje zichzelf respecterende Pastoor heeft op zijn minst een vliegtuig van $65 miljoen om te kunnen preken tegen de mensjes in Donker Afrika om ze te vertellen dat ze arm zijn omdat God ze niet lief vindt (Proverbs 10:22)
_O- ^O^
pi_164017254
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 21:52 schreef Schonedal het volgende:
Het behoren tot een geloofsgenootschap heeft voordelen, je bevindt je onder gelijk gestemde mensen, hier vloeien vriendschappen en zelfs huwelijken uit voort.
Je luistert naar gloedvolle preken, je mag zingen, er wordt mooie muziek ten beste gegeven, je ondervindt hulp, ondersteuning, wijze raad.
Er wordt voor je gebeden als dat nodig is zoals bij ziekte.
Dat zijn zoveel voordelen dat de geloofsleer waar het eigenlijk om gaat niet helemaal met de werkelijkheid hoeft overeen te stemmen of zelfs waar hoeft te zijn. (vrij naar Maarten `t Hart)
klopt en moet eerlijk zeggen dat ik die warme gemeenschap soms wel eens mis (ik kom ook uit een gezin dat aangesloten was bij zo'n Evangelische gemeente)

Momenteel ga ik maar zelden naar de kerk.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_164105712
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 21:52 schreef Schonedal het volgende:

Collectieve zelfhypnose om je beter te voelen.. Wat een geestelijke armoede....
  maandag 8 augustus 2016 @ 11:38:13 #67
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_164325204
"De Deur" was ook één van de namen van de vroegste bewegingen rondom Jezus.
pi_164327054
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 20:08 schreef vaduz het volgende:

Zelf de Bijbel(NBV/NBG/HSV, zolang het maar geen vertaling is van Jehova getuigen
Wat een trieste reactie.
In 1e plaats is die van Jehovah's getuige de meest nauwkeurige vertaling van alle aanwezige vertalingen, alleen al vanwege het wel gebruiken van JHWH terwijl anderen dit valselijk weglaten.

Daarnaast maakt het voor het ontdekken van leerstellingen helemaal niet uit welke je gebruikt.
Wel voor je portemonnee trouwens, want die van Jehovah's getuigen en die van andere genootschappen zijn niet alleen mindere vertalingen maar kosten je ook nog eens zeker een tientje zo niet een paar tientjes.
pi_164327663
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 12:58 schreef bianconeri het volgende:

In 1e plaats is die van Jehovah's getuige de meest nauwkeurige vertaling van alle aanwezige vertalingen, alleen al vanwege het wel gebruiken van JHWH terwijl anderen dit valselijk weglaten.
Van welke codex was die JG bijbelvertaling nu weer ?
pi_164328233
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 13:24 schreef ATON het volgende:
Van welke codex was die JG bijbelvertaling nu weer ?
Veel oudere (en dus ook veel nauwkeurigere) bronnen dan welke Bijbelvertaling dan ook ^O^

Met het gebruik van JHWH, zoals het hoort.
Zonder het zelf toevoegen van woorden, zoals hel (wat in oorspronkelijke 0x voor komt) zodat het aan eigen leerstellingen zou voldoen want bv de NBG wel doet want anders zou het niet aan de leerstelling van de hel voldoen.
pi_164329834
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 13:48 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Veel oudere (en dus ook veel nauwkeurigere) bronnen dan welke Bijbelvertaling dan ook ^O^

Zonder het zelf toevoegen van woorden, zoals hel (wat in oorspronkelijke 0x voor komt) zodat het aan eigen leerstellingen zou voldoen want bv de NBG wel doet want anders zou het niet aan de leerstelling van de hel voldoen.
Het punt is dat die tekst bij jullie op plaatsen staat waar die nooit heeft gestaan.
In jullie vertaling staat hij daar alleen maar omdat jullie denken dat dat zo hoort.
Maar ik wed dat een marcus of johannes of paulus of zo, nooit JHWH of jehova hebben gebruikt in hun teksten.
En daarbij zijn er in jullie nieuwe wereld vertaling vertalingen dusdanig aangepast dat het meer in het straat van de JG past dan waar teksten op zouden moeten slaan.
Aangezien de JG niet bepaald pro Israël zijn.

Waar verblijven volgens de JG anders de duivel en zijn gevolg en waarom zou je die put waarin hij wordt opgesloten geen hel kunnen noemen?
als er een hemel is dan zou er toch ook iets tegenovergesteld moeten zijn, toch????
I am a child of God
God is not dead.
pi_164332051
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 13:48 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Met andere woorden, je weet het dus niet.
pi_164360254
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 14:43 schreef sjoemie1985 het volgende:

Het punt is dat die tekst bij jullie op plaatsen staat waar die nooit heeft gestaan.
In jullie vertaling staat hij daar alleen maar omdat jullie denken dat dat zo hoort.
Maar ik wed dat een marcus of johannes of paulus of zo, nooit JHWH of jehova hebben gebruikt in hun teksten.
En daarbij zijn er in jullie nieuwe wereld vertaling vertalingen dusdanig aangepast dat het meer in het straat van de JG past dan waar teksten op zouden moeten slaan.
Aangezien de JG niet bepaald pro Israël zijn.

Waar verblijven volgens de JG anders de duivel en zijn gevolg en waarom zou je die put waarin hij wordt opgesloten geen hel kunnen noemen?
als er een hemel is dan zou er toch ook iets tegenovergesteld moeten zijn, toch????
Nee die JHWH is niet op rare plekken toegevoegd.
En ook is onze Bijbel niet aangepast op onze leerstellingen. Onze leerstellingen zijn ook te toetsen aan de hand van de NBG versie, of aan de hand van de Statenvertaling. Met elke Bijbelvertaling kom je op dezelfde leerstelling uit, daar is ''de JG'' versie niet voor nodig.

JG niet pro-Israel? Ook niet anti hoor? Alleen de onBijbelse leerstelling dat Israel nog Gods volk zouden zijn ondersteunen wij niet. Aangezien God bv oorlog verbiedt, en kijk eens wat voor rare dingen ze daar uitspoken. Of denk aan dat de Bijbel leert dat je Jezus moet aanvaarden voor eeuwig leven en guess what: De joden doen dat niet.

Waarom moet er per se iets tegenovergestelds zijn van de hemel?
Ik vind het belangrijker dat het een Bijbelse basis heeft, en er is geen enkele Bijbelse basis voor de hel.
Eerder andersom want de Bijbel leert in bv Pred 9 dat de doden zich van niets bewust zijn, dus niet naar de hemel dan wel hel gaan. Daarnaast staat er dat God liefde is, hoe kan God dan mensen eeuwig gaan straffen in een hel.
En het woord hel staat 0x in de oorspronkelijke teksten, dus hoe kan hel dan nu ineens in Bijbels staan?

quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 15:54 schreef ATON het volgende:

Met andere woorden, je weet het dus niet.
Met andere woorden, JIJ weet het dus niet.
Of wilt het niet weten.
pi_164360398
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 12:36 schreef bianconeri het volgende:
Met andere woorden, JIJ weet het dus niet.
Of wilt het niet weten.
Ik wil het wel weten, vandaar mijn vraag. Maar blijkbaar weet je ook niet welke codex men gebruikt heeft. In elk geval geen codex vanop het eind 1e eeuw zoals de inleiding van jullie bijbelvertaling staat, want dan bestond het N.T. nog eens niet.
pi_164360478
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 12:36 schreef bianconeri het volgende:
JG niet pro-Israel? Ook niet anti hoor? Alleen de onBijbelse leerstelling dat Israel nog Gods volk zouden zijn ondersteunen wij niet. Aangezien God bv oorlog verbiedt, en kijk eens wat voor rare dingen ze daar uitspoken.
Moet je maar eens het O.T. op naslaan of is God van mening veranderd ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')