Paywall? Ik kan hem hier thuis openen, raar.quote:
Je hebt gelijk. Ik kan hem ook thuis openen, maar juist niet op werk.quote:Op woensdag 22 juni 2016 23:04 schreef .SP. het volgende:
[..]
Paywall? Ik kan hem hier thuis openen, raar.
titel: Recent advances in RNA interference research in insects: Implications for future insect pest management strategies
[/quote]http://www.volkskrant.nl/(...)en-gentech~a4330877/quote:Op zondag 3 juli 2016 15:24 schreef Broomer het volgende:
Gestolen van Pietverdriet:
Nobelprijswinnaars tegen Greenpeace: stop met campagne tegen gentech
http://www.volkskrant.nl/(...)en-gentech~a4330877/
Bt gewassen komen een heel eind. Daar hoeft veel minder insecticide gespoten te worden.quote:Op donderdag 7 juli 2016 08:19 schreef Fixers het volgende:
Zeg, ik word door Greenpeace bestookt met radiospotjes over de bijensterfte door landbouwgif, dat je moet kiezen voor gifvrij. Is dit niet hét argument voor GMO? Gewassen die ongevoelig zijn voor insecten, of die op andere manieren bij-vriendelijk en (overig)insect-werend verbouwd kunnen worden? Zijn dergelijke gewassen al ontwikkeld?
Totaal niet nee. Juist bij GMO word onwijs veel gif gebruikt.quote:Op donderdag 7 juli 2016 08:19 schreef Fixers het volgende:
Zeg, ik word door Greenpeace bestookt met radiospotjes over de bijensterfte door landbouwgif, dat je moet kiezen voor gifvrij. Is dit niet hét argument voor GMO? Gewassen die ongevoelig zijn voor insecten, of die op andere manieren bij-vriendelijk en (overig)insect-werend verbouwd kunnen worden? Zijn dergelijke gewassen al ontwikkeld?
En planten zitten van zichzelf al helemaal vol met pesticiden. Als je een meer resistente varieteit van een gewas plant, produceer je waarschijnlijk ook meer pesticiden. Als je het dus op dit niveau gaat bekijken, kom je nergens.quote:Op donderdag 7 juli 2016 22:08 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Totaal niet nee. Juist bij GMO word onwijs veel gif gebruikt.
Herbicide-resistant crop technology has led to a 239 million kilogram (527 million pound) increase in herbicide use in the United States between 1996 and 2011, while Bt crops have reduced insecticide applications by 56 million kilograms (123 million pounds). Overall, pesticide use increased by an estimated 183 million kgs (404 million pounds), or about 7%.
https://enveurope.springe(...)1186/2190-4715-24-24
Komt bij dat de zogenaamde BT crops van de plant zelf een insecticide maken.
GM proponents claim that GM Bt crops reduce insecticide use, as farmers do not have to spray chemical insecticides. But this claim does not stand up to analysis, for several reasons. The first and most important is that the GM Bt gene turns the plant itself into an insecticide. The GM insecticide is present in active form in every part of the crop, including the parts that people and animals eat. So Bt crops do not reduce or eliminate insecticides. They simply change the type of insecticide and the way in which it is used – from sprayed on, to built in.
http://earthopensource.or(...)uce-insecticide-use/
quote:Op donderdag 7 juli 2016 22:08 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Bt crops have reduced insecticide applications by 56 million kilograms (123 million pounds).
Het ging over GM food in totaal. En je vergeet te highlighten dat:quote:
Zucht...quote:Op donderdag 7 juli 2016 23:07 schreef Fixers het volgende:
Ah Bt-gewassen, dat geeft houvast om te zoeken. Eerste link op Google: Een metastudie gebaseerd op 25 onderzoeken.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18183296
Het ziet er naar uit dat Bt-gewassen geen negatieve invloed hebben op de bijenstand. Met andere woorden door gebruik van GMO kan de hoeveelheid gebruikte pesticide omlaag en dat heeft dan weer een gunstig effect op de bijensterfte.
quote:Op donderdag 7 juli 2016 23:07 schreef Fixers het volgende:
Welke biologische pesticiden zijn er wel schadelijk voor bijen?
Nee hoor, dat vergeet ik helemaal niet te highlighten. Ik was lekker aan het cherrypickenquote:Op donderdag 7 juli 2016 23:00 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het ging over GM food in totaal. En je vergeet te highlighten dat:
Overall, pesticide use increased by an estimated 183 million kgs (404 million pounds), or about 7%.
En:
The first and most important is that the GM Bt gene turns the plant itself into an insecticide.
Heb je echt binnen 72 seconden de bron bekeken, de tekst gelezen en deze reply geplaatst?quote:Op donderdag 7 juli 2016 23:08 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Zucht...
Als jij die conclusie eruit trekt dan mag dat. Ik vind het een vrij domme en totaal foute conclusie.
Ik trap er dan maar in. Een hoop biologische insecticiden zijn ook schadelijk voor bijen:quote:Op donderdag 7 juli 2016 23:07 schreef Fixers het volgende:
Ah Bt-gewassen, dat geeft houvast om te zoeken. Eerste link op Google: Een metastudie gebaseerd op 25 onderzoeken.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18183296
Welke biologische pesticiden zijn er wel schadelijk voor bijen?
Dat klopt dat mijn bron aangeeft dat er bij BT-gewassen minder gespoten moet worden maar daarna post ik nog iets dat de BT crops weer in een heel ander licht laat zien. Dus tja...quote:Op donderdag 7 juli 2016 23:12 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Nee hoor, dat vergeet ik helemaal niet te highlighten. Ik was lekker aan het cherrypicken![]()
Een van jouw eigen bronnen geeft aan dat bij Bt-gewassen minder insecticiden gespoten hoeven te worden, á een paar miljoen kilo per jaar. Dat sluit aan bij de reply van Broomer, en is goed nieuws voor de bijen. Bijen die geen last hebben van herbiciden, want zij zijn geen planten.
Bij sommige planten is het natuurlijke insecticide dat zij produceren een belangrijke reden om juist die plant te verbouwen. Koffie bijvoorbeeld, want cafeïne is een insecticide. Capsaïcine (de stof die pepers heet maakt) is een pesticide. Twee soorten pesticide die ik met alle liefde opdrink dan wel opeet
Daar laten ze voor het gemak mijn tweede punt weg. Dus nietszeggend onderzoek.quote:Op donderdag 7 juli 2016 23:13 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Heb je echt binnen 72 seconden de bron bekeken, de tekst gelezen en deze reply geplaatst?
Kan je post #34 ook even afwimpelen? Als je toch bezig bent...quote:Op donderdag 7 juli 2016 23:33 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Daar laten ze voor het gemak mijn tweede punt weg. Dus nietszeggend onderzoek.
Ok. Maar wat is het probleem van insecticiden spuiten? Het komt in het milieu, je hebt non-target effecten, het kan schadelijk zijn voor de mens, het kan bio-accumuleren of niet afbreken.quote:Op donderdag 7 juli 2016 23:32 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat klopt dat mijn bron aangeeft dat er bij BT-gewassen minder gespoten moet worden maar daarna post ik nog iets dat de BT crops weer in een heel ander licht laat zien. Dus tja...
Doe mij dan maar Bt-gewassen. Heb graag een lepel honing in mijn koffie. (En überhaupt nog eten als 80 ben).quote:Op donderdag 7 juli 2016 23:18 schreef Broomer het volgende:
[..]
Ik trap er dan maar in. Een hoop biologische insecticiden zijn ook schadelijk voor bijen:
In this study, we aimed at assessing the acute toxicity and sublethal behavioral effects of botanical insecticides such as andiroba oil, citronella oil, eucalyptus oil, garlic extract, neem oil, and rotenone on honey bees, A. mellifera. Only andiroba oil demonstrated no lethality to A. mellifera adult workers. However, andiroba oil, garlic extract, and neem oil demonstrated an acute toxicity to bee larvae. Except for eucalyptus oil, larvae fed with syrup containing the other insecticides led to the development of lower body mass in adult workers. All these botanical insecticides were repellent to A. mellifera adult workers. In addition, the eucalyptus oil, garlic extract, neem oil, and rotenone decreased the rate of walking activity in adult workers. Our results demonstrate the potential acute toxicity and sublethal effects of botanical insecticides on honey bees and, thereby, provide evidence of the importance of assessing the risks of the side effects of biopesticides, often touted as environmentally friendly, to nontarget organisms such as pollinators.
http://jinsectscience.oxfordjournals.org/content/15/1/137
Waarom zou er geen eten zijn als je 80 bent? En als je graag een lepel honing in je koffie wilt moet je zoveel mogelijk biologisch gaan eten. Die spuiten namelijk nauwelijks.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 07:49 schreef Fixers het volgende:
[..]
Doe mij dan maar Bt-gewassen. Heb graag een lepel honing in mijn koffie. (En überhaupt nog eten als 80 ben).
Het probleem is dat je dus pesticide eet waarvan je geen enkel idee hebt of dit veilig is voor je gezondheid. En de FDA of Monsanto zijn natuurlijk totaal niet te vertrouwen hierin, dat heeft het verleden wel uitgewezen.quote:Op donderdag 7 juli 2016 23:52 schreef Broomer het volgende:
[..]
Ok. Maar wat is het probleem van insecticiden spuiten? Het komt in het milieu, je hebt non-target effecten, het kan schadelijk zijn voor de mens, het kan bio-accumuleren of niet afbreken.
Allemaal geen probleem met Bt gewassen. Dus als je gaat zeggen dat bt gewassen een probleem zijn omdat ze zelf insecticiden produceren (wat veel planten ook van nature al doen), ga je dus volkomen voorbij wat de werkelijke problemen nou precies zijn. Jouw tweede punt is gewoon irrelevant, want geen probleem. Het klinkt alleen eng, planten die zelf insecticiden zijn.
Omdat bijensterfte een groot probleem is en bijen nog steeds een van de belangrijkste schakels zijn in het bestuiven van planten. (En volgens mij de enige die gedomesticeerd is) Of dacht je dat boeren met dassenharenkwastjes van bloem tot bloem gaan.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 09:44 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Waarom zou er geen eten zijn als je 80 bent?
Maar wat ze spuiten aan pesticiden is schadelijk voor bijen. In tegenstelling tot Bt-gewassen, waar geen of nauwelijks pesticiden overheen moet en die dus geen bijensterfte veroorzaken.quote:En als je graag een lepel honing in je koffie wilt moet je zoveel mogelijk biologisch gaan eten. Die spuiten namelijk nauwelijks.![]()
Bt is puur natuurquote:Op vrijdag 8 juli 2016 09:50 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het probleem is dat je dus pesticide eet waarvan je geen enkel idee hebt of dit veilig is voor je gezondheid. En de FDA of Monsanto zijn natuurlijk totaal niet te vertrouwen hierin, dat heeft het verleden wel uitgewezen.
Als jij wilt gokken met je gezondheid, moet je dat zelf weten. Ik eet liever gewoon puur natuur wat ons lichaam herkent als puur natuur.
Dit artikel geeft daar toch een ander beeld over.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 10:39 schreef Fixers het volgende:
[..]
Omdat bijensterfte een groot probleem is en bijen nog steeds een van de belangrijkste schakels zijn in het bestuiven van planten. (En volgens mij de enige die gedomesticeerd is) Of dacht je dat boeren met dassenharenkwastjes van bloem tot bloem gaan.
[..]
Maar wat ze spuiten aan pesticiden is schadelijk voor bijen. In tegenstelling tot Bt-gewassen, waar geen of nauwelijks pesticiden overheen moet en die dus geen bijensterfte veroorzaken.
Technically, the plant is not actually corn anymore, and it would likely fail a DNA test for corn. It looks like corn, but it acts as an insecticide bait within the growing fields. It is also on the dinner tables of millions of people who were given no warning. Monsanto's B.T. "corn" is a genetically engineered, corn-like product that was designed to be an insecticide delivery system that naturally germinates internal bacterial toxins.quote:
Bacillus thurigiensis is een in de natuur voorkomende bacterie omarmd door de biologisch landbouw die ze met miljarden op je biologische spruitjes spuit. Wat Monsanto doet is slechts een ieniemie-pieterpeuterig stukje van deze fantastische bacterie in een plant stoppen om hetzelfde te bereiken. Helaas is dit allemaal te ingewikkeld en eng voor anti-GMO mensen.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 12:51 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Technically, the plant is not actually corn anymore, and it would likely fail a DNA test for corn. It looks like corn, but it acts as an insecticide bait within the growing fields. It is also on the dinner tables of millions of people who were given no warning. Monsanto's B.T. "corn" is a genetically engineered, corn-like product that was designed to be an insecticide delivery system that naturally germinates internal bacterial toxins.
https://healthwyze.org/re(...)upcoming-famine.html
In dat geval is geen enkel mens "technically" een mens meer.... 1 griepje en je hebt ander stukjes DNA in jequote:Op vrijdag 8 juli 2016 12:51 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Technically, the plant is not actually corn anymore, and it would likely fail a DNA test for corn. It looks like corn, but it acts as an insecticide bait within the growing fields. It is also on the dinner tables of millions of people who were given no warning. Monsanto's B.T. "corn" is a genetically engineered, corn-like product that was designed to be an insecticide delivery system that naturally germinates internal bacterial toxins.
Wijs ik je toch weer op dit artikel:quote:Op vrijdag 8 juli 2016 13:02 schreef .SP. het volgende:
[..]
Bacillus thurigiensis is een in de natuur voorkomende bacterie omarmd door de biologisch landbouw die ze met miljarden op je biologische spruitjes spuit. Wat Monsanto doet is slechts een ieniemie-pieterpeuterig stukje van deze fantastische bacterie in een plant stoppen om hetzelfde te bereiken. Helaas is dit allemaal te ingewikkeld en eng voor anti-GMO mensen.
Hier nog wat echt onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/?term=BT%20safetyquote:Op vrijdag 8 juli 2016 13:25 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ach je gebrek aan de skill om op een normale manier te discussieren is bekend.
Je bevestigd mijn reply.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 13:27 schreef .SP. het volgende:
[..]
Hier nog wat echt onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/?term=BT%20safety
Groene knolameniet puur natuurquote:Op vrijdag 8 juli 2016 09:50 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het probleem is dat je dus pesticide eet waarvan je geen enkel idee hebt of dit veilig is voor je gezondheid. En de FDA of Monsanto zijn natuurlijk totaal niet te vertrouwen hierin, dat heeft het verleden wel uitgewezen.
Als jij wilt gokken met je gezondheid, moet je dat zelf weten. Ik eet liever gewoon puur natuur wat ons lichaam herkent als puur natuur.
Dat is helemaal geen gokken met je gezondheid. Je kan gewoon bt eten, zonder dat het iets met je doet. Volkomen onschadelijk voor mensen. En verder: het wordt ook in de organische landbouw veel gebruikt, zelfs geïnjecteerd in sommige gewassen, dus waarom die selectieve verontwaardiging?quote:Op vrijdag 8 juli 2016 09:50 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Bt is Bt, dat is heel goed onderzocht en al jaren in gebruik, daar kan je heel veel zonder problemen van eten. Je kan best stellen dat Bt gewassen iha geen probleem voor de gezondheid zijn. Er kan altijd, in elke verandering, iets raars gebeuren, maar als dit je norm is, dan kan je dit bij elke veredeling, zelfs elk afzonderlijk zaadje, beweren. Verder kan je ook zeggen dat elk Bt gewas ongezond is, als je kan aantonen dat Bt zelf ongezond is.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 14:05 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar de andere kant van het verhaal is dat de ene bt-crop de andere niet is, je zult dus individueel moeten beoordelen of zo'n gewas gezond is. Alle zaken die hier geroeptoetert worden of alle bt-gewassen zijn gezond ...net zo belachelijk als zeggen dat elke plant gezond is om te eten, of dat alle paddestoelen giftig zijn.
Waaaaaaat? Wat is dit nou voor een onzin. Ik speel nu even de PhD Biology kaart: Bt mais is mais.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 12:51 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Maar dan is het toch vreemd dat dit nu pas gebeurt als ze al zo lang als we weten hetzelfde dieet hebben?quote:Op vrijdag 8 juli 2016 13:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Touwens bijen hebben zelf een heel groot debet aan de bijensterfte ze hebben een heel eenzijdig dieet: http://speld.nl/2016/05/1(...)oor-de-bijensterfte/
Tip: kijk eens naar de andere berichten die Speld.nl plaatstquote:Op vrijdag 8 juli 2016 18:37 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar dan is het toch vreemd dat dit nu pas gebeurt als ze al zo lang als we weten hetzelfde dieet hebben?
Oh ja damn, trap ik er weer inquote:Op vrijdag 8 juli 2016 19:38 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Tip: kijk eens naar de andere berichten die Speld.nl plaatst
quote:
En daar ben ik het weer mee oneens als ik een gewas maak met een toxine erin dan is dat een bt-crop die niet gezond is voor de mens... dat kan gewoon. Dat gebeurt niet maar het kan wel daarom moet je niet naief zeggen dat alle bt-crops gezond zijn maar gewoon grondig testen, zoals nu ook gebeurd.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 17:05 schreef Broomer het volgende:
[..]
Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Bt is Bt, dat is heel goed onderzocht en al jaren in gebruik, daar kan je heel veel zonder problemen van eten. Je kan best stellen dat Bt gewassen iha geen probleem voor de gezondheid zijn. Er kan altijd, in elke verandering, iets raars gebeuren, maar als dit je norm is, dan kan je dit bij elke veredeling, zelfs elk afzonderlijk zaadje, beweren. Verder kan je ook zeggen dat elk Bt gewas ongezond is, als je kan aantonen dat Bt zelf ongezond is.
Onderzoek naar Bt gewassen zegt natuurlijk niks over andere GMO traits.
Goed. Misschien moet je kijken of het Bt eiwit normaal tot expressie komt en verder niet gemodificeerd is, maar buiten dat (dat lijkt me trouwens een standaard proces in de ontwikkeling waar ze altijd naar kijken), waar zie je het gevaar? Zou heel onwaarschijnlijk als die gewassen andere risico's opleveren (gerelateerd aan het Bt eiwit).quote:Op vrijdag 8 juli 2016 21:03 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En daar ben ik het weer mee oneens als ik een gewas maak met een toxine erin dan is dat een bt-crop die niet gezond is voor de mens... dat kan gewoon. Dat gebeurt niet maar het kan wel daarom moet je niet naief zeggen dat alle bt-crops gezond zijn maar gewoon grondig testen, zoals nu ook gebeurd.
En ja inderdaad bij elke veredeling is dat ook zo en inderdaad elk zaadje ook maar daar is de kans weer een stuk kleiner je moet er wel gewoon reëel naar blijven kijken....
Dus niet elk zaadje gaan testen maar grote veranderingen (bt of niet) wel gewoon meenemen en testen..
Wat vind je dan van chemische mutaganese, of wide-crosses? Moeten die meer of minder getest worden dan Bt gewassen?quote:Op vrijdag 8 juli 2016 21:03 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
..
Dus niet elk zaadje gaan testen maar grote veranderingen (bt of niet) wel gewoon meenemen en testen..
Yeah right. Bronnen graag voor beide beweringen.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 16:48 schreef Broomer het volgende:
[..]
Dat is helemaal geen gokken met je gezondheid. Je kan gewoon bt eten, zonder dat het iets met je doet. Volkomen onschadelijk voor mensen. En verder: het wordt ook in de organische landbouw veel gebruikt, zelfs geïnjecteerd in sommige gewassen, dus waarom die selectieve verontwaardiging?
Nog iets over puur natuur: wij zijn een pest voor planten, die maken oa pesticiden die slecht voor ons zijn. Ik zou dus geen puur natuur eten als ik jou was, dat is echt met je gezondheid spelen! Eet gewoon lekker dingen van een boerderij.
Ik geloof je op je blauwe ogen.....quote:Op vrijdag 8 juli 2016 17:08 schreef Broomer het volgende:
[..]
Waaaaaaat? Wat is dit nou voor een onzin. Ik speel nu even de PhD Biology kaart: Bt mais is mais.
"Technically, the plant is not actually corn anymore, and it would likely fail a DNA test for corn."
Ik werk met DNA testen. Dit is absolute nonsens.
Sorry, dit soort bronnen moet je niet serieus nemen. Debiele onzin.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |