ik kan ondertussen mensen wel wat aan doen die gaten opvullen met puin/rotzooi.quote:Op maandag 13 juni 2016 14:43 schreef PJ het volgende:
Puin in storten en afdekken met laag tuingrond?
Ik heb geen idee wat de rest van de tuin is. En ook niet welk zand, dat vraag ik me nou net af. Er moet niet iets in de plaats van gazon komen, er moet juist gazon komen. Dus vijver dicht en daar een stukje gras voor in de plaats. Groen en planten heb ik al zat, wil een stukje gras voor de kleine en dus geen vijver.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:14 schreef Barrah het volgende:
Wat bedoel je met zand? Geel zand dat ook wordt gebruikt om te straten? Of zwarte tuinaarde?
Beide zou op zich kunnen, afhankelijk van de omstandigheden. Zand is goedkoper dan goede zwarte aarde, maar alleen geschikt om op te hogen en te straten. Wil je planten of gras dan heb je een laag aarde nodig.
Welke grondsoort heeft de rest van je tuin? Als de nieuwe grond beter vocht doorlaat dan de omliggende grond dan heb je de kans dat de voormalige vijver erg nat blijft. Dit zou je kunnen oplossen met drainage.
Wat moet er in de plaats van het gazon komen? Bestrating, gazon, planten en/of bomen? Voor een gazon is een toplaag van 20cm tuinaarde voldoende. Voor planten zou ik eerder naar 30cm gaan. Wil je bomen planten dan kun je rondom plaatselijk een diepere laag tuinaarde aanhouden.
Hier is het goede antwoord al gegeven: zand onder, tuinaarde bovenop.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:14 schreef Barrah het volgende:
Wat bedoel je met zand? Geel zand dat ook wordt gebruikt om te straten? Of zwarte tuinaarde?
Beide zou op zich kunnen, afhankelijk van de omstandigheden. Zand is goedkoper dan goede zwarte aarde, maar alleen geschikt om op te hogen en te straten. Wil je planten of gras dan heb je een laag aarde nodig.
Welke grondsoort heeft de rest van je tuin? Als de nieuwe grond beter vocht doorlaat dan de omliggende grond dan heb je de kans dat de voormalige vijver erg nat blijft. Dit zou je kunnen oplossen met drainage.
Wat moet er in de plaats van het gazon komen? Bestrating, gazon, planten en/of bomen? Voor een gazon is een toplaag van 20cm tuinaarde voldoende. Voor planten zou ik eerder naar 30cm gaan. Wil je bomen planten dan kun je rondom plaatselijk een diepere laag tuinaarde aanhouden.
Dat soort lui moet gestenigdpuind worden met hun eigen puin.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:28 schreef flibber het volgende:
ik kan ondertussen mensen wel wat aan doen die gaten opvullen met puin/rotzooi.
Ik kwam grafstenen tegen, schijnbaar 2 eeuwen geleden een kerkhof geweest.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat soort lui moet gestenigdpuind worden met hun eigen puin.
Aanwateren, doen ze bij viaducten ook laag voor laag.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:37 schreef pwmh82 het volgende:
Ophoogzand en een bovenste laag tuinaarde dus? Aantrillen niet nodig?
Vrachtwagen big bags kost circa 300quote:Op maandag 13 juni 2016 19:36 schreef Barrah het volgende:
Als je een vrachtwagen laat komen is het vanwege de transportkosten waarschijnlijk trouwens net zo duur/goedkoper om de vijver volledig met tuinaarde te vullen. Of je moet in plaats van laten storten voor één bestelling bigbags kiezen, 5x zand en 3x tuinaarde.
Je hebt overal en nergens facebook-weggeef-ruilhoeken. Zet in je lokale groep dat je gratis zand zoekt en je stoep ligt in no-time vol. Gratis.quote:Op maandag 13 juni 2016 19:38 schreef pwmh82 het volgende:
[..]
Vrachtwagen big bags kost circa 300maar dat zal het wel worden ja
Wel eens 7 kuub grond bij elkaar gezien? Dat wordt een komen en gaan met aanhangwagentjes...quote:Op maandag 13 juni 2016 19:45 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Je hebt overal en nergens facebook-weggeef-ruilhoeken. Zet in je lokale groep dat je gratis zand zoekt en je stoep ligt in no-time vol. Gratis.
Anderen moeten namelijk diezelfde bedragen betalen om het kwijt te kunnen. als ze een vijver willen graven bijvoorbeeld
Ja. Kleine moeite om het te proberen. Als je een buurman van een straat verderop met een zware bouwaanhanger treft heb je geluk. Anders bel je alsnog voor zo'n container.quote:Op maandag 13 juni 2016 19:49 schreef Barrah het volgende:
[..]
Wel eens 7 kuub grond bij elkaar gezien? Dat wordt een komen en gaan met aanhangwagentjes...
Zand is zeker gratis te krijgen. Mijn ervaring is dat je het dan wel zelf mag halen en de hoeveelheden niet veel meer dan een halve kuub per adres zullen zijn.
Bemeste tuinaarde in zakken maken ze van GFT afval uit de containersquote:Op maandag 13 juni 2016 20:57 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Zeker GEEN tuinaarde laten komen, zit altijd een hoop rommel tussen (glasscherven, steen e.d.). Iig wel de tuinaarde zoals die bij tuincentra wordt verkocht. Ophoogzand zou ik ook niet doen, want zit nauwelijks organisch materiaal in, dus zo dood als een pier en houdt weinig vocht vast. Gewoon schrale teelaarde / bosgrond pakken, zoals het hoort.
Zou jij 7 kuub bij een tuincentrum halen? Heb je geld teveel of zo?quote:Op maandag 13 juni 2016 20:57 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Zeker GEEN tuinaarde laten komen, zit altijd een hoop rommel tussen (glasscherven, steen e.d.). Iig wel de tuinaarde zoals die bij tuincentra wordt verkocht. Ophoogzand zou ik ook niet doen, want zit nauwelijks organisch materiaal in, dus zo dood als een pier en houdt weinig vocht vast. Gewoon schrale teelaarde / bosgrond pakken, zoals het hoort.
Ik zeg toch nergens dat je teelaarde of bosgrond bij een tuincentrum in zakken moet kopen? Dit kun je gewoon halen bij een loon-/grondwerker en aanverwanten. Je moet juist ver weg blijven van tuincentra.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 00:09 schreef Barrah het volgende:
[..]
Zou jij 7 kuub bij een tuincentrum halen? Heb je geld teveel of zo?
Ze zien je aankomen ook!
Deze hoeveelheden bestel je gewoon in bulk (big bag of gestort) bij een groothandel. Dat van die glasscherven valt ook reuze mee. Je moet pech gehad hebben want dit heb ik nog nooit meegemaakt met wat ik ook gekocht heb bij diverse winkels.
Laten we niet in een definitiediscussie vervallen over tuinaarde en teelaarde met een TS die alles dat je kunt scheppen zand noemt.
In alle adviezen is zand ook alleen voorbijgekomen om de onderste 40cm op te hogen.
Goed lezen moet je ook niet bagatelliseren.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 01:49 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Ik zeg toch nergens dat je teelaarde of bosgrond bij een tuincentrum in zakken moet kopen? Dit kun je gewoon halen bij een loon-/grondwerker en aanverwanten. Je moet juist ver weg blijven van tuincentra.
Verder is het ontzettend dom om het grondwerk bij de aanleg van een tuin of in dit geval gazon te bagatelliseren, want alles staat of valt met het grondwerk. Als je dit verkeerd uitvoert heb je altijd te droge of te natte planten. Een gazon realiseren op puur zand is bijvoorbeeld niet onmogelijk, maar dan blijf je water geven en bemesten.
quote:Op maandag 13 juni 2016 15:14 schreef Barrah het volgende:
Puin zou ik zeker niet doen. Daar kun je keihard spijt van krijgen.
Jij was degene die begon over troep van tuincentra, niet ik. Met tuinaarde heb ik nooit die zakjes "bemeste tuinaarde" van het tuincentrum en de GPK bedoeld.quote:Op maandag 13 juni 2016 19:36 schreef Barrah het volgende:
Als je een vrachtwagen laat komen is het vanwege de transportkosten waarschijnlijk trouwens net zo duur/goedkoper om de vijver volledig met tuinaarde te vullen. Of je moet in plaats van laten storten voor één bestelling bigbags kiezen, 5x zand en 3x tuinaarde.
Je bedoelt inwateren? Dat kom ik tegen als ik ga googlen op aanwateren namelijk. Is dat een kwestie van de tuinslang op een laag aarde zetten tot het door en door nat is, laten drogen en dan de volgende laag aarde erop?quote:Op maandag 13 juni 2016 17:41 schreef halfway het volgende:
[..]
Aanwateren, doen ze bij viaducten ook laag voor laag.
Laag zand van 50 cm, waterslang erop en aanstampen. Dan de tuinaarde (i.d.d van groothandel, niet van GPK da's afval) . Dan zoden uitrollen en wateren.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 09:34 schreef pwmh82 het volgende:
[quote]Op dinsdag 14 juni 2016 09:34 schreef pwmh82 het volgende:
Je bedoelt inwateren? Dat kom ik tegen als ik ga googlen op aanwateren namelijk. Is dat een kwestie van de tuinslang op een laag aarde zetten tot het door en door nat is, laten drogen en dan de volgende laag aarde erop?
Op ZAND! op aarde krijg je een modderpoel die je nooit meer weg krijgt.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 09:34 schreef pwmh82 het volgende:
[..]
Je bedoelt inwateren? Dat kom ik tegen als ik ga googlen op aanwateren namelijk. Is dat een kwestie van de tuinslang op een laag aarde zetten tot het door en door nat is, laten drogen en dan de volgende laag aarde erop?
Gestelconplaatquote:Op maandag 13 juni 2016 16:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat soort lui moet gestenigdpuind worden met hun eigen puin.
Waarom slib eruit? Of misschien omdat je anders de folie er lastig uit krijgt? Maar toch niet vanwege de aanwezigheid van het materiaal zelf?quote:Op dinsdag 14 juni 2016 11:20 schreef Redcoon het volgende:
Noteert alles*
Volgend jaar gaat mijn vijver er ook aan, onding zit midden in de tuin en trekt muggen aan.
Kort samenvattend:
• Levende dingen zoals planten en vissen eruit
• Folie lek steken en water weg laten lopen of wegpompen
• Slib verwijderen
Omdat het meurtquote:Op dinsdag 14 juni 2016 13:29 schreef pwmh82 het volgende:
[..]
Waarom slib eruit? Of misschien omdat je anders de folie er lastig uit krijgt? Maar toch niet vanwege de aanwezigheid van het materiaal zelf?
Vijver ligt al een kleine maand leeg te wezen, met slib op de bodem en af en toe wat regenwater wat vanzelf weer verdampt. Ik ruik nog niks en bovendien er komt ruim een halve meter zand/grond/aarde overheen straks.quote:
Mooi, dat scheelt weer, hoef ik alleen het zeil weg te trekken.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 14:36 schreef pwmh82 het volgende:
[..]
Vijver ligt al een kleine maand leeg te wezen, met slib op de bodem en af en toe wat regenwater wat vanzelf weer verdampt. Ik ruik nog niks en bovendien er komt ruim een halve meter zand/grond/aarde overheen straks.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |