Dat is geen pedofilie. Pedofilie is het seksueel aangetrokken zijn tot kinderen die nog geen secundaire geslachtskenmerken hebben ontwikkeld. Je kan je P dus ergens anders steken.quote:Op zondag 12 juni 2016 17:44 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Totdat ze valt op een meisje van 14, het kan zomaar gebeuren.Om maar een voorbeeld te geven.
De definities zijn door de jaren heen wat verfijnd, maar je hebt gelijk.quote:Op zondag 12 juni 2016 18:34 schreef Fixers het volgende:
[..]
Dat is geen pedofilie. Pedofilie is het seksueel aangetrokken zijn tot kinderen die nog geen secundaire geslachtskenmerken hebben ontwikkeld. Je kan je P dus ergens anders steken.
Het is natuurlijk nou juist de scheidslijn tussen 'kinder/puber' en 'volwassene' die redelijk grijs is. Het is niet alsof je van de ene op de andere dag ineens volwassen bent. Maar wettelijk gezien werkt dat wel zo.quote:Op zondag 12 juni 2016 19:09 schreef essnhills het volgende:
En er is helemaal geen onduidelijke scheidslijn?
Relatie tussen 2 volwassenen = geen probleem
Relatie tussen kind/puber en volwassene = wel een probleem.
Het verschil tussen een gelijkwaardige en een niet-gelijkwaardige relatie, dat is de scheidslijn. Niks duns aan.
Het is toch zo geregeld dat als er maximaal 5 jaar (zo uit m'n hoofd) tussenzit het wel kan? Dus iemand van 16 met iemand van 20 is geen probleem, iemand van 12 met 20 wel, en iemand van 16 met 30 ook. Dat is het grijze gebied.quote:Op zondag 12 juni 2016 19:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is natuurlijk nou juist de scheidslijn tussen 'kinder/puber' en 'volwassene' die redelijk grijs is. Het is niet alsof je van de ene op de andere dag ineens volwassen bent. Maar wettelijk gezien werkt dat wel zo.
Bovendien laat je hier 1 categorie weg: een relatie tussen twee kinderen/pubers. Kan dat niet bestaan? En aangenomen dat ze niet op dezelfde dag zijn geboren, heb je dan niet een volledig arbitrair juridisch probleem?
Moreel werkt het wat mij betreft wel zo. Persoonlijk vind ik een relatie tussen een vent van 40 en een meisje van 18 veel vreemder.quote:Op zondag 12 juni 2016 19:54 schreef essnhills het volgende:
[..]
Het is toch zo geregeld dat als er maximaal 5 jaar (zo uit m'n hoofd) tussenzit het wel kan? Dus iemand van 16 met iemand van 20 is geen probleem, iemand van 12 met 20 wel, en iemand van 16 met 30 ook. Dat is het grijze gebied.
Tenminste, zo heb ik het altijd geleerd, dat het zo in elkaar zit
ja ik ken dat soort horrortaferelen, van 18-jarigen die voor de rest van hun leven op die gare sex-offenders lijsten staan omdat ze toevallig net een paar maandjes eerder 18 werden dan hun vriendje/vriendinnetje, maar dat is de VS. Uit Nederland heb ik nog nooit zulke verhalen gehoord, ik ken het dus als minder dan 5 jaar verschil, wettelijk toegestaan, juist om dit soort belachelijkheden te voorkomen, omdat er idd een grijs gebied is.quote:Op zondag 12 juni 2016 19:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Moreel werkt het wat mij betreft wel zo. Persoonlijk vind ik een relatie tussen een vent van 40 en een meisje van 18 veel vreemder.
Maar of dat wettelijk ook zo geregeld is is mij niks van bekend. Je hoort nog wel eens van die horrorverhalen van tienerrelaties die eindigen in een rechtszaak, maar dat is volgens mij alleen in landen zoals de VS. Hoe dat in Nederland precies is geregeld, geen idee eigenlijk.
Nederland... onder de 12 strafbaar (wederkerig met iemand onder de 16 uitgezonderd, dat leidt eigenlijk nooit tot veroordeling).quote:Op zondag 12 juni 2016 19:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Moreel werkt het wat mij betreft wel zo. Persoonlijk vind ik een relatie tussen een vent van 40 en een meisje van 18 veel vreemder.
Maar of dat wettelijk ook zo geregeld is is mij niks van bekend. Je hoort nog wel eens van die horrorverhalen van tienerrelaties die eindigen in een rechtszaak, maar dat is volgens mij alleen in landen zoals de VS. Hoe dat in Nederland precies is geregeld, geen idee eigenlijk.
Helder. Dat van die 5 jaar is voor mij helemaal nieuw, wist ik niet.quote:Op zondag 12 juni 2016 21:29 schreef erodome het volgende:
[..]
Nederland... onder de 12 strafbaar (wederkerig met iemand onder de 16 uitgezonderd, dat leidt eigenlijk nooit tot veroordeling).
Tussen de 12/16 met iemand die niet meer dan 5 jaar ouder is. Alleen strafbaar als er misbruik is/redelijk bewezen kan worden binnen die 5 jaar leeftijdsverschil.
Vanaf 16, vrij mits wederkerig.
Gelukkig is dat zo, daardoor krijgt die 16 jarige die het met een 14 jarige doet(wederkerig) hier geen straf. Naar mijn mening zou dat ook onzinnig zijn, zou de wet onredelijk zijn.quote:Op zondag 12 juni 2016 21:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Helder. Dat van die 5 jaar is voor mij helemaal nieuw, wist ik niet.
goeie column over dit onderwerp.quote:Elk beetje moeite met niet-hetero zijn, hoe klein ook, is achterlijk. Zo achterlijk als zwarten niet van een fonteintje laten drinken. Als heksenverbranding. Als zeggen dat de aarde plat is.
Vind je? hij beperkt zich eigenlijk alleen tot homofilie, beetje beperkt in deze discussie naar mijn mening.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 22:58 schreef Wantie het volgende:
http://www.bnr.nl/opinie/(...)-homos-is-achterlijk
[..]
goeie column over dit onderwerp.
Klopt, omdat dat de hoofdmoot is in het onderwerp waarop hij reageert. Maar zijn boodschap is universeel.quote:Op zondag 19 juni 2016 20:15 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Vind je? hij beperkt zich eigenlijk alleen tot homofilie
Heel erg mee eens, maar toch ook weer niet. Ik kan nog steeds wel begrip opbrengen voor mensen die (denken dat ze!) er moeite mee hebben. Het is natuurlijk voor een maatschappij die uit een periode komt waar het overgrote deel christelijk was, waar geloof (waarin man-man toch altijd als 'fout' werd gezien, huwelijk blablabla) belangrijk was, etc, een behoorlijke omschakeling. Zoiets kost tijd, jaren, eeuwen zelfs denk ik. Over pakweg 50 of voor mijn part 100 jaar moet deze column niet eens meer bestaan, en tot die tijd zal het steeds beter gaan maar met kleine stapjes.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 22:58 schreef Wantie het volgende:
http://www.bnr.nl/opinie/(...)-homos-is-achterlijk
[..]
goeie column over dit onderwerp.
Zo kun je rassenhaat ook goed praten, want zo lang is het nog niet geleden dat mensen van Afrikaanse origine anders behandeld werden...quote:Op zondag 19 juni 2016 20:32 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Heel erg mee eens, maar toch ook weer niet. Ik kan nog steeds wel begrip opbrengen voor mensen die (denken dat ze!) er moeite mee hebben. Het is natuurlijk voor een maatschappij die uit een periode komt waar het overgrote deel christelijk was, waar geloof (waarin man-man toch altijd als 'fout' werd gezien, huwelijk blablabla) belangrijk was, etc, een behoorlijke omschakeling. Zoiets kost tijd, jaren, eeuwen zelfs denk ik. Over pakweg 50 of voor mijn part 100 jaar moet deze column niet eens meer bestaan, en tot die tijd zal het steeds beter gaan maar met kleine stapjes.
Het is reclame voor een ijsje, met een artistiek overkomend type die een beetje filosofeert over hoe hij gender beleefd. (En ik ga ervan uit dat het een acteur is die een script voorleest). De relevantie ontgaat me.quote:
Niet goedpraten, wel begrijpen dat zo'n omslag niet van de 1 op de andere dag gaat.quote:Op zondag 19 juni 2016 23:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Zo kun je rassenhaat ook goed praten, want zo lang is het nog niet geleden dat mensen van Afrikaanse origine anders behandeld werden...
Maar nog 100 jaar?quote:Op maandag 20 juni 2016 08:34 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Niet goedpraten, wel begrijpen dat zo'n omslag niet van de 1 op de andere dag gaat.
Wij hebben daar wel wat langer over gedaan dan 100 jaar.quote:Op maandag 20 juni 2016 10:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar nog 100 jaar?
je kunt ook een te zachte hand hebben...
Nee, veel korter. Verder verwachten andere culturen ook dat wij een snelle omslag maken als we ons vestigen in het betreffende land.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wij hebben daar wel wat langer over gedaan dan 100 jaar.
Oh? Wat reken je dan als startpunt?quote:
Nou ja, het is meer dat men algemeen zoiets heeft van 'als jij een andere cultuur hebt dan het land waarin je je vestigt dan is dat jouw probleem'. Op zich geen heel gekke gedachte denk ik.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:11 schreef Wantie het volgende:
Verder verwachten andere culturen ook dat wij een snelle omslag maken als we ons vestigen in het betreffende land.
Of dat voor ons "terug in de tijd" is doet denk ik niet ter zake. Maar inderdaad: wie zich elders vestigt zal somehow zich aan moeten passen. Maar volgens mij haal je hier nu wel twee soorten van culturele verandering door elkaar: die van individuen die zich elders vestigen en die van hele maatschappijen en culturen.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:11 schreef Wantie het volgende:
Dus dan mogen wij ook verwachten van andere culturen die hier heen komen dat ze ons niet terug in de tijd duwen.
Ben eigenlijk wel benieuwd waarom je 1916 als startpunt nam.quote:
Klopt, deze begon in de jaren '70.quote:Want het lijkt me niet dat dat begon bij de introductie van het homohuwelijk.
Dus dat hoeft geen invloed te hebben op de homo-acceptatie.quote:Nou ja, het is meer dat men algemeen zoiets heeft van 'als jij een andere cultuur hebt dan het land waarin je je vestigt dan is dat jouw probleem'. Op zich geen heel gekke gedachte denk ik.
ik vind van wel. Als de acceptatie van LHBT door immigratie terug gaat in de tijd is dat zeker een issue.quote:Of dat voor ons "terug in de tijd" is doet denk ik niet ter zake.
Ik heb nergens een jaartal genoemd volgens mij.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ben eigenlijk wel benieuwd waarom je 1916 als startpunt nam.
Ik zou zeggen dat die ontwikkeling al veel langer speelt. Mogelijk t/m de Verlichting. Zonder Verlichting zouden wij zeker niet praten over LGBT rechten.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, deze begon in de jaren '70.
Is dus al best lang gaande, en zou dus nog 100 jaar kunnen duren?
Nogmaals, er zit nogal een verschil tussen cultuurveranderingen in individuen en hele culturen. Als we het hebben over 'de enorme tijd die daar overheen gaat' hebben we het alleen over culturen, niet over individuen.quote:Op maandag 20 juni 2016 11:38 schreef Wantie het volgende:
ik vind van wel. Als de acceptatie van LHBT door immigratie terug gaat in de tijd is dat zeker een issue.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |