Dat ligt, denk ik, meestal aan de ouders.quote:Op donderdag 9 juni 2016 18:44 schreef Sigaartje het volgende:
Ik werk zelf in een productiebedrijf waar ook Marokkanen werken en zij spreken meestal accentloos Nederlands. De Marokkanen die ronddolen spreken met een accent, een zwaar g, h, en z-accent. Ik vind dat heel erg vreemd, want ze zijn in Nederland geboren.
Hier noem je precies de oorzaak.quote:Op donderdag 9 juni 2016 18:44 schreef Sigaartje het volgende:
Het is iets dat me bezighoudt.
Nu woon ik zelf in een klein dorp en niet al te vaak kom ik wel eens in een grote (rand-)stad. Daar valt me direct iets op: Het zwermt er (midden overdag) van de Marokkaanse jongeren. Jongens in de kracht van hun leven. Niet eens meiden. Het geeft te denken. Hoe kan dat?
Er zijn meer dingen die me opvallen: Ik werk zelf in een productiebedrijf waar ook Marokkanen werken en zij spreken meestal accentloos Nederlands. De Marokkanen die ronddolen spreken met een accent, een zwaar g, h, en z-accent. Ik vind dat heel erg vreemd, want ze zijn in Nederland geboren. Ook hun kleding is niet uitnodigend voor een werkgever: petjes en rare shirts, opgeschoren kuiven en stoer/flink gedoe met veel harde stemmen/vechten onder elkaar.
Ik heb het sterke gevoel dat deze jongens niet zijn geintegreerd in de Nederlandse samenleving. Dat is een constatering. Maar daaruit volgt de vraag: hoe kan dat nou? Ze zijn hier geboren. En vraag twee: waar zijn de meisjes?
Op het werk zie ik normaal geklede Marokkanen die normaal praten en niet lopen te vuisten tegen elkaar. Gewoon heel normale mensen. Ik zie een enorm verschil. Ik denk dat hier de wortel ligt van de werkloosheid onder Marokkaanse jongeren.
Precies. Doe je je werk goed dan wil geen werkgever je kwijt. Zo simpel is het.quote:Op donderdag 9 juni 2016 19:29 schreef Ivo1985 het volgende:
En eenmaal aan het werk kunnen ze als ze hun best doen gemakkelijk bewijzen dat eventuele vooroordelen van de werkgever niet op hen van toepassing zijn, maar dat ze goed zijn ingeburgerd.
quote:Op donderdag 9 juni 2016 18:58 schreef Boca_Raton het volgende:
Net nog twee uiterst beleefde Marokkaanse heren over de vloer gehad die mijn wasdroger weer kwamen ophalen. Ik liet wat Arabische woordjes vallen die nog ergens in mijn geheugen zaten en ze vonden 'dat ik goed was geïntegreerd'.
Oh jij bent zo eentjequote:Op donderdag 9 juni 2016 18:58 schreef Boca_Raton het volgende:
Net nog twee uiterst beleefde Marokkaanse heren over de vloer gehad die mijn wasdroger weer kwamen ophalen. Ik liet wat Arabische woordjes vallen die nog ergens in mijn geheugen zaten en ze vonden 'dat ik goed was geïntegreerd'.
Ik wil gewoon een vriendelijk gebaar maken, dat is eigenlijk alles.quote:Op donderdag 9 juni 2016 20:41 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Oh jij bent zo eentje
Beetje van hetzelfde kaliber als "Ni Hao" tegen een Chinees zeggen.
Er zijn inderdaad een hoop die willen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 21:24 schreef Jenji het volgende:
Het is een keuze van hen om geen deelnemer te zijn in de arbeidsmarkt en aan de andere kant een kloof tussen hen en potentiele werkgevers die te groot is. Ik bedoel een hoop van die jongens zouden wel willen denk ik maar voelen zich waarschijnlijk niet thuis bij Jan Modaal.
Zijn er inderdaad zat die bijvoorbeeld in de wajong zitten in elke nacht 2 fietsen rippen. Leverd toch gauw zo'n 100,- per nacht op. Als je dat dag in dag uit doet, kun je aan het einde van de maand tegen de 4000,- aan zitten.quote:Op donderdag 9 juni 2016 21:30 schreef YebCar het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad een hoop die willen.
Maar zij willen met een vmbo diploma gelijk al 2500 buto verdienen. Ze schrikken welk ze salaris krijgen en dan is de keuze:
1. Werken voor ¤900,- en dan luisteren naar een 'kaas' als baas en uitgelachen worden door je matties
2. Lekker een bijstand/ww/wajong oid proberen te krijgen
3. Kruimeldievenpad op. een simpele iphone roof levert al 400 euro op.
oja en ik vergeet nummer 4.
ACN joinen en het gevoel krijgen dat je het gemaakt hebt
Dit, een groot deel heeft gewoon geen zin om minimaal betaald te krijgen. Daar halen ze hun neus voor op. De minimale pakkans in Nederland en de slappe NL'se politiek zorgt ervoor dat deze manier van geld 'verdienen' een stuk aantrekkelijker is.quote:Op donderdag 9 juni 2016 21:33 schreef Jenji het volgende:
[..]
Zijn er inderdaad zat die bijvoorbeeld in de wajong zitten in elke nacht 2 fietsen rippen. Leverd toch gauw zo'n 100,- per nacht op. Als je dat dag in dag uit doet, kun je aan het einde van de maand tegen de 4000,- aan zitten.
Voor vele is de keuze dan snel gemaakt lijkt me.
Idd, die jongeren krijgen geen goed burgerschap mee van hun ouders. Die ouders zijn ontzettend laakbaar, waardoor hun kinderen opgroeien in een hele kleine bubble, zonder contact of realiteitsbesef van de maatschappij waar ze eigenlijk ouder in worden. Een goede taalbeheersing is de belangrijkste, maar die kinderen gaan ook nooit naar een museum of iets dergelijks. Laat staan een vakantie naar een andere plek dan de geboorteplek van hun opa en oma in Marokko of Turkije.quote:Op donderdag 9 juni 2016 19:03 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Dat ligt, denk ik, meestal aan de ouders.
Veel autochtonen (of dat nu Marokkanen, turken of andere nationaliteiten zijn) krijgen van huis oud niet de Nederlandse taal mee, zelfs als ze hier geboren zijn. Thuis en in de sociale kringen blijft men de moedertaal spreken waardoor de kinderen al met een taalachterstand de basisschool opgaan en hierdoor een "buitenlands" accent krijgen.
Maar dat is mijn theorie.
Wat een onzin, iedereen in de wajong is of er al uitgeknikkerd of dat gaat gebeuren, sowieso voor iedereen die er 1 heeft vanaf 2010.quote:Op donderdag 9 juni 2016 21:33 schreef Jenji het volgende:
[..]
Zijn er inderdaad zat die bijvoorbeeld in de wajong zitten in elke nacht 2 fietsen rippen. Leverd toch gauw zo'n 100,- per nacht op. Als je dat dag in dag uit doet, kun je aan het einde van de maand tegen de 4000,- aan zitten.
Voor vele is de keuze dan snel gemaakt lijkt me.
En ik denk dat bij moslims meisjes heel anders worden opgevoed dan jongens:quote:Op donderdag 9 juni 2016 21:02 schreef Scuidward het volgende:
Ik denk dat het verschil ook groot is tussen man en vrouw, omdat vrouwen misschien meer werkzaam zijn in een servicegerichte omgeving, en dat ze daar gewaardeerd zijn en zich ook gewaardeerd voelen, maar dat is ook maar een gok. .
vooral 's nachts inderdaadquote:Op donderdag 9 juni 2016 18:55 schreef WammesWaggel het volgende:
Vergeet niet dat ook veel Marokkaanse jongens onregelmatige uren werken, bv in de nacht of soms een dag geen werk hebben als het uitzendbureau die dag niks voor ze heeft.
Jij mist het punt dat ik wil maken. Het gaat niet inhoudelijk om de wajong maar om het feit dat je met een uitkering icm fietsen stelen meer kunt verdienen dan een baan in hun geval.quote:Op vrijdag 10 juni 2016 11:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Wat een onzin, iedereen in de wajong is of er al uitgeknikkerd of dat gaat gebeuren, sowieso voor iedereen die er 1 heeft vanaf 2010.
Sinds 1 jan 2015 zijn er nog maar 500 in de wajong bijgekomen in de eerste 4 maanden, dat waren er ongeveer 5000 voorheen in vergelijkbare maanden.
Dat raakt helaas wel vooral de echte mensen met een handicap.
Nee. Ik heb NLa geleerd op de basisschool en krijg altijd te horen dat ik accentloos spreek.quote:Op donderdag 9 juni 2016 19:03 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Veel autochtonen (of dat nu Marokkanen, turken of andere nationaliteiten zijn) krijgen van huis oud niet de Nederlandse taal mee, zelfs als ze hier geboren zijn. Thuis en in de sociale kringen blijft men de moedertaal spreken waardoor de kinderen al met een taalachterstand de basisschool opgaan en hierdoor een "buitenlands" accent krijgen.
Heel erg onbeschoft en niet goed te praten gedrag, maar besef je wel wat voor slapjanusgedrag dit is? Je kan wel achteraf racistisch en boos worden, maar je had er ook wat van kunnen zeggen of iemand erbij kunnen halen die wel voor zichzelf en anderen durft op te komen in plaats van er neonazineigingen van te krijgen.quote:Op vrijdag 10 juni 2016 20:55 schreef DieselTank het volgende:
Ik liep eens ooit als 14/15 jarige met wat vrienden door het winkelcentrum naast elkaar. We hadden wel door dat er Marokkanen / Turken achter ons liepen van een jaar of 18 / 22 en ze deden een beetje verdacht... En toen kwamen we er achter dat ze onze hele tas en jas hadden gespuugd met hun spuug en rochels toen we daar liepen. Maar ja wat doe je als 14 jarigen tegen een groep van die figuren.
Tot zo ver mijn trauma.
Sinds dien 100% ''racist'' geworden tegen alle kansenparels/finnen. En ik zal nooit samenwerken of bevriend raken met dat soort mensen, tenzij ze gewoon normaal zijn zoals een eckte Hollander.
ps
En als werkgever moet je dan half betalen als het ramadan is? Want uitgehongerd personeel is ook niet echt representatief en productief.
Dat kan en goed voor jou. Maar dat betekent niet dat dat voor iedereen geldt.quote:Op woensdag 15 juni 2016 15:48 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Nee. Ik heb NLa geleerd op de basisschool en krijg altijd te horen dat ik accentloos spreek.
Hahaquote:Op woensdag 15 juni 2016 16:36 schreef Gochme het volgende:
[..]
Heel erg onbeschoft en niet goed te praten gedrag, maar besef je wel wat voor slapjanusgedrag dit is? Je kan wel achteraf racistisch en boos worden, maar je had er ook wat van kunnen zeggen of iemand erbij kunnen halen die wel voor zichzelf en anderen durft op te komen in plaats van er neonazineigingen van te krijgen.
Het grote verschil tussen Naffers en Nederlanders: in die andere cultuur heb je al respect en dienen anderen dat voor je te tonen, in de Nederlandse cultuur moet je het eerst verdienen. Dat botst, al generaties lang.quote:Op woensdag 15 juni 2016 16:10 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik hoor ook vaak "ik krijg geen respect". Ja pik, waarmee heb je dat verdiend dan? Als je ergens net binnen bent op een niet al te hoge positie, moet het gewoon ja en amen zijn tot je leert wat je bij wie wel kunt maken. Doe je dat niet, lig je er vandaag nog uit.
Ik ken serieus niet veel in mijn omgeving die een accent/erge achterstand hebben.quote:Op woensdag 15 juni 2016 16:38 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Dat kan en goed voor jou. Maar dat betekent niet dat dat voor iedereen geldt.
Taal ontwikkelt zich het beste in de peutertijd. Van scholen in mijn omgeving heb ik gehoord dat veel allochtone kinderen op school komen met een achterstand van soms wel 3000 woorden. Ik vind dan dat je als ouder iets hebt laten schieten.
Als een kind een taal maar kan koppelen aan bepaalde situaties en/of bepaalde mensen en dit consequent wordt doorgevoerd, kan meertalig opvoeden een grote rijkdom brengen. Het klopt dat je met een taalachterstand kunt beginnen aan de basisschool, maar de meeste kinderen halen dit tegen hun zesde jaar wel in. Aanbod van beide talen is belangrijk, en dat aanbod kun je ook geven door omgang met buurkinderen, kinder-tv, boeken, trouwens in het algemeen taalgebruik van een zeker intellectueel niveau. Taalachterstand heeft net zo goed te maken met laag opleidingsniveau en werkniveau van de opvoeders.quote:Op woensdag 15 juni 2016 20:06 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Ik ken serieus niet veel in mijn omgeving die een accent/erge achterstand hebben.
Met mijn neefje praat ik trouwens zowel Nederlands als Turks. Ik verwacht geen achterstand daardoor.
Nog niet.. Hij spreekt Turks met mensen en snapt nog niet dat mensen dat niet begrijpen. Maar hij is dan ook 2quote:Op woensdag 15 juni 2016 20:38 schreef Andromache het volgende:
[..]
Als een kind een taal maar kan koppelen aan bepaalde situaties en/of bepaalde mensen en dit consequent wordt doorgevoerd, kan meertalig opvoeden een grote rijkdom brengen. Het klopt dat je met een taalachterstand kunt beginnen aan de basisschool, maar de meeste kinderen halen dit tegen hun zesde jaar wel in. Aanbod van beide talen is belangrijk, en dat aanbod kun je ook geven door omgang met buurkinderen, kinder-tv, boeken, trouwens in het algemeen taalgebruik van een zeker intellectueel niveau. Taalachterstand heeft net zo goed te maken met laag opleidingsniveau en werkniveau van de opvoeders.
Je zou verbaasd zijn hoe de Nederlandse taal juist goed wordt gesproken door Marokkanen in vergelijking met Turken. Niet alle Marokkanen kunnen elkaar verstaan, want Berbers en Arabisch zijn heel anders en er schijnen heel wat dialecten te zijn. Ze praten dus noodgedwongen Nederlands en daarom kunnen oudere Marokkanen ook veel beter Nederlands dan oudere Turken.quote:Op donderdag 9 juni 2016 19:03 schreef Armani XL het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 15 juni 2016 16:36 schreef Gochme het volgende:
[..]
Heel erg onbeschoft en niet goed te praten gedrag, maar besef je wel wat voor slapjanusgedrag dit is? Je kan wel achteraf racistisch en boos worden, maar je had er ook wat van kunnen zeggen of iemand erbij kunnen halen die wel voor zichzelf en anderen durft op te komen in plaats van er neonazineigingen van te krijgen.
Ja, dit klopt wel. Turken integreren niet, ze blijven in hun Turkse wereld.quote:Op woensdag 15 juni 2016 21:04 schreef Bugfixed het volgende:
[..]
Je zou verbaasd zijn hoe de Nederlandse taal juist goed wordt gesproken door Marokkanen in vergelijking met Turken. Niet alle Marokkanen kunnen elkaar verstaan, want Berbers en Arabisch zijn heel anders en er schijnen heel wat dialecten te zijn. Ze praten dus noodgedwongen Nederlands en daarom kunnen oudere Marokkanen ook veel beter Nederlands dan oudere Turken.
Turks is voor elk Turk wel verstaanbaar, zware dialecten uitgesloten, en daarom lekker Turks lullen en de Nederlandse taal niet ontwikkelen.
Ik denk dat als wij zouden meeten, toch gewoon Turks zouden gaan lullen, hoe brak die ook isquote:Op woensdag 15 juni 2016 21:50 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Ja, dit klopt wel. Turken integreren niet, ze blijven in hun Turkse wereld.
Het waren geen rot klussen het waren gewoon banen. Het waren wel laaggeschoolde banen iets waar we in Nederland nog heel veel van hadden in de jaren 70.quote:Op donderdag 16 juni 2016 10:32 schreef von_manstein het volgende:
De oorzaak ligt in de jaren 70. Toen werden (niet de slimste) gastarbeiders uit Marokko en Turkije binnen gehaald om de rot klussen te doen voor Nederland.
Nederlandse levensstandaard in een Marokkaanse omgeving.quote:Op donderdag 16 juni 2016 11:15 schreef pwmh82 het volgende:
Wil je dan wel integreren in Nederland of wil je vooral in de lokale Marrokaanse gemeenschap meedoen?
quote:Op donderdag 16 juni 2016 11:41 schreef Sander166 het volgende:
Ik heb bij bijbaantjes vaak met Marokkanen/Turken samengewerkt en in een woord: verschrikkelijk! Zowel de jongens als de meisjes.
Het ligt grotendeels aan hun gedrag. Het is een soort apen/haantjes gedrag. Altijd maar stoer doen, schreeuwen of andere mensen lopen fokken. Werkmentaliteit is om te janken. Ze proberen zo min mogelijk werk te doen, zijn totaal niet gemotiveerd en worden boos als je ze erop aanspreekt.
Wat me ook opvalt is de hoge mate van groepsgedrag en vriendjespolitiek die je bij hun ziet. Ze gaan alleen met elkaar om en sluiten andere mensen buiten. Mocht een van hun bv. teamleider worden, dan weet je al 100% zeker dat hij z'n 'eigen soort' mensen gaat voortrekken. Dit heb ik al zovaak meegemaakt. Heb het zelfs 1x aan de stok gekregen met een Marokkaans wijf dat accountmanager/planner was en alleen maar Marokkanen ging inzetten (die allemaal bovengenoemde kenmerken hadden).
Uit mijn ervaring is er geen verschil tussen jongen/meisje en hoog- of laagopgeleid. Grotendeels een pot nat. Hun taalvaardigheid (zowel in woord als geschrift) is vaak ook om te janken.
Ja sws, maar denk dat dat normaal is.quote:Op donderdag 16 juni 2016 09:41 schreef Bugfixed het volgende:
[..]
Ik denk dat als wij zouden meeten, toch gewoon Turks zouden gaan lullen, hoe brak die ook is
Op alle scholen in Nederland wordt toch onderwijs in de Nederlandse taal (en de overige vakken in het Nederlands) gedoceerd?quote:Op donderdag 16 juni 2016 13:58 schreef Gia het volgende:
Ik denk dat het grotendeels aan de spreiding ligt.
In de steden heb je hele wijken met Marokkanen en Turken, waardoor die ook met het Marokkaans of Turks opgroeien en daardoor slecht Nederlands spreken.
En dan is het moeilijk om als, vaak, laagopgeleide daaraan te ontsnappen.
Op scholen met overwegend Nederlandse kinderen, wordt op het schoolplein en buiten schooltijd gewoon Nederlands gesproken. Of dialect.quote:Op donderdag 16 juni 2016 14:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Op alle scholen in Nederland wordt toch onderwijs in de Nederlandse taal (en de overige vakken in het Nederlands) gedoceerd?
Hoe komt het dan dat ze het Nederlands niet spreken/schrijven?
Precies, als deze mensen zo slim waren als Nederlanders zouden ze zichzelf, hun afkomst en hun dierbaren verloochenen. Mensen die dit nog niet gedaan hebben missen echt iets in hun leven, en zullen dus nooit bij deze prachtige samenleving horen waar iedereen elkaar alles gunt en wil helpen.quote:Op donderdag 16 juni 2016 11:15 schreef pwmh82 het volgende:
Ik vraag me af willen deze groepen wel integreren? Ze zijn eerst Marrokaans en dan pas Nederlands. Het liefst verhuizen ze op een bepaald moment naar 'hun moederland ' terwijl dat in mijn ogen Nederland zou moeten zijn. Hun eerste taal is Marrokaans, de tweede misschien Nederlands, hun directe vriendenkring en sociale sfeer is Marrokaans georiënteerd, inclusief 'kerk' en vaak ook werk.
Wil je dan wel integreren in Nederland of wil je vooral in de lokale Marrokaanse gemeenschap meedoen?
Het gaat om welke taal dominant is en als er behalve op school, ook thuis en op straat veelvuldig een andere taal wordt gesproken dan leer je dat vooral aan. En vaak leren ze ook nog een gebrekkig Nederlands aan omdat de mensen in de nabije omgeving de Nederlandse taal ook niet goed beheersen.quote:Op donderdag 16 juni 2016 14:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Op alle scholen in Nederland wordt toch onderwijs in de Nederlandse taal (en de overige vakken in het Nederlands) gedoceerd?
Hoe komt het dan dat ze het Nederlands niet spreken/schrijven?
Zoals een Nederlander dat ook zou doen? Hoe dan ook, het blijft oneerlijk.quote:Op donderdag 16 juni 2016 11:41 schreef Sander166 het volgende:
Wat me ook opvalt is de hoge mate van groepsgedrag en vriendjespolitiek die je bij hun ziet. Ze gaan alleen met elkaar om en sluiten andere mensen buiten. Mocht een van hun bv. teamleider worden, dan weet je al 100% zeker dat hij z'n 'eigen soort' mensen gaat voortrekken. Dit heb ik al zovaak meegemaakt. Heb het zelfs 1x aan de stok gekregen met een Marokkaans wijf dat accountmanager/planner was en alleen maar Marokkanen ging inzetten (die allemaal bovengenoemde kenmerken hadden).
Cynisme druipt er vanaf... Maar als jij emigreert dan ga je toch niet in een Dutch enclave wonen?quote:Op donderdag 16 juni 2016 14:47 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Precies, als deze mensen zo slim waren als Nederlanders zouden ze zichzelf, hun afkomst en hun dierbaren verloochenen. Mensen die dit nog niet gedaan hebben missen echt iets in hun leven, en zullen dus nooit bij deze prachtige samenleving horen waar iedereen elkaar alles gunt en wil helpen.
Lul niet man, als jochie van 14 flink je bek open trekken tegen een groepje 18/22 jarigen die duidelijk op problemen uit zijn.quote:Op woensdag 15 juni 2016 16:36 schreef Gochme het volgende:
Inderdaad, ook zo`n hardnekkige fabel dat het allemaal vuile en rotbaantjes waren die de Nederlanders niet wilden doen.quote:Op donderdag 16 juni 2016 11:03 schreef xzaz het volgende:
Het waren geen rot klussen het waren gewoon banen. Het waren wel laaggeschoolde banen iets waar we in Nederland nog heel veel van hadden in de jaren 70.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |