Dat ligt, denk ik, meestal aan de ouders.quote:Op donderdag 9 juni 2016 18:44 schreef Sigaartje het volgende:
Ik werk zelf in een productiebedrijf waar ook Marokkanen werken en zij spreken meestal accentloos Nederlands. De Marokkanen die ronddolen spreken met een accent, een zwaar g, h, en z-accent. Ik vind dat heel erg vreemd, want ze zijn in Nederland geboren.
Hier noem je precies de oorzaak.quote:Op donderdag 9 juni 2016 18:44 schreef Sigaartje het volgende:
Het is iets dat me bezighoudt.
Nu woon ik zelf in een klein dorp en niet al te vaak kom ik wel eens in een grote (rand-)stad. Daar valt me direct iets op: Het zwermt er (midden overdag) van de Marokkaanse jongeren. Jongens in de kracht van hun leven. Niet eens meiden. Het geeft te denken. Hoe kan dat?
Er zijn meer dingen die me opvallen: Ik werk zelf in een productiebedrijf waar ook Marokkanen werken en zij spreken meestal accentloos Nederlands. De Marokkanen die ronddolen spreken met een accent, een zwaar g, h, en z-accent. Ik vind dat heel erg vreemd, want ze zijn in Nederland geboren. Ook hun kleding is niet uitnodigend voor een werkgever: petjes en rare shirts, opgeschoren kuiven en stoer/flink gedoe met veel harde stemmen/vechten onder elkaar.
Ik heb het sterke gevoel dat deze jongens niet zijn geintegreerd in de Nederlandse samenleving. Dat is een constatering. Maar daaruit volgt de vraag: hoe kan dat nou? Ze zijn hier geboren. En vraag twee: waar zijn de meisjes?
Op het werk zie ik normaal geklede Marokkanen die normaal praten en niet lopen te vuisten tegen elkaar. Gewoon heel normale mensen. Ik zie een enorm verschil. Ik denk dat hier de wortel ligt van de werkloosheid onder Marokkaanse jongeren.
Precies. Doe je je werk goed dan wil geen werkgever je kwijt. Zo simpel is het.quote:Op donderdag 9 juni 2016 19:29 schreef Ivo1985 het volgende:
En eenmaal aan het werk kunnen ze als ze hun best doen gemakkelijk bewijzen dat eventuele vooroordelen van de werkgever niet op hen van toepassing zijn, maar dat ze goed zijn ingeburgerd.
quote:Op donderdag 9 juni 2016 18:58 schreef Boca_Raton het volgende:
Net nog twee uiterst beleefde Marokkaanse heren over de vloer gehad die mijn wasdroger weer kwamen ophalen. Ik liet wat Arabische woordjes vallen die nog ergens in mijn geheugen zaten en ze vonden 'dat ik goed was geïntegreerd'.
Oh jij bent zo eentjequote:Op donderdag 9 juni 2016 18:58 schreef Boca_Raton het volgende:
Net nog twee uiterst beleefde Marokkaanse heren over de vloer gehad die mijn wasdroger weer kwamen ophalen. Ik liet wat Arabische woordjes vallen die nog ergens in mijn geheugen zaten en ze vonden 'dat ik goed was geïntegreerd'.
Ik wil gewoon een vriendelijk gebaar maken, dat is eigenlijk alles.quote:Op donderdag 9 juni 2016 20:41 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Oh jij bent zo eentje
Beetje van hetzelfde kaliber als "Ni Hao" tegen een Chinees zeggen.
Er zijn inderdaad een hoop die willen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 21:24 schreef Jenji het volgende:
Het is een keuze van hen om geen deelnemer te zijn in de arbeidsmarkt en aan de andere kant een kloof tussen hen en potentiele werkgevers die te groot is. Ik bedoel een hoop van die jongens zouden wel willen denk ik maar voelen zich waarschijnlijk niet thuis bij Jan Modaal.
Zijn er inderdaad zat die bijvoorbeeld in de wajong zitten in elke nacht 2 fietsen rippen. Leverd toch gauw zo'n 100,- per nacht op. Als je dat dag in dag uit doet, kun je aan het einde van de maand tegen de 4000,- aan zitten.quote:Op donderdag 9 juni 2016 21:30 schreef YebCar het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad een hoop die willen.
Maar zij willen met een vmbo diploma gelijk al 2500 buto verdienen. Ze schrikken welk ze salaris krijgen en dan is de keuze:
1. Werken voor ¤900,- en dan luisteren naar een 'kaas' als baas en uitgelachen worden door je matties
2. Lekker een bijstand/ww/wajong oid proberen te krijgen
3. Kruimeldievenpad op. een simpele iphone roof levert al 400 euro op.
oja en ik vergeet nummer 4.
ACN joinen en het gevoel krijgen dat je het gemaakt hebt
Dit, een groot deel heeft gewoon geen zin om minimaal betaald te krijgen. Daar halen ze hun neus voor op. De minimale pakkans in Nederland en de slappe NL'se politiek zorgt ervoor dat deze manier van geld 'verdienen' een stuk aantrekkelijker is.quote:Op donderdag 9 juni 2016 21:33 schreef Jenji het volgende:
[..]
Zijn er inderdaad zat die bijvoorbeeld in de wajong zitten in elke nacht 2 fietsen rippen. Leverd toch gauw zo'n 100,- per nacht op. Als je dat dag in dag uit doet, kun je aan het einde van de maand tegen de 4000,- aan zitten.
Voor vele is de keuze dan snel gemaakt lijkt me.
Idd, die jongeren krijgen geen goed burgerschap mee van hun ouders. Die ouders zijn ontzettend laakbaar, waardoor hun kinderen opgroeien in een hele kleine bubble, zonder contact of realiteitsbesef van de maatschappij waar ze eigenlijk ouder in worden. Een goede taalbeheersing is de belangrijkste, maar die kinderen gaan ook nooit naar een museum of iets dergelijks. Laat staan een vakantie naar een andere plek dan de geboorteplek van hun opa en oma in Marokko of Turkije.quote:Op donderdag 9 juni 2016 19:03 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Dat ligt, denk ik, meestal aan de ouders.
Veel autochtonen (of dat nu Marokkanen, turken of andere nationaliteiten zijn) krijgen van huis oud niet de Nederlandse taal mee, zelfs als ze hier geboren zijn. Thuis en in de sociale kringen blijft men de moedertaal spreken waardoor de kinderen al met een taalachterstand de basisschool opgaan en hierdoor een "buitenlands" accent krijgen.
Maar dat is mijn theorie.
Wat een onzin, iedereen in de wajong is of er al uitgeknikkerd of dat gaat gebeuren, sowieso voor iedereen die er 1 heeft vanaf 2010.quote:Op donderdag 9 juni 2016 21:33 schreef Jenji het volgende:
[..]
Zijn er inderdaad zat die bijvoorbeeld in de wajong zitten in elke nacht 2 fietsen rippen. Leverd toch gauw zo'n 100,- per nacht op. Als je dat dag in dag uit doet, kun je aan het einde van de maand tegen de 4000,- aan zitten.
Voor vele is de keuze dan snel gemaakt lijkt me.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |