abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162884280
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 08:09 schreef THeeF het volgende:
Ik heb het hele traject meegemaakt, dus met studieschuld gebruik gemaakt van de haircut regeling en een hypotheek kunnen krijgen. Onzin dus, ze kunnen het niet zien. Het staat niet op je BKR notering dus niks melden.
Vergeet niet dat je een overeenkomst aangaat voor 30 jaar. Het verzwijgen van je studie schuld, kan je 30 achterna zitten. Indien het dus mogelijk in de toekomst ooit de studie schuld wel geregistreerd wordt, kan deze beslissing je tegen werken. Of als je ooit betalings-problemen gaat krijgen (uit elkaar, geen inkomen), als je dan naar de bank gaat om te kijken wat er te regelen valt on je hypotheek aan te passen. Is de kans groot dat de bank je niet wilt helpen. Immers je hebt niet de waarheid verteld.
Zelfs als eventueel je studie schuilt dan al afgelost is, kan de bank nog wel eens heel lastig gaan doen, als ze naar het verleden kijken.

Op de banken wordt nu heel streng gelet, omdat ze in het verleden foute keuzes gemaakt hebben. Dit kan straks ook gelden voor de consumenten.
Het kan natuurlijk ook niet het geval zijn.... En dat alles goed gaat. Maar 30 jaar is een hele lange periode waarin een heeeeeeel hoop kan gebeuren of veranderen, waar je goed over na moet denken wat de consequentie kan zijn van deze beslissing.

De keuze die je nu maakt, maak je voor 30 jaar. Denk hier niet te gemakkelijk over.....
  vrijdag 10 juni 2016 @ 10:18:04 #52
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162884461
Bedenk je daarbij dat je op dat moment een hypotheek hebt die ze je wettelijk nooit hadden mogen geven. Dat zouden ze kunnen corrigeren door direct een aflossing te vragen van het deel dat ze te veel hadden uitgeleend.

Als ze je als klant willen houden bieden ze je voor dat deel dan een PL aan van 7% of zo. Met versnelde afossing. De rente over het andere deel zal ook gaan stijgen want je hebt geen NHG meer. Zelfs als de bank het niet zo zou willen, ze zijn het verplicht.

En de registratie bij de BKR zit er echt aan te komen. Dat zal geen jaren meer duren. Iedereen is er voorstander van. Bank, BKR en de DUO.
Tot nooit .......
  vrijdag 10 juni 2016 @ 10:20:43 #53
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_162884501
Ik vind het verbazingwekkend dat die registratie er nog niet is, had voor veel mensen een hoop ellende bespaart denk ik.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_162885002
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 10:20 schreef karr-1 het volgende:
Ik vind het verbazingwekkend dat die registratie er nog niet is, had voor veel mensen een hoop ellende bespaart denk ik.
hoezo, je weet toch zeker wel wat je jezelf kunt veroorloven? mensen die een huis kopen met een hypotheek boven hun financiële kunnen zijn toch al niet handig bezig.
  vrijdag 10 juni 2016 @ 10:55:14 #55
152789 karr-1
pi_162885344
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 10:41 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

[..]

hoezo, je weet toch zeker wel wat je jezelf kunt veroorloven? mensen die een huis kopen met een hypotheek boven hun financiële kunnen zijn toch al niet handig bezig.
Klopt. Ik weet wat ik me nu op dit moment kan veroorloven. Maar ik kan niet de toekomst voorspellen, dus geen idee of ik ooit ziek word, mijn baan kwijt raak of wat dan ook waardoor ik ineens niet meer in staat ben om te betalen. En dan heb je toch een probleem met je studieschuld.
pi_162885388
ja, maar dat kan ook problemen opleveren zonder studieschuld
  vrijdag 10 juni 2016 @ 10:57:15 #57
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_162885403
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 10:41 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

[..]

Dat weten dus heel veel mensen niet. Dat ze een huis moeten kopen dat is er vanaf jongs af aan in gestampt (want huizenprijzen stijgen!!!11!) en als ze dan toch bezig zijn 'moet het natuurlijk wel een beetje goed zijn'.
Chaos is a ladder.
  vrijdag 10 juni 2016 @ 10:57:52 #58
152789 karr-1
pi_162885415
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 10:56 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
ja, maar dat kan ook problemen opleveren zonder studieschuld
Uiteraard, maar op het moment dat bv de NHG erachter komt dat je een schuld hebt verzwegen dan vervalt die mogelijkheid al. De bank heeft je dan meer geld verstrekt dan ze zouden mogen etc. Je krijgt er een hoop extra problemen bij.
pi_162885525
ja oke, heel handig is het ook niet natuurlijk ..maar als jij kijkt hoeveel minder je soms kunt krijgen snap ik dat mensen in de verleiding komen en dit betekend niet altijd ellende

@Nightquest77, en dat is erg genoeg..dat zijn ook vaak de mensen die toch wel in de problemen komen vroeg of laat
  vrijdag 10 juni 2016 @ 11:25:40 #60
152789 karr-1
pi_162886111
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 11:02 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
ja oke, heel handig is het ook niet natuurlijk ..maar als jij kijkt hoeveel minder je soms kunt krijgen snap ik dat mensen in de verleiding komen en dit betekend niet altijd ellende

@Nightquest77, en dat is erg genoeg..dat zijn ook vaak de mensen die toch wel in de problemen komen vroeg of laat
Ik snap de verleiding, maar ik vind het zeer onverstandig. Maar die keuze kan een ieder nu nog zelf maken, binnenkort niet meer.
  vrijdag 10 juni 2016 @ 11:43:28 #61
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162886505
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 10:20 schreef karr-1 het volgende:
Die registratie is er wel.

Je registreert ze namelijk op je hypotheek aanvraag.
Net als de onderhandse lening van je ouders.

Ja, en als je ze dan zelf niet invult moet je niet achteraf gaan zeuren dat de bank je in de ellende brengt.
Tot nooit .......
pi_162891070
Als je die onderhandse lening van je ouders regelt nadat je hypotheek rond is, is opeens wel alles prima. Dat is eigenlijk ook krom.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_162892420
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 09:15 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Toen ik een hypotheek kreeg in 2011, vroeg men 1 maand voor de overdracht om een bankafschrift over een hele maand.

Daar staat dus als het goed is je salaris op, plus je studieschuld. Als je dingen verzwijgt, dan komen ze daar natuurlijk heel gemakkelijk achter.

Stel je voor dat de bank zich terugtrekt (en dat recht hebben ze), dan sta je daar bij de notaris zonder geld en met een zeer groot probleem.
In 2011 was het nog niet verplicht om een studieschuld te melden as far I know. Deze regels zijn pas aangescherpt sinds het nieuwe leenstelsel. Dacht ergens in April 2013 dat het verplicht werd. Ik heb iig destijds geen salarisstrook hoeven te overleggen. Jaaropgave was voldoende.
  vrijdag 10 juni 2016 @ 16:08:32 #64
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162892535
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 16:03 schreef pnxsinned het volgende:
In 2011 was het nog niet verplicht om een studieschuld te melden as far I know.
Het kopje 'overige schulden' staat al op mijn hypotheek aanvraag uit 2000.
Wat verwacht je dan ze op schrijven?
Heetf u schulden bij uw moeder?
Heetf u schulden bij uw vader?
Heetf u schulden bij uw broer?
Heetf u schulden bij uw zus?
Heetf u schulden bij uw buurman?
Heetf u schulden bij uw vrienden?
Heetf u schulden bij DUO?
Heetf u schulden bij uw bakker?
Heetf u schulden bij uw slager?
Tot nooit .......
pi_162892554
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 16:08 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het kopje 'overige schulden' staat al op mijn hypotheek aanvraag uit 2000.
Wat verwacht je dan ze op schrijven?
Heetf u schulden bij uw moeder?
Heetf u schulden bij uw vader?
Heetf u schulden bij uw broer?
Heetf u schulden bij uw zus?
Heetf u schulden bij uw buurman?
Heetf u schulden bij uw vrienden?
Heetf u schulden bij DUO?
Heetf u schulden bij uw bakker?
Heetf u schulden bij uw slager?
Wat bedoel je precies? Ik heb dat niet gehad nogmaals.
pi_162905308
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 07:30 schreef 44pje het volgende:

[..]

Omdat je dan geen hypotheek kan krijgen.

[..]

Dat de hypotheekverstrekker zich verplicht aan regels moet houden die zo conservatief zijn opgesteld dat ze voor 95% van de bevolking van toepassing zijn, wil nog niet zeggen dat dat dan ook het beste is voor 100% van de bevolking.

[..]

Hoe komen ze achter je studieschuld dan? Nog nooit een huis gekocht zeker?
Eerlijk gezegd zit ik er op dit moment middenin en er werd gewoon naar gevraagd, dus ik spreek juist uit ervaring. Als je dan nee zegt, lieg je, zal je in sommige gevallen fraude plegen als je tekent voor "naar waarheid ingevuld", en heb je een hypotheek advies op basis van 0,- studieschuld terwijl je wel een schuld hebt. De berekening of je in een naar scenario als arbeidsongeschiktheid dan nog je hypotheek kan betalen klopt dan dus niet. Wat heb je dan aan dat advies?

Kijk als de opties om een hypotheek te krijgen met een studieschuld er gewoon is, dan moet je het ook gewoon doen en zit het netjes in je advies en is er niets aan de hand. Maar het is net zo goed in je eigen belang om openheid over zaken te geven omdat je dan een beter passend advies krijgt.

Die regels zijn ook opgesteld om zoveel mogelijk te waarborgen dat je kan blijven betalen. Als dat niet kan heeft niemand er wat aan, jij niet en de bank niet. Ik ben wel met je eens dat het misschien niet voor iedereen goed uitpakt, maar de regels zijn er niet voor niets.
  zaterdag 11 juni 2016 @ 00:49:37 #67
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_162908138
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 22:58 schreef Daboman het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd zit ik er op dit moment middenin en er werd gewoon naar gevraagd, dus ik spreek juist uit ervaring. Als je dan nee zegt, lieg je, zal je in sommige gevallen fraude plegen als je tekent voor "naar waarheid ingevuld", en heb je een hypotheek advies op basis van 0,- studieschuld terwijl je wel een schuld hebt. De berekening of je in een naar scenario als arbeidsongeschiktheid dan nog je hypotheek kan betalen klopt dan dus niet. Wat heb je dan aan dat advies?

Kijk als de opties om een hypotheek te krijgen met een studieschuld er gewoon is, dan moet je het ook gewoon doen en zit het netjes in je advies en is er niets aan de hand. Maar het is net zo goed in je eigen belang om openheid over zaken te geven omdat je dan een beter passend advies krijgt.

Die regels zijn ook opgesteld om zoveel mogelijk te waarborgen dat je kan blijven betalen. Als dat niet kan heeft niemand er wat aan, jij niet en de bank niet. Ik ben wel met je eens dat het misschien niet voor iedereen goed uitpakt, maar de regels zijn er niet voor niets.
Dat is niet meer zo. Omdat hypotheekadviseurs jarenlang slecht advies hebben gegeven, hebben ze nu helemaal geen vrijheid meer. Dat betekent dus dat je geen passend advies krijgt, maar advies dat voor iedereen van toepassing is. Zodat ook henkie niet in de problemen komt. Henkie heeft een opleiding vrijetijdskunde gedaan, rijdt in een te dure leaseauto, rookt 2 pakjes per dag, gaat 3x per week uit eten en doet iedere maand een stedentrip met zijn vrienden.

Het advies voor henkie is voor mij aan de conservatieve kant.
If you can't beat them, join them.
pi_162908380
Ik overweeg ook mijn studieschuld te verzwijgen, het staat nog niet op mijn bkr, laatst nog even voor de zekerheid bkr gegevens opgevraagd.

Ik vind de reacties in dit soort topics altijd nogal hypocriet, als je jaren lang makkelijk 750 euro huur kunt betalen, betekent dit naar mijn idee in veel gevallen ook dat je een hypotheek kunt betalen. Echter schreeuwt menigeen dan moord en brand over financiële problemen en fraude. Soms moet je bepaalde zaken wat pragmatisch aanpakken.
٩๏̯͡๏)۶
pi_162908548
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 01:05 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik overweeg ook mijn studieschuld te verzwijgen, het staat nog niet op mijn bkr, laatst nog even voor de zekerheid bkr gegevens opgevraagd.

Ik vind de reacties in dit soort topics altijd nogal hypocriet, als je jaren lang makkelijk 750 euro huur kunt betalen, betekent dit naar mijn idee in veel gevallen ook dat je een hypotheek kunt betalen. Echter schreeuwt menigeen dan moord en brand over financiële problemen en fraude. Soms moet je bepaalde zaken wat pragmatisch aanpakken.
Je begrijpt denk ik wel dat dit ergens vandaag komt. Vroeger hoefde je maar een bank binnen te lopen en je kon zo een halve ton meer hypotheek nemen dan je huis waard was, zelfs met een tijdelijk contract. Zoals we weten heeft dat toch een hoop financiële problemen geleid.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_162908597
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 01:27 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Je begrijpt denk ik wel dat dit ergens vandaag komt. Vroeger hoefde je maar een bank binnen te lopen en je kon zo een halve ton meer hypotheek nemen dan je huis waard was, zelfs met een tijdelijk contract. Zoals we weten heeft dat toch een hoop financiële problemen geleid.
Dat is het ene uiterste en het andere uiterste, zo zwart wit hoeft de situatie niet altijd te zijn.
٩๏̯͡๏)۶
  zaterdag 11 juni 2016 @ 06:44:14 #71
152789 karr-1
pi_162909214
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 01:05 schreef Ronaldsen het volgende:

Tot aan het moment dat je studieschuld wel vastgelegd word, men erachter komt dat je iets verzwegen hebt en ineens een fors deel van je hypotheek gaat terugeisen omdat je er volgens de regels geen recht op had. Wat doe je dan?
pi_162909216
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 06:44 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Tot aan het moment dat je studieschuld wel vastgelegd word, men erachter komt dat je iets verzwegen hebt en ineens een fors deel van je hypotheek gaat terugeisen omdat je er volgens de regels geen recht op had. Wat doe je dan?
De bank uitlachen.
  zaterdag 11 juni 2016 @ 06:47:47 #73
152789 karr-1
pi_162909217
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 06:45 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

De bank uitlachen.
En wat bereik je daarmee?
pi_162909218
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 06:47 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Je hebt de hypotheek en huis en die bank vindt het best als er gedokt wordt
pi_162909219
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 06:47 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Hij bereikt er natuurlijk niets mee, maar de bank kan er ook weinig tegen doen. Ze gaan echt je huis niet veilen en tienduizenden euros verlies lijden om een principepunt.

Zou wel moeten natuurlijk. Maarja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')