Navo en Europa, als er een vliegtuig in de buurt komt zijn de Denen, Zweden, Engelsen, Duitsers er als de kippen bij vaak binnen 10 minuten.quote:Op zondag 5 juni 2016 01:36 schreef Eiwitshake het volgende:
Hallo,
Ik vroeg mij af wat het kabinet heeft doen besluiten om maar 37 F35's aan te schaffen ipv de beoogde 85.
Als we dit vergelijken met de 213 F16's die de luchtmacht ooit heeft gehad is dit natuurlijk een betreurenswaardig aantal.
Uiteraard spelen de hoge kosten enorm mee maar in mijn optiek is 85 toestellen toch wel een minimum om de inzetbaarheid te kunnen garanderen. Zeker omdat er minstens 5 in de VS staan om vliegers op te leiden. Dan zijn er nog maar 32 over voor landsverdediging en missies.
Worden er in de toekomst nog meer van deze vliegtuigen aangeschaft of blijft het bij dit magere aantal? Een gecombineerde vloot van F35's en F16's zie ik ook niet snel gebeuren.
Allemaal een geldkwestie, helaas. Er is gewoonweg geen geld voor defensie beschikbaar. Dat na al die reorganisaties, en decenialang bezuinigen.quote:Op zondag 5 juni 2016 09:38 schreef Reintji het volgende:
We hebben nu nog maar 68 F16's toch? Dan is het verschil een stuk minder groot. Volgens de rekenkamer zijn er zelfs minder piloten dan F16's.
Ik ga vast iets heel doms zeggen nu, maar goedquote:Op zondag 5 juni 2016 09:42 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Allemaal een geldkwestie, helaas. Er is gewoonweg geen geld voor defensie beschikbaar. Dat na al die reorganisaties, en decenialang bezuinigen.
Kapot bezuinigd.
Ik denk dat dit tot zekere hoogte wel opgaat maar uiteindelijk zul je X- aantal toestellen nodig hebben voor luchtverdediging in Nederland en opleidingen. Daar komt nog bij dat er standaard een aantal vliegtuigen in onderhoud zullen zijn.Hoeveel F-35 heb je dan nog over voor missies of inzet in het buitenland?quote:Op maandag 6 juni 2016 20:57 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Ik ga vast iets heel doms zeggen nu, maar goed![]()
Heeft iemand ooit de capaciteiten van beide toestellen vergeleken? Want ergens kan ik me met mijn kippenbrein wel voorstellen dat je met 37 stuks F35 hetzelfde zou moeten kunnen als met 68 stuks F16.
quote:Op dinsdag 7 juni 2016 07:47 schreef halfway het volgende:
Hahaha 11 operationeel.
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)e-sturen-er-een-paar
http://www.bloomberg.com/(...)-s-chief-tester-saysquote:A week after the Air Force declared its version of Lockheed Martin Corp.’s F-35 jet ready for limited combat operations, the Pentagon’s top tester warned that the U.S. military’s costliest weapons program is still riddled with deficiencies.
“In fact the program is actually not on a path toward success but instead on a path toward failing to deliver” the aircraft’s full capabilities, “for which the Department is paying almost $400 billion by the scheduled end” of its development in 2018, Michael Gilmore, the Defense Department’s director of operational testing, said in an Aug. 9 memo obtained by Bloomberg News.
okquote:Op maandag 19 september 2016 14:25 schreef De-Steen het volgende:
Nederland doet dit al jaren, met defensie, zelfs tijdens de koude oorlog was dit al aan de gang de amerikanen deden niet voor niets onze QRA met oa f15 toestellen vanaf soesterberg, want ook de f16 was toen ook niet een alleskunner, en ik durf hier best wel te zeggen dat dit in feite gewoon een stel huurlingen waren, die in onze opdracht en met volle toestemming van de VS hier hun werk deden.
was dit slecht nou nee want hadden we het zelf moeten doen waren er gewoon minder f16's gekocht wat weer slecht was voor fokker en de kostprijs/stuk deed oplopen. In de jaren ervoor hetzelfde nooit hebben we een echte luchtoverwicht jager gekocht, terwijl het amerikaanse squadron deze wel had.
Nu zou dat wel kunnen de amerikanen heroverwegen de f22 produktielijn weer op te starten als we er dan 15 kopen (12 in 6 flights van 2, en 3 opleiding in VS) kunnen we zelf de QRA doen met deze toestellen dan zijn die 37 F35 genoeg
O, wat erg. We hebben te weinig vliegtuigen om te doen wat de Amerikanen willen dat we doen.quote:Op zondag 5 juni 2016 09:42 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Allemaal een geldkwestie, helaas. Er is gewoonweg geen geld voor defensie beschikbaar. Dat na al die reorganisaties, en decenialang bezuinigen.
Kapot bezuinigd.
Die A10's? Dan verwissel je het ene oude vliegtuig (de F16) voor het andere.quote:Op zaterdag 24 september 2016 22:03 schreef AgLarrr het volgende:
Eeuwig zonde. Een paar Eurofighters en wat A10's en we waren er ook geweest.
Waarom denken mensen toch altijd dat die goedkoper zouden zijn?quote:Op zaterdag 24 september 2016 22:03 schreef AgLarrr het volgende:
Eeuwig zonde. Een paar Eurofighters...
Niet goedkoper, maar je weet beter wat je koopt. Ze vliegen überhaupt rond, je kunt ze van de band bestellen en ze hebben zich in actie bewezen. De ontwikkelkosten van de JSF hebben vooralsnog geen plafond met de nodige impact voor eventuele aanschaf en onderhoud.quote:Op zondag 25 september 2016 05:44 schreef nietzman het volgende:
[..]
Waarom denken mensen toch altijd dat die goedkoper zouden zijn?
Zoveel goedkoper is de Gripen niet en bovendien; de Gripen NG is er nog steeds niet. Ja eentje.quote:Op zondag 25 september 2016 13:26 schreef nietzman het volgende:
De Eurofighter is verre van heilig hoor, en ook haar ontwikkeling was een redelijk drama. Een dertig jaar oud frame wat pas in de laatste paar jaar z'n update heeft gehad waardoor 'ie eindelijk eens bommen kan gooien. Daarnaast zal een vliegtuig met twee motoren de onderhoudskosten echt niet omlaag brengen.
F-35 is op dit moment het beste platform wat er op de markt is, het is alleen tering duur. Als je dan al een ander toestel zou willen kopen, dan maar een goedkopere zodat je er in elk geval een voorraadje van aan kunt leggen. Voor een miljardje minder hadden we een shitload aan Gripen NG's aan kunnen schaffen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |