Heb ik nu ook, geen probleem. Tegeltjes ernaast of een andere afneembare wand, ik heb voldoende plaats voor glaasjes neerzetten en afwasmiddel etc. Ik wil zo veel mogelijk aaneengesloten werkblad.quote:Op zondag 5 juni 2016 01:22 schreef Postbus100 het volgende:
Goed uitgezocht! Heb geen mening, maar wil een kritische noot plaatsen: hoe blij ga je zijn van een gootsteen in de hoek van je aanrecht? Lijkt me zo onhandig....
Dit. Ik dacht ook bij IKEA goedkoop uit te zijn. Uiteindelijk was keukenconcurrent goedkoper en kwamen ze hem ook nog plaatsen voor een euro.quote:Op zondag 5 juni 2016 08:14 schreef Kreator het volgende:
Als je goed kunt afdingen, dan is Ikea nirt perse de goedkoopste trouwens. Ik was bij Bruynzeel uiteindelijk minder kwijt voor een (imho) betere keuken.
Dus je kunt ook een beetje rondkijken bij andere toko's. 40% korting is dan niet ongewoon.
En tegelzetten? Let ook op de tijd die je hebt. Installatiewerk slurpt tijd.quote:Op zondag 5 juni 2016 13:32 schreef Chicolade het volgende:
Ga je zelf de afvoer verplaatsen, waterleiding verlengen, leidingen infrezen, extra groepen maken in meterkast (indien nodig vanwege oven/vaatwasser) en stopcontacten verplaatsen (zowel boven als achter de kastjes) ? Want dan heb je wel meer gereedschap nodig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen idee hoe standaard het is, maar ik heb wel eens gezien dat gipsbetonblokken niet helemaal tot aan het plafond doorlopen. In plaats daarvan was de bovenste cm met pur dichtgesmeerd. In dat geval zou je met een speld in de bovenrand van het stucwerk kunnen prikken om dat te voelen.quote:Op zondag 5 juni 2016 14:05 schreef Andromache het volgende:
Het elektra- en leidingwerk laat ik doen. Ik vraag me nu steeds meer af of ik sowieso niet die hele muur naast de keuken moet slopen. Zou een stuk ruimtelijker zijn. Maar ik weet niet of hij dragend is. Ik zit op de bovenste verdieping. Zal ik maar eens naar het archief voor de bouwtekeningen? Dan kan ik dat uitvinden, toch?
Ik weet niet waar je woont maar wellicht ben je beter af bij een kleine keukenzaak waar mensen werken met veel ervaring.quote:Op zondag 5 juni 2016 13:11 schreef Andromache het volgende:
Oké, ga ik ook even kijken naar Bruynzeel, Nobilia, Superkeukens en Keukenconcurrent. Mijn huidige Bruynzeel-keuken van 8 jaar oud vertoont trouwens inmiddels wel gebruikssporen, scheef hangende kastjes, de scharnieren zitten ruimer in de uitsparingen, en het folie laat los.
De opstelling van jpajs wordt denk ik niets, omdat ik juist van het muurtje gebruik wil maken om de koelkast achter weg te werken, als het even kan. En het blad loopt te lang door aan de lange muur om tussen het raam en de keuken nog een eettafel + stoelen neer te zetten.
Het water en de afvoer zitten nu midden op de korte muur. Daar zou dan een koofje omheen moeten, of het moet ingefreesd worden in de muur. Gasaansluiting zit nu al op de plaats waar ik telkens een kookplaat heb getekend.
Welk gereedschap heb ik nodig voor zelf een keuken in elkaar zetten? Decoupeerzaag, cirkelzaag, boormachine, waterpas, of nog meer?
Ik zou hem de andere kant de woonkamer in laten gaan en dan een eettafel aan het blad vast makenquote:Op zondag 5 juni 2016 07:23 schreef jpajs het volgende:
Kleine dwars muurtje slopen en aan het eind een blad waar je wat aan kan werken en eten. Indeling moet je misschien nog wat aan aan doen. Heb zo maar even wat kastjes een plek gegeven.
[ afbeelding ]
Dat lijkt mij ook het meest waarschijnlijk. Ik zou als de ruimte dat toelaat die muur denk ik half slopen (bovenkant weghalen) en er dan een barretje van maken, of helemaal slopen en voor een kookeiland kiezenquote:Op donderdag 9 juni 2016 21:31 schreef ArnosL het volgende:
Zo van de plattegrond uitgegaan lijkt het me echt heel sterk als dat muurtje een draagmuur is. Het lijkt me het meest waarschijnlijk dat enkel de dik getekende muren draagmuren zijn.
inderdaad, barretje van maken. Dan heb je vanuit de keuken toch zicht in de woonkamer en andersom, maar zit je vanuit de woonkamer niet continue tegen alle ongewassen vaat aan te staren.quote:Op donderdag 9 juni 2016 21:43 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook het meest waarschijnlijk. Ik zou als de ruimte dat toelaat die muur denk ik half slopen (bovenkant weghalen) en er dan een barretje van maken, of helemaal slopen en voor een kookeiland kiezen.
Ten koste van de keuken? Of, waar wilde je de meters vandaan halen?quote:Op donderdag 9 juni 2016 23:27 schreef Andromache het volgende:
Ok. Even voorbereiden op een paar maanden kamperen in eigen huis. Vanwege het geld wil ik dsn veel zelf doen. Want het wordt dan wel heel aantrekkelijk om ook de badkamer te vergroten. Meer oppervlakte lijkt me daar best wel prettig.
Heb je ook een lade open getrokken en er dan langs proberen te lopen? Of een onderkastje open gezet en daaruit al bukkend wat proberen te pakken?quote:Op zondag 19 juni 2016 23:45 schreef Andromache het volgende:
...80 cm looppad is te doen. Uitgetest in een winkel... ]
Ik neem geen onderkastjes met deuren. Ik ga niet achter lades langs lopen als ze open staan. Dan doe ik ze eerst dicht.quote:Op maandag 20 juni 2016 00:18 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Heb je ook een lade open getrokken en er dan langs proberen te lopen? Of een onderkastje open gezet en daaruit al bukkend wat proberen te pakken?
80cm is echt te weinig hoor.
Ok, maar ik heb je gewaarschuwd!quote:Op maandag 20 juni 2016 00:23 schreef Andromache het volgende:
[..]
Ik neem geen onderkastjes met deuren. Ik ga niet achter lades langs lopen als ze open staan. Dan doe ik ze eerst dicht.
Ik weet wel zeker dat je jezelf voor je kop gaat slaan. Niets zo onhandig als een te krappe keuken. Kun je beter hogere en diepere kasten nemen dan het aan twee kanten volproppen. Mooie apothekerskast oid.quote:Op maandag 20 juni 2016 00:23 schreef Andromache het volgende:
[..]
Ik neem geen onderkastjes met deuren. Ik ga niet achter lades langs lopen als ze open staan. Dan doe ik ze eerst dicht.
Ik zei deur, niet deurtje. Dus de standaard kamer/keukendeur. Maar als jij 1 m zeer ruim vindt, dan zal 80 cm inderdaad wel te doen zijn. Wij vonden het vroeger niet ruim, we stonden vaak tijdens het afwascorvee met z'n tweeën in de keuken. In veel huishoudens staan er meer mensen tegelijk in de keuken.quote:Op maandag 20 juni 2016 23:49 schreef Andromache het volgende:
Ik weet niet wat voor megakeuken jij hebt maar een standaard deurtje is 60 cm breed. En met twee mensen sta je toch niet in de keuken. Mijn moeders keuken met loopruimte 100 cm vind ik zeer ruim. Maar goed. Ik vraag het morgen wel aan een zelfstandige keukenboer, wellicht kan ik kastjes van 50 cm diep nemen aan een kant.
Kinderen zijn wel ook vaak in de keuken, mocht je plannen doorzetten.quote:Op maandag 20 juni 2016 23:49 schreef Andromache het volgende:
Ik weet niet wat voor megakeuken jij hebt maar een standaard deurtje is 60 cm breed. En met twee mensen sta je toch niet in de keuken. Mijn moeders keuken met loopruimte 100 cm vind ik zeer ruim. Maar goed. Ik vraag het morgen wel aan een zelfstandige keukenboer, wellicht kan ik kastjes van 50 cm diep nemen aan een kant.
Interessant. Ik ben zelf bij Kvik geweest, vind ik net wat mooier dan ikea, maar zelfde concept. Zou daar hetzelfde voor gelden?quote:Op zondag 5 juni 2016 08:14 schreef Kreator het volgende:
Als je goed kunt afdingen, dan is Ikea nirt perse de goedkoopste trouwens. Ik was bij Bruynzeel uiteindelijk minder kwijt voor een (imho) betere keuken.
Als ik mocht kiezen werd het toch echt zo iets. Sta je gelijk niet zo opgesloten in die keuken en toch redelijk compact te houden.quote:Op donderdag 9 juni 2016 23:22 schreef Glider76 het volgende:
[..]
inderdaad, barretje van maken. Dan heb je vanuit de keuken toch zicht in de woonkamer en andersom, maar zit je vanuit de woonkamer niet continue tegen alle ongewassen vaat aan te staren.
Dit gezien mijn ervaring dat ik s'avonds nooit meer zin heb om op te ruimen.
Geen idee, die winkel ken ik niet. Maar niet geschoten is altijd mis.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 22:49 schreef Loopfiets het volgende:
[..]
Interessant. Ik ben zelf bij Kvik geweest, vind ik net wat mooier dan ikea, maar zelfde concept. Zou daar hetzelfde voor gelden?
Optie 1 maar gespiegeld, zodat je vanuit de kamer niet vol de rommelige keuken inkijkt. Tegen de lange wand kan dan nog een zijtafel of roltafel en een handdoekrek of voorlopig helemaal niets .quote:Op zaterdag 25 juni 2016 02:03 schreef Andromache het volgende:
Godallemachtig wat een gedenk en gedoe. Ok. Hoe ik er nu in sta.
Optie 1: hoekkeuken omdraaien met muurtje weg
Voordeel: de waterafvoer kan achter de kastjes langs.
Nadeel: de tussenmuur moet weg, in de muur die weg moet zit zeer waarschijnlijk de gasleiding, en van hoe dat weggewerkt moet worden heb ik geen idee. Ik vermoed zeer hoge kosten, omdat ik door die gasleiding het niet zelf durf te slopen, nog afgezien van of die muur nu dragend is. Elektra wegwerken zal minder moeite kosten.
Onrustig beeld vanuit de woonhoek.
[ afbeelding ]
Optie 2: parallelkeuken (even niet letten op de hoge kastjes, die worden toch nog anders of gaan misschien helemaal weg).
Voordeel: rustig beeld vanuit de woonhoek
Nadeel: de waterleiding en met name de afvoer zitten nu midden op de korte wand, dat moet op een heel gekke manier weggewerkt worden die je altijd blijft zien. En dus de beperkte loopruimte.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zegt u maar: wat moet ik nou doen, wat vind jij het mooiste?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |