Nou ja, kijk er kan nog veel gebeuren, mensen stemmen tegenwoordig zoals ze een jas aan- en uittrekken, maar ik voorzie toch wel een coalitie van VVD als grootste, CDA, D66 en GL volgend jaar.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:08 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Zoveel is er toch niet aan de hand? Het lijntje kan niet altijd omhooggaan. Gaan we nou deze peiling opeens wel serieus nemen en 1000 andere peilingen negeren? Het ziet er nog steeds goed uit. Niet alleen in Nederland maar in heel Europa.
De PvdA komt ook gewoon weer terug met minstens 20 zetels hoor.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, kijk er kan nog veel gebeuren, mensen stemmen tegenwoordig zoals ze een jas aan- en uittrekken, maar ik voorzie toch wel een coalitie van VVD als grootste, CDA, D66 en GL volgend jaar.
Voor veel mensen is dat niet zo, want die stemmen de ene keer PVV en de andere keer SP of VVD. We hebben in Nederland een systeem wat niet zomaar door links of rechts te kapen is. Als er na de verkiezingen een populistische wind zal waaien moet je daar even doorheen bijten en volgende keer beter. Andersom net zo.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:07 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Een politieke keuze is nogal iets fundamenteels, het zegt iets over hoe je met je medemens wil omgaan. Dat gaat nogal verder dan van welke voetbalclub je fan bent.
Mwoah, die herstelt natuurlijk wel, maar toch denk ik dat ze wat laag blijven hangen hoor.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:11 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
De PvdA komt ook gewoon weer terug met minstens 20 zetels hoor.
Ik vind de PVV een uitermate onfatsoenlijke partij, dus ik kan geen respect opbrengen coor de mensen die daarop stemmen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:11 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Voor veel mensen is dat niet zo, want die stemmen de ene keer PVV en de andere keer SP of VVD. We hebben in Nederland een systeem wat niet zomaar door links of rechts te kapen is. Als er na de verkiezingen een populistische wind zal waaien moet je daar even doorheen bijten en volgende keer beter. Andersom net zo.
Mensen shoppen bij politieke partijen net als ze in de winkelstraat shoppen. Het meest aantrekkelijke aanbod wint.
Maar het geschreeuw dat de media een links complot is, of dat de populisten een nieuwe fascistische heilstaat willen stichten slaat gewoon nergens op. Laat mensen die ergens op willen stemmen in hun waarde, en pak ze op argumenten aan.
We zullen zienquote:Op woensdag 1 juni 2016 08:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mwoah, die herstelt natuurlijk wel, maar toch denk ik dat ze wat laag blijven hangen hoor.
Ik vind hun beleid ook onfatsoenlijk, maar wat mij betreft mogen ze gaan regeren. Dan komt zeker de helft van hun electoraat er achter dat de PVV niks op zal lossen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:12 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik vind de PVV een uitermate onfatsoenlijke partij, dus ik kan geen respect opbrengen coor de mensen die daarop stemmen.
Centrumlinks bevindt zich in een crisis, volgens mij.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:05 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat zie je in heel Europa. Het verre links is net zo hard in opkomst als het verre rechts.
Ik snap niet dat mensen zich daar druk over maken, of dan weer met allerlei gechargeerde meningen moeten komen over domme tokkies of linkse fascisten. Laat elkaar toch een beetje in hun waarde. Het is godbetert maar een politieke keuze, dat is geen reden om mensen af te serveren als uitschot.
Ik hoop het. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat GL-stemmers hun partij uitkotsen als ze met de VVD en CDA samen gaan werken en VVD- en CDA-stemmers hun partij uitkotsen als ze met GL samen gaan werken. Als het kabinet na 2 jaar valt dan blijft er helemaal niks over van het midden en van GL. Maar dat maakt allemaal niet uit. Andere EU-landen zullen de EU kapot maken.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, kijk er kan nog veel gebeuren, mensen stemmen tegenwoordig zoals ze een jas aan- en uittrekken, maar ik voorzie toch wel een coalitie van VVD als grootste, CDA, D66 en GL volgend jaar.
GL wordt de junior-partij. Vergeet niet dat Jolanda Sap de geesten paar jaar geleden al rijp heeft gemaakt voor regeringsdeelname hè. Dat is best wel blijven hangen, denk ik. Als ze niet al te veel noten op hun zang hebben, valt er best mee samen te werken door de overige partijen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:20 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik hoop het. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat GL-stemmers hun partij uitkotsen als ze met de VVD en CDA samen gaan werken en VVD- en CDA-stemmers hun partij uitkotsen als ze met GL samen gaan werken. Als het kabinet na 2 jaar valt dan blijft er helemaal niks over van het midden en van GL. Maar dat maakt allemaal niet uit. Andere EU-landen zullen de EU kapot maken.
Omdat centrumlinks nog in de jaren '70 leeft, wat mij betreft met een politiek van appeasement. Je ziet dat de millennials vooral nog verder aan de linkerkant zitten, die maken zich drukker om hun economische toekomst en de macht van het bedrijfsleven dan de oudere mensen, die vooral aan de verre rechterkant zitten. Die proberen hun normen en waarden te bewaren en zijn dus vooral met immigratiepolitiek bezig. Beide standpunten zijn best "hard" vergeleken met wat centrumlinks en het midden al decennia prediken.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Centrumlinks bevindt zich in een crisis, volgens mij.
Neem nou van mij maar aan als ex-VVD'er (quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
GL wordt de junior-partij. Vergeet niet dat Jolanda Sap de geesten paar jaar geleden al rijp heeft gemaakt voor regeringsdeelname hè. Dat is best wel blijven hangen, denk ik. Als ze niet al te veel noten op hun zang hebben, valt er best mee samen te werken door de overige partijen.
Met het CDA zou inderdaad slecht nieuws voor GL zijn. Met de VVD kan prima, omdat de VVD, zeker de volgelingen van Rutte, best progressief zijn. Dat het nu een partij voor hardliners lijkt komt vooral door de tandem Teeven/Opstelten en Zijlstra. Mark Rutte zit behoorlijk aan de progressieve kant van de VVD.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:20 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik hoop het. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat GL-stemmers hun partij uitkotsen als ze met de VVD en CDA samen gaan werken en VVD- en CDA-stemmers hun partij uitkotsen als ze met GL samen gaan werken. Als het kabinet na 2 jaar valt dan blijft er helemaal niks over van het midden en van GL. Maar dat maakt allemaal niet uit. Andere EU-landen zullen de EU kapot maken.
GL is niet een partij die krampachtig alleen maar haar eigen niche wil bedienen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:26 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Neem nou van mij maar aan als ex-VVD'er (): Het laatste wat een VVD'er wil is een coalitie met GL.
Ik ben bang dat je nu gaat zien dat links zich probeert heruit te vinden en dat dan vooral gaat doen langs de lijnen van de identiteitspolitiek. Hierdoor kunnen ze de millenials wel aantrekken (je zag dat "diversiteit" ineens een item was bij die Maagdenhuisbezetting bijv.), maar de oudere sociaaldemocraten haken af en sommigen komen idd terecht bij de PVV.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:24 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Omdat centrumlinks nog in de jaren '70 leeft, wat mij betreft met een politiek van appeasement. Je ziet dat de millennials vooral nog verder aan de linkerkant zitten, die maken zich drukker om hun economische toekomst en de macht van het bedrijfsleven dan de oudere mensen, die vooral aan de verre rechterkant zitten. Die proberen hun normen en waarden te bewaren en zijn dus vooral met immigratiepolitiek bezig. Beide standpunten zijn best "hard" vergeleken met wat centrumlinks en het midden al decennia prediken.
Ik denk dat uiteindelijk het verre links aan de macht komt, wat een behoorlijke primeur zou zijn. Dat komt omdat conservatief rechts simpelweg aan het uitsterven is.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat al die millennials later gewoon naar rechts opschuiven omdat met ouderdom nu eenmaal conservativiteit komt. Ik vind het politieke, gepolariseerde landschap in elk geval heel interessant. Het is wel funest voor het debat, dat zie je hier ook. Het komt niet verder dan wat moddergooien.
Dit is natuurlijk weer grote nonsens.quote:Op woensdag 1 juni 2016 07:57 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik had het gezien. De zogenaamde onpartijdige NOS plaats nooit opiniepeilingen. De PVDA kon geruisloos zakken van 41 naar 8 zetels. Nu ze een opiniepeiler gevonden hebben waar de PVV een paar zetels zakt zijn ze er als de kippen bij.
Eh, het is nu 1 juni en de regering zit er nog steeds.quote:Op woensdag 1 juni 2016 07:49 schreef Braindead2000 het volgende:
Arnold had gelijk: De Europese lente is begonnen en niet meer te stoppen. Bijna niemand neemt Eurofielen, cultuurrelativisten en andere lijmsnuivende fantasten meer serieus. We gaan een nieuw tijdperk in. Een tijdperk waar realisme centraal staat en niet het wensdenken.
Niet per se waar hè. Sommige mensen denken nog aan de bloedgroepen binnen GroenLinks, maar dat moet je echt buiten boord zetten, dat is af. GroenLinks zet uiteraard in op milieu, klimaat en duurzaamheid, maar ook op bijv. flexibilisering van de arbeidsmarkt. Nou als je de VVD ergens mee kunt enthousiasmeren dan is het dat wel. Ik zeg al als junior-partner in een komend kabinet valt er best samen te werken met dit GL.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:26 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Neem nou van mij maar aan als ex-VVD'er (): Het laatste wat een VVD'er wil is een coalitie met GL.
Ik had het over stemmers, niet politici. Het enige wat voor Mark belangrijk is is zijn carrière.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:26 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Met het CDA zou inderdaad slecht nieuws voor GL zijn. Met de VVD kan prima, omdat de VVD, zeker de volgelingen van Rutte, best progressief zijn. Dat het nu een partij voor hardliners lijkt komt vooral door de tandem Teeven/Opstelten en Zijlstra. Mark Rutte zit behoorlijk aan de progressieve kant van de VVD.
GL en VVD in 1 kabinet? Ik geloof er niks van. Hun kiezers willen het helemaal niet en zelfs de partijtop weet dat ze daar deze keer niet mee weg kunnen komen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:27 schreef Chai het volgende:
[..]
GL is niet een partij die krampachtig alleen maar haar eigen niche wil bedienen.
Je ziet inderdaad groei van GL en PvdD, bij uitstek partijen voor de millennials, ik denk ook dat het komt omdat zij bewust op andere paarden wedden. Je kunt het debat met het populisme wel aangaan en immigratie- of Europees beleid ook tot je speerpunten maken als tegenwicht tegen de PVV, maar je ziet aan D66 dat dat niet echt werkt. Dus ja, ze kiezen bewust een andere identiteit, maar benoemen wel problemen die door de oudere generatie niet herkend worden en die gaan dus op de loop.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:28 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je nu gaat zien dat links zich probeert heruit te vinden en dat dan vooral gaat doen langs de lijnen van de identiteitspolitiek. Hierdoor kunnen ze de millenials wel aantrekken (je zag dat "diversiteit" ineens een item was bij die Maagdenhuisbezetting bijv.), maar de oudere sociaaldemocraten haken af en sommigen komen idd terecht bij de PVV.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |