Golf van woede om groepsverkrachting Brazilië![gettyimages-534779162_custom-1e48fa4bbf0d406ecfb58ed99591dd3f1936e52f-s900-c85.jpg]()
Opschudding in het Braziliaanse Rio de Janeiro: een 16-jarig meisje werd er slachtoffer van een groepsverkrachting, er is sprake van 33 daders. Twee van hen plaatsten daarna nog eens foto's en een veertig seconden durend filmpje van de wansmakelijke vertoning op Twitter.
Op de beelden is te zien hoe het slachtoffer stilaan weer bij bewustzijn lijkt te komen. ,,We hebben haar stevig geramd. Hahaha", schreef ene Michel er in zijn tweet bij. Een andere man -Juninho- pronkte dan weer met zijn gezicht naast haar geslachtsdeel. ,,Rio opent een nieuwe tunnel voor de sneltrein", luidde de bijhorende tekst.
Beide posts ontvingen meer dan 550 likes en een stortvloed aan reacties die de verwerpelijke daad goedkeuren. Met vuile taal 'vierden' ze de schade die aan haar vagina toegebracht was. De onderliggende toon? ,,Ze zal er wel zelf om gevraagd hebben."
Velen plegen zelfmoord
,,Onder zulke omstandigheden plegen heel wat vrouwen zelfmoord", stelt de feministische organisatie Think Olga. ,,Als die daders hen zomaar te kijk mogen zetten op sociale media, wat hebben ze dan nog te vrezen? Deze absurde schending van hun privacy is even verwerpelijk als de misdaad zelf. Elke muisklik maakt het gevoel duizenden keren erger."
De Twitteraccounts zijn intussen offline gehaald, maar de beelden blijven wel circuleren. Het Braziliaanse Openbaar Ministerie in Rio werd bestookt met meer dan achthonderd meldingen. ,,Gelieve alleen nog te bellen als u nieuwe informatie over de zaak hebt", luidt het advies.
De politie heeft voorlopig vier arrestatiebevelen uitgevaardigd. De 19-jarige vriend van het meisje wordt opgespoord, net als een 41-jarige man. De twee andere verdachten zijn diegenen die de beelden verspreid hebben.
Alleen
,,Ik ben zaterdag rond 1 uur 's nachts naar het huis van mijn vriend geweest", klinkt het in een verklaring die het slachtoffer bij de politie aflegde. ,,Ik weet nog dat ik alleen met hem was toen ik binnenstapte."
Toen ze weer wakker werd, bleek het al zondagochtend te zijn. Ze zat naakt in een andere woning, met 33 zwaarbewapende mannen naast haar. Ze trok uiteindelijk mannenkleren aan die ze in de kamer gevonden had en nam de taxi naar huis. Omdat ze zelf geen geld had, nam haar moeder de kosten voor haar rekening. Dinsdag werd ze op de hoogte gebracht van het vernederende filmpje dat rondging op internet.
Macho
Brazilië kampt al veel langer met een 'machocultuur' waarbij vrouwen als lustobject gebruikt worden. Uren voor de zaak in Brazilië losbarstte, had de minister van Onderwijs nog een gesprek met tv-ster Alexandre Frota. De acteur werd op de vingers getikt omdat hij meermaals had gezegd dat hij het helemaal niet erg vindt seks te hebben met een vrouw die er niet mee instemt.
Vorig jaar presteerde een Braziliaanse politicus het om tijdens een debat zijn vrouwelijke collega zwaar te schofferen. ,,Ik zou je zelfs niet verkrachten omdat je het niet verdient", klonk het. Jair Bolsonaro werd veroordeeld tot een geldboete, maar imagoschade leverde hem dat nauwelijks op. In een recente populariteitspoll scoort hij bijzonder goed bij rijke Brazilianen, ze vinden hem zelfs topkandidaat om in 2018 president te worden.
Dansfeestjes en drugs
Toen de zaak gisteren breed uitgesmeerd werd in de Braziliaanse pers kwam er op sociale media een sterke tegenreactie op gang. Heel wat mensen stelden zich vragen bij de origine van de daders en hoopten op een terugkeer van de doodstraf.
Journalisten gingen naar het ziekenhuis waar het meisje verblijft en lieten haar oma aan het woord. ,,Ik heb er spijt van dat ik die beelden gezien heb, de hele familie heeft moeten huilen. Het gaat niet goed met haar, ze is heel verward."
Ook verre familieleden mochten hun zegje doen. Daarbij kwamen onder meer haar aanwezigheid op dansfeestjes, mogelijk drugsgebruik en de relatie met haar vriend aan bod. ,,Zie je wel? Als ze thuisgebleven was, zou er niets gebeurd zijn", reageerden sommigen. Waarop Braziliaanse feministes zich dan weer in hun wiek geschoten voelden: zij deelden massaal artikels waarbij vrouwen aangevallen werden in hun eigen huis.
Olympische Spelen
Over minder dan drie maanden organiseert Rio de Olympische Spelen. Hoewel het aantal misdaden in Brazilië de afgelopen tien jaar sterk is afgenomen, is er de laatste maanden weer een toename te zien. Dit heeft onder meer te maken met bezuinigingen bij de politie, die hierdoor minder zichtbaar is op straat. Vooral in de sloppenwijken is sprake van een criminaliteitstoename.
BronHet gaat niet goed met Brazilië. Ooit een van de economische tijgers maar het is helemaal tot stilstand gekomen na de enorme Petrobas-schandaal. De vrouwen schijnen ook loslopend wild te zijn in bepaalde regio's / wijken. Gemiddeld genomen is elk 11 minuten een verkrachting in Brazilië.
[ Bericht 21% gewijzigd door Frutsel op 30-05-2016 11:08:35 (Geen ) ]