quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:29 schreef miss_sly het volgende:
Wij waren vandaag bij de open dag van de democratische school hier in de buurt. Nou ja, in de buurt is nog wel een dingetje, maar goed.
Wat lijkt me dat fijn! Het is wel heel erg wennen voor ouders, denk ik, om je kind zo los te laten en erop te vertrouwen dat het vanuit de intrinsieke motivatie zal leren. Zal leren wat het wil, denkt nodig te hebben, interessant vindt. S vroeg in welke klas (lokaal en groep) ze dan zou komen, en was verbaasd toen ze hoorde dat ze overal mocht komen en geen vaste klas/groep/lokaal zou hebben.
quote:Op zaterdag 28 mei 2016 22:16 schreef miss_sly het volgende:
Deze school is van 4-21 jaar. Er is dus basisonderwijs en voortgezet onderwijs mogelijk. In principe hoeven deze studenten dus niet naar het regulier onderwijs, pas als ze daar zelf voor kiezen en naartoe werken door middel van het behalen van de benodigde papieren. Dat kan einde basisschool zijn, dus een (aangevraagde, vrijwillige) Cito toets doen, om te kijken of je op het juiste niveau zit van waar je heen wil, en daar een leerplan op uitzetten.
Idem voor HBO/universiteit: als een student heeft besloten welke kant hij/zij uit wil, kan een leerplan worden opgesteld om daar naartoe te werken en de benodigde examens te halen.
quote:Op zondag 29 mei 2016 09:25 schreef Clubsoda het volgende:
[Vanyels zoon gaat wellicht naar een democratische school]
In Groenekan? Ik zie er veel op FB over voorbijkomen en hoewel ik het aan de ene kant heel fascinerend en mooi vind klinken zou ik het toch niet aandurven denk ik. Toch teveel gewend aan meer conventioneel onderwijs. Plus, onze school zit nu echt om de hoek en dat vind ik ook een enorme meerwaarde, alle kinderen op loopafstand.
En ik denk en hoop dat er in het montessori-onderwijs ook ruimte is voor het doen van dingen uit intrinsieke motivatie (hoewel motivatie zelden echt intrinsiek is, maar in ieder geval voor de wat meer intrinsiekere vormen van extrinsieke motivatie), het maken van keuzen en wat meer dynamiek (werken in de gang of in de bibliotheek bijvoorbeeld).
quote:Op zondag 29 mei 2016 10:35 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het ook best spannend, hoor, de eventuele overstap.
Ik denk dat in het reguliere onderwijs er cognitief het hoogste uit kinderen geperst kan worden, met veel toetsen en druk van ouders en leerkrachten.
Ik denk dat op een school als deze democratische school een kind veel beter zelf kan ontdekken wat het wil, wat het kan, wat het wil leren, wat voor werk het wil doen, of het een passie heeft op welk gebied dan ook en daar voor/aan te werken.
En uiteindelijk denk ik dat je gelukkiger wordt en stabieler in het leven staat als dat laatste het geval is. Dat je dan wellicht geen gymnasium hebt gedaan, terwijl je dat qua intelligentie wel had gekund, is dan niet belangrijk, denk ik. En als daar echt jouw interesses liggen, ga je daar ook achteraan en doe je dat gymnasium, omdat je dat wil.
quote:Op zondag 29 mei 2016 10:57 schreef Ynske het volgende:
[..]
klinkt mooi, alleen blijven er bij mij toch dingen naar boven komen als, als iemand altijd in zijn/haar richting en interesses bezig geweest is, komt die persoon dan niet in de knel op het moment dat deze zich moet gaan aanpassen aan de maatschappij en dan wel dingen moet doen die niet in de lijn van interesses etc liggen. Dat kom je ook op uni's en hbo tegen, maar zeer zeker ook in het werkleven.
en 17 jaar op dezelfde school, pfff, lastig hoor, in een doemscenario van pesten, een overstap is dan ook niet heel snel gemaakt naar een andere school, want je moet dat leerplan eerst aanpassen voor de overstap. En bij regulier onderwijs is de periode dat je op dat onderwijs zit toch een stuk korter.
ik denk dat het een nobel streven is maar of het echt de toekomst is?
hoelang bestaan deze scholen nu? Zijn er al kinderen die het volledige traject tot 21 hebben afgelegd? Hoe vinden die de aansluiting naar de maatschappij en de vervolg stappen van die opleiding?
quote:Op zondag 29 mei 2016 11:18 schreef Moppert het volgende:
Maar iedereen komt toch op een moment in de echte wereld, met rekeningen, verzekeringen, huur en rioolheffingen, En misschien liggen de interesses wel weer enorm binnen de maatschappij.
Een kind heeft niet alleen school om zich heen, maar ook ouders familie en vrienden.
Er zijn tieners die deden een reguliere basisschool, vmbo, en toen mbo en hebben nooit een jeugdjournaal of journaal bekeken in al die jaren. Moeders deed altijd de was en ze hebben nog nooit een dag gekookt in hun leven, ik zie veel van dat soort mensen om mij heen en dat vind ik een grotere zorg eigenlijk.
Ik denk dat met hoe sly in het leven staat en ook het leven in amsterdam ze zeer zeker bekend zal worden met hoe de maatschappij werkt. Voor dat ze alles afgerond heeft en de wereld in moet.
quote:Op zondag 29 mei 2016 11:18 schreef Clubsoda het volgende:
Ik herken wel wat je in je eerste paragraaf schrijft Ynske. Er zijn maar weinig dingen echt altijd volledig leuk. Ik geloof best dat iemand inderdaad alsnog Gynmasium gaat doen Miss_sly omdat hij of zij dat wil, maar niet omdat ieder uur van iedere dag aansluit bij iemands interesse. Deels doe je dat ook omdat je graag je diploma wil en eventueel een vervolgopleiding wilt gaan doen om je droombaan uit te oefenen. Die uiteindelijk ook niet een aaneensluiting van extatische topmomenten is maar waarbij ook dingen moeten gebeuren. Dat is ook wat ik bedoel met dat ik niet geloof ik volledige intrinsieke motivatie (wel voor activiteiten misschien, maar niet voor zoiets breeds als een opleiding).
Ik denk dat het goed is om kinderen te leren dat het niet erg is als niet alles leuk is, en dat je je leven ook richting en betekenis en zin kan geven op een manier die bij jou past zonder dat het voortdurend allemaal maar heel leuk moet zijn. Ik denk dat er veel mensen zijn die daarmee worstelen; het gevoel dat je leven alleen maar geslaagd is alles FANTASTISCH is. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dat al dan niet zou kunnen bij democratisch onderwijs. Maar ik denk wel dat de grijstinten van motivatie een plek verdienen in de opvoeding, voor welke vorm van onderwijs je ook kiest
Dit raakt overigens aan waarom ik niet met Unconditional Parenting uit de voeten kan; ik doe ook niet de belastingaangifte omdat ik een enorme lol beleef aan het doen ervanMaar omdat ik het principe achter belasting betalen ondersteun en actief de keuze maak om te participeren in de maatschappij waarin dit, laten we wel wezen, van bovenaf wordt opgelegd. Maar da's een andere discussie
quote:Op zondag 29 mei 2016 11:28 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het een vreemde vergelijking, UP en de belastingaangifte.
Ik vind het ook een vreemd idee dat op een democratische school alles alleen maar leuk is en moet zijn en dat er nooit eens iets moet.
Wat je zegt klopt: om dat diploma te halen, moet je ook minder leuke vakken doen. En dus leert een leerling van een democratische school dat als het de passie wil volgen om (dierenarts, advocaat, schilder, programmeur, personal trainer) wil worden, het bepaalde zaken zal moeten kennen en examens moeten afleggen. Maar als de intrinsieke motivatie is dat je die ene opleiding wil volgen, kun je die minder leuke kanten ook opbrengen. Omdat je het wil.
Ik vind de aanname dat kinderen die op een dergelijke school hebben gezeten niet om kunnen gaan met de wereld, omdat deze niet altijd leuk is en geeft wat zij willen.
Wat betreft pesten denk ik dat dat op heel anders wordt benaderd en ook veel minder voorkomt dan op andere scholen, maar dat is gevoelsmatig.
Er zijn democratische scholen die al een jaar of 15 oud zijn, dus het is geen volledig nieuw concept.
quote:Op zondag 29 mei 2016 11:45 schreef Clubsoda het volgende:
Ik vind UP en democratische scholen helemaal niet zo ver uit elkaar liggen. Bij beide gaat het erom dat je kinderen aanspreekt op hun intrinsieke motivatie en dat dat de belangrijkste reden is dat ze dingen wel of niet doen. Ik vraag me af of dat een houdbaar concept is.
Het idee achter intrinsieke motivatie is dat je een activiteit onderneemt zuiver en alleen omdat die activiteit je plezier bezorgt. Alle andere redenen (omdat ik een doel wil bereiken, omdat ik geloof in het doel erachter, omdat het de harmonie bewaart) is geen intrinsieke motivatie maar extrinsiek. De activiteit zelf motiveert namelijk niet, maar iets wat je denkt met de activiteit te bereiken. Er is een heel scala binnen de extrinsieke motivatie, variërend tussen "ik doe dit omdat de juf dat wil" en "ik doe mijn statistiekpracticum omdat ik het nodig hem op mijn droomopleiding af te kunnen ronden". De grijstinten dus.
Overigens is mijn punt niet dat kinderen op een democratische school 'wereldvreemd' zouden zijn. Ik denk dat het een maatschappijbreed fenomeen is dat (jonge) mensen het gevoel hebben dat ze niet geslaagd zijn als ze niet op alle vlakken (opleiding, werk, sociaal leven, hobby's) voortdurend piekervaringen beleven.
quote:Op zondag 29 mei 2016 11:48 schreef Franny_G het volgende:
Wat mij lastig lijkt: stel een kind zegt op z'n 12e ik wil advocaat worden. Wat voor programma ga je dan precies samenstellen? Om rechten te studeren, moet je een vwo diploma hebben, dus dan gaat een kind gewoon een vwo opleiding doen? Wellicht met wat meer aandacht voor rechten en maatschappij- zaken. Maar dat kan ook op een 'gewone' school uiteraard.
Maar wat als een leerling bijvoorbeeld zegt; ik wil kunstenaar worden? Ga je dan alleen kunstvakken aanbieden? Of zeg je dan: oke, als je naar een kunstacademie wil, moet je een havo-diploma hebben, dus dan gaan we daar voor? Ik begrijp eigenlijk niet zo hoe dit heel anders is dan het volgen van regulier onderwijs. Als je heel specifiek onderwijs gaat geven (dus een kind dat veel met kunst wil, heel veel kunst aanbieden, ten koste van aandacht voor andere vakken) en het kind verandert op z'n 15e van gedachten, ga je dan een totaal ander programma weer bedenken? Pubers hebben nogal de neiging het ene moment iets heel anders te willen dan het andere moment en kunnen ook maar moeilijk vooruit denken.
quote:Op zondag 29 mei 2016 11:56 schreef Clubsoda het volgende:
Door jouw post Franny denk ik hieraan: wat inderdaad als een kind op zijn 26e opeens besluit geen kunstenaar meer te worden? Wat doe je dan? Je legt de verantwoordelijk voor de keuze zo ontzettend bij het kind neer. Mooi als het goed gaat, maar het risico op een gevoel van falen als de keus suboptimaal bleek is enorm. Ik ken toch een hele stapel volwassene die nu iets zegt als "waren mijn ouders maar wat strikter geweest en gezegd dat ik de HAVO moest gaan in plaats van freelancen op de MAVO". Dat komt dan uiteindelijk met een omweg heus wel 'goed', maar het doet wel wat met je eigenwaarde. Een jonge adolescent is cognitief nog niet in staat om al zijn keuzes te overzien en te grote keuzes kunnen ook enorm beangstigend zijn. Waar grijp je in als ouders en waar heb je vertrouwen dat het zijn weg wel vindt?
quote:Op zondag 29 mei 2016 12:08 schreef Clubsoda het volgende:
Ik denk overigens niet dat UP noch democratisch onderwijs grenzeloos is. Zeker niet. Waar het me om gaat is dat als je alles overlaat aan de intrinsieke motivatie van een kind in de strikte zin, je dat passief maakt als leerkracht. Omdat je gaat wachten tot een kind iets heeft gevonden wat het leuk vindt en je daar achteraan hobbelt. Juíst in de extrinsieke motivatie kun je enorm veel betekenen om te motiveren maar dat vraagt wel veel van je didactische kwaliteiten en je moet voortdurend autonomie en verbinding bieden. En ik geloof direct dat dat op democratische scholen wel gebeurt, maar het komt uit de promotiepraatjes zo weinig naar voren.
quote:Op zondag 29 mei 2016 12:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, de vergelijking tussen UP en democratisch onderwijs is niet gek. Die tussen UP en het doen van je belastingaangifte wel.
Intrinsieke motivatie is dat je gemotiveerd wordt door iets in jezelf om iets te doen. Er is geen externe prikkel als straf of beloning. Het gaat om de intrinsieke waarde van de activiteit op dat moment of een bepaald doel dat je vanuit je zelf wil behalen. Dus niet het ontsnappen aan straf of het krijgen van beloning.
Het is overigens echt een wijdverbreid misverstand dat UP grenzeloos is.
quote:Op zondag 29 mei 2016 12:10 schreef livelink het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet echt een beeld heb van wat een democratische school nou precies is. Wat ik wel heb geleerd van mijn jongste is dat het een mooi gegeven is dat niet alles op de vastgestelde leeftijd volgens de vastgestelde normen af moet zijn.
Het was voor mij als ouder wel even slikken dat t/m zijn 8e het enige vastgelegde doel mbt school was dat hij elke dag naar school moest gaan en zoveel mogelijk in zijn klas moest zijn. Maar ik moest toegeven dat dat op dat moment het hoogst haalbare was en nog moeilijk genoeg.
En ik heb vervolgens de omslag meegemaakt naar het moment dat hij ineens echt wilde gaan leren en ontzettend zijn best ging doen op school. En al zijn achterstanden waren vanaf dat moment in no time weggewerkt. Dus intrinsieke motivatie kan heel veel teweeg brengen. Ik geloof daar wel in.
quote:Op zondag 29 mei 2016 12:17 schreef miss_sly het volgende:
Dat inderdaad, die vastgestelde normen voor vastgestelde leeftijden. Het is zo star en er is zo weinig ruimte voor het kind.
S las voor ze naar school ging. Haar kleuterjuf pakte dat prima op, had oog voor haar nieuwsgierigheid en leergierigheid en heeft daar best wat mee gedaan.
In groep 3 kon dat niet. Er is geen ruimte voor, tenzij een kind mijlenver boven anderen uitsteekt of heel erg onderaan bungelt. Verder moet iedereen in het stramien van de gemiddelde leerling. Ik snap dat prima, maar ik vind het zo jammer om te zien dat haar leergierigheid en nieuwsgierigheid, haar zin om dingen te onderzoeken en uit te zoeken langzaam minder worden, vanuit het idee dat ze die dingen wel aangeboden krijgt op het moment dat school daarmee komt. Het is zo passief en afwachtend, volgend.
quote:Op zondag 29 mei 2016 13:04 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja die. Ik vind het ook spannend, maar heb gelukkig een vriendin van wie de 3jarige binnenkort naar hun kdv gaat, dus ik heb anderhalf jaar om van dichterbij te bekijken of het echt zo mooi is als ik denk.
Ik ben op een voorlichting geweest en daar klonk het zeker niet of de leerkracht passief ging afwachten, maar juist of die de hele dag hard werkt om kinderen te stimuleren en inspireren, zonder ze te laten moeten. Klinkt heel moeilijk, maar de voorbeelden van dingen die ze ddan doen om te leren vond ik mooi.
Wat me ook erg aanspreekt is dat iedereen zijn eigen lijn mag volgen. Zowel in 'leerplan' als met dagindeling, langer pauze kunnen hebben als je dat nodig hebt en 's middags verder (want bso geïntegreerd), vakantie op het moment dat het jou uitkomt etc.
quote:Op zondag 29 mei 2016 13:39 schreef Moonah het volgende:
[ClubSoda]
Jij hebt een ander idee van intrinsieke motivatie dan ik. Plezier kan één van de beweegrenenen zijn om intrinsiek gemotiveerd te zijn.
[ClubSoda]
Veel van jouw grijstinten vallen (zoals ik het heb geleerd) onder intrinsieke motivatie.
[..]
Precies! De leerkracht wordt veel meer coach/begeleider/observator dan kennisoverdrager. Het kind heeft een interesse/zit in een fase, de leerkracht sluit daar dan op aan. Heeft kennis van de leerlijnen (bv het kunnen tellen in sprongen van 10 voor- en achteruit is voorwaarde om te komen tot handig optellen en aftrekken). Gaat op zoek naar activiteiten die uitdagend en stimulerend zijn voor het kind en een vervolg/verdieping/verbreding bieden op hetgeen waar het kind op dat moment/in die fase mee bezig is. Een 'rijke leeromgeving' creëren. En dat kan soms/regelmatig ook best sturend gebeuren. Immers, de leerkracht heeft het grotere geheel/het uiteindelijke doel voor ogen.
In het conventionele onderwijs wordt wat mij betreft juist veel passiever lesgegeven. Zoals Sly al omschreef, gebonden aan jaargroepen. In groep 3 wordt aanvankelijk lezen aangeboden, in groep 4 wordt dat geautomatiseerd. In groep 4 wordt kennis gemaakt met tafels, in groep 5 worden die geautomatiseerd. En weliswaar wordt er tegenwoordig op vrijwel alle scholen op minimaal 3 niveau's gedifferentieerd, maar het jaargroepsysteem blijft leidend.
Sly, ik ben jalooooeeeers!
Sorry!!! Ik dacht dat het Dot betrof, vond het al zo super!quote:Op zondag 29 mei 2016 13:58 schreef Vanyel het volgende:
Kleine correctie, Vanyels zoon.
Voor dochter is het hoogstwaarschijnlijk niet geschikt.
Ik hanteer deze definitie:quote:Op zondag 29 mei 2016 13:39 schreef Moonah het volgende:
[..]
Jij hebt een ander idee van intrinsieke motivatie dan ik. Plezier kan één van de beweegrenenen zijn om intrinsiek gemotiveerd te zijn.
[..]
Veel van jouw grijstinten vallen (zoals ik het heb geleerd) onder intrinsieke motivatie.
[..]
Precies! De leerkracht wordt veel meer coach/begeleider/observator dan kennisoverdrager. Het kind heeft een interesse/zit in een fase, de leerkracht sluit daar dan op aan. Heeft kennis van de leerlijnen (bv het kunnen tellen in sprongen van 10 voor- en achteruit is voorwaarde om te komen tot handig optellen en aftrekken). Gaat op zoek naar activiteiten die uitdagend en stimulerend zijn voor het kind en een vervolg/verdieping/verbreding bieden op hetgeen waar het kind op dat moment/in die fase mee bezig is. Een 'rijke leeromgeving' creëren. En dat kan soms/regelmatig ook best sturend gebeuren. Immers, de leerkracht heeft het grotere geheel/het uiteindelijke doel voor ogen.
In het conventionele onderwijs wordt wat mij betreft juist veel passiever lesgegeven. Zoals Sly al omschreef, gebonden aan jaargroepen. In groep 3 wordt aanvankelijk lezen aangeboden, in groep 4 wordt dat geautomatiseerd. In groep 4 wordt kennis gemaakt met tafels, in groep 5 worden die geautomatiseerd. En weliswaar wordt er tegenwoordig op vrijwel alle scholen op minimaal 3 niveau's gedifferentieerd, maar het jaargroepsysteem blijft leidend.
Sly, ik ben jalooooeeeers!
Duidelijk.quote:
Het gaat dan volgens jouw definitie vnl om interne extrinsieke motivatie. Oftewel, niet omdat het opgelegd wordt of omwille van beloning/straf, maar omdat je zelf ergens het nut van inziet/dan wel er plezier aan beleeft.quote:Onze wereld hangt aan elkaar van dingen die we doen uit extrinsieke motivatie (zoals dus die belangaangifte) en als dat voor volwassenen geldt, waarom zou je dat dat niet implementeren in het leerproces van kinderen?Zeker als je naar gelijkwaardigheid streeft en kinderen voor vol wilt aanzien.
Kun je dat verduidelijken?quote:
Dat was een hele korte samenvatting van het gevoel wat ik kreeg toen ik de OP doorlas. Goed dat ouders actief betrokken zijn bij de opvoeding van hun kind, goed dat ze kritisch zijn over het huidige onderwijssysteem, maar om je kind nou als expiriment te gaan gebruiken in een niet bewezen onderwijsvorm voor de duur van 17 jaar...quote:
Waaruit maak je op dat het een experiment is van een niet bewezen onderwijsvorm? Ken je deze vorm, heb je er ervaring mee, weet je van leerlingen waarmee het heel verkeerd is afgelopen?quote:Op zondag 29 mei 2016 19:18 schreef vaduz het volgende:
[..]
Dat was een hele korte samenvatting van het gevoel wat ik kreeg toen ik de OP doorlas. Goed dat ouders actief betrokken zijn bij de opvoeding van hun kind, goed dat ze kritisch zijn over het huidige onderwijssysteem, maar om je kind nou als expiriment te gaan gebruiken in een niet bewezen onderwijsvorm voor de duur van 17 jaar...
De EUDEC is pas in 2006 opgericht. Lijkt me niet dat er leerlingen in de Nederlandse realiteit zijn die de gehele cyclus hebben doorlopen. Andere vormen van "vernieuwend" onderwijs zijn ook niet geheel succesvol gebleken, dus enige scepsis is wel op zijn plaats.quote:Op zondag 29 mei 2016 19:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waaruit maak je op dat het een experiment is van een niet bewezen onderwijsvorm? Ken je deze vorm, heb je er ervaring mee, weet je van leerlingen waarmee het heel verkeerd is afgelopen?
En wat als je merkt dat je kind vastloopt in het traditionele onderwijs? Bv door veelal klassikale, auditieve instructie en schriftelijke verwerking. Waarom zou je dan geen andere vorm van onderwijs proberen? Wat heb je/heeft het kind te verliezen?quote:Op zondag 29 mei 2016 19:18 schreef vaduz het volgende:
[..]
Dat was een hele korte samenvatting van het gevoel wat ik kreeg toen ik de OP doorlas. Goed dat ouders actief betrokken zijn bij de opvoeding van hun kind, goed dat ze kritisch zijn over het huidige onderwijssysteem, maar om je kind nou als expiriment te gaan gebruiken in een niet bewezen onderwijsvorm voor de duur van 17 jaar...
Er zijn al oudere democratische scholen, gestart in 2003 bijvoorbeeld.quote:Op zondag 29 mei 2016 19:26 schreef vaduz het volgende:
[..]
De EUDEC is pas in 2006 opgericht. Lijkt me niet dat er leerlingen in de Nederlandse realiteit zijn die de gehele cyclus hebben doorlopen. Andere vormen van "vernieuwend" onderwijs zijn ook niet geheel succesvol gebleken, dus enige scepsis is wel op zijn plaats.
In dat soort gevallen zul je juist zien dat een kind meer aandacht nodig heeft. Helaas om economische redenen is er een bepaalde verhoudingen tussen leerlingen en pedagogen, die overal in Nederland -speciaal onderwijs daargelaten- vrijwel gelijk ligt voor alle vormen van basisonderwijs. Reken daarbij ook dat de pedagogische kwaliteiten van een individuele leraar van grote invloed zijn. Het is daarom ook zaak systeembreed de problemen in het onderwijs aan te pakken. Uitendelijk komen alle leraren van een en dezelfde PABO af. Verder zou het natuurlijk mooi zijn als de overheid de mogelijkheden voor thuisonderwijs zou verbreden voor ouders met een hogere/wetenschappelijke opleiding.quote:Op zondag 29 mei 2016 19:35 schreef Moonah het volgende:
[..]
En wat als je merkt dat je kind vastloopt in het traditionele onderwijs? Bv door veelal klassikale, auditieve instructie en schriftelijke verwerking. Waarom zou je dan geen andere vorm van onderwijs proberen? Wat heb je/heeft het kind te verliezen?
Waar baseer je dat op? En zo ja, op een school met een ander onderwijssysteem wordt niet zozeer minder als wel anders aandacht gegeven.quote:Op zondag 29 mei 2016 19:47 schreef vaduz het volgende:
[..]
In dat soort gevallen zul je juist zien dat een kind meer aandacht nodig heeft.
Dit snap ik niet.quote:Helaas om economische redenen is er een bepaalde verhoudingen tussen leerlingen en pedagogen, die overal in Nederland -speciaal onderwijs daargelaten- vrijwel gelijk ligt voor alle vormen van basisonderwijs.
Pedagogische kwaliteiten staan los van didactische kwaliteiten. En ja, de verschillen tussen de individuele leraren zijn idd groot. Op beide vlakken.quote:Reken daarbij ook dat de pedagogische kwaliteiten van een individuele leraar van grote invloed zijn.
Waarom zou dat een minder groot risico inhouden dan een ander onderwijssysteem? Leerkrachten zijn iig nog opgeleid om onderwijs te verzorgen.quote:Verder zou het natuurlijk mooi zijn als de overheid de mogelijkheden voor thuisonderwijs zou verbreden voor ouders met een hogere/wetenschappelijke opleiding.
Nee, ben ik niet met je eens. Er zijn (steeds meer) kinderen die niet gedijen bij de traditionele vorm van onderwijs. Ik merk een zeer groot verschil met klassen die ik 20 jaar geleden had en groepen die ik nu lesgeef.quote:Andere vorm van onderwijs proberen is het probleem proberen te ontwijken. Kan werken in sommige gevallen, maar veel zal afhangen van de individuele leraren die zich over het kind gaan ontfermen.
Op het feit dat het kind niet goed meekomt in het onderwijs. Er is gewoon zo weinig tijd dat "op een andere manier" aandacht geven hier geen wonderen gaat doen.quote:Op zondag 29 mei 2016 20:02 schreef Moonah het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? En zo ja, op een school met een ander onderwijssysteem wordt niet zozeer minder als wel anders aandacht gegeven.
Iets met te weinig leraren, te veel kinderen en te weinig onderwijsbudget -Hoewel het eigenlijk helemaal niet aan het onderwijsbudget ligt, maar aan de besteding ervan, maar dat is hier offtopic- .quote:[..]
Dit snap ik niet.
Helemaal eens. Snap alleen niet hoe een ander onderwijssysteem invloed heeft op de didactische kwaliteiten van een leraar.quote:[..]
Pedagogische kwaliteiten staan los van didactische kwaliteiten. En ja, de verschillen tussen de individuele leraren zijn idd groot. Op beide vlakken.
De aandacht per leerling ligt dan veel hoger, dus ondanks dat de efficientie van degene die les geeft lager ligt, dan een professional zou dit in de basis een beter resultaat moeten geven. In o.a. de VS is gebleken dat thuisonderwijs een bestaansrecht heeft.quote:[..]
Waarom zou dat een minder groot risico inhouden dan een ander onderwijssysteem? Leerkrachten zijn iig nog opgeleid om onderwijs te verzorgen.
Kun je hierover uitwijden?quote:[..]
Nee, ben ik niet met je eens. Er zijn (steeds meer) kinderen die niet gedijen bij de traditionele vorm van onderwijs. Ik merk een zeer groot verschil met klassen die ik 20 jaar geleden had en groepen die ik nu lesgeef.
Ik vraag me af wat ze bij jullie op school doen met kinderen die niet zo duidelijk zijn in hun motivatie en het verwoorden daarvan. De jongens zitten ook op montessori, maar wat meer richting regulier (topo/tafels etc meer klassikaal).quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar het is toch juist aan een leerkracht om te constateren of een kind wat doet? Dan maakt het toch eigenlijk niet uit welk schoolsysteem? Hij zou in een gewone klassikale opzet dan toch ook niet door de mand vallen? Je kan zo simpel constateren of hij wel wat doet of niet. Het is denk ik moeilijker om dan te achterhalen waarom wel of waarom niet. Want waarom droomt hij graag boven een boek?quote:Op maandag 30 mei 2016 12:11 schreef Deepfreeze het volgende:
De oudste droomt boven zijn boek, aan tafel. Dus het valt niet op dat hij nauwelijks werkt. En hij heeft zoveel respect voor de leerkracht dat hij liever wenselijke antwoorden gaf en juf denkt dan dat het wel goed gaat.
Deze school is nog vrij klein, want net nieuw (circa 30 leerlingen). Ze werken er met een schoolkring, in te brengen moties en de CONSENT methode. Doen ze dat bij jullie ook? En werkt dat goed met zo'n grote school?quote:Op maandag 30 mei 2016 12:12 schreef mefke79 het volgende:
Herkenbaar Miss. Bij ons zei de kinderraad vorig jaar dat ze nu ook weleens met de hele school naar iets leuks wilde als afsluiting. Tot dan toe hadden ze dat altijd op school gedaan. Dus toen is daar ook een project van gemaakt, compleet met eisen die gesteld zijn door de directie en een budget. En dat levert ook wel weer hilarische dingen op. Budget niet al te groot, dus bv Efteling valt af. Irrland is niet duur en voor ons op goede afstand. Gingen kinderen dus een busmaatschappij bellen voor een offerte, want hoeveel kost dat vervoer. En die busmaatschappij geloofden hen dus niet en gingen de directrice bellen met allemaal vragen. En zij verwijs ze keurig weer naar de kinderen, want hun opdracht, hun budget. Uiteindelijk gingen alle kinderen van 3 jaar en ouder naar Irrland. Met de bus, met geregelde ouders, met een lunch en alles erop en eraan. Ze hadden een werelddag en heel veel geleerd.
Hetzelfde hebben ze gedaan bij de inrichting van het nieuwe gebouw en de nieuwe tuin. Welke eisen stellen kinderen, wat willen ze en waarom? Dus er zijn nu hangstoelen en banken om op te lezen. Sowieso, niemand heeft een eigen stoel en tafel.
Het mooie van onze school vind ik ook dat ze bewust de wetenschap opzoeken en met hen samen naar het onderwijs kijken en dat eventueel aanpassen. Dat was even wennen voor de inspectie, maar inmiddels zijn die om en draaien ze mee in allerlei projecten. Er is dus ook constant oog voor kwaliteit.
Het zou ook gewoon een trage leerling kunnen zijn. In een reguliere school had hij gewoon meegedaan met de stof, zonder erbovenuit te steken. Hij krijg nu wel de kans om meer te doen, en op zijn eigen niveau te komen(zoals compacten van rekenboek). Ik moet alleen af en toe bijsturen.quote:Op maandag 30 mei 2016 12:14 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Maar het is toch juist aan een leerkracht om te constateren of een kind wat doet? Dan maakt het toch eigenlijk niet uit welk schoolsysteem? Hij zou in een gewone klassikale opzet dan toch ook niet door de mand vallen? Je kan zo simpel constateren of hij wel wat doet of niet. Het is denk ik moeilijker om dan te achterhalen waarom wel of waarom niet. Want waarom droomt hij graag boven een boek?
Wauw Mefke, ik word helemaal warm van jouw verhaal. Wat klinkt het heerlijk!!quote:
Op mij hoef je niet te reageren. Ik heb niet zo'n uitgesproken visie op dit soort dingen, meer een pragmatische insteek ofzo. Ik vind het prima (en lees geïnteresseerd mee wat dat betreft) dat er verschillende manieren van onderwijs bestaan en zich ontwikkelen. Voor mij worden die vormen interessant als blijkt dat traditioneel niet aansluit op mijn kind.quote:Op maandag 30 mei 2016 19:15 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wauw Mefke, ik word helemaal warm van jouw verhaal. Wat klinkt het heerlijk!!
Verder staat mijn hoofd nu even niet naar uitgebreider reageren (Vaduz, Groof). Doe ik later nog wel denk ik.
Ja, ze nemen zij-instromers aan (althans, er zit in de klas van mijn dochter een meisje dat nu in groep 4 is ingestroomd, maar wel na een verhuizing). Er staat me iets bij dat scholen binnen het stadsdeel sowieso alleen per begin van het schooljaar zij-instromers aannemen).quote:Op dinsdag 31 mei 2016 14:04 schreef miss_sly het volgende:
Het zat in de Noorderparkkamer, maar is (helaas) verhuisd omdat ze te groot werden naar Landsmeer.
Ja, dat is me dus niet helemaal duidelijk, daar zit mijn grootste twijfel misschien nog wel. Is het echt dringend nodig, een schoolwissel? Want ik vind het nogal wat, en ik had me echt voorgenomen om S een rustige basisschooltijd te geven, indien mogelijk. Ik ben erg enthousiast over die democratische school, maar daardoor ben ik me misschien ook wel meer bewust geworden van het passieve dat er nu in sluipt; het verdwijnen van het onderzoekende en leergierige.
Ze pakte gisteren voor het eerst in lange tijd weer de kaartjes met Engelse en Nederlandse woordjes om Engels te leren. Dat vond ik toch wel frappant, maar misschien is het toeval.
Op zich is Montessori toch weer meer gericht op het individuele kind, maar ik lees in jouw post toch ook dat je merkt dat in groep 3 het klassikale de overhand krijgt. Ik vrees dat dat niet minder meer wordt in de komende groepen.
Weet jij of de Montessori überhaupt zijinstromers aanneemt?
Maar wat ik zo lees is ze ook ontzettend leergierig en wil ze dus niet alleen spelen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 15:43 schreef miss_sly het volgende:
Ik kan me voorstellen dat de vrije school voor sommige kinderen, en ouders, een fijne keuze is. Ik veroordeel die ook niet, maar het past niet bij ons. Ik vind het fijn als kleuters kunnen spelen, maar ook dat moet geen 'moet' worden. S speelde graag, doet ze nog steeds graag, maar ze wilde ook lezen. En schrijven. En een beginnetje van rekenen. En weten over de evolutie en dinosaurussen. Verplicht spelen omdat ze pas kleuter was, zou niet gepast hebben.
En ja, dergelijke liedjes en overtuigingen zouden mij ook tegenstaan, Vanyel. Maar goed, wat jij zegt is wel zo: het is belangrijk dat je kind zich ergens fijn voelt.
AS en Lemijn, voor mij telt het ook wel erg mee dat S het zo ziet zitten, er zo graag heen wil. Ik denk dat B vooral bang is dat dat enthousiasme voornamelijk wordt ingegeven door de hoop dat ze dan alleen maar hoeft te spelen en geen andere dingen moet doen. Ik denk dat dat best meespeelt, maar dat ze tegelijkertijd echt het gevoel heeft dat ze daar meer mogelijkheden heeft om te leren en te ontdekken.
Maar als mijn dochter dat wil, zoals bijv haar eigen naam schrijven, dan mag ze dat van mij, van dr juf ook. Maar ik schrijf dat dan voor en verder doe ik daar niets mee, ik ga geen letterspelletje aanbieden oid.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 15:43 schreef miss_sly het volgende:
Ik kan me voorstellen dat de vrije school voor sommige kinderen, en ouders, een fijne keuze is. Ik veroordeel die ook niet, maar het past niet bij ons. Ik vind het fijn als kleuters kunnen spelen, maar ook dat moet geen 'moet' worden. S speelde graag, doet ze nog steeds graag, maar ze wilde ook lezen. En schrijven. En een beginnetje van rekenen. En weten over de evolutie en dinosaurussen. Verplicht spelen omdat ze pas kleuter was, zou niet gepast hebben.
En ja, dergelijke liedjes en overtuigingen zouden mij ook tegenstaan, Vanyel. Maar goed, wat jij zegt is wel zo: het is belangrijk dat je kind zich ergens fijn voelt.
AS en Lemijn, voor mij telt het ook wel erg mee dat S het zo ziet zitten, er zo graag heen wil. Ik denk dat B vooral bang is dat dat enthousiasme voornamelijk wordt ingegeven door de hoop dat ze dan alleen maar hoeft te spelen en geen andere dingen moet doen. Ik denk dat dat best meespeelt, maar dat ze tegelijkertijd echt het gevoel heeft dat ze daar meer mogelijkheden heeft om te leren en te ontdekken.
Ik gok dat als je open en eerlijk bent dat er niet zoveel aan de hand is hoor. Het is niet zo dat je negatief bent over de school waar ze nu is toch? Er is alleen een andere optie op je pad gekomen die je wil onderzoeken. Zo zou ik het ook brengen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 16:09 schreef miss_sly het volgende:
Ik vond het juist prettig dat juf ook input had. S was zo bezig met lezen en schrijven, dat ik graag wilde dat ze het dan ook goed zou leren. Ik had geen idee hoe ik dat het beste kon aanbieden zodat ze het dan ook maar meteen op de goede zou kunnen aanleren. Ik zou ook verder niet blij zijn met vier halve dagen school, want dan zou ik heel veel BSO af moeten nemen.
Het aannamebeleid is inderdaad tijdrovend, wat ik prima vind, overigens. Het enige waar ik een beetje mee zit is het volgende: als ze gaat kijken op de democratische school, gaat ze een maand lang 2-4 (afhankelijk van hoeveel kijkstudenten ze hebben) dagen per week naar die school en de overige dagen naar de huidige school. Hoe zal de huidige school zich opstellen in eerste instantie naar het verzoek voor deze constructie, en stel dat je besluit op de huidige school te blijven, hoe gaan ze dan met S om? Blijft ze dan altijd met argusogen bekeken worden omdat ze ooit bijna van school gegaan is?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 31 mei 2016 16:31 schreef groofskendezoveelste het volgende:
jaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eentje waar ik me eigenlijk ook in kan vinden
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
wij hebben juist besloten dat dat hier redelijk onmogelijk is, ze wordt van zoveel enthousiast dat het geen haalbare kaart is om alles uit te proberen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 17:30 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn van mening dat we alles waar ons kind behoefte aan zegt te hebben of enthousiast van wordt, in ieder geval serieus onderzoekenDaarna kan het nog alle kanten uit, ook dat we erin meegaan, ook al denken wij niet dat het het beste is. We zijn redelijk flexibel
Een schoolwissel is echter wel iets wat we niet zomaar al dan niet zullen doen.
En dat is net zo prima, toch?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 17:43 schreef Sjeen het volgende:
[..]
wij hebben juist besloten dat dat hier redelijk onmogelijk is, ze wordt van zoveel enthousiast dat het geen haalbare kaart is om alles uit te proberen.
zekerquote:
Jij verwoordt het net wat beter dan ik.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 18:44 schreef Moonah het volgende:
Eens met Vanyel. ^^
Dat is wat mij tegenstaat in het klassikale (waar ik zelf als leerkracht ook steeds meer aversie tegen krijg). Je kunt niet inspelen op de gevoelige periodes van een kind, de zone van naaste ontwikkeling.
En ik ben ook niet voor individualisme. Juist in deze tijd vind ik het erg belangrijk om gemeenschapszin te 'kweken', verbondenheid te voelen. Maar voor de cognitieve ontwikkeling denk ik dat het volgen (of eigenlijk net een klein stapje vooruit lopen) van een individueel kind het meest optimale is.
Sly, een overstap naar Montessori zou ik niet overwegen. Daarvoor lijkt het verschil in manier van lesgeven te klein. Onze zoon zit ook op een Montessorischool, maar daar wordt dus ook nog best veel klassikaal aangeboden. Het verschil met de democratische school is echter dusdanig dat het me wél de moeite waard lijkt. En dat kun je ook best aan de huidige school uitleggen.
Qua overstap naar het VO zou ik me over S geen zorgen maken. Een slim kind met goede sociale vaardigheden. Neuh, dat trekt zij wel, ook al zou het in praktijk niet goed aansluiten.
Ik ben er ook niet beter van geworden dat ik met de grote hoop mee moest, inderdaad. Je wordt er zo gemakzuchtig en lui van. Je krijgt alles wel aangereikt, en dan zuig je het op als een spons en kun je weer wachten op het volgende nieuwe.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 18:28 schreef Vanyel het volgende:
Ik herken mijn eigen schooltijd enorm in het verhaal van miss sly over s. Allang kunnen lezen en in het tempo van de klas mee moeten. Kunnen rekenen tot 100 en 2+2 moeten doen en dat eigenlijk jarenlang. Heeft mijn leergierigheid niet bepaald goed gedaan. Ws is dat ook een reden dat ik voor mijn kinderen ontzettend graag een individueel passend plan wil, of dat nou sneller of langzamer is dan de rest, of krom of raar of wat dan ook, als het ze maar past en niet het gevoel geeft dat het eigenlijk niet uitmaakt wat ze willen of kunnen, als ze maar braaf meedoen met de massa.
Laterna Magica, Ijburgquote:Op dinsdag 31 mei 2016 14:13 schreef Lemijn het volgende:
Dat zij zo enthousiast is en zelf kan uitleggen waarom, zou ik wel zwaarwegend vinden. En als het toch tegenvalt (de school gaat dicht, het blijkt te onpraktisch om elke dag naar Landsmeer te gaan, ze vind het vreselijk etc), dan wissel je toch weer terug? Dat staat ver af van je voornemen van een rustige basisschooltijd, maar is ook niet het einde van de wereld en zo gaat het wel vaker...
[Life is what happens to you, while you're busy making other plans, zei John Lennon]
Ik ben benieuwd welke school een zusterschool van die van mefke is, want ook Noorderling hier.
Over het hoger onderwijs maak ik me niet zo druk, als je ergens je planningsvaardigheden kunt gebruiken is het daar. Die vaardigheden hebben ze alvast.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:31 schreef Bleie het volgende:
Wow, Mefke, dat klinkt wel mooi! Heb je zicht op hoe de aansluiting later zal zijn op voortgezet en hoger onderwijs? Want dat is vaak nog veel traditioneler natuurlijk.
Gheghe!quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:49 schreef mefke79 het volgende: Oudste is vooral verbaasd als hij gewone klassen ziet. "Moet je dan blijven zitten? De hele dag? En alleen daar? Mag je niet lopen?"
Oh ja, die 'ken' ik! Net als De Wittering en Laterna Magica en de school in Groenekan... Lijken me stuk voor stuk zulke fijne scholen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:39 schreef mefke79 het volgende:
Inmiddels weet ik van het bestaan van diverse andere alternatieven in oa Tilburg en Roermond, maar de kans is ook groot dat de methode van onze school ook een vo vorm krijgt.
Spannend hoor.quote:Op woensdag 1 juni 2016 03:20 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oh ja, die 'ken' ik! Net als De Wittering en Laterna Magica en de school in Groenekan... Lijken me stuk voor stuk zulke fijne scholen.
Ik heb een heel pril maar erg 'klikkend' contact met een vrouw hier in de buurt die met en clubje bezig is met het opzetten van een school voor Natuurlijk Leren. Heel inspirerend. Wie weet wat daaruit voort gaat komen.
De groepjes zijn bij onze school niet heel groot (10 max), alleen de mentorgroep is groter. Maar die is er dan ook niet om instructie te geven, maar om samen dingen te bespreken.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:53 schreef Bleie het volgende:
Als ik dit zo lees, is het verschil met montessori toch redelijk groot, ondanks mijn eerdere opmerking. Mijn dochter zit in een combinatieklas 3/4, met 24 leerlingen. Dus zelfs als heel groep 3 een rekenles krijgt, dan nog is dat een veel kleinere groep dan die 28. En er zijn verschillende instructiegroepjes voor de verschillende tempo's. Dus dan is wel heel groep 3 tegelijk aan het rekenen, maar op verschillende niveaus. Toen ik zelf op de basisschool zat, werd er pas in de bovenbouw weleens een groepsinstructie gegeven, voor geschiedenis, aardrijkskende en biologie. Taal en rekenen deed je altijd op een moment naar keuze. Waardoor mijn broer tot Pasen niks uitvoerde en dan een eindsprint inzette. Dus vergeleken daarmee, gebeurt er nu veel klassikaal, maar wel zeer gedifferentieerd.
Het zou serieus een probleem zijn voor die van ons. Stilzitten komt niet in hun woordenboek voor. Never. Op deze manier hebben ze ook geen wiebelkussen nodig. Als ze echt even hun energie kwijt moeten gaan ze een stukje rennen buiten. Komen ze daarna weer binnen, ook goed.quote:
S vindt het gegeven dat er geen vast lokaal is ook interessantquote:Op woensdag 1 juni 2016 10:42 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Het zou serieus een probleem zijn voor die van ons. Stilzitten komt niet in hun woordenboek voor. Never. Op deze manier hebben ze ook geen wiebelkussen nodig. Als ze echt even hun energie kwijt moeten gaan ze een stukje rennen buiten. Komen ze daarna weer binnen, ook goed.
Maar wiskunde bestaat op vele verschillende gebieden (heeft verschillende takken), het ene gebied abstracter dan het andere. De bedoeling is niet om de abstractere wiskunde verkapt in een verhaaltje aan te bieden, de bedoeling is om alle vormen zoveel mogelijk aan te bieden in de onderbouw, zodat een degelijke keuze gemaakt kan worden voor de bovenbouw, afhankelijk van wat je wilt worden, waar je talenten liggen. Het is onzin te denken dat de verschillende takken voor jou allemaal in een verhaaltjessom aangeboden zouden moeten of kunnen worden.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:49 schreef mefke79 het volgende:
Over klassikaal lesgeven: er zitten niet alleen verschillende niveaus in een klas, maar ook verschillende leervoorkeuren. Probeer mij geen wiskunde te leren door in razend tempo formules op een bord te kalken. Haak ik af, binnen een minuut. Maar geef mij een 'verhaaltjessom' en ik kom er uit. Mijn man wordt knettergek van die verhaaltjes en vraagt: waar is de formule? Dus die leerkracht staat bij mij zijn (en mijn!)tijd te verdoen terwijl mijn man hier optimaal van leert. Dat kan efficiënter en dat doe je oa door minder klassikaal les te geven.
Miss ik vind het bijzonder dat S zelf zo helder kan aangeven wat ze wil. Oudste is vooral verbaasd als hij gewone klassen ziet. "Moet je dan blijven zitten? De hele dag? En alleen daar? Mag je niet lopen?"
Met een hele goede reden dus. Er zijn genoeg uitstapjes gemaakt (bv de tweede fase), waar men toch grotendeels weer op terugkomt.quote:Op donderdag 2 juni 2016 17:01 schreef miss_sly het volgende:
Maar is dat niet precies de conventionele gedachte die ook overheerst in het onderwijs, groofs?
Natuurlijk, ik ken die onderzoeken ook. Wij hebben meerdere studiedagen per jaar waar dat soort ontwikkelingen of onderzoeken centraal staan en verder zijn er nascholingsdagen (bv de wiskundedagen voor onze vakgroep) waar dieper ingegaan wordt op al dit soort gedachtestromen en de toepasbaarheid daarvan.quote:Op donderdag 2 juni 2016 17:05 schreef Vanyel het volgende:
^^
Ik denk dat er veel meer naar leefstijl aan te passen dan in regulier onderwijs gebeurt. Over de effectiviteit van aanpassen aan leefstijl is ook meer dan genoeg geschreven (maar mobiel en aan het koken dus wil geen bronnen zoeken).
Nee, dat vind ik dus ook geen goed vb, daarom haakte ik daar ook op in.quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:14 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind formule vs verhaaltje geen goed voorbeeld. Die formules leert de een beter door gesproken instructie, de ander door lezen, de derde door ermee te gaan pielen tot ie het snapt. Dat is een verschil in leerstijl dat je prima kan toepassen op zo'n vak.
Nee hoor, ik verdedig mezelf niet. Ik vind gewoon het beeld van het zogenoemde traditionele onderwijs dat hier geschetst wordt niet terecht en ook gewoon niet kloppend. Dàt wil ik graag verdedigen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:47 schreef Vanyel het volgende:
Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar op mij kom je over alsof je jezelf aan het verdedigen bent. Zeker met die stuurlui-opmerking. En volgens mij is dat helemaal niet nodig.
En dat is dus precies wat ze bij ons proberen. Oudste wil de tafel van 2 leren. Niet alleen om mee te doen met de oudere kinderen maar ook omdat ie toevallig 2 euro zakgeld krijgt. En dan is het wel heel makkelijk om te weten hoeveel weken het duurt om dat legodoosje bij elkaar te sparen. Is geen groep drie stof, maar prima, hij wil het en leert het dus.quote:Op donderdag 2 juni 2016 21:20 schreef miss_sly het volgende:
Dit gaat dan allemaal over het VO, maar waar ik de meeste winst in zie, is dat je op een dergelijke school in het basisonderwijs veel meer kunt inhaken op de zone van naaste ontwikkeling, en daarmee leren veel leuker en gemakkelijker kunt maken.
Ik zit ook in het onderwijs (vo) en kan me helemaal vinden in jouw verhaal! Ik denk ook dat mensen buiten het onderwijs soms wat te simpel denken over hoe er onderwijs gegeven wordt op 'reguliere' scholen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 19:02 schreef groofskendezoveelste het volgende:
En dan vind ik dat er bij ons op de havo/vwo-afdeling nog meer aangeboden wordt voor de snelle lln met behoefte aan uitdaging dan voor de laatbloeier, zeg maar. Lessen volgen op de uni, robot-maak-projecten (met deelname aan landelijke wedstrijd), enz... Ook voor andere vakken weet ik dat er veel leuke projecten en activiteiten zijn.
De laatbloeier zal dan toch via een lager niveau hogerop moeten klimmen als het niet aan de overgangsnorm voldoet. Dat is misschien jammer, maar hoeft eigenlijk ook geen echt probleem te zijn natuurlijk.
Maar goed, dat zou je dus met dat Finse systeem deels weer kunnen ondervangen. Ik zou dat zo graag zien hè, dat we daarop gaan overstappen. Dan kun je sneller zijn in het ene vak dan in het andere en de vakken waar je interesses werkelijk liggen verder uitdiepen en daar proberen tot een hoger niveau te komen.
Ja, dat is ook wat ik ermee wilde zeggen, in iets mildere vorm dan jij het nu schetst.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 09:39 schreef miss_sly het volgende:
Wat je namelijk zegt daarmee is "je hebt geen idee waar je het over hebt"....
Dit herken ik ook heel erg.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 09:32 schreef Franny_G het volgende:
De grootste uitdaging voor zowel ouders als leerkrachten is volgens mij om een kind goed in te schatten, te zien bij welk onderwijs het betreffende kind het beste past. Veel kinderen op mijn school waren in het basisonderwijs doodongelukkig en bloeien bij ons op. Zij moesten zich teveel aanpassen aan het gemiddelde en voelden zich niet begrepen. Precies het probleem dat ook in het rapport van de OESO worst geschetst.
Ik merk in gesprekken met ouders ook vaak dat zij een bepaald ideaalplaatje hebben in hun hoofd, van hun kind en wat bij hun kind past, waarbij dan heel vaak sprake is van projectie en waarbij ze soms voorbij gaan of niet goed willen zien waar hun kind eigenlijk behoefte aan heeft. Er is niet 1 zaligmakende onderwijsmethode waarbij iedereen kan floreren naar mijn idee: daarom ook de grootste uitdaging om ieder kind op de juiste plek te krijgen. Wat mij betreft zou daar meer aandacht naar uit moeten gaan, in het onderwijs en ook bij ouders. (Niet perse de ouders die hier posten he).
Dat vind ik echt een gebrek, als dat is hoe je een gesprek of discussie voert. Dan ben ik verder klaar met het gesprek.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 09:45 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Ja, dat is ook wat ik ermee wilde zeggen, in iets mildere vorm dan jij het nu schetst.
En ik heb ook proberen te beargumenteren waarom.
Volgens mij eindigen al jouw discussies (hier op fok) in deze opmerking.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 09:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat vind ik echt een gebrek, als dat is hoe je een gesprek of discussie voert. Dan ben ik verder klaar met het gesprek.
Overigens weet jij als wiskunder-docent ook niet hoe het er op het basisonderwijs aan toe gaat.
Ja hoor, als jij van iemand zegt dat ie geen flauw idee heeft waar ie het over heeft, en deze persoon wil dan niet met je verder in gesprek, dan ligt dat aan die persoon. Hou dat jezelf maar voor.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:01 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Maar goed, ik heb verder geen persoonlijk belang bij deze discussie, dus ik zal me terugtrekken uit het topic.
Het was niet eens een reactie op jou. Het ging over wiskunde en leerstijlen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja hoor, als jij van iemand zegt dat ie geen flauw idee heeft waar ie het over heeft, en deze persoon wil dan niet met je verder in gesprek, dan ligt dat aan die persoon. Hou dat jezelf maar voor.
Ze hebben wel gewone vakanties, maar daarnaast ook 8 dagen (twee weken, want op woensdag sowieso vrij) vrij in te delen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:04 schreef mefke79 het volgende:
Dames, kom. Ik vind het jammer als een discussie zo eindigt. De opmerking naar mij was niet zo handig, klaar, zand erover.
Miss, heeft het democratisch onderwijs wel gewoon een zomervakantie? Want als dat niet zo is kan ze misschien in die tijd gaan kijken?
Wat dat betreft zou ik de kinderen graag naar Zandvoort, naar de School doen. 50 weken onderwijs, zelf je vakanties kiezen en veel ruimere openingstijden. Ik zou er de kosten van drie dagen bso voor overhebben.
Daar zou ik ook graag heen willen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:04 schreef mefke79 het volgende:
Dames, kom. Ik vind het jammer als een discussie zo eindigt. De opmerking naar mij was niet zo handig, klaar, zand erover.
Miss, heeft het democratisch onderwijs wel gewoon een zomervakantie? Want als dat niet zo is kan ze misschien in die tijd gaan kijken?
Wat dat betreft zou ik de kinderen graag naar Zandvoort, naar de School doen. 50 weken onderwijs, zelf je vakanties kiezen en veel ruimere openingstijden. Ik zou er de kosten van drie dagen bso voor overhebben.
Dit leren ze hier op onze traditionele school ook gewoon hoor. Samen leren hoe je dingen opzoeken, waar je kan zoeken en hoe je de gevonden informatie kunt verwerken tot bijvoorbeeld een werkstuk.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 13:20 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het mijn taak om te proberen te zorgen dat haar leergierigheid nu niet de kop ingedrukt wordt, daar kan ze later nog zoveel plezier aan beleven! En uiteindelijk zie ik het niet als mijn taak, noch die van school, om haar te begeleiden bij het uitzoeken van allerlei zaken, maar ik denk wel dat ze het van ons, dan wel van school, moet leren. Hoe kan zij nu weten wat voor informatiebronnen er allemaal zijn en wat er te leren valt, en of ze de correcte dingen leert (zin van onzin scheiden) als ze daar nooit in begeleid is?
Ja, dat realiseer ik me ook, zoals ik al tikte in een post hierboven, dat ze dat in de hogere groepen op de huidige school ook wel doen. Misschien denk ik te snel of te ver vooruit?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 15:38 schreef E.T. het volgende:
[..]
Dit leren ze hier op onze traditionele school ook gewoon hoor. Samen leren hoe je dingen opzoeken, waar je kan zoeken en hoe je de gevonden informatie kunt verwerken tot bijvoorbeeld een werkstuk.
Maar ik zeg toch ook niet dat ik denk dat dat zo is?quote:Ik herken in deze discussie overigens wel het gevoel van Groof; ze leren op een traditionele school echt wel meer dan 3x2=6 en dat de hoofdstad van NoordHolland Haarlem is.
Hier begint dat in groep 4quote:Op vrijdag 3 juni 2016 15:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, dat realiseer ik me ook, zoals ik al tikte in een post hierboven, dat ze dat in de hogere groepen op de huidige school ook wel doen. Misschien denk ik te snel of te ver vooruit?
[..]
Je zegt het niet expliciet nee. Maar het is wel zoals het overkomt op meerdere mensen dus.quote:Maar ik zeg toch ook niet dat ik denk dat dat zo is?
Ik zal nog één keer vertellen dat ik vooral het feit dat ze op een democratische school vanuit het karakter van de school zoveel meer (kunnen) doen met de zone van naaste ontwikkeling van een individueel kind heel interessant vind. Dat is geenszins een aanval op traditioneel, conventioneel basis- of voortgezet onderwijs, leerkrachten op dergelijke scholen of kinderen die op dergelijke scholen zitten.
Dat zal dan dus inderdaad aan de school liggen hoe dat werkt. In groep 3 is hier vrij weinig ruimte voor wat dan ook, omdat de grote groep de letters moet leren en moet leren spellen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 15:54 schreef E.T. het volgende:
[..]
Hier begint dat in groep 4(en voor sommigen in groep 3, ligt er aan of het kind goed genoeg kan lezen en er aan toe is om andere dingen te doen)
Tja, dat kan. Als ik al meerdere keren heb verteld wat ik nu precies zo interessant vind, en mensen blijven dal als zodanig opnemen, kan ik dat niet voorkomen en wil ik me daar niet druk over maken. Ik heb het over basisonderwijs en mijn kindquote:Je zegt het niet expliciet nee. Maar het is wel zoals het overkomt op meerdere mensen dus.
Er zijn democratische scholen die al meer dan tien jaar bestaan en het prima doen.quote:Overigens gaan er bij mij bij het noemen van democratisch onderwijs van die grote neon-letters in m'n hoofd knipperen die 'IEDERWIJS' schreeuwen. Zag er in het begin ook prima uit, maar viel na een paar jaar behoorlijk door de mand toen ze erachter kwamen dat je met vlotten bouwen prima leerde vlotten bouwen maar dat het berekenen van bijv. opwaartse druk etc bij de meeste kinderen toch niet was blijven hangen.
Onze school is natuurlijk op Montessori basis dus ja, bij ons kan dat. Maar bij een standaardschool (ik merk dat ik jeuk krijg van alternatief versus traditioneel, dus vandaar) is dat veel minder. De stof van groep drie doe je in groep drie, die van vier in vier etc. En kan je wat meer dan krijg je pluswerkjes en kan je wat minder dan krijg je bijles. Terwijl die pluswerkjes kei leuk materiaal is. Waarom zou niet iedereen daar iets mee mogen doen? En waarom is bijles er alleen als je wat achterloopt? Iedereen vindt het toch fijn om af en toe extra aandacht te krijgen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:30 schreef Clubsoda het volgende:
Voor wat betreft die zone van de naaste ontwikkeling: ook daarbij vraag ik me af in hoeverre je dat in meer individueel-georiënteerde vormen van conventioneel onderwijs niet ook voldoende aanspreekt (Montessori, Dalton etc.). Wat mij betreft zijn hier niet per se projecten als vlotten bouwen of naailes voor nodig. Mijn kind zit over twee jaar in de middenbouw en dus samen met kinderen van groep 3, 4 en 5. Op het moment dat hij in groep 3 de letters al voldoende kent, neem ik aan dat hij ook al verder kan gaan met werkjes die wat boven zijn leeftijd liggen omdat die stof aanwezig is in de klas en de leerkracht het al aan andere kinderen aan het uitleggen is. Op papier klinkt mij dat heel fijn in de oren, maar of het in de praktijk zo is zal ik moeten uitvinden.
Jammer. Ik vind je bijdragen waardevol en interessant.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:01 schreef groofskendezoveelste het volgende:
dus ik zal me terugtrekken uit het topic.
In mijn groep 4 ook hoor. We hebben 10 chromebooks in de klas die zeer regelmatig als naslagwerk worden gebruikt.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 15:54 schreef E.T. het volgende:
[..]
Hier begint dat in groep 4(en voor sommigen in groep 3, ligt er aan of het kind goed genoeg kan lezen en er aan toe is om andere dingen te doen)
Hihi! Ik ben juist altijd erg enthousiast geweest over (het concept van) iederwijs.quote:Overigens gaan er bij mij bij het noemen van democratisch onderwijs van die grote neon-letters in m'n hoofd knipperen die 'IEDERWIJS' schreeuwen. Zag er in het begin ook prima uit, maar viel na een paar jaar behoorlijk door de mand toen ze erachter kwamen dat je met vlotten bouwen prima leerde vlotten bouwen maar dat het berekenen van bijv. opwaartse druk etc bij de meeste kinderen toch niet was blijven hangen.
Wat heerlijk Lily!quote:Op vrijdag 3 juni 2016 19:36 schreef lily het volgende:
Met onze oudste gaf dat in het verleden (basisonderwijs) wel problemen maar ondertussen gaat het uitstekend met hem, op een traditioneel VO.
Daar is blijkbaar ook geen enkele reden toe.quote:Ik zie geen reden dat te veranderen. Zeker niet voor onze twee anderen kinderen.
Ik vind het leuk te lezen dat mensen (in dit geval jij dusquote:Ach ja...ik denk al dagen, zal ik reageren, wat hebben ze eraan, maar ik doe het dus nu toch
Ja, dat is ook zo.quote:Ik vind het leuk te lezen dat mensen (in dit geval jij dus) interesse hebben.
Mooi stukje.quote:Ik zal nog één keer vertellen dat ik vooral het feit dat ze op een democratische school vanuit het karakter van de school zoveel meer (kunnen) doen met de zone van naaste ontwikkeling van een individueel kind heel interessant vind. Dat is geenszins een aanval op traditioneel, conventioneel basis- of voortgezet onderwijs, leerkrachten op dergelijke scholen of kinderen die op dergelijke scholen zitten.
Oei. Ik hoop dat ik je niet tegen je schenen schopte, want zo was mijn post niet bedoeld.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 21:20 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het zo jammer dat het kennelijk moet ontaarden in twee 'kampen', traditioneel vs. 'Vernieuwend'. Het ene is niet in de basis beter of slechter dan het andere. Niemand hoeft zich te onttrekken of van mening te onthouden, maar ik vind het wel van belang dat iedereen in zijn waarde gelaten wordt.
Intussen betwijfel ik wel of ik me nog prettig genoeg voel in het topic om nog verder te posten over wat ons op dit gebied bezighoudt. Ik hou het maar liever wat algemener vanaf nu.
Nee hoor, ik tikte mijn post al toen jij postte. Jouw post zag ik pas laterquote:Op vrijdag 3 juni 2016 21:21 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Oei. Ik hoop dat ik je niet tegen je schenen schopte, want zo was mijn post niet bedoeld.
Ja, dat is een goede. Uiteindelijk staat of valt ieder onderwijssysteem bij betrokken leerkrachten die oog hebben voor het kind. Dat is wellicht een dooddoener maar toch, de ruggengraat van het onderwijs.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 21:19 schreef mrspoeZ het volgende:
Wanneer het kind centraal staat volgt de onderwijsorganisatie eigenlijk vanzelf.
Kinderen die vanuit het samenwerkingsverband bij ons worden aangemeld worden om eventueel SO te gaan volgen worden voorafgaand aan plaatsing een aantal keer bezocht door de beoogde nieuwe leerkracht, zodat die de leerkracht in het regulier misschien nog wat tips kan geven om het kind 'binnenboord te houden' (zoals dat momenteel heet, afschuwelijke benaming, trouwens).quote:Op vrijdag 3 juni 2016 21:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag: jij komt niet bij scholen voor de gemiddelde of iets snellere leerling, maar voor kinderen met een hulpvraag?
Ik verwacht, als ouder zoekende in het onderwijs, geen opmerkingen als dat je eigenlijk niet weet waar je het over hebt als je niet in het onderwijs zit. Ik vind dat onnodige opmerkingen en het is niet goed voor een gesprek. Je zet de ander daarmee omlaag, kijkt erop neer, en kunt dan ook niet meer een gelijkwaardig gesprek voeren. Bij als wat er dan gezegd wordt, vraag ik me dan af of je wel serieus genomen wordt, of er op je neer gekeken wordt als iemand die maar onzin kletst en niet weet waar hij/zij het over heeft.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 21:36 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja, dat is een goede. Uiteindelijk staat of valt ieder onderwijssysteem bij betrokken leerkrachten die oog hebben voor het kind. Dat is wellicht een dooddoener maar toch, de ruggengraat van het onderwijs.
Miss_Sly, ik vind het jammer dat je het zo opvat, want het gaat helemaal niet over twee kampen. Ik zie hier allemaal mensen meeschrijven die hart hebben voor onderwijs, of dat nu als ouder is of als docent of allebei. En iedereen bekijkt het vanuit een eigen perspectief en analyse. En er wordt ook genuanceerd. Dat is toch alleen maar mooi? Het geeft voer om verder na te denken. Of niet, als je er niet zoveel mee kan natuurlijk, maar dat geeft toch niet.
Wat verwacht je precies hiervan?
Iedereen ws.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 20:37 schreef lily het volgende:
En ik zou het dus jammer vinden als Groofsken zich, als ervaren VO leerkracht, onttrekt aan dit topic.
Duidelijk, dank je.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 21:37 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Kinderen die vanuit het samenwerkingsverband bij ons worden aangemeld worden om eventueel SO te gaan volgen worden voorafgaand aan plaatsing een aantal keer bezocht door de beoogde nieuwe leerkracht, zodat die de leerkracht in het regulier misschien nog wat tips kan geven om het kind 'binnenboord te houden' (zoals dat momenteel heet, afschuwelijke benaming, trouwens).
Dat zijn dus inderdaad kinderen met een hulpvraag, en die kan ook best liggen op het vlak van onderstimulering.
Ik werk in het SO en heb 4 dagen per week een klas vol gewone kinderen met afwijkend gedrag. Ik moet hen enorm aanspreken op die zone van de naaste ontwikkeling, omdat ze anders afhaken, niet meer meedoen, hun (vaak in het regulier aangeleerde) ontregelende gedrag gaan laten zien. Dat is niet alleen in mijn klas zo, maar over de hele school herkenbaar.
Onze school werkt daarom wel met het 'traditionele' leerstofjaarklassensysteem maar de roosters van alle groepen zijn zodanig op elkaar afgestemd dat het mogelijk is voor kinderen die voor dan wel achter lopen in een bepaald vak om de lessen in een andere groep te volgen. Daardoor worden ze niet over- of ondervraagd en is het een stuk eenvoudiger om de hele groep te bedienen met drie niveaus (wat in vrijwel elke handleiding ook wordt beschreven).
Is dat genoeg antwoord op je vraag?
Eens. De hele zooi zit op een glijdende schaal van klassikaal werken vanuit een aloud plan naar individuele vrijheid blijheid, de strijd om wat beter is is onzinnig, volgens mij is er geen universeel beste oplossing.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 21:20 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het zo jammer dat het kennelijk moet ontaarden in twee 'kampen', traditioneel vs. 'Vernieuwend'. Het ene is niet in de basis beter of slechter dan het andere. Niemand hoeft zich te onttrekken of van mening te onthouden, maar ik vind het wel van belang dat iedereen in zijn waarde gelaten wordt.
Jammer. Ik vind juist dat ook heel verhelderend en interessant voor onze eigen keuze.quote:Intussen betwijfel ik wel of ik me nog prettig genoeg voel in het topic om nog verder te posten over wat ons op dit gebied bezighoudt. Ik hou het maar liever wat algemener vanaf nu.
Dat is niet helemaal wat ik zeg. Ik zeg dat als het kind centraal staat de organisatie meestal volgt. In veel scholen staat de druk om te 'scoren', de vermeende verplichting om zoveel mogelijk kinderen zo hoog mogelijk te laten uitstromen centraal en niet het geluk van het kind.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 21:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Duidelijk, dank je.
Betekent dat ook dat er meer individuele aandacht is? Wat je zegt in je eerdere post dat de onderwijsorganisatie niet centraal moet staan, maar het te onderwijzen kind, zie je vaak terug in het reguliere onderwijs dat dat lukt? Gaat de zo ongeveer gemiddelde leerling niet meestal mee in de maalstroom van de grotere groep, en is de aandacht voor het individuele kind niet beperkt tot de kinderen die op een of andere manier problemen hebben of maken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Prrrrr
Oh echt? Dat wist ik niet. We zijn er nog niet zo actief mee geweest behalve de inschrijving op de VS die meer voor de zekerheid was (die openen weer een nieuwe dependance trouwens). M is al ruim 2.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 21:54 schreef Clubsoda het volgende:
'Mijn' montessori heeft ook een vestiging bij jullie in de buurt hè? Is dichterbij dan de VS, die is her redelijk in de buurt. Je moet je redelijk vroeg inschrijven hier, wij hebben gedaan toen M net een jaar was.
Wat moet ik me bij die toelatingseisen voorstellen?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:08 schreef Sjeen het volgende:
Hier in het zuiden is er sowieso weinig vernieuwend onderwijs, we hebben wat betreft basisonderwijs natuurlijk wel montessori, maar dat is letterlijk aan de andere kant van de stad. Verder de vrije school en dan een democratische school. Wat voortgezet onderwijs betreft, de vrije school zou best een optie zijn, ware het niet dat ze heel rigide toelatingseisen hebben. En de democratische school kunnen we simpelweg niet betalen...
Dus kijken we verder over de grens, waar ook conventioneel onderwijs gegeven wordt, maar op een manier die ons meer aanspreekt dan het vmbo hier.
Als je niet snapt wat je met bepaalde kennis en kunde kunt bereiken, raak je ook niet zomaar gemotiveerd.quote:Op zondag 29 mei 2016 16:37 schreef Moonah het volgende:
[..]
Duidelijk.
[..]
Het gaat dan volgens jouw definitie vnl om interne extrinsieke motivatie. Oftewel, niet omdat het opgelegd wordt of omwille van beloning/straf, maar omdat je zelf ergens het nut van inziet/dan wel er plezier aan beleeft.
Bij vmbo-tl moet een kind eigenlijk op randje havo zitten, omdat er vmbo-havo-vwo in dezelfde groep zit en op havo-niveau lesgegeven wordt. Geen haalbare kaart hier, waarschijnlijk...quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:13 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wat moet ik me bij die toelatingseisen voorstellen?
Ik vind het trouwens geen gek aanbod. Utrecht had tot voor kort ook niet zoveel, bleef steken op 1 vrije school volgens mij. Oh natuurlijk wel montessori etc, dus ik klets.
Wellicht kun je dan in de toekomst op de man spelen helemaal achterwege laten?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 23:28 schreef groofskendezoveelste het volgende:
En ik vind helemaal niet dat Miss aanvallend of afkeurend is naar het conventioneel of traditioneel onderwijs. Ik vind juist dat je jezelf en alle overwegingen in jullie beslissingstraject heel helder verwoordt.
Het enige verschil dat ik ervaar is dat ik zelf pas verder zou gaan kijken naar andere typen van onderwijs als mijn kind zich niet lekker voelt op de 'standaardschool' (zoals Mefke het benoemde in één van haar posts) en dat Miss, Mefke en Moonah (en anderen ?) actief op zoek zijn naar onderwijs dat het beste bij hun kind past. Dat is gewoon een andere insteek.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 00:44 schreef Franny_G het volgende:
Ik lees juist dat veel mensen zich kunnen vinden in een genuanceerde kijk. En miss en Groofs hebben een meningsverschil over hoe je met elkaar omgaat in een discussie.
Dat is ook in de praktijk mijn insteek, maar heeft wel tot gevolg dat zaken als democratisch onderwijs al snel het stempel krijgen dat dat onderwijs is voor hoogbegaafde kinderen en/of kinderen met een labeltje. Dat maakt ook weer dat het moeilijker is om echt uit te vinden of democratisch onderwijs bestaansrecht heeft als onderwijsvorm voor alle kinderen, vind ik.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 23:28 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Het enige verschil dat ik ervaar is dat ik zelf pas verder zou gaan kijken naar andere typen van onderwijs als mijn kind zich niet lekker voelt op de 'standaardschool' (zoals Mefke het benoemde in één van haar posts) en dat Miss, Mefke en Moonah (en anderen?) actief op zoek zijn naar onderwijs dat het beste bij hun kind past. Dat is gewoon een andere insteek.
Wat klinkt dat ideaal. Ik werk sinds anderhalf jaar ook voor een ikc, maar dat twee geldstromen zo makkelijk op 1 hoop worden gegooid is hier niet aan de orde.quote:![]()
Het ikc zijn houdt in dat opvang en school 1 team is. De bso en kdv mensen lopen er dus ook binnen schooltijd en de leerkrachten buiten schooltijd. De twee geldstromen zijn op 1 hoop gegooid en worden zo verdeeld dat het goed is voor de kinderen.
Nou dat vind ik dus ook reuze jammer! Onze school is wat dat betreft net als elke andere basisschool en wij betalen dus niks. En het trekt inderdaad nu ook kinderen die al op een heleboel scholen niet konden aarden. Maar het merendeel komt gewoon uit de wijk al zijn er inmiddels ook kinderen die uit andere wijken/dorpen komen.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 11:01 schreef livelink het volgende:
[..]
Dat is ook in de praktijk mijn insteek, maar heeft wel tot gevolg dat zaken als democratisch onderwijs al snel het stempel krijgen dat dat onderwijs is voor hoogbegaafde kinderen en/of kinderen met een labeltje. Dat maakt ook weer dat het moeilijker is om echt uit te vinden of democratisch onderwijs bestaansrecht heeft als onderwijsvorm voor alle kinderen, vind ik.
De leraren zijn er niet altijd tot half zeven dus je kan niet altijd nog een instructie krijgen na schooltijd. En dus kan je ook niet tot half zeven doorgaan met leren. Tenzij je dat wilt natuurlijk. Het zijn dezelfde ruimten en je kan gewoon bij je spullen. Oudste heeft zo bijvoorbeeld wel eens een extra instructie klok kijken gedaan, dat kon bij de bso mooi 1 op 1.quote:Op zondag 5 juni 2016 09:36 schreef agter het volgende:
Wat betreft het ikc:
Ik begrijp dat school en eventuele BSO door elkaar heen lopen.
Zit daar niet het nadeel aan dat het kind 'nooit' klaar is met school? Bedoel, persoonlijk wil ik de BSO graag een beetje los hebben van school. Want de school is over, de werkdag voorbij, en nu mag je lekker spelen.
En als het zo door elkaar loopt, is een kind nooit klaar.
De geldstromen echt op 1 hoop gooien vergt lef van de directie. En dat is lastiger als het een bestaande school met een bestaande opvang en een bestaande psz was. Maar ons ikc was compleet nieuw en dat maakt het makkelijker. Toch is dat wel de insteek van een echt ikc en het levert ook zoveel goede dingen op. (En toegeven: ook gezeur. Want je moet voldoen aan allerlei regels van opvang en school en die spreken elkaar soms tegen)quote:Op zondag 5 juni 2016 08:55 schreef Fennek7154 het volgende:
[..]
Wat klinkt dat ideaal. Ik werk sinds anderhalf jaar ook voor een ikc, maar dat twee geldstromen zo makkelijk op 1 hoop worden gegooid is hier niet aan de orde.
Het voordeel van het ikc is idd dat we een doorgaande leerlijn hebben. Ik werk op de peuterspeelzaal en wij werken met dezelfde methode (deels vanuit intrinsieke motivatie) als de onderbouw en hebben regelmatig overleg met hen.
Het gekke is dat wij voorheen bij school hoorden en dus ook onder dezelfde overkoepelende stichting. Alles ging gewoon soepel. Vorig jaar is dat veranderd, omdat de peuterspeelzaal onder kinderopvang moest vallen. Wij zijn dus overgenomen door en kinderopvangorganisatie. Nu is het een beetje het idee van 'twee kapiteinen op 1 schip'. Inderdaad wat jij zegt over de regels, dat is heel herkenbaar.quote:Op zondag 5 juni 2016 10:06 schreef mefke79 het volgende:
[..]
De geldstromen echt op 1 hoop gooien vergt lef van de directie. En dat is lastiger als het een bestaande school met een bestaande opvang en een bestaande psz was. Maar ons ikc was compleet nieuw en dat maakt het makkelijker. Toch is dat wel de insteek van een echt ikc en het levert ook zoveel goede dingen op. (En toegeven: ook gezeur. Want je moet voldoen aan allerlei regels van opvang en school en die spreken elkaar soms tegen)
Dit, Echt, dit.quote:Op zondag 29 mei 2016 20:16 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Maar dat komt denk ik omdat ik die andere vormen van onderwijs niet zie als idealen waar ik voor zou kiezen vanuit een bepaalde visie, maar als een alternatief voor als mijn kind zijn/ haar plekje niet vindt in het traditionele onderwijs.
pardon?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 21:39 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Dit, Echt, dit.
FUCK al die kutouders die het zo goed weten, met hun bijzondere sneeuwvlokje.
Elk kind moet zich aanpassen en elk kind moet zich voegen naar wat de maatschappij vraagt.
Hoe kom je zo gefrustreerd?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 21:39 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Dit, Echt, dit.
Elk kind moet zich aanpassen en elk kind moet zich voegen naar wat de maatschappij vraagt.
Het gaat er mij om dat je kinderen die op een andere manier onderwijs krijgen bij voorbaat afschrijft en hun ouders veroordeeld om hun keuze.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 21:56 schreef mrspoeZ het volgende:
Oh ja want de reactie dat de school zich maar moet aanpassen aan wat eventueel komt is reëel?
De maatschappij vraagt al jaren hetzelfde: Mensen die zich voegen. Wil je kind dat niet? Prima, even goede vrienden maar dan zonder ondersteuning als Wajong of bijstand.
Er zijn geen nuances.
Jammer dat je hierin generaliseert. Er zijn diverse onderwijsmensen in dit topic op wie dit zeker niet van toepassing is.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 20:58 schreef Juud79 het volgende:
de leerkrachten hebben altijd de wijsheid in pacht, want ervaring en zij weten toch zeker wel hoe ze met onze kinderen om moeten gaan.
Ok, uitzonderingen daargelaten, er zijn er natuurlijk altijd die niet zo zijn, dat begrijp ik ook wel.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 22:30 schreef Moonah het volgende:
[..]
Jammer dat je hierin generaliseert. Er zijn diverse onderwijsmensen in dit topic op wie dit zeker niet van toepassing is.
Jij bent zeker één van de mensen uit het onderwijs die ik hoog heb zitten!quote:Op zaterdag 25 juni 2016 22:30 schreef Moonah het volgende:
[..]
Jammer dat je hierin generaliseert. Er zijn diverse onderwijsmensen in dit topic op wie dit zeker niet van toepassing is.
Mevrouw poeZ leest: ik zou mijn kind niet op een bijzondere school doen omdat ik de visie onderschrijf, ik zou het doen als mijn kind niet in het reguliere onderwijs zou kunnen aarden. En daar ageert mevrouw poeZ tegen.quote:Op zondag 26 juni 2016 08:39 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Mevrouw Poez citeert mijn woorden zoals ik ze niet bedoeld heb. Met die woorden bedoelde ik alleen maar aan te geven dat ik er vrij pragmatisch insta. De boosheid van Mevrouw Poez herken ik bij mezelf in elk geval helemaal niet. Ik vraag me dan ook meteen af wat haar beroep precies is en waarom ze er zo boos van wordt.
nou rijmt met ditquote:Op zondag 26 juni 2016 19:08 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Mevrouw poeZ leest: ik zou mijn kind niet op een bijzondere school doen omdat ik de visie onderschrijf, ik zou het doen als mijn kind niet in het reguliere onderwijs zou kunnen aarden. En daar ageert mevrouw poeZ tegen.
Is mij een raadsel. Het een past niet bij het ander, volgt niet uit het ander en de enige overeenkomst is een quote van Groofsken die je ook nog fout uitlegt.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 21:39 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Dit, Echt, dit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar goed, ik denk echt dat iedereen hier vanuit zijn/ haar referentiekader wel te volgen of te begrijpen is. Achtergronden en ervaringen spelen een grote rol, lijkt me, in hoe je er naar kijkt.
En ook deze uitleg is weer totaal niet te rijmen met je eerste postquote:Op zondag 26 juni 2016 19:22 schreef mrspoeZ het volgende:
Ja dat klopt heel erg met elkaar. Als je kiest voor alternatief onderwijs omdat je die visie onderschrijft is het geweldig en te prijzen, als je het doet omdat jouw kind zich niet weet te voegen in het regulier onderwijs is het ten nadele van zowel je kind als de leerkrachten.
En mijn opmerking in het autismetopic is in reactie op mensen die wel mopperen op passend onderwijs maar niet de mogelijkheden ervan uitbuiten; je kunt je kind gewoon aanmelden op de school van je keuze, zonder dat de oude school daaar iets over te zeggen heeft. Als ik dat lief zeg dan komt het niet aan, blijkbaar.
Ik neem aan dat je mijn vraag bedoelt. Ik heb inmiddels in tig bewoordingen uitgelegd waarom je manier van posten en je post kwetsend overkomt. Dat ga ik niet nogmaals doen, ik ben er wel klaar mee.quote:
Ja, maar dat zijn de voorbeelden die jij ziet. Jij ziet niet de kinderen die vastlopen in het reguliere onderwijs en opbloeien in het 'alternatieve' onderwijs. Die zullen er vast ook wel zijn, lijkt me.quote:Op zondag 26 juni 2016 19:38 schreef mrspoeZ het volgende:
In mijn klas zitten kinderen die, na gefaald te hebben in het reguliere onderwijs, door hun ouders op montesorri, democratisch of jenaplanonderwijs zijn ingeschreven om daar nog een keer op hun bek te gaan. Daarna gingen de ouders met hun kind shoppen langs De school, Nederlands Onderwijs en Luzac om uiteindelijk bij ons uit te komen, Het kost mij en mijn collega's vervolgens een jaar, minstens, om zo'n kind de lol van naar school gaan weer te laten inzien.
Als jouw kind niet past in regulier onderwijs dan past het zéker niet in alternatief onderwijs.
Dat is toch geheel afhankelijk van de reden waarom het niet in het regulier onderwijs past?quote:Op zondag 26 juni 2016 19:38 schreef mrspoeZ het volgende:
In mijn klas zitten kinderen die, na gefaald te hebben in het reguliere onderwijs, door hun ouders op montesorri, democratisch of jenaplanonderwijs zijn ingeschreven om daar nog een keer op hun bek te gaan. Daarna gingen de ouders met hun kind shoppen langs De school, Nederlands Onderwijs en Luzac om uiteindelijk bij ons uit te komen, Het kost mij en mijn collega's vervolgens een jaar, minstens, om zo'n kind de lol van naar school gaan weer te laten inzien.
Als jouw kind niet past in regulier onderwijs dan past het zéker niet in alternatief onderwijs.
Welke nuance is er naast 'je aanpassen'?quote:Op zondag 26 juni 2016 19:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is toch geheel afhankelijk van de reden waarom het niet in het regulier onderwijs past?
Je post eerder dat er geen nuance is, dat ben ik hartgrondig met je oneens. Volgens mij is er heel veel nuance, is het niet zwart-wit, maar oneindig veel tinten grijs.
Ik hoop het en ik gun het ze.Ik zie ze niet en wellicht komt daar mijn boosheid vandaan. Ik zie vooral gekneusde kinderen.quote:Op zondag 26 juni 2016 19:46 schreef livelink het volgende:
[..]
Ja, maar dat zijn de voorbeelden die jij ziet. Jij ziet niet de kinderen die vastlopen in het reguliere onderwijs en opbloeien in het 'alternatieve' onderwijs. Die zullen er vast ook wel zijn, lijkt me.
Aanpassen waaraan? Aan school? De maatschappij? In de pas lopen?quote:Op zondag 26 juni 2016 19:49 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Welke nuance is er naast 'je aanpassen'?
quote:Op zondag 26 juni 2016 20:04 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb graag dat onze dochter een gelukkig, zelfstandig mens is dat keuzes kan maken en daarachter kan staan. En of ze dat in of naast de maatschappij doet, is haar keuze.
Met het gevaar dat de discussie nu heel erg op een zijspoor belandt. De maatschappij zal ook veranderen. Dat moet wel. We kunnen het ons echt niet veel langer veroorloven om zoveel mensen aan de zijlijn te laten staan en af te serveren met een (levenslange) uitkering. Daar ben ik van overtuigd. Ik ben het met je eens dat kinderen moeten leren om zo goed mogelijk in de maatschappij mee te komen, maar de maatschappij is niet een vaststaand onveranderlijk gegeven. Het is een wisselwerking.quote:Op zondag 26 juni 2016 19:59 schreef mrspoeZ het volgende:
Jij wil liever dat je kind straks naast de maatschappij staat? Prima hoor, ieder zijn ding.
Ik denk niet dat dat een zijspoor is, integendeel. Ik denk dat veel alternatieve vormen van onderwijs bijvoorbeeld veel meer gericht zijn op de vaardigheden die in de toekomst worden gevraagd.quote:Op zondag 26 juni 2016 20:06 schreef livelink het volgende:
[..]
Met het gevaar dat de discussie nu heel erg op een zijspoor belandt. De maatschappij zal ook veranderen. Dat moet wel. We kunnen het ons echt niet veel langer veroorloven om zoveel mensen aan de zijlijn te laten staan en af te serveren met een (levenslange) uitkering. Daar ben ik van overtuigd. Ik ben het met je eens dat kinderen moeten leren om zo goed mogelijk in de maatschappij mee te komen, maar de maatschappij is niet een vaststaand onveranderlijk gegeven. Het is een wisselwerking.
Niks zijspoor! Voor onze school juist een vaststaand feit. De maatschappij die we nu hebben is straks niet meer. Die is anders. En hoe precies weet niemand, maar het is onze taak om de kinderen van nu er op voor te bereiden. Kijk maar naar wat Ruud Veltenaar oa te vertellen heeft hierover. Soms wat extreem, maar er zit wel een goede kern in.quote:Op zondag 26 juni 2016 20:06 schreef livelink het volgende:
[..]
Met het gevaar dat de discussie nu heel erg op een zijspoor belandt. De maatschappij zal ook veranderen. Dat moet wel. We kunnen het ons echt niet veel langer veroorloven om zoveel mensen aan de zijlijn te laten staan en af te serveren met een (levenslange) uitkering. Daar ben ik van overtuigd. Ik ben het met je eens dat kinderen moeten leren om zo goed mogelijk in de maatschappij mee te komen, maar de maatschappij is niet een vaststaand onveranderlijk gegeven. Het is een wisselwerking.
Gerard van Maasakkersquote:Op zondag 26 juni 2016 20:04 schreef Vanyel het volgende:
Zoals je je hier uit klink je als de kutjuf in dit nummer mspoez
Zie mijn sig.quote:Op zondag 26 juni 2016 20:15 schreef Vanyel het volgende:
Ja he.
Dit is nou echt een nummer waar ik keer op keer emo van kan raken.
Is mijn lijflied.quote:Op zondag 26 juni 2016 20:38 schreef Vanyel het volgende:
Oh
99% van de tijd fok ik mobiel. Ik mis alle sigs. Maar jij hebt een goeie
Ik zie niet goed in hoe ik mijn kind kan voorbereiden op een toekomst die ongewis is en waarover ik slechts speculaties hoor (soms snijdt het wel hout, maar het blijf allemaal toch vaag en abstract). Daar zit voor mij persoonlijk geen bezieling in, dat is meer pragmatisme. Ik kan mijn kind (en mijn leerlingen op school) alleen datgene meegeven wat ik zelf van waarde acht, niet wat een abstracte toekomstige maatschappij waarschijnlijk/eventueel belangrijk zal vinden. Ik leer mijn kind en leerlingen de dingen die ik weet, ik draag de kennis van mijn tijd en generatie over, dat doe ik met passie (en dat zien mijn leerlingen ook, dat waarderen ze) en het is aan mijn kind en aan mijn leerlingen om te zien wat ze daarvan bruikbaar vinden in de toekomst, wat ze daarvan meenemen, en wat ze achter zich laten. Precies zoals ik heb gedaan met mijn opvoeding en zoals het volgens mij doorgaans van generatie op generatie gaat. Ik zie het niet als mijn taak het werk te doen van een nieuwe generatie. En zo zie ik ook het onderwijs: liever leer ik mijn kind gewoon traditioneel rekenen, schrijven en dat de lucht blauw is. Dan kan ze later prima voor zichzelf beslissen dat zij daar weinig aan heeft, of dat zij daar erg blij mee is, of dat zij de lucht liever geel of juist ook blauw kleurt. Je onderschat mensen denk ik ook als je denkt dat je alles geleerd moet worden of dat iemand je toestemming daarvoor moet geven, omdat je het anders niet kunt of niet zou durven. Ook kinderen kunnen autonoom zijn en dat kun je gek genoeg vaak leren door de grenzen die een ander stelt.quote:Op zondag 26 juni 2016 20:14 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Niks zijspoor! Voor onze school juist een vaststaand feit. De maatschappij die we nu hebben is straks niet meer. Die is anders. En hoe precies weet niemand, maar het is onze taak om de kinderen van nu er op voor te bereiden. Kijk maar naar wat Ruud Veltenaar oa te vertellen heeft hierover. Soms wat extreem, maar er zit wel een goede kern in.
Dat vind ik dus ook. Je kan een klik hebben met een leraar en daardoor ook in het leerproces vleugels krijgen. Maar als je met een docent geen klik hebt, kan dat ook het leerproces verstoren. Als je met passie werkt als docent, dan merk je dat als leerling. De school waar de jongens zitten heeft dat dus naar de basisschool gehaald. En daarin zijn ze ook niet de enigen voor zover ik weet.quote:Op maandag 27 juni 2016 10:03 schreef Franny_G het volgende:
En tja, ik vind het dus ook niet erg als niet alle docenten dezelfde ideeën hebben over wat goed onderwijs is. Zoals je van kinderen niet kunt verwachten dat ze allemaal in dezelfde mal gegoten kunnen worden, zo kun je dat denk ik ook niet van docenten verwachten. De een zal veel beter zijn in het stimuleren van creativiteit dan de ander, en dat lijkt me dus niet erg. Ik zie zelf de waarde in van veel diversiteit, en niet een bepaalde visie op onderwijs. Dat vind ik trouwens ook fijn aan een middelbare school en het werken daar: mijn leerlingen zien hoe ik lesgeef, en krijgen dus mijn ideeën mee, maar een volgend uur zitten ze weer bij een andere docent, en die heeft weer een andere stijl. Uiteraard moeten er wel wat overeenkomsten zijn en gemeenschappelijk uitgangspunten, maar daar binnen zijn die verschillen leuk en leerzaam.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |