quote:Op zaterdag 28 mei 2016 21:29 schreef miss_sly het volgende:
Wij waren vandaag bij de open dag van de democratische school hier in de buurt. Nou ja, in de buurt is nog wel een dingetje, maar goed.
Wat lijkt me dat fijn! Het is wel heel erg wennen voor ouders, denk ik, om je kind zo los te laten en erop te vertrouwen dat het vanuit de intrinsieke motivatie zal leren. Zal leren wat het wil, denkt nodig te hebben, interessant vindt. S vroeg in welke klas (lokaal en groep) ze dan zou komen, en was verbaasd toen ze hoorde dat ze overal mocht komen en geen vaste klas/groep/lokaal zou hebben.
quote:Op zaterdag 28 mei 2016 22:16 schreef miss_sly het volgende:
Deze school is van 4-21 jaar. Er is dus basisonderwijs en voortgezet onderwijs mogelijk. In principe hoeven deze studenten dus niet naar het regulier onderwijs, pas als ze daar zelf voor kiezen en naartoe werken door middel van het behalen van de benodigde papieren. Dat kan einde basisschool zijn, dus een (aangevraagde, vrijwillige) Cito toets doen, om te kijken of je op het juiste niveau zit van waar je heen wil, en daar een leerplan op uitzetten.
Idem voor HBO/universiteit: als een student heeft besloten welke kant hij/zij uit wil, kan een leerplan worden opgesteld om daar naartoe te werken en de benodigde examens te halen.
quote:Op zondag 29 mei 2016 09:25 schreef Clubsoda het volgende:
[Vanyels zoon gaat wellicht naar een democratische school]
In Groenekan? Ik zie er veel op FB over voorbijkomen en hoewel ik het aan de ene kant heel fascinerend en mooi vind klinken zou ik het toch niet aandurven denk ik. Toch teveel gewend aan meer conventioneel onderwijs. Plus, onze school zit nu echt om de hoek en dat vind ik ook een enorme meerwaarde, alle kinderen op loopafstand.
En ik denk en hoop dat er in het montessori-onderwijs ook ruimte is voor het doen van dingen uit intrinsieke motivatie (hoewel motivatie zelden echt intrinsiek is, maar in ieder geval voor de wat meer intrinsiekere vormen van extrinsieke motivatie), het maken van keuzen en wat meer dynamiek (werken in de gang of in de bibliotheek bijvoorbeeld).
quote:Op zondag 29 mei 2016 10:35 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het ook best spannend, hoor, de eventuele overstap.
Ik denk dat in het reguliere onderwijs er cognitief het hoogste uit kinderen geperst kan worden, met veel toetsen en druk van ouders en leerkrachten.
Ik denk dat op een school als deze democratische school een kind veel beter zelf kan ontdekken wat het wil, wat het kan, wat het wil leren, wat voor werk het wil doen, of het een passie heeft op welk gebied dan ook en daar voor/aan te werken.
En uiteindelijk denk ik dat je gelukkiger wordt en stabieler in het leven staat als dat laatste het geval is. Dat je dan wellicht geen gymnasium hebt gedaan, terwijl je dat qua intelligentie wel had gekund, is dan niet belangrijk, denk ik. En als daar echt jouw interesses liggen, ga je daar ook achteraan en doe je dat gymnasium, omdat je dat wil.
quote:Op zondag 29 mei 2016 10:57 schreef Ynske het volgende:
[..]
klinkt mooi, alleen blijven er bij mij toch dingen naar boven komen als, als iemand altijd in zijn/haar richting en interesses bezig geweest is, komt die persoon dan niet in de knel op het moment dat deze zich moet gaan aanpassen aan de maatschappij en dan wel dingen moet doen die niet in de lijn van interesses etc liggen. Dat kom je ook op uni's en hbo tegen, maar zeer zeker ook in het werkleven.
en 17 jaar op dezelfde school, pfff, lastig hoor, in een doemscenario van pesten, een overstap is dan ook niet heel snel gemaakt naar een andere school, want je moet dat leerplan eerst aanpassen voor de overstap. En bij regulier onderwijs is de periode dat je op dat onderwijs zit toch een stuk korter.
ik denk dat het een nobel streven is maar of het echt de toekomst is?
hoelang bestaan deze scholen nu? Zijn er al kinderen die het volledige traject tot 21 hebben afgelegd? Hoe vinden die de aansluiting naar de maatschappij en de vervolg stappen van die opleiding?
quote:Op zondag 29 mei 2016 11:18 schreef Moppert het volgende:
Maar iedereen komt toch op een moment in de echte wereld, met rekeningen, verzekeringen, huur en rioolheffingen, En misschien liggen de interesses wel weer enorm binnen de maatschappij.
Een kind heeft niet alleen school om zich heen, maar ook ouders familie en vrienden.
Er zijn tieners die deden een reguliere basisschool, vmbo, en toen mbo en hebben nooit een jeugdjournaal of journaal bekeken in al die jaren. Moeders deed altijd de was en ze hebben nog nooit een dag gekookt in hun leven, ik zie veel van dat soort mensen om mij heen en dat vind ik een grotere zorg eigenlijk.
Ik denk dat met hoe sly in het leven staat en ook het leven in amsterdam ze zeer zeker bekend zal worden met hoe de maatschappij werkt. Voor dat ze alles afgerond heeft en de wereld in moet.
quote:Op zondag 29 mei 2016 11:18 schreef Clubsoda het volgende:
Ik herken wel wat je in je eerste paragraaf schrijft Ynske. Er zijn maar weinig dingen echt altijd volledig leuk. Ik geloof best dat iemand inderdaad alsnog Gynmasium gaat doen Miss_sly omdat hij of zij dat wil, maar niet omdat ieder uur van iedere dag aansluit bij iemands interesse. Deels doe je dat ook omdat je graag je diploma wil en eventueel een vervolgopleiding wilt gaan doen om je droombaan uit te oefenen. Die uiteindelijk ook niet een aaneensluiting van extatische topmomenten is maar waarbij ook dingen moeten gebeuren. Dat is ook wat ik bedoel met dat ik niet geloof ik volledige intrinsieke motivatie (wel voor activiteiten misschien, maar niet voor zoiets breeds als een opleiding).
Ik denk dat het goed is om kinderen te leren dat het niet erg is als niet alles leuk is, en dat je je leven ook richting en betekenis en zin kan geven op een manier die bij jou past zonder dat het voortdurend allemaal maar heel leuk moet zijn. Ik denk dat er veel mensen zijn die daarmee worstelen; het gevoel dat je leven alleen maar geslaagd is alles FANTASTISCH is. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dat al dan niet zou kunnen bij democratisch onderwijs. Maar ik denk wel dat de grijstinten van motivatie een plek verdienen in de opvoeding, voor welke vorm van onderwijs je ook kiest
Dit raakt overigens aan waarom ik niet met Unconditional Parenting uit de voeten kan; ik doe ook niet de belastingaangifte omdat ik een enorme lol beleef aan het doen ervanMaar omdat ik het principe achter belasting betalen ondersteun en actief de keuze maak om te participeren in de maatschappij waarin dit, laten we wel wezen, van bovenaf wordt opgelegd. Maar da's een andere discussie
quote:Op zondag 29 mei 2016 11:28 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het een vreemde vergelijking, UP en de belastingaangifte.
Ik vind het ook een vreemd idee dat op een democratische school alles alleen maar leuk is en moet zijn en dat er nooit eens iets moet.
Wat je zegt klopt: om dat diploma te halen, moet je ook minder leuke vakken doen. En dus leert een leerling van een democratische school dat als het de passie wil volgen om (dierenarts, advocaat, schilder, programmeur, personal trainer) wil worden, het bepaalde zaken zal moeten kennen en examens moeten afleggen. Maar als de intrinsieke motivatie is dat je die ene opleiding wil volgen, kun je die minder leuke kanten ook opbrengen. Omdat je het wil.
Ik vind de aanname dat kinderen die op een dergelijke school hebben gezeten niet om kunnen gaan met de wereld, omdat deze niet altijd leuk is en geeft wat zij willen.
Wat betreft pesten denk ik dat dat op heel anders wordt benaderd en ook veel minder voorkomt dan op andere scholen, maar dat is gevoelsmatig.
Er zijn democratische scholen die al een jaar of 15 oud zijn, dus het is geen volledig nieuw concept.
quote:Op zondag 29 mei 2016 11:45 schreef Clubsoda het volgende:
Ik vind UP en democratische scholen helemaal niet zo ver uit elkaar liggen. Bij beide gaat het erom dat je kinderen aanspreekt op hun intrinsieke motivatie en dat dat de belangrijkste reden is dat ze dingen wel of niet doen. Ik vraag me af of dat een houdbaar concept is.
Het idee achter intrinsieke motivatie is dat je een activiteit onderneemt zuiver en alleen omdat die activiteit je plezier bezorgt. Alle andere redenen (omdat ik een doel wil bereiken, omdat ik geloof in het doel erachter, omdat het de harmonie bewaart) is geen intrinsieke motivatie maar extrinsiek. De activiteit zelf motiveert namelijk niet, maar iets wat je denkt met de activiteit te bereiken. Er is een heel scala binnen de extrinsieke motivatie, variërend tussen "ik doe dit omdat de juf dat wil" en "ik doe mijn statistiekpracticum omdat ik het nodig hem op mijn droomopleiding af te kunnen ronden". De grijstinten dus.
Overigens is mijn punt niet dat kinderen op een democratische school 'wereldvreemd' zouden zijn. Ik denk dat het een maatschappijbreed fenomeen is dat (jonge) mensen het gevoel hebben dat ze niet geslaagd zijn als ze niet op alle vlakken (opleiding, werk, sociaal leven, hobby's) voortdurend piekervaringen beleven.
quote:Op zondag 29 mei 2016 11:48 schreef Franny_G het volgende:
Wat mij lastig lijkt: stel een kind zegt op z'n 12e ik wil advocaat worden. Wat voor programma ga je dan precies samenstellen? Om rechten te studeren, moet je een vwo diploma hebben, dus dan gaat een kind gewoon een vwo opleiding doen? Wellicht met wat meer aandacht voor rechten en maatschappij- zaken. Maar dat kan ook op een 'gewone' school uiteraard.
Maar wat als een leerling bijvoorbeeld zegt; ik wil kunstenaar worden? Ga je dan alleen kunstvakken aanbieden? Of zeg je dan: oke, als je naar een kunstacademie wil, moet je een havo-diploma hebben, dus dan gaan we daar voor? Ik begrijp eigenlijk niet zo hoe dit heel anders is dan het volgen van regulier onderwijs. Als je heel specifiek onderwijs gaat geven (dus een kind dat veel met kunst wil, heel veel kunst aanbieden, ten koste van aandacht voor andere vakken) en het kind verandert op z'n 15e van gedachten, ga je dan een totaal ander programma weer bedenken? Pubers hebben nogal de neiging het ene moment iets heel anders te willen dan het andere moment en kunnen ook maar moeilijk vooruit denken.
quote:Op zondag 29 mei 2016 11:56 schreef Clubsoda het volgende:
Door jouw post Franny denk ik hieraan: wat inderdaad als een kind op zijn 26e opeens besluit geen kunstenaar meer te worden? Wat doe je dan? Je legt de verantwoordelijk voor de keuze zo ontzettend bij het kind neer. Mooi als het goed gaat, maar het risico op een gevoel van falen als de keus suboptimaal bleek is enorm. Ik ken toch een hele stapel volwassene die nu iets zegt als "waren mijn ouders maar wat strikter geweest en gezegd dat ik de HAVO moest gaan in plaats van freelancen op de MAVO". Dat komt dan uiteindelijk met een omweg heus wel 'goed', maar het doet wel wat met je eigenwaarde. Een jonge adolescent is cognitief nog niet in staat om al zijn keuzes te overzien en te grote keuzes kunnen ook enorm beangstigend zijn. Waar grijp je in als ouders en waar heb je vertrouwen dat het zijn weg wel vindt?
quote:Op zondag 29 mei 2016 12:08 schreef Clubsoda het volgende:
Ik denk overigens niet dat UP noch democratisch onderwijs grenzeloos is. Zeker niet. Waar het me om gaat is dat als je alles overlaat aan de intrinsieke motivatie van een kind in de strikte zin, je dat passief maakt als leerkracht. Omdat je gaat wachten tot een kind iets heeft gevonden wat het leuk vindt en je daar achteraan hobbelt. Juíst in de extrinsieke motivatie kun je enorm veel betekenen om te motiveren maar dat vraagt wel veel van je didactische kwaliteiten en je moet voortdurend autonomie en verbinding bieden. En ik geloof direct dat dat op democratische scholen wel gebeurt, maar het komt uit de promotiepraatjes zo weinig naar voren.
quote:Op zondag 29 mei 2016 12:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, de vergelijking tussen UP en democratisch onderwijs is niet gek. Die tussen UP en het doen van je belastingaangifte wel.
Intrinsieke motivatie is dat je gemotiveerd wordt door iets in jezelf om iets te doen. Er is geen externe prikkel als straf of beloning. Het gaat om de intrinsieke waarde van de activiteit op dat moment of een bepaald doel dat je vanuit je zelf wil behalen. Dus niet het ontsnappen aan straf of het krijgen van beloning.
Het is overigens echt een wijdverbreid misverstand dat UP grenzeloos is.
quote:Op zondag 29 mei 2016 12:10 schreef livelink het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet echt een beeld heb van wat een democratische school nou precies is. Wat ik wel heb geleerd van mijn jongste is dat het een mooi gegeven is dat niet alles op de vastgestelde leeftijd volgens de vastgestelde normen af moet zijn.
Het was voor mij als ouder wel even slikken dat t/m zijn 8e het enige vastgelegde doel mbt school was dat hij elke dag naar school moest gaan en zoveel mogelijk in zijn klas moest zijn. Maar ik moest toegeven dat dat op dat moment het hoogst haalbare was en nog moeilijk genoeg.
En ik heb vervolgens de omslag meegemaakt naar het moment dat hij ineens echt wilde gaan leren en ontzettend zijn best ging doen op school. En al zijn achterstanden waren vanaf dat moment in no time weggewerkt. Dus intrinsieke motivatie kan heel veel teweeg brengen. Ik geloof daar wel in.
quote:Op zondag 29 mei 2016 12:17 schreef miss_sly het volgende:
Dat inderdaad, die vastgestelde normen voor vastgestelde leeftijden. Het is zo star en er is zo weinig ruimte voor het kind.
S las voor ze naar school ging. Haar kleuterjuf pakte dat prima op, had oog voor haar nieuwsgierigheid en leergierigheid en heeft daar best wat mee gedaan.
In groep 3 kon dat niet. Er is geen ruimte voor, tenzij een kind mijlenver boven anderen uitsteekt of heel erg onderaan bungelt. Verder moet iedereen in het stramien van de gemiddelde leerling. Ik snap dat prima, maar ik vind het zo jammer om te zien dat haar leergierigheid en nieuwsgierigheid, haar zin om dingen te onderzoeken en uit te zoeken langzaam minder worden, vanuit het idee dat ze die dingen wel aangeboden krijgt op het moment dat school daarmee komt. Het is zo passief en afwachtend, volgend.
quote:Op zondag 29 mei 2016 13:04 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja die. Ik vind het ook spannend, maar heb gelukkig een vriendin van wie de 3jarige binnenkort naar hun kdv gaat, dus ik heb anderhalf jaar om van dichterbij te bekijken of het echt zo mooi is als ik denk.
Ik ben op een voorlichting geweest en daar klonk het zeker niet of de leerkracht passief ging afwachten, maar juist of die de hele dag hard werkt om kinderen te stimuleren en inspireren, zonder ze te laten moeten. Klinkt heel moeilijk, maar de voorbeelden van dingen die ze ddan doen om te leren vond ik mooi.
Wat me ook erg aanspreekt is dat iedereen zijn eigen lijn mag volgen. Zowel in 'leerplan' als met dagindeling, langer pauze kunnen hebben als je dat nodig hebt en 's middags verder (want bso geïntegreerd), vakantie op het moment dat het jou uitkomt etc.
quote:Op zondag 29 mei 2016 13:39 schreef Moonah het volgende:
[ClubSoda]
Jij hebt een ander idee van intrinsieke motivatie dan ik. Plezier kan één van de beweegrenenen zijn om intrinsiek gemotiveerd te zijn.
[ClubSoda]
Veel van jouw grijstinten vallen (zoals ik het heb geleerd) onder intrinsieke motivatie.
[..]
Precies! De leerkracht wordt veel meer coach/begeleider/observator dan kennisoverdrager. Het kind heeft een interesse/zit in een fase, de leerkracht sluit daar dan op aan. Heeft kennis van de leerlijnen (bv het kunnen tellen in sprongen van 10 voor- en achteruit is voorwaarde om te komen tot handig optellen en aftrekken). Gaat op zoek naar activiteiten die uitdagend en stimulerend zijn voor het kind en een vervolg/verdieping/verbreding bieden op hetgeen waar het kind op dat moment/in die fase mee bezig is. Een 'rijke leeromgeving' creëren. En dat kan soms/regelmatig ook best sturend gebeuren. Immers, de leerkracht heeft het grotere geheel/het uiteindelijke doel voor ogen.
In het conventionele onderwijs wordt wat mij betreft juist veel passiever lesgegeven. Zoals Sly al omschreef, gebonden aan jaargroepen. In groep 3 wordt aanvankelijk lezen aangeboden, in groep 4 wordt dat geautomatiseerd. In groep 4 wordt kennis gemaakt met tafels, in groep 5 worden die geautomatiseerd. En weliswaar wordt er tegenwoordig op vrijwel alle scholen op minimaal 3 niveau's gedifferentieerd, maar het jaargroepsysteem blijft leidend.
Sly, ik ben jalooooeeeers!
Sorry!!! Ik dacht dat het Dot betrof, vond het al zo super!quote:Op zondag 29 mei 2016 13:58 schreef Vanyel het volgende:
Kleine correctie, Vanyels zoon.
Voor dochter is het hoogstwaarschijnlijk niet geschikt.
Ik hanteer deze definitie:quote:Op zondag 29 mei 2016 13:39 schreef Moonah het volgende:
[..]
Jij hebt een ander idee van intrinsieke motivatie dan ik. Plezier kan één van de beweegrenenen zijn om intrinsiek gemotiveerd te zijn.
[..]
Veel van jouw grijstinten vallen (zoals ik het heb geleerd) onder intrinsieke motivatie.
[..]
Precies! De leerkracht wordt veel meer coach/begeleider/observator dan kennisoverdrager. Het kind heeft een interesse/zit in een fase, de leerkracht sluit daar dan op aan. Heeft kennis van de leerlijnen (bv het kunnen tellen in sprongen van 10 voor- en achteruit is voorwaarde om te komen tot handig optellen en aftrekken). Gaat op zoek naar activiteiten die uitdagend en stimulerend zijn voor het kind en een vervolg/verdieping/verbreding bieden op hetgeen waar het kind op dat moment/in die fase mee bezig is. Een 'rijke leeromgeving' creëren. En dat kan soms/regelmatig ook best sturend gebeuren. Immers, de leerkracht heeft het grotere geheel/het uiteindelijke doel voor ogen.
In het conventionele onderwijs wordt wat mij betreft juist veel passiever lesgegeven. Zoals Sly al omschreef, gebonden aan jaargroepen. In groep 3 wordt aanvankelijk lezen aangeboden, in groep 4 wordt dat geautomatiseerd. In groep 4 wordt kennis gemaakt met tafels, in groep 5 worden die geautomatiseerd. En weliswaar wordt er tegenwoordig op vrijwel alle scholen op minimaal 3 niveau's gedifferentieerd, maar het jaargroepsysteem blijft leidend.
Sly, ik ben jalooooeeeers!
Duidelijk.quote:
Het gaat dan volgens jouw definitie vnl om interne extrinsieke motivatie. Oftewel, niet omdat het opgelegd wordt of omwille van beloning/straf, maar omdat je zelf ergens het nut van inziet/dan wel er plezier aan beleeft.quote:Onze wereld hangt aan elkaar van dingen die we doen uit extrinsieke motivatie (zoals dus die belangaangifte) en als dat voor volwassenen geldt, waarom zou je dat dat niet implementeren in het leerproces van kinderen?Zeker als je naar gelijkwaardigheid streeft en kinderen voor vol wilt aanzien.
Kun je dat verduidelijken?quote:
Dat was een hele korte samenvatting van het gevoel wat ik kreeg toen ik de OP doorlas. Goed dat ouders actief betrokken zijn bij de opvoeding van hun kind, goed dat ze kritisch zijn over het huidige onderwijssysteem, maar om je kind nou als expiriment te gaan gebruiken in een niet bewezen onderwijsvorm voor de duur van 17 jaar...quote:
Waaruit maak je op dat het een experiment is van een niet bewezen onderwijsvorm? Ken je deze vorm, heb je er ervaring mee, weet je van leerlingen waarmee het heel verkeerd is afgelopen?quote:Op zondag 29 mei 2016 19:18 schreef vaduz het volgende:
[..]
Dat was een hele korte samenvatting van het gevoel wat ik kreeg toen ik de OP doorlas. Goed dat ouders actief betrokken zijn bij de opvoeding van hun kind, goed dat ze kritisch zijn over het huidige onderwijssysteem, maar om je kind nou als expiriment te gaan gebruiken in een niet bewezen onderwijsvorm voor de duur van 17 jaar...
De EUDEC is pas in 2006 opgericht. Lijkt me niet dat er leerlingen in de Nederlandse realiteit zijn die de gehele cyclus hebben doorlopen. Andere vormen van "vernieuwend" onderwijs zijn ook niet geheel succesvol gebleken, dus enige scepsis is wel op zijn plaats.quote:Op zondag 29 mei 2016 19:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waaruit maak je op dat het een experiment is van een niet bewezen onderwijsvorm? Ken je deze vorm, heb je er ervaring mee, weet je van leerlingen waarmee het heel verkeerd is afgelopen?
En wat als je merkt dat je kind vastloopt in het traditionele onderwijs? Bv door veelal klassikale, auditieve instructie en schriftelijke verwerking. Waarom zou je dan geen andere vorm van onderwijs proberen? Wat heb je/heeft het kind te verliezen?quote:Op zondag 29 mei 2016 19:18 schreef vaduz het volgende:
[..]
Dat was een hele korte samenvatting van het gevoel wat ik kreeg toen ik de OP doorlas. Goed dat ouders actief betrokken zijn bij de opvoeding van hun kind, goed dat ze kritisch zijn over het huidige onderwijssysteem, maar om je kind nou als expiriment te gaan gebruiken in een niet bewezen onderwijsvorm voor de duur van 17 jaar...
Er zijn al oudere democratische scholen, gestart in 2003 bijvoorbeeld.quote:Op zondag 29 mei 2016 19:26 schreef vaduz het volgende:
[..]
De EUDEC is pas in 2006 opgericht. Lijkt me niet dat er leerlingen in de Nederlandse realiteit zijn die de gehele cyclus hebben doorlopen. Andere vormen van "vernieuwend" onderwijs zijn ook niet geheel succesvol gebleken, dus enige scepsis is wel op zijn plaats.
In dat soort gevallen zul je juist zien dat een kind meer aandacht nodig heeft. Helaas om economische redenen is er een bepaalde verhoudingen tussen leerlingen en pedagogen, die overal in Nederland -speciaal onderwijs daargelaten- vrijwel gelijk ligt voor alle vormen van basisonderwijs. Reken daarbij ook dat de pedagogische kwaliteiten van een individuele leraar van grote invloed zijn. Het is daarom ook zaak systeembreed de problemen in het onderwijs aan te pakken. Uitendelijk komen alle leraren van een en dezelfde PABO af. Verder zou het natuurlijk mooi zijn als de overheid de mogelijkheden voor thuisonderwijs zou verbreden voor ouders met een hogere/wetenschappelijke opleiding.quote:Op zondag 29 mei 2016 19:35 schreef Moonah het volgende:
[..]
En wat als je merkt dat je kind vastloopt in het traditionele onderwijs? Bv door veelal klassikale, auditieve instructie en schriftelijke verwerking. Waarom zou je dan geen andere vorm van onderwijs proberen? Wat heb je/heeft het kind te verliezen?
Waar baseer je dat op? En zo ja, op een school met een ander onderwijssysteem wordt niet zozeer minder als wel anders aandacht gegeven.quote:Op zondag 29 mei 2016 19:47 schreef vaduz het volgende:
[..]
In dat soort gevallen zul je juist zien dat een kind meer aandacht nodig heeft.
Dit snap ik niet.quote:Helaas om economische redenen is er een bepaalde verhoudingen tussen leerlingen en pedagogen, die overal in Nederland -speciaal onderwijs daargelaten- vrijwel gelijk ligt voor alle vormen van basisonderwijs.
Pedagogische kwaliteiten staan los van didactische kwaliteiten. En ja, de verschillen tussen de individuele leraren zijn idd groot. Op beide vlakken.quote:Reken daarbij ook dat de pedagogische kwaliteiten van een individuele leraar van grote invloed zijn.
Waarom zou dat een minder groot risico inhouden dan een ander onderwijssysteem? Leerkrachten zijn iig nog opgeleid om onderwijs te verzorgen.quote:Verder zou het natuurlijk mooi zijn als de overheid de mogelijkheden voor thuisonderwijs zou verbreden voor ouders met een hogere/wetenschappelijke opleiding.
Nee, ben ik niet met je eens. Er zijn (steeds meer) kinderen die niet gedijen bij de traditionele vorm van onderwijs. Ik merk een zeer groot verschil met klassen die ik 20 jaar geleden had en groepen die ik nu lesgeef.quote:Andere vorm van onderwijs proberen is het probleem proberen te ontwijken. Kan werken in sommige gevallen, maar veel zal afhangen van de individuele leraren die zich over het kind gaan ontfermen.
Op het feit dat het kind niet goed meekomt in het onderwijs. Er is gewoon zo weinig tijd dat "op een andere manier" aandacht geven hier geen wonderen gaat doen.quote:Op zondag 29 mei 2016 20:02 schreef Moonah het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? En zo ja, op een school met een ander onderwijssysteem wordt niet zozeer minder als wel anders aandacht gegeven.
Iets met te weinig leraren, te veel kinderen en te weinig onderwijsbudget -Hoewel het eigenlijk helemaal niet aan het onderwijsbudget ligt, maar aan de besteding ervan, maar dat is hier offtopic- .quote:[..]
Dit snap ik niet.
Helemaal eens. Snap alleen niet hoe een ander onderwijssysteem invloed heeft op de didactische kwaliteiten van een leraar.quote:[..]
Pedagogische kwaliteiten staan los van didactische kwaliteiten. En ja, de verschillen tussen de individuele leraren zijn idd groot. Op beide vlakken.
De aandacht per leerling ligt dan veel hoger, dus ondanks dat de efficientie van degene die les geeft lager ligt, dan een professional zou dit in de basis een beter resultaat moeten geven. In o.a. de VS is gebleken dat thuisonderwijs een bestaansrecht heeft.quote:[..]
Waarom zou dat een minder groot risico inhouden dan een ander onderwijssysteem? Leerkrachten zijn iig nog opgeleid om onderwijs te verzorgen.
Kun je hierover uitwijden?quote:[..]
Nee, ben ik niet met je eens. Er zijn (steeds meer) kinderen die niet gedijen bij de traditionele vorm van onderwijs. Ik merk een zeer groot verschil met klassen die ik 20 jaar geleden had en groepen die ik nu lesgeef.
Ik vraag me af wat ze bij jullie op school doen met kinderen die niet zo duidelijk zijn in hun motivatie en het verwoorden daarvan. De jongens zitten ook op montessori, maar wat meer richting regulier (topo/tafels etc meer klassikaal).quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar het is toch juist aan een leerkracht om te constateren of een kind wat doet? Dan maakt het toch eigenlijk niet uit welk schoolsysteem? Hij zou in een gewone klassikale opzet dan toch ook niet door de mand vallen? Je kan zo simpel constateren of hij wel wat doet of niet. Het is denk ik moeilijker om dan te achterhalen waarom wel of waarom niet. Want waarom droomt hij graag boven een boek?quote:Op maandag 30 mei 2016 12:11 schreef Deepfreeze het volgende:
De oudste droomt boven zijn boek, aan tafel. Dus het valt niet op dat hij nauwelijks werkt. En hij heeft zoveel respect voor de leerkracht dat hij liever wenselijke antwoorden gaf en juf denkt dan dat het wel goed gaat.
Deze school is nog vrij klein, want net nieuw (circa 30 leerlingen). Ze werken er met een schoolkring, in te brengen moties en de CONSENT methode. Doen ze dat bij jullie ook? En werkt dat goed met zo'n grote school?quote:Op maandag 30 mei 2016 12:12 schreef mefke79 het volgende:
Herkenbaar Miss. Bij ons zei de kinderraad vorig jaar dat ze nu ook weleens met de hele school naar iets leuks wilde als afsluiting. Tot dan toe hadden ze dat altijd op school gedaan. Dus toen is daar ook een project van gemaakt, compleet met eisen die gesteld zijn door de directie en een budget. En dat levert ook wel weer hilarische dingen op. Budget niet al te groot, dus bv Efteling valt af. Irrland is niet duur en voor ons op goede afstand. Gingen kinderen dus een busmaatschappij bellen voor een offerte, want hoeveel kost dat vervoer. En die busmaatschappij geloofden hen dus niet en gingen de directrice bellen met allemaal vragen. En zij verwijs ze keurig weer naar de kinderen, want hun opdracht, hun budget. Uiteindelijk gingen alle kinderen van 3 jaar en ouder naar Irrland. Met de bus, met geregelde ouders, met een lunch en alles erop en eraan. Ze hadden een werelddag en heel veel geleerd.
Hetzelfde hebben ze gedaan bij de inrichting van het nieuwe gebouw en de nieuwe tuin. Welke eisen stellen kinderen, wat willen ze en waarom? Dus er zijn nu hangstoelen en banken om op te lezen. Sowieso, niemand heeft een eigen stoel en tafel.
Het mooie van onze school vind ik ook dat ze bewust de wetenschap opzoeken en met hen samen naar het onderwijs kijken en dat eventueel aanpassen. Dat was even wennen voor de inspectie, maar inmiddels zijn die om en draaien ze mee in allerlei projecten. Er is dus ook constant oog voor kwaliteit.
Het zou ook gewoon een trage leerling kunnen zijn. In een reguliere school had hij gewoon meegedaan met de stof, zonder erbovenuit te steken. Hij krijg nu wel de kans om meer te doen, en op zijn eigen niveau te komen(zoals compacten van rekenboek). Ik moet alleen af en toe bijsturen.quote:Op maandag 30 mei 2016 12:14 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Maar het is toch juist aan een leerkracht om te constateren of een kind wat doet? Dan maakt het toch eigenlijk niet uit welk schoolsysteem? Hij zou in een gewone klassikale opzet dan toch ook niet door de mand vallen? Je kan zo simpel constateren of hij wel wat doet of niet. Het is denk ik moeilijker om dan te achterhalen waarom wel of waarom niet. Want waarom droomt hij graag boven een boek?
Wauw Mefke, ik word helemaal warm van jouw verhaal. Wat klinkt het heerlijk!!quote:
Op mij hoef je niet te reageren. Ik heb niet zo'n uitgesproken visie op dit soort dingen, meer een pragmatische insteek ofzo. Ik vind het prima (en lees geïnteresseerd mee wat dat betreft) dat er verschillende manieren van onderwijs bestaan en zich ontwikkelen. Voor mij worden die vormen interessant als blijkt dat traditioneel niet aansluit op mijn kind.quote:Op maandag 30 mei 2016 19:15 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wauw Mefke, ik word helemaal warm van jouw verhaal. Wat klinkt het heerlijk!!
Verder staat mijn hoofd nu even niet naar uitgebreider reageren (Vaduz, Groof). Doe ik later nog wel denk ik.
Ja, ze nemen zij-instromers aan (althans, er zit in de klas van mijn dochter een meisje dat nu in groep 4 is ingestroomd, maar wel na een verhuizing). Er staat me iets bij dat scholen binnen het stadsdeel sowieso alleen per begin van het schooljaar zij-instromers aannemen).quote:Op dinsdag 31 mei 2016 14:04 schreef miss_sly het volgende:
Het zat in de Noorderparkkamer, maar is (helaas) verhuisd omdat ze te groot werden naar Landsmeer.
Ja, dat is me dus niet helemaal duidelijk, daar zit mijn grootste twijfel misschien nog wel. Is het echt dringend nodig, een schoolwissel? Want ik vind het nogal wat, en ik had me echt voorgenomen om S een rustige basisschooltijd te geven, indien mogelijk. Ik ben erg enthousiast over die democratische school, maar daardoor ben ik me misschien ook wel meer bewust geworden van het passieve dat er nu in sluipt; het verdwijnen van het onderzoekende en leergierige.
Ze pakte gisteren voor het eerst in lange tijd weer de kaartjes met Engelse en Nederlandse woordjes om Engels te leren. Dat vond ik toch wel frappant, maar misschien is het toeval.
Op zich is Montessori toch weer meer gericht op het individuele kind, maar ik lees in jouw post toch ook dat je merkt dat in groep 3 het klassikale de overhand krijgt. Ik vrees dat dat niet minder meer wordt in de komende groepen.
Weet jij of de Montessori überhaupt zijinstromers aanneemt?
Maar wat ik zo lees is ze ook ontzettend leergierig en wil ze dus niet alleen spelen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 15:43 schreef miss_sly het volgende:
Ik kan me voorstellen dat de vrije school voor sommige kinderen, en ouders, een fijne keuze is. Ik veroordeel die ook niet, maar het past niet bij ons. Ik vind het fijn als kleuters kunnen spelen, maar ook dat moet geen 'moet' worden. S speelde graag, doet ze nog steeds graag, maar ze wilde ook lezen. En schrijven. En een beginnetje van rekenen. En weten over de evolutie en dinosaurussen. Verplicht spelen omdat ze pas kleuter was, zou niet gepast hebben.
En ja, dergelijke liedjes en overtuigingen zouden mij ook tegenstaan, Vanyel. Maar goed, wat jij zegt is wel zo: het is belangrijk dat je kind zich ergens fijn voelt.
AS en Lemijn, voor mij telt het ook wel erg mee dat S het zo ziet zitten, er zo graag heen wil. Ik denk dat B vooral bang is dat dat enthousiasme voornamelijk wordt ingegeven door de hoop dat ze dan alleen maar hoeft te spelen en geen andere dingen moet doen. Ik denk dat dat best meespeelt, maar dat ze tegelijkertijd echt het gevoel heeft dat ze daar meer mogelijkheden heeft om te leren en te ontdekken.
Maar als mijn dochter dat wil, zoals bijv haar eigen naam schrijven, dan mag ze dat van mij, van dr juf ook. Maar ik schrijf dat dan voor en verder doe ik daar niets mee, ik ga geen letterspelletje aanbieden oid.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 15:43 schreef miss_sly het volgende:
Ik kan me voorstellen dat de vrije school voor sommige kinderen, en ouders, een fijne keuze is. Ik veroordeel die ook niet, maar het past niet bij ons. Ik vind het fijn als kleuters kunnen spelen, maar ook dat moet geen 'moet' worden. S speelde graag, doet ze nog steeds graag, maar ze wilde ook lezen. En schrijven. En een beginnetje van rekenen. En weten over de evolutie en dinosaurussen. Verplicht spelen omdat ze pas kleuter was, zou niet gepast hebben.
En ja, dergelijke liedjes en overtuigingen zouden mij ook tegenstaan, Vanyel. Maar goed, wat jij zegt is wel zo: het is belangrijk dat je kind zich ergens fijn voelt.
AS en Lemijn, voor mij telt het ook wel erg mee dat S het zo ziet zitten, er zo graag heen wil. Ik denk dat B vooral bang is dat dat enthousiasme voornamelijk wordt ingegeven door de hoop dat ze dan alleen maar hoeft te spelen en geen andere dingen moet doen. Ik denk dat dat best meespeelt, maar dat ze tegelijkertijd echt het gevoel heeft dat ze daar meer mogelijkheden heeft om te leren en te ontdekken.
Ik gok dat als je open en eerlijk bent dat er niet zoveel aan de hand is hoor. Het is niet zo dat je negatief bent over de school waar ze nu is toch? Er is alleen een andere optie op je pad gekomen die je wil onderzoeken. Zo zou ik het ook brengen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 16:09 schreef miss_sly het volgende:
Ik vond het juist prettig dat juf ook input had. S was zo bezig met lezen en schrijven, dat ik graag wilde dat ze het dan ook goed zou leren. Ik had geen idee hoe ik dat het beste kon aanbieden zodat ze het dan ook maar meteen op de goede zou kunnen aanleren. Ik zou ook verder niet blij zijn met vier halve dagen school, want dan zou ik heel veel BSO af moeten nemen.
Het aannamebeleid is inderdaad tijdrovend, wat ik prima vind, overigens. Het enige waar ik een beetje mee zit is het volgende: als ze gaat kijken op de democratische school, gaat ze een maand lang 2-4 (afhankelijk van hoeveel kijkstudenten ze hebben) dagen per week naar die school en de overige dagen naar de huidige school. Hoe zal de huidige school zich opstellen in eerste instantie naar het verzoek voor deze constructie, en stel dat je besluit op de huidige school te blijven, hoe gaan ze dan met S om? Blijft ze dan altijd met argusogen bekeken worden omdat ze ooit bijna van school gegaan is?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 31 mei 2016 16:31 schreef groofskendezoveelste het volgende:
jaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eentje waar ik me eigenlijk ook in kan vinden
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
wij hebben juist besloten dat dat hier redelijk onmogelijk is, ze wordt van zoveel enthousiast dat het geen haalbare kaart is om alles uit te proberen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 17:30 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn van mening dat we alles waar ons kind behoefte aan zegt te hebben of enthousiast van wordt, in ieder geval serieus onderzoekenDaarna kan het nog alle kanten uit, ook dat we erin meegaan, ook al denken wij niet dat het het beste is. We zijn redelijk flexibel
Een schoolwissel is echter wel iets wat we niet zomaar al dan niet zullen doen.
En dat is net zo prima, toch?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 17:43 schreef Sjeen het volgende:
[..]
wij hebben juist besloten dat dat hier redelijk onmogelijk is, ze wordt van zoveel enthousiast dat het geen haalbare kaart is om alles uit te proberen.
zekerquote:
Jij verwoordt het net wat beter dan ik.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 18:44 schreef Moonah het volgende:
Eens met Vanyel. ^^
Dat is wat mij tegenstaat in het klassikale (waar ik zelf als leerkracht ook steeds meer aversie tegen krijg). Je kunt niet inspelen op de gevoelige periodes van een kind, de zone van naaste ontwikkeling.
En ik ben ook niet voor individualisme. Juist in deze tijd vind ik het erg belangrijk om gemeenschapszin te 'kweken', verbondenheid te voelen. Maar voor de cognitieve ontwikkeling denk ik dat het volgen (of eigenlijk net een klein stapje vooruit lopen) van een individueel kind het meest optimale is.
Sly, een overstap naar Montessori zou ik niet overwegen. Daarvoor lijkt het verschil in manier van lesgeven te klein. Onze zoon zit ook op een Montessorischool, maar daar wordt dus ook nog best veel klassikaal aangeboden. Het verschil met de democratische school is echter dusdanig dat het me wél de moeite waard lijkt. En dat kun je ook best aan de huidige school uitleggen.
Qua overstap naar het VO zou ik me over S geen zorgen maken. Een slim kind met goede sociale vaardigheden. Neuh, dat trekt zij wel, ook al zou het in praktijk niet goed aansluiten.
Ik ben er ook niet beter van geworden dat ik met de grote hoop mee moest, inderdaad. Je wordt er zo gemakzuchtig en lui van. Je krijgt alles wel aangereikt, en dan zuig je het op als een spons en kun je weer wachten op het volgende nieuwe.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 18:28 schreef Vanyel het volgende:
Ik herken mijn eigen schooltijd enorm in het verhaal van miss sly over s. Allang kunnen lezen en in het tempo van de klas mee moeten. Kunnen rekenen tot 100 en 2+2 moeten doen en dat eigenlijk jarenlang. Heeft mijn leergierigheid niet bepaald goed gedaan. Ws is dat ook een reden dat ik voor mijn kinderen ontzettend graag een individueel passend plan wil, of dat nou sneller of langzamer is dan de rest, of krom of raar of wat dan ook, als het ze maar past en niet het gevoel geeft dat het eigenlijk niet uitmaakt wat ze willen of kunnen, als ze maar braaf meedoen met de massa.
Laterna Magica, Ijburgquote:Op dinsdag 31 mei 2016 14:13 schreef Lemijn het volgende:
Dat zij zo enthousiast is en zelf kan uitleggen waarom, zou ik wel zwaarwegend vinden. En als het toch tegenvalt (de school gaat dicht, het blijkt te onpraktisch om elke dag naar Landsmeer te gaan, ze vind het vreselijk etc), dan wissel je toch weer terug? Dat staat ver af van je voornemen van een rustige basisschooltijd, maar is ook niet het einde van de wereld en zo gaat het wel vaker...
[Life is what happens to you, while you're busy making other plans, zei John Lennon]
Ik ben benieuwd welke school een zusterschool van die van mefke is, want ook Noorderling hier.
Over het hoger onderwijs maak ik me niet zo druk, als je ergens je planningsvaardigheden kunt gebruiken is het daar. Die vaardigheden hebben ze alvast.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:31 schreef Bleie het volgende:
Wow, Mefke, dat klinkt wel mooi! Heb je zicht op hoe de aansluiting later zal zijn op voortgezet en hoger onderwijs? Want dat is vaak nog veel traditioneler natuurlijk.
Gheghe!quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:49 schreef mefke79 het volgende: Oudste is vooral verbaasd als hij gewone klassen ziet. "Moet je dan blijven zitten? De hele dag? En alleen daar? Mag je niet lopen?"
Oh ja, die 'ken' ik! Net als De Wittering en Laterna Magica en de school in Groenekan... Lijken me stuk voor stuk zulke fijne scholen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:39 schreef mefke79 het volgende:
Inmiddels weet ik van het bestaan van diverse andere alternatieven in oa Tilburg en Roermond, maar de kans is ook groot dat de methode van onze school ook een vo vorm krijgt.
Spannend hoor.quote:Op woensdag 1 juni 2016 03:20 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oh ja, die 'ken' ik! Net als De Wittering en Laterna Magica en de school in Groenekan... Lijken me stuk voor stuk zulke fijne scholen.
Ik heb een heel pril maar erg 'klikkend' contact met een vrouw hier in de buurt die met en clubje bezig is met het opzetten van een school voor Natuurlijk Leren. Heel inspirerend. Wie weet wat daaruit voort gaat komen.
De groepjes zijn bij onze school niet heel groot (10 max), alleen de mentorgroep is groter. Maar die is er dan ook niet om instructie te geven, maar om samen dingen te bespreken.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:53 schreef Bleie het volgende:
Als ik dit zo lees, is het verschil met montessori toch redelijk groot, ondanks mijn eerdere opmerking. Mijn dochter zit in een combinatieklas 3/4, met 24 leerlingen. Dus zelfs als heel groep 3 een rekenles krijgt, dan nog is dat een veel kleinere groep dan die 28. En er zijn verschillende instructiegroepjes voor de verschillende tempo's. Dus dan is wel heel groep 3 tegelijk aan het rekenen, maar op verschillende niveaus. Toen ik zelf op de basisschool zat, werd er pas in de bovenbouw weleens een groepsinstructie gegeven, voor geschiedenis, aardrijkskende en biologie. Taal en rekenen deed je altijd op een moment naar keuze. Waardoor mijn broer tot Pasen niks uitvoerde en dan een eindsprint inzette. Dus vergeleken daarmee, gebeurt er nu veel klassikaal, maar wel zeer gedifferentieerd.
Het zou serieus een probleem zijn voor die van ons. Stilzitten komt niet in hun woordenboek voor. Never. Op deze manier hebben ze ook geen wiebelkussen nodig. Als ze echt even hun energie kwijt moeten gaan ze een stukje rennen buiten. Komen ze daarna weer binnen, ook goed.quote:
S vindt het gegeven dat er geen vast lokaal is ook interessantquote:Op woensdag 1 juni 2016 10:42 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Het zou serieus een probleem zijn voor die van ons. Stilzitten komt niet in hun woordenboek voor. Never. Op deze manier hebben ze ook geen wiebelkussen nodig. Als ze echt even hun energie kwijt moeten gaan ze een stukje rennen buiten. Komen ze daarna weer binnen, ook goed.
Maar wiskunde bestaat op vele verschillende gebieden (heeft verschillende takken), het ene gebied abstracter dan het andere. De bedoeling is niet om de abstractere wiskunde verkapt in een verhaaltje aan te bieden, de bedoeling is om alle vormen zoveel mogelijk aan te bieden in de onderbouw, zodat een degelijke keuze gemaakt kan worden voor de bovenbouw, afhankelijk van wat je wilt worden, waar je talenten liggen. Het is onzin te denken dat de verschillende takken voor jou allemaal in een verhaaltjessom aangeboden zouden moeten of kunnen worden.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:49 schreef mefke79 het volgende:
Over klassikaal lesgeven: er zitten niet alleen verschillende niveaus in een klas, maar ook verschillende leervoorkeuren. Probeer mij geen wiskunde te leren door in razend tempo formules op een bord te kalken. Haak ik af, binnen een minuut. Maar geef mij een 'verhaaltjessom' en ik kom er uit. Mijn man wordt knettergek van die verhaaltjes en vraagt: waar is de formule? Dus die leerkracht staat bij mij zijn (en mijn!)tijd te verdoen terwijl mijn man hier optimaal van leert. Dat kan efficiënter en dat doe je oa door minder klassikaal les te geven.
Miss ik vind het bijzonder dat S zelf zo helder kan aangeven wat ze wil. Oudste is vooral verbaasd als hij gewone klassen ziet. "Moet je dan blijven zitten? De hele dag? En alleen daar? Mag je niet lopen?"
Met een hele goede reden dus. Er zijn genoeg uitstapjes gemaakt (bv de tweede fase), waar men toch grotendeels weer op terugkomt.quote:Op donderdag 2 juni 2016 17:01 schreef miss_sly het volgende:
Maar is dat niet precies de conventionele gedachte die ook overheerst in het onderwijs, groofs?
Natuurlijk, ik ken die onderzoeken ook. Wij hebben meerdere studiedagen per jaar waar dat soort ontwikkelingen of onderzoeken centraal staan en verder zijn er nascholingsdagen (bv de wiskundedagen voor onze vakgroep) waar dieper ingegaan wordt op al dit soort gedachtestromen en de toepasbaarheid daarvan.quote:Op donderdag 2 juni 2016 17:05 schreef Vanyel het volgende:
^^
Ik denk dat er veel meer naar leefstijl aan te passen dan in regulier onderwijs gebeurt. Over de effectiviteit van aanpassen aan leefstijl is ook meer dan genoeg geschreven (maar mobiel en aan het koken dus wil geen bronnen zoeken).
Nee, dat vind ik dus ook geen goed vb, daarom haakte ik daar ook op in.quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:14 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind formule vs verhaaltje geen goed voorbeeld. Die formules leert de een beter door gesproken instructie, de ander door lezen, de derde door ermee te gaan pielen tot ie het snapt. Dat is een verschil in leerstijl dat je prima kan toepassen op zo'n vak.
Nee hoor, ik verdedig mezelf niet. Ik vind gewoon het beeld van het zogenoemde traditionele onderwijs dat hier geschetst wordt niet terecht en ook gewoon niet kloppend. Dàt wil ik graag verdedigen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:47 schreef Vanyel het volgende:
Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar op mij kom je over alsof je jezelf aan het verdedigen bent. Zeker met die stuurlui-opmerking. En volgens mij is dat helemaal niet nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |