abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport zondag 5 juni 2016 @ 13:16:32 #51
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_162760931
Hup Porsche *O*

En die verschillen, geweldig :D
Zelfs in de Formule 1 zijn die verschillen niet zo klein.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zondag 5 juni 2016 @ 13:39:04 #52
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_162761384
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:16 schreef Nattekat het volgende:
Hup Porsche Toyota *O*

:P
Half bezopen is weggegooid geld.
  zondag 5 juni 2016 @ 13:48:22 #53
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162761541
Nu eerst MotoGP kijken, daarna lekker weer buiten zitten met Radio Le Mans in de oren.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 5 juni 2016 @ 13:51:25 #54
315766 MrBanaan1
nou nou nou
pi_162761580
Klote timing dit jaar. Kan amper kijken... Werk, verplichtingen, tentamens... En het weekend erna helemaal niks gepland natuurlijk :')
  zondag 5 juni 2016 @ 13:52:05 #55
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162761588
Ook irritant dat de TT in hetzelfde weekend is...
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162761613
Speed trap (mulsanne straight)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#12 Rebellion 336.0
#13 Rebellion 334.9
#8 Audi 332.9
#5 Toyota 330.8
#7 Audi 330.8
#6 Toyota 329.8
#2 Porsche 324.9
#1 Porsche 322.0
#4 Bykolles 322.0
  zondag 5 juni 2016 @ 14:00:56 #57
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_162761728
quote:
11s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:52 schreef Fir3fly het volgende:
Ook irritant dat de TT in hetzelfde weekend is...
niet. 26ste.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_162761762
ClubArnage twitterde op zondag 05-06-2016 om 14:00:24 Green flag for 2nd session #WEC #LeMans24 reageer retweet
  zondag 5 juni 2016 @ 14:15:11 #59
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162762029
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:00 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

niet. 26ste.
Oh echt? Hoe kom ik daar dan weer bij :'). Nou ja, goed nieuws dus *O*.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162762291
Toyota_Hybrid twitterde op zondag 05-06-2016 om 14:27:21 Want to see how we’ve evolved our #LeMans24 racer, here’s how the #TS050 stacks up. @FIAWEC #Toyota https://t.co/1p1Ja6r3wz reageer retweet
pi_162762974
quote:
14s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:03 schreef Fir3fly het volgende:
Alle LMP1H auto's binnen anderhalve seconde. Ziet er goed uit.
sandbagging?
  zondag 5 juni 2016 @ 15:02:31 #62
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162763065
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:58 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

sandbagging?
Ik denk het niet. Ik las ook ergens dat Porsche teruggegaan is naar het hybridesysteem van 2015 omwege de betrouwbaarheid. Dus pure snelheid leveren ze misschien wat in.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162763112
Over het algemeen laten de top teams in lmp1 niet het achterste van hun tong zien tijdens test day
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 5 juni 2016 @ 15:05:46 #64
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_162763124
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:30 schreef M90 het volgende:
Toyota_Hybrid twitterde op zondag 05-06-2016 om 14:27:21 Want to see how we’ve evolved our #LeMans24 racer, here’s how the #TS050 stacks up. @FIAWEC #Toyota https://t.co/1p1Ja6r3wz reageer retweet
[ afbeelding ]
Waarom is een lagere fuel capacity en ruim lagere engine capacity een verbetering? :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Redactie Frontpage / Sport zondag 5 juni 2016 @ 15:08:50 #65
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_162763188
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:05 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Waarom is een lagere fuel capacity en ruim lagere engine capacity een verbetering? :P
de kleinere motor zal wel minder zuipen en doordat dingen kleiner worden heb je daar weer aerodynamisch voordeel van.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator / Redactie Sport zondag 5 juni 2016 @ 15:09:32 #66
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_162763202
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:05 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Waarom is een lagere fuel capacity en ruim lagere engine capacity een verbetering? :P
Zuiniger :Y
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zondag 5 juni 2016 @ 15:30:43 #67
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162763555
quote:
14s.gif Op zondag 5 juni 2016 15:08 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

de kleinere motor zal wel minder zuipen
Niet per se, turbomotoren zijn over het algemeen niet minder zuinig. Gaat vooral om gewicht en inderdaad aerodynamische redenen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162763847
Di Grassi - 3:21.375

audisport twitterde op zondag 05-06-2016 om 15:52:55 And now @LucasdiGrassi takes Audi R18 #8 to the top of the times during #LeMans24 test day. A 3m 21.375 lap time. #WEC #LeagueofPerformance reageer retweet
pi_162764187

^O^
pi_162765396
Red flag

edit:
signaturerace twitterde op zondag 05-06-2016 om 17:29:16 Session will not restart, this is the end of #LeMans24 testing day reageer retweet
Dat was het dus voor vandaag -O- . maar over anderhalve week mogen weer *O*
  zondag 5 juni 2016 @ 17:33:56 #71
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162765543
Wat is de reden voor de rode vlag?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_162765608
Schijnt een crash van de #89 Porsche te zijn maar volgens mij nog niet bevestigd

edit:
ClubArnage twitterde op zondag 05-06-2016 om 17:35:59 Seems it is the #49 incident was reason for Red Flag Ozz appears to be OK #WEC #LeMans24 reageer retweet
RLM bevestigt dit net ook
pi_162771003
Gecombineerde tijdenlijst van de hele dag

1
2
3
4
5
6
#8 Audi 3:21.375
#1 Porsche  3:22.270 +0.895 
#2 Porsche 3:22.334 +0.959
#7 Audi 3:22.588  +1.213 
#5 Toyota 3:23.197 +1.822
#6 Toyota 3:23.721+2.346
pi_162889167
Nick Catsburg snelste tijd tijdens een GTE AM test voor Le Mans heeft niet mogen baten. Larbre gaat voor Jean-Philippe Belloc om de opengevallen plaats bij het team in te vullen. Mogelijk kan Catsburg wel tijdens de overige WEC races rijden.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_162960818
Raceweek *O* *O*
Vernieuwde OP voor dit jaar:


24 Heures Du Mans 2016
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.475 (Audi R18, 2015)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:16.887 (Porsche, 2015)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (pdf)

Onboard (Pole 2015):

Nieuw in 2016
• Aangepaste run-off Porsche curves
• SAFER barriers in Porsche Curves



Entry list 2016 (pdf)



• Witte koplampen, rode nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:18 (schatting)
• 875kg (hybride), 855kg (non-hybride)
• 49.9L tank voor diesel diesel, 62.5L voor hybride benzine, 67.4L voor benzine

LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. De grote fabrieksteams van Audi, Porsche en Toyota doen mee in deze klasse. Deze fabrieksteams zijn verplicht hun auto uit te rusten met een hybride systeem (minimaal gewicht van de auto 875 kilo). Afhankelijk van het vermogen van het hybride systeem moeten de teams minder brandstof verbruiken. Privé teams mogen ook deelnemen, voor hun is een hybride systeem niet verplicht (minimaal gewicht van de auto 850 kilo). Vorig jaar waren de auto's sneller dan ooit, de ronderecords op de huidige configuratie van het circuit sneuvelden in zowel kwalificatie als race. Om dit jaar de snelheid terug te dringen zijn er twee maatregelen genomen: de teams mogen minder brandstof gebruiken en voor le Mans geldt een restrictie op het hybride vermogen dat de teams per ronde mogen gebruiken. De vraag is in hoeverre dit de teams heeft vertraagd. Wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn is het de vraag of het afstandsrecord uit 2010 kan blijven staan.



• Witte koplampen, blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:36
• 900kg
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor chassis: ¤388,500 (open), ¤463,500 (gesloten). Voor motorblok: ¤80,350
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van het chassis en van het motorblok. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen.



• Gele koplampen, groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:54
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine)

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we grote teams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette en sinds dit jaar ook Ford, met maar liefst 4 auto's. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am



• Gele koplampen, oranje cijfers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:57
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine)
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten.

Elk jaar wordt er ook een startbewijs toegekend aan een innovatie inschrijving. Die gaat dit jaar naar de #84 LMP2 van Oak racing. Hierin rijdt Frederic Sausset, een coureur die beide armen en benen moest laten amputeren na een infectie. Meer info hier


Zondag 5 juni
9:00-13:00 Test day session 1
14:00-18:00 Test day session 2

Woensdag 15 juni
16:00-20:00 Free practise session
22:00-0:00 Qualifying session 1

Donderdag 16 juni
19:00-21:00 Qualifying session 2
22:00-0:00 Qualifying session 3

Zaterdag 18 juni
9:00-9:45 Warm-up
15:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤6,99 voor een maand)
• RTL7 website

Live Timing
Officiële live timing
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2016, grafische weergave van deelnemersveld (pdf)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


ALMS championship


Blancpain Endurance series


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
[img=657,165]http://i.imgur.com/KA1cUHv.png[/img]
[b]24 Heures Du Mans 2016[/b]
[i]Onderdeel van het [url=http://www.fiawec.com/]FIA World Endurace Championship[/url][/i]

[img=514,34]http://i.imgur.com/imJEUHw.png[/img]
Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je [url=http://www.maisonblanche.co.uk/circuits.html]hier[/url]. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

[*]Ronderecord (race): 3:17.475 (Audi R18, 2015)
[*]Ronderecord (kwalificatie): 3:16.887 (Porsche, 2015)
[*]Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

[b]Afbeelding Circuit[/b]
[img]http://i.imgur.com/oGNnJS1.jpg[/img]
[url=http://lemansworld.5u.com/whats_new.html]Circruit inclusief marshall posts[/url]
[url=http://www.lemans.org/explorer/pdf/courses/2016/24-heures-du-mans/track-map-24-heures-du-mans-2016.pdf]Detail kaart paddock area (pdf)[/url]

[b]Onboard (Pole 2015):[/b]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=23BRkYdAioU[/youtube]

[b]Nieuw in 2016[/b]
[*]Aangepaste run-off Porsche curves  
[*]SAFER barriers in Porsche Curves

[img=514,34]http://i.imgur.com/gePNpi3.png[/img]

[url=http://www.lemans.org/explorer/pdf/courses/2016/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2016.pdf]Entry list 2016 (pdf)[/url]

[img=600,40]http://i.imgur.com/Hf6eoTa.jpg[/img]
[img=640,190]http://i.imgur.com/b9Zm7RL.png[/img]
[*]Witte koplampen, rode nummers
[*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:18 (schatting)
[*]875kg (hybride), 855kg (non-hybride)
[*]49.9L tank voor diesel diesel, 62.5L voor hybride benzine, 67.4L voor benzine

LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. De grote fabrieksteams van Audi, Porsche en Toyota doen mee in deze klasse. Deze fabrieksteams zijn verplicht hun auto uit te rusten met een hybride systeem (minimaal gewicht van de auto 875 kilo). Afhankelijk van het vermogen van het hybride systeem moeten de teams minder brandstof verbruiken. Privé teams mogen ook deelnemen, voor hun is een hybride systeem niet verplicht (minimaal gewicht van de auto 850 kilo). Vorig jaar waren de auto's sneller dan ooit, de ronderecords op de huidige configuratie van het circuit sneuvelden in zowel kwalificatie als race. Om dit jaar de snelheid terug te dringen zijn er twee maatregelen genomen: de teams mogen minder brandstof gebruiken en voor le Mans geldt een restrictie op het hybride vermogen dat de teams per ronde mogen gebruiken. De vraag is in hoeverre dit de teams heeft vertraagd. Wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn is het de vraag of het afstandsrecord uit 2010 kan blijven staan.

[img=600,40]http://i.imgur.com/GBc1LV8.jpg[/img]
[img=640,190]http://i.imgur.com/agJv7jJ.png[/img]
[*]Witte koplampen, blauwe nummers
[*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:36
[*]900kg
[*]75L tank (benzine)
[*]Maximale kosten voor chassis: ¤388,500 (open), ¤463,500 (gesloten). Voor motorblok: ¤80,350
[*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van het chassis en van het motorblok. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. 

[img=600,40]http://i.imgur.com/TfmrTko.jpg[/img]
[img=640,190]http://i.imgur.com/rcIPmId.png[/img]
[*]Gele koplampen, groene nummers
[*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:54
[*]Minimaal 1245kg
[*]90L tank (benzine)

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we grote teams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette en sinds dit jaar ook Ford, met maar liefst 4 auto's. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am

[img=600,40]http://i.imgur.com/P8snuul.jpg[/img]
[img=640,190]http://i.imgur.com/expEQs7.png[/img]
[*]Gele koplampen, oranje cijfers
[*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:57
[*]Minimaal 1245kg
[*]90L tank (benzine)
[*]Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
[*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten.     

Elk jaar wordt er ook een startbewijs toegekend aan een innovatie inschrijving. Die gaat dit jaar naar de #84 LMP2 van Oak racing. Hierin rijdt Frederic Sausset, een coureur die beide armen en benen moest laten amputeren na een infectie. Meer info [url=http://www.lemans.org/en/News/team-presentation-lm-p2-srt-41-by-oak-racing-84-morgan-nissan/25020]hier[/url]

[img=514,34]http://i.imgur.com/GOQmC6a.png[/img]
[b]Zondag 5 juni[/b]
9:00-13:00 Test day session 1
14:00-18:00 Test day session 2

[b]Woensdag 15 juni[/b]
16:00-20:00 Free practise session
22:00-0:00 Qualifying session 1

[b]Donderdag 16 juni[/b]
19:00-21:00 Qualifying session 2
22:00-0:00 Qualifying session 3

[b]Zaterdag 18 juni[/b]
9:00-9:45 Warm-up
15:00 Start 24 uren van Le Mans

[img=514,34]http://i.imgur.com/mWKf3uZ.png[/img]
[b]TV[/b]
[*]Eurosport zendt de 24 uur volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
[*]RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)

[b]Streams[/b]
[*][url=http://www.fiawec.com/live.html]Officiële WEC stream[/url] (¤9,99 voor le Mans)
[*][url=http://www.radiolemans.com/]Radio Le Mans[/url] (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - [i]tip[/i])
[*]Eurosport player (¤6,99 voor een maand)
[*]RTL7 website

[b]Live Timing[/b]
[*][url=http://live.fiawec.com]Officiële live timing[/url] 
[*][url=http://fiawec.alkamelsystems.com/]Resultaten[/url]

[b]Spotter Guide[/b]
[*][url=http://www.lemans.org/explorer/pdf/courses/2016/24-heures-du-mans/spotter-guide-24-heures-du-mans-2016.pdf]Spotter Guide 2016, grafische weergave van deelnemersveld (pdf)[/url]

[b]Overige informatie[/b]
[*][url=http://www.dailysportscar.com/]Laatste informatie, verslagen en analyses[/url]
[*][url=http://www.weather-forecast.com/locations/Le-Mans/forecasts/latest]Weer[/url]

[u][i][b]Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:[/b][/i][/u]

[b]Officiele FIA World Endurance Championship[/b]
[img=299,88]http://oi44.tinypic.com/2jch7bo.jpg[/img]

[b]ELMS championship[/b]
[img=299,129]http://oi42.tinypic.com/4uh2u1.jpg[/img]

[b]ALMS championship[/b]
[img=299,139]http://oi40.tinypic.com/33ncnww.jpg[/img]

[b]Blancpain Endurance series[/b]
[img=299,139]http://oi39.tinypic.com/3339us3.jpg[/img]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')