abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 28 mei 2016 @ 23:21:31 #1
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_162579100
Een beetje een controversiële titel, maar laat ik het uitleggen. Sommige mensen hebben het slecht getroffen met hun lichamelijke en/of geestelijke gesteldheid, maar in Nederland worden veel maatregelen getroffen om er voor te zorgen dat ook de zwakkeren onder ons mee kunnen doen met de maatschappij. Een vaak voorkomend probleem die je terugziet in het aanbieden van hulp of steun als hulpverlener/partner/familielid, etc. is onbegrip van beide kanten.

Patiënten klagen dat de omgeving hen niet begrijpt en denken soms zelfs dat ze worden buitengesloten, terwijl de omgeving soms niet weet hoe ze met iemand zijn beperkingen om moeten gaan of soms vinden dat diegene zich aanstelt. Zoals iedereen weet, communicatie is twee-richtingsverkeer en het mes snijdt dan ook aan twee kanten. Het is niet realistisch om te verwachten dat iemand die deze beperkingen niet heeft volledig kan begrijpen hoe een dagelijks leven er voor zo'n persoon uit ziet. Van de andere kant zou zodra de hulpverlener/familielid merkt dat een bepaalde opmerking of hulp niet gewaardeerd wordt, het niet meteen als oorzaak bij de persoon zelf leggen, maar het de volgende keer anders aanpakt.

In hoeverre moet de maatschappij rekening houden met de beperking van een ander ? In de zin van dat hoever de overheid moet gaan in het creëren van voorzieningen en hoever mensen in het algemeen rekening moeten houden met iemand met een beperking.

TS begint:

Wat betreft voorzieningen vind ik dat we het hier best goed getroffen hebben in Nederland. Goed, geen enkel systeem is perfect en het is dan ook belangrijk om daar regelmatig feedback op te geven, maar soms vind ik dat we daar een beetje in doorschieten. Een jaar terug was er een discussie over het wel of niet ondertekening van het VN verdrag dat speciale rechten toekent aan mensen met een beperking. De regering werd gepusht om dat verdrag te ondertekenen omdat er het gevoel was dat de regering anders te kort zou doen aan de rechten van gehandicapten. Maar wat betekent zo'n verdrag in de praktijk ? In de praktijk is het niet haalbaar om alle gebouwen rolstoel toegankelijk te maken. Ook kun je helaas in de psychiatrische zorg niet altijd meteen passend hulp aanbieden omdat diagnosticeren nou eenmaal niet altijd over één nacht ijs gaat. Het is moeilijk voor een restauranteigenaar om met alle bestaande allergieën rekening te houden. Al deze voorbeelden laten zien dat een verdrag niet alle problemen kan oplossen en als we wel wezen, hoe redelijk je het ook probeert te maken, gelijk zal je de situatie tussen iemand met en zonder een beperking nooit krijgen. Belangrijker vind ik daarom dat mensen solidair naar elkaar toe zijn. Heeft je vriend een allergie en geeft aan dat hij liever niet naar restaurants gaat, stel dan voor om bij jou thuis een culinaire avond te houden zodat je de ingrediënten kan overzien. Reageren op wat iemand aangeeft als probleem is het minste maar tegelijkertijd ook het meeste wat je voor iemand kan betekenen in mijn ogen.

[ Bericht 1% gewijzigd door schrijfveer op 29-05-2016 00:12:27 ]
pi_162579216
Op basis van welke ervaringen bepaal je dan hoe we het getroffen hebben hier? :)
  zaterdag 28 mei 2016 @ 23:44:05 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_162580061
Wat de overheid doet/zou moet doen en hoe mensen zich persoonlijk opstellen tegenover de beperkte medemens zijn twee dingen en nogal verschillend.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 29 mei 2016 @ 00:07:09 #4
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_162580672
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 23:24 schreef Fripsel het volgende:
Op basis van welke ervaringen bepaal je dan hoe we het getroffen hebben hier? :)
Dat er hier een fatsoenlijk lopend zorgstelsel is. Je hoeft maar even buiten West-Europa te gaan en er is al verschil. Zo weet ik van iemand die in Hongarije leeft dat zodra je een ziekte onder de ledematen krijgt waardoor je niet meer kunt werken, je diep in de nesten raakt, omdat er nauwelijks fatsoenlijke ziekteregelingen zijn.

quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 23:44 schreef Lienekien het volgende:
Wat de overheid doet/zou moet doen en hoe mensen zich persoonlijk opstellen tegenover de beperkte medemens zijn twee dingen en nogal verschillend.
Misschien heb ik het wat onduidelijk neergezet, maar met maatschappij bedoel ik zowel vanuit de regering (het creëren van voorzieningen) als vanuit de mensen zelf (hoe mensen zelf met gehandicapte mensen omgaan naast de getroffen voorzieningen). Vind je dat er genoeg rekening wordt gehouden met beperkingen wat betreft voorzieningen en hoe mensen zonder beperking er mee omgaan ?
  zondag 29 mei 2016 @ 00:08:15 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_162580699
Ja, natuurlijk moeten we rekening houden met mensen met beperkingen.
  zondag 29 mei 2016 @ 00:13:19 #6
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_162580799
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2016 00:08 schreef Lienekien het volgende:
Denk dat er maar weinig het oneens met je zullen zijn :+ maar waar ligt de grens voor jou wat betreft rekening houden met ?
  zondag 29 mei 2016 @ 00:13:28 #7
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162580802
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 23:24 schreef Fripsel het volgende:
Dat

welke handicap heeft ts?
  zondag 29 mei 2016 @ 00:14:22 #8
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162580819
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 00:07 schreef schrijfveer het volgende:

[..]

Dat er hier een fatsoenlijk lopend zorgstelsel is
hoe veel stappen van 'goed' is dat af?
  zondag 29 mei 2016 @ 00:15:41 #9
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_162580840
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 00:13 schreef fs180 het volgende:

[..]

Dat

welke handicap heeft ts?
Het gaat niet over mij persoonlijk. Ik heb het erover in algemeen. Ik besef wel dat voor iemand met een zeldzame ziekte het moeilijker is om in goede hulp/medicijnen te worden voorzien.
  zondag 29 mei 2016 @ 00:17:51 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_162580898
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 00:13 schreef schrijfveer het volgende:

[..]

Denk dat er maar weinig het oneens met je zullen zijn :+ maar waar ligt de grens voor jou wat betreft rekening houden met ?
Ik denk dat er nog best veel mensen met een beperking zijn die nog niet voldoende de kans krijgen om mee te doen in de samenleving.
  zondag 29 mei 2016 @ 00:18:21 #11
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_162580910
quote:
6s.gif Op zondag 29 mei 2016 00:14 schreef fs180 het volgende:

[..]

hoe veel stappen van 'goed' is dat af?
Fatsoenlijk betekent voor mij niet perfect (maar dat zul je nergens krijgen), maar wel dat de zorg hier gemanaged wordt.
pi_162580943
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 00:18 schreef schrijfveer het volgende:

[..]

Fatsoenlijk betekent voor mij niet perfect (maar dat zul je nergens krijgen), maar wel dat de zorg hier gemanaged wordt.
Het is relatief, vergelijk het eens met een 3e wereld land en je zult het goed noemen.
pi_162580963
quote:
Maar in hoeverre kan je rekening houden en hoe manifesteert het zich dan?

Als je een handicap hebt, krijg je het sowieso wat zwaarder in het leven en zal je harder moeten knokken. Het zal nooit eerlijk worden voor niemand. Maar is dat geen onderdeel van het leven?

Hoewel er veel nuance is, geldt nog steeds het recht van de sterkste. Wie verzwakt, zal harder moeten knokken om toch geaccepteerd te blijven worden.
  zondag 29 mei 2016 @ 00:22:57 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_162581006
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2016 00:20 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Als je een handicap hebt, krijg je het sowieso wat zwaarder in het leven en zal je harder moeten knokken. Het zal nooit eerlijk worden voor niemand. Maar is dat geen onderdeel van het leven?

Hoewel er veel nuance is, geldt nog steeds het recht van de sterkste. Wie verzwakt, zal harder moeten knokken om toch geaccepteerd te blijven worden.
Iedereen moet de kans krijgen, ook mensen met een beperking.
pi_162581019
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2016 00:20 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ik denk dat als er op zo'n punt in een gesprek al naar situaties in totaal andere landen gewezen word dat eigenlijk al wel weer een heleboel zegt over hoeveel ruimte er daadwerkelijk voor nuance is.
  zondag 29 mei 2016 @ 00:36:50 #16
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_162581220
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2016 00:19 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Het is relatief, vergelijk het eens met een 3e wereld land en je zult het goed noemen.
Relatief gezien blijft het inderdaad voor mensen die vinden dat ze niet goed geholpen/begrepen worden gewoon kut, maar in derde wereld landen gaat het voor een meerderheid tussen leven en dood. Hier worden natuurlijk ook keiharde keuzes gemaakt tussen het verzekeren van een duur medicijn of niet, wat ook het leven van een patiënt kan kosten en dat lijkt me ook verschrikkelijk om in zo'n situatie terecht te komen.
pi_162582545
Erg nobel dat iemand een topic hierover opent, dat er ook eens wordt gekeken naar deze kwetsbare mensen. Ongeveer 1 op de 5 is ''anders'' en de kans is groot dat we ze zelfs dagelijks voorbij lopen zonder dat we het merken. 20% is best veel en ja natuurlijk dienen we rekening met ze te houden, mensenrechten geldt ook voor hen.

Nu is het 1 op de 5, maar er komen ook nieuwe gevallen bij en niet elk geval is geregistreerd natuurlijk. In de toekomst zal er denk ik meer besef en acceptatie ontstaan dat er ook mensen naast ons leven die ''anders'' zijn. Maar verwachten dat iemand het begrijpt, weet en kan invoelen wat dit betekent voor het dagelijks leven is (nog) te hoog gegrepen. Geen gerelateerde ervaring, onvoldoende cognitief vermogen, enz. Als je om je heen kijkt, zie je al dat ''gezonde'' mensen niet eens normaal kunnen doen tegenover andere ''gezonde'' mensen. Laat staan dat er acceptabel gedrag valt te verwachten tegenover de kwetsbare mensen die harder moet knokken, die moeite kunnen hebben met zelfacceptie, die afgewezen zijn door omgeving, die gediscrimineerd zijn, enz. Als mensen zich niet lelijk gedragen, is die groep al geholpen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Yiwei op 29-05-2016 02:47:36 ]
  zondag 29 mei 2016 @ 05:35:18 #18
156258 Metalfrost
dude, what
pi_162583305
De grens ligt 'm natuurlijk bij de eigen (fysieke en mentale) gezondheid. Zolang de zorgaanbieder ten minste de primaire levensbehoeften voor zichzelf kan opbrengen, kan er gezorgd worden voor degenen met een handicap.
Google is your friend, abuse your friends
pi_162583452
Een ander voorbeeld.

Ik heb bijvoorbeeld met dyslectici dat ik wel begrijp dat ze de tools krijgen en extra tijd met toetsen, maar ik vraag me dan wel af hoe dat gaat in het bedrijfsleven. Immers zullen ze dan toch op hetzelfde niveau/snelheid moeten presteren als anderen, anders neemt een bedrijf gewoon de betere kandidaat aan. Creëer je dan niet onbewust al een soort achterstand door ze extra tijd en dergelijke te geven op school, in plaats van ze te helpen het binnen de tijd te redden?
pi_162583521
quote:
Lang geleden had ik een collega die erg gehandicapt was. Zeer spastisch. Ze was onze telefoniste en kon dat prima.
Bij een van de vele reorganisaties kwamen we onder een manager te vallen die Hindoeïstisch is. Die bleef maar griezelen van die enge spast. In de ogen van die manager moest de spast in een vorig leven iets heel vreselijks hebben uitgevreten om dit lot te verdienen en is er alle reden om zo'n gestrafte niet te ontzien.

Het is niet per se natuurlijk om rekening te houden met mensen met beperkingen. Het is voor een deel cultureel bepaald.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 29 mei 2016 @ 07:59:55 #21
438758 zeer
Opritsjniki
pi_162583540
Ben echt blij dat er eindelijk eens iemand over al die badgasten die pretenderen allergisch te zijn begint in de discussie over de sociale zekerheid voor gehandicapten _O_ . Hulde TS.
pi_162583548
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 07:59 schreef zeer het volgende:
Ben echt blij dat er eindelijk eens iemand over al die badgasten die pretenderen allergisch te zijn begint in de discussie over de sociale zekerheid voor gehandicapten _O_ . Hulde TS.
ik snap niks van deze post, wat bedoel je precies? badgasten? waar pretenderen die allergisch
voor te zijn dan?
  zondag 29 mei 2016 @ 08:13:51 #23
438758 zeer
Opritsjniki
pi_162583574
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 08:03 schreef FANN het volgende:

[..]

ik snap niks van deze post, wat bedoel je precies? badgasten? waar pretenderen die allergisch
voor te zijn dan?
Snap niet waarom TS uit haar warrige verhaal in de OP de omgang met allergieën in restaurants als een significant pijnpunt extraheert.
pi_162583580
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 08:13 schreef zeer het volgende:

[..]

Snap niet waarom TS uit haar warrige verhaal in de OP de omgang met allergieën in restaurants als een significant pijnpunt extraheert.
ah... ja een pinda allergie is lastig maar om je dan nou direct gehandicapt te noemen is ook
weer overdreven.
pi_162583729
Ik werk in een (drukke) servicewinkel (dus niet een afrekenkassa), en laatst kwam er een man die echt heel erg stotterde, sommige woorden of zinnen duurde echt een halve minuut. Ondertussen stonden er mensen achter hem te wachten. Hij zei sorry er voor enz en ik zei geen probleem doe maar rustig enz, en bleef heel geduldig met hem. De mensen achter hem keken me echt zo aan van ja hallo hier heb ik geen tijd voor. Maar uiteraard heb ik hem gewoon geduldig geholpen. Op het eind bedankte hij me voor mijn geduld.

Mijn punt: hij kon er niks aan doen dus daar heb ik alle respect voor en dan moeten andere mensen maar even wat langer wachten. Hij heeft er ook niet om gevraagd.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')