http://www.parool.nl/binn(...)939ed6475e49e8724e80Het Beste uit de krant
Cadeau gekregen
Registreer en lees 2 maanden onbeperkt
Het racisme zit diep en het zit er al heel lang
Het racisme zit diep en het zit er al heel lang
© ANP
AnalyseOntkennen is niet langer mogelijk na de scheldpartijen jegens Sylvana Simons: Nederland heeft een probleem met racisme. 'Buitenlanders moeten zich koest houden en dankbaar zijn.'
DOOR: MICHIEL COUZY 28 MEI 2016, 11:39
In de week dat Sylvana Simons in een racistisch modderbad terechtkwam, schreef Hanina Ajarai haar eerste column in het AD. Ze stelde zichzelf voor: 'Hoi, ik ben moslim, dat je het weet.' De kop: 'Hoofddoek'. Wat volgde, laat zich raden. Ze kreeg zoveel over zich heen dat collega-columnist Özcan Akyol zich twee dagen later genoodzaakt voelde het voor haar op te nemen. Nederland had 'zijn onderbuik leeggescheten', concludeerde hij.
Sylvana Simons en Hanina Ajarai: twee vrouwen met een allochtone achtergrond die zich uitspreken en vervolgens, in dezelfde week, worden beledigd en uitgescholden vanwege hun huidskleur, afkomst of religie. Racisme en islamofobie. Minister Lodewijk Asscher (PvdA) noemde de reacties op Sylvana Simons 'in- en in-racistisch'. "Ze maken me misselijk en woedend."
Minachting
"Ik ben vrouw, moslima, kom uit een Marokkaanse omgeving en draag een hoofddoek. Dan gaan ze los," aldus Ajarai, een week later.
Wat haar het meest heeft geraakt? De minachting. "Ik wist dat mijn column wel iets zou losmaken, maar hierop was ik niet voorbereid. Dat was misschien naďef."
Inderdaad. Nederland heeft namelijk al een reputatie. Denk aan de racistische uitlatingen naar aanleiding van de foto met alleen maar donkere spelers van het Nederlands elftal. Of Anouk, die de foto van haar kinderen van sociale media haalde na racistische opmerkingen.
Inderdaad. Nederland heeft namelijk al een reputatie. Denk aan de racistische uitlatingen naar aanleiding van de foto met alleen maar donkere spelers van het Nederlands elftal. Of Anouk, die de foto van haar kinderen van sociale media haalde na racistische opmerkingen.
De Zwarte Pietdiscussie, die nota bene was begonnen om het discriminerende karakter van het volksfeest aan de kaak te stellen, raakte uiteindelijk zelf vervuld van racisme.
Heeft Nederland een probleem met racisme? Die vraag is eigenlijk al beantwoord door de Verenigde Naties, eind vorig jaar. Die stelde in een kritisch rapport vast dat hier sprake is van, houd u vast, antisemitisme in voetbalstadions, discriminatie op de arbeidsmarkt, vijandige taal jegens moslims en joden, xenofobie via internet. De commissie sprak zich ook uit over het discriminerende karakter van Zwarte Piet.
Meer in de link. Ik ben blij dat we het niet meer ontkennen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."