abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162536563
Vluchtelingen in Oisterwijk krijgen 10.000 euro shoptegoed

OISTERWIJK/DEN BOSCH - Een vluchtelingengezin dat een woning toegewezen krijgt in Oisterwijk heeft geluk. Zij mogen namelijk met een volle portemonnee de inboedel bij elkaar gaan kopen. 10.000 euro voor een gezin met 2 kinderen. Geld dat ze niet hoeven terug te betalen.

Hoe anders is dat in de gemeente Boekel waar een zelfde gezin de meubels bij elkaar moet vinden voor 3.500 euro. Waarom zulke grote verschillen? Het geld voor de nieuwe inboedel valt onder het inrichtingsbudget. Een taak die bij de gemeente ligt en uit onderzoek van het Brabants Dagblad blijkt dat elke gemeente er een andere berekening op los gooit. (zie kaartje). Boekel, Schijndel, Veghel, Sint-Michielsgestel en Bernheze bungelen onderaan in de lijst.

Tweedehands
"Wij hebben nooit gehoord dat mensen niet uitkwamen met het budget", reageert woordvoerder Esther van Ballegooyen van de gemeente Boekel. Zij gaan uit van de berekeningen van Optimisd (intergemeentelijke sociale dienst) waar het uitgangspunt tweedehands is. "Daarbij houden we er ook rekening mee dat de mensen de lening wel terug kúnnen betalen."

Redelijk
Maar wat is nou redelijk? Volgens verschillende kringloopwinkels kun je met tweeduizend euro wel uit te voeten. Uit het onderzoek blijkt dat elke gemeente daar boven zit. En een woordvoerder van de IKEA schat in dat je met 10.000 euro ruim voldoende hebt voor de complete inboedel. Is de gift van Oisterwijk dan niet een beetje hoog? "Momenteel zijn we bezig met het herijken van het minimabeleid en daar valt de hoogte van dit bedrag ook onder", aldus de woordvoerder.

http://www.bd.nl/regio/br(...).V0dZW2GF_Po.twitter
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_162536586
Ivoconnect twitterde op vrijdag 27-05-2016 om 11:53:36 Voor tien duizend euro heb je een leuk weekend in de Ikea. #Oisterwijk reageer retweet
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_162536679
mvcmedia twitterde op vrijdag 27-05-2016 om 11:56:39 Wat krijgen onze #Ouderen, ja gewoon helemaal niks, schande dat dit wordt toegelaten! https://t.co/ijymwvcOHL https://t.co/pKZQoZYzGi reageer retweet
pi_162536719
kamervragen

pi_162536841
Dit is helemaal niet iets nieuws van deze tijd, zo was het altijd al.

21 Jaar geleden heb ik een tijdje in een Blijfhuis gewoond. Bij het verlaten van het Blijfhuis kregen (in mijn gemeente) de buitenlandse vrouwen fl 10.000,- herinrinchtingskosten, waarvan fl 3000,- terugbetaald moest worden. Nederlandse vrouwen kregen niets.
pi_162536849
10.000 euro shoptegoed per vluchtgezin Oisterwijk

topicoisterwijk.pngHoppetee: tienduizend gratis hardwerkende Nederlandermuntjes voor vluchtgezinnen die de mazzel hebben om in Oisterwijk terecht te komen. De gemeente geeft elk geplaatst vluchtelingengezin met twee kinderen zomaar tien keer de Ruttebelofte, voor de inkoop van huisraad; het Brabants Dagblad zocht uit hoeveel geld zo'n gezin nou krijgt in verscheidene stukjes raarpratië en kwam uit op sterk wisselende bedragen: in sommige gemeenten is het budget slechts ¤ 2000 (met een gemiddelde rond de ¤ 3500), maar niet in luilekkerland Oisterwijk. Dat zou toch goedkoper moeten kunnen, op Marktplaats of in de kringloop, denkt u dan, maar goed, van de realiteit losgezongen ambtenaren met geld van andere mensen, dat gaat natuurlijk nooit leiden tot deugdelijk financieel beleid. Wilkommenskultur, het mag wat kosten, maar dan uiteraard alleen voor Apothekers uit Aleppo, niet voor Nederlanders die jaren moeten sparen om een dergelijk bedrag bij de meubelboulevard over de balk te smijten. Dit bericht zal vast lekker aankomen bij de Oisterwijkers die een dergelijk bedrag moeten lenen voor een jaartje studeren, of die toevallig door een chronische ziekte getroffen zijn waarvan de medicijnen niet door de zorgmaffia vergoed worden. Anywaytjes, kamervragen van VNL zijn onderweg en overal in het land breken de nieuwe arrivés zich het hoofd over de vraag waarom je 'oosterwijk' moet zeggen in plaats van 'oysterwijk'.

http://www.geenstijl.nl/m(...)d_per_vluchtgez.html
pi_162536877
GerhardVerwox twitterde op vrijdag 27-05-2016 om 10:45:55 Vluchtelinggezin Oisterwijk krijgt 10.000 euro -en dat allemaal van uw en mijn zuurverdiende centen https://t.co/s4KdB7OPex #Vluchtelingen reageer retweet
pi_162536899
Opeens weet je het.

Je wordt vluchteling.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 12:25:20 #9
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_162536923
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:22 schreef Tayu het volgende:
Dit is helemaal niet iets nieuws van deze tijd, zo was het altijd al.

21 Jaar geleden heb ik een tijdje in een Blijfhuis gewoond. Bij het verlaten van het Blijfhuis kregen (in mijn gemeente) de buitenlandse vrouwen fl 10.000,- herinrinchtingskosten, waarvan fl 3000,- terugbetaald moest worden. Nederlandse vrouwen kregen niets.
Dan krijgen ze nu al 2x zoveel. :W En er hoeft niets terug.
pi_162536943
10.000 euro voor ieder Oisterwijks vluchteling gezin

Burgemeester Hans Janssen roept de inwoners van Oisterwijk op om asielzoekers met open armen te ontvangen, dat zullen er komend jaar meer worden, en daar wil men in Oisterwijk ruimhartig mee omgaan. Oisterwijk geeft ieder gezin 10.000 euro om hun nieuwe huis in te richten. Niet iedereen is het daar mee eens.
Burgemeester Hans Janssen praat met inwoners over het asiel vraagstuk (Foto: Toby de Kort).

Burgemeester Hans Janssen praat met inwoners over het asiel vraagstuk (Foto: Toby de Kort).

Het gaat om gezinnen met twee kinderen die een verblijfsvergunning en een woning toegewezen krijgen. Ze kunnen vervolgens een bedrag van iets meer dan tienduizend euro tegemoet zien voor de inrichting van hun huis. Dit geld zouden ze mogen houden; het betreft geen lening.

Volgens het Brabants Dagblad hebben ze het in andere gemeente slechter; soms moeten ze het daar met twee of drieduizend doen. Met het bedrag zou men in Oisterwijk veel nieuwe spullen kunnen kopen; in andere gemeenten gaat men uit van een start met tweedehands of gekregen spullen.

Dat niet iedereen het eens is met deze gulle gaven van de Gemeente Oisterwijk, blijkt uit de vele reacties op social media. Volgens een aantal reageerders zijn er inwoners van Oisterwijk die het momenteel slechter hebben en onder de armoedegrens leven. Het nieuws gaat dan ook als een lopend vuurtje door Nederland. Men vergelijkt Oisterwijk met Sinterklaas.

Er is de laatste weken veel te doen over de opvang van asielzoekers in Oisterwijk; vanwege de groeiende noodzaak tot opvang en wens tot integratie, maar ook vanwege de noodgedwongen verhuizing van een reeds geïntegreerd 8-jarig jongetje met zijn gezin. Dergelijke tegenstrijdige signalen worden door inwoners aangehaald om het asielbeleid van de overheid te bekritiseren.

http://www.oisterwijknieu(...)&utm_medium=facebook
pi_162536972
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:25 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Dan krijgen ze nu al 2x zoveel. :W En er hoeft niets terug.
Ik zei al, in mijn gemeente.

Dit zijn gemeentelijke bepalingen.

En waarom die achterlijke zwaai smiley?
pi_162536986
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:26 schreef Tayu het volgende:

[..]

er moeten landelijke bepalingen komen
pi_162536993
dit gaat nooit stoppen als men geen harde maatregelen treft.
gelukszoekers weten dat ze een uitkering, huisje, etc krijgen en toch niet worden uitgezet.
Heel afrika staat hier straks op de stoep.

enige wat helpt is op het water en aan de grenzen ze dwingen om om te keren en anders met scherp schieten. daarvan beelden maken en in die apenlanden uitzenden.
en die gelukszoekers die hier al zijn midden op de middellandse zee droppen in een roeiboot en ze laten terug keren naar hun land.
pi_162537021
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:27 schreef flibber het volgende:
dit gaat nooit stoppen als men geen harde maatregelen treft.
gelukszoekers weten dat ze een uitkering, huisje, etc krijgen en toch niet worden uitgezet.
Heel afrika staat hier straks op de stoep.

enige wat helpt is op het water en aan de grenzen ze dwingen om om te keren en anders met scherp schieten. daarvan beelden maken en in die apenlanden uitzenden.
en die gelukszoekers die hier al zijn midden op de middellandse zee droppen in een roeiboot en ze laten terug keren naar hun land.
Tja iedere asielzoeker wil nu naar Oisterwijk
pi_162537029
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:27 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

er moeten landelijke bepalingen komen
Ja, maar dat geldt ook voor uitkeringen, of voor minimabeleid, zorg etc. Al die zaken verschillen van gemeente tot gemeente, en die verschillen zijn groot.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 12:30:08 #16
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_162537056
Ik ga ook maar vluchten naar Brabant welke pvda lul heeft dit bedacht?
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_162537069
carmeijer twitterde op vrijdag 27-05-2016 om 11:36:23 Vluchtelingen krijgen in Oisterwijk 10.000 euro voor inrichting huis .... Mooi toch !! Gaan ze met zijn allen naar Oostenrijk !! reageer retweet
  vrijdag 27 mei 2016 @ 12:31:18 #18
440653 BarryOSeven
pi_162537078
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:26 schreef Tayu het volgende:

[..]

Omdat het een vergelijking van niets is. Niet zeiken: Hier kregen ze ook 10k gulden dus is 10k euro ook goed.

Laten we de rest van Afrika uitnodigen en ze allemaal 1 miljoen euro geven, we hebben eerder al een gezin 10k euro gegeven namelijk.
pi_162537127
er is daar anders een hele mooie kringloopwinkel

http://www.kringlooplijn.(...)ijk/fotos-oisterwijk
pi_162537146
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:31 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Omdat het een vergelijking van niets is. Niet zeiken: Hier kregen ze ook 10k gulden dus is 10k euro ook goed.

Laten we de rest van Afrika uitnodigen en ze allemaal 1 miljoen euro geven, we hebben eerder al een gezin 10k euro gegeven namelijk.
Heb jij een probleem met lezen ofzo?

Zoals ik al zei: Zo was het altijd al! Zelfs meer dan 20 jaren geleden was het al zo.

Ik vind het apart dat iedereen nu ineens op zijn achterste benen staat over iets wat al decennia lang gebeurt.

Heeft iedereen onder een steen liggen slapen al die tijd?
  vrijdag 27 mei 2016 @ 12:34:56 #21
440653 BarryOSeven
pi_162537174
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:33 schreef Tayu het volgende:

[..]

Zoals ik al zei: Zo was het altijd al! Zelfs meer dan 20 jaren geleden was het al zo.

Ik vind het apart dat iedereen nu ineens op zijn achterste benen staat over iets wat al decennia lang gebeurd.

Nee zo was het helemaal niet.

Prima dat zo'n gezin een klein beetje bijstand krijgt. Maar jij spreekt over 10k gulden en dat is gewoon al de helft van 10k euro.

Geef ze een dagje gratis winkelen bij de kringloop of zo want dit kan gewoon niet.

Verder stak de economie 10 jaar geleden heel anders in elkaar en is het niet meer van deze tijd die 10k euro.
pi_162537181
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:33 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik vind het apart dat iedereen nu ineens op zijn achterste benen staat over iets wat al decennia lang gebeurt.

zijn die bedragen al decennia zooo hoog ?
geen idee
pi_162537197
Wie gaat controleren of die 10.000 correct wordt uitgegeven? Moet die familie declaraties indienen voor een vergoeding of krijgen ze zomaar van te voren dat geld?
NEE!
pi_162537206
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:34 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Nee zo was het helemaal niet.

Prima dat zo'n gezin een klein beetje bijstand krijgt. Maar jij spreekt over 10k gulden en dat is gewoon al de helft van 10k euro.

Geef ze een dagje gratis winkelen bij de kringloop of zo want dit kan gewoon niet.

Verder stak de economie 10 jaar geleden heel anders in elkaar en is het niet meer van deze tijd die 10k euro.
Jemig, meer dan 20 jaren geleden hadden we guldens idd. Die guldens van toen zijn nu net zoveel waard als euro's.
pi_162537211
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:35 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

zijn die bedragen al decennia zooo hoog ?
geen idee
In mijn gemeente wel.
pi_162537215
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:36 schreef HexHunter het volgende:
Wie gaat controleren of die 10.000 correct wordt uitgegeven? Moet die familie declaraties indienen voor een vergoeding of krijgen ze zomaar van te voren dat geld?
volgens mij krijgen ze dat gewoon contant
  vrijdag 27 mei 2016 @ 12:37:00 #27
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_162537221
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:30 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ik ga ook maar vluchten naar Brabant welke pvda lul heeft dit bedacht?
Deze religek:

http://www.oisterwijknieu(...)k-over-asielzoekers/
pi_162537243
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:36 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

volgens mij krijgen ze dat gewoon contant
Herinrichtingskosten mag je idd vrij besteden.
pi_162537249
VNL stelt Kamervragen over gulle shoptegoeden in Oisterwijk

OISTERWIJK - Politieke partij VoorNederland (VNL) van de Leden Van Klaveren en Bontes heeft Kamervragen gesteld over het shoptegoed dat de gemeente Oisterwijk beschikbaar stelt voor vluchtelingengezinnen.
Bekijk ook...

Vluchtelingen in Oisterwijk krijgen 10.000 euro shoptegoed (kaart)

Aanleiding van de vragen is de berichtgeving van deze krant over het bedrag dat gemeente per gezin beschikbaar stelt: 10.000 euro. Met dat geld mogen zowel vluchtelingengezinnen uit Oisterwijk als de andere inwoners van de gemeente die kunnen aantonen dat ze geen geld hebben om hun inboedel te kopen. De bijzondere bijstand.

Verschillen per gemeente
VNL wil van de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie en de minister van Binnenlandse Zaken onder meer weten waarom de gezinnen de 10.000 euro niet terug hoeven te betalen en waarom het bedrag zo verschilt per gemeente. In Boekel moeten de gezinnen het namelijk met een derde van het bedrag doen: 3500 euro.

De partij pleit daarnaast voor een landelijke richtlijn in de vorm van een leenconstructie en wil weten in hoeveel gemeenten het bedrag voor bijzondere bijstand boven de 2.000 euro ligt.

http://www.bd.nl/regio/ti(...)oisterwijk-1.6053355
pi_162537284
oei

SgvrijOwijk twitterde op vrijdag 27-05-2016 om 12:37:37 @ChrisMersbergen @brabantsdagblad Een NL alleenstaande moeder met 1 kind krijgt in de gemeente Oisterwijk niets. Een tweematen beleid. reageer retweet
pi_162537301
De plaatselijke satellietschotelverkoper zal wel goede zaken doen in Oisterwijk.
pi_162537336
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:39 schreef StaceySinger het volgende:
oei

SgvrijOwijk twitterde op vrijdag 27-05-2016 om 12:37:37 @ChrisMersbergen @brabantsdagblad Een NL alleenstaande moeder met 1 kind krijgt in de gemeente Oisterwijk niets. Een tweematen beleid. reageer retweet
Volgens je vorige copy-paste wel.
pi_162537350
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:39 schreef Childofthe90s het volgende:
De plaatselijke satellietschotelverkoper zal wel goede zaken doen in Oisterwijk.
In Oisterwijk zijn dan ook de meeste interieurzaken :) . Vluchtelingenopvang is handel.
pi_162537481
Shoptegoed inboedel vluchteling verschilt fors per gemeente

Het bedrag dat vluchtelingengezinnen krijgen voor de inrichting van hun nieuwe huis verschilt enorm per gemeente. Dat schrijft het Brabants Dagblad op basis van onderzoek onder dertig gemeenten in de provincie.

Vluchtelingen die een woning in Oisterwijk krijgen toegewezen, krijgen het meest te besteden. Een gezin met twee kinderen krijgt daar 10.000 euro voor de inboedel. Een gezin van zes personen krijgt nog eens 2500 euro extra. Ze hoeven dit bedrag niet terug te betalen.

In de gemeente Boekel is de situatie heel anders. Daar ontvangt een gezin van vier vluchtelingen een lening van 3500 euro voor de huisraad.
Tweedehands

Gemeenten mogen zelf beslissen hoeveel zij uitgeven aan het inrichtingsbudget voor vluchtelingen.

Een woordvoerder van de gemeente Boekel zegt tegen de krant dat het bedrag van 3500 euro ruim voldoende is voor tweedehandsmeubilair.

Het is niet duidelijk waarom het bedrag in Oisterwijk zoveel hoger is dan in de rest van de gemeenten. Volgens een woordvoerder wordt het minimabeleid samen met dit bedrag op dit moment geëvalueerd.

http://nos.nl/artikel/210(...)rs-per-gemeente.html
pi_162537504
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:39 schreef StaceySinger het volgende:
oei

Plus het feit dat die alleenstaande moeder geen urgentie krijgt op de woningmarkt, de Blijf-van-mijn-lijfhuizen grotendeels wegbezuinigd zijn en de gemeentelijke jeugdhulp een achterstand van maanden heeft inmiddels. En als je geestesziek bent kun je de straat op.

Het is niet dat ik het die vluchtelingen niet gun, het probleem is dat de overheid dit blijkbaar wel kan ophoesten, maar het niet doet voor bejaarden en overige hulpbehoevenden tenzij het asielzoekers zijn.Ineens kunnen er ook versneld woningen gebouwd worden. Nu wel.

Waar was dit potje voordat de vluchtelingen kwamen? We mogen ze eigenlijk gewoon dankbaar zijn dat ze dit zo aan het licht brengen.
If you have a problem... if no one else can help... and if you can find them... maybe you can hire... The A- Team.
pi_162537552
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:48 schreef Jihawti het volgende:

[..]

Plus het feit dat die alleenstaande moeder geen urgentie krijgt op de woningmarkt, de Blijf-van-mijn-lijfhuizen grotendeels wegbezuinigd zijn en de gemeentelijke jeugdhulp een achterstand van maanden heeft inmiddels. En als je geestesziek bent kun je de straat op.

Het is niet dat ik het die vluchtelingen niet gun, het probleem is dat de overheid dit blijkbaar wel kan ophoesten, maar het niet doet voor bejaarden en overige hulpbehoevenden tenzij het asielzoekers zijn.Ineens kunnen er ook versneld woningen gebouwd worden. Nu wel.

Waar was dit potje voordat de vluchtelingen kwamen? We mogen ze eigenlijk gewoon dankbaar zijn dat ze dit zo aan het licht brengen.
Blijfhuizen zijn altijd particuliere instellingen geweest, daar heeft geen enkele gemeente ooit aan meebetaald. Die zijn daarom ook niet wegbezuinigd.
pi_162537559
Voor de gemiddelde pvv tokkie is dat blijkbaar veel geld om zich er zo druk om te maken.
pi_162537562
huybertt twitterde op vrijdag 27-05-2016 om 12:49:30 @gem_oisterwijk is idioot bezig en zet mensen tegen elkaar op. Wat is er mis met de kringloop winkel, marktplaats etc. Gebeurde altijd zo reageer retweet
  Moderator vrijdag 27 mei 2016 @ 12:53:39 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_162537627
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')