abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162319597
Ik heb een Ytong wand (10cm dik) opgebouwd, echter sta ik op het punt om ruimte over te laten voor het deurkozijn.

Deze heeft een afmeting van 96 breed en het betreft een vrij dikke deurkozijn. Nu heb ik een aantal vragen over de aanpak hiervan. Wat is logisch?

Momenteel staat de Ytong-muur alleen aan de linkerkant van de opening. Rechterkant en bovenkant heb ik nog nie opgebouwd. Is het logisch om deze eerst op te boven en dan het kozijn te plaatsen of moet ik de muur in totaliteit opbouwen en dan de deur plaatsen en opvullen met schuim?

Indien laatstgenoemde, vraag ik mij af met hoeveel cm ik om het kozijn rekening moet houden en hoe ik de bovenkant opbouw, aangezien de opening 96 cm breed is en een Ytong blok 60 cm.

Hoop dat iemand hier ervaring me heeft..

[ Bericht 0% gewijzigd door draadstalig op 19-05-2016 12:06:55 ]
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_162319788
Keuze maak je zelf, maar ik vind het handiger om het later te doe ivm evt stellen van het kozijn, 1cm is voldoende en boven zou ik gewoon een latei zetten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 19 mei 2016 @ 11:46:18 #3
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_162320054
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 11:36 schreef halfway het volgende:
Keuze maak je zelf, maar ik vind het handiger om het later te doe ivm evt stellen van het kozijn, 1cm is voldoende en boven zou ik gewoon een latei zetten.
Het is natuurlijk maar net wat voor deurkozijn TS heeft.

Er zijn montagekozijnen, maar ook inmetselkozijnen.

En even boven het kozijn een lateitje plaatsen.
pi_162320563
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 11:36 schreef halfway het volgende:
latei
Ja het inzetten van de deur wil ik inderdaad door een professional doen, maar wil daar (aangezien die over 2 weken begint) niet op wachten. Muurtje wil ik - indien mogelijk - verder afbouwen.

1cm aan de zijkant en latei is een goede optie inderdaad! Kan ik met een latei wel daar bovenop doorgaan met de Ytongblokken of moet de deur eerst geplaatst worden?

quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 11:46 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Het is natuurlijk maar net wat voor deurkozijn TS heeft.

Er zijn montagekozijnen, maar ook inmetselkozijnen.

En even boven het kozijn een lateitje plaatsen.
Sorry ik ben echt een 'nono' wat dit betreft. Houten kozijn: Zie hierbij
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
  donderdag 19 mei 2016 @ 12:12:33 #5
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_162320675
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 12:06 schreef draadstalig het volgende:
[ afbeelding ]
Wat je hier laat zien is een wegwerpkozijn.

Een montagekozijn wordt gemonteerd nadat de muur staat, hij wordt in de muur gemonteerd.
Een inmetselkozijn stel je voor het plaatsen van de muur. Je metselt zogezegd het kozijn in.
pi_162320727
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 12:12 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Wat je hier laat zien is een wegwerpkozijn.

Een montagekozijn wordt gemonteerd nadat de muur staat, hij wordt in de muur gemonteerd.
Een inmetselkozijn stel je voor het plaatsen van de muur. Je metselt zogezegd het kozijn in.
Haha mke. En als ik deze wil gebruiken is dat een optie?
  donderdag 19 mei 2016 @ 12:19:22 #7
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_162320821
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 12:14 schreef draadstalig het volgende:

[..]

Haha mke. En als ik deze wil gebruiken is dat een optie?
Kozijn stellen, had je al moeten doen voordat je de ene kant had gemetseld, en inmetselen.
( je moet het kozijn namelijk verankeren aan de wand, om de laag gasbeton,, dat gaat nu wat lastig als de wand al staat.)
pi_162321818
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 12:19 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Kozijn stellen, had je al moeten doen voordat je de ene kant had gemetseld, en inmetselen.
( je moet het kozijn namelijk verankeren aan de wand, om de laag gasbeton,, dat gaat nu wat lastig als de wand al staat.)
Hmm dat verbaast mij. Ik lees op verschillende plekken dat je het kozijn kan stellen nadat je de muur opgebouwd hebt. Vandaar dat ik hier vanuit was gegaan. Je plaatst niet een deur, voordat een muur staat toch. Eén kant van de muur staat, de andere nog niet. Ik kan hem niet hier tegenaan zetten en dan vanuit dat punt doorgaan?
pi_162321958
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 12:59 schreef draadstalig het volgende:

[..]

Hmm dat verbaast mij. Ik lees op verschillende plekken dat je het kozijn kan stellen nadat je de muur opgebouwd hebt. Vandaar dat ik hier vanuit was gegaan. Je plaatst niet een deur, voordat een muur staat toch. Eén kant van de muur staat, de andere nog niet. Ik kan hem niet hier tegenaan zetten en dan vanuit dat punt doorgaan?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2016 13:07:02 ]
pi_162322044
Tja...

http://www.klusidee.nl/Fo(...)an-ytong-t87582.html

Hier valt voor beiden wat te zeggen. Lijkt mij niet 'undoable'??
pi_162322106
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 12:06 schreef draadstalig het volgende:
[ afbeelding ]
Wil je die ouwe rommel hergebruiken ?
Zo te zien was dit een "buiten kozijn" of een toegangsdeur voor een kamer/appartement, ik zie namelijk gaten voor dievenklauwen, en extra sloten enzo.
pi_162322191
Klopt. D
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:12 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Wil je die ouwe rommel hergebruiken ?
Zo te zien was dit een "buiten kozijn" of een toegangsdeur voor een kamer/appartement, ik zie namelijk gaten voor dievenklauwen, en extra sloten enzo.
Klopt. Die kozijnen zijn redelijk duur en passen bij het huis dus daarom heb ik hiervoor gekozen.
  donderdag 19 mei 2016 @ 13:56:07 #13
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_162323258
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:15 schreef draadstalig het volgende:
Klopt. D

[..]

Klopt. Die kozijnen zijn redelijk duur en passen bij het huis dus daarom heb ik hiervoor gekozen.
Een oud voordeurkozijn helemaal ombouwen en opknappen voor binnen?! Een nieuw kozijn is een stuk goedkoper. Naast heel erg veel tijd scheelt het je ook flinke kosten in materiaal zoals vuller....
Ik zou het wel; goedkoop is duurkoop in dit geval.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  donderdag 19 mei 2016 @ 14:11:39 #14
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_162323665
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:09 schreef draadstalig het volgende:
Hier valt voor beiden wat te zeggen.
Als je het zelf zo goed weet, waarom dan toch dit topic openen?
  donderdag 19 mei 2016 @ 14:16:31 #15
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_162323777
Ik heb gewoon het kozijn perfect uitgemeten en waterpas gezet op de grond, met schoren vastgezet aan alle kanten en daar de muur omheen gemetseld. De ytong blokken hoor je aan de zijkanten ook om de twee blokken vast te zetten met L-hoekjes van ijzer aan het kozijn en aan de muur.
Chaos is a ladder.
  donderdag 19 mei 2016 @ 14:21:56 #16
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_162323914
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 14:11 schreef Barrah het volgende:

[..]

Daarom hou ik ook gewoon verder lekker m'n mond. :P
pi_162325239
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 14:11 schreef Barrah het volgende:

[..]

Hold your horses. Beetje tegengas mag wel toch. Discussie heeft een mens nooit slecht gedaan..

quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 14:16 schreef Nightquest777 het volgende:
Ik heb gewoon het kozijn perfect uitgemeten en waterpas gezet op de grond, met schoren vastgezet aan alle kanten en daar de muur omheen gemetseld. De ytong blokken hoor je aan de zijkanten ook om de twee blokken vast te zetten met L-hoekjes van ijzer aan het kozijn en aan de muur.
Ja dat heeft ook mijn voorkeur. Ga van het weekend maar eens kijken of dit een optie is. Anders gooi ik de hele bende weg en koop ik alsnog een nieuwe.

Dank voor de input allen!!
pi_162325336
quote:
11s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:56 schreef goed_volk het volgende:
Een oud voordeurkozijn helemaal ombouwen en opknappen voor binnen?! Een nieuw kozijn is een stuk goedkoper. Naast heel erg veel tijd scheelt het je ook flinke kosten in materiaal zoals vuller....
Ik zou het wel; goedkoop is duurkoop in dit geval.
Ja, prefab hardhouten kozijntje is ¤60/70
Dat oude kozijn word nog een hele ergernis met opknappen en schilderen.
pi_162326064
Oké. is daarbij oude deur met nieuw kozijn wel mogelijk? Dan houd ik m'n oude deuren, aangezien deze redelijk authentiek zijn vind ik dit wel mooi. Kozijnen zijn inderdaad niet duur...
  donderdag 19 mei 2016 @ 16:55:43 #20
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_162327552
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 15:52 schreef draadstalig het volgende:
Oké. is daarbij oude deur met nieuw kozijn wel mogelijk? Dan houd ik m'n oude deuren, aangezien deze redelijk authentiek zijn vind ik dit wel mooi. Kozijnen zijn inderdaad niet duur...
Als je deur in dezelfde staat is als het kozijn, zou ik ook nog even bij de afdeling deuren langs lopen ;)
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_162327648
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 14:16 schreef Nightquest777 het volgende:
Zo heb ik het ook gedaan, is enorm stevig :)
pi_162330386
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 15:52 schreef draadstalig het volgende:
echt, een nieuw opdek kozijntje (meranti) kost je 4 tientjes. een simpele board deur ook zoiets.

Kijk eens hoe gehavend dat kozijn van je is....

En er is niks authenthieks aan, die meuk zie je in elk huis van paar decennia geleden.

deze verzagen en in de open haard, dan heb je er nog plezier van.
pi_162807747
Misschien nog wel zo netjes om deze even te plaatsen. 2 weekenden geleden toch zo eigenwijs geweest om de deuren proberen te plaatsen. Viel mij (persoonlijk) alles mee. Had 3 deuren erin binnen 4 uur, waar ik zelf wel tevreden mee ben.

dinsdag 7 juni 2016 @ 08:29:50 #24
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_162807757
Mooi man.

Heb je die deuropening er ook met een dozenboor uitgeboord? :')
pi_162807787
Haha jep. dat was de 1e 3,5 uur ;)

Nee even gat frezen voor m'n tv-draden hé :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')