Iedereen kan nu zelf kiezen. Als ze voldoende verdienen in 10 uurtjes om de rest van de week op het strand te zitten, ga ik ze niet naar het kantoor of de fabriek schoppen. Ik zie eigenlijk alleen bij voorstanders van het basisinkomen de angst dat niet iedereen even vrij is om een keuze te maken, waardoor de overheid er weer met de haren bijgesleept wordt.quote:Op zondag 5 juni 2016 20:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is mogelijk met een basisinkomen. Dan kan iedereen zelf "echt" kiezen. Maar ik proef angst en afgunst hoor.
Dat is gewoon niet waar. Het is weinigen gegeven om met 10 uur werk in de vaste lasten te voorzien. Met een basisinkomen kan dat nou juist wel.quote:
Uitsluitend wanneer basisinkomen + 10 uur werken evenveel inkomsten zou genereren als 20, 30 of 40 uur werken nu.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar. Het is weinigen gegeven om met 10 uur werk in de vaste lasten te voorzien. Met een basisinkomen kan dat nou juist wel.
Je bent wel weer ontregelend bezig. Verdedig eerst even je stelling dat "iedereen kan kiezen" want dat slaat onder de huidige omstandigheden nergens op.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:05 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Uitsluitend wanneer basisinkomen + 10 uur werken evenveel inkomsten zou genereren als 20, 30 of 40 uur werken nu. Die zekerheid is er niet.
Jij bent hier geen discussieleider, beste Bart. Het gaat nog steeds OT en over het basisinkomen.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je bent wel weer ontregelend bezig. Verdedig eerst even je stelling dat "iedereen kan kiezen" want dat slaat onder de huidige omstandigheden nergens op.
Nee, nu heb je tenminste de zekerheid dat het niet kanquote:Op zondag 5 juni 2016 21:05 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Uitsluitend wanneer basisinkomen + 10 uur werken evenveel inkomsten zou genereren als 20, 30 of 40 uur werken nu.
Die zekerheid is er niet.
Toch ken ik mensen die het doen, een 4 of 10-urige werkweek.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, nu heb je tenminste de zekerheid dat het niet kan
Integendeel. Een slecht voorbeeld. Maar het geeft goed aan hoe het beestje denkt. Je ziet het puur verkeerd. Maar ik zie ook in dat een "discussie" zinloos is omdat het dat niet is. Jij redeneert vanuit een bepaald belang en dat belang is de mijne niet. Daar moeten we het maar bij laten.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:11 schreef GSbrder het volgende:
We leven helaas in de tijd van de directe behoeftenbevrediging, waar het basisinkomen ook weer een voorbeeld van is.
Waarom is het een slecht voorbeeld? Iedere gezonde burger kan dingen doen waardoor hij geen slaaf wordt van z'n paycheck en dus met minder uren toekan. Voorbeelden te over; koop een huisje en verhuur het, neem een portefeuille dividendaandelen, betaal je huis af en woon gratis, allemaal manieren om je vaste lasten te verlagen en wel toe te kunnen met het salaris dat je in 10 uur kunt verdienen. Echter, dat krijg je niet van vandaag op morgen, maar vereist gedurende meerdere jaren toewijding en motivatie om "nee" te zeggen als iedereen zijn/haar inkomen verbrast.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Integendeel. Een slecht voorbeeld. Maar het geeft goed aan hoe het beestje denkt. Je ziet het puur verkeerd. Maar ik zie ook in dat een "discussie" zinloos is omdat het dat niet is. Jij redeneert vanuit een bepaald belang en dat belang is de mijne niet. Daar moeten we het maar bij laten.
Tering. Hoe denk je dat iedere "gezonde" burger dat kan? En als iedere "gezonde" burger dat kan aan wie moet je het dan verhuren? Huurders bestaan in die wereld niet. Of dat moeten "ongezonde burgers" zijn in jouw optiek.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:19 schreef GSbrder het volgende:
Voorbeelden te over; koop een huisje en verhuur het, neem een portefeuille dividendaandelen, betaal je huis af en woon gratis,
Door niet alles op te maken wat er aan inkomen binnen komt en hard te werken als hij/zij gezond is?quote:Op zondag 5 juni 2016 21:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tering. Hoe denk je dat iedere "gezonde" burger dat kan?
Maar zoals gezegd is dat hoe het beestje denkt en je beweegt je op een grote afstand van wat er echt gaande is blijkbaar.
Dat is ook geweldig hoor. Het geeft een zekere stabiliteit aan het bestaan zeg maar. Het is een gave en niet voor een ieder weggelegd inderdaad.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:25 schreef Fir3fly het volgende:
Ik zou wel eens een dag in de wereld van Bart willen leven. Hoe heerlijk moet het zijn om het ultieme gelijk te hebben.
Dat is toch juist de essentie ervan? Daar worden mensen hartstikke gelukkig van, van dat gebrek aan financiële zorgen. Maar ik heb het idee dat dat niet is wat je wilt. Omdat het wellicht niet "eerlijk" is.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:25 schreef GSbrder het volgende:
Basisinkomen als panacee tegen financiële zorgen.
Tering. Hoe denk je dat iedere "gezonde" burger dat kan? En als iedere "gezonde" burger dat kan aan wie moet je het dan verhuren? Huurders bestaan in die wereld niet. Of dat moeten "ongezonde burgers" zijn in jouw optiek.quote:Voorbeelden te over; koop een huisje en verhuur het, neem een portefeuille dividendaandelen, betaal je huis af en woon gratis
Een hoop mensen hebben financiele zorgen, niet door het inkomen wat ze krijgen, maar door hoe ze omgaan met hun geld. Ook een voormalig miljonair kan failliet gaan en er zijn mensen met 3000 p/maand die niet rond kunnen komen. Geen basisinkomen helpt daartegen.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is toch juist de essentie ervan? Daar worden mensen hartstikke gelukkig van, van dat gebrek aan financiële zorgen. Maar ik heb het idee dat dat niet is wat je wilt. Omdat het wellicht niet "eerlijk" is.
Denk je dat iedere burger morgen een pand kan bezitten en kan verhuren? Denk je niet dat er offers noodzakelijk zijn en perioden met minder te besteden, waarop een verstandig burger zelf een huurder kan zijn, bijvoorbeeld omdat hij of zij slechts 25 is en net een studie heeft afgerond?quote:Tering. Hoe denk je dat iedere "gezonde" burger dat kan? En als iedere "gezonde" burger dat kan aan wie moet je het dan verhuren? Huurders bestaan in die wereld niet. Of dat moeten "ongezonde burgers" zijn in jouw optiek.
Maar zoals gezegd is dat hoe het beestje denkt en je beweegt je op een grote afstand van wat er echt gaande is blijkbaar.
Het plan kost ¤187 miljard euro per jaar, waar ¤55 miljard aan kostenbesparing tegenover staat door het afschaffen van sociale regelingen en vangnetten. Dan blijf je met een gat van ¤132 miljard per jaar zitten die je ergens vandaan moet zien te toveren. Laten we doen alsof dat geen astronomisch bedrag is voor een klein landje, maar dan nog moet die ¤132 miljard per jaar ergens vandaan komen. Dat kan door andere bezuinigen (waarop?), belasting verhoging (bij wie en hoe beïnvloed dat de wil om te werken etc.?), een continue staatsschuldverhoging (onhoudbaar op de niet eens zo lange termijn) of het constant bijdrukken van geld (ook onhoudbaar ivm inflatie).quote:Op zondag 5 juni 2016 19:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als het zo zeker is wat jij allemaal zo zeker vindt dan zou men daar verre van blijven en zou het geen onderwerp zijn geweest.
Twijfel je nou nooit eens aan jezelf als je die "zekerheden" debiteert? Wat geeft ons de garantie dat jij de wijsheid in pacht hebt? En dat een "realistische blik" volstaat in deze? En jij spreekt ook al (ik dacht dat dat een ander was maar je bent het zelf..) in termen van "opofferen" en "astronomisch". Hoe weet je dit allemaal zo zeker? Is dit zuiver door "de getallen"? Dat is wel wat kortzichtig hoor.
Als je kijkt naar het tekort dan zie je dat dit best ingrijpend is en als het niet gedicht wordt dan gaat een land als Zwitserland gewoon failliet. Dus, hoe moet een land als Zwitserland een jaarlijks gat van ¤132 miljard dichten?quote:Een land als Zwitserland gaat echt niet "failliet" aan een niet eens zo ingrijpende herverdeling.
Ik denk dat het een elitair plan van je is om als "gezonde" burger huisjes te gaan verhuren aan "huurders" wat dan in jouw definitie blijkbaar "ongezonde" burgers zijn. Juist daarom is het het hoogste tijd voor een basisinkomen. Om dat soort onfrisse denkbeelden de wereld uit te helpen in ieder geval.quote:
Dat verwoord je goed. Helaas schijnt het in Zwitserland al afgeschoten te zijn.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:47 schreef hooibaal het volgende:
Ik snap niet zo goed dat al die mensen die pretenderen voor economische vrijheid te zijn, zo tegen een basisinkomen zijn. Het is toch de ultieme vorm van vrijheid om je eigen keuzes te maken in of en hoeveel je werkt?
Ik hoop dat Zwitserland ja zegt, dan kan het daarna navolging krijgen in andere landen.
Beetje radicaal, zo'n standpunt. Ik verkeer niet in de illusie dat ik de wereld ooit vrij kan maken van jouw "onfrisse" denkbeelden ten aanzien van beloning en behoefte. Laten we gewoon elkaar in onze waarde laten. Overigens, als iemand geen huisjes kan verhuren, gaat hij toch op een andere manier sparen om z'n doel van minder werken te verwezenlijken? Ik hoef hem niet te zeggen wat gezonde alternatieven zijn, net zoals ik hem niet hoef te vertellen dat hij minder moet werken.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik denk dat het een elitair plan van je is om als "gezonde" burger huisjes te gaan verhuren aan "huurders" wat dan in jouw definitie blijkbaar "ongezonde" burgers zijn. Juist daarom is het het hoogste tijd voor een basisinkomen. Om dat soort onfrisse denkbeelden de wereld uit te helpen in ieder geval.
Jammer. Het zou de kwaliteit van leven voor veel mensen verhogen. En hun kinderen.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:48 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat verwoord je goed. Helaas schijnt het in Zwitserland al afgeschoten te zijn.
Ik QFT hem nog maar even.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:19 schreef GSbrder het volgende:
iedere gezonde burger kan dingen doen waardoor hij geen slaaf wordt van z'n paycheck en dus met minder uren toekan. Voorbeelden te over; koop een huisje en verhuur het, neem een portefeuille dividendaandelen, betaal je huis af en woon gratis
Quote For Truth? Merci.quote:
De kinderen die de staatsschuld erven?quote:Op zondag 5 juni 2016 21:48 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Jammer. Het zou de kwaliteit van leven voor veel mensen verhogen. En hun kinderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |