abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162247450
Ik heb al vele jaren de indruk dat de NOS een veel beter journaal zou kunnen maken maar de concrete aanleiding dat ik er maar eens over begin is een blunder die de NOS laatst maakte. Een journalist van de alom gerespecteerde BBC stelde een vraag aan Poetin over die MH17. Poetin reageerde maar hij gaf inhoudelijk geen antwoord, het bekende gemanipuleer wat mensen leren bij een cursusje omgaan met de media. De NOS besloot daarom om zijn reactie niet uit te zenden. Echter liet de NOS naadloos op het stellen van de vraag een weglopende Poetin zien, hiermee suggereerde de NOS dat Poetin helemaal niet reageerde.
Hier zijn twee verklaringen voor mogelijk:
• spinning/propaganda
• gebrek aan tijd voor item en het daarom halfslachtig doen, iets wat m.i. in dit geval een domme keuze zou zijn aangezien dit voor Nederlanders een belangrijk onderwerp is

Ook indien het tweede genoemde het motief was is het een onhandige actie maar het riep bij mij weer de vraag op of dat de kern van het probleem niet is dat de journaaluitzendingen te kort zijn (veel korte uitzendingen per dag, waarom niet 1 langere?), de NOS tegenwoordig te weinig tijd besteedt aan het echte nieuws - maar wel veel tijd verspillen met straatinterviewtjes (nieuwswaarde = 0) en de NOS zich teveel schuldig maakt aan dumbing down gedrag. Voor dat laatste ken ik geen Nederlandse vertaling. http://en.wikipedia.org/wiki/Dumbing_down
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_162247462
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:44 schreef KoosVogels het volgende:

Beste luxerobots, ik kan je verzekeren dat er vanuit de regering geen druk wordt uitgeoefend op de NOS. De redactie aldaar bepaalt helemaal zelf wat er wel en niet wordt gebracht qua nieuws en achtergronden.
  maandag 16 mei 2016 @ 16:57:37 #3
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162247497
Ik crosspost even een andere pos uit een ander topic aangezien die ook hier relevant ist:

Laat ik het illustreren:

Welk scenario is realistischer?

De NOS zendt n.a.v onderzoeksjournalistiek een rapportage uit waarin blijkt dat de Staatssecretaris van OCW (Sander Dekker) de Kamer verkeerd heeft geïnformeerd m.b.t de financiering van het basisonderwijs. Dit heeft als gevolg dat het OCW met een begrotingstekort komt te zitten en flink moet gaan snijden in haar uitgaven en dat Dekker zijn functie kwijt is.

Of

De NRC plaatst n.a.v onderzoeksjournalistiek een artikel waarin bewezen wordt het Mediahuis gefraudeerd heeft met Europese subsidies. Hierdoor komt het voorbestaan van het Mediahuis in gevaar en wordt het bestuur gedwongen af te treden.

Het tweede scenario is onwaarschijnlijk. Het eerste scenario niet en de NOS staat er ook om bekend "een luis in de pels" te zijn van de Rijksoverheid. Dit heeft er alles mee te maken met dat de financiering van de NOS geborgd is door de Kamer (en niet door het ministerie en de bewindslieden) terwijl de financiering van de NRC (en het voorbestaan ervan) allerminst zeker is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_162247726
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Lees jij überhaupt wel wat ik schrijf?

Ik heb nooit beweerd dat de regering bewust druk uitoefent op de NOS.

Dit zei ik als eerste toen ik hier postte.

quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 14:00 schreef luxerobots het volgende:

(...)

De NOS wordt betaald van belastinggeld, nogal logisch dat er een sfeer ontstaat waarbij de hand die hen voedt niet gebeten wordt. In hoeverre er bewust een politieke kleur aan de uitzendingen gegeven wordt weet ik niet. Men kan bang zijn voor bezuinigingen en onbewust hun politieke kleur hierop aanpassen. In het journalistieke wereldje zijn PvdA- en D66-stemmers dik oververtegenwoordigd, ik denk dat dit ook voor de redactie van de NOS geldt. Dan zal je dus ook een PvdA- en D66-toontje horen.

(...)

Ik heb diverse voorbeelden laten zien waarbij er duidelijk een politieke toon bij het NOS-journaal zat.

Dat kan echter ook te maken hebben met de bedrijfscultuur die ontstaan is en de medewerkers die er werken.
  maandag 16 mei 2016 @ 17:11:34 #5
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162247792
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[..]

Ik heb diverse voorbeelden laten zien, waarbij er duidelijk een politieke toon bij het NOS-journaal zat.

Dat kan echter ook te maken hebben met de bedrijfscultuur die ontstaan is en de medewerkers die er werken.
Stel je voor dat iedereen die bij de NOS werkt actief D66 lid is. Zonder partijlidmaatschap kom je daar niet binnen. Wat mij betreft mogen ze ook allemaal PVV aanhangers zijn.

De PvdA en de VVD zijn nu aan de macht en hebben een Kamermeerderheid. Is dat dan einde NOS of niet?
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_162247851
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[..]

Ik heb diverse voorbeelden laten zien, waarbij er duidelijk een politieke toon bij het NOS-journaal zat.

Je zoekt er gewoon teveel achter. Wanneer de VVD of zelfs de PVV een proefballonnetje lanceert, dan is dat ook gewoon nieuws. En nee, het voorstel wordt dan niet direct afgebrand door de NOS.
pi_162247853
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:11 schreef Ryon het volgende:

[..]

Stel je voor dat iedereen die bij de NOS werkt actief D66 lid is. Zonder partijlidmaatschap kom je daar niet binnen. Wat mij betreft mogen ze ook allemaal PVV aanhangers zijn.

De PvdA en de VVD zijn nu aan de macht en hebben een Kamermeerderheid. Is dat dan einde NOS of niet?
Als de PvdA-VVD-eenheidsworst er ergens niet uitkomt. Wordt er altijd bij D66 aangeklopt om alsnog een meerderheid te creëren. Inhoudelijk is D66 moeilijk echte oppositie te noemen.
  maandag 16 mei 2016 @ 17:16:23 #8
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162247889
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:14 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Als de PvdA-VVD-eenheidsworst er ergens niet uitkomt. Wordt er altijd bij D66 aangeklopt om alsnog een meerderheid te creëren. Inhoudelijk is D66 moeilijk echte oppositie te noemen.
Dat zal allemaal wel: maar Pechtold staat nu goed in de peilingen en wil graag premier worden. Dat kan alleen als de VVD en de PvdA struikelen en weinig zetels krijgen.

Gaat de NOS dan Pechtold daarbij helpen?
--
pi_162247987
quote:
11s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:16 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat zal allemaal wel: maar Pechtold staat nu goed in de peilingen en wil graag premier worden. Dat kan alleen als de VVD en de PvdA struikelen en weinig zetels krijgen.

Gaat de NOS dan Pechtold daarbij helpen?
Zo goed staat Pechtold ook weer niet in de peilingen.

Dat is mijn hele punt ook niet. De NOS is ook niet 100% links/D66/PvdA of VVD. Het is (naar mijn mening en ik heb talloze voorbeelden) wel zo dat het programma overwegend links is en de items door een politiek correcte mal geduwd worden.
pi_162248057
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat is mijn hele punt ook niet. De NOS is ook niet 100% links/D66/PvdA of VVD. Het is (naar mijn mening en ik heb talloze voorbeelden) wel zo dat het programma overwegend links is en de items door een politiek correcte mal geduwd worden.
En je vindt het prachtig, want zo te horen kijk je dagelijks.
pi_162248064
quote:

[..]

De NOS moet gewoon een beetje meer worden zoals Geenstijl? Weliswaar niet heel objectief, maar tenminste ook niet politiek correct.
  maandag 16 mei 2016 @ 17:24:51 #12
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_162248071
quote:

[..]

Met "links" bedoel je dan dat zij wel eens een keertje een item hebben gemaakt waarin Wilders bekritiseerd werd?

Ik denk dat als je met de juiste bril op je zelfs nog in het Sinterklaasjournaal een neoliberaal, neokolonistisch complot kan zien om mensen van kleur te vernederen. Maar de kans bestaat ook dat "in the eye of the beholder" is. Mensen zien de politieke motieven die zij willen zien.
--
pi_162248126
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:24 schreef Toefjes het volgende:

[..]

En je vindt het prachtig, want zo te horen kijk je dagelijks.
Ja, dat snap ik ook niet helemaal. Als je het NOS journaal zo kut vindt, dan zap je toch gewoon weg? Ik kijk ook vrijwel nooit het journaal.
pi_162248153
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:27 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik ook niet helemaal. Als je het NOS journaal zo kut vindt, dan zap je toch gewoon weg? Ik kijk ook vrijwel nooit het journaal.
Soms is het nog best interessant. Ik ben er trouwens geen fan van, om er wel een oordeel over te hebben. Andere mensen weg te zetten, maar er vervolgens niet eens naar te kijken.
pi_162248172
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:27 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik vind geenstijl ook een vreselijke site. Ik zou wel erg sneu zijn als ik dagelijks daar kijk om mezelf boos te maken om de berichten die ze publiceren.
pi_162248198
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:29 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ik vind geenstijl ook een vreselijke site. Ik zou wel erg sneu zijn als ik dagelijks daar kijk om mezelf boos te maken om de berichten die ze publiceren.
Ik kijk ook niet dagelijks naar de NOS. Soms een paar keer per week, soms een tijdje niet.
pi_162248377
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:31 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik kijk ook niet dagelijks naar de NOS. Soms een paar keer per week, soms een tijdje niet.
Nou, maak een einde aan je ergernissen en kijk voortaan geen NOS journaal meer.
  maandag 16 mei 2016 @ 17:56:34 #18
323401 Kijkertje
met filter
pi_162248632
Ik stel voor dat er dagelijks in dit topic gemeld wordt waar de NOS de fout in gaat en niet alleen de feiten meldt maar zich bedient van 'linkse' sentimenten :P

Edit: 'rechtse' sentimenten mogen natuurlijk ook
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  maandag 16 mei 2016 @ 19:25:06 #19
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_162251169
Is er een website waar nieuwsstations worden gewaardeerd op onafhankelijkheid en hoe objectief ze zijn?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_162251320
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 19:25 schreef Woods het volgende:
Is er een website waar nieuwsstations worden gewaardeerd op onafhankelijkheid en hoe objectief ze zijn?
Geen idee, maar ja, hoe objectief zijn die sites? Als de beheerder iemand in dienst heeft genomen die heeft gestemd is zo'n site al niet meer serieus te nemen natuurlijk.

Niet mijn mening,maar de doorsnee mening van de NOS-journaal walger die deze wijsheid vast door weet te trekken naar een dusdanige vergelijkingswebsite.
pi_162253495
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De NOS moet gewoon een beetje meer worden zoals Geenstijl? Weliswaar niet heel objectief, maar tenminste ook niet politiek correct.
Die gast in Brussel komt zowat klaar op camera iedere keer als hij het over zijn favoriete instituut mag hebben. Objectiviteit is leuk, maar dat hoef je niet te zoeken bij de NOS. Je zet dus een verkeerde stelling neer.
  maandag 16 mei 2016 @ 20:39:06 #22
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_162253567
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 20:36 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Die gast in Brussel komt zowat klaar op camera iedere keer als hij het over zijn favoriete instituut mag hebben. Objectiviteit is leuk, maar dat hoef je niet te zoeken bij de NOS. Je zet dus een verkeerde stelling neer.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat sommige mensen zo geobsedeerd zijn door de EU dat elk bericht erover dat niet de EU gelijkstelt aan de Grote Satan gezien wordt als ophemelen van de EU en de boodschapper als een EU-bewieroker.

Terwijl die man daar gewoon zijn werk staat te doen en staat te vertellen wat voor nieuws er uit de EU gekomen is die dag.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_162253781
Ja, die NOS-verslaggever is in feite gewoon best objectief. Maar voor sommigen zijn alles leugens die in hun straatje passen "objectief".
pi_162253806
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 20:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat sommige mensen zo geobsedeerd zijn door de EU dat elk bericht erover dat niet de EU gelijkstelt aan de Grote Satan gezien wordt als ophemelen van de EU en de boodschapper als een EU-bewieroker.

Terwijl die man daar gewoon zijn werk staat te doen en staat te vertellen wat voor nieuws er uit de EU gekomen is die dag.
Hij zegt niet enkel de Europese commissie heeft X besloten om reden Y. Hij geeft vaak ook nog even aan dat het echt de enige optie was ondanks dat ik wel een rijtje politici kan opnoemen die het daar niet mee eens zijn. Dan kleur je het nieuws en de feiten in met je eigen wereldbeeld.
pi_162253882
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 20:48 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Hij zegt niet enkel de Europese commissie heeft X besloten om reden Y. Hij geeft vaak ook nog even aan dat het echt de enige optie was ondanks dat ik wel een rijtje politici kan opnoemen die het daar niet mee eens zijn. Dan kleur je het nieuws en de feiten in met je eigen wereldbeeld.
Die politici doen ook alleen maar aan wensdenken.

Als hij bijv. zegt dat Nederland niet alleen maar kan eisen maar ook medestanders nodig heeft en daarvoor misschien ook eens een toegeving moet doen, dan is dat geen geilende eurofilie maar gewoon een feit (dat sommigen niet aanstaat).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')