abonnement Unibet Coolblue
pi_162262388
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 00:13 schreef yvonne het volgende:
Dit heeft niets meer met ESF te maken, waar willen jullie naartoe?C&H?
Dit is wél onderdeel van de politieke verwikkelingen van dit lied.
Het heet niet voor niets "1944".
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Admin dinsdag 17 mei 2016 @ 08:03:50 #52
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_162262454
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 07:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Dit is wél onderdeel van de politieke verwikkelingen van dit lied.
Het heet niet voor niets "1944".
Het is geen ESF. Naar C&H dan maar.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_162262578
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 06:32 schreef WhiteBeard het volgende:
1944. Stalin is eindelijk in staat om de nazis terug te drijven naar Duitsland en verloren gebied na operatie Barbarossa van Hitler terug te veroveren. Veel Oekrainers steunden de nazis tegen Stalin in de jaren daarvoor. Wij hebben onze vrije wereld hoe gek dat ook klinkt te danken ook aan de 20 miljoen Russische doden in WW2

2016. Een heks uit Oekraine zingt over haar gedeporteerde overgrootmoeder. De media doet lekker mee aan de stemmingmakerij. Het verhaal wordt nu dat Oekraine eigenlijk Europa bevrijdde dat terwijl die overgrootmoeder van die heks net zo goed heeft kunnen collaboreren met de nazis.

Overigens heeft Stalin, communisme en totalitarisme van toen niks te maken met het anti communistisch Rusland van nu. 1944 uitleggen als een anti Putin lied is dus absurd. Het toont eveneens de geniale misleiding door Oekraine aan in deze en het domme westen slikt het als zoete koek. Niet op de hoogte van de echte feiten.
Volgens mij heb je het niet begrepen. Liedje ging over de Krim-Tartaren die door Stalin uit de Krim werden gedeporteerd. Krim-Tartaren zijn een etnische groep van Turkse afkomst dus geen Oekraïners.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_162263083
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 08:28 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het niet begrepen. Liedje ging over de Krim-Tartaren die door Stalin uit de Krim werden gedeporteerd. Krim-Tartaren zijn een etnische groep van Turkse afkomst dus geen Oekraïners.
Dat is een beetje een truuk van Oekraïene. De slachtofferrol aannemen en je verschuilen achter een minderheid.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_162263142
Al met al is het natuurlijk heel raar, dat historische lied "1944" van Oekraiene.
In de 50'er jaren is begonnen met het songfestival. Destijds was de ellende van WO II nog vers bij ieder in het geheugen. Maar West Europa slikte haar gram en frustratie met name richting Dld, en iets minder Italië weg, en men besloot geen oude koeien uit de sloot de halen en gezellig liedjes te gaan zingen. Over bloemetjes en vrolijkheid.
Ik kan me nog herinneren dat "Ein Bischen Frieden" van Dld 12 punten kreeg van Israel.
Ik weet ook niet waarom ik dit heb onthouden. O-)
Enfin: veel liedjes gingen over vrede etc.
En net nu eigenlijk de oorlogsgeneraties zijn gestorven, komt daar zo'n Oekraiene met een lied "1944" op de proppen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_162263148
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 09:25 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Dat is een beetje een truuk van Oekraïene. De slachtofferrol aannemen en je verschuilen achter een minderheid.
Of het is gewoon een liedje over een persoonlijk drama uit 1944
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_162263322
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 09:29 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Of het is gewoon een liedje over een persoonlijk drama uit 1944
Persoonlijk drama van haar overgrootmoeder. Tsja....
Vreemd dat men in de vijftiger jaren niemand op het idee kwam om een persoonlijk drama te gebruiken voor een liedje...
In 1956 zong de Nederlandse Jetty Paerl gezellig over de "bloemen van Holland".


Een stukje recente oorlogsgeschiedenis van deze Jetty:

quote:
Jetty Paerl was lid van het Vrijwillig Vrouwen Hulpkorps en reed in die hoedanigheid op drietonners. Terug in Amsterdam bleek een groot deel van haar joodse familie, met uitzondering van haar broers, de oorlog niet te hebben overleefd.
Deze Jetty Paerl had veel meer reden om een persoonlijk dramaliedje te kiezen dan de Oekraïense.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_162268743
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 00:13 schreef yvonne het volgende:
Dit heeft niets meer met ESF te maken, waar willen jullie naartoe?C&H?
Het ESF heeft ook niet veel meer met het ESF te maken naar mijn mening...
pi_162284305
Lees het boek A Song for Europe: Popular Music and Politics in the Eurovision Song Contest
Interessant. Hoofdstuk 10 vooral " Russian body and soul" : t.A.T.u performs at Europvision 2003

Je kan dit hoofdstuk lezen via Google.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')