ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 09-05-2016 23:00:57 ]
Ik heb vorige week nog Beaufort geupgrade. Een geweldig personeelspakket uit het jaar nul.
Eindgebruikers hebben slechts schrijfrechten nodig op een tiental subfolders van Program Files op de server. HOE KUT DENK JE DAT JE PAKKET DAN WEL IS?
RAET is niet veel beter, iedere keer dat iemand van functiefamilie verandert komt die persoon als nieuwe natuurlijke identiteit uit het systeem. Zijn nu 4 maanden bezig met het oplossen, als we hier van uit waren gegaan tijdens de ontwerpfase dan was het een veel kleiner issue geweest.
RAET is niet veel beter, iedere keer dat iemand van functiefamilie verandert komt die persoon als nieuwe natuurlijke identiteit uit het systeem. Zijn nu 4 maanden bezig met het oplossen, als we hier van uit waren gegaan tijdens de ontwerpfase dan was het een veel kleiner issue geweest.
Dat hoerige stervende grafpakket is al minstens 35 zo geen 40 jaar oud. Dat zou eens helemaal van scratch af opnieuw gebouwd moeten worden. Nu is het één grote lappendeken van poliepen met oncontroleerbare gezwellen eromheen. MAAR overal bedrijfskritisch DUS er kan nooit iets aan gedaan worden.
Oh jah! Ik haal het nog wel eens door elkaar. AFAS is die andere geloof ik? Die heeft ook "een paar" eigenaardigheden. Maar wij gebruiken geen Beaufort maar iets specifiek voor het onderwijs.
Op maandag 9 mei 2016 22:47 schreef Dr_Flash het volgende: Dat hoerige stervende grafpakket is al minstens 35 zo geen 40 jaar oud. Dat zou eens helemaal van scratch af opnieuw gebouwd moeten worden. Nu is het één grote lappendeken van poliepen met oncontroleerbare gezwellen eromheen. MAAR overal bedrijfskritisch DUS er kan nooit iets aan gedaan worden.
Ik heb ooit bij Taxi Centrale Raalte een server moeten vervangen. Was ook echt een drama want je mag er geen seconde uitliggen. Echt, waar gaat het tegenwoordig over.
Ik heb ooit bij Taxi Centrale Raalte een server moeten vervangen. Was ook echt een drama want je mag er geen seconde uitliggen. Echt, waar gaat het tegenwoordig over.
Ja best, moet je in HA investeren. En voor de overgang daarnaartoe moet je toch wat downtime accepteren.
WAT?? EN downtime accepteren EN in feite betalen we dan voor alles dubbel uitgevoerd?
Oh ja wettelijke eisen, ook zoiets Die eisen maar van alles, ongeacht of het realiseerbaar is, en tegen welke kosten dan.
Nou jah, de editie die wij gebruiken is handig want bijna alles gaat direct door naar de belastingdienst (verloning gebeurt ook rechtstreeks vanuit RAET) en naar de accountant en de ministeries, superhandig. Een bouwbedrijf heeft aan die functies niet zoveel want anders kunnen ze niet zo handig frauderen.
Trein naar Vlissingen, dan de boot, en op breskens de bus?
Momenteel is het plan met de trein: Enschede-Gouda-Rotterdam-Antwerpen-Gent-Brugge v.v. Heen op zondag, terug op maandag. Maar met die bus had ook gekund, toch maar ff voorstellen
Ik heb ooit bij Taxi Centrale Raalte een server moeten vervangen. Was ook echt een drama want je mag er geen seconde uitliggen. Echt, waar gaat het tegenwoordig over.
TCR doet ook de Zonetaxi in Zutphen volgens mij. Was ik niet zo blij mee.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Momenteel is het plan met de trein: Enschede-Gouda-Rotterdam-Antwerpen-Gent-Brugge v.v. Heen op zondag, terug op maandag. Maar met die bus had ook gekund, toch maar ff voorstellen
Laatst een tochtje gemaakt door Zeeuws-Vlaanderen met daarbij ook lijn 42 naar Brugge. Even je OV-chipkaart laten zien en met een beetje geluk zegt de chauffeur, het is gratis ga maar zitten.
Dat was het sowieso. Mijn mail werd eerst helemaal niet beantwoord, toen ik een follow-up stuurde kreeg ik een lullig excuus met "door privéomstandigheden van mijn collega is uw mail blijven liggen" en uit het antwoord bleek dat degene die het stuurde het maar half had gelezen.
Als de LGV om middernacht dichtgaat niet, nee. Misschien laten ze die trein na CDG klassiek naar Lille en Brussel rijden?
Hij stond hier met +210 op de borden. Dus ik ben maar eens op de app gaan kijken... Hij staat ook met +210 op brussel. Na cdg is er pas bij Arras iets wat aftakt ofzo... Dqn is men er pas morgenochtend
Dat was het sowieso. Mijn mail werd eerst helemaal niet beantwoord, toen ik een follow-up stuurde kreeg ik een lullig excuus met "door privéomstandigheden van mijn collega is uw mail blijven liggen" en uit het antwoord bleek dat degene die het stuurde het maar half had gelezen.
Uit m'n hoofd: ILenT is toch alleen de instantie die handhaafd voor wat betreft de Europese passagiersrechten.... aangezien die minder strikt zijn kunnen ze er toch ook niets mee. Of zie ik iets over het hoofd?
Hij stond hier met +210 op de borden. Dus ik ben maar eens op de app gaan kijken... Hij staat ook met +210 op brussel. Na cdg is er pas bij Arras iets wat aftakt ofzo... Dqn is men er pas morgenochtend
Misschien na CDG afbuigen richting Gare du Nord (er ligt een boogje), daar kopmaken, en dan klassiek naar Lille en Brussel? Dan ben je er wel pas om een uur of 5 in de ochtend, denk ik...
quote:
Vraag me sowieso af wat er gebeurd is
Ik zag iets voorbijkomen over een aanrijding met een persoon op de LGV Sud-Est...
twitter:
SNCF twitterde op dinsdag 10-05-2016 om 21:15:20@HPommier Bonsoir, une personne a été heurtée par un train entre Lyon et Valence TGV. La circulation a été interrompue ā 18h30 pour 1/3 reageerretweet
Uit m'n hoofd: ILenT is toch alleen de instantie die handhaafd voor wat betreft de Europese passagiersrechten.... aangezien die minder strikt zijn kunnen ze er toch ook niets mee. Of zie ik iets over het hoofd?
IL&T leek mij ook de partij om NS te houden aan de voorwaarden uit de hoofrailnetconcessie.
Misschien na CDG afbuigen richting Gare du Nord (er ligt een boogje), daar kopmaken, en dan klassiek naar Lille en Brussel? Dan ben je er wel pas om een uur of 5 in de ochtend, denk ik...
Overuren in een veiligheidsfunctie lijken mij niet echt een goed idee. En als zo'n LGV dichtgaat vanwege geplande werkzaamheden kun je die ook niet zomaar uitstellen...
Overuren in een veiligheidsfunctie lijken mij niet echt een goed idee. En als zo'n LGV dichtgaat vanwege geplande werkzaamheden kun je die ook niet zomaar uitstellen...
Die LGV gaat ELKE nacht dicht. Want "er zouden misschien wel eens werkzaamheden gepland kunnen worden maar waarschijnlijk gaan we toch wel staken."
Het publieksrechtelijk instituut dat de concessie uitschrijft natuurlijk, net als altijd. In dit geval: de staatssecretaris van Infrastructuur en milieu
Maakt het uit Wie weet kom je wat leuks tegen, kan van alles zijn Voor mij hoef je niks specifieks te kopen of zo hoor, behalve als je eventueel tegen zulke eierdopjes aan mocht lopen En dan is 2 ook wel genoeg
Op woensdag 11 mei 2016 15:06 schreef Merode32 het volgende: Kan het zijn dat er een flirt3 van ns staat op heerlen? Ik zag hem vaag staan achter een plan z.
ik heb even op Google streetview gekeken maar daar was niks te zien
Op woensdag 11 mei 2016 22:35 schreef J.B. het volgende: Als je zonodig een NS Flirt 3 wilt zien staan moet je naast de Noorderbrug in Maastricht gaan kijken, daar heb ik ze al vaak zien staan.
Op woensdag 11 mei 2016 22:35 schreef J.B. het volgende: Als je zonodig een NS Flirt 3 wilt zien staan moet je naast de Noorderbrug in Maastricht gaan kijken, daar heb ik ze al vaak zien staan.
Ik wil,hem niet zien, ik fietste langs het spoor(geweldige spotplek) en zag hem.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Het personen- en goederenvervoer blijven de komende decennia toenemen, maar minder dan voorheen. Uitbreiding van het wegennet is slechts rendabel als de files substantieel toenemen. Uitbreiding van het spoor verbetert de bereikbaarheid slechts beperkt, tegen hoge kosten.
Het personen- en goederenvervoer blijven de komende decennia toenemen, maar minder dan voorheen. Uitbreiding van het wegennet is slechts rendabel als de files substantieel toenemen. Uitbreiding van het spoor verbetert de bereikbaarheid slechts beperkt, tegen hoge kosten.
MKBA's van spoorprojecten door de jaren heen. Opvallend: de zeer negatieve waarde voor extra sneltrein Groningen - Leeuwaren die er toch wel gaat komen..
MKBA's van spoorprojecten door de jaren heen. Opvallend: de zeer negatieve waarde voor extra sneltrein Groningen - Leeuwaren die er toch wel gaat komen..
MKBA's (en de onderliggende ratio van 'publieke middelen moeten altijd rendabel worden geīnvesteerd') zijn dan ook niet de enige reden om een besluit op te baseren. Ook reistijdwinst, milieueffecten en 'gunfactor' spelen mee.
Publieke besluitvorming kent eigenlijk vijf dominante criteria: - technisch: is iets technisch uitvoerbaar en maakbaar? (daarom zijn overheidsinvesteringen vaak wat minder innovatief en meer o.b.v. 'proven technology'). Ook zaken als veiligheid zitten hier vaak in. - juridisch: spreekt voor zich. Zo is een spoorlijn dwars door zes beschermde Natura 2000-gebieden aanleggen niet toegestaan als er reële alternatieven zijn. En mensen onteigenen voor een project dat eigenlijk niet heel nuttig is, tja, ook dat ligt dus (terecht) gevoelig. - politiek-bestuurlijk: het Rijk beheert wel de investeringsbudgetten, maar uiteindelijk worden investeringen gedaan met een doel, bijv. het stimuleren van meer reizigersvervoer. En daar hebben regionale overheden ook een belang in (ook financieel). Dus moet een investering ook voor hen (en voor reizigers, vervoerders en omwonenden) acceptabel zijn. - economisch: tja, dan gaat het dus om de euro's en de MKBA's. Overigens is er altijd discussie over de input van de MKBA's, omdat de methodiek een standaard uitgewerkte is. Daarom is er dus vaak gedoe over groeiscenario's... - 'psycho-rationeel': eigenlijk 'het onderbuik-gevoel'. Dat vinden ambtenaren en hoogleraren vaak vervelend (want niet stuurbaar en modelleerbaar), maar wel reëel. Er zijn legio voorbeelden van aanpassingen aan overwegen, snelwegen en andere investeringen die o.b.v. bovenstaande criteria niet echt logisch lijken. Maar ja: vijf doden in een half jaar tijd op één overweg, waarvan 2 jonge kinderen leidt er toe dat bestuurders 'wel moeten'. Een andere manier om het uit te leggen is de niet zo rationele aard van de mens. Ook ik wil op zondag rust hebben (geen geluid van treinen/auto's etc.), maar op maandagochtend wil ik niet in de file staan. Tja, dat is dus niet altijd te rijmen.
Dit rapport van het PBL/CPB is een redelijk voorspelbare: grote investeringen zijn niet altijd rendabel. Dat is een signaal dat vaker door komt. Maar goed, die investeringen worden ook niet altijd gedaan om de enkele reden dat het geld op moet leveren...
[ Bericht 0% gewijzigd door Goverman op 12-05-2016 10:48:58 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
MKBA's (en de onderliggende ratio van 'publieke middelen moeten altijd rendabel worden geīnvesteerd') zijn dan ook niet de enige reden om een besluit op te baseren. Ook reistijdwinst, milieueffecten en 'gunfactor' spelen mee.
Niet helemaal dus... De MKBA negeert namelijk de "intrinsieke waarde" van bijv. landschap, stilte e.d. Om die reden worden milieueffecten worden ook verwerkt in een milieueffectrapportage (mer). Dat is dus een juridisch instrument, in tegenstelling tot de MKBA (er is geen wet op de MKBA o.i.d.)
In een MKBA wordt (geprobeerd) een inschatting te maken van kosten en baten van milieueffecten. Maar dat is niet het hele verhaal. Neem bijv. de "kleine rietgans" als beschermde vogel. In sommige gebieden mag je dus niet wat doen als die ganzen daar broeden of foerageren. Maar wat is daarvan de economische waarde? Daar is eigenlijk nog nooit een goed antwoord op gevonden. Er zijn best veel pogingen gedaan om de mer en de MKBA te integreren, maar dat is om diverse redenen nooit gelukt. Afstemming van input e.d. wordt natuurlijk wel gedaan.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Niet helemaal dus... De MKBA negeert namelijk de "intrinsieke waarde" van bijv. landschap, stilte e.d. Om die reden worden milieueffecten worden ook verwerkt in een milieueffectrapportage (mer). Dat is dus een juridisch instrument, in tegenstelling tot de MKBA (er is geen wet op de MKBA o.i.d.)
In een MKBA wordt (geprobeerd) een inschatting te maken van kosten en baten van milieueffecten. Maar dat is niet het hele verhaal. Neem bijv. de "kleine rietgans" als beschermde vogel. In sommige gebieden mag je dus niet wat doen als die ganzen daar broeden of foerageren. Maar wat is daarvan de economische waarde? Daar is eigenlijk nog nooit een goed antwoord op gevonden. Er zijn best veel pogingen gedaan om de mer en de MKBA te integreren, maar dat is om diverse redenen nooit gelukt. Afstemming van input e.d. wordt natuurlijk wel gedaan.
Wat je eigenlijk wilt zeggen is dat de zaken die wel van invloed zijn maar niet te kwantificeren zijn niet worden meegenomen?
Wat je eigenlijk wilt zeggen is dat de zaken die wel van invloed zijn maar niet te kwantificeren zijn niet worden meegenomen?
Ha, dat is ook een mooie manier om het te zeggen. Ja, idd. Sommige zaken die niet/minder goed zijn te kwantificeren worden niet als kosten en/of baten meegenomen. Daarom is een MKBA niet het enige middel om een overheidsinvestering op te baseren.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Wat je eigenlijk wilt zeggen is dat de zaken die wel van invloed zijn maar niet te kwantificeren zijn niet worden meegenomen?
Als voorbeeld; een dorpskern die niet te ver van Groningen ligt loopt leeg met 1x2u een trein maar met 4x per uur een trein groeit het of blijft het gelijk, dit zorgt voor werkgelegenheid, meer geluksgevoel bij de inwoners waardoor de productie hoger wordt. Niet alles is geld.
Ik twijfel steeds meer of de MKBA wel echt een goede methodiek is. Bij een lage uitkomst is het een ontzettend goede rubbish-detector maar daar houdt het eigenlijk wel mee op. Rondom de input zijn zoveel onzekerheden omdat die over een toekomst gaan die waarschijnlijk toch anders wordt dan je erin stopt dat de waarde die je aan het getal dat eruit komt lastig in te schatten is.
Daar komt nog bij dat als je kijkt naar wat mensen echt belangrijk vinden dan gaat het eigenlijk helemaal nooit over wat de economische waarde van een project is. Veelal gaat het veel meer om het mogelijk maken van zaken, het voorkomen van problemen en dat een project afkomt wat tot tevredenheid onder de bevolking leidt. Al met al denk ik dat de MKBA-methodiek overrated is.
Een leuk voorbeeld is die extra sneltrein Leeuwarden-Groningen. Die investeringen zijn niet rendabel omdat het kostenplaatje niet overtroffen wordt door de reistijdbaten. Tegelijkertijd wil je ook niet dat de capaciteitsproblemen op die lijn leiden tot een rem op de economie en tot veel ontevredenheid onder de bevolking en reizigers. Alleen daarom is het al goed om een duurzame oplossing te maken voor het probleem. Of de uitkomst uit een sommetje nu negatief of positief is maakt dan niet veel meer uit.